Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők 5. epizód (2012. Június)


A/D

Recommended Posts

A mikrofon kérdés engem is piszkál.

Állandóan azt hallom, hogy "vegyé' má' egy ócckúl, vintidzs najmant, mer' anélkül nem lesz rendes felvételed sosem".

Lehet, hogy rosszul állok hozzá, de sokkal fontosabbnak tartom, hogy legyen néhány különböző miksim, amiből ki tudom választani a megfelelőt az adott feladatra/hangra....akkor is ha ez épp egy SM57.

Ez ráadásul szerintem erősen szubjektív dolog.

Csak azért megvenni egyetlen mikrofont/eszközt, mert azzal nem lehet mellélőni, szerintem oda vezet, hogy minden egyformán fog szólni...ami hangmérnök fejjel lehet cél (remélem nem az), de zenész fejjel semmiképp.

Link to comment
Share on other sites

Lehet, hogy rosszul állok hozzá, de sokkal fontosabbnak tartom, hogy legyen néhány különböző miksim, amiből ki tudom választani a megfelelőt az adott feladatra/hangra....akkor is ha ez épp egy SM57.

Jó felvetés! Az ideális az, ha megvan a történelem összes lényeges mikrofonja, azonban a házi stúdiók jobb, ha egy univerzális darabra törekednek. A bevált mikrofonok listája pedig ismert, ezek túlnyomó része vintage. Van, hogy keletkezik egy új klasszikus, de ez ritka. Ilyen pl. a Sony C800G vagy a Manley Gold Reference, esetleg a Brauner VM1. De árban ott vannak mint a vintage Neumannok.

Csak azért megvenni egyetlen mikrofont/eszközt, mert azzal nem lehet mellélőni, szerintem oda vezet, hogy minden egyformán fog szólni...ami hangmérnök fejjel lehet cél (remélem nem az), de zenész fejjel semmiképp.

Sinatrát U47-tel vették fel, és a Metallica fekete albumot is. Ezek másképp szólnak ugyanúgy. Remélem ezzel érthetően megválaszoltam mi a hiba ezzel az érveléssel. Egyébként nem azért választanak más mikrofont, mert hogy ne legyen unalmas a hangzás (nem lesz az, már csak azért sem, mert más állítja be mindig és másképp). Hanem azért, mert egy más hangszerléshez-hangnemhez-dalhoz más jobban illik egy kicsivel. Legalábbis popzenében a mikrofon is hangszernek számít, ahogy a preamp, a kompresszor is és az eq-is. (Ezért nem használunk mérőmikrofont pl. énekfelvételhez). Általában az emberek ritkán paráznak azon, hogy "jaj, megint Minimoog, vagy Stratocaster, ez már dögunalom." Épp ellenkezőleg: kezükbe veszik és rögtön "aaaasztak......!", és eszükbe jut róla valami. Ez így van rendben. A zene épít a hagyományokra, a közös nyelv, a hivatkozások nagyon fontosak a technikai szempontok mellett is. Pl. az, hogy egy U47 hogy viselkedik a zenében egy énekhangon az egy komplett sztori. Nem csak arról van szó, hogy más a hangszíne, hanem tök mást csinál a bejövő hangból mint bármilyen más mikrofon, és ezeket a hatásokat zenei elemként kezelik. Az pedig, ahogy "egységesíti" a rettenetesen változó, gyakorlatilag kezelhetetlen énekhangot, és ahogy az értelmezhetővé válik egy mixben, az pedig egy technikai bravúr, amit ugyancsak nem tud semmi más, csak a nagyon drága mikrofonok. Remélem ez így oké :)

Link to comment
Share on other sites

Na, hogy valami "pozitív" is elhangozzék.

Számomra kicsit úgy tűnt, ez az epizód arról szólt, hogy "baromi jó, hogy megvásároltad a méregdrága UAD-ot, meg az előfokokat, valamint a külső hangkártyát, a keverést meg tanuld meg magad. Annyira azért nem volt informatív a fenti rész. Csak, hogy ne tűnjön értelmetlen és céltalan fikázásnak egy két javaslat:

A nézők pont a keverés és a masterelés általános technikai részleteire kíváncsiak, valamint arra, hogy melyik készülékkel PONTOSAN hogyan kell "működni". Nem kell elárulni a szupertitkos összetevőket, amiket csak a kedves hangmérnök úr ismer, de valami morzsát azért elénk szórhatnátok. Az egyel ez előtti rész sokkal több újat tudott mutatni ebből a szempontból a mikrofonozás terén, most nem is láttunk semmit az interjúalany által készített mixből, csak annyit tudunk , hogy vannak hiányosságok benne. Nem akartam megbántani senkit, meg rosszmájú lenni, nekem ezek az észrevételeim.

Link to comment
Share on other sites

Ja és még valami. Van az a pillanat, amikor már elmondtunk mindent egy bizonyos kérdésről, és nem kell többet, a többi már csak magyarázkodásnak tűnik. Tehát pusztán kommunikációs megfontolásból néha elég azért a kevesebb is, persze ha az ember arról beszél amit szeret, akkor hajlamos fsni a szót, mindenkivel előfordul , de egy kis tudatosság ezen a téren, és az elkészült felvételek nagyságrendekkel élvezhetőbbek lesznek.

Amúgy tetszik az ötlet, egy némely részből tanulni is lehet, de ez most szerintem nem lett a legjobb.

Link to comment
Share on other sites

Ja és még valami. Van az a pillanat, amikor már elmondtunk mindent egy bizonyos kérdésről, és nem kell többet, a többi már csak magyarázkodásnak tűnik. Tehát pusztán kommunikációs megfontolásból néha elég azért a kevesebb is, persze ha az ember arról beszél amit szeret, akkor hajlamos fsni a szót, mindenkivel előfordul , de egy kis tudatosság ezen a téren, és az elkészült felvételek nagyságrendekkel élvezhetőbbek lesznek.

Amúgy tetszik az ötlet, egy némely részből tanulni is lehet, de ez most szerintem nem lett a legjobb.

Nem értek ezzel egyet. Az emberek sokszor alábecsülik azt, amikor nem azt magyarázzák el, hogy hova és hogy állítsa be a kompresszort. Ugyanis nem ez a bajuk, hanem az, hogy a workflow sem az, aminek lennie kellene. Te biztos már tapasztaltabb ember vagy, képben vagy, hogy az ilyesmi hogy történik (tehát hogy mit mennyire kell előkészíteni), de nehogy azt hidd, hogy sok embernek nem mondtunk újat. Ami az in-depth dolgokat illeti (pl. a "hogy melyik készülékkel PONTOSAN hogyan kell "működni"), az pedig kimondottan nem youtube-ra való. Aki képben van ezzel, az pontosan érti, hogy miért. Az elvek úgy tűnik ezerszer fontosabbak, és erre bizonyítékom is van: nem egy értekezés van ebben a témában a neten, és mégsem érzik azt az emberek, hogy most már tudnának masterelni, tehát valami nem stimmel. Szóval ez az epizód egy workflow-emléletet mutat be, és lehet, hogy neked ez pont nem volt hasznos és érdekes, de sajnos nem lehet olyan részt gyártani, ami a tegnap kezdte típustól a profiig mindenkit érint. A ZBH szerintem sosem lesz tanfolyam, azt nem hivatott helyettesíteni, mivel nem lehetséges. Ez egy magazin, az "ellátogatunk a cukorgyárba", megnézzük hogy lesz a nádból cukor, de nem akarjuk magát a gyártást megtanítani. Inkább amolyan szórakoztató kategória. Online tanfolyamokat pedig továbbra sem tervezünk, szerintünk értelmetlen. Akit nem érdekel jobban a téma annál, hogy lustán megnyom egy play gombot, az jobb, ha bele se kezd. (az én 10 centem). Ettől függetlenül köszönöm a kritikát, és értem a szempontjaidat.
Link to comment
Share on other sites

Egyetértek AD-val...sajnos az van, amit mond.

Nagyon sokat okolunk amúgy az aktív hozzászólásokból, tényleg köszönjük az összes építö jellegü kritikát, fikát, bókot stb...

Viszont egy dolog nem hagy aludni. :)

Ha ennyire ÉRDEKEL benneteket a mix és a mastering, akkor miért nem JELENTKEZTEK ilyen jellegü kérdésekkel a müsorhoz???

Mi csak azokból tudunk válogatni, akik jelentkeznek. Eddig is azokat szedtük össze, akik a legérdekesebbnek/leghasznosabbnak tüntek a publikum számára. Nekik ezek voltak a kérdéseik.

Másfelöl meg, tegyük hozzá, hogy nem véletlenül ERÖLTETEM az alapvetö "filozofikus" dolgokat az egész zenei mizériában. Ugyanis a legtöbb esetben nem anyagi vagy képességbeli akadályai vannak a dolgoknak, hanem a fejben vannak rendesen összekeveredve a szempontok, hogy mi mentén kellene elöbbre jutni érdemben.

Link to comment
Share on other sites

A mikrofonokkal kapcsolatban meg Gábor egy Wunder CM7 FET-el fog majd barátkozni a jövöben. Ami szerintem tökéletesen fog passzolni ezekhez a cuccokhoz. Elég univerzális, hogy mondjuk egy olcsóbb ribonnal kiegészülve bármit felvehessen vele otthon, amit "otthon" fel lehet.

Amúgy annyit elárulok, hogy mikrofon fronton fogunk jelentkezni majd egy komolyabb teszt videoval, mi több, folyamatosan keressük a lehetöségeket arra, hogy minden árkategóriában a lehetö legjobb dolgokat tudjuk ájanlani/bemutatni a népnek, ezzel is segítve a tisztelt zenész társadalmat. :)

Link to comment
Share on other sites

Mertem volna fogadni egy nagyobb tételben, hogy Wunder CM7 FET lesz az ajánlat! :D

Továbbra is azt gondolom, hogy otthonra egy kicsit húzós a mai magyar anyagi viszonyok közt...

Viszont ez a mikrofon teszt videó nagyon megmozgatna. Ha lehetőség van be lehetne mutatni egy-két wav file-ban, hogy mi a különbség egy minőségi vintage mikrofon és egy "olcsó" között. Én pl. soha nem hallottam még ilyen összehasonlítást. Ugyanez a minőségi preamp vs. hangkártya ic preamp közt.

És köszönjük ezt a rengeteg időt, munkát, amit ezekre az igazán hasznos kis anyagokra áldoztok!

Link to comment
Share on other sites

" Továbbra is azt gondolom, hogy otthonra egy kicsit húzós a mai magyar anyagi viszonyok közt..."

Figyelj, szerintem Matolcsy k*rva gyorsan levezeti neked, hogy kijön ez igazából havi 47-ből is ha ügyes vagy:DDDDD

Sorry de ezt nem lehetett kihagyni.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon nyerő, hogy lesz mikrofon összehasonlító videó. Korábban felvetődött bennem, hogy pl a ribbonoknál a teszthez az olcsóbb "kínai" társaival együtt hallhattuk volna, hogy mekkora minőségbeli ugrás következik be a drágább és az olcsóbb között. Remélem az új összehasonlító videón olcsóbb mikrofonokkal is találkozhatunk okulásképp.

Ami ezen a videón zavart, hogy príma mikrofon, remek előfok+eq+comp, profi konverter mit ér akusztikailag kezeletlen helyen (teremhang, zajokra gondolok elsősorban). Ezer hála, hogy csináltok ilyen műsorokat. :)

Link to comment
Share on other sites

A/D és Silk! Ami nekem megfogant a fejemben.

Láttunk egy jól felszerelt parkot, egy (a képek alapján) teljesen általános szobát. Fél mondat erejéig ki is tért Silk, hogy a szoba akusztikáján lehetne egy picit javítani. Az SOS magazinban volt is sokáig egy cikk, ami elment lakásokba és ezt taglalta, esetenként meg is valósították. A jövőben ha ilyen szobákban jártok, akkor a tipikus tüneteket is elmondhatnátok, mert nagyon hasznos lenne sok ember számára. Mi az amit "bárki" megvehet?

Akusztikai szivacs, olcsóbbb a közetgyapot stb stb. Általánosan hova, mit miért? Nem kellene mélyes, csak úgy egy picit. Jelen esetben szerintem sokat segített volna itt is, mert mintha kiahhalatszott volna a beszélgetés során is a szoba akusztikai gyengesége.

Tehát, pl. Hova helyezzük el a szobában az asztlalt, lehallgatót? (Persze a helyszínhez igazodva)

A lehallgató elé rakjunk-e valamit? (Pl gyapot, hogyan hova?) A hátunk mögé mit?

Plafonra? Sarokba?

Milyen vastagat? Típus?

Ezek talán alapvetően javítanak a lehallgatáson. És alapvetően (jelen esetben mindenképp) home project-ről lévén szó még hasznos is lenne.

Remélem tudtam segíteni.

Link to comment
Share on other sites

Malagának:

[media=]http://youtu.be/Hz51Dl7VVds

Illetve újfent csak mondanám, ha valakinek egzakt kérdése van, miért nem jelentkezik a műsorba?

Kedves A/D!

Köszönöm a linket, láttam, és úgy gondolom ez is jól sikerült.

Sokkal inkább ötlet volt, tanács, (mert úgy ismertelek meg titeket, hogy mindig azon vagytok és azon érdeklődtök miként lehetnétek jobbak) mint konkrét kérdés.

Link to comment
Share on other sites

Szevasztok

Szerintem itt a videoban nem felszereles problemak vannak. Szerintem egyszeruen csak szar az enek. Azert nem nyer pajazatot a tag. Esetleg meg lehetne probalni magyarul enekelni. Akkor legalabb kiejtes problemak nincsenek.

Jo mikrofon minek ha nincs hozza jo szobaja? outboard comp minek ha ugyse ert hozza?

A gyakorlas-gyakorlas-gyakorlas volt a legjobb tanacs amit kapott. Az viszont jo tanacs.

Ra kell ulni a dalokra, szovegekre. Hogyha nyer egy pajazata, felkapjak akkor anyagilag is tamogatjak. Akkor majd lemixelik meg ujraveszik egy high end szobaban. Ilyen miatt szerintem nem kene aggodina.

Persze ez csak az en velemenyem.

Amugy a musor jo. Megy a tisztelet.

Link to comment
Share on other sites

Jó felvetés! Az ideális az, ha megvan a történelem összes lényeges mikrofonja, azonban a házi stúdiók jobb, ha egy univerzális darabra törekednek. A bevált mikrofonok listája pedig ismert, ezek túlnyomó része vintage. Van, hogy keletkezik egy új klasszikus, de ez ritka. Ilyen pl. a Sony C800G vagy a Manley Gold Reference, esetleg a Brauner VM1. De árban ott vannak mint a vintage Neumannok.

Isten ments, hogy ezek ellen a mikrofonok ellen beszéljek, hisz nem véletlenül álmodik róluk minden valamire való stúdió tulajdonos, nyirkosra izzadt lepedőbe tekeredve... sőt én sem rúgnék ki egy U47-t az ágyamból :D

Sinatrát U47-tel vették fel, és a Metallica fekete albumot is. Ezek másképp szólnak ugyanúgy.

Ez így van... csakhogy azzal, hogy azt mondjátok, hogy vagyél egy U47-t és minden jó lesz, egyrészt nem segítetek túl sokat szegény egyednek, másrészt biztonsági játékra nevelitek. Azt fogja gondolni (ha elég gazdag, meg is veszi), hogy kell egy ilyen mikrofon, egy olyan előfok, azon a kompresszoron meg ilyen beállítások és akkor minden jó lesz, és beírják a nevét a legendás hangmérnökök nagykönyvébe. Ez pedig természetesen nem feltétlenül lesz így, ezért hasznosabbnak találom, a lehető legtöbbféle cuccon megszerzett tapasztalatot, akkor is, ha ez sok időbe kerül. És igen, ha a mikrofon hangszer, tessék játszani vele és megtanulni használni..és kipróbálni többet...akár olcsóbbat is.

Biztonsági játékból csak ritkán születik jó. Hallatszik ez a videón hallható zenén, meg úgy általában a legtöbb mainstream popzenén. Ritkán kapom fel a fejem, húúú ez de jól szól... pedig jó lenne néha. De ehelyett kapom a gyári presetekkel kevert/masterelt zenét (ezt azért persze remélem idézőjelbe tehetem)...ami igenis unalmas, akkor is ha jó.

Link to comment
Share on other sites

Ez így van... csakhogy azzal, hogy azt mondjátok, hogy vagyél egy U47-t és minden jó lesz, egyrészt nem segítetek túl sokat szegény egyednek,

Ez nem igaz. A többit pedig nem értem.

Link to comment
Share on other sites

Az ADika meg én, közel 15 évet vertünk el az életünkböl arra, hogy elérjünk odáig, hogy ja...U47. Vagy ja Neve...vagy ja stb. Pontosan ugyanazzal a józan parszti ésszel kezdtünk neki, amivel mindenki.

Viszont...

Ha 18 évesen ezt valaki belém bírja verni, most 15 évvel beljebb lennék. Igaz, nem lenne egy csomó experimentumom egyéb, amúgy TELJESEN LÉNYEGTELEN dologgal kapcsolatban. Ami persze filozofikusan gondolva akár elönyös is lehetne, de a világ gyakorlatias, s abban kell tudni teljesíteni elsösorban. Másfelöl, a 15 évet arra cseszhettem volna el, hogy valami újat is kitalálok a JÓBÓL kiindulva....nem pedig azt keresem, hogy hogy érhetném el magamtól a JÓ szintet.

Kicsit az jut eszembe, mikor az ember fia megtanul angolul, hogy aztán japánul tanulhasson, mivel angolul írták a legjobb japán nyelvkönyvet...szóval értitek. :)

Link to comment
Share on other sites

Az ADika meg én, közel 15 évet vertünk el az életünkböl arra, hogy elérjünk odáig, hogy ja...U47. Vagy ja Neve...vagy ja stb. Pontosan ugyanazzal a józan parszti ésszel kezdtünk neki, amivel mindenki.

Ez egy picit használhatóbb válasz, mint az előző A/D féle...köszi :)

Egyébként nem kell engem komolyan venni, csak nyammogok itt magamban :) Stúdiót csak zenész oldalról szagolok néha néha....semmiféle (legalábbis nem 15 éves) komolyabb tapasztalatom nincs a mikrofon túloldalán....még :)

Egyszerűen csak érdekel a dolog és elbíbelődgetek otthon a magam, máshol más cuccával. Olvasgatok, nézegetek, hallgatgatok....de ezzel a "csak ez és semmi más" hozzáállással még sehol nem találkoztam eddig, úgyhogy ezért nem is lettem meggyőzve :)

De hagyjuk, mert meddőnek látszik a dolog...inkább továbbra is próbálgatok, hallgatgatok, olvasgatok, nézegetek :) Titeket is persze, mert nagyon jó, hogy vagytok :)

Aztán majd 15 év múlva sírok, hogy miért nem hallgattam rátok :D

Link to comment
Share on other sites

Ez egy picit használhatóbb válasz, mint az előző A/D féle...köszi :)

Ez egy nagyon jó válasz, kicsit bánom is, hogy nem én írtam, még akkor is, ha nem arra reagált amit te írtál, hanem általában véve írt egy tök jó szempontot, amit vehetsz úgy is, mintha a válasz lenne :)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...