Blogok

Közösségünk blogjai

  1. Megjött a boltba az Arturia Matrixbrute. Azt sejtettem hogy a kezelése forradalmi lesz, de azt megközelítőleg se, hogy a gyakorlatban ez mit jelent, ahogy azt sem hogy mennyire király hangjai vannak. Egyáltalán nem akartam ilyet, de félek, hogy elkerülhetetlen. Cikket tervezek róla írni. Annyit elárulok, hogy a videók abszolút nem adják vissza azt az élményt, ahogy a hangszínt el tudod vele tekerni. Fényévekkel jobb élmény, mint amire gondolsz. Következésképp sajnos hazajött velem ez az egy darab ami érkezett...

     

    15895666_10154917123914628_8971358376182808293_o.jpg

  2. Adam Burucs
    Legutolsó bejegyzés

    Hétköznap voltam a Hitspace-ben. Tekerésztem kicsit a Minimoog-ot. Brutális hangzás. Olyan vastagon szól, hogy direkt ki kellett kapcsolnom a 2. és 3. oszcillátort. Az első is önmagában hatalmas.

    Igazából ami tetszett az az oszcillátorok (rendkívül sok a harmónikus benne, és azok textúrája is egyedi) és az erősítő + burkológörbe.

    A Moog filtert különösebben nem kedvelem, nekem az lapos. Amúgy hozta a papírformát.

    De minden más lenyűgözött. Szuper a mérete is, elég sok hely kell neki. Szerintem még visszamegyek játszani vele pár órácskát legközelebb.

    ui: az illata is megfelelő, megszagoltuk közelről, nem hivalkodó és természetes

     

     

    minimoog-20160921_173810.jpg

    minimoog-20160921_174022.jpg

  3. A KORG az Electribe sorozattal már 1999-ben megteremtett egyfajta Live-Act érát, vagy a már meglévőt emelte magasabb szintre, kinek hogy tetszik. Aki igazán ráérzett a munkafolyamat ízére, egészen újszerű eszközökkel gazdagodhatott, aki viszont nem tudta értékelni az effajta technokrata duc-duc stílust, az messze elkerülte. Én ez utóbbiak közé tartoztam… nem értékeltem sokra a dobgépes pár ütem körbe-körbe lábdob-lábcin és basszus-bugyogás stílust. Ehhez hozzájárult az is, hogy a Demo CD-ken, az Interneten, és később a Youtube-on zömében pont ilyen értelmetlen demók árasztották el az embert ha próbált rájuk nézni ezekre az eszközökre. Azóta több vérfrissítést megéltek ezek a hangszerek, de a véleményem mit sem változott, én kifejezetten a szekvenszeres zeneszerzést vallom, vallottam.

    Az új Electribe2 típusokkal viszont a KORG próbált egy nagyot újítani. Nem tudom, hogy a korábbi Electribe mágusok mit gondolnak erről, vagy mekkora változások történtek a számukra. Az én számomra viszont az Electribe2 közelebb került a hagyományos szekvenszeres megoldásokhoz, ez az eszköz különleges ötvözete a Groovebox és a Szekvenszeres munkafolyamatoknak. 

     

    electribe2.jpg

     

    Itt egy kicsit visszakanyarodnék saját példáimhoz. Kezdjük azzal, hogy nem szeretem, nem használok számítógépet, maradi vagyok és a "vas" szekvenszereket részesítem előnyben. Nálam a dalszerzés mindig úgy történt, hogy szekvenszerben feljátszottam minden egyes sávot az elejétől a végéig. Ha valahol rontottam, akkor az egész sáv felvételét újrakezdtem. Ezek már a korai szekvenszereimtől így zajlottak mint például Alesis MMT8, Yamaha QY-8, Yamaha QS-300, ROLAND MC50MkII, de később a KORG Trinity-ben és a KORG MicroStation-ban is. Ennek megvolt az oka, mégpedig ha valahol menet közben kezdtem volna el a felvételt, akkor megeshetett, hogy egy korábbi lenyomott hangnak kimarad a felengedés utasítása, vagy egy sustain pedálnak marad lenyomva az értéke, neadj isten egy Pitch Bend utasítás nem ér pontosan nullára és keresgélhetjük, hogy egy-egy hangunk miért akad be, vagy szól kegyetlen hamisan pár fél hanggal arrébb. Ezeknek a MIDI utasításoknak a piszkait számítógépen könnyen megkereshetjük és kitörölhetjük, de például egy Alesis MMT8-as szekvenszerben ez azért igen izmos feladat lenne. Ezért aztán sokkal egyszerűbb megnyomni a STOP gombot, előre ugrani és újra elkezdeni játszani. Gyakorlásnak sem utolsó :) Persze ez feltételezi, hogy a zenénket mindvégig koncepció mentén készítjük és végig tudjuk hogy hova mit akarunk játszani… de ez azért nem ennyire szigorú… Nyugodtan lehet kísérletezni, improvizálni, próbálgatni a dallamokat, hangszíneket és ritmusképleteket és ha rátalálunk valamire, akkor indítjuk el a felvételt. Így tulajdonképpen improvizatív jelleggel egyre-másra épülnek fel az egyes sávok míg el nem készülünk egy szerzeménnyel. És csak ezután jön a hangszerelés finomítása és a végső felvételek.

    Az azért látszik, hogy ez egy hosszadalmas folyamat és koncepcionális gondolkodást, egyfajta elkötelezettséget és rengeteg szabadidőt igényel. De mi van, ha az embernek nincs ennyi ideje, vagy nincs is igénye arra, hogy komplett dalokat készítsen? Ha egyszerűen csak szeretne kis időt kedvtelésből a zenével eltölteni?

    Erre (is) rengeteg féle úgynevezett worflow-t (munkastílust) alakíthatunk ki magunknak például az Electribe-okhoz hasonló groove eszközökkel, amiket aztán kombinálhatunk mindenféle hangkeltőkkel és effektekkel. Ezen a területen a KORG nagyon sok kis ügyeske eszközt készített nekünk a korábbi Electribe-okkal, a Monotron és a Volca sorozat eszközeivel. Ezek nagyon kis guszta, ügyes berendezések, élmény velük hobbizgatni, sokszor már azt is érdekes nézegetni, hogy a Youtube videókon más mit hoz ki ugyanazokból a kütyükből, amivel mi magunk is ügyeskedünk.

    Ez az, ami engem is beszippantott. Nincs már időm, talán igényem sem, hogy komplett dalokat állítsak össze szekvenszerben. Néha szeretnék egy kicsit zenélgetni hogy jól érezze magát a pici lelkem és az sem baj, ha olyan alapok születnek, amiket később is elő lehet venni újra játszani, esetleg másnak megmutatni. Ilyenkor kezd az ember új workflow-t keresni, a legtöbbször akár a teljes aktuális hangszerparkot lecserélve. A KORG Electribe2 pedig ilyenkor jöhet jól. Rájöttem, hogy lehet úgy is zenélni, hogy csak minimális alapot készít az ember, dobbal, basszussal, esetleg egy-két kiegészítő szólammal, elkészít belőle egy versszakot, meg egy refrént, amiket aztán tetszés szerint lehet váltogatni, variálni és élőben hozzájátszani ízlés szerint. Ilyen eszköz az Electribe2.

     

    electribe3.jpg

     

    És akkor végre térjünk az Electribe2-re. 

    Amit először megnéz mindenki egy hangszerben azok a hangszínek, és ennek bizony nincsenek beépített hangszínei a klasszikus értelemben véve, nem tudunk XY mennyiségű Preset-et végiglapozni és próbálgatni hogy melyik tetszik… ez helyett oszcillátora van, amihez beépített mintákat, vagy hullámformákat választhatunk és a különböző szűrőkkel, modulációkkal és EG bállításokkal magunknak kell előállítanunk a kívánt hangzást. Egyfajta VA szintetizátorként viselkedik az eszköz, annyi különbséggel, hogy nem csak hullámformák, hanem PCM dobhangok és hangszer minták is rendelkezésre állnak, illetve sokkal kevesebb a paraméterezhetőség, mint amit egy VA szintitől megszokhattunk, de azért én a feelinget akkor is VA szintihez hasonlítanám.

    A második paraméter, amit joggal firtat az ember, az a felhasználható PART-ok száma. Az Electribe2 modellekben 16 PART áll a rendelkezésünkre és ahogy a hagyományos MIDI szekvenszereknél is, ez a 16 PART felel meg a MIDI csatornáknak is. Több fórumon felmerült már a kérdés, hogy hogy a fenében lehet külső billentyűvel mondjuk a 3-as PART-on játszani, hogyha hiába választják ki az Electribe-on a 3-ast, akkor is mindig az 1-es PART szólal meg ha a külső MIDI billentyűn játszunk. A válasz nagyon egyszerű: a 16 PART a 16 MIDI csatornának felel meg, kifelé is és befelé is, amit nem lehet átkonfigurálni. Vagyis ha bármelyik PART-on akarunk játszani külső billentyűzettel, akkor a külső billentyűn kell átállítani a MIDI csatornát a kívánt PART számára.

    A harmadik és legfontosabb adat a polifónia. Azért ez a legfontosabb, mert sajnos itt ütközhetünk legelőször akadályokba. Az Electribe2 mindösszesen 24 hang polifónikus, ami nagyon hamar elfogyhat ha valamelyik PART-on például szőnyeg kíséretet szeretnénk megvalósítani. A KORG ezt nagyon egyszerűen megoldotta: minden PART-nál beállíthatjuk a prioritást hogy magas, vagy alacsony prioritású az adott sávunk… ha elfogy a polifóniánk, akkor nyilván az alacsonyabb prioritású sávokat oltja ki előbb a hangszer. Nem tudom hogy ez mennyire elegáns, de mivel csak 24 hang polifóniánk van, és az így-is úgy-is elfogy, végülis hálásak lehetünk, hogy lehetőségünk van meghatározni a sávjaink fontosságát. Ami viszont kevésbé elegáns, legalábbis én így érzékeltem, hogy a hangszernek nemcsak a hangmodulja, hanem a szekvenszere is 24 hangú, tehát ha MIDI-n keresztül egy 128 hang polifónikus hangszert hajtunk meg az Electribe2-vel, a hangok akkor is a 24 hangú polifóniának megfelelően oltják ki egymást a külső hangforráson… mondom, érzésem szerint.

    Ettől függetlenül bőven lehet ügyeskedni például ha az Electribe-al 1 hangon hajtunk meg egy szőnyeget egy külső hangforráson, akkor a külső hangforrás lehet akár egy 8 sávos COMBI hangszín is, szóval nem kell szerénykedni :)

     

    electribe6.jpeg 

     

    Az egész hangszernek a lelke a Pattern alapú gondolkodásmód, ennek okán nyújtottam olyan hosszúra a bevezetőmet. Miután "belefáradtam" a komplett MIDI szekvenszerezésbe, arra gondoltam, hogy ez a patternezős munkamódszer lehet egy új, használható irányvonal. A hangszeren található 16 dinamikus PAD, ezek feleltethetőek meg a 16 PART-nak, ezekkel ki-be lehet kapcsolni egy-egy sávot, készíthetünk adott témára variációkat, a PAD-ok (PART-ok) kapcsolgatásával folyamatosan kombinálhatjuk a zenénk felépítését, illetve válthatunk az előre elkészített PATTERN-ek között is. Ez annyiból egyszerűbb a hagyományos szekvenszerezésnél, hogy itt az ember csak elkészít pár, a dalban használatos variációt (versszak, refrén bridge), és ezzel tulajdonképpen készen is vagyunk… a PART-ok kapcsolgatásával és a PATTERN-ek váltogatásával élőben, tetszőlegesen adhatjuk elő a számunkat és nem kell elejétől a végéig kidolgozni semmit.

    Ez egy jó módszer arra, hogy érdekes és képlékeny Live-Act játszóteret alakítsunk ki magunknak, de arra is, hogy este egy kis chillout zenei alapra zongorázgassunk magunknak… vagy is-is :) A hangszerbe 200 pattern fér és mindent menthetünk SD kártyára is.

     

    electribe5.jpg

     

    Ami nekem különösen tetszik a hangszerben, az a modulációs lehetőségek. Mind a 16 sávnak van egy saját INSERT FX-e. Azthiszem nem kell megmagyaráznom, hogy ez mennyivel jobb mintha lenne mondjuk 5 db Insert effektünk és ezeket kéne különböző effektutak meghatározásával szétosztani a 16 PART-ra. Az Insert effektnek van saját kapcsológombja, aminek a kapcsolgatását a szekvenszer is képes rögzíteni, ezzel is sokat lehet ügyeskedni az adott sáv izgalmasítására. További izgalmasításra ad még okot a szintén sávonkénti MODULATION, ami lehet FILTER LFO, PANORAMA, PITCH LFO, vagy éppen ugyanezek VELOCITY függő megfelelői stb. nem sorolom fel a listát, sok van. Egészen komoly FILTER felhozatalunk is van, elvileg a KORG KingKorg-ból, ami illusztris adat. A legtöbben a digitális filtereknél azt nézik elsőként, hogy a filter hatása mennyire lépcsőzetes… hát, szerintem semennyire, tökéletes átmenetet kapunk csavargatás közben. És ezek felett van még egy MASTER FX is, szintén több választható algoritmussal, például itt adhatunk Reverb-et a zenénkhez. A MASTER FX hatása szintén sávonként kapcsolható, amit úgyszintén rögzíteni képes a szekvenszer, ahogy az effekt TOUCH PAD-on végzett változtatásait is. Itt egy kicsit sajnálom hogy csak a TOUCH PAD-el lehet állítani a MASTER FX paramétereit.

     

    electribe1.jpg

     

    Számítógépet használóknak érdekes lehet, hogy az Electribe2 képes a patternjeit Ableton Live Projekt-fájlba exportálni, sőt minden PART-ot külön WAV fájlba, tehát igazából bármi más szoftverbe is beimportálhatóak, még akár iPad-en is például iMPC Pro, vagy bármi egyéb looper eszközbe.

    Összességében a KORG Electribe2 képes volt a MIDI szekvenszeres módszeremhez nagyon hasonló munkakörnyezetet létrehozni, kiküszöbölve a fásult részeket és egy új gondolkodásmóddal újabb lehetőségeket kínálva. Ügyes, gratula! :)

     

     

    Néhány tipp.

    Egy pattern csak 4 x 4 ütemből állhat, ami hamar unalmas ismétlődést okoz, de ha a tempó BPM-et a felére vesszük, akkor ez a hossz megkétszereződhet, így több mozgásterünk marad például akár harmóniaváltásokhoz is.

    Ha szép szőnyeget szeretnénk játszatni a hangszerrel, akkor érdemes két sávot felhasználni rá. Mind a kettő sávon ugyanaz a hangszín legyen és a harmóniaváltást felváltva mindig az ellenkező sávra játsszuk mint ami éppen szól, így nem fogja az új lefogás leharapni az előző végét és szép egyenletes lehet a szőnyegünk.

    Ha az előre elkészített patternjeinkből összeáll egy dalnyi klasszikus felépítés amit rendszerint ugyanúgy adunk elő, akkor érdemes élőben feljátszani az Electribe2 Event Recorder funkciójába. Ez az SD kártyán megjelenik mint egy lejátszható fájl és visszajátszásnál a hangszer erőforrásait használja, tehát lejátszás közben ugyanúgy el tudjuk csavargatni a hangszíneinket filtereinket stb. Kicsit felszabadít a váltások és a PART-ok szervezésének kötöttsége alól, és több lehetőségünk (kezünk) marad a hangszínek csavargatására, illetve az élő játékra.

    Mielőtt bárminek nekiállunk, előtte mindig határozzuk meg hogy milyen hangnemben kívánunk dolgozni és ezt állítsuk be minden patternnél, később sokat könnyíthet a dolgunkon, például ha a gumipadokat billentyűzetként szeretnénk használni a hangok feljátszásához.

    Az Electribe2-t használhatjuk tisztán szekvenszernek is. Ha külső hangforrást hajtunk meg vele, akkor szakíthatunk a tipikus elektronikus zenei hangzással és akár komplett akusztikus jazz zenei alapot is megszólaltathatunk vele külső hangmodulról. Ez esetben az oszcillátorokat Audio IN-re kell állítani, így nem fog az Electribe megszólalni.

    Fordítva, azaz hangmodulként is használhatjuk az Electribe2-t. Külső szekvenszerről ugyanúgy meghajthatjuk az Electribe 16 PART-ját, mint bármi más hangmodulét. Ez esetben érdemes a MIDI szinkront kikapcsolni, hogy ha a másik szekvenszeren megnyomjuk a START gombot, akkor ne induljon el az Electribe is.

    Az Electribe2-t használhatjuk keverőnek is, vagyis az Audio IN-be folyamatos Audio jel is érkezhet egy másik szintiből és az is megjelenik az Electribe hangja mellett a főkimeneten. Ez esetben a GLOBAL paraméterek között az AUDIO THRU-t ON-ra kell állítani.

    Ha valamelyik (vagy több) PART oszcillátorát AUDIO IN-ként állítunk be és a GLOBAL menüben az AUDIO IN THRU nincs bekapcsolva, akkor a külső jelforrást nem fogjuk hallani addíg, amíg az AUDIO IN-re állított PART(ok)-on nem nyomunk le hangot. Ez azért van így, hogy ezzel is tudjunk szekvenciát készíteni a beérkező jelhez. Ha erre nincs szükségünk, akkor az AUDIO THRU-t állítsuk ON-ra.

    Az Electribe2 szürke háza nem valami dekoratív és a feliratok sem látszanak rajta túl rózsásan, ahogy a kis funkciógombokon sem… pláne félhomályos színpadon. Én ezért a kis funkciógombok alá jól látható matricákat tettem az adott funkció kezdőbetűjével. Sokkal jobban látható és használhatóbb így.

    Szintén a láthatóság érdekében több internetes képen tettenérhető, hogy egyesek színes matricákkal, mások a gombsapkák kicserélésével különböztetik meg az egyes blokkokhoz tartozó potmétereket.

     

    electribe4.jpg

    Megosztom Facebookon! Megosztom Twitteren! Megosztom Tumblren! 10415356

     

     

     

    • 2
      bejegyzés
    • 8
      hozzászólás
    • 7342
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    Itt a folytatás:

    Miután a „házkutatás” során a másolt lemezek eredetiének nagyobb részét fellelték az ismerősömnél /mivel  „Live-Act-ezése” előtt lemezgyűjtéssel és "lemezlovászattal" is foglalkozott és foglalkozik a mai napig/ és ezt jegyzőkönyvbe is vették, ezért a büntetés mértéke a „szerzői jogok megsértése miatt” – több száz ezer forintról átszámolva majdnem a nullára esett vissza.

    A nyomozás lezárult, a lefoglalástól kezdve kb másfél év múlva.

    A nyomozás során nem találtak elég bizonyítékot arra, hogy ismerősöm a lemezekről zenélt volna - bár arra sem, hogy élőben /Live-Act/ fellépett volna, mert a helyszínen tartózkodó NAV és a MAHASZ emberei sem tudták ezt megmondani!!! Holott ismerősöm tájékoztatta őket többször is a helyszínen, hogy milyen „eszközöket használ a zajkeltésre éppen”.  Hivatalosan: „……a nyomozás adatai alapján nem állapítható meg bűncselekmény elkövetése……” szerzői jogokkal való visszaélés, jövedelem szerzési célzatú másolás, stb.  A bizonyítéknak lefoglalt másolt lemezeket a NAV vissza szolgáltatta ismerősömnek hiánytalanul /bár kicsit összefirkálta a MAHASZ „embere”/. 

    Az öröm nem tartott sokáig, mivel kb 2 hónap múlva egy behajtó cégtől /melyet a MAHASZ fizet!/ fizetési felszólítást kapott, hogy Ő tartozik a MAHASZ-nak a NAV által készített Határozatban /Ez az ügyet lezáró HATÁROZAT!/ szereplő több száz ezer forinttal és a behajtó cég plusz 50 ezer forintos díjacskájával kiegészítve! Ezt SOS fizesse be 8 napon belül! Ismerősöm ezt nem tudta mire vélni, „telefonos segítséget kért”, de sok mindenre nem kapott választ, majd személyesen is bement az ügyvédi irodába de, ott tájékoztatták, hogy kérjen időpont csak úgy tud valami értékelhető embertől tájékoztatást kapni………. telt-múlt az idő, felszólítások folyamatosan jöttek mindig megfejelve 30 illetve 50 ezer forintos tételekkel! A személyes találkozás során /jó pár telefonba került míg ez létrejött/ a MAHASZ fizetett behajtó cégének ügyvédje azt mondta ismerősömnek, hogy neki kell bizonyítania: mennyi nem eredeti zeneszámmal rendelkezett az esemény bekövetkeztekor!!! Hát erre nem került sor. További folyamatos felszólítások után, az Országos Közjegyzői Hivataltól kapott egy felszólítást, hogy a kb. 1.000.000 Forintot /kicsit feldagadt az összeg a behajtó cég díjaival kiegészülve/ fizesse már be a megadott számlaszámra, mert ha nem akkor letiltatják a számla számáról! DE, egy apró betűs részből kiderült, hogy válaszolhatja azt is, hogy NEM fizeti be. Válaszlevelet megküldte a NEM válasszal.

    Még pár hónap eltelt, majd egy levele érkezett az illetékes Bíróságról! A PER megszüntetéséről melyben felperes a MAHASZ, alperes pedig ismerősöm szerepelt. Az indoklás: bizonyíték hiányában szüntetik meg!

    Köszönjük MAHASZ! Sikerült majd két évig a zenészek pénzét költenetek értelmetlenül! Vagyis most kicsit kevesebbet tudott feltehetőleg utazgatni jeszenccckíj  .úraság………..

  4. Egyedi építésű analóg, dual filterbox.

    Jellemzők:

    • Moog Minimoog Model D szűrő, dedikált preamppal (túlvezérelhető), és CV inputtal
    • EMS VCS3 szűrő, szintén saját preamppal, és CV inputtal
    • 2 LFO, mindegyik szűrőhöz dedikált
    • 2 fuzz/distortion egység, kikapcsolható
    • kimeneti keverő

     

     

  5. Az elmúlt időkben presztízs termékek megjelentetésével foglalatoskodó Pioneer bekukkantott a dj eszközök piacának azon szegmensébe, ahol már csak az ottfelejtett ördögszekerek küzdöttek a légüres tér sajátosságaival. A kontrollerek népszerűsége maga alá gyűrte az elérhető árú két sávos keverők piacát, házon belül a hamar nyugdíjazott, sallangoktól mentes DJM-250 mellett egy komolyan vehetetlen DJM-350 tartotta a frontot. Eddig! 

    djm-250-main.png?h=768&w=1024&hash=CEFF2djm-350-main.png?h=768&w=1024&hash=53B2B
    A kívánatosan puritán DJM-250 és a bolondbiztos, komolytalan DJM-350

    A linkelhető, szinkronizálva kvantálódó álmukból felocsúdva rendrakás közben találhattak rá a márka fejlesztőmérnökei egy régi sikertermékük rajzaira, így fogták azt, majd egy 50-est hozzácsapva felpimpelték DJM-450-re! 

    djm-450-angle.png?h=1000&w=1000&hash=92F

    Na, de hogyan tették mindezt! Szakítva az eddigi bosszantó termékpozicionálással mindennel megpakolták, amit csak elbírhatott ez a kis kocka! A leendő David Guetták rossz szájíz nélkül legeltethetik rajta tekintetük, a belefeledkezést nem töri meg az "ez még azért elfért volna rá" gondolat. 

    djm-400-main.png?h=768&w=1024&hash=D1B9Bdjm-450-main.png?h=768&w=1024&hash=27279
    Előd és utód egymás mellett

    Az új jövevény által nyújtott funkciók: 
    - DJM-900NXS2 keverőtől örökölt EQ karakterisztika, faderek, EQ/Isolator állíthatóság
    - Effektrengetegek! Paraméterezhető Color FX (Dub Echo, Sweep, Noise, Filter), erre rátekerhető Beat FX (Delay, Echo, Spiral, Reverb, Trans, Flanger, Pitch, Roll). Régóta vágytam rá, hogy egy Filter-Echo lánccal keljek-feküdjek, immáron nem kell ezért fél milliókat otthagyni a pénztárnál. 
    - S ha ez nem lenne elég, még mindig utána akaszthatunk egy USB eszközt az effekthalmoknak. Minden keverőre kell egy kis parasztvakítás, na! (A kék effekt gombokon felül természetesen) 
    - Értelmes fülhallgató szekció, mindez 2 kimenettel
    - MAGVEL csodafader krecselőzni
    - 3 sávos beépített hangkártya (AUX, CH1, CH2). Én személy szerint tuti valami sampleres dolgot dobnék ki az auxra, ez is nagyon mozgatja a fantáziám. Külön dőzsi, hogy a Beat FX erre is ráaggatható. Ezen felül ha jól értem a dolgokat, timecodera is tökéletes a cucc.
    - Ingyenes Rekordbox dj és DVS program

    Így leírva nem tűnik hirtelen soknak, azonban eddig pont ennyi hiányzott a kis kétsávosokról. Kompromisszumként a booth kimenet, és a linkelhetőség/kvantálás róható fel, azonban ha bedroom cuccként tekintünk rá, talán elnézhetjük ezt neki. Ezen felül viszont minden arra fogékony ember kezébe adta a DJM-900NXS2 által biztosított eszközök legjavát, megadva a lehetőséget arra, hogy a fesztiválok pultjába felkészülten érkezhessenek, s ne kelljen kukán állni a rekordboxban összerakott szett fölött. 

    djm-450-set-xdj-700-usb.jpg

    A mindent vivő, otthoni kétsávos decemberre várható 699 dolcsis árcédulával. Az eddigi árképzést tekintve nem lehet okunk panaszra, pláne akkor, ha számításba vesszük, hogy a pénzünkért az effektekkel nyakon öntött keverőn felül hangkártyát és jogtiszta dj programot is zsákmányoltunk! 

    Én már tudom, mit kérek a Mikulástól! Már csak nagyon jó gyereknek kellene lenni. 

    Forrás: http://djtechtools.com/2016/09/08/pioneer-dj-announces-djm-450/
    A termék oldala: http://www.pioneerdj.com/en/product/mixer/djm-450/black/overview/

  6. A nyolc darab broadband panelek elkészítése után következik a "cloud" panel, ami egy hatalmas egybefüggő szerkezet lesz, 9 (3x3) panel méretű (300x190) és a mennyezetre lesz majd rögzítve kb 5-10 cm légréssel. A panelben 10 cm 40kg/m3 (Airrock LD) kőzetgyapotot fogok használni, aminek a tetejére 5 cm (Airrock XD) kerül, remélhetőleg így az alacsonyabb frekvencia tartományban is csillapít majd. A képen a tervezgetés fázisa látható, a végleges design kicsit modosulni fog. 

     

    • 3
      bejegyzés
    • 3
      hozzászólás
    • 18470
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    comp
    Legutolsó bejegyzés

    Ritkán blogolok itt :-)

    Legyen most egy kis összefoglalás 2015-ről.
    Ez az év válogatáslemezeken történő megjelenésekkel telt, történetesen 6 trackkel, 5 albumon is szerepeltem.

    https://soundcloud.com/bpstudio/sets/new-releases

    Ezen felül 150 darab körüli "zenekezdemény" született (demoscene, játék, stb. illetve egyéb "hobbizenék" is), ezek nagy részét sikerült vállalható formára is hoznom, mert rájöttem, hogy sokat lehet tanulni már csak abból is, ha egy korábban elvetett témámat megpróbálom következetesen befejezni és kidolgozni (persze folyamatosan fejlődök, szóval egyikkel sem vagyok még 100%-ban elégedett - leszek-e valaha? :-D). Az újabb kori electro/ambient/chillout/synthwave/chiptune/amiga modul zenéim mellett született pár igencsak kísérleti industrial zene is, meglátjuk mi sül ki belőlük.

    https://soundcloud.com/bpstudio

    Mindenkinek boldog új évet!

    wabot.jpg

    • 1
      bejegyzés
    • 36
      hozzászólás
    • 2335
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    xinu
    Legutolsó bejegyzés

    1999 óta foglalkozok a témával. De ettől kezdve még csak mint „műkedvelő”.

    Az 1. és egyetlen daw a cubase volt. Ezt tudtam beszerezni és ezt ismertem meg 2002-ben. Ez az sx1 volt. Ezután mást nem is használtam 2013-ig.

    Minden más dawot 2013-tól ismerek.

    A Cubase a fő dawom. Miért? Hát persze számít az is, hogy ezzel kezdtem és sokáig is csak ez maradt.

    A többi előnye pedig:

    egy jó és logikus gui val rendelkezik. Könnyen megtanulható. Ez eddig még nem különös ok. A fő ok amiért ez az egyik major daw, hogy A Steinberg cég a Cubase fejlesztője ugyebár, és voltaképpen nem is csak a Cuabse miatt sikeres a Steinberg hanem a mögötte levő ipari szabványtól amit kifejlesztettek.

    Ez az asio és a vst. Az asio egy jó kommunikációs protokoll amit minden hangkártya használ pc-n, megkerülve a win audioját.

    A vst pedig az a szabvány amivel szoftver hangszereket lehet futtatni a Cubase vagy más dawon belül. És e 2 utóbbi amit viszont minden más daw is használ kivéve a pro tools-t!

    Ettől ugyan nem kötelező a Cubase-zel zenélni de a Steinberg tartja kezében úgymond a pc-s audio ipart! Az van amit ott a mérnökök megterveznek és ezt követi a világ! Egyszóval a Steinberg diktál javarészt. Csak, hogy objektív legyek és a hátrányáról is írjak: a sáv fagyasztás ami nem jó a cubase-ben. Azért nem mert a lefagyasztott sávot nem lehet már szerkeszteni és mozgatni sem. A többi daw-ban viszont igen!

     

    Az olyan dawok mint az acid, fruity, renoise ezek a „talicska” kategóriák. Ezek ma olyanok mint kb a fast tracker volt dos alatt 1990-es években! Unpopulárisak is a fruityt leszámítva. Szerintem a fruity inkább csak szerencsés mint jó, hogy ilyen elterjedt.

     

    Presonus studio one: olyan „tipikus” daw. Nincs benne semmi extra kicsit egyszerű. Van ingyenes változata de amit kipróbáltam a teljes verzió sem üt olyan nagyot. Itt a nézetek kicsit különbözőek mint a major dawokban. De az automatizáció is olyan mint a többi dawban illetőleg az szinte minden dawban egyforma! Tud ez a daw mindent mint automatizáció, ekkeftek, audio szerkesztés stb. csak nincs benne semmi különleges. Az ára is tipikus a full verzió 500$

     

    Reason szerintem nem daw; nem is kéne a dawok közé sorolni mivel ez nem tipikus dawos kezelőfelületű hanem egy „all in one” szoftver. Próbáltam még az 1 és 2 verziót 2001-ben. Szerintem gagyi! Összecsapott szoftver amivel összecsapott zenét lehet írni pár perc alatt leginkább techno és társai műfajban!

     

    Pro tools: Egyáltalán nem ismerem mivel az Avid fafej, hogy nem csinál olcsóbb mondjuk 100$-os verziót hiszen amit meg lehet venni az 800$ körül van! És még demója sincs vagyis van ugyan de ahhoz kell ilok kulcs! Van ugyan a first ami megjelent nemrég de az viszont igen korlátozott; nincs mentés a hdd-re csak felhőbe és oda is csak 3 projectet, net kell a használatához, továbbá kevesebb a plugin aax formátumban mivel az nem a vst-t használja, aax-et pedig más nem használ csak a pro tools. Na meg, hogy nincs track freeze ez elég gáz! Már minden dawban van!

    Hardver igénye is ennek a szoftvernek a legnagyobb! Kell vagy 8gb ram meg több.

    És törése meg nincs.

     

    Logic: ezt nem ismerem mivel csak macre van a mac világa meg nem érdekel.

     

    Sonar: Ez egyik kedvenc dawom! A legjobb guija van vagyis a legegyszerűbb és legkönnyebben megtanulható! Ezzel mindent el is mondtam róla! A beépített pluginjai jók pl. a szintik és effektek. Én csak az x szériát próbáltam abból is az x3-at. Elég gyakran adnak ki frissítést: Már kb a 21.-ik verzója és 1987 óta létezik. Úgyhogy ez amolyan veterán és nagy név.

    Én 1 bugot találtam benne a vst3-as vsti-ket nem olvasta be.

    Van 1 másik nem hibája hanem hiányossága – legalábbis számomra – hiányosság. Nem tudom hogyan nevezzem 1 szóval ezt a funkciót, hogyan hivatkozzak rá később, na legyen a neve mondjuk „midi hang újratriggerelése”. Ez alatt azt értem, hogy amikor létrehozunk 1 sávot ami legalább 10 mp hosszú és midi sáv akkor ha lejátszuk a daw-val a play gombbal akkor játssza a sávot. De ha mondjuk a közepén leállítjuk – stop -illetve miután elindult a hang és utána újraindítjuk – play – akkor nem szólal meg a hang! Az audio sáv megszólal újra csak a midi sáv nem! Ki is lehet próbálni. Ezt néhány daw újra tudja szólaltatni néhány nem. A Sonar nem. És ez olyan projekt esetében amikor van 1 hosszú sáv mert pl. az 1 félórás ambient szőnyeg akkor ez hátrány lehet visszahallgatáskor, illetve menet közbeni hallgatáskor mivel lassítja a munkatempót! Tehát nekem hiányosság. Akkor jó ha újratriggereli a hangot. Cubase közeli a gui-ja. Az automatizációs görbék jók mint több színű.

     

    Reaper: A másik kedvenc dawom. Kapásból csak 60$ ami vicc érte na persze vannak korlátai. De ha azt nézzük, hogy „majdnem ingyenes” mivel 30 nap letelte után is lehet használni teljes funkcionalitással legfeljebb nem jogtiszta, de nem szükségszerű megvenni az „eredetit” mivel ugyanazt tudja a próbaverzió is! (Csak a nevünk lenne fejlécben! :O)

    Egyszerű, könnyen kezelhető, skinelhető daw, gyakori frissítésekkel. Mérete mindössze 8 mb! Vicc! Nem is értem, hogy tud 1 daw ekkora méretű lenni?! Semmi csicsa nincs benne persze ezért is és elég fapad a grafikája. A kompatibilitása elég jó mivel minden szoftver hangszer futott nálam és az 5-ös verziójától már vst3-at is kezel! Így a hardwer igénye is kicsi.

    Persze van hátránya is az olcsósága miatt gondolom. Pl. nincs kotta szerkesztő rész. Ezen kívül van ugyan beépített pluginja de az borzalmas primitív kezdetleges. Ezért a reaper akkor jó ha minden plugin külső amit használni akarunk. Ha úgy veszünk dawot, hogy a daw pluginjait akarjuk használni akkor ne a reapert válasszuk!

     

     

    Ableton: Az egyik legelterjedtebb daw pedig nem a legrégebbi. Tulajdonképpen mindent tud amit ma használnak a zeneszerkesztőkben bár a 9-es verzió még nem támogatja a vst3-at. Nekem ami nem tetszik benne csak az, hogy elég fapad a kezelőfelülete. Túl egyszerű vékony pálcika vonalak + gombok vannak!

     

    Bitwig: 1 ableton klón. Elég egyszerű program nem túl sok hangolhatósággal és nagyon új is a piacon. Kérdés fennmarad-e?

     

     

    Digital performer: Szintén kedvenc dawom. Nem népszerű de ez a Motu hibája ugyanis közel 27 év után adta ki csak windows-ra. Professzionális kategória. Van 1 kisebb változata az Audiodesk. Az ráadásul ingyenes. De csak a szoftver az. Mivel csak Motu hangkártyával működik annak ára pedig több száz $ tehát többet ér ha a dp-t vesszük meg mert az többet tud.

    És miután kiadták windowsra először a win7 majd a win8 és win10-et is támogatja.

    Pilótavizsga kell hozzá. Ez azt jelenti, hogy nehezen kezelhető sokáig kell tanulni! Ez persze nem ellenjavallat, hogy őt válasszuk.

    Tulajdonképpen azért nehéz mert nagyon sokat tud. Sőt a legtöbbet a dawok közül. A munkaterület pl. felosztható több részre a képernyő bal, jobb, és alsó felére. És rengeteg infót ki lehet vetíttetni fájl információkat, soundbite (ez kb hasonló a cubase pool-jához), chunk, v-rack, cursor information stb.

    Az egész munkaterület elhelyezkedése is nem olyan mint más dawokban, hogy ha vmi kell akkor új ablakban megnyílik pl. hanem felső fülek vannak ahol a track részben pl. a midi v. audio blokkokat tudjuk húzni ezt is persze úgy, hogy nem csak 1 midi darabkát hanem az egész midi sávot mozgatni! A sequence ahol „tipikusan” látjuk a dolgokat mint legtöbb dawban, midi ahol csak a midi key editor van, quickscribe a kotta stb. nem sorolom fel az összeset. Mondjuk live-ra nem biztos, hogy jó lenne ez a szoftver bár a legtöbb daw nem live-ra való (kivéve az abletont).

    Az automatizációs görbék érdekes módon 1 sávban voltak a 8-as verzióig és csak a nevük és a nem 1 helyen való elhelyezkedésük különböztette meg őket egymástól. A 9-es verziótól kezdve viszont már külön sorba van mind. Beépített plugin jó sok van hozzá bár ezeket még nem próbáltam de profik mivel külön is árulják őket; pl. az eq-t vagy az mx4 szintit.

    Ami még érdekes, hogy van 1 saját protokollja is ami viszont csak a dp-ben van ez pedig a mas (motu audio system). Hogy miért alkották meg csak a saját pluginjai kedvéért azt nem tudom. Ugyanis minden más külső plugin már vst-s. Egyelőre még nincs vst3 support.

    Más dawban bizony nincs ennyi nézet/testre szabhatóság! Van 20 skin is.

    Ami fura, hogy szoftver szinti betöltésekor 2 sávot csinál és különválasztja azokat; 1 midi sáv, 1 vsti sáv. Ezt így csak ebben a programban láttam még.

    A kezdeti hátrányok – amik később biztos eltűnnek – a bugok! Egyelőre win alatt legalábbis. A 8-ik kiadás még totál rossz. Sok szoft szintit nem olvas be, az automatizációt nem veszi fel ha csak egérrel játsszuk, néhány plugin presetjeit nem látja, nem jön be az üdvözlőképernyő, nem működik a midi hang újratriggerelése funkció. Ez pár igen nagy szarvas hiba csak amikről tudok! A jó az, hogy a 9-estől már ezeket orvosolták. Ha még nem is hibátlan de használható.

     

    Mutools: Ez elég egyszerű daw de az ára is egyszerű. Tud pár alapvető szerkesztési funkciót de többet nem. Reaper ennél sokkal jobb és az is csak ennyibe kerül. Úgyhogy a válaszom: nem, erre a szerkesztőre.

     

     

    Samplitude: Ez elég ismeretlen daw. Olyan közepesnek mondható. Gui-ja kicsit hasonlít a Sonar-ra. De attól kicsit nyakatekertebb! Sonart szerintem jobb kezelni. Könnyebb, gyorsabb.

    Ha az ember kipróbál sok dawot akkor idő után már azt érezi, hogy igen ide kattintok audiot olvasok be, oda kattintok midi amott van az automatizáció ami az is szinte mindig ugyanaz a görbék egymás alatt helyezkednek el stb.

    Alul a programban többféle nézet van de ezek nem olyan fontos funkciók. Itt is van transport ablak mint a cubase-ben.

    Van sáv fagyasztás ami már igen megszokott.

    Amiben eltér ez a daw az automatizáció terén. Részben olyan mint a dp-ben volt a 9 előtt. Tehát nem egymás alatt vannak sorban a görbék minden funkciónak más pl. osc1, noise stb. hanem az egész 1 sávban van! És egyszerre 1-et lehet szerkeszteni. Tehát ott lógnak egymás hegyén, hátán de ebben gyengébb ez a progi mint a többi. De alul sincs legördülő menü ahol kiválasztanánk melyiket szerkesszük hanem fenti menüben rákattintunk a szerkeszteni kívánt görbetípusra.

     

    • 10
      bejegyzés
    • 57
      hozzászólás
    • 29953
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    snaper
    Legutolsó bejegyzés

    Egy régi álom...

    Pultec_01.JPG

    Régen írtam már befejezett kütyüről, talán mert elég régen fejeztem be akármit is. Eléggé vissazvetette a tempót a szerencsétlen adatvesztéses történetem, amibe nem is akarok nagyon belemenni.

    Ez a cuccos viszont még szerencsésen az eset előtt kész lett, és imádom!

    Akit csak a képek érdekelnek, azoknak itt egy DropBox galéria : 

    https://www.dropbox.com/sh/vvy5o9yh8efsb1i/AAAGQQ69L9rkibhpYE9k4KXCa?dl=0

     

    A lényeg, ez egy Pultec EQP-1A "klón".

     

    Idézőjelek közt a klón szócska, mivel leginkább csak kívülről hasonlít az eredetire.

    Az eredetiben van egy passzív EQ szekció, aminek a végén van egy csöves erősítő, ami a passzív szekcióban bekövetkező "veszteséget" állítja vissza.

    Legtöbben ezt szeretik a Pultecben, a vaskos, mocskos csöves hangot. Ezért van az, hogy nálam is szinte minden projektben ott figyelt (amíg volt) az UAD Pultec a masteren, mindenféle csavargatás nélkül. No ebben pont a csövek nincsenek benne.

    Az alapja a Gyraf féle Pultec EQ kártya, ami a weboldalukról letölthető, otthon szépen kimarható, semmi nehezen beszerezhető alkatrész nincs rajta (kivéve talán a tekercs szetett, ami elég húzós).

    Az erősítő fokozat egy rettenet egyszerű (egyenlőre), műveleti erősítős megoldás, egy darab trimmerrel. 

    (Azért írtam, hogy egyenlőre, mivel úgy lett tervezve a "booster" board, hogy ha időm engedi, akkor majd rakok oda egy 2520 klónt.)

    A táp egy módosított FCUK Mini Power táp, saját nyáktervvel. 12VAC fali adapterről megy, bőven többet tud mint ami ide kell, de hely is volt bőven a házban.

    Megéri-e megépíteni?

    NEM...

    ...maximum, ha fanatik vagy mint én. Nagyon nem olcsó. Ha összeadom mennyibe került, simán kijön belőle egy régi UAD-1 meg hozzá egy olcsó PC.

    :D

     

    Pultec_01.thumb.JPG.a0d4b51dd810f77a2871

    • 3
      bejegyzés
    • 6
      hozzászólás
    • 1811
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    snaper
    Legutolsó bejegyzés

    blog-0532104001438490985.png

    encoder003

    Itt a harmadik!

    Ez elég beteg lett...

    Tessenek venni-vinni, osztani mindenfelé; ha tetszik azért, ha nem akkor meg azért.

    https://encoderaudio.bandcamp.com/album/encoder003

    • 2
      bejegyzés
    • 11
      hozzászólás
    • 7646
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    h2onorbi
    Legutolsó bejegyzés

    blog-0739265001434746178.jpgSziasztok!

    Azt gondolom, hogy nem lett 100%-os, de jól sikerült

    Magyarország első 5.1 térhangzású 3D fény orgiával dúsított koncertje :startle:

    Szeretnék köszönetet mondani a Fényszínháznak és kis csapatának,

    azoknak az embereknek, akik hittek benne, bennem :D és nem

    utolsó sorban azoknak, akik eljöttek: barátok, ismerősök, fórumtársak innen :mail:

    Aki ott volt az szerintem nem csalódott és bízom benne, hogy következő alkalommal is megtisztel bennünket.

    Néhány fotó és videó az eseményről, azoknak, akik lemaradtak :phew:

    https://plus.google.com/+Relax51Music/posts

    https://www.facebook.com/Fenyszinhaz/photos/a.764845066946854.1073741844.357288261035872/764845323613495/?type=3&theater

  7. Isten Nyila
    Legutolsó bejegyzés

    Kinek volt még ez a kedvenc magyar mozija? :pic:

    Azt hiszem, hogy elsősorban Másik János és Szemző Tibor zenéje tette annak idején oly feledhetetlenné ezt a - korát megelőző, ennek ellenére valahogyan mégis olyan méltánytalanul a feledésbe merült - remek filmet, amit végre idén DVD-n is kiadtak; s miután most jutottam hozzá, így az elmúlt néhány hetet többek között ennek jegyében is töltöttem (fél tucatszor újranéztem stb.). Végül persze le is írtam, amit akartam:

    Meteo - a magyar cyberpunk

    blogentry-120-0-00108200-1402948978_thum

    blogentry-120-0-00108200-1402948978_thum

  8. Vlaca
    Legutolsó bejegyzés

    Sziasztok!

     

    Általában egy firmware update nem egy akkora jelentőségű dolog hogy megérne egy blog bejegyzést, de úgy gondoltam hogy technika történeti szempontból ez érdekes lehet. Illetve elég hardcorenak tartom végig izgulni kb. 1 órát hogy minden rendben megy-e, szobadísz lesz-e belőle vagy működő hangszer.

     

    Első lépésként ellenőriztem a hangszerben levő verziót.

    A ‘SONG’+’SYSTEM’+’BPM’ gombokat nyomva tartva be kell kapcsolni, ekkor teszt üzemmódba kerül és automatikusan lefut a verzió ellenőrzés.

     

    IMG_0288+copy.jpg

     

    1.01 volt benne, ennél van újabb.

    Az 1.03-es firmware a Roland oldaláról letölthető:

     

    http://www.rolandus.com/products/details/172/downloads/

     

    Kicsomagolás után 8 könyvtárban 64db(!!!) midi file található.

     

    Szükség van még midi interface-re (nálam Emagic AMT8) és egy programra ami SMF midi file-t le tud játszani. Nem keresgéltem külön progit erre a célre, beimportáltam öket Logicba.

    Lett egy 1 óra 10 perces midi album :)))

     

    logic+copy.jpg

     

     

    IMG_0293+copy.jpg

     

    Kezdődhet az update.

     

    Az’ F1’+’F4’+’RYTHM PART VIEW’ gombokat nyomva tarva be kell kapcsolni az MC307-et. Aztán lenyomni az ‘R’+’3’ gombokat. A bpm led kijelzőn megjelenik a “SYS” felirat el lehet indítani a midi lejátszást. Az S0000001.MID-S000000032.MID fileokat küldjük be, ez a system update. A folyamat közben a zöld midi led villog, az R,1,2,3,4,5,6,7 gombok folyamat jelzőként viselkednek, a midi fileok végén a slave led világit.

     

    Ha végzett az első 32 file-al,(kb. 30 perc) ki kell kapcsolni az MC-t.

    Aztán megint az’ F1’+’F4’+’RYTHM PART VIEW’ gombokat nyomva tarva be kell kapcsolni, majd ‘5’+’7’ gombokat lenyomni. A bpm kijelzőn a “DAT” felirat jelenik meg, jöhet a másik 32 midi file, D0000001.MID-D00000032.MID. A folyamat jelzés ugyanaz mint az előbb. Ha ez is kész, kikapcs.

    Már csak egy lépés van vissza egy factory reset. Ezt normál bekapcsolás után, a menüből érhető el. (SYSTEM / UTIL / FACTORY RESET)

    Ha ez mind rendben lezajlott, ellenőrizhetjük újra a firmware verziót:

     

    IMG_0299+copy.jpg

     

    A cpu verzió maradt, de a prog verziója és dátuma változott. Hurrá, sikeres az update.

    Hogy az új firmware-ben mit javítottak azt nem tudom, én a második napon megcsináltam, nincs sok tapasztalatom az 1.01-el. Mindenképp megnyugtat a tudat hogy a legfrisebb elérhető os van benne :)))))

  9. KOLDUSH
    Legutolsó bejegyzés

    10369905_631557303588946_7061965041456512879_n.jpg

    ...azaz Gyönyörű Születés. Ez a dal zárja tehát az új Koldush minialbumot: záródal a születésről. Igazi utazózene, nagyon kevés de nagyon fontos énekhanggal. Meditatív epilógus, ami alatt el tudsz gondolkodni az addig hallottakról. És deja vu érzeted is lesz, mert ebben a dalban az album egy korábbi dala is visszhangzik...

    Ha egyben meghallgatod a hatszámos minialbumot - ez összesen 28 perc - akkor érezni fogod az album ívét, a szóban megfogalmazhatatlan dramaturgiát. Garantáljuk. Hallgattál már meg valaha úgy félóra zenét, hogy csak arra figyelsz? Tudod... leoltott villany, kikapcsolt telefon... Mert akkor úgyis pontosan tudod, miről beszélünk.

    Számunkra az egész 28 perc "gyönyörű születés": a Space Rose minialbum az első komoly életjelünk.

    Tius & Casey

    koldush.com

    facebook.com/koldush

    A minialbum a webáruházakban:

    Deezer: http://www.deezer.com/album/7687361

    iTunes: https://itunes.apple.com/hu/album/space-rose-ep/id855935570

    Spotify: http://open..spotify.com/album/2soqfJitg7gyRmBzyrMclg

    Amazon: http://www.amazon.com/gp/product/B00JJX71BA/ref=dm_ws_sp_ps_dp?ie=UTF8&qid=1397119455&sr=1-1

    • 1
      bejegyzés
    • 30
      hozzászólás
    • 11584
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    A sztori idén tavasszal kezdődött. Sokat molyolok mindenféle DAW-okkal, zenekaromnak csinálgatok midi alapokat, vagy a zenésztársak által készítetteket pofozgatom és azért persze egészségesen érdekel mindenféle zajkeltő, módosító eszköz. Ennek folyománya képpen nézegetem itt a hitspacet, tanulmányozom, hogy miket nem fogok soha megvenni. Egyszer csak szinte rámtámad a waldorf rocket. Na mondom te ki fia borja vagy? Mér vagy te ilyen olcsó? Irány a youtube. Öcsém ez királyul szól! Lehet csavargatni is...hmmm. Na de mi az, hogy monofón? Digitálisan vezérelt oszcillátor? Bazz, ez megint valami olyan terület, amiről napokon belül többet fogok tudni, mint szeretnék. Ez így is lett. Elértem azt a szintet, hogy a piac alapos felmérése után, már több olcsó mono szintit is nagyon kívánok :D Ez a bejegyzés magamnak szolgál némi összefoglalásként igazából, de ha valaki hasonló cipőben jár mint én, szívesen vennék bármilyen véleményt.

    A vadászat közben A/D már csinált egy zsíros összefoglalást a témáról, de én ennél jóval laikusabb vagyok, így számomra más szempontok is durván bejátszanak. A hangfoglaláson sikerült néhányat kipróbálni, de Debreceni székhelyű lévén, a kipróbálgatás (Budapestre utazás) költségei a költségvetés jelentős hányadát felemésztenék, így jön a jól bevált és semmire sem jó fórumtúrás és youtubenézés.

    Első kiszemeltem a Waldorf rokétája volt. Eszméletlen mennyiségű videó és fórumbejegyzés után, fájdalmasan konstatáltam, hogy én erre a raktára nem fogok felszállni, pedig fasza kis tekerők vannak rajta. Ejj. Akárhogy hallgatom, nincs ennek elég mélye. Pedig nagyon kamázom a jó zsíros basszusokat. Látom aztán, hogy Ipaden lehet preseteket is menteni. Nincs Ipadem. Preset meg kurva jó lenne, mivel fingom nincs, hogy mit tekerek, így annak esélye, hogy 2x egymás után sikerül, szinte kizárt.

    Elkerülhetetlenül szembesültem a korg játékaivan is. Volcák, monotron ezaz, monotribe. Ezeket a szemügyre vett olcsó analógoknál is komolytalanabbnak tartom, így nem jönnek számításba. Hang terén sem és a mid, usb, egyéb csatlakozások hiánya miatt sem.

    Egy Karányi videóban láttam a Minitaurt. Na ez baromi szexi. Disznó nagy mélyei vannak, lehet tekerni mint az állat, az új firmwarerrel presetek is vannak, tud CV-t, MIDI-t, MIDI USB-t. Viszont C5-re van korlátozva a pitch range. Mivel ez egy basszus szinti ugyebár. Viszont van neki faszántos moog filtere is, ami azér megintcsak nagyon disznó. De ez mégsem egy allrounder szinti mint például a:

    Bass Station 2. Ez mindent tud amire nekem szükségem lenne, vannak gyomros basszusok, mindenféle hullámformák, menthető presetek, USB, MIDI kisfaszom. Ja meg áftertaccs. DE a napokban több videót is láttam, amin midiről cspatták a BS-nek és hát az a véres igazság, hogy brutál módom elmászott az időzítés. Gyorsan túrom a netet. És látom, hogy ez ám egy valós probléma. Esetleg ha valakinél van használatban ilyen masina, igazán megoszthatná a tapasztalatait.

    Szembesültem a MiniBrute és Microbrute párossal is, de vaéamiért ezek a cumók nem bejövősek. Egyszerűen nem keltenek bizalmat. Pedig ennek is van jó kis szűrője, nyers hangja. Nekem gagyinak tűnik. persze nyilván nem az.

    DSI MoPho hangja nagyon kiadná, de a kezelőfelület nekem látszatra nem biztosítaná a tekergetés általi tanulás adta örömöket. Valamiért a nagy gitár multieffekteket idézi, ahogy menükben ugrálva kell paramétereket állítgatni. Én ezt mindíg is rühelltem. Igazából az ilyen egy gomb-egy funkció megoldások híve vagyok. Viszont a hangja meggyőzőnek tűnik. Nem tudom. A felhasználói felület....

    Igazából nagy vonalakban ezek ragadták meg a figyelmemet. Valószínüleg van még néhány jó darab ebben a spektrumban.

    Amit konstatálnom kellett, hogy mindegyik szintiben a Fun-faktort keresem. Egyszerűen arra vágyom, hogy szórakoztató legyen vele csapatni. A pluginekkel nem az. Ha egy jó midi konfiggal tekergetem kívülről már jelentősen jobb, és nagy kreatív energiákat szabadít fel. Igazából ez lenne az irány... :)

    • 1
      bejegyzés
    • 0
      hozzászólás
    • 8522
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    Hát kérem az úgy kezdődött, hogy írtam egy zenét. Vagyis elkezdtem írni, jó rég, aztán kb 9 évre félretettem. Vagyis nem tudatosan tettem félre, hanem csak simán úgy maradt, tulajdonképpen "kész" volt a nóta, de nem voltam vele elégedett. Aztán valahogy megint előszedtem, kijavítottam pár akkordott, némi szerkezeti változtatás stb.. szóval végre sikerült befejezni, vagyis, azt éreztem hogy nna most rendben van.

    (Ez volt 8 éve.) Aztán gondoltam magamban,oké oké, nade ez csak egyetlen nóta.. hogyan akarna ez folytatódni ? "To cut the long story short", így lett a dologból egy teljes album(nyi zene). Ennek most (2013-ban) már 6 éve.

    Ebben a zenében szükséges hangzás többek között az a Roland GR-300 gitárszinti hangzás is, amit leginkább Pat Metheny-hez szokás kötni, bár mások is használták /használják. (Nem sokan, de használják.)

    Mivel az eredeti cucc megvétele eleinte irreális elképzelésnek látszott, és különben is csak hobby kocagitáros vagyok (profi üzemmódban billentyűsként vagyok hitelesítve), gondoltam elég lesz nekem az a Roland bővítőkártya, amit JV-1010-be/1080-ba lehet tenni, és egész meglepően ügyesen emulálja ezt a bizonyos hangszínt. És billentyűzettel feljátszottam azt a pár szólót. Egész jó lett.

    .. de azért éreztem hogy valami mégiscsak hiányzik.. úgyhogy vettem egy Axon-t (Mk I.), és azzal hajtottam meg a JV-1080-at.

    Kiderült hogy ezzel jobb, mint billentyűzettel. (Még az én kezemben is.) Nade az is kiderült, hogy nem vagyok eléggé gitáros. Amikor viszont odaadtam a cuccot egy jó gitárosnak, ő meg azt mondta, hogy hát igen egész jól szól, de van érzékelhető késése.

    ... úgyhogy végülis nagynehezen megvettem egy eredeti, régi, analóg GR-300-at, de (szegény ember vízzel főz) nem az eredeti G-303 vagy G-505 gitárral és 24 pin-es kábellel, hanem egy GK-1-es pickuppal, amit fel tudok tenni a meglévő gitáromra, de ez a pickup még 24 pin-es kimenetet ad, és végülis ugyanúgy meghajtható vele a cucc.

    Ahogy a GR-300 hozzám került, na az egy kalandos sztori volt, de most inkább nem kezdenék bele, mert hosszú lenne és technikai szempontból nem lényeges. A lényeg, hogy amikor végre összedugtam a cuccot és megszólalt.. huh hát az biz' felért egy .. (na jó nem mondom ki).

    Ámde kiderült hogy a hat húrból kettő nem igazán frankón működik. Ad hangot, csak a lecsengése "hörög". Mintha a VCA-ra rátettek volna egy random LFO modulációt.

    Íme a jelenség:

    Eddig sajna még nem sikerült lokalizálni, hogy ezt a jelenséget a GK-1 okozza, vagy pedig a GR-300 a ludas. (Régi cucc mindkettő.)

    EZÉRT (potenciális továbblépés érdekében) keresek valakit, akinek van

    a) (frankón működő) GK-1 pickupja (gitárra szerelve vagy anélkül)

    B) (frankón működő) G-303-as vagy 505-ös gitárja (24-pin-es kábellel együtt !)

    c) (frankón működő) 13-to-24 konvertere

    és teszteléshez hajlandó vagy odaadni, vagy együtt tesztelni. (Vélhetően inkább ez utóbbi.)

    Volt-e már bárkinek hasonló (vagy bármilyen) tapasztalata GR-300-assal ?

    Továbbá... mivel időközben vettem egy JV-1010-et (ami utazáshoz praktikusabb mint a JV-1080), a 1080 tulajdonképpen eladósorba került (kihasználatlanság miatt - amúgy tök szép, újszerű állapotú), ezt elcserélném mondjuk egy US-20 (13-pin-es) A/B selectorra, ha van valakinek elfekvő, és nem használja, kérem sikítson. (Mivel viszonylag ritkán használt cucc, gondolom nehezebb eladni, talán érdemes lehet elcserélni egy 1080-asra, vagy bármire ami könnyebben eladható. Nekem speciel a 1080 van. Némi infót feltettem róla itt: http://www.koncertek.hu/elado_cuccok.htm )

    Hozzám hasonló GR-300 fan-ok bombázzanak bátran az emailemen. Illetve itt. :) (Vagyis, a fórumbejegyzéssel párhuzamosan kérek szépen emailt is plíz, nehogy lemaradjak valamiről.)

    Köszönettel/üdvözlettel:

    Z

    • 1
      bejegyzés
    • 4
      hozzászólás
    • 6836
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    NeoC
    Legutolsó bejegyzés

    Na, úgy tűnik egy elég régi parám megoldódni látszik....

    A törött K2000R display cseréről van szó. Eredeti Kurzweil alkatrészként csak egy elég megbízhatatlan oldalon láttam komplett displayt, meglehetősen horribilis áron... Sírdogáltam erről itt, hogy cca ugyanannyi lenne a display, mint maga a gép mai szekondhend ára.

    Nagy nehezen sikerült kigúgliznom a K2000R service manualját, ahol a kapcsolási rajzra véletlenül felírták a display tipusát, és kiderült, hogy egy egyszerűen, olcsón beszerezhető Sharp tucattermékről van szó, ami már 40 USD-ért úton is van....:)

    Ezt elég seccperc alatt bele fogom hajítani, és ismét teljes fényében pompázik a Kurzi...

    Remélem nem változtatott semmit a Sharp az LM24014H paneljén 1991 óta...:)))

    • 1
      bejegyzés
    • 4
      hozzászólás
    • 12991
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    kázió
    Legutolsó bejegyzés

    Vettem ma egy volca bass-t. Ez egy basszus szinti. Ha lenne benne accent funkció, tökéletes lenne. Ár érték arányban a legjobb vétel szerintem, a Korg legnagyobb dobása ez az utóbbi években. A volca bass lesz a szegény ember 3o3-a. Nyilvánvalóan pl. egy minitaurnak más hangja van, de ezt kevesebb mint harmadáért megveheted, úgy, hogy van benne sequencer is. Nem sok olyan szintetizátort vettem eddig -pár tucaton már túlvagyok- amelyik a vásárlás utáni otthoni próbálgatásokon is maradéktalan elégedettséggel tölt el. Ez olyan. Köszi Korg ez valóban óccsóértjóóó...

    • 1
      bejegyzés
    • 2
      hozzászólás
    • 12756
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    Shatva
    Legutolsó bejegyzés

    Egy aktuális kedvencel nyitnám a témáimat!

    Mindenkit érdekel ha tanulni szeretne vagy érteni hogyan születik meg a "JÓ" zene. Amit ő úgy érez. És persze a nagy többség szintúgy.

    Sasha számomra az egyik ilyen. Szinte 100%os ember lássuk hogyan tudja ezt megcsinálni.

    Az aktuális album 3013márc debütált. Sasha Involver 3 néven. Kiváncsi voltam hogy és mint születtek ezek az erős vokállal rendelkező dalok.

    Nagyjábol érthető, hogy van egy zenei kultúrában fejlett dj ember mint sasha aki nemcsak jól összeválogat zenéket de jól koordinál megfelelő embereket olyan helyekre, ahol szükség van rá.

    Most épp egy gearslutz témát olvasok, hogy is van ez...és persze megintcsak találtam benne egy aranyköpést.

    ""Most of the WELL KNOWN dj's who produce dont even know how to use a sequencer, they just hire a sound engineer and or music producer to do all the work, they just seat next to them and teel them " I like this loop" or "maybe a hi-hat here and there"."

    in defense, i dont think that its all that bad...the dj brings other knowledge to the table that the engineer might not have(trends, arrangement knowledge, etc)...in this case the dj gives "ideas", and the engineer executes them...it becomes a problem when the dj dismisses the engineer in the end or doesn't compensate properly in whatever ways.. I used to think like this also, but a good relationship with a dj that has solid ideas is a good thing that both can benefit from. Its not easy being a producer/engineer/composer/sound designer/arranger at the same time all the time.

    "

    további példa:

    Here's the credits I got from the discography for Airdrawndagger:

    Bass - Steve Lewison

    Celesta, Harpsichord - Dave Arch

    Dulcimer, Cimbalom - Greg Knowles

    Engineer, Mixed By - Junkie XL

    Mastered By - Geoff Pesche

    Percussion - Luis Jardin

    Piano [bosendorfer], Electric Piano [Fender Rhodes], Organ [Hammond] - Charlie May

    Producer - Charlie May , Junkie XL , Sasha

    Programmed By [Additional], Electronics [sound Design] - Simon Wright

    Recorded By - Iain Roberton

    "Sasha def knows his shit, and produce on his own, thats for sure. But he is in the position to make his projects much bigger then most of us. His main long term partner has been Charlie May(from Spooky).

    "Its no secret that the guy is a genius and knows how to mold and shape sound. "Emissions of Light and Sound" is an album of his that caught me by surprise.

    "

    http://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/132530-sasha.html

    "

    At their peak Spooky separated to pursue independent projects. May and Sasha began their professional relationship with a soundtrack for the hit Playstation game Wipeout 3, which quickly led to the ‘Xpander’ EP.

    On the origins behind the classic progressive house cut, May says, “I had this little part that sat on a DAT tape for about five years. Then I met Sasha and I asked him, ‘What do you think of this,’ and he said ‘That’s great. let’s finish it’.

    “We [spooky] had approached it from a producer’s point of view, but Sasha made it into more of a DJ record. He brought his perspective to bear on it to make it all happen, and when you have two different perspectives it can often sort out a problem and something great can happen.”

    "

    http://news.beatport.com/blog/2009/07/10/charlie-may-steps-out-of-sashas-shadow/

    • 2
      bejegyzés
    • 15
      hozzászólás
    • 27241
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    Dyno
    Legutolsó bejegyzés

    Üdv Mindenkinek!

    A segítségeteket szeretném kérni. A régi absolute fórumon olvastam hozzászólásait. A segítségére, tanácsára lenne szükségem de az új oldalon nem találtam Valveconductor nick-el. Ha valaki tudna bármilyen infót (kontaktot), nagyon megörvendeztetne.

    • 1
      bejegyzés
    • 4
      hozzászólás
    • 12722
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    Már jó 1 éve van meg az Octatrack. Amikor először találkoztam vele, meglehetősen szkeptikus voltam. Most miért? Meg még egy sampler? Közeliek a potijai. stb. (pár év Akai után)

    Aztán egy Dj haverom akart venni egyet, amit sikeresen beszereztem neki, azzal a feltétellel, hogy 2 hétig nálam lesz. Megtanulom használni és megtanítom neki is. Két hét után lisztet nem tudtam átadni "egy DJ-nek", nemhogy a teljes tudást, bőven rámfért még a tanulás. A manuálból olvasva, minden egyes funkciót végigpróbáltam és a végére megvilágosodtam, mint afroameriaki a sóbarlangban. Rettenetesen élvezetes volt amikor már autómatikusan mentek a billentyű kombinációk és gyorsan lehetett haladni a szerkesztésben. Juppijé. Én ezt nem adom oda annak a DJ-nek. Legalább olyan érzés volt a samplék (hangminták) tekergetése, mint amikor először tekergettem a nord leademet, amin minden funkciónak van egy potija asz' kész. De ezen nincs mindennek potija, sőt, viszont annyira széttekerhetők és szerkeszthetők a minták, hogy nem bírod letenni. Lett zene is, meg zaj is a reggeli octatrackkedés során és kérdezte A DJ, hogy WTF? mikor adom már át. Mondom EZT?! ...öööö, NEM!

    Azóta sincs meg neki, mindegy. Nemrég majdnem eladtam szegényt, mert más porjekbe kezdtem, ahova kellet volna a rászánt idő és pényz. Aztán jött ez a táncos kísérletező-ember, a furcsa mozgásaival és zaj-igényeivel. Én meg imádom azt nézni, hogyan húzza fel a táncosokat, ha jobban tolom a "napizajt" és a paraméterlockOT az arcukba, vagy hogyan öli meg a bulit, ha teljesen emészthető zenét loopolok alájuk és LFO-zom halálra. Jó volt vele nap mint nap dolgozni. Észre sem vettem, hogy már csak ezt használom és az iPadet és Wave-et és a Kurzweilt (zongi miatt).

    OT megmaradt, és nemsokára teljesen szétkészül az első előadására, sőt alig várja, hogy támogassa a táncos-hangfürdős-kórusos zaj-kollázst.

    Maj' Józsi lévidéóuzza osz mégosztom!

    Megnézheted lájv @: http://www.fugeprodukcio.hu/hu/588-s%C3%BCti,-bor,-t%C3%A1nc,-szex

    1 éve nem vagyok számítógép tulajdonos. Még a munkahelyi laptopot is visszaadtam

    és VST pluginjeim is csak a hugom gépén vannak rejtve a steinberg láthatatlan mappájában. Máméga Mininovát is kölcsöngépen programoztam fel/ ki/ le.

    Van zenei élet a számítógép nélkül. 8 sztereó sávon 8 midin egy vírus hóval... gondolom nem kell magyaráznom, hogy miért jó a minimál kompozícijó.

    4 év kábelton után egy dobozban/on van a hangkártya, a szequ, a mintáim és a tekerőim.

    "Egy művész vagy haver!" Sampling just became a true artform.

    • 1
      bejegyzés
    • 0
      hozzászólás
    • 5585
      megtekintés

    Legutolsó bejegyzések

    No, a hétvégi pesti rohanásban pár ismerőssel, beugrottunk 2 boltba egy "villám" hangszer mustrára. Sajna a HitSpace-re már nem maradt idő (amiről persze tudtuk, kevés lenne fél nap is tábort verni), majd legközelebb...

    Egyik helyen Krome-ot, másikon Kronost tapogattam többek közt, megannyi digi zongora mellett. Erről pár sor...

    A Krome 61 icurka-picurka hangszer! Ez így azt is jelenti, hogy absz. hordozható. Meglepődtem az előzetesen már vészharangozott silány minőségű billentyűktől, mert nem voltak silányak, legalábbis egy M50-hez viszonyítva. (talán a Korg azóta észbe kapott, hogy annyira nem kéne spórolni pont a hangszer e leggyakrabban használt pontján) A negyed órás nyomkodás viszont sokban nem igazán győzött meg, hogy nekem feltétlen kéne ez a hangszer, még ennyire olcsón sem! Sajnos nagyon hallani a mai kor túlzottan digitális mivoltát, még mondjuk egy 90-es évekbeli ős motyón, mega-gigabájtok és kezdetleges hangszínek ide vagy oda, mint ha azokban picivel nagyobb dög lett volna hangban. (oké, az izgő-mozgó 600 layeres csoda szintis, arpeggiós dolgokban biztos ügyesen eladja majd magát, mint akusztikusan...)

    Hasonlóképp és ugyan emiatt, csalódás volt a Kronos is amit másik boltban nyomkodtam immár, viszont már nem fülessel, hanem studio monitorokra kötve, ami jár neki. Mondjuk minden beállítás kérdése biztos, meg zenében úgyis másképp mutat, de valahogy a "digitális erőtlenség" ebből is sugárzott nekem. Nézegettem kiváltképp az új, "grandiózusnak" titulált akusztikus dobszetek és basszusgitár hangok mintáit is és hiába a részletes mintavétel és kimunkálás, a hangzás sajnos "cincogós" és erőtlen, ami a régi Trinity óta jellemző sajnos a Korgokra.

    Nemrég még gondolkodtam egy M3M-en, de lassan azt érzem, jobb lenne visszanyúlni inkább egy Emu samplerhez vagy Akaihoz, viszont ott egyértelműen hiányoznak akkor a megszokott Korgos funkciók és lehetőségek. De lehet a vége az lesz, hogy eladom amim van mind és egy midi keyboard lesz laptoppal, már csak a cuccolás egyszerűsége végett is.

    A billentyűkre visszatérve, sajnos méretre elég minik a megszokott szinti billentyűkhöz képest a Krome-nál és a fekete hangokon játszva érződik, hogy nehezebb rajtuk a játék, a jóval rövidebb hosszuk miatt, mivel a forgáspontjuk ugyanúgy a fehérekével egy vonalba esik, ami szinte alig lóg be az előlap alá, sajnos a legtöbb mai hangszert nézve ez megállapítható, ahogy ezt több zenész ismerősöm is már konstatálta nem egyszer! (kivétel pl. a Nord Elektro 4 - )

    Persze a Kronos jobb ebből a szempontból, de szerintem felesleges ennyi pénzt kiadni egy ilyen hangszerért amennyibe kerül, mert annyit nem ér.

    Megjegyzendő itt a kipróbált digi zongorák esetén is, hogy nagyon gyengék mind hangra, mind játékfelületre Korg és Roland , valamint Casio vonalon (SP250, SP170, FP7F pedig ez jó drága! stb.). Egyedül a Yamaha P35 esetén csalódtam pozitívan, ahhoz képest hogy a legolcsóbb belépő modellje a cégnek. Sajnos a P105 nem volt egyik helyen sem, az pedig érdekelt volna. Mindazonáltal sajnos a Yamahák billentyűzete is csak a drágább kategóriákban kezd teljesen elfogadható lenni, viszont a nappalikba szánt ún. "bútor zongoráik" (pl. Clavinova széria) jobb mechanikái, sajnos nem érhetők el a stage piano kategóriákban. Talán a CP széria felsőbb modelljei mások még, de az hihetetlenül drága is!

    Nagyon meglepődtem, hogy a Rolandok mennyire igénytelenek a billentyűk filcezése szempontjából! A készülék alja úgy kopog és döng a leütéskor, mint más márkák egyikénél sem. Borzasztó mondjuk egy éjszakai csendesebb, fejhallgatós gyakorlásnál az épp alvó családtagok, kutya, macska, barátnő stb. mit gondolhatnának.

    Rosszul emlékeztem, anno már egy Kurzweil SP2-t is próbáltam, na az most újra kezem közé került, bár bekapcsolni nem lehetett valamiért, de a billentyűi elég "zötyögősek" voltak, mint amire gondoltam régebbről. (az ügyben felettébb fogok még egy kört futni, mert a PC3 szériáról ilyen téren elég jót hallottam!)

    Tehát azt mondom ezen aggályok alapján, ne vegyen ma új és drága vasat senki, de "olcsó-újat" se (kivétel ha vmi zongora-féleség kell a gyereknek tanulni kisebb pénzből)! Keressetek inkább régi de bevált hangú motyókat, samplereket, ne dőljetek be a csábításnak hogy később megbánjátok!

    Persze lehet azt mondani, ezt egy rövid próba után nem lehet ilyen egyszerűen eldönteni és ebben van igazság, ha valaki kezdő a témában. Én már tudom mit szeretnék és mit nem, s amivel 10 évre el bírom képzelni, hogy cserélgetés vagy eladogatás nélkül és az ezzel járó vesződésektől mentesen nyugodt lehetek. Jó, ki fogom mindig próbálni az aktuális újdonságokat a tájékozódás révén, de szerintem nem fog meghatni már semmi e területen. Lehetne még nyüstölni persze a fenti cuccokat, hogy hátha sok mindenben még tudnának újat mutatni (pl. Krome, Kronos), de egyrészt ez már az önmeggyőzés felé is vezethet, ill. a lényeges soundok úgyis elárulják a lényeget, a többi csak felesleges vesszőfutás lenne, ma így látom. ;)