Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    1
  • hozzászólás
    0
  • megtekintés
    5.960

Karácsony előtti hétvégi rohanás


LP-filter

1.121 megtekintés

No, a hétvégi pesti rohanásban pár ismerőssel, beugrottunk 2 boltba egy "villám" hangszer mustrára. Sajna a HitSpace-re már nem maradt idő (amiről persze tudtuk, kevés lenne fél nap is tábort verni), majd legközelebb...

 

Egyik helyen Krome-ot, másikon Kronost tapogattam többek közt, megannyi digi zongora mellett. Erről pár sor...

A Krome 61 icurka-picurka hangszer! Ez így azt is jelenti, hogy absz. hordozható. Meglepődtem az előzetesen már vészharangozott silány minőségű billentyűktől, mert nem voltak silányak, legalábbis egy M50-hez viszonyítva. (talán a Korg azóta észbe kapott, hogy annyira nem kéne spórolni pont a hangszer e leggyakrabban használt pontján) A negyed órás nyomkodás viszont sokban nem igazán győzött meg, hogy nekem feltétlen kéne ez a hangszer, még ennyire olcsón sem! Sajnos nagyon hallani a mai kor túlzottan digitális mivoltát, még mondjuk egy 90-es évekbeli ős motyón, mega-gigabájtok és kezdetleges hangszínek ide vagy oda, mint ha azokban picivel nagyobb dög lett volna hangban. (oké, az izgő-mozgó 600 layeres csoda szintis, arpeggiós dolgokban biztos ügyesen eladja majd magát, mint akusztikusan...)

Hasonlóképp és ugyan emiatt, csalódás volt a Kronos is amit másik boltban nyomkodtam immár, viszont már nem fülessel, hanem studio monitorokra kötve, ami jár neki. Mondjuk minden beállítás kérdése biztos, meg zenében úgyis másképp mutat, de valahogy a "digitális erőtlenség" ebből is sugárzott nekem. Nézegettem kiváltképp az új, "grandiózusnak" titulált akusztikus dobszetek és basszusgitár hangok mintáit is és hiába a részletes mintavétel és kimunkálás, a hangzás sajnos "cincogós" és erőtlen, ami a régi Trinity óta jellemző sajnos a Korgokra.

Nemrég még gondolkodtam egy M3M-en, de lassan azt érzem, jobb lenne visszanyúlni inkább egy Emu samplerhez vagy Akaihoz, viszont ott egyértelműen hiányoznak akkor a megszokott Korgos funkciók és lehetőségek. De lehet a vége az lesz, hogy eladom amim van mind és egy midi keyboard lesz laptoppal, már csak a cuccolás egyszerűsége végett is.

A billentyűkre visszatérve, sajnos méretre elég minik a megszokott szinti billentyűkhöz képest a Krome-nál és a fekete hangokon játszva érződik, hogy nehezebb rajtuk a játék, a jóval rövidebb hosszuk miatt, mivel a forgáspontjuk ugyanúgy a fehérekével egy vonalba esik, ami szinte alig lóg be az előlap alá, sajnos a legtöbb mai hangszert nézve ez megállapítható, ahogy ezt több zenész ismerősöm is már konstatálta nem egyszer! (kivétel pl. a Nord Elektro 4 - )

Persze a Kronos jobb ebből a szempontból, de szerintem felesleges ennyi pénzt kiadni egy ilyen hangszerért amennyibe kerül, mert annyit nem ér.

Megjegyzendő itt a kipróbált digi zongorák esetén is, hogy nagyon gyengék mind hangra, mind játékfelületre Korg és Roland , valamint Casio vonalon (SP250, SP170, FP7F pedig ez jó drága! stb.). Egyedül a Yamaha P35 esetén csalódtam pozitívan, ahhoz képest hogy a legolcsóbb belépő modellje a cégnek. Sajnos a P105 nem volt egyik helyen sem, az pedig érdekelt volna. Mindazonáltal sajnos a Yamahák billentyűzete is csak a drágább kategóriákban kezd teljesen elfogadható lenni, viszont a nappalikba szánt ún. "bútor zongoráik" (pl. Clavinova széria) jobb mechanikái, sajnos nem érhetők el a stage piano kategóriákban. Talán a CP széria felsőbb modelljei mások még, de az hihetetlenül drága is!

Nagyon meglepődtem, hogy a Rolandok mennyire igénytelenek a billentyűk filcezése szempontjából! A készülék alja úgy kopog és döng a leütéskor, mint más márkák egyikénél sem. Borzasztó mondjuk egy éjszakai csendesebb, fejhallgatós gyakorlásnál az épp alvó családtagok, kutya, macska, barátnő stb. mit gondolhatnának.

Rosszul emlékeztem, anno már egy Kurzweil SP2-t is próbáltam, na az most újra kezem közé került, bár bekapcsolni nem lehetett valamiért, de a billentyűi elég "zötyögősek" voltak, mint amire gondoltam régebbről. (az ügyben felettébb fogok még egy kört futni, mert a PC3 szériáról ilyen téren elég jót hallottam!)

 

Tehát azt mondom ezen aggályok alapján, ne vegyen ma új és drága vasat senki, de "olcsó-újat" se (kivétel ha vmi zongora-féleség kell a gyereknek tanulni kisebb pénzből)! Keressetek inkább régi de bevált hangú motyókat, samplereket, ne dőljetek be a csábításnak hogy később megbánjátok!

Persze lehet azt mondani, ezt egy rövid próba után nem lehet ilyen egyszerűen eldönteni és ebben van igazság, ha valaki kezdő a témában. Én már tudom mit szeretnék és mit nem, s amivel 10 évre el bírom képzelni, hogy cserélgetés vagy eladogatás nélkül és az ezzel járó vesződésektől mentesen nyugodt lehetek. Jó, ki fogom mindig próbálni az aktuális újdonságokat a tájékozódás révén, de szerintem nem fog meghatni már semmi e területen. Lehetne még nyüstölni persze a fenti cuccokat, hogy hátha sok mindenben még tudnának újat mutatni (pl. Krome, Kronos), de egyrészt ez már az önmeggyőzés felé is vezethet, ill. a lényeges soundok úgyis elárulják a lényeget, a többi csak felesleges vesszőfutás lenne, ma így látom. ;)

0 hozzászólás


Recommended Comments

Még nem érkezett hozzászólás

Guest
Szólj hozzá...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...