Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

DAW Fader-ek és a bitmélység problémaköre


PropaneB

Kérdés

Jó lenne egyszer és mindenkorra ködöt oszlatni ebben a témában is.

Azt már korábban tiszta volt számomra és tudtommal a többi komolyabb szaktárs számára is, hogy amennyiben egy adott DAW Master fader-ét illetve egy hangkártya vezérlő szoftverének fader-ét lejjebb veszünk, akkor tulajdonképpen a mintánk bitmélységét csökkentjük ezzel.

A minap beleakadtam egy videóba, amely a gain staging-gel foglalkozik. Ebben említi a fiú, hogy a track fader-e is ugyanúgy "bomlasztja" a biteket. Ráadásul egy elég érdekes módon "normalizálja" a faderekre jutó jeleket.:

 

Persze itt is megy a kérdés megvitatása: https://www.gearslutz.com/board/music-computers/955336-protools-master-fader-bit-depth-question.html

 

Ki, mit, tud és gondol ebben a témakörben?

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

1 órával ezelőtt írta deneverstudio:

Ez így első hallásra elég nagy butaságnak tűnik, mert a DAW-ban minden 32 float-on történik pont azért, hogy ne legyen efféle veszteség.
A masterten sincs amúgy, ha 32 bit float fájlt exportálsz.
Onnantól lesz bármiféle veszteség, ha átmegy a dolog 24 bit, vagy16 bit  integerbe.

Itt nem igazan a 32 bitrol van szo. meg nem is a 64-rol, meg 56-rol.

A digitalis gain-staging arrol szol, hogy a fader, amit huzogatsz az logikusan logaritmikus. Ami azt jelenti, hogy a (grafikusan) felso 30%ban megfeleloen preciz, felso huszban igazan, alatta meg nem. Szoval felul huzol egy minimalisat, es az partized dB, alul meg tobb-egesz dB.

Ergo, ha finom beavatkozast akarsz, akkor ugy intezed, hogy a faderek minel kozelebb legyenek 0dB-hez.

De ezt tudod te, hiszen amikor nalad voltam is sokszor lattalak igazitani a sav hangerejet mixeren kivul (wav gain le vagy felhuz arrangerben). Megha ez nem is tudatosult, az az volt.

Master szempontjabol nincs igazi kulonbseg 24bit vagy 32FP kozott... Ugyanugy 23 bit a mantissza. Nemi veszteseg 16 biten lehet. de nem, ha jol vegezted a dolgod :D

Link to comment
Share on other sites

1 órája írta PropaneB:

Jó lenne egyszer és mindenkorra ködöt oszlatni ebben a témában is.

Azt már korábban tiszta volt számomra és tudtommal a többi komolyabb szaktárs számára is, hogy amennyiben egy adott DAW Master fader-ét illetve egy hangkártya vezérlő szoftverének fader-ét lejjebb veszünk, akkor tulajdonképpen a mintánk bitmélységét csökkentjük ezzel.

A minap beleakadtam egy videóba, amely a gain staging-gel foglalkozik. Ebben említi a fiú, hogy a track fader-e is ugyanúgy "bomlasztja" a biteket. Ráadásul egy elég érdekes módon "normalizálja" a faderekre jutó jeleket.:

 

Persze itt is megy a kérdés megvitatása: https://www.gearslutz.com/board/music-computers/955336-protools-master-fader-bit-depth-question.html

 

Ki, mit, tud és gondol ebben a témakörben?

Szerintem ebben a videóban másról beszél a fiatalember.

- Ne "klippeljen" a mix bus fader, mert torz lesz (ez szerintem mindenkinek egyértelmű, nem érdemes róla beszélni)

- Ne a channel fader-el vegyünk vissza az adott sáv hangerejét (ha hangos), mert azzal az insertek utáni jelet "halkítjuk" , de a pluginekre jutó jelet nem. Tehát szerinte a plugin továbbra is "tülvezérelt" maradhat.

- Optimalizáljuk a fader-eket 0db környékére. (nem mondja, de a dB logaritmus jellege miatt van ez így és kényelmi szempontként kezeli)

Mivel plugineket nem használok, nem tudom a fentieket saját tapasztalat alapján megerősíteni, de elméletben igazat adok neki.

A headroom fogalmát kicsit furcsán használj az emberke, de nem kötök bele, mert nem fejti ki bővebben, hogy mire gondol.

Amennyire szokás megpakolni az összes sávot mindenféle bitmélység rombolókkal (pl kompresszorok:-) ), nem érdemes siránkozni a hangkártya kimenetén elvesző biteken. Arról nem beszélve, hogy a hanganyag legfőbb felhasználási célja a minőségre igencsak igényes youtube.

A címben jelzett problámát én inkább a lehallgatáskor, a jó minőségű lehallgató rendszerre kerülő jellel kapcsolatban tartom figyelembe venni. A hangkártya digitális hangerőszabályzója valóban nem kívánt hatással lehet a lehallgató rendszerre érkező analóg jelre. Lehet sok pénzért venni jó minőségű, passzív hangerő szabályzókat, hogy ne kelljen digitálisan halkítani és elkerüljük ezt a problámát. Persze itt is megfontolandó, hogy érdemes-e, a lehallgató rendszer és környezet minőségétől függően.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 órája írta DutchFlowers:

A digitalis gain-staging arrol szol, hogy a fader, amit huzogatsz az logikusan logaritmikus. Ami azt jelenti, hogy a (grafikusan) felso 30%ban megfeleloen preciz, felso huszban igazan, alatta meg nem. Szoval felul huzol egy minimalisat, es az partized dB, alul meg tobb-egesz dB.

Persze, de ennek semmi köze bármiféle veszteséghez, ami nincs is a 32 bit FL miatt.
Akármennyire lehúzom, akkor is megmarad a 24 bites adat.
A videót nem néztem meg, csak magára a felvetésben leírtakra reagáltam.
Az egésznek valóban csak a lehallgatással kapcsolatban van értelme, mert ott már 24 bit a max, ami kimegy.
Ha lehúzzuk a mastert, akkor ez értelemszerűen csökken. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...