Jump to content
Ménemszól.hu

LOGIC JÁNOS: A Mindenek Késése, Avagy a Latency.


A/D

Recommended Posts

Logic János vagyok, amatőr budapesti lakos, és feljegyzéseket készítek általában délelőtt. Míg mások dolgoznak. Ha valakinek meg kell élnie valamiből, akkor nem lesz ideje megfelelően elmélyedni a zenei szoftverének rejtelmeiben, tehát dolgoznia kell.

Kovács Zoltán olvasónk levele valóságos lavinát indított el, mikor azt írta, hogy, idézem: "...mán' szíjjelb.sz az ideg, a Pro Tools a MIDI hangszer hangját mindig előrébb veszi fel mint ahol a Note On-ok vannak! Segítsen mán' valakit!"

Rögtön beugrott az, hogy kb 10 felvételből amivel találkozom 9-ből az audio sávok el vannak csúszva. Láthatólag nem zavart senkit addig, míg nem szembesítették ezzel.

Sokszor szenvedtem a probléma miatt és a logic manuált figyelmesen tanulmányozva is csak felemás megoldásokat sikerült elérnem.

Köszi a cikket, rendkívül hasznos!

Van-e megoldás, ha már megtörtént a szétcsúszás? Lehet újra feljátszani mindent?

Link to comment
Share on other sites

Sokszor szenvedtem a probléma miatt és a logic manuált figyelmesen tanulmányozva is csak felemás megoldásokat sikerült elérnem.

Köszi a cikket, rendkívül hasznos!

Van-e megoldás, ha már megtörtént a szétcsúszás? Lehet újra feljátszani mindent?

Igen, kézzel beigazítani "fülre". Ezt szokták csinálni, még a legprofibb helyeken is. Csak én UAD-ozom és MIDI-zem is elég erősen, és be kellett tömnöm a hiányzó rést. Annyit hozzátennék, hogy a Logic Trainerek képzésének legfelső szintjén sem tananyag ez, még érintőlegesen sem.
Link to comment
Share on other sites

Nem akarok nagyképűnek tűnni, de a leírt lényeg úgy kb. ismert nekem. De ilyen jól megfogalmazott, pedagógiailag, didaktikailag rendbetett, szerkezetében megszerkesztett ismeretterjesztést már régen olvastam. Gratula! Írjál tankönyvet, mert nem tudom, van-e ilyen színvonalú magyarul. (vagy fordítottad ? :) )

Link to comment
Share on other sites

A túlnyomó része nekem is ismert volt, mert hónapokon keresztül kerestem a megoldást.

A baj az, hogy nem találtam sehol elegendő segítséget. Amit A/D leírt, annak részleteit megleltem, csak pont a rendszer és az összefüggések hiányoztak. Így pedig - számomra - megmagyarázhatatlan módon, egyszer működött helyesen a kompenzáció, máskor pedig szétesett. A rácshoz képest pedig mindig elcsúszva.... Az lett a vége, hogy elkerültem minden veszélyes helyzetet és csak audiót vettem fel, külső monitorozással. A külső midi hangszereket is rendesen feljátszva. Persze ettől csak jobb lett:-).

Link to comment
Share on other sites

Igen, kézzel beigazítani "fülre". Ezt szokták csinálni, még a legprofibb helyeken is. Csak én UAD-ozom és MIDI-zem is elég erősen, és be kellett tömnöm a hiányzó rést. Annyit hozzátennék, hogy a Logic Trainerek képzésének legfelső szintjén sem tananyag ez, még érintőlegesen sem.

Arra kíváncsi lennék, hogyan és mennyi munkával jutottál az ismerethez.

Jánossal pedig maximálisan egyetértek.

Link to comment
Share on other sites

Nem akarok nagyképűnek tűnni, de a leírt lényeg úgy kb. ismert nekem.

Természetesen a profik ismerik a nagy részét a dolognak, amit muszáj volt tárgyalnom ahhoz, hogy egyáltalán fel lehessen fogni olyat, mint pl. a MIDI hangszer szoftver-monitoring időkorrekciójának a problémáját, ami kicsit sem triviális (A Pro Tools pl. nem tud MIDI-t kompenzálni más késéshez, Silk napokig vinnyogott emiatt), vagy hogy meg tudjunk egyezni az egyes csatornák fogalmában. Az automatikát is befejtettem, amiről fogalmam nem volt, de kb. akkora lenne terjedelemben mint ez az egész cikk, arra már nem vállalkoztam, bíztam abban, hogy ez megteremti az alapokat hogy valaki könnyen rájöjjön azokra az apróságokra is.

van-e ilyen színvonalú magyarul. (vagy fordítottad ? :) )

Saját munkám, amihez persze olvastam a netről is, meg próbáltam mások segítségét kérni (időnként sikertelenül, pl. a track parameterbox midi delay bug, amit a külföldi fórumokon se tudtak megugatni)

Arra kíváncsi lennék, hogyan és mennyi munkával jutottál az ismerethez.

Jánossal pedig maximálisan egyetértek.

Először elkezdtem "alternatív" módszerekkel dolgozni, ADAT-ra kötött Apolló és társai (Apolló is késik egyébként picit, csak hogy cifrább legyen a dolog), meg hogy hogy mérjük meg a késéseket plugineknél (buszos átkötések stb). Aztán az addigiakból kb. 2 hét alatt megcsináltam a jegyzeteimet és a méréseimet, és a cikket...kétszer kezdtem neki. Az első verzió olyan részletes volt, hogy soha nem készült volna el, újra kellett gondolni meg átszerkeszteni az egészet. Így a megírás olyan 6-8 óra lehetett szerintem összesen (nagyon gyorsan gépelek). Nem hiszem hogy hamarosan hasonló kaliberű dologra vállalkoznék, de talán nincs is már olyan téma, ami ilyen horderejű utánajárást igényelne. Mindenesetre a cikk születésének egyik okozója, hogy nagyon durván alábecsültem az ehhez szükséges időt. Ahogy szoktam :)
Link to comment
Share on other sites

Pedig arra akartalak rábeszélni, hogy írj egy olyan kaliberű könyvet - vagy a neked leginkább jól fekvő részét - ami egy olyan magyar nyelvű alapmű lenne, ami alapján pl. nyugodt lelkiismerettel lehetne tanítani pl. tanfolyamokon. Tudod olyan Recording Handbookot, az azért még néhány órát igénybe venne, 3-4 szerző esetén is.

Link to comment
Share on other sites

Pedig arra akartalak rábeszélni, hogy írj egy olyan kaliberű könyvet - vagy a neked leginkább jól fekvő részét - ami egy olyan magyar nyelvű alapmű lenne, ami alapján pl. nyugodt lelkiismerettel lehetne tanítani pl. tanfolyamokon. Tudod olyan Recording Handbookot, az azért még néhány órát igénybe venne, 3-4 szerző esetén is.

Erre kellene hogy legyenek emberek. Akik napi szinten ezzel foglalkoznak, ezzel keresik a kenyerüket. Ez nem a kereskedelem dolga ezen a szinten (bevallom, ehhez több kedvem lenne, mint ahhoz, hogy naponta csekkoljam a kíváló idevetődött külföldiek, a Friendly és a Muziker árlistáit és manővereit, akik kizárólag kereskedelmi tevékenységet fejtenek ki).

És végül, szerintem vannak, akik nálam sokkal jobban tudnak publikálni. Én láttam Silket előadni, ahogy elmagyarázta az impedancia illesztést, majdnem megkönnyeztem. De bizonyosan vannak még egyetemeken is megfelelő képességű emberek. Lehet, hogy velük kellene beszélni.

Link to comment
Share on other sites

őőő, ebből már nem lesz semmi ... http://www.controlle...kerdeskonyv.php :unsure: vagy/és csak fönnragadt a neten az oldal ?

Én arra tippelek, hogy ez a könyv egy jó összefoglalása lesz pár alapigazságnak. Gábor jól ír, valószínű egy hasznos darab lenne.

Csakhogy az ilyen "bevezetés a stúdiótechnikába" írásból (változó színvonalon) már Dunát lehet rekeszteni. Ilyet csinál mindenki, aki úgy érzi, hogy meg kell írnia első cikkét a témában, tele vele a net. Vagy épp tanfolyamot hirdet rá :) Azok az emberek, akik viszont alkalmasak lennének komolyabb értekezés összeállítására (mérnöki háttérrel), azok nem írnak, ugyanis nem fizetik ki őket. Ha nem a megélhetésükért küzdenének, nyilván karitatíve is bedobhatnák a köz javára, de tudjuk jól, hogy nem ez a helyzet. Szerintem az egyetemeknél van az aduász.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem az egyetemeknél van az aduász.

erről beugrott, Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992) (Alapozás és Protokoll), hátha valaki nem ismeri, http://gg.index.hu/g...dikonyv/map.pdf , gyűjtitek valahol ezeket a fórumon ( midikonyv/ - re rákerestem semmi)

ui. fenti könyvet azért kérdeztem mert szerintem már 2éve kint van, a Megjelenés: hamarosan!

Szerkesztette dchord
Link to comment
Share on other sites

Hello!

Nagyon hasznos cikk lett! Egy kiegészítésem lenne:

> a szoftver hangszerek élőben kötelezően kvantálják a hangokat.

A (kulturáltan megírt) szoftver-hangszerbe beérkező MIDI jelek 1 puffernyi késést szenvednek, de nem kvantálódnak: a plugin az összes MIDI eseményt timestampezve kapja meg, és csak rajta áll, hogy a kötelező késleltetésen túl (mert csak pufferméret / parameter automation töréspontok esetén kezdődik új render ciklus) hogyan játsza le őket.

Általában figyelni szoktak arra, hogy a megfelelő sample-től kezdve kezdje csak el játszani a hangot, ellenkező esetben a DirectSound-os / külső DSP által agyonkésleltetett 2048 / 4096 -os pufferméret tartomány nemcsak játszhatatlan, de használhatatlan is lenne.

Link to comment
Share on other sites

> a szoftver hangszerek élőben kötelezően kvantálják a hangokat.

A (kulturáltan megírt) szoftver-hangszerbe beérkező MIDI jelek 1 puffernyi késést szenvednek, de nem kvantálódnak: a plugin az összes MIDI eseményt timestampezve kapja meg, és csak rajta áll, hogy a kötelező késleltetésen túl (mert csak pufferméret / parameter automation töréspontok esetén kezdődik új render ciklus) hogyan játsza le őket.

Értem mit írsz, és mivel elképzelhetőnek tartom a kivitelezését, nem kételkedek szavadban, nyilvánvalóan te találkoztál ilyen pluginnel is. Én még nem, de ez a csodálatos a közösségi tudásban :) Szóval köszönöm, kiegészítettem a cikket, és megjelöltelek benne forrásként.
Link to comment
Share on other sites

(megj: sem a Windows, sem az OS-X nem realtime operációs rendszerek)
Hát igen nem győzöm hangsúlyozni, linux a megoldás! http://www.redhat.com/products/mrg/realtime/ mondjuk most nem ez van fent, hanem egy ubuntu studio, de mindenhogy váltani fogok rhel-re, 3ms így is megvan ja és wine+wineasio+fl studio9-el, ami nem semmi szerintem, mert nem is natív a cuccos. Amúgy gitárnál vettem csak észre hogy "késik". Hangkártyám meg ennél nevetségesebb már csak a 24bit/48khz-s adataival... Egyébként a RHEL szakértők szerint az operációs rendszerek királya. Szerkesztette wendelmar
Link to comment
Share on other sites

Nagyon tetszett a cikk!

De, én arra lennék kiváncsi, hogy pl. mi a helyzet a Virus Ti Snow esetében?

Tehát, ha USB-n keresztül használom, s szeretnék néhány sávot felvenni Logicban.

Sokat szivttam vele...

USB-n küldi a midi jelet a számítógép a Virusnak, de az audio jel a virusból a gépbe is az USB-n történik.

Maga a Virus is kompenzál...

Szóval, a kérdésem, hogy lehet Virussal normálisan késés nélkül felvenni, ha adott egy Mac, Apogee Duet (fw), meg a Virus Ti Snow? :)

Szerkesztette Night Ray
Link to comment
Share on other sites

Hát igen nem győzöm hangsúlyozni, linux a megoldás! http://www.redhat.co...s/mrg/realtime/ mondjuk most nem ez van fent, hanem egy ubuntu studio, de mindenhogy váltani fogok rhel-re, 3ms így is megvan ja és wine+wineasio+fl studio9-el, ami nem semmi szerintem, mert nem is natív a cuccos. Amúgy gitárnál vettem csak észre hogy "késik". Hangkártyám meg ennél nevetségesebb már csak a 24bit/48khz-s adataival... Egyébként a RHEL szakértők szerint az operációs rendszerek királya.

A realtime operációs rendszerek vaóban izgalmasak. Volt a kezem alatt egy Fairlight CC-1es rendszer, az ütött vágott, szerintem az lehetett a fedél alatt. Mindez nem jelenti azt, hogy a Linux júzereknek nem kell számolni plugin, vagy MIDI latencyvel. Ezért és emiatt pontosan ugyanazok vonatkoznak rájuk, min t a nem realtime OS-t használókra. Sajnos :)

De, én arra lennék kiváncsi, hogy pl. mi a helyzet a Virus Ti Snow esetében?

Tehát, ha USB-n keresztül használom, s szeretnék néhány sávot felvenni Logicban.

Sokat szivttam vele...

USB-n küldi a midi jelet a számítógép a Virusnak, de az audio jel a virusból a gépbe is az USB-n történik.

Maga a Virus is kompenzál...

Szóval, a kérdésem, hogy lehet Virussal normálisan késés nélkül felvenni, ha adott egy Mac, Apogee Duet (fw), meg a Virus Ti Snow? :)

A VIRUS mint plugin úgy működik, mint az External Instrument plugin, amit már érintőlegesen tárgyaltam a cikkben azzal a szerencsés kiegészítéssel, hogy az automatika probléma nem érinti a multi kimenetek miatt. Ha tehát ilyen USB-s plug-in hangszerknt használod, ott totális és tökéletes késéskompenzációnak kellene lennie papírforma szerint. MIDI-n pedig ugyanaz a helyzet, mint bármilyen MIDI hangszerrel. Én soha nem használtam még felvételen Virust sajnos, szóval ha nem így működik, azt valami Virus gurunak kellene megnéznie (az már nem Logic vagy DAW probléma)
Link to comment
Share on other sites

Én arra tippelek, hogy ez a könyv egy jó összefoglalása lesz pár alapigazságnak. Gábor jól ír, valószínű egy hasznos darab lenne.

Csakhogy az ilyen "bevezetés a stúdiótechnikába" írásból (változó színvonalon) már Dunát lehet rekeszteni. Ilyet csinál mindenki, aki úgy érzi, hogy meg kell írnia első cikkét a témában, tele vele a net. Vagy épp tanfolyamot hirdet rá :) Azok az emberek, akik viszont alkalmasak lennének komolyabb értekezés összeállítására (mérnöki háttérrel), azok nem írnak, ugyanis nem fizetik ki őket. Ha nem a megélhetésükért küzdenének, nyilván karitatíve is bedobhatnák a köz javára, de tudjuk jól, hogy nem ez a helyzet. Szerintem az egyetemeknél van az aduász.

Ezt nem ertem. Miert tuti buko egy ilyen konyv (penzugyileg)? Szerintem rengetegen megvennek, valoszinuleg le is forditanak, ha tenyleg jo.

Link to comment
Share on other sites

Igen, kézzel beigazítani "fülre". Ezt szokták csinálni, még a legprofibb helyeken is. Csak én UAD-ozom és MIDI-zem is elég erősen, és be kellett tömnöm a hiányzó rést. Annyit hozzátennék, hogy a Logic Trainerek képzésének legfelső szintjén sem tananyag ez, még érintőlegesen sem.

Nem tananyag? Akkor mivan ezekkel?

No akkor most már dupla szánalom a logicnak! Egyszerűen nem értem hogy tehetnek ilyet 21. században! Nekem volt egy nagy csalódásom amikor a vasaimat akartam bemidizni! És macen logic 8al! Nem volt elég hogy hamisak a hangszerek! Még ott volt az hogy mindig máshol vette fel! Hát megőrültem mire kifundáltam azokat amiket írtál! Hogy újra kell indítani! Hogy ez az amaz! Egy dolog működött az meg az 5ms asio latencyaztán jóvan! Lehetett minimálkodni pár sávon!

De aztán a végső lökést az adta meg hogy nem volt benne audio quantization (akkor még), aka Ableton warp. Vettem is akkor egy Ableton 6ost gyorsba.

Saját tapasztalatok!

Sajnos nagyon sok nemjó!

Főleg akkor ha precííz vagy akkor! Hogy miért! Mert akkor soft monitoringot használsz mert pl utálod azt hogy a hardware monitorban másképp szól mint amikor lekonvertálódik egy file-á a DAW-ban! Ez pl gáz! De ezen is túl kell tenni magad,és a mixing részt egy másik munkafázisba tenni, szépen megtanulni használni az eq-t!

Itt viszont további kompromisszumot kell kötni ha rossz a latencyt!

Hogy miért!?

Ha rossz a latency-d rosszul fogsz midizni mert olyan sánta lesz mint bicebóca egy arpeggátorod...5 ms felett ne nagyon menjünk fel mert nemcsak latency jelentkezik!!hanem jitter ami mégrosszabb!

A logic ezekszerint roppant amatőr ilyen téren és nem is értem! Mert az egyik kedvenc producerem már régóta használja vasakkal is!

AbletonLIve!

No a másik mumus! Más a késése ha recordarm on van egy track vagy midi track mintha sárga input monitoron lenne. Az arpeggátor effektbe biztosak lehetünk hogy nem tudja kompenzálni a midi jelet vissza -ba. Szóval itt is az 5ms győz! És ha olyan kis béna géped van mint nekem akkor be kell érned pár sávval, és gondolkozni azon milyen effekteket engedhetsz meg magadnak a projectben! Nehéz ügy!

Másik megoldás hardware monitoring! de attól még a midi jitterem nem lessz jobb...!

Több projectnél szerkeszteni arrangementet halál egy gyengébb gépen! Komolyabb zenei dolgokra emiatt eléggé besülős az egész! 10másodperc ha play közben átraks egypár kockát ide vagy oda...

A live engine-je mivel live ezért gondolom ilyen minél több sávon vagy annál rosszabb!

ezen kívül még Cubase ami a legnyerőbb! Sőt! Egy álom a többihez képest ha vasakkal jól akarunk bánni!

Egérgörgővel beállítjuk szépen a midi track delay-t vissza és élőben monitorozik stabilan.

És a jitter sem tűnik fel!

A cubase midiben magasan veri az összes DAW-ot! Valahogy az engine-t is jól pakolták össze!

De mivel az engineje nem livera van tervezve így a stoppokat többször kell nyomnod.

Viszont most van nekem egy új üdvöske. Ha elektronikus zenéről van szó. Az pedig a Renoise...:)

Azt viszont annyira nem hiszem hogy egy 4 note on az 4ms késés! Akkor strummolna nem tudna játszani polifón jelleggel!

Szerkesztette Shatva
Link to comment
Share on other sites

Apropó!

Kis latency-nél bizony takarékoskodni kell a procival, ezért előnyös ha egykattra van bounce in place!

Cubase-el két katt ,ha macro-t is használsz! Szóval az is megoldva!

Ableton Live-ban freeze-és kihúzod a sávot bár az kókány módszer! Mert a freeze nekiál az egész sávnak nem tudsz Szeleteken dolgozni!

Studio S1 ben meg ctrl+b és meg is vagy! ott ebben okosak! Midiben nagyon nem!

Szerkesztette Shatva
Link to comment
Share on other sites

Jo cikk lett.

A/D, kovetkezo kerdesem lenne : Tonnanyi sample-t hasznalunk/hasznalnak ma a studiokban. Szepen WYSIWYG ranagyitva ket pergo, labdob, akarmilyen mintakra latszik hogy a kezdeti tranziensek tokre mashol vannak. Termeszetesen ehhez nagyon ra kell nagyitani, de sokszor mar alapban is latszik az innen-onnan mar ki tudja honnan osszetarhalt mintaknal. Professzionalis kornyezetben ezt mikent kezelik? Ranezesre slip/slide editing, esetleg fazis korrekcio?

mas:

Native Instruments-cel nem keveset ugattam sample pontossag miatt. Teszt baromi egyszeru volt. Dob mintak audio savra, ugyanezek a mintak midibol VSTi-n keresztul (Battery), mindketto render, majd invert phase-zel nagyon nem nullaztak ki egymast. Mindenfele PDC, latency ertekkel jatszottam, mindig uj ertekekkel probaltak lerazni, es nem ment. A support szo szerint hulyenek nezett, hogy ez nekem miert problema. Kimertem mindent, hogy mi a baj, orakat oltem bele a screenshotokba, szamolasokba. Reapert hasznalok ami kiirja a csatornankent a latencyt es egy RME Multiface 2-esem van. Akkoriban mikor ez volt, egy Mac Pro-ban voltak ezek a kartyak, de ugyanez van most az i5 quad windows-os rendszeremnel. Eljutottam oda, hogy leszarom, nem erdekel. Mellesleg a supportos srac is Reaperben dolgozott, szerinte ilyen problema nincs, minden NI plugin sample pontos :) Probaljatok ki ezt az egyszeru tesztet, akar playback-nel is, ha nullat kaptok akkor boldogsag.

Szerkesztette boka
Link to comment
Share on other sites

Jo cikk lett.

A/D, kovetkezo kerdesem lenne : Tonnanyi sample-t hasznalunk/hasznalnak ma a studiokban. Szepen WYSIWYG ranagyitva ket pergo, labdob, akarmilyen mintakra latszik hogy a kezdeti tranziensek tokre mashol vannak. Termeszetesen ehhez nagyon ra kell nagyitani, de sokszor mar alapban is latszik az innen-onnan mar ki tudja honnan osszetarhalt mintaknal. Professzionalis kornyezetben ezt mikent kezelik? Ranezesre slip/slide editing, esetleg fazis korrekcio?

mas:

Native Instruments-cel nem keveset ugattam sample pontossag miatt. Teszt baromi egyszeru volt. Dob mintak audio savra, ugyanezek a mintak midibol VSTi-n keresztul (Battery), mindketto render, majd invert phase-zel nagyon nem nullaztak ki egymast. Mindenfele PDC, latency ertekkel jatszottam, mindig uj ertekekkel probaltak lerazni, es nem ment. A support szo szerint hulyenek nezett, hogy ez nekem miert problema. Kimertem mindent, hogy mi a baj, orakat oltem bele a screenshotokba, szamolasokba. Reapert hasznalok ami kiirja a csatornankent a latencyt es egy RME Multiface 2-esem van. Akkoriban mikor ez volt, egy Mac Pro-ban voltak ezek a kartyak, de ugyanez van most az i5 quad windows-os rendszeremnel. Eljutottam oda, hogy leszarom, nem erdekel. Mellesleg a supportos srac is Reaperben dolgozott, szerinte ilyen problema nincs, minden NI plugin sample pontos :) Probaljatok ki ezt az egyszeru tesztet, akar playback-nel is, ha nullat kaptok akkor boldogsag.

Szerintem profi körökben is eltérően csinálják! De ha rendezettlen hangmintád van. Először egy startpont majd levágod ahol a következő bar jön. És time toolal. vagy ami a logicban strechel behúzod vagy kihúod a vonalzó egy barjához. Onnan már tudni fogod a tempoját,ha hosszabb a loop és a többi résznél már könnyebb a dolgod.

Mégegyszer mondom...nagy latencynél nagyobb jitter, és ez ahogy tapasztaltam vst-re is vonatkozik...ÉS ez pláne nagyobb terhelésnél

Nem fontos a sample pontosság, ha jó a tempod a kutyát nem zavarja, a hallgatót se. Mert lehet benne sok minden effekt ez az,amitől nem sample pontos.Pl reverb-en van valami nem temposync mod stb..Inkább akkor van baj amikor érezhető hogy lötyög a ritmus és nem tudsz a zenédbe dinamikát vinni..

Szerkesztette Shatva
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...