Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

LP-filter

Kérdés

Na nyissunk új lapot ennek is akkor...

Szóval ma beesett hozzám egy ösmerősöm őskori Emu Proformance 1 zongoramodulja. A sima 1-es igen, nem a Plusszos, ami tartalmazott pár hangszínt még zongorán kívül, mint Picked Bass, Vibraphone, Hammond stb.

Emberek! 1991-es kiadású motyóról van szó, azaz az Emu híres Proteus szériájával induló dologról, azaz mikor feltalálták a rackes PCM sample player modulokat (természetesen Emuék, ill akkori leánykori nevükön, még "E-Mu systems Inc."). Röpke fejszámolás után 21 éves vasról beszélünk!

_MG_5948.jpg

Azért nagy örömöket nem váltott ki belőlem. Mezei módon még tápkapcsolója sincs!!! Bedugod az adaptert (ami amúgy érdekes mód elég laza csatlakozású hátul, így könnyen kicsúszhat menet közben :() és megy, totál nincs semmi mai "green conception", megy hogy "védd a Földet", ugggyan már! :)

A forgókapcsolókkal lehet mindent csinálni, hangolni, transzponálni, presetet kiválasztani stb.

Egyre nem tudok rajta rájönni, hogyan lehetne másik cuccról vagy sequencerből Program Change vételére bírni, ha tudja itt valaki, hogy ne a potit kelljen már tekergetni? Kapcsoltam én már Omni módba is, stb, nem eszi! Pedig nem hinném hogy ennyire buta.

Amúgy maga a hang, hát hogy úgy mondjam elég érdekes. Zongora szerű valamelyest, de nagyon hallhatók főleg alsó oktávokban a sample "reszelések", azaz, mint ha valami Lo-Fi 300Hz sample rate-tel szólalnának meg vagy agyontömörítve némely hangok. Fölső oktávokban ugyan természetesnek indul a hangja, de rövidek a lecsengések nagyon és csak fapapucs kopogás jön ki belőle itt-ott. Néhány preset, LP szűrővel van nyakon öntve a "lágyabb" hangzásokért, nos azért itt is van mibe belekötni, pedig anno állítólag a legendás EIII sampler mintatárából nyomták bele (fogalmam nincs mekkora ROM méretbe) egy Steinway zongora hangjait. Vannak rendkívül éles csattogó, "Bright"-nak csúfolt hangszínei is, ezek gyakorlatilag mint ha 100 és 127-es velocity értékek közt szólnának, nekem használhatatlanok, bár pop zenére lehet hogy be lehetne fogni valahol ha muszáj.

Ami viszont érdekes a cuccon, hogy bár nagyon dinamikázni a 12-es és 15-ös Preseteken kívül nem nagyon lehet rajta, viszont e két program egy kalapácsmechanikás cuccal meghajtva elég jó billentésérzet tartományban generáltatja vele a hangokat, azaz az egysíkú hangzás dinamikája ellenére pont hasonló nyomáserősségekre, ha úgy tetszik billentésre hozza azokat a hangerőváltozásokat, mint egy normál zongora esetében tapasztalható. Kár hogy a mintákkal és a filterekkel nem tudtak úgy játszani a cég mérnökei, hogy szélesebb dinamikatartományt lefedjen a kis fekete doboz, mert akkor elég használható lenne, s ha mellé nem volna helyenként Lo-Fi "üzemmód". (1-2 Presetnél amúgy hallatszik hogy más minták kerültek kiosztásra ugyanazon billentyűknél, ahol nincs az a "szőrös" hang!)

Thanks Csabi!

Mondjuk akinek hirtelen kell valami hangzást előállító készülék, teszem azt egy sima master keyboard mellé, pl. fapados gyakorlásnak, hétköznapi szinten üthető-vágható motyónak, azért egy 10-est szerintem ma is megér használtan, többet nem, max gyűjtőknek. (Be kell vallani azért 25-30-ért kifogni egy ESI samplert igen meggondolandó e helyett! :))

Ha jól tudom, későbbi Proteus modulok is ennek a hangjait tartalmazzák, (gyakorlatilag itt 2 féle hallhatóan, de nem sokban elkülönülő alap mintáról van szó, szerintem ugyanazon eredeti akusztikus hangszerről, csak kicsit kozmetikázva csináltak belőle 15 presetet), tehát ha úgy vesszük, szeretni is lehet fogyatékosságai miatt, mint "Vintage".

A 16bit stereo felirat nagy szó volt azidőtájt mikor megjelent őkelme, főleg hogy hasonlót akkor a világ még nem látott, pláne hogy egy könyv méretű lapos műanyag dobozból egy hangversenyzongorára emlékeztető hang szólaljon meg, megfizethető áron, tehát így kell rá tekinteni! Az a része viszont hogy "true piano module" azért kicsit megmosolyogható, bár igaz hogy sokkal kevésbé helytálló hangszínekre rásütötték adott instrumentumok esetében akkor még nagyképűen, az utánozni kívánt hangszerek nevét, elég ha csak az FM korszak trombitáira, gitárjaira stb. gondolunk, oké az nem is sample még.

Természetesen a minőségi aggályaim már mai szemmel értendőek, épp ezért megjegyzem: szép volt Emu (anno)! És persze ma is szebb lenne, ha mondjuk egy, időben ugyan ekkori Proteus 2-es modul nagyzenekari vonós mintáinak hangzásminőségét hozná a kis dobozkánk zongorában. Hozzáteszem, pár Emu sample disc-en azért már akkor voltak komolyabb zongora soundok ettől, de nyilván ami ma is kiválóan hallható azokon a vasakon, egy lényegesen magasabb ár/minőség szintet céloztak, exkluzívabb mintákkal.

Na ennyit a sampling történelemóráról mára!

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Szép kis összefoglaló írás! :)

Nekem volt ilyen modulom, a becsatolt Youtube-videót spec épp én csináltam vele (ahogy meg is jegyezted, köszi!) :D

Érdekes, hogy anno én épp egy EMU samplert cseréltem le erre a zongoramodulra. Egy EMU ESI 32 samplerem volt, amit azért szereztem annak idején, hogy jó kis zongorákat szerezzek rá, de ez nem igazán jött össze... valahogy nem találtam elég jó zongoramintát, amit meg sikerült, azok nagyon gagyik voltak... hozzá a sampler meg baromi nagy és nehéz, plusz a külső SCSI házak. Szóval megváltás volt amikor ezt a pár dekás zongoramodult szereztem helyette. Imádtam, de sajnos elcsereberéltem, mert akkor épp úgy látszott jónak, és talán épp az enyém került most hozzád :)

Bevallom azóta is szeretnék újra egy ilyen modult. Szóval ha netán valamikor áruba bocsájtanád, ne menj messzire, szólj nekem, hátha megegyezünk! :)

A programchange egyébként szerintem nem működik rajta, mert akkor a kis agya a fronton csavarható hangszín ellenére másra lenne állítva. Szerintem ennyit tud.

Én is kb. egy vagy kettő mintát használtam belőle és kész..., amiből a tompábbikat jól fel EQ-ztam :). A dinamikatartománya valóban igen jól játszható, viszont ha olyan midibillentyűnk van, aminek a felső értékeihez már nagyon kell püfölni, akkor nem valami kényelmes... játszottam vele ilyen és-olyan billentyűn is és biza egy jó velocity-görbével lehet igazán jól használni. Úgy viszont klafa.

Tényként megállapíthatjuk, hogy egy valódi zongora leutánzását kár lenne elvárni tőle, viszont koncerten (spec mondjuk nálam country-ban) konkréran igen jól teljesített, mert pont úgy illeszkedik a mix-be ahogy kell, kiugrik ahol kell (a Kurzweilekhez hasonlóan) és egy csomó olyan felharmonikus le van róla spórolva, ami csak nehezítené az élő hangosítást (szerintem).

Bár szintizenében sem rossz. Ezt is vele csináltam:

Link to comment
Share on other sites

Nos örömhírem van Csabi számodra!Eladó a cucc, bár nem hinném hogy a tiéd volt, ui Laci bácsi ismerősöm jó pár éve birtokolja és most idepasszolta hogy fotózzam le neki és rakjam fel a netre... :) A kisöregnek már nem igazán van kedve zenélgetni vele és ide tartozóan egy Fatar Studio 900-a is volna hozzá eladó, de a modult anélkül is eladja azt mondja. Privátban küldöm a számát, boltoljatok!

Valóban, mobilitás terén a pár dekájával nagyon előnyös. El is feledtem írni, hogy fejhallgató kimenetet még csak távolról sem látott, mint anno az EIII vasak sem, de a két vonalkimeneti csatlakozója közül az egyik stereo és abban jól működött a füles csak kicsit halkabban.

Persze ez a stereo csak afféle belül leprogramozottan szétpanorámázott ál stereo, hisz nagyon picike, talán alig pár kilobájtos sample ROM-ja lehet, amibe ennyire le kellett tömöríteni a hangzást, hogy azok a szőrök hallhatóak legyenek. Ezzel sample disceken is találkoztam hogy a mélyebb hangok nem standard sample rate-tel szólnak, hanem mondjuk 8324Hz-en. Na ez hallatszódik is!

Abban igazad lehet hogy mixben totál lehet más, mint ezen az oldalon is (csak a videó hang minősége kicsit gáz), én viszont "á la nature", direkt szólóban és keverő nélkül direktben hallgattam hogy milyen. Mellesleg volt egy Proteus 2000-em pár éve és abban is megvolt ez a minta, csak betegebbül szólt, sőt az alap Emu sample könyvtárakban 2 és 4MB-os kis piano minták ugyan ezek, viszont egy samplerben ugyanez más lehet nagyon, mert bele tudsz nyúlni a filter és ADSR görbékbe. Az nagyon fontos ahogy írod, hogy mivel hajtod billentyű terén és lehet hogy egy samplerben sincsenek így leprogramozva természetes közeli módon a presetek. Valóban, a kis modul tompa preseteinél nagyon kell verni a klaviatúrát, még az említett 12-es és 15-ös preseteken nagyon olyan érzetem volt, ahogy írtam is, hogy a piano megütések is, a mezoforte megütések is és a forték is abban az erőkifejtési tartományba jöttek nála, mint egy valódi zongoránál. Ebben zseniális a kicsi doboz tényleg, viszont ehhez sajnos nem párosulnak ugyanilyen módon (mivel ezek ugye hangerő szinteket mutatnak dinamikailag) a spektrális színezetben elvárandó felhang dúsulások. S ez még némely billentyűkön (sample zónákon) is eltérően változik, ami jó iskolapéldája, mennyire fontos, hogy az eredeti mintavett hangszer spektruma mennyire egészséges és emellett a felvételnél a mikrofon térbeli elhelyezése mennyire szól bele a fázisviszonyokba.

Nos ez már túl tudományos :) Küldöm inkább Lacibá számát és már hívhatod is!

Link to comment
Share on other sites

Rájöttem, a preset kapcsolót kell MIDI állásba tenni és akkor fogadja a program changeket. Persze ehhez nem árt a küldő cuccon kikapcsolni a #PC midi filtert, nálam azért nem ment eddig. :) Ott lett gyanús, hogy odavittem egy Korg szintihez és onnan már vitte is. Ekkor kezdtem gondolkodni hogy talán a másik cuccon van valami elállítva...

Omni módban meg multitimbral fogadja a sequencer felől a hangokat több csatornán, mondjuk egy két zongorás letétre így beállíthatóak eltérő hangszínek.

Azóta mégjobban átnyálaztam a cuccot, s úgy tűnik állítható velocity görbe hiányában presetenként eltérő leütésérzékenységre programozták a dobozt, ugyanis némely hangszínnél erőteljesen ütni kell a fortékhoz, még másoknál már piano megütésnél is stabil mezzoforte dinamikával reagál. Szerencsére a keyboardomon van kézileg állítható fix velocity üzemmód, azaz én mondom meg milyen konstans értéket küldjön ki a leütésekre és így szépen végig lehetett szkennelni a kis Emu preseteit, ahol hallható hogy bizony van eset, mikor 1-től 30-40-es értékekig stabilan 1 hangerőn válaszol és utána 110-nél már meg is áll dinamikai válaszokban mint csúcsérték, 127-ig nagyon minimálisan csak hangerőt ad még hozzá. De mondom, ez presetenként más és más, azon belül oktáv zónánként is eltérő, a tompább és élesebb minták kiosztásának megfelelően.

Viszont továbbra is van benne egy kis báj, ami miatt szerethető vintage cucc.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...