Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    5
  • hozzászólás
    16
  • megtekintés
    21.075

Pár szó erről a blogról...

zenék és zajok

Entries in this blog

Adam Burucs

Minimoog - első érintés

Hétköznap voltam a Hitspace-ben. Tekerésztem kicsit a Minimoog-ot. Brutális hangzás. Olyan vastagon szól, hogy direkt ki kellett kapcsolnom a 2. és 3. oszcillátort. Az első is önmagában hatalmas.

Igazából ami tetszett az az oszcillátorok (rendkívül sok a harmónikus benne, és azok textúrája is egyedi) és az erősítő + burkológörbe.

A Moog filtert különösebben nem kedvelem, nekem az lapos. Amúgy hozta a papírformát.

De minden más lenyűgözött. Szuper a mérete is, elég sok hely kell neki. Szerintem még visszamegyek játszani vele pár órácskát legközelebb.

ui: az illata is megfelelő, megszagoltuk közelről, nem hivalkodó és természetes

 

 

minimoog-20160921_173810.jpg

minimoog-20160921_174022.jpg

Adam Burucs

Hangrobbanás = Boomstar

Intro. A/D koma ajánlására nemrég kezem ügyébe került az új Boomstar, amiből első körben egyedül az ARP filteres (4075) változat érdekelt. A kipróbálás közben pedig láttam éppen, amint megvettek egy SEM filteres variációt :) Szinti buherátoroknak már ismerős lehet az alap kialakítás:

  • 2 x VCO

  • 1 x VCF

  • 1 x VCA

  • 2 x ADSR

  • 1 x LFO.

StudioElectronics-BoomStar4075_10-8-12.jpg

Figyelem. Mielőtt tévútra kerülne valaki: ez egy teljesen analóg cucc lévén itt nincs patch memória és MIDI-ből is a régi 5 pontos DIN van benne USB helyett (IN és OUT).

Kialakítás. Van benne anyag: erőteljes, vastag fémháza van világos szürkés kékes színben, ebben is hasonlít a régi ARP 2600 feelingre. A potik gumírozottak és jól kézreállnak, igényes használatot biztosítanak.

Extrák. A modulban extraként van még XMOD, RING mod, zaj és feedback / torzítás. Ami meglepett, hogy a burkolónak négy állása is van, amikkel fokozhatjuk az izgalmakat: invert, loop, single triggered, multi triggered.

Hangzás. Erős, gazdag, sűrű, harapós, fémes, érces... a modulációk übergyorsak (XMOD, env. attack) vagy akár nagyon lassúak... Sok mindent ki lehet csiholni a kis sztárból. A benne lévő filter önoszcillálós rezonáns jóság, bár a legtetejét nem ajánlom kipróbálni normál hangerőn :). Ami nagyon tetszett még, hogy két fajta torzítás közül is választhatunk (egy gyengébb és egy erősebb intenzitású), valamint a benne lévő zaj száraz, szemcsés és durva (oldschool jellegű jó értelemben).

StudioElectronics-BoomStar-4075-straight-on.jpg

Összegzés. Univerzumnyi hangzása van, karakteres és egy élmény használni. Nem volt még tapasztalatom ezen cég termékeivel, de többszörösen túlteljesítette azt a szintet, amit elvártam. Ennek fényében az ár már nem is tűnik olyan magasnak.

Adam Burucs

Bemutatkozás

Úgy gondolom itt az ideje az én bemutatkozásomnak is. Lássunk hozzá!

1984-ben születtem Budapesten és azóta is Budán élek. Még 10 évesen családi ötletre klasszikus zongora leckéket vettem, ami körülbelül egy hónapig kötött le, aztán meguntam. A következő jelenség akkor történt, amikor fogalom nélkül a következő évben oszcillátorokat szólaltattam a C64-es (kazettás) gépemen. Az összes alapvető hullámformát és zajt meghallgattam 5 másodpercig fajtánként.

firegate_about_2011.jpg

Sok kihagyás után egyik dnb rajongó zenész barátom inspirált arra, hogy hozzá hasonlóan én is FL studio-ban zenéljek, így 2001-ben megszületett első, teljesen saját zeném, ami egy pad alapra épülő törtütemes trance zene volt. Ezzel párhuzamosan dj-zni kezdtem egy másik barátommal és a családi garázsban gyakoroltuk a tempó és ütemszinkronos keverést minden szombaton. A két darab Pio CDJ 100 akkoriban 300 ezer Ft lett volna, ezért a 15 ezer Ft-os Pio PL-200 bakelitlejátszón toltuk és egy Monacor / Stage Line mixerrel (kéz alatt féláron), aminek piros ledes baromi pontatlan BPM kijelzője volt. Mondanom se kell, hogy nem használtuk azt.

A következő években az élő keverés kikopott részünkről és én egyre inkább a zeneszerzés és készítés mellett maradtam. A többi zenész barátom, akivel kezdtük az ipart pedig fokozatosan leszokott a zenélésről, míg végül csak én maradtam azóta is aktív. Részt vettem pár remix versenyen, majd 2008-ban egy kis tanulás következett: Amazonról vettem pár angol nyelvű könyvet zeneelmélet és zeneszerzés témában (kottaalapú leírásokkal és stílusfüggetlen vonalon), amik segítségével sikerült tisztázni jónéhány dolgot.

Nagyon lelkesen már 2004 óta küldözgettem külföldre demo cd-ket, Berlinbe, Londonba és Amszterdamba főleg, de kevés, vagy nemleges eredményt kaptam. Évek kitartása után majdnem véletlenül egy fórumos kontakt alapján 2010-ben hivatalosan is megjelent pár zeném egy kis kiadónál, ami beatport katalógus bejegyzést is magával hozott. Összességében ezzel egy régi nagy álmom vált valóra. Anyagilag azóta sem profitáltam belőle, de én továbbra is csak promóciós értékűnek tartom a "hagyományos" online zenekiadást. Filozófiám továbbra is hasonló Trent Reznoréval, aki szerint a zenének ingyenesnek kellene lennie, a fellépéseknek meg pénzt kell hoznia a zenésznek (meg persze a megbízott zeneírás / készítés).

Jópár program (Fast Tracker 2, Buzz, ModPlug tracker, Reason, Cubase, Reaper, FL studio) használata után végül 2010-ben kikötöttem az Ableton Live-nál. A váltást leginkább a beépített freeze / bounce, a session nézet, és az ésszerűbb automation trackeknek köszönhetem. Az offline studio mixeket is Live-val készítettem 2005 óta, amit egy magyar flyerz magazinban olvastam, Armin van Buuren mixelési eszközeiről.

Be kell vallanom sokáig preset junkie voltam, még egy egyoszcillátoros szintin sem igazodtam ki és angolul sem tudtam eléggé hozzá, bár legalább az ADSR fogalmával tisztában voltam. Ez a mostani helyzetem szöges ellentéte. Manapság mindegyik lead-et és bassline-t egyedileg csavarok ki (néhanapján padekre vagy modellezett hangszerekre használok alapbeállításokat).

2012-ben megvettem életem első két valódi analóg szintijét: az apró Monotron Duo-t és Delay-t. Ezek után már ráéreztem, milyen egy igazi elektronikus hangszer. Szintén ebben az évben elkezdtem igen erőteljesen érdeklődni a patchelhető, félmoduláris és moduláris rendszerek iránt. Azóta sem titkolom, hogy idénre tervezek egy kezdő 3U sornyi valódi vas, Eurorack formátumú modulárt venni, aztán majd valószínűleg havi 1 modullal fogom bővíteni, de meg szeretnék állni 6U vagy 9U-nál. Ezt még meglátjuk :) Nem hiába hívják egyesek EuroCrack-nek, állítólag hasonló mint egy kis cucc... Ezen a héten csináltam egy kis angol nyelvű modulár összefoglalót.

Adam Firegate néven közép (trance, house, progressive, breakbeat), míg Adam Icegate nick alatt felső tempós elektronikát (dnb) készítek.

Adam Burucs

Avagy a Szinti Klubban jártam tegnap.

532915_10151378238634716_615998116_n.jpg

A Dürer kertbe délután kettőkor érkeztem. Épp kiderült, hogy Balázs barátom késni fog fél órát, úgyhogy inkább bementem és körül néztem. A helyszín már régebből ismerős volt, romkocsma stílusú telefirkált életérzéssel, csocsóval és nyolcvanas évekbeli kanapékkal.

625511_10151378238674716_1040448186_n.jpg

Bemelegítésként a bal oldali helyiségben indítottam a felfedezőtúrát, ahol egyből belebotlottam egy házi készítésű nagy méretű moduláris szintibe. Mellette pedig egy EMS Synthi a 70-es évekből. A pin matrix-os patchelést nehéz kicsit megszokni, de ennek ellenére bütyköltem rajta reverb-öt, ring modot és OSC3 / LFO-t. Közvetlen közelben megtalálható volt egy Minimoog Voyager is, de inkább más dolgok izgattak, így mentem is tovább. Időközben barátom megérkezett és egy sörrel felvértezve a fő terembe vettük az irányt. Egy kis eszmecsere után a HitSpace Eurorack dzsungelében vettük fel a harcot a csend ellen. Rövid töketlenkedés után újrakötöttük a teljes modulárt a Dark Time-mal együtt, ügyelve arra, hogy a megfelelő GATE és a CV meglegyen.

555708_10151378238774716_442586781_n.jpg

A várva várt Sub Phatty-t is kipróbáltuk, majd következett az MS-20 mini. Jó, hogy volt belőle kettő, mert az egyik iszonyat zajos volt, bármit csináltunk, de nem tudom milyen okból... Az igazi MS-20, MS-10 és a hozzá járó analóg Korg szekvenszer is jelen volt, de a sor oda hosszú volt.

549071_10151378238904716_598662506_n.jpg

150741_10151378238959716_1095169209_n.jpg

Szünetként pár tojásos piros-aranyas szendvics bedobása után következett a 80-as évek két sláger szintije, a digitális oszcillátorú Roland Juno 106 és 60. Tekertem őket de valahogy nem volt az igazi. A moduláris megszállottságomat muszáj volt folytatni és megkoronázni egy valódi 10U DOTCOM rendszerrel, amit Tibor kollégám már előzetesen kezelésbe vett. Rövid eszmecsere után észrevettük hol van az a bizonyos LFO, merthogy külön modul az nem volt belőle :)

535756_10151378238749716_566573297_n.jpg

564645_10151378238714716_1299540099_n.jpg

A társaság és a hangulat remek volt, meglepetésemre gyerekeket és nőket is láttam...

Bízom benne, hogy sok ilyen találkozó lesz és csavarunk még együtt sokmindent.

+1: néhány infó a szintikről itt a teljesség igénye nélkül

http://www.vintagesynth.com/misc/synthi.php

http://www.vintagesynth.com/moog/voyager.php

http://www.vintagesynth.com/korg/ms20.php

http://www.vintagesynth.com/korg/ms10.php

http://www.vintagesynth.com/korg/sq10.php

http://www.vintagesynth.com/roland/juno60.php

http://www.vintagesynth.com/roland/juno106.php

×