Jump to content
Ménemszól.hu

Wunder Audio vs Noise Lab Project mikrofonteszt


rootkiller

Recommended Posts

Mivel a fenti dolognak nem volt még önálló témája, és némileg a KT 1176 topicot "spameltük" tele a dologgal ezért úgy döntöttem csinálok neki egy önálló témát.

Leszögezem, nem voltam ott, csak a sávokat hallgattam meg, így a fájlnevekre fogok hivatkozni, aztán majd aki tudja hogy pontosan milyen jelutat és körülbelül milyen beállítást takar az adott sáv, az írja le.

Nyers sávok:

  • NLP 47 Töfi: alapvetően van valami a mély-közép tartományban amit orvosolni kell, mert zavaróan orros tőle a jányka hangja, de ezek után tök szerethetőt tudtam tekerni
  • Wunder CM7: tompa, és ahhoz képest túl sok magas, ugyanazokkal a pluginekkel az NLP 47 szerintem jobb
  • NLP 67 Töfi: van egy kis gyorsan korrigálható csúnyaság a prezenszébe a mikrofonnak, ezen kívül egy kicsit tompának és nem eléggé nyitottnak hat
  • NLP 67 Szabolcs: Itt azt érzem hogy ebből bármit ki lehet tekerni, ez a legjobb nyers sáv!
  • Wunder CM67: Több, de kevésbé szép magasa van mint a Szabolcs féle NLP 67-esnek, ami tekerve jön ki leginkább
  • Telefunken AK47: élből utáltam a magasait (megkockáztatom hogy a sokat szidott TLM 103-nak hasonló nyűgei vannak)

Processzált sávok:

  • NLP 47, 1073 500strip: jól ki van korrigálva a nyers sávon hallott "hiba", szép, nyitott magasa van
  • Wunder CM7 1073 500strip: nem tudom, hogy ugyanaz-e a beállítás-e mint az előbb, de sokkal hifisebb, műanyag magasak amik elnyomnak mindent, nincs semmi teste a felvételnek
  • NLP 67 1073 500strip: plasztikra tekert magasak, olyan megfojtott (gondolom a Töfi féle mikrofon)
  • Wunder CM67 API 500strip: szép nyitott, API-s, a magasa se túlzás, legjobb előfok választás
  • Wunder CM67 RPQ 500strip: idegesítően szibilanszos, eltrontja
  • Wunder CM67 1073 500strip: nekem nem elég nyitott, valamit ad az API-hoz képest, de ugyanakkor valami hiányzik/hibádzik

Ha a hallottakból egy nyerő kombinációt kéne kihozni akkor a Szabolcs féle NLP 67-est dugnám az API 512c preampba, de lehet hogy egy Neumann W476-ot választanék, W495 vagy Maag EQ4 hangszínszabályzóval, valamint a saját Sound Skulptor CP5175-öm is befigyelne 1-2 óra közé tekert attackkal, 10 óra körüli release-vel.

Várom a többi tisztelt kolléga véleményét is, kiváncsi vagyok ki mit hallott :)                                        

Link to comment
Share on other sites

Megnézegettem én is a sávokat.

Mindenekelőtt annyit mondanék, hogy ha te rosszabbnak hallasz egy hatszor annyiba kerülő, Bentley kategóriájú mikrofont, mint a másikat, akkor nyugodtan kezdj el gyanakodni, hogy valamit nem jól csinálsz. J 2,8 milla a Wunder CM7, csak a miheztartás végett és teljesen egyértelműen jobb, mint a miénk. Az lett volna a meglepő, ha nem így van. Minket főleg az érdekelt, hogy pontosan miben különböznek, mennyire állnak meg a lábukon, stb.

A Wunder CM7 szerintem nagyon király, iszonyat zenei, eszméletlen tartalékokkal. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ár-érték arányban teljesen jól szerepelt a miénk is. 200Hz körül valóban kicsit sok, alatta pedig kevés, de erről előre tudtunk. Alkatrész oka van, részletesebben Dávid tudja ezeket az elektronikai dolgokat. A magasa is más persze kicsit, de nekem abszolút szerethető. 

A Szabolcs NLP67-eséről is kb. ezt gondolom. Amit mi vittünk NLP67-et, annak viszont még elég rakoncátlan a magas tartománya, azon dolgozni kell kicsit. Ezt is tudtuk előre és ott is jól hallható volt.  A Szabolcséban eredeti Neumann kapszula van, az nyilván jobb, meg persze drágább is. Az is jól hallható, hogy a hangosabb éneknél eltűnik kicsit a teteje, nincs meg benne az a tartalék, mint a Wunderben. Az akkor is megtartja a magasait, amikor bejön a háromszor olyan hangos ének. Aztán lehet, hogy ez valamennyire szabályozható dolog, meg cső kérdés is lehet, stb. Itt is érvényes, hogy valami nem nagyon oké, hogy ha te a háromszor annyiba kerülő Wundert rosszabbnak hallod. Nagyon rendben van ez a mikrofon is, de itt is úgy látom, hogy ár-érték arányban jól szerepelt a Szabolcsé. 

 Az AK47-nek nekem sem tetszik túlzottan a teteje, de gondolom deeserrel kezelhető.

Processzált sávok:

 

NLP 47, 1073 500strip: nekem itt kicsit tompa, de lehet, hogy nem egyformán volt EQ-zva, erre nem emlékszem. A nyers sávoknál nincsen ekkora különbség a magasban.

Wunder CM7 1073 500strip: deesser kell rá és úgy nagyon jó

NLP 67 1073 500strip: ezen jól hallani, ahogy lefekszik a magas a hangos részeknél, de itt sem emlékszem, hogy azonos EQ-val ment -e.

Wunder CM67 API 500strip: Ez szerintem is nagyon jó.

Wunder CM67 RPQ 500strip: Itt most nekem sem tetszik a magasa, de deesserel már sokkal jobb. Biztosan jó előfok ez is, de ebből látszik, hogy mennyire nem mindegy az előfokválasztás.

Wunder CM67 1073 500strip: ez is nagyon jó szerintem

Link to comment
Share on other sites

Igen a file-okat én is szeretném.

Amugy sok tesztet hallotam NLP mikrofonról. Sőt legtöbször elsőként értesülök róluk mert aki készíti jó barátom.

Ha jól tudom a Wunder CM67 az a Neumann 67 másolata. Így nem is a Wunder CM67-hez kell hasonlítania ami egy másolat hanem az eredeti Neumann 67-hez.

Link to comment
Share on other sites

Én csak akkor este hallgattam meg a sávokat, én szeretem ezeket az összehasonlításokat mert lehet tanulni belőlük,de az eredeti 67 nem egy ilyen "fényes" hang, van hozzáférésem egy eredeti jóállapotú U67 párhoz.

Link to comment
Share on other sites

10 órája írta deneverstudio:

Mindenekelőtt annyit mondanék, hogy ha te rosszabbnak hallasz egy hatszor annyiba kerülő, Bentley kategóriájú mikrofont, mint a másikat, akkor nyugodtan kezdj el gyanakodni, hogy valamit nem jól csinálsz. J 2,8 milla a Wunder CM7, csak a miheztartás végett és teljesen egyértelműen jobb, mint a miénk. Az lett volna a meglepő, ha nem így van. Minket főleg az érdekelt, hogy pontosan miben különböznek, mennyire állnak meg a lábukon, stb.

A Wunder CM7 szerintem nagyon király, iszonyat zenei, eszméletlen tartalékokkal. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ár-érték arányban teljesen jól szerepelt a miénk is. 200Hz körül valóban kicsit sok, alatta pedig kevés, de erről előre tudtunk. Alkatrész oka van, részletesebben Dávid tudja ezeket az elektronikai dolgokat. A magasa is más persze kicsit, de nekem abszolút szerethető. 

A Szabolcs NLP67-eséről is kb. ezt gondolom. Amit mi vittünk NLP67-et, annak viszont még elég rakoncátlan a magas tartománya, azon dolgozni kell kicsit. Ezt is tudtuk előre és ott is jól hallható volt.  A Szabolcséban eredeti Neumann kapszula van, az nyilván jobb, meg persze drágább is. Az is jól hallható, hogy a hangosabb éneknél eltűnik kicsit a teteje, nincs meg benne az a tartalék, mint a Wunderben. Az akkor is megtartja a magasait, amikor bejön a háromszor olyan hangos ének. Aztán lehet, hogy ez valamennyire szabályozható dolog, meg cső kérdés is lehet, stb. Itt is érvényes, hogy valami nem nagyon oké, hogy ha te a háromszor annyiba kerülő Wundert rosszabbnak hallod. Nagyon rendben van ez a mikrofon is, de itt is úgy látom, hogy ár-érték arányban jól szerepelt a Szabolcsé.

Édesanyám szájából rendszeresen hallom, hogy ízlés dolgában nem nyitunk vitát.

Mindenek előtt tisztázzunk 1-2 dolgot. Lehet bármennyire marketingelni a dolgokat, de a Wunder Audio CM7 nem egy Neumann U47. Ez a mikrofon másolat, kópia, replika. Nem egyedülálló szereplője ennek a piacnak. Ott van a Telefunken USA, ott a Flea, létezik ilyen hogy The Mic Shop MS47, Bock Audio 47 Studio, de a Wunder Audio CM7 GS-t elég olcsón megkapod az amerikai piacon pl.

A dolog több összetevős. Van a kapszula, ami az korábbi modellekben az M7 típusú, ez egy szimpla hátlapos kapszula, amire egy PVC membrán kerül felragasztásra mindkét oldalra. Ez a kapszula már a 30-as években is létezett, és így került a történelem során keletnémetországba és a mai napig gyártja a Microtech Gefell, valamint megkaphatod a Thiersch Elektroakustik-tól, így például az én két Gefel UM70S mikrofonom kapszuláját is a Thiersch reskinningelte. Az idők során lecserélték a PVC-t Mylar-ra (amiből egyébként a Remo dobbőrök is vannak), és a ragasztott membránt lecserélték csavarral rögzített megoldásra, ez lett a KK47 típusú kapszula, ami később az U47fet-be is került.

A Wunder Audio CM7 mikrofonban a HitSpace honlapja szerint egy Mylar membrános M7 kapszula van, ami kapásból egy különbség az eredeti U47-hez képest, ugyanis az M7 kapszulák anno PVC filmmel voltak ellátva. A Mylar egy 1952-ben feltalált anyag, 1960 környékére jutottak el a Neumann mérnökei oda, hogy lecseréljék a PVC-s M7 kapszulát a Mylar fóliás K47/49-re.

A következő dolog a cső. 1969-ben került piacra az U47 fet, mégpedig azért, mert a Telefunken VF14 cső kikerült a gyártásból. Ez a cső fém házas, és nagyon strapabíró, így csillagászati áron hozzá lehet jutni. Sokan szeretnék megfejteni azt, hogy mivel lehet jól helyettesíteni. Aztán ott van a transzformátor kérdésköre. Tab-Funkenwerk/AMI néven meg lehet vásárolni ezeket a transzformátorokat, amik a régi specifikációk szerint készülnek, és tudomásom szerint messze a legjobbak a piacon, Dávid például ezeket alkalmazza a mikrofonjánál, azonban nem tudom hogy a Wunder-be ez kerül-e bele, vagy valami olcsóbb, rosszabb.

Az U67/CM67 esetében hasonló a helyzet, viszont a kapszula anyaga itt nem kérdés, mert az eredeti KK67 itt már Mylar volt, cserébe bejön az a kérdés, hogy valami jelentős módosítás történt a CM67-ben az U67-hez képest, mivel az U67-nek a házon állítható 3 karakterisztikája van, a CM67-nek meg a tápon állítható, és nem 3 hanem 9 vagy pedig fokozat nélküli állítást tesz lehetővé.

Az ár megállapítása egy másik kérdés, egy adott piacra kerül bepozicionálásra, ennek figyelembe vételével kerül megállapításra. Az, hogy itthon egy CM7 2.8 millió és egy CM67 majd 1.8 az nem azt fedi, hogy a benne lévő alkatrészek mennyibe kerültek. Dávid árai, árképzése nem hasonlítható ehhez. Ő vásárol házat, mikrofonkapszulát, csövet, házat, transzformátort, ellenállást, kondit, megépíti mert többek között ez a hobbija, hozzánézi az eredeti (!) mikrofonhoz, korrigál rajta, kipróbál más csövet, más kapszulát, majd némi haszonnal értékesíti. Ez a kisipari munkakörnyezet egész más árat fog eredményezni, de mivel nem piaci szemléletű a fejlesztés, ezért könnyen eredményezhet jobb minőségű, az eredetihez közelebbi replikát, mint a Wunder Audio, vagy akár a Flea terméke. Ebbe nyilvánvalóan a szerencse is belejátszik, mert ha sikerül beszerezni nagyszerű régi csöveket, eredeti kapszulát, ma már nem gyártott vagy európában nem forgalmazott és nem RoHS képes kondikat, akkor a végeredmény ezt meghálálja.

Én a Szabolcs féle eredeti kapszulás mikrofont hallottam decemberben egy olyan teszten, ahol egy szinte új Neumann U87Ai volt mellé rakva mintának, továbbá azonos körülmények között, női valamint férfi énekessel tesztelve, és egyértelműen jobbnak, karakteresebbnek ítélte mindenki a Neumann-nál.

Az, hogy te a Wunder Audio-t jobbnak gondolod, az a te dolgod, a te ízlésed, de attól nem biztos hogy én csinálok valamit rosszul, kérlek ízlés dolgában ne nyiss vitát, és ne degradálj emiatt le engem. Nekem nem tetszik a Wunder Audio teteje, ami valamiért olyan lett, amilyen, lehet hogy bizonyos popzenei környezetben ez kívánatos, de a Dávid által készített mikrofonok magasai (kivéve a tiédet) természetesebbek, és az én fülemnek szebben szólnak.

Béke :)

mylar:
http://www2.dupont.com/Phoenix_Heritage/en_US/1952_detail.html

 

Link to comment
Share on other sites

Szerintem a fő szempont a jó használhatóság. 

A drága mikrofonok azért drágák (szerintem), mert sokan használták sokat, sikerrel.

Hallgattam az NLS klónokat, amennyi minta ide fel lett töltve, és pl a c12 speciel tetszett, de nagyon eltért a minta alapján az eredetitől. Tehát használhatóság szempontjából azért lutri. Néhány album után biztosan kiderül, hogy valóban jó-e.

A használhatóság nem ízlés dolga, hanem inkább statisztika.

Link to comment
Share on other sites

14 perccel ezelőtt írta Gamda:

Szerintem a fő szempont a jó használhatóság. 

A drága mikrofonok azért drágák (szerintem), mert sokan használták sokat, sikerrel.

Hallgattam az NLS klónokat, amennyi minta ide fel lett töltve, és pl a c12 speciel tetszett, de nagyon eltért a minta alapján az eredetitől. Tehát használhatóság szempontjából azért lutri. Néhány album után biztosan kiderül, hogy valóban jó-e.

A használhatóság nem ízlés dolga, hanem inkább statisztika.

Szia,

Közben a C12 ügy megoldódott, tavaly felújítottam több eredetit(még egy Siemens SM204-et is ami a legritkább/legdrágább verziója) és közben sikerült hozzáigazítani az enyémet:)
Ez amúgy bennevan a dologban amíg nincs az én kezemben az eredeti addig nehéz nekem is utánépíteni, Töfi u67-e pl az első darab volt amit csináltam, ilyenkor nyilván előjönnek dolgok, közben visszajött hozzám, és fel lesz fejlesztve. Rengeted embert érdekel ez a megfejtéses téma, minden részegységre vannak szakosodott emberek(kapszula,trafó,stb) csak igazából én csak akkor tudom eldönteni hogy az a részegység használható-e miután leteszteltük, tehát ebben nekem is elég nagy kockázat van. Mivel elég sok eredeti vintage mikrofon jár nálam(mostmár külföldről is küldik ide:) valamikor megpróbálunk egy jó tesztet szervezni ahol lesz mindenből eredeti(mondjuk c12,u67 47fet tuti lesz,esetleg egy eredeti jó u47 de azt nem ígérem:), meg egy jó énekes/gitárost is le tudok szervezni.

Link to comment
Share on other sites

58 perccel ezelőtt írta rootkiller:

Nekem nem tetszik a Wunder Audio teteje, ami valamiért olyan lett, amilyen, lehet hogy bizonyos popzenei környezetben ez kívánatos, de a Dávid által készített mikrofonok magasai (kivéve a tiédet) természetesebbek, és az én fülemnek szebben szólnak.

Visszatérve a Wunder Audio mikrofonok magasaira eszembe jutott, amikor az azóta eladott olcsó kínai karaszek tuningolt mikrofonomat odaraktuk egy barátom U87Ai-je mellé. Az U87-nek alig volt magasa a másikhoz képest. Emellett az U87 mellett kiválóan szerepelt decemberben a most már Szabolcs tulajdonában álló NLP 67-es, ehhez képest a Wundernak "túl sok" a magasa, nem gondolom hogy egy eredeti Neumann-nak ennyi van.

Azt gondolom, hogy jelen tesztnél abból indulni ki, hogy a Wunder Audio a mérce, és ahhoz hasonlítani Dávid mikrofonjait, az egy hatalmas kapufa. Aki így tesz, azt becsapták, becsapta saját magát.

Link to comment
Share on other sites

Azt szerintem senki sem gondolja, hogy csak az alkatrészek árát fizetjük meg egy-egy mikrofonban. Van ott jelentős fejlesztési költség, meg sok egyéb más is. Ez nyilván erősen eltérő lehet, így abban igazad van, hogy csak az árból nem lehet kitalálni, hogy hogyan szól valami, bár többnyire azért sejthető. Ugyanakkor nyilván nem azért mondja rá senki, hogy jól szól, mert drága, hanem mert valóban annak halljuk.

Felmerült, hogy ami Silk szerint nem jó, hogy kivasalja a magasakat, hogy az tulajdonképpen tök jó, mert így csinálják az eredeti vintage mikrofonok is, meg legalább nem kell deesserrel kínlódni. Nem állítom, hogy ez alaptalan vélemény lenne, mert én is tapasztaltam hasonlót, de ezt most én sem tudom így hirtelen, hogy egy kész mixben melyik milyen eredményt ad. Nézzük meg. Ott vannak a sávok lehet tekergetni, gyúrjuk össze, aztán megvizsgáljuk, hogy ki mit hall. U67-ből a Szabolcsét kell nézni természetesen.

Link to comment
Share on other sites

32 perccel ezelőtt írta deneverstudio:

Azt szerintem senki sem gondolja, hogy csak az alkatrészek árát fizetjük meg egy-egy mikrofonban. Van ott jelentős fejlesztési költség, meg sok egyéb más is. Ez nyilván erősen eltérő lehet, így abban igazad van, hogy csak az árból nem lehet kitalálni, hogy hogyan szól valami, bár többnyire azért sejthető. Ugyanakkor nyilván nem azért mondja rá senki, hogy jól szól, mert drága, hanem mert valóban annak halljuk.

Akkor befejezem a gondolatmeneted. Fejlesztési költségekről beszélgetni egy 1947-től illetve egy 1960-tól piacon lévő mikrofon replikája esetén nem igazán lehet. Itt a fejlesztés abban áll, hogy kipróbálgatunk különböző kapszulákat, csöveket, trafókat, összeszedjük az alkatrészeket, kipróbálgatjuk, kitaláljuk mi hogy lenne jó beszerzés/ár/minőség ügyben. Az árat meg az határozza meg, hogy egy "mint condition" U67-et a Vintage King-nél 12000$-ért kapsz meg használtan, ez alá vannak beárazva a különböző replikák.

Link to comment
Share on other sites

Hogy valami jót is mondjak a Wunder CM67-ről: megmutattam tegnap egy osztrák barátomnak a teszt sávokat. Azt mondja, hogy a halkabb részeknél, például a második verzénél nagyon "dull" a Szabolcs féle NLP 67, a Wundernak jobb a közepe, és ezért "előre tör és nyer". Ettől függetlenül nekem még mindig sok a Wunder teteje, amin nyilván lehet segíteni a mikrofonpozicionálással, illetve ha az NLP-be más csövet raknánk is sokat változtatna. Lényeg, hogy mindkettő jó mikrofon, kérdés hogy mit akarunk kihozni a dologból, ha jól használható miksit akarunk akkor nem számít hogy milyen az eredetihez képest, ha meg olyat akarunk mint az U67 (függetlenül attól hogy dolgoztunk-e vele valaha és tudjuk-e hogy milyen) akkor meg számít. :)

Link to comment
Share on other sites

Innen: https://www.dropbox.com/home/Mic_Gear_Test letölthető minden.

Van ProTools10. ptx, Cubase6 .cpr, .omf, .aaf, file is. A ProTools session-ben a sávok alatt megjegyzések is olvashatóak, plusz  inaktívan ott vannak a pluginek is ,amiket Silk tett a sávokra. Remek képek is készültek a szeánszról. :)

A natúr sávok egy Focusrite isa828-on lettek előerősítve, High Z bemeneti terheléssel. A konverter egy Apogee AD16X volt.

az 500-as strip-ek:

"1073" :AMS Neve 1073LB Pre - 1073LB EQ- Crane Song Falcon Leveller - AMS Neve 2264 ALB Compressor

"RPQ": AEA RPQ500 Pre - Falcon - 2264ALB

"API": API 512C Pre - API 550A EQ - Falcon - 2264ALB

Link to comment
Share on other sites

13 órája írta PropaneB:

Innen: https://www.dropbox.com/home/Mic_Gear_Test letölthető minden.

Van ProTools10. ptx, Cubase6 .cpr, .omf, .aaf, file is. A ProTools session-ben a sávok alatt megjegyzések is olvashatóak, plusz  inaktívan ott vannak a pluginek is ,amiket Silk tett a sávokra. Remek képek is készültek a szeánszról. :)

A natúr sávok egy Focusrite isa828-on lettek előerősítve, High Z bemeneti terheléssel. A konverter egy Apogee AD16X volt.

az 500-as strip-ek:

"1073" :AMS Neve 1073LB Pre - 1073LB EQ- Crane Song Falcon Leveller - AMS Neve 2264 ALB Compressor

"RPQ": AEA RPQ500 Pre - Falcon - 2264ALB

"API": API 512C Pre - API 550A EQ - Falcon - 2264ALB

Egy kérdés: A 1073 esetében az EQ a preamp insertjébe volt dugva vagy simán mögéje, sorban? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Erősen műfaj függő, hogy minek sok-kevés a teteje... Ismerek olyan szakembereket közvetlen környezetemben is, akik leragadtak a 70-80-as évek hangzásában, és rockzenével foglalkoznak. Viszont uptodate cuccokkal, és olyan mókákkal gyártanak halálmonóban kevert végeredményeket, amikkel egyébként máshogyan csinálva simán fel lehetne zárkózni a nyugati élvonalhoz....csak ugye: nekik az nem tetszik. Szóval ez erősen ízlés kérdése: mi szól ideális esetben a fejünkben? :)

Link to comment
Share on other sites

51 perccel ezelőtt írta djtones:

Erősen műfaj függő, hogy minek sok-kevés a teteje... Ismerek olyan szakembereket közvetlen környezetemben is, akik leragadtak a 70-80-as évek hangzásában, és rockzenével foglalkoznak. Viszont uptodate cuccokkal, és olyan mókákkal gyártanak halálmonóban kevert végeredményeket, amikkel egyébként máshogyan csinálva simán fel lehetne zárkózni a nyugati élvonalhoz....csak ugye: nekik az nem tetszik. Szóval ez erősen ízlés kérdése: mi szól ideális esetben a fejünkben? :)

Szerintem erősen tévedsz. Megmondom miért. Lehet valaminek olyan teteje, ami szép és jó, és lehet belőle bőven kínálni ha igény van rá, meg lehet valaminek olyan teteje, aminél felhúzott szemöldökkel kattintasz a kedvenc de-esser pluginedre és 10 percet elcseszel a beállításával, aminek utána még mindig elégedetlen leszel az eredménnyel, mert olyan a magas karaktere :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...