Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Akai MPC 500 vs. Roland sp-404 sx


Timbi

Kérdés

Sziasztok!

Be szeretnék szerezni egy kis sampler-t a közeljövőben, melyiket ajánlanátok a fenti két eszköz közül?

Igaz, hogy külföldi oldalon már össze lett hasonlítva a két cucc, de kíváncsi vagyok a hazaiak véleményére is. Szóval egyéni tapasztalatokra/véleménykre vagyok kíváncsi, de puskázhattok/reflektálhattok az alábbi linkre írtakra is:

http://sp-forums.com/viewtopic.php?t=1443

 

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Az MPC 500 számomra mindig egy kérdéses termék volt (az SP-404-et nem ismerem), ugyanis ha csak samplert akarsz, akkor arra nem érdemes vasat venni, mert egy Pentium4-es számítógéppel meg egy legfeljebb 30e forintos hangkártyával (Focusrite Scarlett pl) fényévekkel gyorsabb és könnyebb sampling technikát valósíthatsz meg ugyanolyan minőségben. Ez lehet akár egy notebook is, és akkor ugyanolyan mobil mint az MPC500. Szekvenszernek már nem olyan rossz, de csa 1 db MIDI kimenet árválkodik a végén, és ráadásul nincs hozzá JJOS, amitől igazán pöpec lenne a zeneszerkesztés rajta. Tehát felmerül a kérdés, hogy minek?

Véleményem szerint jobban jársz ha hozzádobsz még egyszer annyit, és veszel egy tisztességes 1000-est és megveszed hozzá a JJOS2XL-t.

Link to comment
Share on other sites

MPC 500 nálam nagyon nem működött, mint sampler nagyon jó hangja volt, de ha kicsit is megpróbáltál élőben hozzányúlni pár perc után lemerevedett. Mint sequencer még gyengébben tudott szerepelni, esetenként nem küldött note-off üzeneteket, s nyitvamaradtak a burkológörbék analóg szintetizátorokon. Az sp404 egészen más célra lett szánva, az leginkább csak lejátssza amit betöltesz - nincs sok lehetőséged hang szerkesztésre, azoknak jó akik sok mintát használnak. Lehetséges, hogy egy microsampler az igazi választás, mint eraserhead ajánlotta. Én most egy korg esx-1-et használok samplernek az egy harmadik típus, de a korg-ok elég jók szoktak lenni. Kérdése még, hogy mit szeretnél játszani rajta?

Link to comment
Share on other sites

Nekem speciel SP-808 volt, nagyjából hasonló az SP-404 működéséhez, néhány plusz szolgáltatással, de csakugyan egész más az alkalmazása mint az MPC-knek. Jelenleg KORG MicroSampler-t használok és mivel itt fent már ketten is ellene szóltak az MPC-nek, de egy javaslatot már kaptál a MicroSamplerre, így bátorkodom megosztani a saját tapasztalataimat. Először is, ha csak és kizárólag a minták szerkesztésére és kifejezetten a sample-k dúrvább modifikációra keresnék eszközt, akkor még mindig egy Roland SP-t választanék, de mivel ennél kicsit több variációs lehetőségre van szükségem, ezért a MicroSampler volt a legmegfelelőbb útód-választása az SP-808-nak.

 

A KORG MicroSampler, nem rossz cucc… én a saját felhasználásomban szeretem, elégedett vagyok vele és nem is nagyon szeretném más alternatívára lecserélni… De azért nem teljesen fenékig tejfel a dolog.

 

A felépítése nagyon jó, funkcionális, a mintákat jól lehet benne kezelni, főleg a számítógépes Editor programmal. De például nem lehet benne loop pontokat beállítani… minden mintát az elejétől a végéig játszik és a végétől loopol, tehát BPM-re csak és kizárólag hullapontosan ritmusra vágott groovot lehet szinkronizálni. Továbbá nem lehet a loopolás módját reverse-re állítani… ez néhány szőnyeg, vagy hosszú lecsengésű hangnál lenne hasznos. Viszont lehet a felfutási és lecsengési görbét állítani.

 

A hangszer csak és kizárólag a 37 billentyűvel használható, erre 36 mintát lehet kiosztani, a 37-dik az élő bemenet. A hangszeren látható 3 oktávnál sem mélyebben, sem magasabban semmit nem tudunk elérni sem a hangszerben, sem MIDI-n keresztül… tehát MIDI környezetben nem használható MIDI keyboardnak sem, mert nem lehet vele például basszusokat feljátszani.

 

Ugyanakkor készletenként az a 36 minta nem olyan rossz ám. Összesen 7 USER készletet tud a hangszer tárolni, amiből egyszerre egyet lehet behívni. Készletenként 16 pattern-t tudunk leprogramozni, amit el is ment a hangokkal együtt, így Live Performansz esetében 7x36 mintával és 7x16 patternnel számolhatunk ha csak a hangszert visszük magunkkal… és erre egy stabil műsort nyugodtan felépíthetünk minden további nélkül… ezzel azért pár órát le lehet nyomni. Ha pedig kéznél van a laptop az editorral, akkor értelemszerűen korlátlan készlet között váltogathatunk. Természetesen a készletek töltése között a hangszer nem használható.

 

Ahogy említettem, patternekre komplett műsor felépíthető… a 16 pattern között a 16 lépéses tárcsával lehet váltani… ezt pontosan el kell találni, de azért gyorsabb, mintha léptetgetni kéne fel-le menüben… ráadásul a váltás csak az ütem végén következik be, tehát van időnk előre átkattintani a következő lépésre. Egy pattern pedig 99 x 4 ütem lehet, ami meg már egy komplett szám akár. Ha standard zenei alapokkal látjuk el a 16 férőhelyet, akkor gyakorlatilag bármeddig húzhatjuk-halaszthatjuk a mixet… a 37-dik billentyűvel játszott ritmusok pedig a hangszer vonalbemenetére küldött hangon érvényesülnek, tehát ha van egy leadünk bevezetve a samplerbe és olyan patternre váltunk ahol előre bütögettük a ritmust a 37-dik billentyűre (is), akkor a bemenő hangot ritmusra meg tudjuk szaggatni anélkül, hogy realtime bármit vacakolnánk a beállításokkal, vagy egy másik külső eszközzel. 

 

Otthoni zenélésnél természetesen egészen máshogy alakul az egész hangszer, hiszen van idő elbíbelődni a zenekészítéssel, így zeneszerzéshez is nagyon jó társ.

 

A fekete leves, hogy amikor a pattern-t editáljuk - pontosabban feljátsszuk -, nincs lehetőség utólagos szerkesztésre, vagyis ha már jól felépítettünk egy alapot de bele akarunk ütni még egy hangot és az véletlenül mellé megy, akkor azt nem lehet step-sequencerrel kijavítani, még a számítógépes editoron keresztül sem... ki kell törölni a patternt és újrakezdeni a felvételt. Én ezt úgy szoktam kiküszöbölni, hogy ami jó, azt a PC-s editorban elmentem és ha a hangszeren melléütök, akkor egyszerűen nem mentek rá a már jó ütemre, így csak azt az egy lépést kell megismételni... de azért egy Electribe-nál macerásabb így. Annyi előnyünk van egy Electribe-el szemben, hogy a MicroSampleren sokkal egyszerűbben tudunk 32-ed, 64-edeket, illetve triolákat feljátszani.

 

Az effektprocija alap, de szerintem elégséges, és billentyűnként ki-be kapcsolható a hatása. Sajnos a FILTER is effekt, így ha szeretnénk elcsavarni a hangot, akkor zengetni vagy flangelni már nem tudunk.

 

Mi van még? Ja igen, mintavételezésnél C alaphangot feltételez a hangszer, így a felvett hangok nem csak sample-visszajátszásra használhatóak, hanem a hangszer lekezeli a hangmagasságokat és 3 oktáv terjedelemben dallamhangszerként is használhatóak… ez számomra meglepő tulajdonság és tökéletesen használható is, de tényleg.

 

Amire nem használható szerintem: MIDI szekvenszernek nem alkalmas mint egy MPC (bár fentebb azt írták, hogy az MPC sem leányálom), és Electribe-hoz hasonlóan sem lehet editálni a patterneket benne.

Link to comment
Share on other sites

Amire nem használható szerintem: MIDI szekvenszernek nem alkalmas mint egy MPC (bár fentebb azt írták, hogy az MPC sem leányálom)

 

Ez persze csak az 500-ra igaz. 1000/2500 a JJOS-el, és 4000/5000 a gyári oprendszerrel szekvenszerként ritkán tud rossz lenni. (a 4000 egyébként a jelenleg létező legjobb MPC, akinek van lehetősége, azt vegye)

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm szépen mindenkinek a hasznos válaszokat! Csaba! Csatlakozok hansan véleményéhez, ez tényleg kimerítő, lényeget átfogó válasz volt -mint egyébként sok más kérdésben kifejtett véleményed-, úgyhogy bravo!

 

Annyit fűznék hozzá, hogy a sampler vmilyen szinten élőzésre, illetve szgéptől való független működésre kellene. A szgépes szerkesztés része azért tudom, hogy elengedhetetlen és ez így rendben is van. Kvázi ötletelésre dallamok feljátszására is használnám, ha mondjuk imprózok vmi basszust és pl. két ütemet rögzítenék loop-ba. Kísérleti célokra is használnám, valamint kedvemre való a mobilitás ezeknél az eszközöknél.

 

Azt is hozzáteszem, hogy majd szeretnék beszerezni egy bass station II-t így lenne egy loop szekvenszerem + step szekvenszerem és egyik cuccot sem terhelném túl: értelemszerűen a basszust a bass stationre, a dob és effekt cuccokat pedig a samplerre bíznám (persze ez nem előírás, csak főszabály:-) ).

Úgy gondolom, hogy ebben az árkategóriában nem találnék kompromisszummentes hangszert úgyse, hiába is keresnék. Ezt tudomásul is vettem.

 

Egyébként az Ableton Simpler-ét (ami a nevéből is adódóan egy sampler) használnám és esetleg onnan töltenék be mintákat a samplerre, gondolom ez azért lehetséges.

Link to comment
Share on other sites

Annyit fűznék hozzá, hogy a sampler vmilyen szinten élőzésre, illetve szgéptől való független működésre kellene. A szgépes szerkesztés része azért tudom, hogy elengedhetetlen és ez így rendben is van. Kvázi ötletelésre dallamok feljátszására is használnám, ha mondjuk imprózok vmi basszust és pl. két ütemet rögzítenék loop-ba. Kísérleti célokra is használnám, valamint kedvemre való a mobilitás ezeknél az eszközöknél.

 

Pont erre használom én is a MicroSamplert :)

 

Arra azért figyelj, hogyha basszusokat is szeretnél vele felvenni, a billentyűzete nem transzponálható! Azonban ha eleve mély basszus hangot rögzítesz, az használható baszusnak. A sample mintákat úgy osztja ki, hogy a mintavett alaphangot egy oktávban lefelé és két oktávban felfelé osztja ki a felvett hangmagassághoz képest.

 

Találtam egy cuki videót, ami jól szemlélteti a patternek léptetését. A piros villogó ledek a billentyűzet fölött mutatják, hogy melyik szól éppen, ebből lehet következtetni, hogy kb. melyik szólamot csinálta meg a készítő loop-al és melyiket bejátszással. A pattern tárcsa melletti zöld ledből pedig látszik, hogy amikor vált..., addig villog, amíg végig nem ér az előző és amikor folyamatosan ég a zöld led, akkor lépett az új patternre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7iPsiWcjG9M

 

 

Jó szórakozást! :)

Link to comment
Share on other sites

Pont erre használom én is a MicroSamplert :)

 

Arra azért figyelj, hogyha basszusokat is szeretnél vele felvenni, a billentyűzete nem transzponálható! Azonban ha eleve mély basszus hangot rögzítesz, az használható baszusnak. A sample mintákat úgy osztja ki, hogy a mintavett alaphangot egy oktávban lefelé és két oktávban felfelé osztja ki a felvett hangmagassághoz képest.

 

Találtam egy cuki videót, ami jól szemlélteti a patternek léptetését. A piros villogó ledek a billentyűzet fölött mutatják, hogy melyik szól éppen, ebből lehet következtetni, hogy kb. melyik szólamot csinálta meg a készítő loop-al és melyiket bejátszással. A pattern tárcsa melletti zöld ledből pedig látszik, hogy amikor vált..., addig villog, amíg végig nem ér az előző és amikor folyamatosan ég a zöld led, akkor lépett az új patternre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=7iPsiWcjG9M

 

 

Jó szórakozást! :)

Köszönöm szépen a jótanácsot és a vidit, tényleg jópofa! (Mellékes, de akkor már megosztom, hogy pont ez az a szám, ami miatt anno felfigyeltem és aztán beleszerettem a Kraftwerk-be. :-) )

 

Az, hogy a real-time nem lehet loop-pontokat kiválasztani az talán nem gond (nem igazán impróznék vele szimpadon), de ugye ettől még a plugin-jével rendesen meg tudom vágni a felvett mintákat?

Link to comment
Share on other sites

Az, hogy a real-time nem lehet loop-pontokat kiválasztani az talán nem gond (nem igazán impróznék vele szimpadon), de ugye ettől még a plugin-jével rendesen meg tudom vágni a felvett mintákat?

 

Az editorban és magán a hangszeren is meg tudod vágni a hangot. Értelemszerűen az editoron ugye vizuálisabb, így pont az ütem elején és végén meg lehet ejteni a vágást és akkor a loop pontosan fog körbe-körbe menni.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...