Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    30
  • hozzászólás
    233
  • megtekintés
    84.380

Pár szó erről a blogról...

DIY Analóg szintetizátorok, dobszintik, modulárisok, stb.

Entries in this blog

 

MFOS analóg filter: a zeneiség mintapéldája

Elég régen írtam az építésről, de most ismét belefutottam egy olyan dologba, amit érdemes megosztani. Ez pedig nem más, mint a DIY körökben legendás Music From Outer Space 12 dB/oct state variable filtere. Semmi extremitásról nincs szó, sem különleges topológiája, sem pedig olyan hangja nincs, amit nem hallottunk soha. Mindezek ellenére olyan hangokat produkál, amik a fülnek kellemesek, nagyon zeneiek és hasznosak. A filter a következőket tudja: LP/BP/HP kimenet, Cutoff és Resonance CV vezérlési lehetőség, +/-9V és +/-15V-ig bármilyen tápfeszről működik, kalibrálható 1V/oct tracking - hogy szinusz oszcillátorként is működhessen. Kellemes lista, főleg a Resonance CV lehetőséggel találkozni ritkábban a DIY filterek körében. Szerencsére semmilyen extra alkatrész nem szükséges hozzá, sima LM13700-ak, pár műveleti erősítő, néhány 2N3904/06, plusz a szokásos dolgok, és szinte ki is fújt. Egyszerű, és hatásos. Összdobtam egy példányt kisérletképpen: Miután az első funkcionális tesztek azt mutatták, hogy minden rendben, rátettem a CV bemeneteket, és ezeket is lepróbáltam. Mindegyik kimenet és bemenet korrektül működött elsőre, ezért elkészítettem a "gettó verziót", hogy részletesen tudjak tesztelni, majd a hangszerek közelébe pakoltam. A teszt +/-15V-os tápfeszről zajlott. Gettó változat: A többi izé között már jól érezte magát: A teszt a következőképpen zajlott: A filtert párhuzamosan kötöttem egy hagyományos monószinti huzalozású hangszerbe, amiben egy Minimoog filter dolgozik. Ugyanazokat az oszcillátorok utáni keverőből kijövő jeleket kapta meg, majd a LP/HP/BP kimenetét bekültem egy külön keverőbe, a végén pedig kapott egy saját VCA-t. Így párhuzamosan lehetett vizsgálni a két filter viselkedését. Most pedig a hangminták, az össze-vissza kalimpálásért elnézést kérek. Lowpass kimenet négyszögjelekkel / Lowpass kimenet vegyes fűrész, négyszöggel Bandpass kimenet négyszögekkel / Bandpass kimenet vegyes fűrész, négyszöggel Highpass kimenet négyszögettel Cutoff és Resonance CV őrület, audio rate LFO-val modulálva. Bónuszként pedig, ha már egyszer be van kötve párhuzamosan két filter + VCA, miért ne legyen egy kis rétegezett Minimoog VCF + MFOS VCF teszt is: vastag mint a bálna fmrrhszemöldöke! Összességében egy nagyon jól használható dolognak érzem Ray Wilson munkáját (R.I.P.). Maximális respect! Köszönet Sárközy Győzőnek, aki profi nyákot rajzolt és gyártatott belőle! Őt sok MFOS nyákokkal kapcsolatban a FB Modular Magyarország csoportjában lehet megtalálni. Ha valakinek van tippje, hogy melyik vintage analóg szinti filterének topológiájához hasonlít, vagy hangjait idézi, akkor írja meg a kommentekhez!

vinnui

vinnui

 

Kézzel készült analóg filterbox

Egyedi építésű analóg, dual filterbox. Jellemzők: Moog Minimoog Model D szűrő, dedikált preamppal (túlvezérelhető), és CV inputtal EMS VCS3 szűrő, szintén saját preamppal, és CV inputtal 2 LFO, mindegyik szűrőhöz dedikált 2 fuzz/distortion egység, kikapcsolható kimeneti keverő    

vinnui

vinnui

 

Mikrofon vs. Modular

Régóta érdekel, hogy lehet érdekes, fizikai "érzetű" hangokat előállítani a különböző szintetizátorokkal. Ennek a kisérletnek egy piezo speaker lett az áldozata, amit mikrofonként, hangszedőként próbáltam hasznosítani. A videóban látható módon ráerősítettem egy nyákdarabra, aminek a rezgéseit a mikrofon az egyik saját építésű előerősítővel erősítette. Ezt a jelet kötöttem a Shelves modulba (4 band resonant EQ), amely előfeldolgozta ezeket a jeleket, szűrt, vagy épp kiemelt frekvenciákat, majd ezt a jelet kapta meg az Elements a külső bemenetére. Lekevertem az összes saját jelét, a rezgőterébe csak a mikrofon jelei érkeztek. A Sound Machines LP1 az Elements különböző paramétereit állította (damping, brigthness), az LS1 pedig pitch bend funkciókat látott el. A hangmagassághoz a CV jeleket a QuNexus állította elő. Az eredményben az az érdekes, hogy a mikrofon a különböző mozdulatokra másképp reagált, így sokkal izgalmasabb jelforrásként tudott működni, mint az Elements saját exciter részében lévő hangok. Azok is nagyon jók tudnak lenni, de ott több modulációra van szükség, hogy ne keltsenek statikus érzést, a fenti esetben pedig képtelenség kétszer ugyanazt a bemenő impulzust előlállítani. Itt teljesen ösztönösen lehet használni a felületet, apróbb ütés halkabb, nagyobb pedig hangosabb és intenzívebb reakciót eredményez az Elements részéről, ami nagyon organikus érzetet ad. A következő lépés egy jól használható, bemikrofonozott fizikai kontroller készítése lesz.

vinnui

vinnui

 

Eurorack hordozható táska

Szerettem volna az eurorack cuccomat egy könnyen hordozható formába átalakítani, úgyhogy keresgélni kezdtem. Végül találtam a lakásban egy ilyet: Ez nem más, mint egy árúházlánc által forgalmazott, olcsó, olajfestős készlet, vászonnal, temperákkal, ecsetekkel, stb. Valahol németországban gyártja egy cég, több féle verzióban. Az enyém nem pont ez, a csúszóléc kívül van, így az oldalán szerencsére nincs ez a hosszú kivágás, csak egy rézszínű fém lemez. Sajnos átalakítás előtt elfelejtettem lefotózni, így ezt a képet csak utólag találtam egy katalógusban. Az első lépés az összes felesleges szerelvény leszedése volt, némi csiszolás, stb. A tető kapott egy kis díszítést, ezt egy erre a célra kialakított faégető valamivel csináltam (bár először próbáltam a Weller pákával is, nem túl hatékony). A gyárilag rászerelt zsanérok helyett a Penn-Elcomm szétakasztható zsanérjait szereltem fel, hogy a fedelet könnyen le lehessen venni, ez úgyis csak szállításhoz szükséges. A belsejében elfér 2 sor + 1 darab 1 U-s sor, a végeredmény pedig ilyen lett:

vinnui

vinnui

 

Eurorack 4 channel mixer module

Eljött az idő egy újabb eurorack modul elkészítésére, úgyhogy nekiálltam egy 4 bemenetű monó keverőnek. Az eurorack sűrűsége miatt teljesen egyedi nyákokat kell készíteni, így egy ilyen egyszerű kapcsolás, mint ez is, elég sok munkát igényel. A buktatók főleg abban rejlenek, hogy az előlapnak ergonómikusnak kell lennie (már ha euroracknél lehet ilyenről egyeltalán beszélni), a modulnak nem szabad nagyon mélyre sikerülni, hogy a skiff házakba is beleférjen, és az sem hátrány ha a belső szerelhetőség, javíthatóság is megmarad. A modulhoz való nyákok végül 2 darabból tevődtek össze, az elsőn a keverő potik, és maga a mixer kapcsolás foglal helyet, a másodikon pedig a bemeneti és kimeneti jack aljzatok, az euro tápcsatlakozó, és egy kis belső tápelosztósín. Ez utóbbi azért kell, hogy később más egyszerűbb modulokat is ide tudjak majd kötni (a nyákok között látszik két preamp nyák, például őket), így nem szükséges majd mindegyikhez külön szalagkábelt vezetni. A kimaratott nyákok így néznek ki: Ültetés, és belső vezetékelés után pedig így: Ezen a ponton már műkdőképes a modul, az előlaptervet viszont nagyon pontosan kell elkészíteni. Nem lóghat túl a nyák az előlapon, és lehetőség szerint a modulnak nem szabad túl szélesnek se lenni. A Doepfer keverője hasonló, szintén 8HP széles, viszont nem rendelkezik invertált kimenettel. Én ehhez azért ragaszkodtam, mert így a modul inverterként is működhet, így például egy burkológörbéből könnyen lehet fordított jelalakút készíteni. Az összeállított, végleges előlappal szerelt modul ilyenre sikerült: Mint látszik, belül picit zsúfolt a modul, de ez nem számít, így is könnyen szerelhető marad, és minden bontható csatlakozókkal készült. Ezután beépítettem, és alaposan végigteszteltem az egész modult. Mivel ez egy barátomnak készült példány, így hamarosan az ő rackjében landol, viszont magamnak is készítek egy saját darabot, a régi "you can't have enough vcas/mixers/whatever" szlogen alapján.  

vinnui

vinnui

 

Modded Minibrute videó!

A tegnapi nap során elkelt a fenti Minibrute, de emlékül ideteszem a videóját. Az új tulajdonosának pedig kivánok sok örömöt, és felhőtlen zenélést!    

vinnui

vinnui

 

Mutable Instruments Elements extra firmware + demó!

Érdekes esemény történt a Mutable Instruments háza táján nemrég. Olivier a Mutable atyja megjelentette a Rings nevű modulját, ami első ránézésre egy félbevágott Elementsnek tűnik, de nagyon nem az. Ez a kis modul csodás dolgokat művel, ugyanis ő egy "rezonátor", tehát a beleküldött jelek feldolgozására lett kitalálva. Háromféle üzemmód áll rendelkezésünkre, hogy a beküldött hangokat feldolgozzuk, egy modal synthesis rezgőtér, és két string jellegű szimuláció, amiből az egyikben húrok rezgését szimulálja a modul, a másodikban pedig egy kibővített Karpus-Strong szintézis dolgozik. Az Elements ezzel szemben csak modal üzemmódot tartalmaz, viszont neki vannak komplex exciter algoritmusai, ütős, fúvós és húros modellekkel, amellyekkel a rezgőterét megküldi. Az Elements tulajdonosok a Rings megjelenése után csorgatták a nyálukat (mint én is), és sokan azt fontolgatták, hogy eladják a moduljukat, és cserélik Ringsre. Igaz, hogy az utóbbinak nagyon gyenge az exciter része (csak egy kis filterezett fehérzaj, hogy legyen valami), de a többi string hang meg zseniálisan szólal meg. A nagy meglepetés ezután következett, amikor is Olivier a Muffwiggler fórumban közzétett egy béta állapotú firmware-t, amibe beletette a Rings két új algoritmusát! Ezt csak egyszerűen "ringified" firmwarenek nevezte el. Ennek hatalmas jelentőssége az, hogy az újdonságok kombinálva az Elements komplex exciter részével elég nagyot ütnek. Az egyetlen dolog, amiben ezekután az Elements hiányt szenved a Ringssel szemben az a polifónia, itt továbbra sincs duofón és kvadrofón működés, hiszen a modulnak nem csak ezekkel kell foglalkoznia, és a CPU teljesítménye pedig nem végtelen. Ezek ellenére van akkord megszólaltatási lehetőség, a modul képes a rezonátorában különböző módon hangolt húrokat szimulálni, és a Geometry potival oktáv, kvint, és sok más akkordot megszólaltatni, a bemenő hang magasságától függetlenül. Hogy egy picit érthetőbb legyen a fenti katyvasz, készítettem egy demót az új firmware képességeiről. A modul bemenetét bizonyos esetekben a Braids hajtotta, máskor meg a saját exciter rész szólt, és volt amikor mindkettő együtt. Az üzemmódok között úgy lehet váltani, hogy a resonator rész összes potiját (mind a 8-at) teljesen jobbra kell tekerni, majd a play gombot 5 mp-ig nyomva kell tartani. Ekkor a modul a play gombot villogtatni kezdi az üzemmód sorszámának megfelelően. Ilyenkor érdemes a keverőt lehúzni, mert túlvilági hangok jönnek időnként! (vagy pont ezért nem érdemes, csak lehalkítani) A firmware megtalálható itt, a többi instrukcióval együtt: https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?p=2076009#2076009 Ha valaki frissít, akkor az rc2 végűt tegye fel, ez már jelzi az aktuális üzemmódot a play gomb villogtatásával. Olivier ezzel a "kis" húzásával egy totálisan új, és többszörös tudású modult adott a vásárlóinak a kezébe, ami így Karácsony előtt leginkább ajándékként értelmezhető.   Ha ez még nem volna elég, akkor az Elements másik meglepi üzemmódja az "Ominous" mód (egy komplett 2 operátoros FM szinti) ebben a firmware-ben is megmarad!  

vinnui

vinnui

 

Eurorack QuadLFO

Egy érdekes kihíváshoz érkeztem, amikor az egyik ismerősöm megkért, hogy eurorack formátumban készítsek neki modult. Mivel eddig sem eurorack építési tapasztalatom nem volt, sem pedig másoknak nem építettem dolgokat, így ez most egy különösen izgalmas dolognak igérkezett. Mindenből lehet tanulni, így ebből is sikerült, nem is keveset. Az első fázis természetesen mindig a tervezés kell hogy legyen, aminek a hossza nem mindegy a végeredmény szempontjából. Nem szerettem volna túlzottan mély modult építeni, mert akkor a skiff stílusú házak ki is esnek. Valami olyan megoldásra volt szükség, amivel a nyákok rögzítése is megoldódik az előlap mögé, és a mélység problémája is, valamint a vezetékelésért sem rajongok túlzottan. Ez a megoldás pedig az, hogy a jack aljzatokat, és a potikat is a nyákra kell tervezni. Na persze ez felvet pár kérdést, mint például, hogy milyen potikat, aljzatokat használhatok (milyen szabványúak léteznek), azok hogy tudnak elférni egymás mellett (hogy megmaradjon a kezelhetőség), ha több nyák van egymás felett, akkor azok is elférjenek a modul magasságában, meg hogy az előlapot milyen módszerrel tervezzem meg hozzá. A tervezési fázisban rajzoltam egy LFO nyákot a Magic smoke kapcsolásából, és egy passive multiple nyákot, amelyen az euro tápcsatlakozó is található, plusz egy belső tápsín. A multiple részt úgy terveztem meg, hogy 2 darab 4 aljzatos rész legyen rajta, de ha az ötödik aljzatban nincs bedugott kábel, akkor az alsókon is megjelenjen az első 4 jele. (1x7 vagy 2x4). A nyákokat kinyomtattam, és végigpróbáltam minden potit és aljzatot, hogy elférnek-e, majd azt is megnéztem, hogy kb. milyen széles lehet a modul, hogy minden ráférjen. Végül addig variáltam, amíg elfért egymás alatt a 4 LFO, és mellettük állítva a multiple nyák.  Az előlap rajzoláshoz a szokásosnál is többet kellett méricskélni, ha nem jól jelölöm a furatokat, akkor nem tudom majd összerakni a modult, és egy lézergravírozott előlap gyártásakor az ember nem szívesen dobja azt a kukába, mert fél mm-el arrébb rajzolta az egyik furatot. Így a módszer az lett, hogy rajzoltam, nyomtattam, kilukasztgattam a papírt, majd belepróbáltam a nyákokat, javítottam a hibákat, stb. Mivel nem voltam teljesen biztos a nyákrajzban, így elsőre csak 1 db-ot martam ki, és építettem meg. Felélesztettem, és végülis jó lett, csak az egyik poti fordítva volt bekötve, a másik irányba szabályzott, mint kellett volna. Ezt javíottam egy átkötéssel, meg persze a nyákrajzon is. Ezután jött az építés érdemi része, nagyüzemben nyákdarabolás, vasalás, maratás, fúrás, ültetés, stb. Végülis a vezetékelés a nyákra ültetett kezelőszervek miatt csak az előlapi LED-ekre, és a belső tápvezetékelésre korlátozódott, ami így már kezelhetőbb mennyiség, és idő, meg jobban is néz ki. Amint erőt vettem magamon, és megrendeltem az előlapot, kiderült, hogy pár apró hiba azért csúszott a rajzba. Az egyik, hogy a fine potik skálája kb 1 mm-el balra van attól, ahol lennie kell. A másik, hogy elgépeltem az ismerősöm zenekarának nevét, amit meglepetésként írtam rá, hogy ezáltal egyedi építésű legyen a dolog. (szerencsére így is örült neki nagyon - mondjuk így még spécibb a dolog, és emberi is  ). A másik a sarokfuratok, amikből kettő pontos, a másik kettő pedig kb fél mm-rel lenne jobb ha jobbra lenne... A lényeg viszont, hogy sikerült összeszerelni a nyákokkal, így már legalább az biztos lett, hogy nem kell kukáznom az előlapot. Teljes összeszerelés után következett a belső tápsín vezetékelés, amivel szerelhető maradt a modul, bármikor bármelyik LFO nyákját ki lehet kapni. Hátulnézet. A modul végül 45 mm mély lett, és 20 HP széles. Teljesen összeszerelve, és elindítva pedig így néz ki: Csináltam hozzá egy kis felhasználói kézikönyvet (PDF), csak hogy teljes legyen az öröm. A kézikönyvben ki is emeltem egy érdekes trükköt, amit a fine poti tesz lehetővé: a VCO-k "beating" jelenségéhez hasonlóan, ha nagyon közel egymáshoz hangoljuk a két LFO frekvenciáját, és a multiple résszel összekeverjük (vagy külső mixerrel), akkor új hullámformákat kaphatunk: trapéz, több részből álló, lassan változó "vektoros" ábrák, stb. Három LFO-val még érdekesebb dolgok jönnek ki, a négy viszont egyszerre már túl sok. Mivel két ilyen modulhoz való áramkört is készítettem, így ha valaki szeretne egy ilyet, egyedi névvel/zenekari logóval/bármivel ellátva, akkor keressen meg bátran a fórumon.   Kellemes hétvégét mindenkinek!  

vinnui

vinnui

 

Egy kis moduláris doboz építés

Mivel az előző, gyorsan összedobált, aktatáska jellegű doboz nem volt kényelmes, és a pontatlanságaim miatt a harmadik sorba már nem fértek be az új modulok, így belekezdtem egy új, állítva használható doboz építésébe. Sajnos még mindig nem vagyok asztalos, úgyhogy a sztori a képeken látható eredményt hozta. Az új doboz keskenyebb a réginél, és úgy lett méretezve, hogy alá becsúszhasson a Minibrute (elférjenek a kábelei is), vagy a kisebb Eurorack szintim doboza (amit egy picit átalakítottam - szélesebb lett). Ezen kívül kapott még egy erősebb tápegységet, ami nem forrósodik fel annyira. A doboz enyhén döntött előlapú kialakítást kapott, és nagyrész hulladékfából készült (elbontott emeletes ágy fenyőlécei, és egyéb faanyagok). Ha már mindent szét kellett szedni, a modulsorrendet is logikusabbra variáltam át. A felső sorban a VCO-k, waveshaperek, majd a filterek (plusz ADSR), VCA-k, ringmod, és sample and hold, az alatta lévő sorban pedig az LFO-k és a keverők. A tápegység, és a tápelosztó sínek a következő kialakítást kapták: Mivel tervezem, hogy később külső házakat is üzemeltetek majd erről, így egy combosabb megoldás került bele. A hagyományos 7815/7915-ös kapcsolás lett duplikálva, megfelelő hűtéssel, így nagyjából 4x0,8A DC lesz a maximális leadott áramerőssége, bár ezt nem szeretném kihasználni. A tápelosztó sínek szét vannak szórva a házon belül, és maguk a modulok is tartalmaznak 1-1 ilyet, úgyhogy ez egy "fa topológiájú" vezetékelés. Nyilván az ideális a teljes csillag topológia volna, de amíg nincs gond ezzel, addig így marad.  A modulok nagyjából áramerősség szerint elosztva kerültek a tápsínekre, így az összes hűtőborda langyos. (megj.: a képen látszó, tápegységből kiálló, össze-vissza lógó szalagkábeleken a tápsínek ledjei lógnak, ezek később kikerülnek az előlapra)  Végül a többi cucc közé beépítve így fest a dolog: Az új doboz könnyen kivehető a helyéről, és ha kell, teljesen be lehet tolni a hátsó falhoz, így elég sok hely marad elöl (erről nem csináltam fotót).  Természetesen a 240V-os előlapi kapcsolórész, illetve a mellette található jack-banán konverter rész hamarosan szépen kidolgozott előlapot kap majd, viszont addig is így használható. A következő blogbejegyzés egy polifónikus Midi2CV konverterről, és a köré épülő segédmodulokról fog szólni, addig is mindenkinek kellemes zenélést, építést, fórumozást! 

vinnui

vinnui

 

Hasznos waveshaperek

Elkészült egy újabb modul, amely a következőket tartalmazza:   - 2 db Yusynth VCO - 2 db suboscillator, -1 és -2 oktávos négyszögjel kimenettel (4024-es kapcsolás) - Yusynth/Jürgen Haible Wavefolder - Ian Fritz 5pulser waveshaper   Jürgen Haible úr wavefoldere hangjára, és a szkópon látott hullámformák alapján is nagyon hasonlít a Buchla Music Easelben található timbre áramkörre. Főleg szinusz bemenettel használható jól.   Az Ian Fritz féle 5pulser viszont egy sokkal agresszívebb hangú waveshaper, itt különböző felharmónikustartalmakat lehet becsempészni a hangba, egy LED driver IC által előállított tüskék segítségével. Azon kívül, hogy ez teljesen agyment ötlet (ezért szeretjük Ian Fritz urat), elég hasznos.   Mindkettő teljesen át tudja alakítani az amúgy egyszerű alaphullámformákat, amivel új dimenziókba kerülhet az előállított hangszín.   A modul a szokásos banándugós megoldással készült:       Már megint baromi sokat kellett vezetékelni, de megérte.     A többi modul mellé beszerelve pedig így mutat (ez még mindig egy átmeneti ház, ronda, de egyben tartja az egészet):     Végül pedig egy kis bemutató a waveshaperek hangjára fókuszálva:    

vinnui

vinnui

 

Minibrute modding, extra kimenetek

Rég írtam már blogot, mert mostanában inkább a zenélés részével foglalkozom a dolgoknak.   Beszereztem viszont egy Mutable Instruments Elements modult, amelyről itt nem lenne jó ha írnék, mivel több oldalas ódák születnének, és most nem is ez a lényeg. Ettől függetlenül ajánlom mindenkinek, a Mutable Instruments összes moduljával együtt, és a Hitspace-t is, az árgaranciájukkal együtt. Reklám vége.   A lényeg, hogy az Elements 10 paraméterhez rendelkezik vezérlőfeszültség bemenettel. Így adódik a kifejező játékmód lehetősége, már amennyiben van hozzá megfelelő vezérlőfeszültség kimenetünk valamin. Egy QuNexus, vagy egy Haken Continuum ezeket élből tolja, de nekem egyik sincs, és a múltamból kifolyólag a hagyományos billentyűket preferálom.   Itt jön a képbe a Minibrute, és az ő belső felépítése. Szerencsére az Arturia, és Yves Usson annyira korrekt volt, hogy minden dokumentációt elérhetővé tett, így a közösség szépen rá is mozdult a témára. Született is egy remek blogbejegyzés, amely alapján én is ihletet kaptam.   Számomra az egészben a kimenetek a lényegesek, én nem szeretnék belső patcheket gyártani, ezt kényelmesebben megtehetem a többi hangszeremen. A vezérlőfeszültségek viszont annál izgalmasabbak, ugyanis a belső midi billentyűzet aftertouch képes, és elvileg velocity is, bár ezt nem jól kezeli, így kivezetésre használhatatlan. Van itt még LFO különféle hullámformákkal, és arpeggiator clock out (vagy akár in), VCO hullámformák, és még sok más finomság. Mivel imádom a Minibrute-ot, mint CV/gate vezérlőbillentyűzet, és hasznos hangkeltőként is, nekiálltam szórakozni.   Számomra a következő kimenetek lettek fontosak:   1. PT656 After Touch (0-3.3V) 2. PT655 Mod Wheel (0-3.3V) 3. PT654 Pitch Bend 4. PT136 Arpeggiator clock out 5. PT105 Filter Envelope 6. PT112 Volume Envelope 7. PT59 Stepped LFO out 8. PT35 Sine LFO out   A PTxx a hivatalos Arturia féle tesztpont száma, ezekre egyszerűen fel lehet forrasztgatni a vezetékeket, nagyon modding barát az egész.     A fenti képen látszik, hogy több GND pad is van, és a tápfeszültségek is könnyen elérhetőek, minden szépen fel van szitázva. Az alsó nyákon lévő pontok eléréséhez a felső/hátsó nyákot (amely a csatlakozósort hordozza) érdemes eltávolítani a hátsó 3 csavarral.     A tápfeszültségek azért lényegesek, mert a jelek kivezetéhez érdemes (mondjuk ki: fontos) egy műveleti erősítős buffer áramkört építeni. Egyrészt nem jó, ha a belső burkológörbék, LFO-k kimeneti részét megterheljük, így azok jelnagysága csökken, mert ezzel a belső VCF/VCA kisebb jelet fog kapni, és halkabb lesz, nem úgy szól, nem lehet kivezérelni, stb. Másrészt a billentyűzet, és a modwheel/pitchbend wheel jelei közvetlenül a DAC-ról jönnek, ezeket nem illik csak úgy kivezetni, plusz a műveleti erősítő védelmet is tartalmaz, amellyel megelőzhetünk pár balesetet, mint pl. hogy az egész hangszert tönkretesszük egy hibás patcheléssel.   A műveleti erősítőt egy szimpla "envelope follower" kapcsolással kell bekötni, ha szükséges, lehet játszani az erősítési tényezőkkel, vagy épp feszültségosztó kapcsolással leosztani a kimenő jelet. Nekem most egyikre sem volt szükségem.     A kis kiegészítő nyák könnyen beépíthető a felső nyák két furata segítségével.   Ezután jöhet a csatlakozópontok kivezetése. Ezt többen, többféleképpen oldották meg, van aki szalagkábellel kihozta egy külső dobozkába, van aki többsoros csatlakozót rakott fel, stb. Én úgy döntöttem, hogy az egyik oldallapra 2x4-es formációban teszem fel a 3,5 mm-es aljzatokat. Ehhez ki kell vágni a külső, és a belső műanyag lapokat.   Ha ez megvan, akkor fel kell erősíteni egy kis alulemezt az oldallapra, meg persze előtte fel is kell vezetékelni.       Nekem ilyen barbár módon sikerült megoldani ezt a feladatot, ráadásul a képen látszik, hogy végül fordítva firkáltam rá a feliratokat a lemezre. Ha majd nem fog tetszeni, akkor gyárttatok egy szép fekete gravírozott lemezt, és kicserélem.   Abszolút megérte vele vesződni, az extra kimenetekkel a Minibrute új képességekre tett szert. A modwheel használhatóvá vált külső jelforrások vezérlésére, a pitch bend külön kezelhető, az aftertouch pedig nagyon hasznos külső jelként. A 2 féle LFO kimenet (sima szinusz, és S&H által "négyszögesített") is remek modulációs forrás, mint ahogy a két burkológörbe is, minden kéz alatt van a külső hangszerek vezérlésénél is. Az arpeggiator clock négyszögjelei pedig szinkronizáláshoz hasznosak. A kis patchpanel most lehetőséget ad arra is, hogy az aftertouchra a hangszer hangmagasságbeli hajlításokat csináljon, vagy az egyik burkológörbére tegye ugyanezt, stb.   Összességében egy remek, moduláris környezetben az eddigiekhez képest még hasznosabb hangszer lett, pár óra munkabefektetéssel.

vinnui

vinnui

 

Új átmeneti dobozolás a Protostarhoz

Az egész ott kezdődik, hogy a múltkor ennek a monószintinek. Mivel a régebbi, átmeneti dobozba ezt már nem fért bele, nem tudtam használatba venni. Eljött az idő a következő barkácsoláshoz.   Ismét hulladék anyagból dolgoztam, mert ez a tákolmány is csak addig lesz szolgálatban, amíg el nem készül az utolsó modul. Látszik, hogy lövésem sincs az asztalos szakmához, nem merőlegesek az oldallapok, görbék a vágások, stb.   A végleges doboz nem lesz ilyen széles, de mivel nem tudtam, hogy az utolsó résznek pontosan mennyi hely kell majd, így inkább szélesebbre csináltam az egészet:         A tápegység beépítve, és kapott egy végleges tápelosztó sínt is, amibe még nincsenek bedugdosva a tápvezetékek.       A most elkészült modul (LFO-k, ADSR-ek) jelei még nem jutnak el a megfelelő helyekre. Ez lesz a következő lépés: építeni egy bontható, egyszerű belső buszt a belső, normalizált jelutaknak, amin végigfutnak a különböző jelek, és eljutnak azokhoz a modulokhoz, amelyeknek szükségük van rá. Így nem kell belül összeforrasztani a vezetékeket, és ezáltal szervízelhető marad a hangszer.   Valahogy így:   Nagyjából ennyi jel lesz belül összekötve, csúnya kifejezéssel: normalizálva. Természetesen mindegyik leválasztós aljzattal került szerelésre, így ez csak egy könnyen felülbírálható egyszerűsítés, hogy ne kelljen alapdolgokat patch kábelekkel megoldani. Ezek miatt ez nem is egy moduláris szinti, meg nem is MS-20 rendszerű (ott bizonyos jelutak fixek, nem patchelhetőek), hanem egy nem tudom mi, de használható lesz.

vinnui

vinnui

 

A Protostar új modulja

Nagyon régen volt már építős bejegyzés, mert mostanában inkább a zenei dolgokkal foglalkoztam. Ez egyben jó tapasztalat is volt, ami épp azt hozta magával, hogy újból építeni kezdtem.   A Protostar félkész, és átmeneti, ronda bútorlapdobozban van, szóval jó lenne már befejezni. Az se volna hátrány, ha a 2 burkológörbét nem mindig a modulárisból kéne hozzápakolni, meg ha lenne LFO-ja. Mivel a terv az, hogy teljesen önálló, előre kialakított, de bontható jelutakkal rendelkező hangszer legyen belőle, így logikus volt megépíteni a következő részét. Márcsak azért is, hogy kényelmesebben használható legyen.   Elkészült hát a 2 ADSR, és 2 LFO-t tartalmazó rész:     A két burkológörbe a szokásos módszerrel a szűrő, és az első VCA vezérlését látja el, választható polaritással. Teljesen le lehet tekerni az amount potival, ilyenkor nem szól bele a vezérlésbe.   A két LFO pedig alapállapotban a 2 VCO négyszögjelének pulzusszélességét vezérli, amit pedig úgy lehet megszűntetni majd, hogy ha a PWM CV aljzatba más jelforrás kerül. A 2 LFO feszültségvezérelhető is, mert imádok ezzel játszani. A low állásban, a speed poti legkisebb beállításánál 10 mp a periódusidő, ami szép, lassú modulációkat tesz lehetővé. Van sync lehetőség is.   És igen, van egy elrontott rész az előlap feliratozásában, aki észreveszi, az fikázhat nyugodtan.     Próbáltam a vezetékelést kezelhetőbbre csinálni, mint legutóbb, így egy esetleges javításnál ilyen módon szét lehet nyitni a modult.       Összeszerelt állapotban pedig így fest, a nyákok egymásra vannak "szendvicselve". A kilógó vezetékhalom a többi modulhoz menő jeleket fogja továbbítani egy szerelhető "buszon" keresztül, ami a dobozba lesz beépítve. Így bármikor ki lehet szedni az egyes elemeket.     A fenti képen látszik a hangszer, amelybe még nincs beépítve a modul, mert ehhez új dobozt kell eszkábálni először (hamarosan). Egyúttal a dobozolás is kisebb lesz mélységében, mert emögé a modul mögé befér majd a tápegység.   A további terv annyiból áll, hogy meg kell csinálni az utolsó részt, amelyben egy midi2cv lesz, 2 kicsi keverő, és egy pedálvezérlő rész, hogy használhassam a csodajó Moog pedálomat.   Amit lesz új fejlemény, ismét írok.

vinnui

vinnui

 

Dark ambient

Hogy ne csak mindig az építésről legyen szó, egy kis zene.   Imádom a dark ambient zenéket, és a tegnapi kisérletezésből valahogy ilyen keletkezett.   Technikai háttér:   "Basszus" sáv: Minibrute Dallam sáv: Protostar Effektsáv: Protostar + moduláris Plusz minden sávon: Strymon BigSky   Az effektsáv: A BigSky paramétereit a Moog pedállal vezéreltem, ez különösen jó a Magneto algoritmussal együtt (szalagos zengető effekt).    

vinnui

vinnui

 

ribbonszinti: tápegység

Ismét sikerült egy picit haladni a hangszerrel, elkészült a tápegység.   Ez egy olyan rész, amit nem annyira élvezetes csinálni, meg persze a többi rész építéséhez képest veszélyesebb is. Jobban oda kell figyelni, és érdemes betartani pár szabályt, de most nem munkavédelmi oktatást szeretnék tartani (főleg hogy nem is értek hozzá), úgyhogy lépjünk is tovább.     A legegyszerűbb +/-15V-os, lineáris üzemű tápegység (ronda szóval disszipatív), a "klasszikus" 7815/7915-ös párossal valósítható meg. A képen látható példányok 1A-ig terhelhetőek a kimenetükön, persze csak megfelelő hűtés mellett.   Egy egyszerű kapcsolási rajz fellelhető itt.   A jelenlegi moduláris hangszeremet is ilyen táp hajtja (csak ott minden duplán van megépítve: 2x15V és 2x-15V), és a Protostart is, de most egy sokkal szebb nyákrajzot készítettem, mint az előzőek. Bőven van hely a feszstab IC-k hűtőbordáinak, így nem kell majd aktív hűtés, ami egy hangszerben amúgy sem a megengedhető kategória.   Sajnos nem tudom előre csak saccolni a szűkséges áramfelvételt, de szerintem maximum 5-600 mA lesz a +15V-os ágon, a -15V-on pedig ettől szokás szerint kevesebb. Ez minden felhasznált komponens teljesítőképességétől jóval alacsonyabb, úgyhogy van némi tartalék, ami nem árt.   A legkevésbé kellemes művelet számomra a hűtőbordák farigcsálása. Ez egy régi CPU coolerből készült, amely eredetileg passzív üzemre volt tervezve, így kellően magas, és feketére eloxált, ami javítja a hőleadást. A stab IC-k alatt pedig egyszerű hővezető paszta van, hogy jobban átadják a hőt a bordáknak.     Szeretem, ha szépen sorban van ültetve a tápegység, emiatt részenként tudok tesztelni. A képen még csak a mechanikus illeszkedést próbálgattam, illetve a Graetz híd már működik:     Itt hirtelen nagyot ugrunk az időben, és mindkét ág elkészült, és feléledt. A nyák megkapta a lakkot, amitől a későbbiekben nem fog oxidálódni a felület. Ez egyébként látványos módon feloldotta az alkoholos filctoll mintáját. A 2 hűtőborda egy-egy átmenő csavarral is rögzítve van, hogy szállításnál ne terhelje mechanikusan a feszstab IC-ket.     A toroid trafó 2x17V-os, és mindkét ágon van 1-1 led, ami nem biztos, hogy ki lesz vezetve az oldallapra. A 220V-os IEC aljzat szerelése nem végleges.     A kimeneti aljzat 4 pin-es tüskesor:     Ezután készítettem egy rögzítőlemezt, amire mindent egyben fel lehet szerelni. Ezzel együtt lehet majd a dobozba beemelni, és lecsavarozni.     Az elkészült tápegység:     Remélem, nem aludtatok el. Legközelebb ismét valami izgalmasabbal jövök majd.   Addig is, a tiszta, zajmentes tápsín legyen veletek!  

vinnui

vinnui

 

Ribbonszinti: filterek

Üdv mindenkinek!   Megszületett a harmadik modul, amely a filtereket, és egy hagyományos burkológörbegenerátort tartalmaz.   Részletesen: - YuSynth ARP4072 VCF - Haible Wasp VCF (imádom a hangját) - YuSynth ADSR   A Wasp filter tartalmaz egy CD4069-es IC-re épülő torzító részt. Eredetileg ez egy kapcsolóval van bekötve, amely a beállított kimenet (LP/BP/HP/Notch) jelét átengedi ezen, és a kapcsoló pedig választhatóan torzít, vagy direktben a kimenetre köti a jelet. Mivel külön akartam kivezetni a filter kimeneteit, és nem akartam jacksly tárcsás kimenetválasztót, ezért a torzítót is külön kellett kivezetni. Van az előlapon egy dist out, illetve egy in, csak arról lemaradt a felirat. Így nem csak a filter jelét lehet átengedni ezen a jó kis karakterű egységen.   Az összeszerelés folyamata:   Szétszedtem a régi, próbaelőlapos modult, és megigazítottam a furatokat a nyáktartó alulemezen, hogy illeszkedjen az előlaphoz:       Átcsavarozgattam az előlapi kezelőszerveket.     Majd mindent a helyére raktam, és kábelkötegelővel összefogtam a vezetékeket, hogy ne sérüljenek a modul dobozba helyezésekor:         Ezután bekerült a teszt keretbe, amiben most átmenetileg nem abban a sorrendben van összerakva, ahogy a végleges hangszerben lesz:     A képen már látszik, hogy milyen lesz a hangszer szélessége. A magassága pedig kb úgy jön ki, ha mégegy modulsort fölé képzelünk, alá pedig jön majd a vezérlőrész, amely kb 1,5 modulsor magas lesz. A tesztjeim szerint ez kb még kényelmes, és használható. Nem kell tornamutatvány a felső modulsor összes kezelőszervének eléréséhez.   Ezután jöhetett a tesztelés, amelyben minden egyes aljzat, és poti összes funkcióját végig kell próbálni. Ez ugyan már megtörtént a teszt előlap idején, de előfordul, hogy leszakad egy vezeték összeszerelésnél, vagy megfordul egy kapcsoló (ami itt épp nincs).     Ezzel párhuzamosan készül a hangszer tápegysége, erről lesz majd egy külön bejegyzés, ha elkészült. Készítettem még a jack aljzatos modulárisba egy banán-jack konverter modult is, amelyik egy gyors tákolás keretében született meg, egy régi VCO előlapból.

vinnui

vinnui

 

Ribbonszinti: a jelenlegi állapot, és a tervek

Üdv mindenkinek!   Rég írtam kiadósabb bejegyzést, úgyhogy most itt az ideje.   A project aktuális helyzete:   Elkészült a második komplett modul. Ezen a következő egységek vannak:   - 2 db VCA. Ezek a YuSynth féle kapcsolások, de teljesen átrajzoltam a nyákjaikat. Ami nagyon tetszik bennük, az a túlvezérlésre adott reakciójuk, ami nagyon kellemes torzítást eredményez. - 2 db Ringmod, AC és DC csatolt bemenetekkel és kimenetekkel. - 2 db CV buffer, egyenként 1 be-, és 2 kimenettel. - 1 db Sample and Hold, és zajforrások.         Elkészült a felső sor első darabja is, a szűrőket, és egy burkológörbegenerátort tartalmazó modul. Rajta a kedvenceim, az ARP4072 VCF klón, a Wasp VCF klón (saját nyákrajzzal), és egy ADSR.         Az elmúlt hétvégén sikerült még kimaratni a következő áramkörökhöz való nyákokat: ACX Midi2CV, ACX Quantizer, fülhallgató erősítő, és Ian Fritz AD/AR. Ez utóbbi a ribbonkat tartalmazó vezérlőrészen kap majd helyet. Így összesen 1 teljes ADSR burkoló, és két AD/AR burkoló lesz a hangszerben. Ha ez kevés volna, akkor mindenféle trükkökkel lehet a ribbonok gate signaljaiból hasonló jeleket előállítani (pl. gate signal + glide = AD burkoló).       Tervek:   A tervekről, és a jelenlegi állapotról a következő ábra mutat többet, és egyben látszik a hangszer új logója is:     A felső, fekete előlapos modulok főleg hangkeltő funkciójúak, az alsó, piros előlaposak pedig a vezérlést szolgálják majd. A fadoboz színe még nem eldöntött.   Az alsó, vezérlő sor tervezett funkciói:   - 2 ribbon, egyenként 1 gate, és 1 CV kimenettel (amely bufferelt, így több modult tud vezérelni CV jelcsökkenés nélkül). - 2 AD/AR generátor, amely nem csak gate signalt fogad, hanem rövid trigger jelekkel is indítható. - 2 glide áramkör, amely használható a CV-k simítására, de akár a gate signalból is lehet burkológörbét csinálni velük. - 1, vagy 2 darab mechanikus, passzív jelút kapcsoló. Ennek az a jelentőssége, hogy a ribbon vezérlőjelét el lehet küldeni direktben egy VCO-nak, és a quantizernek is, és itt választani lehet, hogy a VCO melyik vezérlőjelet kapja, a skálázottat, vagy a nyerset. Ennek játéktechnikailag lehet előnye. Természetesen ezt sok más dologra is lehet használni. - 4 nyomógomb, amely transzponáláshoz használható, a nagyobbik ribbon jeléhez kever hozzá egy-egy félhangnak, vagy oktávnak megfelelő vezérlőfeszültséget. Ebből valószínűleg az utolsó 2 nyomógomb jele állítható mértékű lesz.   A felső, hangkeltő rész:   Az ábrán látszik, hogy nagyjából mik lesznek benne. A midis panelen, amennyiben elfér, lesz még egy 8 lépéses kis sequencer is. Ha nincs kedvem, vagy nincs mivel midizni, akkor egy kis alapot, vagy kiséretet tud majd csinálni. A quantizerrel együtt pedig sokkal használhatóbb lesz, mint önmagában.   Egyre jobban körvonalazódik, hogy pontosan milyen áramkörök kellenek még. A teljes hangszer szélességre kb 620 mm, magasságra pedig nagyjából 420 mm lesz. Ebbe a méretbe szeretnék egy kiegyensúlyozott, jól használható funkcionalitást tenni.

vinnui

vinnui

 

Végre kész az első banános modul.

Azzal kezdeném, hogy reklámozni fogok. Az új modulom előlapját ugyanis nem az Xfer készítette. Sajnos ők valamiért elszálltak az árakkal, és nem volt kedvem ezért a 225x135-ös panelért majdnem 32e Ft-ot adni (plusz postaköltség). A gyártási minőségük tökéletes, a kommunikációjuk is, viszont ez az ár számomra már nem elfogadható. Körbekérdeztem hát kb. 18 céget, ebből több mint a fele nem is reagált, ami szégyen, legalább valahová elküldhettek volna jó durván. A cégek egy része nincs is felkészülve hasonló igényekre, pl. nincs ilyen anyaguk, nem tudnak fúrni, mechanikusan gravíroznak, vagy nem foglalkoznak kis tétellel, stb. Addig szűkült a kör, amíg minden feltételt (beleértve a jó árat is) egy szegedi cég tudta hozni. Ők pedig a Török Kulcsszervíz, akik kiemelkedő kommunikációval, és hibátlan minőséggel leptek meg! Arról nem is beszélve, hogy az állományaimat tökéletesen feldolgozták, és minden apró részletig jól gyárottták le az előlapom. Bátran ajánlom mindenkinek, akinek szüksége van hasonló dologra!   Íme az elkészült lap:     Minden apró részlet a helyén, és a furatok is hajszálpontosak:     Innen jöhetett az összeszerelés. El kellett még készíteni egy keverőt, meg egy passzív csillapítót, ezek nem voltak meg a prototípuson. Az elkészült modul pedig így néz ki végleges állapotában:       A nyákok párhuzamosak az előlappal, így egy 9,5 cm mély dobozba be is lehet préselni a modult, ellentétben az eddig általam készítettekkel. Egy tápkábelt kell csak bedugni, a modulnak saját tápelosztója van.     Ezúttal nem szenvedtem a LED-ek foglalataival, egyszerűen odaragasztottam őket.     Miután minden teszt, és kalibráció megvolt, összetákoltam egy tesztelő dobozt némi hulladékfából. Ez pont olyan széles, mint amilyen a ribbonszinti lesz.   A képen látható a következő modul prototípus előlappal. Ez tartalmaz 2 VCA-t, 2 ringmodulatort, zajforrást (white, pink), 2 CV buffert, és egy sample and hold áramkört.     Némi ebay-es banándugós patch kábel, ez nagyon tetszik, ebből még rendelni fogok. Rugalmas, hajlékony kábele, jó fogású csatlakozója van. Az ára kb. 620 Ft-ra jön ki:     A következő munkafolyamat lesz majd a képen látható második modul előlapjának végelegsítése, miközben épülhet az azt követő. Be kell fejeznem a ribbonvezérlő nyákrajzát, és azt is megcsinálni 2 példányban.   A végleges ribbonszintinek 2 sor modulja lesz, kb az utolsó előtti képen látható doboz szélességében. Ez még egy értelmesen hordozható alaphangszer lesz, viszont már jól használható, remélhetőleg kiegyensúlyozott funkcióválasztékot sikerül majd összehozni.

vinnui

vinnui

 

Fülhallgató erősítő, hirtelen felindulásból, 1 nap alatt

Vasárnap arra az ötletre keltem fel, hogy jajj de kellene egy fülhallgatóerősítő. Amikor modulokat élesztek, akkor szuper lenne, ha valamivel bele lehetne hallgatni a jeldzsungelbe.   Egy kis keresés után megtaláltam a Tellun TLN-867-es moduljának kapcsolási rajzát. Ők sajnos nem készítenek ebből saját nyákot, hanem egy MUUB-nak nevezett kisérletező nyákra építik, ezért nyákrajz nincs. Ez nem lehet akadály, gyorsan bevágtam az Eagle-be a kapcsolási rajzot, majd véstem ebből egy nyákrajzot. Nyomtatás, vasalás, áztatás, a szokásos dolgok, majd maratás, és ebédre meg is volt a nyák.   Ezután jött a szokásos műveletsor, fúrás, ültetés, élesztés, méricskélés. Elsőre ment szépen. Aztán kerestem neki valami dobozt, ami nem más, mint egy mini fiók, valami kis tárolószekrényből.   A kapcsolás eredetileg egy TL072-re, és egy NE5532-re van tervezve, de mivel hirtelen utóbbi nem volt kéznél, bedobtam oda is egy 072-őt. Szar OPAMP ide, vagy oda, ez teljesen értelmesen szól így is, és ha nagyon megőrülnék, akkor már inkább OPA134-re cserélném. Egyébként az Yves féle kimeneti keverőben is 2 db 072 dudál.   Most pedig a szokásos fotók:     Az elkészült kütyü, és az "imádomszeretem" Beyer füles, ofcoz a Hitspacetől. A reklámért jöhet a sör. A két bemeneti banándugó továbbfűzve a szkópra, hogy lássam is amit hallok. (azóta került rá egy normál bemeneti jack ajzat is pluszban)     Minimál kezelőszervek. Ami nem látszik normálisan: mono/stereo kapcsoló.     Sajnos saját tápja nincs, és nem is lesz, a labortápon fog lógni amikor szükség lesz rá.   Mivel teljesen jól működik, ezt a kapcsolást fogja kapni a ribbonszinti is a kimeneti moduljában.   Következő project:   Egy ugyanilyen kis dobozba egy szimpla 8 Ohmos PC speaker beépítése, a hozzá tartozó mini erősítővel, és a két doboz összecsavarozása. Erre kerül majd még egy kis tápelosztósín, és kész is a modulélesztési megatoolbox.

vinnui

vinnui

 

Az első banános modul: LFO-k

Régóta szeretném átcserélgetni a moduláris házilag tákolt előlapjait, és valami emberi kinézetet adni neki. Mivel elégedetlen vagyok a 6,35-ös jack aljzatokkal, elgondolkodtam, hogy mi lenne ha váltanék. Ez most egy olyan alkalom lenne, ami később nem jön el újból, ha most nem lépem meg.   Kiváncsiságból megrajzoltam egy banánajlzatos előlapot, és legyártottam egy prototípust, hogy rájöjjek, mik azok a távolságok a kezelőszervek között, amik egyrészt elférnek szereléskor, másrészt használhatóak a gyakorlatban. A banándugók nagyon könnyen csúsznak az aljzatokba, és mégis stabilan állnak bennük. Emiatt nem kell túl pontosan célozni, főleg azokkal az aljzatokkal, amiket vásároltam. Ráadásul a fém hüvelyük kiáll, és elég a patchkábel végét valahová hozzáérinteni, és már létre is jött az érintkezés.   Több új dolog is volt számomra ebben az építési feladatban, az egyik természetesen a banánaljzatok, a másik viszont az előlappal párhuzamos nyákelrendezés. Így sokkal kisebb helyigénye lesz a moduloknak, és akár kipróbálhatok majd egy desktop kialakítású dobozt.     Azért haladtam ennyire gyorsan, mert már egy félkész modulból bontottam a dolgokat, aminek az áramköreivel és az előlapjával is gondok voltak, úgyhogy több hónapja félretettem.   Az új előlap mögé került 2 darab YuSynth LFO, amely feszültségvezérelhető, és syncelhető, illetve 2 teljesen szimpla Magic Smoke féle 8K nevű LFO. Erről már régebben írtam egy picit. Helyet kapott még az előlapon 2 darab 3 bemenetű keverő, ebből még csak az első működik, és egy passzív csillapító/jelosztó lesz még rajta.   Itt látható a szendvicselrendezés:       A fenti varianyákon van a 8K LFO-k, és az egyik mixer, a tornyozott 2 nyák pedig a 2 YuSynth LFO:     Imádom a többszörös frekvenciamodulációkat, meg mindenféle keresztmodulációt, úgyhogy szórakoztam egy picit. Sajnos kevés a patchkábelem, pedig már az összes mérőkábelt felhasználtam. Szerencsére a banándugós patchkábelt nagyon gyors és könnyű készíteni, egy adag megrendelt csatlakozót várok csak. Külön izgalmas, hogy használhatok színeket a kábelkészítéskor.     Viszonyításképpen a 6,35-ös ajzatokkal szerelt hangszerhez képest így fest a modul:     A képeken látható előlaphoz képest már sokmindent kellett változtatni, nagyjából ilyen lesz a végleges. Ez is fekete eloxált lapra fog készülni, de sokkal színesebb lesz mint az előző próbálkozásaim, amit még feldob majd a sok színes patchkábel. A fekete aljzatok a kimeneteket jelölik, a pirosak pedig a bemeneteket. Ebből a fajta banánaljzatból nem találtam másféle színűt, de nem is gond, ott már bajban lennék a színezéssel, félnék hogy túl bazári lenne a kinézet.     Szokatlan még a banándugós rendszerrel játszani, olyan sok érdekes lehetőség nyílt meg ezzel a kisérletezéssel. Könnyen gyártható patchkábelek (színekkel), egy pontból több jel indítása a "tornyozható" csatlakozók miatt, és az egész érzete, ahogy az aljzatok viselkednek, egy teljesen új világ élményét adja. Néhány Serge és Buchla DIY modul is jobban fog mutatni banándugós kivitelben.   Vigyázat: http://www.youtube.com/watch?v=BYBw_o_2nG0!

vinnui

vinnui

 

Ribbon szintetizátor update 1

Helyzetjelentés a hangszerről:   Elkészült a Wasp VCF, és egy LFO.   Az LFO feszültségvezérelt, aminek majd a második ribbon esetén lesz jelentőssége, azzal is lehet majd szabályozni a sebességét. 4 kimeneti jelalak van, a szokásos négyszög, háromszög, fűrész, és szinusz.   A VCF-hez csináltam egy második mixert, amivel egyenként lehet a LP/HP/BP/Notch kimenetet keverni, plusz egy gain poti van, amivel majd egy picit túl lehet hajtani a VCA-t (vagy nem). Van még egy distortion áramkör, ami jelenleg nincs bevezetékelve, ez még hátravan.   Megcsináltam normálisan a tápelosztó sínt is, ami kapott egy +9V-os stabilizátort, hogy a további pár áramkörnek legyen tápfesze. Most könnyedén tudom hajtani a labortápról, amíg nem lesz saját tápegysége.   A hangzás egyre izgalmasabb, és gazdagabb. A Wasp VCF-től még mindig el vagyok ájulva, főleg a Wavefolder után elég szokatlan dolgokat tud előadni, tele finomsággal, és izgalmas részletekkel. Most nem csináltam hangmintákat, azokat majd legközelebb.   A jelenlegi állapot:     További tervek:   Van egy egyszerű 4 LFO-t tartalmazó áramkör, készen is van, csak be kell építeni. Ez fixen lesz huzalozva pár helyre, pl. a VCO PWM bemenetére, vagy a másik LFO-hoz modulációs forrásnak, természetesen szabályozható mértékben.   Szintén kész van a 2 VCA, ezeket is be kell majd szerelni.   A legfontosabb azonban a ribbon vezérlését megoldani, amihez egy nem túl bonyolult áramkört kell majd tesztelni variapanelen. Ha működik, akkor be kell rajzolni a nyáktervezőbe, és egy dupla panelt csinálni, hogy mindkét fóliapotihoz legyen 1-1 darab. Ez lesz a legizgalmasabb része az egész építésnek.   Megérkeztek a potik is:     Ha ismét lesz valami izgalmas, írok egy újabb blogbejegyzést.   Mindenkinek nyugodt, boldog ünnepeket!

vinnui

vinnui

 

Ribbon szinti mánia

Nos, az a nagy helyzet, hogy kitört rajtam a ribbon szintetizátor láz. Történt, hogy megnéztem , illetve pár egyéb, alternatív kontrollereket használó videót (Pl a ).  Régóta szemezek a kevésbé hagyományos hangszerekkel, de most eléggé felerősödött bennem az ilyesmi építésére irányuló hajlam. El is kezdtem gondolkodni azon, hogy egy dallamos zenéhez mi lenne a legideálisabb hangszer, ha szeretnék túllépni a hagyományos billentyűzeten. Az Ondes Martenot mechanikus, csigás megoldása nem rossz, van viszont egy nagy hátránya: az ember képtelen gyorsan a gyűrűbe ki és behelyezni az ujjait (illetve lehet hogy ez csak gyakorlat kérdése). Manapság viszont kiváló fóliapotikat gyártanak, ráadásul különböző hosszúságban, úgyhogy adódik az ötlet, hogy mi lenne ha egy frankó ribbon adná az egésznek a vezérlését. Illetve akkor már mindjárt kettő, mondjuk egy hosszabb a hangmagassághoz, egy rövidebb pedig egyéb paraméterekhez.   Elkezdtem hát vázlatolni, és ez jött ki számomra ideális első kigondolásnak:     A bal kéz vezérlőrésze egy picit jobban kinagyítva így nézne ki. Itt többféle kézpozíciót is lehet használni. Az egyik, hogy a bal kéz csuklóval letámasztva, a fenti 4 gombot, és a hangerőállító gombot használja. A 4 gomb az oktáv +/-, és egy félhang +/- funkciót kap, ebből 2 esetleg kaphat állítható értéket. A második pozíció pedig a kisebb, kb 10 centis ribbon használata, amelyhez tartozna 4-5 poti, amivel azt lehetne beállítani, hogy milyen mértékben szabályozzon pl szűrőnyitást, vagy állítsa az LFO sebességét, meg a wavefolder által előállított jelalakot, stb.   A bal kéz vezérlőelemei:     Természetesen egy külön CV/gate kimenet lenne mindkét ribbonhoz, hogy plusz vezérlési funkciókat is elláthassanak, vagy vezérlehessenek külső hangszert is (akár ezzel egyidőben).   Elkezdtem építeni a hangkeltő részt, és igyekeztem egyszerűre csinálni:     Jelenleg egy Yusynth VCO adja az egész alapját, ami egy J.H. féle wavefoldert hajt meg. Választható a jelalak, és így mindig más-más dolgot állít elő a wavefolder. Ez az áramkör különböző felharmónikustartalmakat ad hozzá a jelalakhoz, ami egy szűrő előtt nagyon jó hatással van a hangzásra, és feldobja az "unalmas", hagyományos analóg jelalakokat.   Ez szkópon kb így néz ki:     Az előlap jelenleg így ilyen, még nincs VCF, VCA, stb. Szeretnék egy kevés sallangot mutató, a Minimoog Model D-hez hasonlóan letisztult, funkcionális megoldást, nem túl sok, de hatásos kezelőszervvel megoldva. Később lesznek patch pontok is természetesen, de nem túl sok, most nem akarom túlzásba vinni, itt nem ez lesz a lényeg.     Sokat agyaltam, hogy milyen filter legyen a hangszerben, mert ez nagyban meghatározza a hangzását. Mindenképpen multimode-ot szerettem volna, egy szimpla LP filter nem valami izgalmas. Végül kisérletképpen azért rákötöttem egy Minimoog VCF-et, de nem voltam teljesen elégedett, egészen addig, amíg a Wavefolder kimenetét be nem küldtem a Wasp VCF-be. Koszos, picit instabil hang, állati jó túlvezérlési reakciók. Ez instant élmény, főleg a BP, Notch kimenet, de természetesen a LP karakterisztikája is izgalmas. A CMOS áramkörök itt érdekesen szólnak, és a wavefolderből kijövő plusz felharmónikustartalom ezzel együtt érdekes, organikus hangzást csinál. Ezekután egyértelmű, hogy ez kerül majd bele, persze kap egy kimenetenkénti mixert, hogy könnyű legyen vele bánni.   További érdekes kérdés, hogy egy 2 ribbonnal ellátott hangszerben van-e értelme a burkológörbegenerátoroknak. A ribbonról jön ugyan majd gate signal, de lehet hogy csak külső hangszer vezérléséhez lehetne érdekes, mivel a VCA-t a hangerőnyomógomb vezérli majd (mint a Martenot, vagy a Therevox esetében), a filterhez pedig ott a második ribbon. Ezt még nem sikerült eldöntenem. Ha lesz is, maximum 1 darab.   Végül hangminták:   Most még csak kézzel tekergetve a potikat, így szól. Később a ribbonokkal sok lehetőségőség nyílik meg, és remélhetőleg egy játékmódbeli lehetőségekben sokat nyújtó valami születik majd.   https://soundcloud.com/vinnui/sets/yusynth-vco-and-j-h-wavefolder   Ha valakinek ötlete van, ne fogja vissza magát!

vinnui

vinnui

 

Rebel.D2 analóg dobszinti demó

Elkészült az új "munkakörnyezet", aminek új darabja az újraépített moduláris doboz. A régi túl nagy volt, és feleslegesen foglalt sok helyet, elvéve azt a többi cucctól. Elővettem némi hulladék bútorlapot, és összedobtam egy kisebb dobozt, amibe átmenetileg belement minden fontosabb modul. Hosszútávon úgyis át kell majd előlapozni mindet, és ha már szebbek az előlapok, akkor kell majd egy értelmes, profin elkészített fadoboz, de addig ez legalább összetartja az egészet.   Megörültem annak, hogy végre minden egy helyen van, és össze-vissza kötözhetek mindent. Ennek a következő demó lett az eredménye:   https://soundcloud.com/vinnui/sets/rebel-d2-diy-analog-drumsynth   Ebben csak a Rebel.D2 szól, leszámítva a kis reverbet az egyik részben. Külső jel kizárólag vezérlőjelként jut el a hangszerig. A két független hang 1-1 triggerjele 2 LFO-ból ered, plusz 2 CV jön a filterek vezérlésére. Az egyik egy S&H-ból, a másik pedig egy ADSR-ből.   Alapvetően nem szerettem volna vinni a Rebel.D2-t a szintiklubba, már szerepelt az elsőn, viszont ha valakit érdekel, akkor meggyőzhető vagyok.  

vinnui

vinnui

 

ARP4072 filter module

Pár hete találtam egy kb. 2,5-3 éve befejezetlen modult a cuccaim között. Ez az Yves féle ARP4072 VCF klón. Ez az ARP2600-ban található szűrő másolata, és szerencsére nem kell hozzá semmi speci alkatrész, ami beszerezhetetlen.   Meg is néztem gyorsan, hogy mik hiányoznak hozzá, mert mindig jó érzés befejezni valamit, ami amúgy csak porosodik, főleg ha az 85%-ban már készen van.   Nem volt vészes a hiányzó alkatrészek száma, egy LM3900, pár kondi, viszont az egyik legnehezebb feladat még hátra volt, a tranzisztorpárok válogatása. 12 darab PNP tranzisztor kell bele, pl BC557C. Mivel mindezidáig lusta voltam tranzisztorpárosító áramkört csinálni, ezért ha nem Vbe-re kell válogatni, akkor maradok a kéziműszeres mérésnél. Kis kupacokba rakom érték szerint egy papírlapra, mindegyikhez odaírom, hogy milyen értékhatáron belül van. Ahol a leghamarabb felgyűlik megfelelő mennyiségű tranzisztor, ott lehet tovább párosítani. Innen pedig a legjobb egyezést kell keresni páronként, és mehet az ültetés.   A hang: ez nagyon szubjektív dolog, de számomra jobb hangja van, mint a Minimoog, vagy a VCS3 filternek. Előbbinél sokkal szebb, és szabályzottabb resonance reakciót produkál, utóbbinál pedig stabilabb, és talán basszusokhoz is jobban használható. Összességében nagyon szeretem a hangját, pár perc után egyből!   Most pedig fotók.   Itt még mérés, és kalibráció után. A kábelezés hanyag, mert rég csináltam, azóta már igyekszem nem ilyen gányolást végezni.     Beépítve az átmeneti dobozba, később kap egy végleges előlapot, hogy szép is legyen. (a képen 2 VCO, és 3 filter)     A konkurencia mellett...  

vinnui

vinnui

×