Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Gain staging, "sweet spot"


Flamenco

Kérdés

Valaki tudna instrukciókat adni, hogy hogyan is állítsam be a megfelelő jelszinteket keverésnél? Nem tiszta minden.

-18 dBFS értékre hivatkoznak a legtöbben (egyéni sávonként), így ha jól értelmezem erre azért van szükség, hogy ne vezéreljük túl a master-sávot (hagyjunk elég headroom-ot), illetve a modellezett analógmotyó plug-inek többségét is erre az értékre kalibrálták.

A fader szekciónál látom kiírva a peak értéket, no most ugye az nem egyenlő az előbb említett értékkel, mert az átlagérték!?

VU meter-rel szokták csekkolni (az világos a gain-t a fader előtt fogom állítani), viszont itt sem értem a lényeget, hogy a maximum értéknek kéne lennie 0-nak ill. alatta, vagy a jellemző jelszintnek kéne 0-át közelítenie.

Pl. énekfelvételnél találkozunk nagyobb dinamikai különbségekkel, ezt hogy állítsam be?

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

13 órája írta Flamenco:

Valaki tudna instrukciókat adni, hogy hogyan is állítsam be a megfelelő jelszinteket keverésnél? Nem tiszta minden.

-18 dBFS értékre hivatkoznak a legtöbben (egyéni sávonként), így ha jól értelmezem erre azért van szükség, hogy ne vezéreljük túl a master-sávot (hagyjunk elég headroom-ot), illetve a modellezett analógmotyó plug-inek többségét is erre az értékre kalibrálták.

A fader szekciónál látom kiírva a peak értéket, no most ugye az nem egyenlő az előbb említett értékkel, mert az átlagérték!?

VU meter-rel szokták csekkolni (az világos a gain-t a fader előtt fogom állítani), viszont itt sem értem a lényeget, hogy a maximum értéknek kéne lennie 0-nak ill. alatta, vagy a jellemző jelszintnek kéne 0-át közelítenie.

Pl. énekfelvételnél találkozunk nagyobb dinamikai különbségekkel, ezt hogy állítsam be?

 

A max értéknek kell 0-nak lennie a VU-n ha "tiszta" jelet akarsz kapni és ha a kalibráció -18dBfs = 0dBVU-ra lett beállítva. Ha fölé mész szaturáció jelentkezik, ami ugye sok esetben jó, de ízlés kérdése. Az Acustica Audio plugineknél kiemelt jelentősége van ennek.

Link to comment
Share on other sites

12 órája írta Flamenco:

Valaki tudna instrukciókat adni, hogy hogyan is állítsam be a megfelelő jelszinteket keverésnél? Nem tiszta minden.

-18 dBFS értékre hivatkoznak a legtöbben (egyéni sávonként), így ha jól értelmezem erre azért van szükség, hogy ne vezéreljük túl a master-sávot (hagyjunk elég headroom-ot), illetve a modellezett analógmotyó plug-inek többségét is erre az értékre kalibrálták.

A fader szekciónál látom kiírva a peak értéket, no most ugye az nem egyenlő az előbb említett értékkel, mert az átlagérték!?

VU meter-rel szokták csekkolni (az világos a gain-t a fader előtt fogom állítani), viszont itt sem értem a lényeget, hogy a maximum értéknek kéne lennie 0-nak ill. alatta, vagy a jellemző jelszintnek kéne 0-át közelítenie.

Pl. énekfelvételnél találkozunk nagyobb dinamikai különbségekkel, ezt hogy állítsam be?

 

Analog, vagy digitalis keveresrol van szo?

digitalisban nem mehetsz 0 fole, mert digitalis torzitasod lesz. Ami nem szep.

daw-ban en ugy szoktam (nem ennyire tudomanyosan...), hogy az alapot (dob+bass) osszelovom olyan -9 db kornyeken, ahol a dob van -9-en a bass meg amennyit igenyel, optimalis, ha az is cca ott van. Ha nem akkor bele kell nyulni a hangszinbe. Master egyenlore nem erdekel, nem fog clippelni. Aztan enek (ha van), majd szepen fulre betolni a tobbit. Ugyanaz igaz, mint az elobb, ha nagyon le kell huzni, vagy nagyon fel kell tolni valamit, akkor inkabb hangszin-megdolgozas.

Ha osszeraktad az elozo modszer szerint, akkor a master olyan cca jo lesz. (Masterfader 0-an, vagy esetleg -0.3-on all, es nem mozdul!!!) Ha clippel, vagy nem er el 0-ig, akkor a master savon teszek be egy gain plugint, amin leveszek, amennyire kell, vagy ratolok valamicsket. Ha ezt +/- 3-4 dB felett kell megtennem, akkor irany vissza a hangszinekhez.

masterkompresszor inkabb sosem (elvesz a dinamika), limiter csak abban az esetben, ha a mix egyebkent jo, csak neha clippel be a pirosba, picit. (Egy hatarozott dobutesnel, vagy egy egyedi jelcsucsnal) Ekkor nem a gain-en huzok vissza (maradjon meg a 0 koruli jelszint), hanem limiter, ami csak ezeknel a csucsoknal avatkozik be.

Link to comment
Share on other sites

Mindez, amit irtam, audio savokra vonatkozik. A soft-hangszer pluginek eleg hektikusan szoktak viselkedni, ebbol a szempontbol, igy azokra nem. Altalanosan javasolt egyebkent a szoft hangszer savokat a mix elott le-bounceolni (0 dB-n), es a mixben, mar "szaraz" (tovabb hangszinezheto) audio savkent kezelni az elozoekben leirt modszerrel. Nem bounce-oljuk bele az esetleges comp, es eq plugineket, csak azokat, amik reszei a hangkepnek. (Delay, effekt, stb) A comp/eq muveleteket mar az audio-savon hasznaljuk. Reverbet meg vagy send-en, vagy a masteren.

ez egyebkent gepero-sporolas is, ha nem kell mixnel a hangszereket is szamolnia folyamatosan, hanem csak az audiokkal dolgozik.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...