Jump to content
Ménemszól.hu

Hangkártyák, szabványok, számítógépek, 2015.


A/D

Recommended Posts

Rendkívül sok kérdés, találgatás merül fel mostanában azokban, akik valamiféle hangkártya rendszert szeretnének vásárolni, installálni. Jelenleg egy nagy váltás közepén vagyunk, kevés az összeszedett, korrekt információ.

 

A Messe remek apropót ad most arra, hogy összefoglaljak pár dolgot, amit már tudunk. Szó lesz a csatlakozásokról, és az új versenyzőkről (termékekről), PC vs MAC helyzetről.

 

USB 2 vs FIREWIRE 400/800

 

Ismét elő kell szedjem ezt a kérdést, ami már kicist unalmas,, gyakorlatilag azonban mindig felmerül. Ma itt tartunk:

  1. USB és Firewire elérhető latencyben nem jobbak egymásnál. Vannak gyártók akik tudnak jó latency értékeket USB-n is elérni, ez tehát nem különbség a két rendszer között
  2. Az USB-s adatküldés nagyobb mértékben terheli a procit mint a Firewire. Technikai adottság, ami értelemszerűen a nagy I/O számú eszközöket fokozottabban érinti. Tehát nagy csatornaszám felett a Firewire előnye nő.
  3. Az, hogy melyik mennyi adatot tud átvinni, jelenleg nem releváns. Azért jó tisztában lenni azzal, hogy akár a Firewire800, akár az USB3 lassabb a Thunderboltnál vagy PCIe-nél.
  4. A Firewire nagyobb villamos teljesítményt tud leadni, így sok eszköz "self powered", tehát nem kell neki külső táp. 
  5. Az USB-s eszközökbe az előbbi okokból gyakran "csalnak" a mikrofon előfokokkal, amiknek általában több szufla kellene, mint ami 2 csatornához rendelkezésre áll USB-n.

USB 3 - valaki?

 

Sokan kérdezik, miért nincsenek ilyen eszközök. Nos, a cikk írásakor mindössze két dedikált USB 3-as audio interfészről tudunk. Elterjedésének akadálya valószínűleg az lehet, hogy az USB-s hangkártyák általában az olcsóbbak, és külső gyártó által fejlesztett általános vezérlő elektronikát (chipet) használnak. Ebből pedig nem készült még USB3-as támogatású, "mivel nincs rá igény".

 

Alapvetően az USB 3-asra "akkora szükség nem lenne", pl. egy RME Fireface is rengeteg csatornát lekezel (vagy mondhatnánk pl. az Antelope Oriont, szintén USB 2-n 32 be és 32 ki, kipróbáltuk, és működik is). De aztán mégis. Miért? Részint több plugin bírna futni ugyanolyan csatornaszám mellett (kisebb CPU hit), illetve vannak rendkívüli igényű eszközök, pl. az UAD DSP kártyák. Ott ugyanis ha az ember élesít egy hardveres plug-int, az olyan, mintha eggyel több (sztereó esetén kettővel több) kibemnetű hangkártyát tennénk a rendszerhez a fizikai kibejáratokon felül. További ok lehetne hogy az USB 3-as nagyobb villamos teljesítmény felvételét teszi lehetővé.

 

Az USB 3-as protokolhoz tehát saját USB vezérlőt kell építeni. Ki tehát az a két versenyző, akinek sikerült?

 

1) RME Madiface XT: ez egy elég ritka és különleges jószág, mely azért "nem fenékig tejfel". Elég kimerítő listát adnak róla, hogy mivel működik és mivel nem.   

 

2) Presonus Studio 192:  Ahogy az előbbi Madiface XT vagy ennek az esetében sem látjuk még, hogy milyen gyakorlati előnnyel jár az USB 3-as alkalmazása, legalábbis egyik esetében sem reklámoznak különleges képességet. A Presonus ír "ultra low latency"-t, de nem írják mit értenek ezalatt.

 

Korábban az Apogee publikált írást az USB 3 "miért nem?"-jéről. Itt olvasható.

(Az Apogee Quartet tud 3.6ms-et USB2-n, ami véleményünk szerint elegendő)

 

USB - Firewire konverzió?

 

Még mindig fel szokott merülni a kérdés, hogy USB-hez firewire átalakítót szerezni. NE TEGYÉTEK, nem működik (egyszerű perifériákkal nem lesz gondja, mondjuk egy külső vinyával, de hangkártyákkal az életben nem fog menni). Kb annyi értelme lenne mint USB->PCIe kibontó. Forzsé', ahogy kamu franciával szoktuk mondani (rímelve az angol "forget" kifejezésre)

 

Firewire a PC-re?

 

A PC-k között viszont van, ami alapból rendelkezik Firewire csatolóval, más esetben bővíthetők firewire-rel (PCMCIA a laposoknál, PCIe az asztaliknál). A csatoló drága is lehet, dey lehet olcsó megoldásokkal is kísérletezni. Amit tudni érdemes: 

 

1) a 4 tűs firewire-ön nincs táplálási lehetőség, csak a 6-oson 

2) a firewire vezérlő simán lehet, hogy nem kompatibilis az adott hangkártyával. A Hit Space emiatt árul kitűnő minőségű, biztosan működő SONNET kártyákat, de mások mondják, hogy olcsóbb Texas Instrumentes vezérlőjű eszközökkel is értek el sikereket.

 

Thunderbolt a jövő?

 

Egy nagyon kényes kérdéshez érkeztünk, mely jócskán túlmutat a hangkártyákon, újból felcsapja a PC vs MAC örökös dilemmát. Sőt...

 

A Thunderbolt részint a legnagyobb királyság a melegvíz óta, másfelől most még a legfájdalmasabb valami.

 

A protokol gyakorlatilag a PCIe egy vezetéken, ami képes ráadásul embeddelni (magába foglalni) az USB, Firewire, Ethernet stb vonalakat IS. Ebből adódik, hogy mind latency, mind adatátviel mennyiségében a legjobb mind közül. A tetejébe jó sok áramot bír tolni. 

 

Előnyét az alábbi ábra jól mutatja: a Messén láthattunk egy 3 interfészből álló UA Apollo rendszert, ami így nézett ki: kábel jön a Macbookból, az be az egyik interfészbe, onnan egyetlen másik kábel a másikba, onnan a harmadikba, és onnan végül a külső 4k-s LCD monitorba! Mindezt installáció nélkül, sima láncolt kábelezéssel, az elképzelhető legnagyobb kényelemmel és eleganciával.

 

Ha ez nem lenne elég meggyőző, akkor álljon itt az is, hogy a hangkártyákat immár Wordclockon se kellett szinkronizálni, ugyanis az órajel is a Thunderbolt csatlakozón keresztül jut el, és bőven elég a sávszélesség arra is, hogy a három egységet egyetlen eszközként lássa a macbook pro csilliárd I/O-val és elképesztő mennyiségű plug-in futtatásának lehetőségével. Talán ez így jobban érthető: a második Apollón futó plugin is hallható az első Apolló szubkimenetén. Ha ez nem meleg pite, akkor nem tudom mi az.

 

Akkor miért nincs minden gépen Thunderbolt és miért nem minden hangkártya akar ilyen csatolót?

 

Ezt még a témában jártasak se látják át egészen, most elmondom az én elméletemet.

 

A kérdés általában ez: van PC-m, azon van Thunderbolt, miért nem használhatok Apollo hangkártyát?

 

A helyzet az, hogy a Windows NEM támogatja a Thunderboltot, ezalatt azt értem, hogy nincs hozzá  generic driver, vagyis általános meghajtó program (ami viszont Mac-ekben az első nap óta létezik). És a "szép" az, hogy a Windows 10-esből is hiányzik ez, magyarul jelenleg esély sem látszik a probléma megoldására. Ha egy PC gyártó mégis felrak a termékére valamilyen Thunderbolt vezérlő chipet, akkor azt úgy teszi, hogy saját maga ír hozzá egy meghajtó programot, de ezt nem köti egy általános szabványhoz. Ahhoz, hogy egy Thunderboltos hangkártya működjön, ahhoz a hangkártya gyártójának kellene meghajtót írnia - értelemszerűen annyi félét, ahány Thunderbolt vezérlő létezik. Újból előállna az a nevetséges helyzet, hogy felsorolhatnának listát, mely géppel kompatibilis az adott eszköz. Úgy tűnik ez lehet az akadálya a Thunderboltos audio eszközök PC-re eljövetelnek. Ami egyébként bazi szomorú egy másik fontos okból is, amiről hamarost írok.

 

Szóval PC-n audiós Thunderboltra kilátás jelenleg NINCS. Bocs, Windowst kellett volna írnom, hiszen vannak akik Hackintosoznak, azaz PC hardveren futtatnak OS-X-et, és hallottunk már olyanról, hogy Mac kompatibilis vezérlőcsippel tudtak Apollót használni ilyen rendszeren. 

 

Apropó, Apolló. Ha valaki nem látta ezt a videót, ne hagyja ki:

 

 

MAC-EN IS SZORUL A HUROK!

 

Macesnek lenni manapság szerintem kicsit "szopóroller" amennyiben új hardver vásárlásáról van szó. Én megéltem mikor a MAC-ek jelentősen olcsóbbak lettek (Macbook, Mac Mini stb), és most pont az ellenkezője történik. Ha valaki nem tudja, elmondom miért: az Apple rendkívül erőteljesen próbálja forszírozni a fejlődést, néha bizonyos jellemzők kárára. Most pl. szerintem "túltolták a kretént" a vékonyítási próbálkozásaikkal: az új iMac-ek és Macbook Prók mostani méretüket úgy tudták elérni, hogy nem bővíthetők EGYÁLTALÁN. Alapból beleraknak valami alibi mennyiségű ramot és SSD-t, ami persze audio célokra nem elegendő. Itt két lehetőség adódik A) külső tárhely bővítés (memória nem!) B) felárat fizetni hogy már gyárilag combos legyen a konfig. Bármelyiket is választjuk, egy mai Retina Macbook Pro ára úgy 900ezer forintra jön ki. Én nem vagyok alapvetően annak ellensége, hogy valamiért sokat fizessünk ami jó, de ez szerintem nem jópofa. 

 

Mikor a cikket írtam, levezettem előről-hátulról hogy miért, de úgy döntöttem hogy törlöm ezt a részt. Részint én se olvasnám végig, másfelől nem meggyőzni akarok bárkit is az én választásomról, csupán tájékoztatni szeretnék pár egyszerűen megfogalmazott gondolttal.

 

"Már csak az Ethernetben bízom!"

 

Csalódást kell okozzak. A Thunderboltot szerintem mindenki szívesen látná, de vagy nem váltana mac-re, vagy nem akar új mac-et venni, de összességében szerintem leginkább anyagi ok miatt érvelne az Ethernet mellett, ez azonban csalfa remény.

 

Ethernetre két szabvány van jelenleg (Dante és AVB), mindkettőben az különleges, hogy a vezérlőt gyártó cégek irgalmatlan pénzt kérnek a protokolért, ami alapból magas árkategóriát fog jelenteni. Egy példának okáért ott van a Focusrite RedNet rendszere, ami gyakorlatilag egy Focusrite Forte hangzásának a színvonala. Jelenleg a RedNet 1, melynek 8 be és 8 kimenete van kicsit több mint 600 ezer forint. De ezért a pénzért már nem ezt a hangminőséget  és szolgáltatást szeretnénk kapni (nincs fejhallgató, monitoring rész stb stb).

 

Ahhoz pedig, hogy az Ethernet low latency lehessen, nem lesz jó a laptopunkban levő általános Ethernet csatoló, ezért adtak ki egy dedikált eszközt erre úgy 300ezer forintért.

 

Úgy tűnik, az Ethernet elsősorban a topológiájának köszönhetően nyer értelmet, ami elsősorban hangosításban fog otthonra lelni, a zenei- projekt stúdióknak abszolút nem ez az ideális választás, ahol a prémium árat a protokolra kell fizetni és nem a hangminőségre.

 

Még egy dilemma: most akkor MILYEN HANGKÁRTYÁT vegyek?

 

Úgy tudom még mindig a Hit Space-ben van az országban messze a legnagyobb választék ezekből, szinte minden létező termék megjárt már bennünket, és ezt kiterjeszthetjük 20 évre. Így viszonylag magabiztosan nyilatkozom.

 

Ha valaki valami alapszintű dolgot akar, akkor az egyszerű: USB-s hangkártya jön szóba, jelenleg a legnépszerűbb a Steinberg UR22-je (én is ezt választanám ha Focusrite Scarlet 2i2 és eközött kellene döntenem). Tök jó, semmi ciráda. Azért egy apróság: sok kompatibilitási problémával találkozunk  még mindig! Szinte minden új PC-n USB3-as portok vannak, amik elvileg kompatibilisek az USB2-es eszközökkel, gyakorlatilag viszont sokszor NEM.

(Sőt, előfordult, hogy Focusrite Scarletek nem szerettek bizonyos MAC-eket, ami mondjuk már elég furcsa. Van ilyen, ilyenkor csere).

 

De mivel már rengetegen zenélnek otthon is, a nagy szám miatt az igények is elég sokszintűek. Gyakori kérdés az pl., hogy van-e ami ezeknél jobb, mondjuk jobban szól?

 

Sajnos Szerencsére igen :) Itt viszont egy fordított helyzet áll elő: a csak Mac-es hangkártyák ugyanabban a minőségben rendszerint olcsóbbak mint a Windowsos megoldások. A legjobb hangú ezek közül az Apogee moduláris Symphony IO-ja, ami igencsak olcsó ahhoz képest, amit tud. Ha valaki vitatkozna, nézze meg gyorsan egy Prism Sound Lyra árát.

 

Thunderboltos hangkártyából egyre több van, először az Apogee, AVID és Universal Audio jelentkezett ilyen termékekkel, a sort pedig a Zoom (!), a MOTU, majd most a Focusrite folytatta.

 

Itt álljunk meg egy szóra. A Focusrite bejelentette, hogy az új Clarett hangkártyájuk Windows kompatibilis lesz. Akkor lehet, hogy mégis téves az elméletem? Nem gondolom. Szerintem ugyanazt látjuk, mint a MOTU esetében: ott is ígérték a Windows kompatibilitást, mely a mai napig nem történt meg.

 

A Thunderboltos kártyák amúgy is drágábbak lesznek, és a Clarett ára a mai napig nem ismert. Egy közepes szólású hangkártyát (jó esetben Focusrite Forte) sejtünk prémium összegért. Ja igen...

 

...a "kis" latency.

 

Merthogy Focusriteék ezzel érvelnek a Clarett mellett. Idézem: 

 

"Latest Thunderbolt technology ensures interface latency of under 1ms"

 

Hellóka! Nem kéne a marketingeseket egy kicsit szabadságra küldeni? Mi az, hogy "interface latency" ? Belül valaminek a késése 1ms alatt van. Ezzel az erővel azt is írhatták volna, hogy belül valahol a jelzaj arány -120dB. Amolyan "nesze semmi fogd meg jól".

 

A legkisebb választható buffer bármilyen szoftverben 32 minta, ami 0.7ms @ 44.1kHz. Ennek a fele 88.2kHz-n, de ugye látjuk, hogy ez az érték már nem számottevő. Ha tud működni jól 32 mintányi bufferrel, akkor megcsinálták a leckét, ott már mindegy, nincs mit reklámozni. Csakhogy ugyanezt tudják az Apogee Symphony IO vagy az UA Apollo, vagy az RME és MOTU cuccok is. A nagy trúváj viszont nem ez, hanem az,j az, hogy

 

AZ UNIVERSAL AUDIO APOLLO KÁRTYÁK 1.1ms ALATT ROUNDTRIPPELNEK!

 

Mégpedig úgy,hogy 4 plugint futtatnak realtime CSATORNÁNKÉNT :) És még jól is szólnak ;) Na, ez a HáEf (értsd Házi Feladat) kedves Focusrite :)

 

FOGLALJUK ÖSSZE!

 

A cikkből talán kiderül, hogy a Thunderbolt akár a jövő is lehetne, de az Apple hiába újít, ha azt a Windows platform nem veszi át, abból nem lesz mainstream. Persze én lennék a legboldogabb, ha tévednék, és generic meghajtók nélkül is élvezhetnénk a TB audio eszközöket PC-ken. A fentiek fényében ez nem reális.

 

Addig pedig a piac folyamatosan kutatni fogja a lehetőségeket. A Win 10 bejelentéseiből úgy látjuk, hogy ott a Thunderbolt sorsa egy időre eldőlt, úgyhogy én azt jóslom, hogy a PC-sek továbbra is új USB 2-es, esetleg Firewire eszközöket fognak kapni, de inkább az előbbiből. Ezek egy része talán valamiféle csökkentett szolgáltatású megoldásai lesznek Thunderboltos eszközöknek.

 

A kínálat amúgy óriási, ahogy az igény is, most is számos új eszközt jelentettek be, erről pár szót ejtenék legvégül.

 

RME Babyface Pro

Egy USB 2-es hangkártya prémium csomagolásban, újragondolva. Érdemes elolvasni a leírását

 

Audient iD14

Másik USB 2-es, kicsit amolyan "me too" termék, semmi extrát nem látunk rajta.

 

Arturia Audiofuse

Ezt már a NAMM-on bejelentették, viszont itt most személyesen is láthattuk. Egy merész próbálkozás funkciókat, formát illetően, illetve komolyan gondolták a hangminőséget. Ez akár game changer is lehet, és USB2-es.

 

Presonus Studio 192

A cikkben említett USB3-as interfész onboard effektekkel, amiről sok különlegeset még nem tudunk mondani az előbbin kívül.

 

Universal Audio Apollo 8, 8MP, 16

A nagyobb Apollók két csoportra szakadtak, olcsóbb lesz az eddigi, most már csak firewire-es verzió (ez megy PC-vel is), és jött három új modell, a feketék, amik Thunderboltosak, csak mac-kel mennek. Az Apollók különlegessége, hogy komplett effektezést képesek produkálni akár számítógép nélkül is, az effektek minősége pedig jelenleg visz mindent. 

 

Ez van most, egy nagy átalakulás, aminek még nem látjuk a végét, a sejtéseink bizonytalanok. Persze a vásárlói dilemma csak addig tart, míg valaki le nem teszik valamelyik mellett a voksot, hiszen ne felejtsük egy percig sem: sok évvel ezelőtt ennél sokkal szerényebb specifikációjú hardverrel is csináltak briliáns lemezeket! :)

Link to comment
Share on other sites

A firewire fullduplex mig az usb nem, valamint az usb-t sokkal jobban befolyasolja, ha tobb usb-s eszkoz van radugva a szamitogepre, kulso vinyok aktiv hasznalata eleg szepen megtudja olni az usb-s hangkartyak latency-jet. Valamint ne felejtsuk el, hogy sok laptopon es sajnos neha PC-n is egy usb roothub-ra tobb kivezetest raknak, tipikusan parossaval, amik tovabb novelik a latency-t. Valamint meg annyi, hogy ha joltudom, a firewire-nak direkt hozzaferese van a memoriahoz, az USB csak a windows-on vagy linuxon vagy osx-en keresztul fer hozza, amely nagyobb gepterheltseg mellett lassithatja annak sebesseget, novelheti a latency-t illetve a buffer igenyt.

 

Valamint jeleznem, hogy Thunderbolt Apple vs. tobbi gyarto, a Windows-nak semmi koze a thunderbolt-hoz, az en alaplapomon peldaul van (Asus).

 

1ms? 32 sample, Liquid Saffire 56-om van, 32 sample-val mukodik abban az esetben, ha pl nem fut torrent es 200millio hatterprogram (ami amugy is egy esszeru dontes munka kozben, bar valoszinu, hogy hasonlo terhelessel apple megoldasain se menne a 32 sample gondatlanul, viszont ha nem akarunk lemondani a sok hatteralkalmazasrol, akkor a 64 sample mar jo megoldast jelent).

Link to comment
Share on other sites

Chris7S: Köszi, ha jól értjük, 500 euró (?)-tól indul a 2 in 2 out. 

 

Stormrage: 

 

"A firewire fullduplex mig az usb nem" - az USB is fullduplex. Itt olvashatsz róla.

 

"Valamint meg annyi, hogy ha joltudom, a firewire-nak direkt hozzaferese van a memoriahoz, " - a firewire vezérlő CPU nélkül képes direkt DMA transzferre, az USB nem.

 

"Valamint jeleznem, hogy Thunderbolt Apple vs. tobbi gyarto, a Windows-nak semmi koze a thunderbolt-hoz, az en alaplapomon peldaul van (Asus)." - a cikkem pontosításra szorul, hiszen alapvetésnek gondoltam, hogy léteznek Thunderbolt chipek PC-re, ennek ismeretében az állításom továbbra is ez: "A helyzet az, hogy a Windows NEM támogatja a Thunderboltot, ezalatt azt értem, hogy nincs hozzá  generic driver, vagyis általános meghajtó program". Másképp fogalmazva, a hangkártya gyártók nem fognak mondjuk az ASUS, vagy Lenovo driveréhez illeszteni a hardverüket, mert az egyedi szoftver implementációt igényelne. A Microsoft a Windowsban NEM deklarálta a Thunderbolt meghajtót, tehát nem támogatott.

Link to comment
Share on other sites

Chris7S: Köszi, ha jól értjük, 500 euró (?)-tól indul a 2 in 2 out. 

 

Stormrage: 

 

"A firewire fullduplex mig az usb nem" - az USB is fullduplex. Itt olvashatsz róla.

 

"Valamint meg annyi, hogy ha joltudom, a firewire-nak direkt hozzaferese van a memoriahoz, " - a firewire vezérlő CPU nélkül képes direkt DMA transzferre, az USB nem.

 

"Valamint jeleznem, hogy Thunderbolt Apple vs. tobbi gyarto, a Windows-nak semmi koze a thunderbolt-hoz, az en alaplapomon peldaul van (Asus)." - a cikket idézném ismét, ahol ezt tisztáztam: "A helyzet az, hogy a Windows NEM támogatja a Thunderboltot, ezalatt azt értem, hogy nincs hozzá  generic driver, vagyis általános meghajtó program".

Koszi a pontositasokat, mondjuk a generic driver nemtudom mennyire kerdeses, ha egyszer az alaplap/periferia gyartok adnak hozza driver-t.

Link to comment
Share on other sites

Koszi a pontositasokat, mondjuk a generic driver nemtudom mennyire kerdeses, ha egyszer az alaplap/periferia gyartok adnak hozza driver-t.

 

Hát ezaz. Ha a Microsoft nem deklarálja, hogy hogy kell egy Thunderbolt audio protokollt megvalósítani, amihez a számítógép (alaplap) gyártóinak igazodnia kell, akkor nem lesz sztenderd specifikáció egy audio eszköz lekezelésére.

Link to comment
Share on other sites

En megegy dologtol felek. Az uj macbookon csak egy db USB-C van. Nem szeretnem megerni, hogy a MacBook  Pro-kra is csak ilyet tesznek, es a gep aranak a felet meg elkoltjuk breakout dobozokra/kabelekre hogy toltes kozben megvalamit raakasszhassunk a gepre. 

Link to comment
Share on other sites

Hát ezaz. Ha a Microsoft nem deklarálja, hogy hogy kell egy Thunderbolt audio protokollt megvalósítani, amihez a számítógép (alaplap) gyártóinak igazodnia kell, akkor nem lesz sztenderd specifikáció egy audio eszköz lekezelésére.

Jogos, en most csak abbol indultam ki, hogy a macbookpro-on win 8.1 van es a TB displayportkent valo hasznalata gond nelkul megy windows alatt is, de TB audio eszkoz hianyaban arrol nemtudok velekedni.

Link to comment
Share on other sites

En megegy dologtol felek. Az uj macbookon csak egy db USB-C van. Nem szeretnem megerni, hogy a MacBook  Pro-kra is csak ilyet tesznek, es a gep aranak a felet meg elkoltjuk breakout dobozokra/kabelekre hogy toltes kozben megvalamit raakasszhassunk a gepre. 

 

Vati, ettől biztos nem kell tartanod. A Thunderbolt felszámolása ellen szól a teljes Mac Pro koncepció, amit szinte kizárólag csak úgy lehet (és kell!) bővíteni. A 4K videó pedig  tudtommal leginkább Thunderbolttal képzelendő el a jövőben.

Link to comment
Share on other sites

Jogos, en most csak abbol indultam ki, hogy a macbookpro-on win 8.1 van es a TB displayportkent valo hasznalata gond nelkul megy windows alatt is, de TB audio eszkoz hianyaban arrol nemtudok velekedni.

 

Abból kiindulva, hogy a kijelzőm Thunderboltos, amit viszont a gépem Thunderbolt csatlakozójába dugok, csak egy dolgot jelenthet: hogy nem Thunderbolton keresztül közvetíti a videót, hanem valószínűleg be van "csomagolva" a csatlakozóba.

Link to comment
Share on other sites

Én iszonyat sokat gondolkoztam azon mi lesz ha meghal a jelnelegi 4.1-es 6 éves MacPro-m. 

Jelen pillanatban Apogee Symhpony hangkártyám van és ugye nincs olyan köztes megoldás hogy veszek egy tunderbolt kártyát a macpro-ba mert nem létezik. Így a mai napig azon hezitálok vegyek 350 ért egy PCie kártyát a 6 éves gépembe és ha tönkremegy akkor az felesleges mert tunderbolt külső kártya kell hozzá.... Vagy vegyek HDX kártyát és ha tönkremegy hagyjam ott az apple platormot vegyek egy Dell WS-t és mivel úgyis csak ProTools-t használok a gépen semmi mást mi baj lehet a Win-el?

 

Szerintem az Apple már nagyon eltávolodott a pro vonaltól. iPad iPhone iWatch mind olyan termék amiből 100-150x több profit lehet mint egy pro gépből. Ez az új mérnöki csodának titulált macpro olyan mintha egyik napról a másikra kéne átálni benzines autóról elektromosra. Ha kiadtak volna még 1-2 sorozat szükre macpro-t 4K-val tunderboltal usb3-al és van idő felkészülni a többi gyártónak a tunderboltra (jelenleg csak az Universal Audio az egyetlen aki igen gyorsan kapcsolt) akkor szerintem senki gondolkoza azon mi a jövő. Az avid kidobta a HD native kártyát tunderboltba de a HDX-et nem. Iszonyat kiváncsi vagyok miért?
És itt most ha valaki nagyon apple fan az egyből jön azzal van tunderbolt Pcie ház van külső 4-6-8 lemezes hdd ház de ki akar venni több száz ezerért olyan eszközöket amik eddig alap felszereltség volt egy szürke macpro-ban.

 

 

Kicsit eltérve a témától:
Én most küzdök azon hogy sima PC VGA-t használva a jelenlegi MacPro-m tudja a 4K-t mert beszereztem egy 49" 60hz tudó TV-t. Ha nem a retina a cél akkor ezt a méretet úgy kell elképzelni mint 22" monitoron 1920x1080 as felbontást. Kb akkorák az ikonok a 49" 3840x2160-ban. 40 sáv tökéltesen átátható vagy keverő felületnél nem tudsz annyira csatornát egyszere használni hogy ne legyen elég széles a monitor. És ezen kivül egyszere 20 plugint nézhetek egyszere. Szerintem a legkirályabb dolog hogy digitális környezetben egyszerre mindent át lehet látni.

Link to comment
Share on other sites

Stormrage, kb. fél éve használok egy fw-es motu hangkártyát asus laptopom tb csatlakozásán (apple átalakítóval), és eddig minden ok. (http://kepfeltoltes.hu/150418/IMG_7265_www.kepfeltoltes.hu_.jpg)

A/D, a fentiek szerint hiába várok egy pc kompatibilis apollo twinre? 

Koszi! Hasznos info, korabban ezt mar feltettem egy masik topicban, de talan nem kaptam ra valaszt, viszont nekem reszemrol az a macbook pro az utolso mac-em, ami van, bar ezen is egyre inkabb gondolkozom, hogy mielobb eladjam es vegyek egy normalis laptopot, hatalmas csalodas a mac meg az osx is.

Link to comment
Share on other sites

Én iszonyat sokat gondolkoztam azon mi lesz ha meghal a jelnelegi 4.1-es 6 éves MacPro-m. 

Jelen pillanatban Apogee Symhpony hangkártyám van és ugye nincs olyan köztes megoldás hogy veszek egy tunderbolt kártyát a macpro-ba mert nem létezik. Így a mai napig azon hezitálok vegyek 350 ért egy PCie kártyát a 6 éves gépembe és ha tönkremegy akkor az felesleges mert tunderbolt külső kártya kell hozzá.... Vagy vegyek HDX kártyát és ha tönkremegy hagyjam ott az apple platormot vegyek egy Dell WS-t és mivel úgyis csak ProTools-t használok a gépen semmi mást mi baj lehet a Win-el?

 

Szerintem az Apple már nagyon eltávolodott a pro vonaltól. iPad iPhone iWatch mind olyan termék amiből 100-150x több profit lehet mint egy pro gépből. Ez az új mérnöki csodának titulált macpro olyan mintha egyik napról a másikra kéne átálni benzines autóról elektromosra. Ha kiadtak volna még 1-2 sorozat szükre macpro-t 4K-val tunderboltal usb3-al és van idő felkészülni a többi gyártónak a tunderboltra (jelenleg csak az Universal Audio az egyetlen aki igen gyorsan kapcsolt) akkor szerintem senki gondolkoza azon mi a jövő. Az avid kidobta a HD native kártyát tunderboltba de a HDX-et nem. Iszonyat kiváncsi vagyok miért?

És itt most ha valaki nagyon apple fan az egyből jön azzal van tunderbolt Pcie ház van külső 4-6-8 lemezes hdd ház de ki akar venni több száz ezerért olyan eszközöket amik eddig alap felszereltség volt egy szürke macpro-ban.

 

 

Kicsit eltérve a témától:

Én most küzdök azon hogy sima PC VGA-t használva a jelenlegi MacPro-m tudja a 4K-t mert beszereztem egy 49" 60hz tudó TV-t. Ha nem a retina a cél akkor ezt a méretet úgy kell elképzelni mint 22" monitoron 1920x1080 as felbontást. Kb akkorák az ikonok a 49" 3840x2160-ban. 40 sáv tökéltesen átátható vagy keverő felületnél nem tudsz annyira csatornát egyszere használni hogy ne legyen elég széles a monitor. És ezen kivül egyszere 20 plugint nézhetek egyszere. Szerintem a legkirályabb dolog hogy digitális környezetben egyszerre mindent át lehet látni.

 

Ez a dilemma nálam is fennáll, csak nem 4.1, hanem 1.1 Pro-val, ami megjegyzem még mindig hasít a maga 9 éves létével, bár már oprendszer korlátok kezdődnek sajnos.

 

A kályhacső Pro nekem sem tetszik, mert koncepcionális problémának érzem azt, hogy 1 milláért veszel egy (valóban) erőművet, amit utána még cca 5k-ért "karácsonyfázol" fel a faxa kis TB kábelekkel/dobozokkal úgy, hogy legyen néhány PCIe portod (ha már van egy UAD kártyánk és nem akarunk újat), esetleg átrakhasd az RME RayDat-ot, ami szintén kifogástalan és minek jobb, na meg egy másik kis TB-s dobozba berakd a jelenlegi 1.1.-ben vidáman ellébecoló 4 db HDD-det.... Ez A/D szavait időzve valóban egy kicsit szopópálya.

 

Én egyébként már cca eldöntöttem azt, hogy ha kiesik alólam az 1.1. bármi okból, vagy nem lesz az fenntartható, hogy 3-4-el a jelenlegiek előtti oprendszerek mennek, akkor egy erős MacMini lesz a megoldás, a két darab kis TB-s dobozzal, amibe szépen átrakom a jelenlegi perifériáimat. Mivel ez a két kis doboz a 2,5-ször annyiba kerülő kályhacsőhöz is kellene, ami meg már túlzás, és vélelmezhetően a büdös életben nem fogok annyi géperőt igényelni, amit egy mai Pro tud, hiszen még az 1.1-se köhög azon, amiket használok.... (nem vágok realtime filmet pl.)

 

A hangkártya kérdéskör meg kissé ismeretlen számomra, mert rég nincs "klasszikus" hangkártyám (az utolsó egy MAudio 2626-volt, ami állandóan elhagyta az FW kapcsolatot, jó 5 éve már nincs meg), de mindenkinek melegen tudom ajánlani a digitális csatoló+külső A/D-D/A konverterek kinálta moduláris megoldásokat. Amik szummaában ugyan lényegesen drágábbak persze, mint egy all-in-one eszköz, viszont nem fizetsz olyan ficsörért, amit amúgy sem használnál és szabadon konfigurálhatod/bővitheted a rendszeredet, ahogy a lehetőségek engedik. Ezen gondolatkör mentén meg az akármilyen számitógép/hang kapcsolat leszükül arra a kérdéskörre, hogy legyen "valami", amit tudok csatolni a gépemhez, és van neki jó néhány digitális I/O-ja. (az egyszerűbb ilyenek tudnak 32 I/O-t...) Amihez meg azt kapcsolok digitálisan, amit akarok, illetve amire pénzem van.

Link to comment
Share on other sites

A/D, 

 

egy kicsit korrigálnék: a Clarett ára (legalább is tájékoztató jelleggel) ismert, amiből az látszik, hogy a korábbi USB/FW kártyákhoz képest jóval drágábbak lesznek.

Az egyelőre nem derül ki, hogy ez a drágulás a TB miatt van, vagy (részben) ennyivel jobbak is lesznek ezek a kártyák.

A 4PRE a maga hozzávetőlegesen 200.000 Ft-os árával azért erősen más árkategória egy 18i8-hoz képest. (Gyakorlatilag duplája.)

Bár lehet, hogy ez a dollár ár nem "forgatható át" egyben, mert ugye elsősorban a font árból tudnánk kalkulálni.

 

http://www.pro-tools-expert.com/home-page/2015/1/22/focusrite-clarett-range-thunderbolt-audio-interfaces.html

 

The Clarett Range will be available Spring/Summer 2015, with the following US MAP prices:

  • Clarett 2Pre - $499.99
  • Clarett 4Pre - $699.99
  • Clarett 8Pre - $999.99
  • Clarett 8Pre X - $1299.99
Link to comment
Share on other sites

USB3: "majd ha valaki helyettünk megcsinálja."

Ha a legtöbb gyártó a 192kHz-t 2 csatornára korlátozza, akkor nem hiszem el az apogee magyarázkodását.

Amíg ilyen a hűdekomolyprofistúdióhájend gyártók hozzáállása, addig nem vagyok hajlandó a kütyüim ezen területére költeni, csak amennyit muszáj.
Én nem látok semmiféle válltást, az nem innováció, hogy USB hubot is tesznek az interface-ekre, és az oldala helyett a tetejére kerül a hangerő tekerő.

Link to comment
Share on other sites

Az Apple a FW-t is elég hírtelen lehúzta a wc-n, először a sima Macbook-ról tűnt el, utána a Pro-ról is. (A dejavu hiba mátrixban.)Soha nem foglalkoztak a visszafelé kompatibilitással.
Éppen ezért nem csak a Microsoft, de a TV gyártók sem akarják, hogy az Apple diktálja a csatlakozó szabványokat, vagy bárki újat csináljon. Inkább tuningolják a HDMI-t vagy csinálnak KÖZÖSEN újat, minden másra ott a MasterCard USB-C.
A világ nem az ezerféle csatlakozók felé megy.
A TB túl nagy, aktív, drága és egyébként is ilyesmit konzorciumokban szokás kifejleszteni, de
amíg a pro audió egy forintot, vagy egy perc munkát sem hajlandó beletenni, addig le is lesz szarva.
Úgyhogy csak óvatosan a TB beruházásokkal! :P
 

Link to comment
Share on other sites

Az Apple a FW-t is elég hírtelen lehúzta a wc-n, először a sima Macbook-ról tűnt el, utána a Pro-ról is. (A dejavu hiba mátrixban.)Soha nem foglalkoztak a visszafelé kompatibilitással.

Éppen ezért nem csak a Microsoft, de a TV gyártók sem akarják, hogy az Apple diktálja a csatlakozó szabványokat, vagy bárki újat csináljon. Inkább tuningolják a HDMI-t vagy csinálnak KÖZÖSEN újat, minden másra ott a MasterCard USB-C.

A világ nem az ezerféle csatlakozók felé megy.

A TB túl nagy, aktív, drága és egyébként is ilyesmit konzorciumokban szokás kifejleszteni, de

amíg a pro audió egy forintot, vagy egy perc munkát sem hajlandó beletenni, addig le is lesz szarva.

Úgyhogy csak óvatosan a TB beruházásokkal! :P

 

 

 

A firewire a régi PowerMac G4-től az utolsó torony házas MacPro ig elérhető volt ez kb 10 év. 

Sőt a mai napig mükődő dolog hiszen TB-ről van FW átalkító. 

Link to comment
Share on other sites

USB3: "majd ha valaki helyettünk megcsinálja."

Ha a legtöbb gyártó a 192kHz-t 2 csatornára korlátozza, akkor nem hiszem el az apogee magyarázkodását.

Amíg ilyen a hűdekomolyprofistúdióhájend gyártók hozzáállása, addig nem vagyok hajlandó a kütyüim ezen területére költeni, csak amennyit muszáj.

Én nem látok semmiféle válltást, az nem innováció, hogy USB hubot is tesznek az interface-ekre, és az oldala helyett a tetejére kerül a hangerő tekerő.

 

A régi Quad Captureomnál azért volt 2 csatornára korlátozva mert az SPDIF nem tud 192-t. A Duetnél nincs korlátozás, se a Quartetnél pl, 4x8 megy 192-n. Amúgy úgy sem fogsz otthon 192-ben felvenni mert minek. Tök fölösleges, a 96 is túl jó otthonra :D

 

Továbbmegyek ott a Yamaha 01V96 keverő aminél az a szitu hogy 44.1/48-on van 4 effekted, 88.2/96-on meg kettő. Sose használtuk a pultot 48 fölött mert többet ér hogy van két zengető meg egy delay mint hogy 96-on menjen és 1 zengető 1 delay legyen.

Link to comment
Share on other sites

A régi Quad Captureomnál azért volt 2 csatornára korlátozva mert az SPDIF nem tud 192-t. A Duetnél nincs korlátozás, se a Quartetnél pl, 4x8 megy 192-n. Amúgy úgy sem fogsz otthon 192-ben felvenni mert minek. Tök fölösleges, a 96 is túl jó otthonra :D

 

Továbbmegyek ott a Yamaha 01V96 keverő aminél az a szitu hogy 44.1/48-on van 4 effekted, 88.2/96-on meg kettő. Sose használtuk a pultot 48 fölött mert többet ér hogy van két zengető meg egy delay mint hogy 96-on menjen és 1 zengető 1 delay legyen.

 

Csak magyarázkodás, hogy jó a 44 is.

"Jó a  fekete-hefér, 4:3-as, SD videó is a parasztnak."

Loop (B.F.)

Átalakító, osztó, meg a fszom... utálok karácsonyfát díszíteni.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...