Jump to content
Ménemszól.hu

A "csendes gyilkos", alá AMS-Neve 88RLB


silk

Recommended Posts

A cím nem véletlen, mikor a cikkem elolvassátok, meg is értitek mire céloztam vele. :) Mielött belecsapnánk a lecsóba, s elárasztanám a jónépet mindenféle hókuszpókuszos szakzsargonnal meg érthetetlen technikai paraméterekkel, kell tennem egy kis kitérőt, csak a viszonyítás végett...

 

Szóval nekem a Hitspace-ben tengernyi preamp áll a rendelkezésemre, van miből válogatnom. Ez legtöbbször igen nehéz, hiszen nem az octapre és mondjuk egy ISA One között kell dönteni (ami elég egyértelmü), hanem a legkiválóbb versenyzök, az igazi "nehézsúlyú" bajnokok versenye ez sokszor. Amitöl a dolog nehéz, az az, hogy itt már nem igazán "technikai" paraméterek döntenek, hanem az "izlés", azaz a döntés többnyire teljesen szubjektív. Persze sok év rutin és rengeteg lemez után az emberben kialakul az a képesség, ahogyan át tudja ülteni a "gondolatait" hangzásokra, persze figyelembe véve a kedves közönség és a művészeink elvárásait is. (Ez azért nem mindig zökkenő mentes! :D  ) Ezen tényezök fényében lássuk a 88RLB sztorit...

 

Kis dobozban érkezett. Még azt hiszem tavaly karácson körül. Egy "500-as" modulról van szó ugye. Ez egy 88RS pult egyetlen bemeneti preamp modulja (a pulton ebböl van minka 48db). Ez az AMS-Neve legutolsó "nagy analog pult" szériája, az aktuális zászlóshajó tulképpen, egy teljesen új (kábé 10éves, de az nagyon újnak mondható ebben a kategóriában) fejlesztés. Én ugyan a pultot magát még soha életemben nem hallottam (értsd, sose kevertem rajta), csak azt tudom, hogy piszkos drága, piszkosul el van töle ájulva mindenki...és AMS-Neve. :D  Ha ez mond valamit, technikai specifikációjában szerényen csak ennyi szerepel:

 

"Audio performance beyond 24/192 digital"

 

(megaLOL!)

 

Hát ennek a szörnynek egy darábkája érkezett. Betettem hát hirtelen az 500-as rackbe, és jól ki is próbáltam. Hááát...nagyon jó, nagyon jó, de valahogy nekem nem volt elsöre az a "beszarás", amit ekkora hype-nál vár egy halandó. Nem is igazán foglalkoztam vele többet. Megigértem, hogy majd rittyentek egy cikket róla, de valahogy nem jöt az "ihlet", hogy mit is írjak. Tudni kell azért, hogy ugye nekünk van Neve1073, 1081 meg Buzz MMA2, meg Cranesong, meg ISA, meg UA, meg API512 meg sorolhatnám még milyen preampunk, szóval nagyon el vagyok "kényeztetve" soundilag, már már választani se tudok néha a nagy "jólétben". :) Igazából ugye a 88RLB valahol a 1073 és a 1081 szellemi utódja, s az elözö kettö azért elég "könnyen" felismerhetö és szerethetö karakter. A 88RLB meg elsö blikkre semmi extra. Persze, azért le se tagadhatná hogy Neve, a hangjában ott bujkál a már megszokott "atomtuti" Neve sound...adaléknak meg íme a "agyonvágós" tény. Nagyon durva a headroom (túlterhelhetöség), gyakorlatban én +20dB-nél is teljesen tisztának hallom, s +30dB-nél is csak nagy gyakorlattal hallani a terhelést, +50dB-nél már egy halandó is hall valamit...és +80dB a vége ahol már komolyan átmegy torzítóba!!! Ez brutális, ezt alig tudja valami is (a Neve-eken kívül úgy értem). Persze, a magamfajta 1073/1081-en "nevelt" hangmérnöknek ez nem újdonság. Ezen felül nem igaznán hallottam akkor még semmi "extrát". Aztán eltelt 6 hónap...

 

Mivel szegény 88RLB olyan szomorúan világított ott a rackben, elárvulva, hát megesett a szívem néha, s becsempésztem egy-két felvételnél a láncba, föleg szintikre (amik nem annyira fontos szólamok), hogy ugye dolgozza meg a pénzét legalább. :D Na itt itt jöttek a bajok. Persze nem rögtön, hanem úgy, hogy szép lassan kezdtem hiányolni a mixböl, ha nem volt épp benne. :D  Ez felbosszantott. Nem lehettem ennyire süket, hogy anno nem hallottam ezt ennyire jónak! Hát belekezdtem egy még keményebb "tesztbe". Elkezdtem vele "kényes" dolgokat felvenni, pédául éneket és akusztikus gitárt. (A Hitspace utómunka stúdió, szóval itt nem igazán lehet felvenni mást :P ) Mivel már kezdtem egyre jobban megszokni a hangját, s állandóan hasonlítgattam a 1073/1081 preampokkal, mára teljesen "tisztába tettem" az esetet. A 88RLB egy csendes gyilkos! Hátulról, sunyi alattomos módon támad! Olyan csendesen, hogy észre se veszed, csak mikor már véged!

 

Tényszerüen nézve, tényleg a 1073/1081 örököse. Ugyanaz a Neve karakter ottan lakik benne. Persze nem annyira harsányan, mint a 1073-ban, söööööt még a "kedves hangú" 1081-nél is szerényebben tolja, de ott van az az eltéveszthetetlen Neve "közép", a pop/rock alapköve, a "minden mixek esszenciája". Nem tolakszik, de "odabasz". Pont csak annyira van ott a "vintage Neve", hogy szinte bármire jó, még komoly zenére is! Zseniálisan izléses! Gyakorlatban, ha épp nem a lehetö leggusztustalanabbul kell tolni a vintage közepeket, akkor minden szempontból JOBB a 1073/1081-es elödeinél! Mindjárt megértitek!

A 88RLB ugyanis tud valamit, amit az elödei nem. Olyan sound quality van, de olyan highend, hogy a Buzz MMA2 (ami egy elég ultra clear kategória) magasai se tudnak érdemben túltenni rajta. Annyira durva dinamikája és széles frekvencia menete van a két vintage Neve-hez képest, hogy gyakorlatlan hangmérnök azonnal a "clear sound" kategóriába rakná. Persze Silk ennél most már sokkal okosabb. :) Ez feltétlen elönyt jelent a "régiekhez" képest. Itt tényleg teljesen "ultra naturálisak" a magasak (vagy annak tűnnek, de ez mindegy sztem), nem "ragadnak" a szubok, végig érthetö, hihetelen tranziens gazdag a hangkép. Ehhez adjuk hozzá, hogy a dinamikája elképesztő. Ezt csak mixben vagy nagyon sok használat után kezdi felfogni a halandó hangmérnök. A 1073/1081 kicsit "kompresszor" a 88RLB-hez képest, túlzottan "tömörít" bizonyos tartományokat. (Ami persze nem rossz, ezért szeressük a régit, csak a megfelö helyen!) Így a 88RLB hangjával azt kezdhetsz a mixben amit csak akarsz. Tökéletes. Egyben "modern" highend, de ha belecsavarsz, egyböl előbújik a vintage "ördög". Ahogy feljebb is írtam, bármire jó. Egy két speckó esetben, ahová a fókuszált Neve-es közép nem illik, talán elvérezne...de ez ritka. Az biztos, hogy az egyik leguniverzálisabb preamp, ami egyben "vadállat" is bír lenni. Nagyon nagyon "elegáns" ahogyan ötvözi a vintage megszokott hangzást a modern technikailag tökéletes hanggal.

Ennyi "összehasonlítás" és magyarázat után szerintem el tudjátok helyezni magatokban, hogy kábé mit jelent a "88RLB hangzás". Most nézzük a fícsöröket, azaz bemutatnám a konkrét funkciókat. Mivel egy 500-as rackbe gyártott modulról beszélünk, tápegység az nincs, hiszen a szuflát a házból kapja majd, tehát ON/OFF kapcsoló senincsenmerminekugye. Bal felül, van egy ledecske, SIG felirattal. Ez jelzi nakünk kvázi a "jelszintet" (signal). Tulajdonképpen egyben egy peak level méter is, ugyanis +26dB-nél pirosra vált a kis okos, jelezve, hogy elértük a még torzítások nélkül átvihetö legnagyobb bemeneti jelszintet. Jó preamphoz mérten az elsö potméter a gain. Ennek nyomogatásával lehet szépen váltogatni az aktuális bemenetek között is, mic/line/instrument a választék. A gomb alatti kis ledek jelzik vissza az épp aktuális állapotot. A gain egyészen a +70dB-s értékig feltekerhetö mic inputon (line -/+20dB), ami elég komolynak számít (a 1081-es tud +80dB-t, de az már szélsöség). Ez böven elégséges a gyakorlatban bármire, még nagyon régi ribbon miksikkel is hibátlanul passzol. Ez alatt a potméter alatt, a ledektöl jobbra találunk egy "REG" feliratú látszólag jelentéktelen gombot, de erröl majd késöbb.   :D   Ezek alatt van egy újabb potméter visszajelzö leddel. Ez az alulvágó (highpass) filter, ami 31-315Hz között fokozatmentesen állítható, a led a ki/be kapcsolt állapotáról tanúskodik, amit persze a poti benyomásával kapcsolgathatunk igény szerint. Elég jó kis filter, én nem nagyon hallok se rezonanciát, se fázis gondot, bátran használható. Fontos elem ez, föleg akusztikus felvételek esetében, nem mindegy, hogy hogyan szól a filterünk! Ugyan nincs sehol megadva, de én 12dB/oktávosnak hallom mellesleg. Aztán fentröl lefelé sorban van 4 kapcsoló. Elsö a +48V--ot kapcsolja a mic inputra, tápolgatni az áramra éhes mikrofonokat. Alatta van egy -20dB-s pad kapcsoló, ami minden bementen aktív tud lenni! Ezzel például levihetjük a mic input érzékenységét line szintre ha ezt szeretnénk, a line vagy instrument bemenetet is etehetjük brutál nagy jelekkel a -20dB-s pad használatával stb. Ez alatt van egy szokásos fázis fordító, ami nagyon jól tud jönni több mikrofonos felvételek esetében például. Persze ez is minden bemeneten aktív. Aztán van még egy FR I/P feliratú gomb, ami a "fron panel input"-ra, azaz az elölapi bemetere kapcsol a hatsó bemenet helyett. Ez a bement tud lenni minden, azaz mic/line/instrument, bellítástól függöen. Ez egy kombinált XLR/jack aljzat, szóval minden kábellel etethetö, nagyon kényelmes pölö vonali villanygitárhoz, vagy egy hirtelen le nem kábelezett mikrofonnak stb. Ezen felül már csak egy kis billenő kapcsoló van, LIFT felirattal. Az okosok máris tudják, ezzel az audio kábelek földelését tudjuk függetleníteni a preamp földjétöl, azaz elkerülhetöek a rossz földelésböl adódó furcsa zajok, földhurkok stb. (Vagy legalábbis könnyeben kideríthetö lesz hol a baj földhurok esetén!) És most...visszatérünk a REG gombunkra, amihez tartozik némi technikai magyarázat elsö körben...

A preamp mic bemente egy hamisítatlan Neve transzformátorral van meghajtva. Ez adja a sava borsát a soundnak. Ellenben a line és az instrument bemeneteken szimterizáló erösítö gondoskodik a megfelelö illesztésröl. Persze ez egy teljesen lináris (értsd no color) megoldás a line és instrument bementeken, ami lehetövé teszi hogy "bármire" használhassuk. A REG (azaz regeneration, "megújítás") gomb itt lép a képbe. Ugyanis ez a gomb kapcsolja a Neve trafót a line és instrument bemenetekre, ami így opcionális, s kiszélesíti a felhasználási lehetőségeket. Zseniális húzás az AMS-Neve részéröl. Így egy csapással megoldották a szinezés kérdéskört minden szempontból. Ha akarjuk van trafós sound, ha úgy akarjuk egy tök lineáris preampunk van. Hogy ez mire jó? Hát MINDENRE!!! Én pölö elöszerettel veszek fel trafósan basszusokat analog szintikböl (Moog mondjuk), ami párosítva a brutális szub és magas átvitellel, hozzáadva a jó kis vintage Neve soundot, minden igényt kielégít. Eddig erre 1081-est használtam, de a 88RLB-nek sokkal durvább a dinamikája, ami egy organikus Moog-os gyorsan változó hangnál feltétlen elöny, a másik oldalról meg nem bukok semmit, hiszen a trafós felharmonikus keltés ott zizeg a tetején.

 

Én személy szerint nagyon megszerettem a 88RLB-t, de ez biztosan át is jött az írásomból. Nagyon jó házasságban élünk, együtt a teljes családjával, após (1073), anyós (1081) is örömmel látott vendégek minálunk! :D  Nehezen "jöttem rá", milyen kincset is találtam. Legyen mentségemre mondva, hogy olyan ez, mint a forma1. Ha elmegy melleted a "legrosszabb" autó, beájulsz a teljesítményétöl. Ebben a kategóriában már század másodperceknél kisebb különbségek számítanak, persze ez csak órák távlatában derül ki. :D

 

Az AMS-Neve 88RLB modul kipróbálható és megvásárolható a Hit Space-ben.

post-5-0-95623800-1370915515_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Minden lesz, mint a moziban...

A héten még tuti kaptok még egy jó kis leírást egy másik speckó cuccról, amiböl szintén okosodhattok. 

Aztán lesz egy nagyobb lélegzetü video is, több részben, egy nagyon közérdekű témát vesézek benne ki rendesen. Azt nagyon fogjátok szeretni, s nagyon hasznos is lesz...ez kábé 1 hónap reményeim szerint.

Tervezem, hogy megint csinálok nektek tanfolyamokat, ha van érdeklődés. Majd ennek nyitok egy topikot. Most lesznek majd "gyorstalpalók" is, mert arra nagy igény mutatkozott anno.

Aztán nem ártana, ha jelentkeznétek a ZBH-ra, mert az a jelentkezések és a saját "szorgalmam" hiányában gyakorlatilag leállt. :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...