Jump to content
Ménemszól.hu

Vezeték nélküli keverés (Mackie dl32r és hozzá hasonló dolgok)


robert777

Recommended Posts

Sziasztok!

 

Nézegettem a hitspace oldalon ezt a Mackie dl32r nevezetű keverőt amit Ipadról lehet keverni + sávonként lehet rögzíteni, stb.

Nagyon jó kis találmánynak tartom. De azért nem egy olcsó cucc + az ipad sem... amit persze abszolút megértek.

 

Viszont találtam egy ehhez hasonló keverő családot jóval olcsóbban, ráadásul nem kell hozzá osx mert működik winen, linuxon, androidon is.

Új dolognak tűnik, de hátha ismeri valaki, vagy olvasott róla olyat amit én nem tudok.

 

A kérdés, hogy minőségben milyen lehet ez a "termék". Persze a Mackie jobb... :)

.. általánosságban mi a véleményetek ezekről az újabb érőntőképernyős, "tabletes", stb keverőkről.

 

Róla lenne szó:

 

 http://www.smproaudio.com/press/SMPro_Brochure_uMiX.pdf

Szerkesztette robert777
Link to comment
Share on other sites

Ezek elég komoly megoldások, és valamilyen szinten biztosan a jövő... Perszonál monitorkeverés az iPhone-odon.... Elég komoly távlatok.

 

Ez egyébként cca ugyanaz, mint a Mackie megoldása, csak egy más (de alapjaiban hasonló) hardverrel/app-al.

 

Itt nem annyira a hangminőség lesz a döntő, (mivel élőre van inkább tervezve-ha ott van studió minőség, akkor jó, de ha csak közeli, az se baj...), hanem a rendszerstabilitás.

Full wifi vezérléssel tolni egy koncertet ma még talán merész dolognak tűnhet, és biztosan inkább a routerek, stb. stabilitása a lényeg. Elég ciki lesz, ha valami gerjed, és semmit se lehet csinálni, mert épp "ledobta" magáról a router a wifit, vagy befagy az app....

 

De ebbe meg sztem nincs akkora tapasztalata a Mackie-nek sem, (tehát, akár az smpro-é is lehet jó) talán csak a név miatt nem negedheti meg magának, hogy bizonytalan legyen.

Link to comment
Share on other sites

Fene tudja...

 

Akkor egy lokális, zárt wifi-kör helyett, még nagyobb sebességű net is kell, ami egy plusz paraforrás.

Elképzelek egy kisközepes koncertet (vagy akár egy nagyobbat is), ahol a közönség néhány ezer mobiltelefonnal ugyanúgy lóg azon az egy db mobilcellán.... És küldik a képet a havernak a kedvencről az FB-n...

Egy nagyobb koncerten telefonálni se lehet, annyira leterhelt a hálózat, nemhogy netezni....

Bár, igazából nem tudom, hogy mi az az umix hálózat, tehát lehet, hogy vaklárma, amit írtam.

Link to comment
Share on other sites

"Nekem (is) az egyik félelmem ezzel, hogy lefagy, ledob, stb..."

 

Nálunk állandóan gáz volt ezzel, pedig arra pl. tök jó lenne, hogy fel lehet menni a színpadra monitort beállítani,

meg ki lehet menni pultból máshol meghallgatni a cuccot és ott is lehet közben állítgatni.

Legalább ekkora gáz maga az érintőképernyő is.

Szerencsére csak egyszer találkoztam vele, de egy rémálom volt az egész.

Valami rettenetes Roland keverő volt, amin csak egyetlen adatbevivő gomb volt,

meg az érintő képernyő. Teljesen használhatatlan volt.

 

Digit pulton eleve sokkal lassabb dolgozni, mint analógon.

Ha még azt kevés gombot is eltüntetik róla, akkor végképp kuka az egész.

Ezen pl. ha hozzányúltam az EQ-hoz a képernyőn, akkor 10-20dB-ket ugrált ide-oda.

Egy rossz vicc volt az egész.

Szóval alaposan le kell tesztelni, ha ilyenbe akar belebonyolódni az ember.

Link to comment
Share on other sites

"Nekem (is) az egyik félelmem ezzel, hogy lefagy, ledob, stb..."

 

Nálunk állandóan gáz volt ezzel, pedig arra pl. tök jó lenne, hogy fel lehet menni a színpadra monitort beállítani,

meg ki lehet menni pultból máshol meghallgatni a cuccot és ott is lehet közben állítgatni.

Legalább ekkora gáz maga az érintőképernyő is.

Szerencsére csak egyszer találkoztam vele, de egy rémálom volt az egész.

Valami rettenetes Roland keverő volt, amin csak egyetlen adatbevivő gomb volt,

meg az érintő képernyő. Teljesen használhatatlan volt.

 

Digit pulton eleve sokkal lassabb dolgozni, mint analógon.

Ha még azt kevés gombot is eltüntetik róla, akkor végképp kuka az egész.

Ezen pl. ha hozzányúltam az EQ-hoz a képernyőn, akkor 10-20dB-ket ugrált ide-oda.

Egy rossz vicc volt az egész.

Szóval alaposan le kell tesztelni, ha ilyenbe akar belebonyolódni az ember.

 

Ez melyik keverő volt?

Link to comment
Share on other sites

A wifi kapcsolattal volt sok baj, nem a keverővel.

Az egy Behringer (Midas) X32 volt és kifogástalanul működött.

Ha ment a wifi, akkor jól lehetett ipadról vezérelni.

 

Az érintőképernyős Rolandnak nem tudom a márkáját,

de az borzalom volt minden szempontból.

Aki azt tervezte, valamit nagyon nem értett meg ebből a munkából,

de hát a japánok mindig is idióták voltak az ilyen dolgokhoz. :)

Link to comment
Share on other sites

Jobb esetben  (mint pl. a fent említett SM cuccokban is) van a keverőben beépített router, tehát nem egy publikus hálózatot kell használni, Rossz esetben, venni kell egy routert és szintén nem publikusra konfigurálni. Tehát nem kell azon aggódni, hogy millióan lógnak rajta.

 

Az adatforgalom, ami az app és a keverő között megy, annyira minimális, hogy az sem gáz, ha néha esetleg belassul.

 

A ledobással szerintem akkor lehet gáz, ha nagy távolságokra akarsz elmászkálni. Lehet, ha a keverőt leteszed Wembley-ben a színpadra, majd a parkolóból próbálsz meg csatlakozni, akkor az nem lesz nagyon stabil :) de egyébként nincs sok oka, hogy ledobjon.

 

Fene tudja...

 

Akkor egy lokális, zárt wifi-kör helyett, még nagyobb sebességű net is kell, ami egy plusz paraforrás.

Elképzelek egy kisközepes koncertet (vagy akár egy nagyobbat is), ahol a közönség néhány ezer mobiltelefonnal ugyanúgy lóg azon az egy db mobilcellán.... És küldik a képet a havernak a kedvencről az FB-n...

Egy nagyobb koncerten telefonálni se lehet, annyira leterhelt a hálózat, nemhogy netezni....'

Bár, igazából nem tudom, hogy mi az az umix hálózat, tehát lehet, hogy vaklárma, amit írtam.

 

Az uMix csak keverő saját hálózatát takarja....így hívja az SM oszt' kész :)

Link to comment
Share on other sites

Jobb esetben  (mint pl. a fent említett SM cuccokban is) van a keverőben beépített router, tehát nem egy publikus hálózatot kell használni, Rossz esetben, venni kell egy routert és szintén nem publikusra konfigurálni. Tehát nem kell azon aggódni, hogy millióan lógnak rajta.

 

Az adatforgalom, ami az app és a keverő között megy, annyira minimális, hogy az sem gáz, ha néha esetleg belassul.

 

A ledobással szerintem akkor lehet gáz, ha nagy távolságokra akarsz elmászkálni. Lehet, ha a keverőt leteszed Wembley-ben a színpadra, majd a parkolóból próbálsz meg csatlakozni, akkor az nem lesz nagyon stabil :) de egyébként nincs sok oka, hogy ledobjon.

 

 

Az uMix csak keverő saját hálózatát takarja....így hívja az SM oszt' kész :)

 

OK, csak az indította meg a gondolataimat, hogy elhangzott az, hogy a netre kell felmenni a kapcsolathoz. De, lehet, hogy félreértettem.

Link to comment
Share on other sites

Ha én lennék a fejlesztő, akkor abba az irányba mennék, hogy:

 

- A szinpadra elhelyezhető analóg csatoló ki/be, ez nagyon OK, agyő' csoportkábel, stb.

- wifi-s iPades, stb. perszonál-monitorozási lehetőség, nagyon OK, és ugyanez igaz, a több helyről meghallgatható frontkeverésre is, másodlagos vezérlőként.

 

A frontkeverőt viszont egyértelműen sokgombos, analóg keverőhöz hasonló keverőként oldanám meg, ami leginkább valami kábeles (pl 1 db ethernet-kábel) megoldással van a szinpaddal (az analóg csatolóval) összekötve. Ez azért lenne fontos, mert életveszélyes lehet egy éles koncertkörnyezetben menűkben keresgélni, lapozgatni, érintőképernyőkön bibelődni....Persze lehet neki nagy (akár érintő) képernyője, hogy finombeállításokat, karakterisztikákat, effekteket lehessen plug-in szerűen kezelni. De magát a frontkeverőt leginkább egy szokásos keverőhöz hasonló 16-24-32-48, stb. csatornás, motorfaderes, direkt dedikált forgópotis (minden EQ paraméterre, egyébre) kontrollerként tudnám csak értelmezni, ami jó alaposan össze van kábelezve legalább egy LAN kábellel a szinpaddal. Hogy bármibe, egy dedikált potival be tudjak avatkozni, ha kell.

 

Aztán persze, a már most rendelkezésre álló fejlesztések se maradjanak el: realtime sávos felvétel HDD-re, akár külön rögzítve a keverő/kontrolleren történő beavatkozásokat is, a zenészek iPAD-es perszonál monitor kevergetése, ahogy tetszik neki, meg egy "sétáló" iPAD arra, hogy akárhonnét be lehessen avatkozni a frontkeverőbe, a beállás során. De élesben, már csak a kontroller/keverőt cseszegetném, és a "sétáló" iPAD-et, jó alaposan eltenném. 

Link to comment
Share on other sites

Ha én lennék a fejlesztő, akkor abba az irányba mennék, hogy:

 

- A szinpadra elhelyezhető analóg csatoló ki/be, ez nagyon OK, agyő' csoportkábel, stb.

- wifi-s iPades, stb. perszonál-monitorozási lehetőség, nagyon OK, és ugyanez igaz, a több helyről meghallgatható frontkeverésre is, másodlagos vezérlőként.

 

A frontkeverőt viszont egyértelműen sokgombos, analóg keverőhöz hasonló keverőként oldanám meg, ami leginkább valami kábeles (pl 1 db ethernet-kábel) megoldással van a szinpaddal (az analóg csatolóval) összekötve. Ez azért lenne fontos, mert életveszélyes lehet egy éles koncertkörnyezetben menűkben keresgélni, lapozgatni, érintőképernyőkön bibelődni....Persze lehet neki nagy (akár érintő) képernyője, hogy finombeállításokat, karakterisztikákat, effekteket lehessen plug-in szerűen kezelni. De magát a frontkeverőt leginkább egy szokásos keverőhöz hasonló 16-24-32-48, stb. csatornás, motorfaderes, direkt dedikált forgópotis (minden EQ paraméterre, egyébre) kontrollerként tudnám csak értelmezni, ami jó alaposan össze van kábelezve legalább egy LAN kábellel a szinpaddal. Hogy bármibe, egy dedikált potival be tudjak avatkozni, ha kell.

 

Aztán persze, a már most rendelkezésre álló fejlesztések se maradjanak el: realtime sávos felvétel HDD-re, akár külön rögzítve a keverő/kontrolleren történő beavatkozásokat is, a zenészek iPAD-es perszonál monitor kevergetése, ahogy tetszik neki, meg egy "sétáló" iPAD arra, hogy akárhonnét be lehessen avatkozni a frontkeverőbe, a beállás során. De élesben, már csak a kontroller/keverőt cseszegetném, és a "sétáló" iPAD-et, jó alaposan eltenném. 

 

Dehát pont erről szólnak ezek a cuccok. (behringer, presonus, sm... akármi)

Adott eg 2-3U méretű rack, amit feldobsz a színpad sarkába, beledugdosod a cuccokat oszt' iPadról keverészel. 

Általában több mobil eszköz is csatlakozhat, így mondjuk a zenészek maguknak is állítgathatják a monitor mixet, míg te a színpad előtt buzerálod a main-t.

És egyre jellemzőbb, hogy támogatják a számítógép nélküli többcsatornás felvételt egy bedugott usb drive-ra.

 

Nyílván nem nagy koncertekre találták ki, de kisebb akciókra tökéletes. Mit nem adtam volna pár éve, ha a zenekaraimnak ilyen lehetősége lett volna.

Az meg nem kétséges, hogy sokkal jobb érzés potikat tologatni, tekerészni, mint iPad-et tapogatni, de szerintem egy generáció múlva már nem fogják tudni, mi az a poti.

Link to comment
Share on other sites

A wifi kapcsolattal volt sok baj, nem a keverővel.

Az egy Behringer (Midas) X32 volt és kifogástalanul működött.

Ha ment a wifi, akkor jól lehetett ipadról vezérelni.

 

Az érintőképernyős Rolandnak nem tudom a márkáját,

de az borzalom volt minden szempontból.

Aki azt tervezte, valamit nagyon nem értett meg ebből a munkából,

de hát a japánok mindig is idióták voltak az ilyen dolgokhoz. :)

 

A Behringer is kihozta a saját ilyen szériáját X AIR XR12-16-18...

 

Azt nem is figyeltem, hogy az X32 ben is van ilyen funkció... ott is teljeskörű keverést lehet wifin csinálni? 

Link to comment
Share on other sites

A Behringer is kihozta a saját ilyen szériáját X AIR XR12-16-18...

 

Azt nem is figyeltem, hogy az X32 ben is van ilyen funkció... ott is teljeskörű keverést lehet wifin csinálni? 

Igen, tud ilyet az alap X32 is, de a X32 RACK és CORE leginkább csak iPadról vezérelhető, bár a RACK-nek van minimális fizikai kezelőfelülete és kijelzője is.

Link to comment
Share on other sites

A frontkeverőt viszont egyértelműen sokgombos, analóg keverőhöz hasonló keverőként oldanám meg, ami leginkább valami kábeles (pl 1 db ethernet-kábel) megoldással van a szinpaddal (az analóg csatolóval) összekötve. Ez azért lenne fontos, mert életveszélyes lehet egy éles koncertkörnyezetben menűkben keresgélni, lapozgatni, érintőképernyőkön bibelődni....Persze lehet neki nagy (akár érintő) képernyője, hogy finombeállításokat, karakterisztikákat, effekteket lehessen plug-in szerűen kezelni. De magát a frontkeverőt leginkább egy szokásos keverőhöz hasonló 16-24-32-48, stb. csatornás, motorfaderes, direkt dedikált forgópotis (minden EQ paraméterre, egyébre) kontrollerként tudnám csak értelmezni, ami jó alaposan össze van kábelezve legalább egy LAN kábellel a szinpaddal. Hogy bármibe, egy dedikált potival be tudjak avatkozni, ha kell.

 

Egyébként pl. az X32-höz egy szál AE550 kábellel (ami asszem gyakorlatilag egy CAT5 kábel) csatlakoztathatsz stage-box-ot és máris minden álmod valóra vált :)

Link to comment
Share on other sites

Aki ért hozzá, meg van tapasztalata (!) az melyik ilyen digit cuccot venné?

Persze a pénztárca nagy úr tud lenni, de pl ez az X32 milyen minőséget képvisel?

Mondjuk, hogy van összetéve, mennyire strapabíró, milyen a hangzása? 

Szerintem ezek nagyjából ugyanazt a kategóriát képviselik. Az X32-t mindenki fenntartásokkal fogadta, de végül elég pozitív vélemények születtek róla. Megszólal, nem esik szét :)

Link to comment
Share on other sites

Egy pár gondolatot megosztanék:

 

A DL32R egyik fő koncepciója a FOH teljes eliminálása. ezek olyan applikációk, ahol egész egyszerűen hátrány egy kötelező FOH pozíció. De nem mindegyik cucc tud menni kiállás vagy / és számítógép nélkül. Ekként egy hardveres vezérlő igénye lehet ugyanúgy hátrány mint előny. 

 

A másik: a Behringer azért, mert megvette a MIDAS nevet nem jelenti azt, hogy automatikusan feljebb lépett kategóriákat. Pont annyit jelent csak, hogy büntetenül használhatják a MIDAS nevet. Most is nagyon sokat költenek arra, hogy elfogadtassák hogy ők már nem gagyi kategória. Mivel a meglevő termékeikről ezt nem tudják elhitetni, most ezzel az X32-vel nyitnak. De szólok, hogy mikor a Behringer elindult, akkor is évekig kellett hallgatnunk hogy ez már van olyan jó, vagy jobb is mint a Mackie (ami azért még messze nem a minőség csúcsa ugyebár!)

 

Az SM Prónak eddig bármilyen terméke kapcsán két pozitív dolgot nem tudnék említeni. Kiváncsi vagyok, hogy ez a mixerük mit fog tudni az eddigiekhez képest. Lehet, hogy itt is kialakul egy olyan szegmentáció, mint a PA hangfalaknál. Hogy most már a sörsátrak is kaphatnak wifi mixert, tehát a paletta szélesedik ezáltal, egyszerűen egy szuperlowend szegmenst céloznak. Bár nekem a Mackie is elég low end.

 

A uMix egyébként feature-ben nincs ott mint a DL32r. Pl. nem tud virtual soundchecket (vagy talán az opcionális multi track kártyával)

Egy webböngészős keverő tud majd multitouch-csal működni? Egy dedikált app azért szerintem kúlabb mint egy böngészős okosság, ez a használhatóságot jelentősen befolyásolhatja. A kimenet is kevés, a legtöbb esetben majd linkelni kell két egységet, de az nem olyan mintha lenne egy nagyobb unit. Így könnyű olcsóbbnak lenni.

 

Mégegy dolog: hogy a wifi router nincs beépítve még szép! Egy bármilyen wifi router ma fillérekbe kerül egy használt pc boltba, ha beépítenék a termékbe 1) sokkal drágább lenne 2) nem lehetne vele követni az új szabványokat. Egyértelműen a külső wifi router használata a nyerő.

Link to comment
Share on other sites

Az SM Prónak eddig bármilyen terméke kapcsán két pozitív dolgot nem tudnék említeni. Kiváncsi vagyok, hogy ez a mixerük mit fog tudni az eddigiekhez képest. Lehet, hogy itt is kialakul egy olyan szegmentáció, mint a PA hangfalaknál. Hogy most már a sörsátrak is kaphatnak wifi mixert, tehát a paletta szélesedik ezáltal, egyszerűen egy szuperlowend szegmenst céloznak. Bár nekem a Mackie is elég low end.

 

A uMix egyébként feature-ben nincs ott mint a DL32r. Pl. nem tud virtual soundchecket (vagy talán az opcionális multi track kártyával)

Egy webböngészős keverő tud majd multitouch-csal működni? Egy dedikált app azért szerintem kúlabb mint egy böngészős okosság, ez a használhatóságot jelentősen befolyásolhatja. A kimenet is kevés, a legtöbb esetben majd linkelni kell két egységet, de az nem olyan mintha lenne egy nagyobb unit. Így könnyű olcsóbbnak lenni.

 

A multitaccs megy böngészőben, de nekem mindig igénytelenséget sugall, amikor webappot adnak normális app helyet. Bár ez csak szimpla spórolás. Nem kell két-három-négy appot fejleszteni különböző platformokra. Ettől még lehet jó egy webapp is...nekem is kell néha csinálnom :D

 

Egyébként én még az életben nem hallottam az SM Proról ezelőtt a poszt előtt...na nem mintha ez bármit jelentene.

 

Bár nekem a Mackie is elég low end.

 

Az a baj, hogy mindig magadból indulsz ki :P 

 

Bár ne az lenne a helyzet kishazánkban, hogy a zenés helyek (kis klubok, közepes klubok, művházak, sörsátrak, falunapok :D) 80%-án még egy x32 is sokat segítene.... meg egy kicsit hozzáértő személyzet

 

Persze nyílván akinek ott figyel a sarki kocsmájában egy venue d-show cucc, annak ezek az izék nem kellenek...max azért, mert kevesebb helyet foglalnak és be lehet tenni a konzol helyére egy pole-t a táncoslánynak.

Link to comment
Share on other sites

"A másik: a Behringer azért, mert megvette a MIDAS nevet nem jelenti azt, hogy automatikusan feljebb lépett kategóriákat."

 

De jelen esetben igen, mert tudtommal kész terméket vett, nem csak a nevet.

A Behringer amúgy szerintem hajdanán egyáltalán nem gyártott rossz dolgokat, amíg nem Kínában ment a gyártás,

bár akkoriban még nem sokan ismerték.

Nyilván sosem volt felső kategória, de nem volt ultragyagyi sem.

Aztán a '90-es évek  közepe óta elárasztották a világot a használhatatlan, borzalmasan szóló,

ócska vackokkal, amik állandóan a szétesés határán egyensúlyoztak és úgy tűnik ezekből a szemetekből sikerült eladniuk annyit,

hogy most simán megveszik a jobb cégeket termékekkel együtt.

 

Így lett az X32 is, ami ezerszer használhatóbb a legtöbb digit pultnál.

Egyedül a Digidesign-tól láttam eddig olyan élő pultot, ahol rendesen meg van csinálva egy sáv

és mindenhez azonnal hozzá lehet férni, de az iszonyat drága.

Ahol nem elérhető az EQ összes paramétere, közvetlenül tekerő gombokkal,

az nagyrészt használhatatlan, annyira lassú vele a munka.

Egy fesztiválon csak pár perc van, hogy elinduljon a produkció

ott nem lehet menükben kotorászni és töketlenkedni, hanem másodpercek alatt kell

jó soundokat csinálni. A digit pultnál a kezelhetőség sokkal többet számít,

mint a tényleges, elméleti hangminőség. Hiába szól jól, ha idő hiányában a tizedét sem tudod kihasználni.

Az X32 esetében a minőség amúgy vígan eléri szerintem  a Yamahákét.

Úgyhogy bármekkora Behringer gyűlölő vagyok, ez a pult abszolút bevált

és marhajó soundokat csináltunk vele mindig.

Szerkesztette Cserfalvi Töfi Zoltán
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válasz erre a témára...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...