spacechimp

Administrators
  • Tartalom számláló

    97
  • Csatlakozott

  • Utolsó bejelentkezés

  • Days Won

    3
  • Ennyit fórumozott

    1d 19h 16m 12s

spacechimp last won the day on May 30 2016

spacechimp had the most liked content!

Megbízhatósága

19

spacechimp tagunkról:

  • Rang
    Káplár
  1. Helyszín: Hit Space 1076 Budapest, Péterfy Sándor utca 9. Időpont: 2016. november 18 (péntek) 17:30 A Yamaha Montage csúcs-workstation, valamint a Reface szintetizátorok látványos, részletes, és tanulságos bemutatójával érkezik hozzánk a Yamaha kiváló szintetizátor-demonstrátora, és szakértője: Neumann Balázs. (A bemutató után végre "szakmázhatunk" is kicsit, Balázs megígérte, hogy készségesen válaszol kérdéseitekre.) Mindenkit várunk szeretettel a Hit Space megújult bemutatótermében 2016. november 18-án pénteken 17:30-as kezdéssel! Facebook event: https://www.facebook.com/events/351382081873692/
  2. A Nord folyamatosan új hangmintákkal frissíti már így is tetemes méretű, ingyenes hangkönyvtárát a sampler-modullal rendelkező hangszereihez. Ezúttal azonban nem csak új mintákat kapunk a honlapon, hanem megújult a Nord Sample Library (.nsmp formátuma is), itt a 2.0-ás változat! A Sample Library 2.0 - nem más, mint a Nord honlapján ingyenesen elérhető kiváló minőségű ingyenes hangmintagyűjtemény, ami a legtöbb stílust, és hangszertípust lefedi. Sok hangszínt optimalizáltak (jobb minűségűek lettek, ugyanabban a méretben), sőt több, mint 100 új hang került ide a String (vonósok), Voice (énekhang/kórus), és Folk (népi hangszerek) kategóriákba. A teljes lista ide kattintva érhető el. Megújult, és áttekinthetőbb lett a felület, ahonnan letölthetők a hangszínek, MINDEN EGYES mintához rövid kis demó tartozik, így könnyebben kimazsolázható, amit keresünk, majd csomagban, de akár egyesével is letölthetők a meghallgatás után. A letöltött “.nsmp” formátumú fájlt (miközben USB kapcsolat van a számítógép, és a hangszer között) a Nord Sound Manager szoftverben simán csak be kell húzni egérrel a Sampler szekció hangszínei közé (mint eddig is). A tömörítő-algoritmusnak köszönhetően már elég sok jó minőségű minta elfér így a sampler-modulban. Fontos, hogy a legfrissebb OS-t kell feltölteni a hangszerekre, a Nord Sample Library 2.0 a következő hangszerekkel, és azok operációs rendszereivel kompatibilis: Nord Stage 2 EX v2.10+Nord Stage 2 v2.10+Nord Piano 2 v1.20+Nord Electro 5 v1.00+A Nord Electro 3, Nord Electro 4, és Nord Wave típusokhoz egyelőre a korábbi verziójú minták érhetők el, a Nord Sample Library Archive linken. A Nord Eelectro 4-hez már készül az OS frissítés, amivel képes lesz a 2.0-ás hangkönyvtárat fogadni. Az új Nord Sample Library 2.0 ide kattintva böngészhető!
  3. Itt vannak bővebbek, meg árak is:
  4. Az idei Musik Messe-n az alábbi újdonságokat jelentette be a Roland: JD-XA crossover (4 part analóg, és egy 64 hang polifón SuperNaural hangkeltő) szintetizátor, a JD-Xi nagytesója. 49 aftertouch-os normál billentyűs hangszer, hangkönyvtára Axial oldalról szabadon bővíthető, 256 gyári program, 256 USB-re menthető (a programok részei a szekvenciák, és pattern-ek), van mikrofonbemenete, vokódere, USB-n AUDIO/MIDI kommunikál, nemsokára részletesebben is írunk róla. - legkorábban júliusban lesz kapható SYSTEM-1M - félmodulásris PLUG-OUT szintetizátor CV/GATE-tel, Eurorack formátumban - ez már júniusban megérkezik Valamint 4 Eurorack formátumú modul : TORCIDO - modular distortion, BITRAZER - programozható bitcrusher, DEMORA - delay effekt, és végül a SCOOPER - moduláris scatter effekt. - ezek a modulok várhatóan júliusban érkeznek. A JD-XA ára várhatóan 671.000.- forint lesz, a System 1m PLUG-OUT modul 195.000.-, és az egyes Roland Modulok 95.500.- forintba fognak kerülni az első információk alapján. Részletes leírások nemsokára a hitspace.hu -n!
  5. Fotó Frankfurtból a Musik Messe 2015-ről: fizikai valójában az AIRA Modular.
  6. Én feltelepítettem mindkettőt, és szerintem elég jók. Más persze kicsit, mint egy hardverhangszer, de a mechanika nagyon sokat lendít az élményen.
  7. De, ugyanez a mechanika a Numa Stage, Acuna 88, a Kurzweil Artis, és az összes Nord Electro HP, és tényleg jó. A tápcsatlakozó ilyen, de USB-ről táplálva is simán működik.
  8. A KeyLab 88-as első látásra tűnhet “szimplán” az Arturia hibrid (szoftver+kontroller) széria legújabb tagjának, de sokkal inkább minőségi hiánypótló eszköz egy elég érzékeny kategóriában. A kategória pedig nem más, mint a kalapácsmechanikás USB/MIDI kontroller-billentyűzetek világa, ahol nagyon sok felhasználói elvárásnak kell egyszerre megfelelni: a mechanika minősége, játszhatósága, tekerő, és tolópotméterek száma, kezelőfelület átláthatósága, kijelző, dob pad-ek érzékenysége, tartósság, “testsúly”, a szoftverek kompatibilitási paraméterei, programozhatóság, univerzalitás, stb. Mostanában aki minőségi, kalapácsmechanikás, címezhető kontrollerekkel is felvértezett, hordozható mesterbillentyűzetet keres, annak nincs könnyű dolga, nagyjából a következő dilemmákkal találkozik: jó kalapácsmechanika, 88 billentyű (=nehéz eszköz), ha ehhez kontrollerek kellenek (=külön megvásárolandó), dobpadok vannak-e, pedálbemenetek, lehet-e mindezt egyből használni megvásárlás után beüzemelve, van-e WIN / OSX szoftver hozzá, ami értelmes, és valóban működik, és lehetséges-e a funkciókat adaptálni a már meglévő saját DAW környezethez? A látszólag teljesen organikusan a KeyLab széria hagyományait követő KeyLab 88 a fent említett néhány alapvető igényt kielégítő tulajdonságai révén lett hiánypótló eszköz. Merész, de logikus lépés volt, hogy a kifejezetten virtuális szoftver- szintetizátorokat fejlesztő, majd később a számítógépből kiszabadulva, a nagyérdeműt “kőanalóg” szintikkel (MiniBrute, MicroBrute), majd a CV/MIDI szekvenszerekkel (BeatStep) bombázó Arturia leteszi a névjegyét a kalapácsmechanikás pro Masterkeyboard kategóriában is. Szoftvereiken keresztül ugyanis első kézből találkoztak a felhasználók igényeivel, felismerték a piac hiányosságait, volt mit bepótolni errefelé, hát megtették. A szoftverek, és a tapasztalat adottak voltak, már csak egy jó mechanikát kellett behúzni, és ezt a Fatar biztosította az Arturia számára. A legtöbb stúdióban, -ahol valóban szükség van minőségi kalapácsmechanikás MIDI billentyűre - javarészt levitézlett kalapácsos workstation-t, digitális zongorát, vagy egy megbízható, de koránál fogva lassan már elhasználódó, de sem USB-vel, sem pedig egyéb kontrollerekkel (pl aftertouch-csal) nem rendelkező Fatart, vagy más gyártók (AKAI) súlyuknál fogva nehezen mozdítható darabjait alkalmazzák master keyboard gyanánt. Mostanában az élő koncertekre, és otthoni felhasználásra “kettő az egyben” keresnek zenészek a számítógéphez, vagy iPad-hez (vagy másik szintetizátorhoz, szintiagyhoz) csatlakoztatható univerzális, profi mechanikájú, de még hordozható súlyú megoldást. Kifejezett előnynek számít, ha univerzális a keyboard (mindennel működik), adnak hozzá jó szoftvereket, kotta-, ne adj’ Isten laptoptartót, iPad kompatibilis, és nem utolsó sorban szép. Nagyjából az ezen igények keltette űrt tölti ki a KeyLab 88. Az Arturia KeyLab 88 egy Fatar (TP 100 LR) aftertouch-os kalapácsmechnanikával szerelt fémházas, masszív, hagyományosan fa oldallapokkal bíró, könnyű, univerzális (!) USB/MIDI eszközként működő profi mesterbillentyűzet, dob pad-ekkel, és elképesztő mennyiségű előlapi kontrollerrel, és csak a prémium kategóriára jellemző hátlapon található kontroller-csatlakozó arzenállal (még breath-controller is van!). Súlya mindössze 13 kilogramm. Mechanikája ( a Fatar TP10 LR) nagyon jól játszható, kényelmes, nem lomha kalapácsmechanika, teljesen jól lehet vele dinamikázni, staccato-kat játszani, egyáltalán nem fárasztó, ugyanez a mechanika van a legtöbb könnyű színpadi hangszerben is. A dobpad-ek ugyanilyen barátságosak, szintén nagyon széles dinamika tartományok üthetők velük, kényelmesen. Nem elhanyagolandó a szoftvercsomag, ami jár a KeyLab 88-hoz: az Analog Lab - az Arturia által modellezett analóg szintik szoftveres változatainak legjobbjai, 5000 válogatott presettel - szerkesztési lehetőségekkel, Split és Layer móddal. A multi módban is van 200 előre programozott beállítás, a hangszínek egymásra drag’n drop módszerrel húzhatók, és pofonegyszerűen szerkeszthetők. Az Analog Lab szoftver stand-alone módban is fut, kompatibilis WIN, és OSX oprendszerekkel egyaránt, grafikus felülete egy az egyben megegyezik a KeyLab fizikai kezelőfelületével, egyértelműek a kontrollerkiosztások: azt változtatjuk valós időben, amit látunk a kijelzőn is. Nincs szükség egérre sem, ha a szoftverben hangszínt keresünk, kapcsólós encoder-rel ki is választhatjuk ki a preseteket, amelyek elnevezését a kék háttérvilágítású 32 karakteres LCD kijelző meg is jeleníti. Az Analog Lab szoftvert automatikusan kezeli a KeyLab 88, az összes funkciót előre hozzárendelték kontrollerekhez, nincs szükség utólagos beállításokra. A grafikus felület elég kifejezően jeleníti meg az összes szintetizátort, amit a szoftver modellez, rendkívül gyors, és hatékony beavatkozási lehetőségek vannak, multi módban pedig elképesztően izgalmas kombinációk hozhatók létre. A csomag részei továbbá a PianoTeq 5 Stage, és az UVI Grand Piano Model D virtuális zongorái, hogy kiaknázhassuk egyből a mechanika nyújtotta lehetőségeket. Összességében a legfontosabb jellemzője a KeyLab 88-nak az univerzalitása, jelesül: a legtöbb szoftverszintetizátorral, és DAW-val komfortosan működik, de a hozzá tartozó MIDI Control Center szoftvernek köszönhetően a legapróbb részletekig programozhatjuk a kontrollerek címezését, viselkedését. Itt fontos felsorolni, és egyben összegezni, milyen fizikai paraméterekkel is bír a KeyLab 88, hiszen nem csak saját szoftvere vezérlésére találták ki, hanem valóban univerzális master-keyboard, többet tud, mint kortársai. A kezelőfelület majdnem teljesen olyan, mint a KeyLab 49 vagy 61-é -, áttekintve balról jobbra- : pitch-, és modulációs kerék, alattuk oktávváltó kapcsolók, jobbra a 32 karakteres kék háttérvilágítású LCD kijelző, a programválasztó potméterekkel, 10 végtelenített forgópotméter (2 bank váltóval, így összesen 20 paraméter mozdítható), a 9 tolópotméter, transport vezérlők (felvétel, lejátszás, stb), és 16 kék háttérvilágítású MPC stílusú dobpad. A hét oktávos köszönhetően széltében “maradt” hely a jobb kéznél letenni egy 13”-as laptopot a billentyűzet felett, ehhez biztosítottak egy nagyon kulturált, felszerelhető konzolt, de a kottatartó is alkalmas (kábelelvezető résekkel) egy tablet (iPad) álló, vagy akár fektetett pozíciójú elhelyezésére. A hátlapon USB, MIDI IN/OUT, Sustain, Expression pedál, Breath kontroller, és a táp csatlakozók találhatók. Az Arturia honlapján a legfontosabb frissítések, és ingyenes szoftverek elérése érdekében érdemes regisztrálni eszközeinket. Időről időre feltűnnek kedvezményes szoftvercsomagok, szoftverszintetizátorok. Az Arturia KeyLab 88-at ajánlom mindazoknak, akik érthető okokból az elmúlt pár évben nem találtak kontrollerekkel kellően felszerelt, jó mechanikájú, egyszerűen kezelhető, hordozható kalapácsmechanikás master-keyboardot megfizethető áron. A sok szoftver hozzá extra, de a valóban használható-extra kategóriából. Az Arturia KeyLab 88 kapható, és kipróbálható a Hit Space-ben teljes szoftverarzenállal, a legtöbb DAW-val is akár. Általában komoly producerek, színpadi zenészek vásárolják egyelőre, de áránál, és minőségénél fogva ott a helye minden házi stúdióban is!
  9. A 2015-ös NAMM-ra a Kurzweil bejelentette bővítőkártyáját, ami a PC3K tulajoknak öröm: az Artis German D Grand hibátlanul "mintavett" német nagyzongora-mintát szerelhetik önkezűleg hangszerükbe. A German D Grand bővítmény kizárólag a PC3K-val kompatibilis, és fontos tudni, hogy amint az új "Dual Inline Memory Module" (hétköznapi nevén DIMM) bekerül a szintetizátorba, nem áll módunkban saját mintákat töltögetni a hangszerbe. Ez a bővítmény azok számára fontos, akik nem használják a PC3K sample lejátszó részét, nem bíbelődnek saját minták szerkesztésével, de szeretnék az Artis-ban megjelent elképesztő részletességű, dinamikus, új zongora hangszíneket magukénak tudni. Ezeket aztán tetszés szerint hívhatjuk be a programokba layer-nek, vagy programokként a setup-okba. A bővítőkártya installálása után 31 zongoraprogram, és 16 setup kerül a mintákon kívül a PC3K-ba. NEM KOMPATIBILIS a German D Grand EXP kártya a PC3, és PC3LE szériákkal.
  10. A Nord bejelentette a WNAMM15-re az Electro 5 széria megjelenését. Már tavaly december végén közzétettek egy újdonságot sejtető bő 12 mp-es teaser videót a NordKeayboars YouTube csatornáján. Ezen a videón a termékről csak drawbar-ok, egy új kijelző, és sok LED látható, sejthető volt, hogy valamilyen színpadi billentyűs hangszer lesz a legújabb Nord. A Nord Electro 5 valóban színpadi hangszer, szokásosan a hordozható fajtából, és hasonlóan a korábbi két szériához ebből is három változat jelenik meg: Nord Electro 5D 61: 61 billentyűs, waterfall mechanikás, az orgona szekciónál fizikai drawbar-okkal (8.1 kg) Nord Electro 5D 73: 73 billentyűs, waterfall mechanikás, az orgona szekciónál fizikai drawbar-okkal (9.2 kg) Nord Electro 5 HP: 73 billentyűs, kalapácsmechanikás változat, inkább a zongorázni vágyóknak, drawbar helyett a korábbi Electrokon található nyomógombos megoldással, és LED-sorral. (11.4 kg) Fontos, hogy most mindegyik méret azonos tulajdonságokkal rendelkezik ami a memóriát, és a funkciókat illeti (korábban az Electro 4D memóriája a fele volt a nagyobbakéhoz képest). A legfontosabb újítások az Electro 5-ben azok a funkciók lettek, amiket mindig is hiányoltak a zenészek az Electro-kból: Split és Layer lehetőség (upper, és lower part van, ennek megfelelően lehet Zongora/Orgona, Zongora/Sampler, Sampler/Orgona kombináció), 6 split pont van, ezek felett LED-ek Nagyobb memória, 1 GB lett a zongoramodul mérete, most már több részletes zongora is elfér a memóriában, nem kell feltétlenül kompromisszumokat kötni (a 4-es széria legkisebbje 185 MB-ot a két nagyobb 380 MB-ot tudott a zongorahangszínekből). A Sample Synth külön helyezkedik el (nincs bepréselve a zongoraszekció kategóriái közé), memóriája 256 MB lett (ez is duplája a korábbinak), Attack, és Decay/Release, valamint dinamika vezérlője lett. OLED kijelző(!), ennek is köszönhetően végre elnevezhetők Electro-n is a programok, láthatóak a minták, zongorák elnevezései sőt az újragondolt Program szekciónak köszönhetően Set List-ek állíthatók össze, az Organize-módban az egyes alkotóelemeket lehet rendezgetni. Az orgona modul szinte teljesen C2D lett, ugyanaz lett a leslie emuláció, és a Tone Wheel emuláció, bekerült egy sípos orgona modell Az effektek mindegyike sztereó (!), elkülönítették a reverb-et a delay-től (mindkettő használható egyszerre), újdonság egy csöves overdrive, és egy vibe effekt, valamint a Tremolo, Pan, Ring-Mod, és Wah effektek kontroller pedállal vezérelhetők. Az új funkciók, a memóriabővítés és a kijelző adta lehetőségek teljesen új szintre emelték az Electro szériát, de az alap értékek (hangminőség, könnyű kezelés, hordozhatóság) megmaradtak. Árak és kaphatóság nemsokára a hitspace.hu -n.
  11. Üdv! Kipróbáltam most valós időben a hangszín váltogatást, és nekem nem volt vele bajom. Annyit mindenképpen én is megtettem, hogy afféle template-eket felprogramoztam, meg nagyjából ésszerűen helyeztem el a zónákat, de onnan a hangszínváltás nem igényel különösebb agyalást. Én úgy csináltam, hogy split, vagy layer-szerű multit csináltam, ezeket Multiban. A multi módban az EDIT gomb megnyomásakor egyből a programválasztó mezőre visz a menü, itt akár a kategóriák alapján, vagy csak simán a tekerővel tudsz hangszínt változtatni, és a ZONE funkciógombot nyomogatva tudsz ugrálni a zónák között. Én általában annyit teszek, hogy kényelmes helyen split-elek, és fejből tudom, hogy az első kettő zóna mondjuk az upper, az alsó kett meg max a lower részhez tartozik. A kontrollereket is be lehet könnyen állítani, de azt tényleg célszerű előre. Hangszínt váltani multiban egyébként PONT könnyebb az Artis-ban, mint mondjuk a Nord Stage-ben. Eleve a Stage-nél az "egyéb hangszínek" (ami nem zongora/orgona) az a samplerben van (vagy a szintiből kikeverve). A sampler modulban pedig csak számok vannak, nincsenek kategóriák, és presetek, mindent fel kell előre programozni. Nincs ezeknek a hangszíneknek (mintáknak) előre megadott effektjük, még fix burkológörbéjük sincs, és szűrő sem. De mindkettő zseniális stage hangszer ezektől függetlenül.
  12. A félreértéseket tisztázandó: kipróbálható a HitSpace-ben mindkét hangszer akár egymás mellett is. Fizikailag itt megtalálható mindkét Fatar, kipróbálható, a raktárkijelzés (nincs raktáron) nem függ össze azzal, hogy az adott termék kipróbálható-e. Általában mindenből van DEMO darabunk, ami nem képezi a raktár (megvásárolható bontatlan darabok) részét. Arra a kérdésre, hogy megér-e +100e forint különbözetet a mechanika nem tudok válaszolni, ezért írtam, hogy ki kell próbálni. Van akinek ennyi pluszt megérne az is, hogy a Numa Stage könnyebb, de mivel két egyforma hanggenerátorral rendelkező típusról beszélünk, a mechanika pedig teljesen a zenész ízlésének kérdése, változatlanul állítom, hogy ki kell próbálni mindkettőt.
  13. A Hit Space-ben - sajnos csak rövid ideig, de elsőként- próbálhatja a nagyérdemű (ezek Ti vagytok) az Aira újdonságokat! A TR-8-as dobgép, a VT-3-as vokál processzor, és a TB-3-as basszusszinti vár Titeket Febrár 26-án és 27-én, szerdán és csütörtökön. Egész napos látogatási idő a HitSpace "újszülött osztályán", első kézből szerezhettek benyomásokat a sokáig titkolt Roland újdonságokról. A világszerte a legnagyobb fórumokon nagy vita, polémia, és várakozások tárgyai két napig kézzel foghatóak Nálunk. Gyertek mindnyájan!
  14. DeMarco! Mindkettő kipróbálható itt a HitSpace-ben, akár egymás mellett is. Mechanikáról a legnehezebb írni, vagy beszélni. Ki kell próbálni.
  15. A NAMM Show 2014 indulása előtt egy héttel a Roland már be is jelentett előre néhány újdonságot, digitális zongorákat, gitáreffekteket, triggermodult, és kész tényként közölték, hogy a workstation “kistestvér” kategóriában indul az “FA” sorozat egy 61 billentyűs szintetizátor-, és egy 88 billentyűs kalapácsmechanikás változattal. Itt egy kis kitérőt tennék, hogy írásbeli dícséretben részesítsem “en bloc” a Roland-ot (nem mintha a dícséretemre szorulnának): a megjelenés napján értelmes, és pontos magyar nyelvű leírással is, részletes specifikációkkal, jó fotókkal, demókkal megjelentek az új termékek a Roland Connect 2014 oldalán. A workstation “kistestvér” kategória néhány éve nagyon népszerű, korábban is voltak LE változatok a zászlóshajókból a főbb gyártóknál (MO, Triton LE, Fantom Xa), de az elmúlt 2-3 évben igazi “baby boom” volt, például a Korg KROME vagy akár a második inkarnációt már megért Yamaha MOX is ebbe a körbe tartozik. A lényeg, hogy egyszerűbb kezelőfelülettel, és főleg a kalapácsmechanikás változatoknál jelentős “testsúlycsökkentéssel” kiadja a gyártó a legdrágább munkaállomásának elérhető árú, de mégis sokoldalú változatát. A Roland FA sorozat esetében ugyanerről van szó, nem kell kódfejtőnek lenni hogy ráébredjünk, a Fantom rövidítéséből származik a széria neve, de nem konkrétan a Fantom-G egyszerűsítése, sokkal inkább az Integra-7 hangmodul architektúrájára épített új szekvenszerrel, az SP-404SX-en alapuló samplerrel, és DAW integrációval felvértezett, teljesértékű workstation-ről van szó. Amíg emésztgettük a Roland Connect oldalán a specifikációkat, már be is futott a Hit Space-be egy példány a 61 billentyűs változatból, itt az FA-06 (külön köszönet a Roland East Europe-nak ezért)! Az FA-06 nincs egészen 6 kg súlyú (a 88 billentyűs Ivory Feel-G mechanikás változat is csak 16.5 kg), tehát a pehely-kategóriába tartozik, kezelőlfelületén a tükröződő fekete műanyag borítás dominál, minden kiemelés, (világítás, elkülönítés, felirat) piros színű, a dobpad-ek háttérvilágítása is ilyen. Szép. A Rolandnál mindig jó volt a design, ez így maradt. Elhelyeztük az FA-06-ot a kor-, és vetélytársak közé a bemutatóteremben, és bekapcs. A legelső, ami felhívja magára a figyelmet a színes LCD kijelző, ami a hangszer fekete alapú, de piros kiemelésű küllemére ráerősít, a másik, ami feltűnik, hogy elég gyors a boot-idő. Az LCD kijelzőnek nem csak esztétikai értéke, de haszna is van, teljesen jó méretű, pont átlátható, és elég sok információt képes megjeleníteni a Studio Set elnevezésétől a szekvenszerben éppen aktív Song-on át egészen egy klaviatúráig, amin láthatjuk a hangokat, amiket lefogunk. Klasszik Fantom kijelző, csak kisebb. Haladjunk áttekintés jellegűen balról jobbra a kezelőfelületen. Bal kéznél a Rolandnál megszokott pitch kar, felfelé tolva modulációs funkcióval, fölötte két SW kapcsoló, (ezek szerepe programozható), efölött funkcionális pihenő gyártó - széria, és típusmegjelöléssel, ez utóbbi szintén piros színben. Az elengedhetetlen D-BEAM kontroller (infra -ennek van szóló szintihang, expression, és címezhető egyéb küldetése) 6 kiválasztható funkciójú forgópoti, a Keyboard funkció gombjai (Split, Dual, Transpose, Octave) vannek egy panelen a balkéznél, a jobb oldalon (átugorva egyelőre a kijelző környékét) az Arpeggiator vezérlői tempo LED-del (és potival!), a Sequencer transport gomjai, a Sampler és a hozzá tartozó dinamikaérzékeny 16 dobpad. Kifejezetten ezek azok a kontrollerek, amik a hangszer élő előadásokra tervezettségét bizonyítják, itt avatkozhatunk bele valós időben a hangszínek paramétereibe, a szűrőbeállításokba, effektarányokba, stb. Minden, ami a patch-ek, Studio Set-ek kiválasztását, szerkesztését, és elmentését érinti, az a kijelző körül kapott helyet: a kedvenc hangszínek, a bank, a hangszínkategória kiválasztó, a menü, a mentés, editálás, és a kijelzőn navigálást segítő kurzormozgatók, és a tárcsa. Az FA menürendszere is teljesen érthető egyből, a varázsgomb a SHIFT, ami a kijelző alatti kategóriaválasztó gombokat funkciógombokká változtatja. A billentyűzete (nálunk a 61 billentyűs változat van jelenleg) egy megszokottan jó minőségű dinamikus mechanika, (ez sajnos nem minden gyártó “kistestvér” szintijénél mondható el) én hiányolom az aftertouch-ot, de van elég kontroller, úgyhogy ez személyes ügy inkább. Az FA hangkészlete elég nagy, kábé 2000 hangszín, ezek mind az INTEGRA-7-ből, a minták a SuperNATURAL Acoustic, Synth, és a Drum Kit hangokból, a PCM synth és PCM Drum Kit-ből (ez az XV5080 kompletten) állnak, kishíján egy Roland elmúlt éveinek PCM gyűjtése egy kötetben. Két virtuális “wave expansion slot” is adott, ami valójában újraírható belső hullámforma-memória, ez a Roland Axial oldalról tölthető, az ottani hullámformákat lehet az FA belső memóriájába belehúzni USB flash drive-ról. Ugyanilyen volt már az Integra-7-nél is, ahol például D-50, és Jupiter szerű hangokat, patch-eket lehetett betöltetni. Az hangszínek editálásakor derül ki, hogy ki hová tartozik. A szintihangoknál 3 oszcillátor áll rendelkezésre, ezek egyszerre szólhatnak, a klasszik hullámformákon kívül behívható bármelyiknek a 450 PCM hullámforma bármelyike. Mindhárom oszcillátornak van filter envelope, amp envelope, pitch paramétere (ahogy mindig), és a háromnak egyszerre ven egy közös MFX-e, mivel ők hárman alkotnak egy patch-et. Viszonylag rövid idő alatt elég érdekes, egyedi sound-okat lehet gyorsan kitekergetni, elég szórakoztató. Az SuperNatural Acoustic patch-eknél nagy varia nincs, egy-két paraméter állítható, ami kifejezetten az adott hangszínre jellemző (Tone-Wheel orgonáknál például a Drawbar beállítások, percussion hang, key click), valamint az MFX válastzható ki. A SuperNatural Drum-oknál minden dobhang külön paraméterezhető. Minden, ami egyik sem, az 4 tone-os, (2 mono PCM hullámformából left/right) összekombinálható patch. A Studio Set úgy áll össze, hogy lehet single patch (egy hangszín), split, dual, és 16 part multi mód is. Ezek már mind több part-os patch kombinációk, külön Part Edit-ben paraméterezhetők. Ilyenkor egyszerre látszik mind a 16 part ez volt a korábbi Fantom-oknál a Performance mód. Part-onként hangerő, effekt, panoráma, keyboard (melyikek szólhatnak egyszerre), kimenet (main/sub), chorus/reverb, pitch, hangolás (skálák), és egy MIDI RX filter, ahol kiszűrhető, hogy melyik part milyen MIDI üzeneteket fogadhat. Ilyen több partos multi megoldásokkal készíthetők sok arpeggiator-os élő előadásra alkalmas szett-ek, és ezeket hívhatjuk be a szekvenszerbe is. Az FA-nak egy új elgondolású 16 sávos szekvenszere van, valószínűleg amiatt, hogy rájöttek, az onboard szekvenszerek körülményesek, szinte mindenki “átmenekül” kedvenc DAW platformjára, szimplán hangmodulnak használva workstation-ét. Az új szekvenszer egy 16 sávos nonstop loop-felvételre képes MIDI felvevő, folyamatosan mehet hurokban a felvétel (ennek a loop-nak a hossza beállítható) és folyamatosan játszhatunk rá, akár sávról sávra ugrálva, vagy akár egyből el is vethetjük a felvételt, és egyből vehetünk fel újat, így elég egyszerű összerakni egy részét egy Song-nak, majd editálható minden eleme a felvételnek. Duplikálható felvétel, kvantálható, sőt input quantize is van, meghatározott részletességre pontosítható a játékunk már a felvételkor. Az összes kontroller-mozgás is felvehető, tehát lehet a szűrőket, effekt arányokat, pitch-bend-et, modulációt is automatizálni. A 16 dinamikus dobpadhoz az SP-404SX samplere párosul az FA-ban, így komplett saját audio mintákat is csempészhetünk a dalokba. Ha sikerül jól megcsinálni a loop-pointokat, akkor szépen mehet egy kis frázis körbe-körbe. Ezeket a mintákat SDHC kártyáról tölthetjük, erre is ment, dalonként 16 pad x 4 bank minta lehet, ezek akár komplett zenei frázisok is lehetnek. Ami plusz, hogy a komplett dal exportálható wav-ban, sőt sávonként is kimenthető SDHC kártyára, de direkt felvétel, és lejátszás is működik ugyanígy. Végül néhány szó a samplerről, az SP-404SX-en alapul. Ez sample lejátszó, és felvevő is, képes külső jelforrást a bemenetén keresztül rögzíteni (gitár/mikrofon, ehhez kapcsoló is van a hátlapon), de real-time a szinti hangját is fel tudja venni, sőt akár a kettőt egyszerre is. Ezen mintákat egyből hozzá lehet rendelni a dobpad-okhoz. A 4 x 16 dobpad pedig része lehet a szekvenszernek, bármelyik part lehet. Összegezve: az FA széria hordozható worksation16 sávos tök könnyen kezelhető szekvenszerrel, rengeteg hangszínnel a belső memória bővíthető az Axial oldalról. Van benne sampler, 16 független multieffekt, és EQ, USB-s DAW vezérlő, és hangkártya mikrofon vagy gitárbemenettel. A Roland FA-06 (és majd a 08-as) nagyon jó áron nyújt rengeteg szolgáltatást, korábban nem volt ebben a kategóriában ennyi mindennel felvértezett szintetizátor a piacon. A HitSpace-ben jelenleg kipróbálható az egyetlen darab, márciustól lehet majd megvásárolni. Érdemes időt szánni rá, sok billentyűs számára abszolút megoldás lehet. A Roland FA-06 a Hit Space oldalán itt található.