Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    18
  • hozzászólás
    23
  • megtekintés
    44.079

"A hobbi mindig drága" - Beszélgetés László Pállal, a szolnoki Frakk üzemeltetőjével


vallyont

3.783 megtekintés

„Muzsikában nyitott vagyok a jazz-re, blues-ra, világzenére. Közel áll hozzám a Quimby, a Kispál, Cseh Tamás, a Csík Zenekar, stb. Koncerteket is szervezek! A kultúrkör adott. Lesz ülős, duhajkodós, művészi és lazább, egyszálhangszeres és zenekaros. Azt ígérhetem, minden fellépőm jó lesz!

Finom a kávém és a borom. A pultban jó arcok állnak és várnak. Na, ezekért a dolgokért vagyok Lazító és Klub. De a nevem: FRAKK!”

 

 

Így definiálja magát Szolnok egyik legkellemesebb csalódása, mely újra költözni kényszerült. A hely üzemeltetőjével, László Pállal történő beszélgetés során az eddig vezető út és a jövőbeli tervek mellett érintettük a magyar zenei életet is.

 

 

Mikor fogalmazódott meg az ötlet, hogy Szolnoknak szüksége van a Frakkra?

 

Ez elég régmúltra nyúlik vissza, a Torkolat nevű kocsma volt az első ilyen megnyilvánulásunk a Feri barátommal, 12 éve lehetett talán, jó régen volt már. A Zagyva-Tisza torkolatban volt egy kis kocsma, itt voltak az első próbálgatások koncertezés jelleggel, akkor még kicsi zenekarokkal. Bár ez sem igaz, mert később nevesebb zenekarok is jöttek, mint a Takács Tamás vagy a Boom Boom, Tátraiék. Aztán szünet következett elég sokáig, és 3 éve indultunk újra Frakk néven.

 

 

 

 

381445_274384632624334_1490419748_n.jpg

 

 

 

A torkolat az egy másabb arculat volt zeneileg, ha jól emlékszem.

 

Az rockos volt igen, inkább blues-rock.

 

Miért szünetelt a hely? Anyagi okai voltak, vagy elfáradtatok benne?

 

Nem, más okai voltak. Egy tulajdonjoga volt valakinek, akinek ez nem tetszett, utána átalakították a helyet és diszkóklubként működött 2 vagy 3 évig, talán Andante néven. Aztán megint jött a feltámadás, akkor lett az új Frakk, ahova igényes zenéket szerettünk volna lehozni, inkább jazz és blues műfajokban, de nem nagyon volt közönség, elég szűk volt a réteg, annál is szűkebb, mint amit vártunk.

 

Ez miért lehetett? A távoli helyszín, a város mérete, vagy egész egyszerűen az volt az ok, hogy nincs itt kultúrája az ilyen stílusú zenéknek?

 

Nem mondom, hogy kultúrája nincs, csak lehet, hogy nem jutott el az erre fogékony közeghez, vagy egyszerűen lusták voltak, nem tudom. Azóta azért van egy - két program, a Frei kávézóban egész jól működnek dolgok azon a vonalon, amit annak idején képviselt volna a Frakk. Igaz, hogy kicsit kiestünk a városból, meg az elmúlt néhány évben van egy fajta átrendeződés a zene piacán, nagyobb igény lett az élő zenére.

 

Nem tűnt merész vállalkozásnak a mainstream vonaltól igen távol eső szórakozóhely elindítása a gazdasági világválság kellős közepén? Segített esetleg az MR2-Petőfi arculatváltása?

 

Sokat segített nagyon, persze. Lehet, hogy ez egy mozgatórugó volt, nemcsak Szolnokon, országos szinten is, hogy elindultak újra ezek a klubéletek. Nagy szerepe volt vélhetőleg az akkori MR2-nek, a mai az már sajnos kicsit más irányt vett, de 4 évvel ezelőtt ez tény, hogy egy lökést adott a mai magyar zeneiparnak, illetve a klubkoncertek elterjedésének. A fene tudja, hogy ez bátorság volt-e, vagy nem, ezen soha nem gondolkoztunk, hogy mennyire bátorság, egyszerűen ösztönösen, vagy hát másként fogalmazok, önző érdekből.

 

Önző érdekből?

 

Önző érdekből, merthogy szeretjük ezt a dolgot.

 

Erre akartam kitérni, nem gondolom, hogy ez anyagi önzőség lenne.

 

Igen, ez inkább annyi, hogy ebben nőttünk fel mi valamikor, akkor elég erős klubélet volt és jó volt elmenni koncertekre. Aztán megszűntek ezek a dolgok és persze mi is eltávolodtunk ettől, mint sokan, de hiányzott és valójában a legnagyobb mozgatórugója ez volt az egésznek, önmagunknak hiánypótlás. Aztán hogy ebben vannak partnerek, az meg egy jó dolog.

 

Szervezőként mennyire lehet ezt kiélvezni? Marad erre időd, vagy elveszi az, hogy este minden flottul működjön?

 

Persze, bajok azok mindig vannak, látod, most is elment az áram, de összességében ez nem szokott foglalkoztatni annyira. Általában a koncertszervezés már nagyon gördülékenyen megy, a koncertek előtti dolgok is viszonylag működnek. A technika meg azok a kollegák, akikkel együtt csináljuk már beállt rendszer, igazából már nincs olyan nagy bajunk, persze ez a költözés nem tett azért nagyon jót nekünk, illetve sok idegességtől megkíméltek volna bennünket, hogy ha nem kellett volna otthagynunk a másik helyünket, de most már kezdünk beállni, tehát nem lesz ezzel baj reméljük.

 

 

 

 

179845_143291982400267_586168_n.jpg

 

 

 

 

Frakk a Tisza - Zagyva torkolatnál

 

 

 

Az első helyszín a múltból adódott. Volt esetleg egyéb megfontolás, hogy kellőképpen távol van ahhoz, hogy probléma nélkül működni tudjon?

 

Nem, egyszerűen akkor jött egy lehetőség ismételten, ahogy bezárt a diszkó. Kicsit nagyobb lett, mint a régi, nem sokkal, 40 m2-el, de most már látjuk, hogy az mégis csak egy kis tér volt, kis akusztikus koncerteknek megfelelő, de ahogy a mai jelleggel működünk, arra alkalmatlan volt a hely.

 

A megnyitás előtt szórólapok hirdették az álláslehetőségeket. Könnyen sikerült megtalálni a megfelelő alkalmazottakat az üzemeltetéshez? Hamar összerázódott a csapat, vagy cserélődtek az emberek? Esetleg most is a kezdeti tagokkal találkozhatunk a bejutásnál/pultnál?

 

A vendéglátás az egy olyan szakma, hogy nagyon nehéz fix embereket találni. Akik most itt vannak, azok a régi Frakkban is ott voltak és azt gondolom, hogy most egy stabil gárdával rendelkezünk, de az élethelyzetek változnak embereknél, meg valljuk be ez nem egy könnyű szakma - bár idézőjelbe téve persze a könnyűségét - vannak ennek is nehéz dolgai, inkább azt mondanám, hogy mentálisan kell ezt bírni a lányoknak. Meg a fiúknak is, de a lányoknak nehezebb bizonyos dolgokat elviselni. Volt, aki azért ment el, egyszerűen nem bírta mentálisan az egészet, úgyhogy ilyenek benne vannak a pakliban, de azért viszonylag most azt mondom, hogy stabilak vagyunk.

 

A kezdetekkor nem volt olyan, hogy heti szinten kellett cserélni az alkalmazottakat?

 

Nem, azért heti szinten nem, persze volt, hogy próbaidő volt és 2 nap után mondta azt, hogy nem, vagy mi mondtuk azt, hogy nem alkalmas erre a feladatra. Ez elég gyorsan lezajlott, ezzel nem volt sokáig problémánk, a harmadik alkalommal már túl voltunk mindenen.

 

 

 

 

164406_127940053935460_6605368_n.jpg

 

 

 

 

Szórórlap a nyitás előtti időkből

 

 

 

A Nyitást követő nyáron szünet következett. Miért vált szükségessé a pihenő?

 

Nyáron nem működnek ezek a koncertek, a nyár a fesztiválokról szól és a zenekarok sem klubéleteznek. Most annyit változtatunk, hogy ha már ide kerültünk a Tisza part közelébe, és van egy jó nagy teraszunk, kisebb, unplugged jellegű koncerteket fogunk alkalmanként tartani, nem ilyen rendszerességgel, mint most, de havonta egyet - kettőt fogunk kint a teraszon csinálni és vannak egyéb terveink is, kicsit meg akarjuk mozgatni a terasz életet.

 

A közönség mennyire állandó? Érezhető lemorzsolódás az őszi nyitáskor, vagy annyira ki van éhezve a keleti térség, hogy ez nem jelentkezik számokban?

 

Morzsolódás mindig van, meg forgás is, mert igaz, hogy javában inkább az alternatív zenei világot hozzuk le ide, de azért a hiphop-tól kezdve a keményebb rock zenéig bezárólag vannak más zenekarok is, ezért aztán cserélődik valamelyest a közeg. Persze vannak törzstagok, akik szinte minden koncerten itt vannak. A visszaesés nem érezhető, amikor elkezdődik a szezon, akkor úgy folytatódik, minthogyha nem hagytuk volna abba, persze ezt a tavalyi évre vonatkoztatva tudom mondani, most idén még nem tudjuk mi lesz.

 

A kihagyást költözés követte, a választás a Tallinn városrész régi mozijára esett. Honnan jött ez az ötlet? Mennyi energiát emésztett fel a filmszínház átalakítása szórakozóhellyé? Más lett a hely atmoszférája?

 

Teljesen más lett, a kis Frakk az egy más jellegre rendezkedett be, kicsit más zenei stílusra. A Tallinn mozi az egy hirtelen jött dolog, ott is diszkó működött érdekes módon előtte, de az is befulladt. Nagyjából ki volt alakítva a terem, mi igazából a bárpultot alakítottuk ki, illetve a designhoz nyúltunk hozzá, persze színpadot építeni, meg ilyen apróságokat azért meg kellett csinálni, 3 hét körül volt, amit energiába és munkába fektettünk illetve jelentős pénzösszeget is ráköltöttünk, utána elég gyorsan kialakult. Sok minden adott volt, nem tudtunk hozzányúlni a mozi terem jellegéből kifolyólag, próbáltuk a lehető legjobbat kihozni, viszonylag szerintem jól sikerült, sajnáljuk is a helyet, mert elég sok energiánk benne volt, de ez van. Jönni kellett, jönni kellett, nincs mese.

 

 

 

 

460526_350327155065294_634589973_o.jpg

 

 

 

 

30Y a Tallinnba költözött Frakkban (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

A fejlesztések anyagiakban gondolom benne ragadtak. Emlékszem, Esti Kornél koncerten volt, hogy beázott a terem. Ezt nektek kellett megoldani, vagy a főbérlő foglalkozott vele?

 

Igen, azt mi is szigeteltük, a bérlő is próbálta. Igazából az a tető annyira vacak volt, hogy azt egyik helyen megcsináltad, másikon elkezdett csorogni, sajnos azért ott komoly invesztációra lett volna szükség, amit nem kaptunk meg. Más volt a tulajdonos elképzelése, mint most már látjuk is, teljesen más irányt vesz az egész, elméletileg fitness terem és kispályás foci meg ilyesmi lesz, most ez a legújabb.

 

Ami megnyitott konkurenciaként, az be is zárt?

 

Az igen, elég gyorsan bezárt, rájöttek valószínűleg, hogy azért ez nem olyan aranybánya, mint ahogy hitték. Szerintem egy jó ötlet, hogy kispályás focit csinálnak oda, a terem adott, azt hiszem, picit kell bővíteni rajta, meg erre lehet jó pályázati pénzeket összeszedni, okos a gondolat, de valamiért azért nekünk mégiscsak fáj ez, hogy ott ragadtunk.

 

Mi alapján áll össze a meghívott zenekarok listája? Van koncepció a hónapok megszervezése mögött?

 

Gyakorlatilag éves koncepcióban kell gondolkozni, nem hónapokra előre, már azt is tudom, hogy jövő február-márciusban kik lesznek nagyjából, meg az őszt is tudom. Itt azért úgy kell osztani a lapokat, hogy az a zenekaroknak is jó legyen, nekünk is, meg a közönségnek is, ezt a 3 dolgot kell összehangolni, hogy ez normálisan működjön. Igazából most már nem is annyira kell, persze új zenekarokat mindig keresünk, azért vannak, akiket szívesen látnánk itt, de alapvetően most már visszatérő zenekarok lesznek javarészt, és 20% lesz új, akik még nem voltak. Most dolgozunk például, hogy a Tankcsapda lejusson ide klubozni, vagy Alvinék. Csomó olyan zenekar van, akik még eddig nem jutottak le, azokat persze le fogjuk rángatni ugyanúgy. A többiek meg majd jönnek maguktól.

 

Akadnak személyes kedvencek?

 

Vannak, de inkább nem mondanám, több is van persze.

 

Sértődés lesz belőle?

 

Nem. Ez egy szűk világ, nem nagyon vannak titkok, így a manageri körökben tudják. Most nyugodtan elmondhatom, hogy nagyon szeretem például a holnapi zenekarokat, akik jönnek (Carbovaris, Esti Kornél), a Vad Fruttikat, de nagyon jó kapcsolatot ápolok a Quimby-vel, a Supernemmel, Kiscsillaggal, Fish-el. Vannak olyan zenekarok, akikkel kimondottan nagyon jó kapcsolat van és vannak olyanok, akikkel csak szimplán munkakapcsolat.

 

Milyenek a visszajelzések a zenészektől, mennyire szeretnek ide jönni?

 

A Tallinn mozit nagyon szerették. Ezt még nem tudjuk, mert ez egy új hely. Azon vagyunk, hogy ezt is megszeressék ugyanúgy, ahogy a közönség.

 

 

 

 

706298_347104268720916_1081783373_o.jpg

 

 

 

 

Pál Utcai Fiúk a Tallinnba költözött Frakkban (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

Találkozni sztárallűrökkel, vagy ezen a szinten ilyenek nem jelentkeznek?

 

Annyira nem, teljesen normál emberek, abszolút a mi világunkban élnek, nincsenek kirívó esetek, most mondjuk azt, hogy a Quimby volt a top zenekar, aki eddig játszott nálunk, tök normálba berúgtunk egy pult mellett együtt. Igazából nem tudok mondani ilyet.

 

Figyelemmel követed az új zenekarokat? Vannak, akiket nem hallhattak eddig a szolnokiak, de a jövőben számíthatnak rájuk?

 

Persze, figyelemmel követjük, például holnap játszik a Carbovaris, nagyon kis fiatal, tehetséges zenekar. Sokat járok fesztiválra, s ott kimondottan olyan koncerteket nézek meg, amiket nem ismerek, fókuszáltan keresem azokat a zenekarokat, amiket még nem láttam, nem hallottam, vagy már hallottam róluk, de még élőben nem láttam, így aztán próbálunk szinten lenni. Mindenkit nem fogunk tudni megmozgatni és lehívni ide, de törekszünk rá, hogy azok, akik véleményünk szerint jók, vagy jók lesznek pár év múlva, nagyok lesznek, azokat hívjuk. A fiatalok közül nekem nagyon nagy kedvencem az Ivan & The Parazol nevű zenekar, akik szerintem nagyon jól csinálják, amit csinálnak, de például a Carbovaris is jó, aki holnap jön. Esti Kornél szintúgy, ők már nem annyira fiatalok, de azért még van előttük jövő bőven.

 

Szerintem az egyik legőszintébb produkció az utóbbi időben, legalábbis nekem eléggé hiteles.

 

Most új felállás van egy picit. Kikerült a billentyű és más énekes van, de ezt nem tudjuk, hogy jót tesz a zenekarnak, vagy rosszat, egy más útra léptek, biztos jól fogják csinálni azt is, szerintem jó lesz, egy kicsit keményebb hangzása lesz talán.

 

Lehet szerencsésebb, hogy még most történt meg, nem 2-3 év múlva.

Ezek mindig benne vannak a zenekarokban. Például, a Vad Fruttiknál is az ugrás előtt történt egy csere, kettős tagcsere ráadásul, amire most azt lehet mondani utólag, hogy jót tett a zenekarnak, akkor senki nem tudta. Nem személyes okok voltak ott sem, hanem egyszerűen családi, gyerekszületés meg egyéb, amit nem tudott már felvállalni mondjuk a zenész, mivel látta, hogy kicsit magasabb fokra kapcsolt a zenekar pályája és már nem bírta el, ilyenek benne vannak, de én azt gondolom, hogy ez jót tesz a Kornélnak is.

 

Hogyan értékeled az underground színteret? Mennyire lett divat az egész attól függetlenül, hogy egy szűk réteget mozgat meg?

 

Vannak divatosnak tűnő zenekarok, akiknek nem látom nagyon a jövőképét. Nem tudom most, hogy felfújt lufi lett vagy majd tartós zenekar lesz, s most itt nem nevezek meg zenekart, de van olyan zenekar, aki most nagyon-nagyon fut, és igazából nem látom, nem csak én, mások sem látják mögötte azt a tartalmat, ami hosszú távon jó lehet. Az egyik ilyen név nélkül, tavaly szerepelt kint Magyarországon kívül és képviselt bennünket. Ők is most kipukkadni látszódnak, már kevesebb taggal vannak, egyébként tehetséges a zenekari részleg, de lehet, hogy ők is felkapottak voltak, ma már nem annyira felkapottak, de van még jó néhány ilyen, ez mindig is lesz, ezzel nincs baj, ilyenek lesznek, és mellette szépen felcseperednek az értéket képviselő, hosszútávon működő zenekarok. Ez így van rendjén.

 

Az említett zenekar koncepciója szerinted életképes volt és egyedi?

 

Ezt nem tudom. Nehéz megítélni, mert jól indult, szerintem felfokozott volt és túl korai a siker. Ha ez nincs, akkor lehet, hogy hosszabb távon jobban működik, így viszont kipukkadt egy picit. Én a billentyűs zeneszerzőt ismerem régóta, egy másik zenekarnak volt szintén oszlopos tagja, egy Toy Division nevű zenekarnak, nagyon jó, előremutató zenét játszottak, ők akkor játszottak olyan elektronikus részeket meg olyan drum & bass effekteket már 10 éve, amit még akkor csak fülelt az ember. Persze ez köszönhető volt annak, hogy egy dj is mozgatta a hátteret, de hogy most mi lesz velük, azt a jó ég tudja. Szerintem majd lehet, hogy valahogy most talán el fognak indulni egy más irányba, és akkor fognak jobban működni. Újra kell építeni magukat, azt gondolom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toy Division - Personal Jesus

 

 

 

Szerinted egy sikeres albumot mennyire könnyű felülmúlni a következő lemezzel? Lehet még újat mondani pár év múlva egy olyan produktum után, ami az addigi összes inspirációt magában hordozza?

 

Persze, vannak erre példák.

 

Magyarországon sok ilyen zenekart találunk, akik ezt sikeresen űzik?

 

Én azt gondolom, hogy kevés van. Azokból lesznek a kvázi nagy zenekarok, akik tudnak ilyet. Bizony nagy zenekarok is kerültek már mélypontra, lásd Quimby. Nekik is volt olyan öt évük, amikor gyakorlatilag el voltak tűnve.

 

Ott magánéleti dolgok is közrejátszottak.

 

Így van, de ez egy zenekar életében benne van. A magánélet az meg kihat a dalszerzésre és a működésre egyaránt, hogy mi okozta, az teljesen mindegy, de megjárták a poklot és most utána felemelkedtek, ez tesz talán igazán naggyá egy zenekart. Nagyon nehéz megismételni egy hirtelen jött nagysikerű lemezt, nagyon-nagyon nehéz újra kiadni és most azt gondolom nem árulok el egy nagy titkot, hogy amikor nem jelenik meg egy lemez, bár be volt harangozva, annak nagy része mindig azért van, mert nem érzik annyira erősnek a lemezt, hogy felnőjön az előző mellé és ezért aztán pici időnyerést kell még a zenekarnak mindig meglépnie, vagy sikerül aztán meglépni a szintet, vagy nem, de ha ügyesen csinálják, akkor sikerül. Nekik nagyon nehéz lehet, én nem irigylem őket, mert az ötletek csak kifogyhatnak mindenkiből előbb-utóbb. Inspiráció kell.

 

A Quimby sikerében nagy szerepe volt, hogy a Kispál és a Borz visszavonult? Csúszott egyet felfelé a ranglétra, vagy ennek nincs hozzá köze?

 

Szerintem sokkal nagyobb köze van a Csík zenekarnak például hozzá, ennek a közös fúziónak, amit csináltak. Mind a két zenekarnak nagyon jót tett az-az egy-két átirat, amit közösen csináltak. Hogy a Kispál ebbe játszott-e szerepet, vagy nem, hogy eltűnt valamilyen szinten a palettáról, valamennyire igen, de a Quimbynek azért jelentősen más rétege van. Nem azt mondom, hogy nincs átfedés, mert van persze, de én azt gondolom, hogy nem annyira volt ez kihatással. Arra viszont jobban lehetett, hogy nagy színpadra jobb időbe került be egy Quimby visszatéréskor. Olyan szinten jókor tértek vissza, hogy egy másik nagy zenekar akkor ment el.

 

A Csík zenekart többen bírálták a közreműködések miatt. Te mit gondolsz erről?

 

Azt gondolom, hogy nem is én válaszolom ezt meg, hanem a közösség megválaszolja, szerintem jó dolog. Ha nem lenne az, nem lenne annyi ember a koncertjükön, ez szerintem önmagáért beszél. Nagyon tehetséges zenészek működtek együtt más jellegből érkező szintén nagyon tehetséges zenészekkel. Az hogy savanyú a szőlő a népzenészek körében bizonyos sikerek miatt, ez lehetséges persze, mert valljuk be azért nagyon-nagyon nem ismert és kedvelt sok népzenekar, holott lehet, hogy professzionálisabban játsszák a népzenét és lehet, hogy még különlegesebb feldolgozásokat vagy gyűjteményeket juttatnak el. De mondhatom például a Ghymes zenekart is, aki már most nem annyira prosperál, nekik is volt egyfajta átiratuk, összeolvasztottak zenei stílusokat és jól működött az is. Nem kell ezt bántani, mert szerintem egy nagyon érdekes és izgalmas kaland, úgyhogy én például szívesen látnám a Csík zenekart itt nálunk.

 

Szerintem sem ment el a zenekar a populárisabb irányába.

 

Amellett ők ugyanolyan komoly gyűjtőmunkát végezve játszanak mást is.

 

Lehet, hogy a népzenében mozgó szűk réteg sznob hozzáállása mindez?

 

Lehet az irigység, lehet a sznobság, én nem tudom, minek lehet nevezni, de igen.

 

 

 

 

181050_500423366685714_1212178643_n.jpg

 

 

 

 

Pali plakátkészítés közben (forrás:

MozGo)

 

 

 

A Kispál és a Borzra visszatérve szerinted mennyire volt helyénvaló a visszavonulás?

 

Szerintem Lovasi pontosan tudja mindig, hogy mit csinál. Valószínűleg elfáradtak. Elég sok évet végigbrusztoltak ők és vélhetőleg kimerültek, illetve a Kispállal való együttműködés megbicsaklott valahol, s utána nem működött annyira, azt meg nem kell erőltetni. Én azt mondom, hogy sokkal őszintébb dolog ez, mint hogy most csináljuk csak azért, hogy pénzt keressünk, úgysem működött volna, azt leveszi a zenekarról a közönség, ha már nem működik valami. Ennyi volt, szép volt, jó volt, elmúlt, nincs ezzel baj.

 

Ez az önvizsgálat jellemző az underground vonalra?

 

Nehéz megítélni, de azt gondolom, hogy a komoly zenekaroknál abszolút jól működik. Elég komoly önkritikák vannak, megvannak a szaktekintélyek ebben a világban is, s bizony, bizony a kisebb vagy feltörekvő zenekarok kikérik az öregek véleményét, de érdekes módon oda-vissza működik ez, mint ahogy említettem ez egy nagyon szűk réteg és itt nincs irigység, én nem látom az irigységet. Sokkal inkább látom azt és tapasztalom azt, hogy segítenek egymásnak a hasonló jellegű zenekarok, akik kvázi konkurenciának kellene, hogy legyenek, nem azok, hanem sokkal inkább segítő jobbot nyújtanak és meghallgatják egymás zenéit, egymás szövegeit, értelmezik, elmondják, hogy „figyu, szerintem én lehet, hogy itt belenyúlnék”, aztán vagy meghallgatják, vagy nem, de inkább ez a vonal működik és ez jó.

 

A piac nem tereli ebbe az irányba a zenekarokat? Volt nálatok is, hogy egyszerre kettő nagyobb zenekar lépett fel egy este. Erre a létszám miatt van szükség, vagy bandák közötti barátságokból adódnak ezek az alkalmak?

 

Ez erősen piaci hatás, ugyanis ma kevés pénz jut erre. Akik egyáltalán érdeklődnek ez iránt a koncertesdi iránt, nekik a pénzügyi lehetőségeik alacsonyak, amit erre tudnak szánni, ezért, hogy ha régióban gondolkozunk, és mondjuk nem csak Szolnokban, hanem a környező 50 km-es körzetben, akkor szívesebben kimozdulnak az emberek, ha van 2 jó zenekar, 1 zenekarért nem annyira. Nem is azért, mert, hogy 1200 forint vagy 1500 forint a belépő, hanem, hát csak 1 zenekar van, most 2 óra hosszára nem megyek el. Ha van már 2 zenekar is, s ráadásul mindkettő jó, akkor inkább megmozdulnak, és inkább kijönnek. A piac így jobban működik most igen.

 

A közönség mennyire követelőző új lemezek megjelenésénél? Tetten érhetők az elvárások, meg kell ezeknek felelni?

 

Hogyne kéne, persze, hogy meg kell. Nem úgy kell megfelelni, hogy akkor most csak az új lemez anyagát játsszuk, mert nyilván nem, hanem úgy, hogy az új lemezen legyen 2-3-4 olyan szám, ami méltó folytatása az előzőnek, nagyon nyers ilyen szempontból a közönség és kritikus, mert ha valami nem jó, akkor azt elég gyorsan közlik.

 

Azt közlik, ha valami nem elég jó, vagy azt, hogy ez nem olyan, mint amit az előző lemezen megszoktam. Mennyire „műértő” a közönség?

 

Megoszlik szerintem abszolút mértékben, de hogyha valami nem olyan, mint az előző, de jó, csak szokatlan, az nem baj. De hogy ha ez a szokatlan mondjuk nem jó, akkor baj van. Ha szokatlan és jó, kicsit több elektronikát tesz bele egy egyébként rock zenét játszó zenekar, de azt jó helyen jó időbe és jó ízléssel, azt szerintem elfogadják. Aki nagyon fanatikus és nagyon egyirányú, vagy egysíkú zenében, annak persze nehezebb ezeket elfogadni, de én azt gondolom, hogy főleg a mai fiatalság már sokkal nyitottabb, nem hiszem, hogy gondot okoz nekik, hogy ha egy pici újítás van a zenében, sőt talán még el is várják, lehet, hogy nem baj, hogy ha most egy zenébe bekerül egy dubstep effekt, bár rockzenéről beszélünk vagy alternatívról és ennek ellenére szerintem ezzel nincs baj.

 

Nem bazári mostanság ehhez nyúlni?

 

Én azt gondolom, hogy ha jó helyre tesznek bármit, akkor nem.

 

Az önjellemzésben megjelenik „ülős, egyszálhangszeres” produkció is, azonban én nem emlékszem ilyesmire a Tallinn keretén belül, inkább a „duhajkodós” koncertek domináltak. Várhatók csendesülős események is?

 

A Tallinn mozis időszakban az elején minden pénteken volt egy akusztikus esténk, ahol környező, vagy szolnoki zenekarok játszottak. Mondhatnánk azt, hogy nem volt rá igény, vagy nagyon szűk réteg járt erre, úgyhogy aztán megszűnt, mert nem jó, hogy eljön egy egyébként igazán tehetséges meg aranyos 2 szál gitáros, jó zenét is játszik és ott van 20 ember. Az nekik is illúzióromboló, nekünk is, mert mi meg szerettük volna, ha legalább 50-60 ember körbeüli. Jó hangulatú koncertek voltak, de ennek ellenére valahogy ez nem alakult ki, valószínűleg a helynek is köszönhető, bízok abban, hogy nyáron ezek az akusztikus teraszos koncertek, ami egy más hangulat lesz, jobban fognak működni, úgyhogy nem adjuk fel azért.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30Y Szentimentálom

 

 

 

Várhatók nagyobb zenekarok is, vagy a környező zenészekre fókuszál ez a program?

 

Nagyobb zenekart is szeretnénk csendesülősben, például a 30Y-nak a Szentimentáléját én nagyon szeretném, hogy ha össze tudnánk hozni Szolnokra, folynak is egyezkedések ezzel kapcsolatban, meglátjuk. Van más akusztikus jellegű műsort csináló ismertebb zenész, akit szintén szeretnénk látni, én már egyébként láttam őket akusztikusan, nagyon jók, sőt van olyan külföldi zenész is, akit szeretnénk lehozni, de persze ez mind anyagi kérdés, hogy hogyan tudunk megállapodni, mert azért nyilván ingyen nem játszik már senki, útiköltségért sem szívesen, meg mi sem szeretjük. Az elég rossz érzés nekünk is, hogy ha, nem titkoltan vannak olyan előzenekarok, akik ingyen játszanak. Nem mi miattunk játszanak ingyen, hanem egyszerűen kapnak egy lehetőséget egy nagyobb zenekartól, hogy akkor gyertek velünk turnéba, de nem kaptok semmit, csak a lehetőséget, hogy felléptek előttünk. Az is jó dolog valamilyen szinten, mert mindenki így kezdi el, de nekünk mégis mindig rossz érzés, hogy nincs pénzük, például volt tavaly olyan, hogy egy székesfehérvári kis zenekar jött el játszani hozzánk és a végén adtam nekik 20000 forintot, ami „kőkemény nagy összeg”, és a gitáros srác a nyakamba ugrott, hogy 2 éve játszanak már előzenekarként és sehol nem kaptak még semmit, mondom ezt nem hiszem el, tehát annyit se, hogy leutazzatok Székesfehérvárról Szolnokig, az útiköltséget. Azt mondja, higgyem el, még annyit se. Ez viszont borzasztóan rossz.

 

Ez jellemző az ország helyzetére? Ezzel kell számolni minden kezdő zenésznek?

 

Azt gondolom, hogy igen, s ilyen szempontból kemények a nagy zenekarok is, mert nem támogatják a kicsiket olyan szinten, hogy azt mondanák, hogy jó akkor gyerekek adunk a mi gázsinkból egy kicsit nektek, ha a hely maga nem ajánl fel pénzt, akkor nincs.

 

Gondolom a nagyobb zenekaroknak is csökkent a gázsija annyira, hogy ne nagyon lehessen adakozni.

 

Költségek növekedtek meg nagyon egyrészt, a gázsi azt gondolom, hogy talán nem csökkent, hanem több mindenre kell elkölteni egy zenekarnak, minden nő, az üzemanyagárak, a hangszerek fenntartása, új hangszerek megvétele, s annyival meg nem tudnak többet keresni a zenekarok. A klubélet gyakorlatilag arra elegendő, hogy szinten tartsák magukat vagy a zenekart, ebből nem tudnak megélni. Megélni a fesztiválokból tudnak meg az egyéb ilyen falunapokból és egyéb olyan eseményekből, ahol van egy szponzor, vagy állami támogatás vagy bármi és jó pénzért el lehet adni a zenekart, de azért ez nem egy életbiztosítás.

 

Egyébként el lehet adni a zenekart? Van Magyarországon akkora piaca ennek, hogy könnyen mögé álljon egy szponzor?

 

Fesztiválon igen, egyébként nem.

 

A mostani anyagi helyzet és az ország erkölcsi állapota ennek a színtérnek táptalaj vagy hátráltató tényező?

 

Ha ezt az iparágat nézem, amit mi művelünk itt most, én azt gondolom, hogy ez hátrány. Ami nagy szerencséje tényleg ezeknek a zenekaroknak, hogy sok fesztivál van, ami régebben nem annyira volt. Ha a fesztiválok nem lennének, akkor éhen halna az összes zenekar. Igazából az táplálja a zenekarokat és a klubéletezés az, mint említettem is, az csak szinten tartásra elegendő. A gazdasági helyzet, az nagyon-nagyon nem jó. Semmilyen szempontból, de erre sincs jó hatása, nem támogatják. Volt egy időszak, amikor próbálták ezzel a PANKKK programmal támogatni a magyar zenekarok és klubok életét, ami aztán, mint tudjuk szép kis pénzmosoda és visszajátszás volt, de legalább akkor a zenekarok kerestek valami pénzt még azzal együtt is, hogy jobbra-balra elcsúsztak a pénzek. Most az ég egy adta világon semmi támogatottságuk nincs, mert lemezből nem tudnak megélni, hiszen már gyakorlatilag nincs. Szerzői jogokból kapnak valami pénzt, csak nem játsszák őket, úgy meg elég nehéz szerzői jogdíjakat keresni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belga - Artisjus

 

 

 

Amúgy se egy nagy pénz az.

 

Amúgy se egy nagy pénz, igen, lehet, hogy egy-két sztár több pénzt keres a youtube-ból mint ők a szerzői jogból, ilyen szinten sajnálható az egész történet.

 

Ez érezhető a feltörekvő zenekaroknál? Kevesebbet termel ki az ország magából, mint tíz évvel ezelőtt?

 

Szerintem sokkal több próbálkozás van most. Az, hogy életképességben mennyire maradnak meg jobban, azt nehéz megítélnem, de alapvetően azt gondolom, hogy sokkal több kezdő zenekar van most, mint volt régebben. Még ez sem biztos, hogy igaz, több jut el a színpadokig, pont a fesztiválok jellegéből adódóan is, próbálnak biztosítani minél több programot, meghívnak olyan zenekarokat, akik teljesen ismeretlenek, de mivel délután kettőkor is akarnak játszatni valakit a színpadon, ezért beteszik a feltörekvőket, akik között aztán vannak tehetségek. Nagyon sok tehetségkutató van, az A38 hajó évről évre csinál ilyen tehetségkutatót például, ahol fellépnek mindenféle kisebb zenekarok. Vannak törekvések, hogy megtalálják a zenekarokat. Az más kérdés, hogy megint hoztak egy olyan buta rendelkezést, ezzel a mi számít magyar zenének, ami nem annyira ezt fogja szolgálni. Az, hogy egy Carbonfools, aki nemzetközi szintű zenét játszik, de angolul énekel, azt nem nevezhetjük magyar zenének, az megint egy elég idétlen törvényhozás, ez most lehet, hogy egy kicsit majd negatív hatással lesz. Persze szerintem ezt a törvényt elég gyorsan át fogják írni, bár itt megint nem látunk bele a politika bugyraiba, hogy mit miért csinálnak, nyilván ennek is megvan az oka. De ez kihatással lehet az ilyen fiatal zenekarok életére.

 

Azt gondolod, hogy ez érezhető lesz? Mint említetted, inkább a fesztiválok a színterei ennek a rétegnek, nem pedig a rádió. Ha jól tudom, a rádióra hivatkozik ez a rendelet.

 

Igen, ez a rádióra, de végül is a rádiónak kéne közvetíteni első sorban ezeket a zenéket.

 

Közvetít most szerinted?

 

Nem. Hát de, persze közvetít, a fizetett, egy-két évre felépített idézőjelbe téve mai nagy sztárokat, azt közvetíti hogyne, hallod a rádióban nap, mint nap a gagyibbnál gagyibb számokat, idétlen szövegekkel rendelkező zenei kreációkat azt hallod persze, komoly értéket képviselő zenekarokat meg alig hallasz. Én elhiszem, hogy reklám rádiók vannak, de a közrádió, aminek feladata lenne ezeket előtérbe helyezni, az sem csinálja ezt.

 

Sokat romlott az elmúlt években érzésed szerint?

 

Rengeteget. Ott is elment a butulás irányába, zenei butítás van ott is igazából, de hogy ha mondjuk te is hallgatod vagy hallgattad régebben, akkor szerintem teljesen tetten érhető, bár ők azzal magyarázzák, hogy a piaci igények ezt követelik meg, én azt gondolom, hogy nem. Sőt, a közrádiónak nem a reklámból kéne megélnie, hiszen ezért közrádió. Ha nem a reklámból kell megélnem, akkor nem vagyok kötelezve semmilyen irányba, akkor képviseljek valamit és akkor képviseljem azt, hogy ez a zenei csatorna ez bizony előszeretettel játszik nem ismert mai magyar és külföldi zenekarok új számait, vagy feltörekvő zenekarok számait és aztán a piac majd megszűri, hogy ebből mi az, amit szeretnek, és mi az, amit nem, de ez már nincs, ez elmúlt. Van egy-két műsor, ahol bemutatnak néhány számot, aztán itt kimerült a dolog, de az meg olyan idősávban van, amit nem hallgatsz meg. Napközben, amikor ülsz az autóban, nem ezt hallod. Úgyhogy igen, azt gondolom, hogy most nem jó irányba ment el ilyen szempontból sem a magyar rádiózás, meg ez a törvény ez megint egy buta intézkedés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Carbonfools fricska a jogszabályra

 

 

 

Azt gondolom, hogy emiatt még jobban felfokozódik az ilyen helyek jelentősége, mint a Frakk is.

 

Ezt nem tudom megítélni, lehet, hogy nem pozitív irányba mozdítja el a dolgokat, mert amikor sugároztak a rádiók ismeretlen zenekarokat, akkor azért valahogy mégiscsak megismerték legalább őket. Ma úgy működik ez a piac, hogy arra jönnek el, amit ismernek. Én azt gondolom, hogy nem lesz jó irány és nem lesz segítség ez a klubéletnek, sőt inkább hátrányát fogja gyakorolni, mert sajnos egy ilyen világot élünk, hogy csak arra megyünk el, amit ismerünk és az összes többi nem érdekes. Nem látom egyelőre a pozitív elmozdulást. A régiós rádióknak is szerepe lenne ebben, de ők meg mennek a nagy közmédia után.

 

Elektronikus zenei rendezvények helyt kaptak a Frakkban? Tervben van egyéb zenei stílusok felé történő nyitás?

 

Önállóban nem volt ilyen, hanem egy-egy koncert után, amikor próbáltunk nyitni persze nem titkolt szándékkal, hogy maradjanak ott az emberek szórakozni, de ez egy érdekes dolog, mert a koncert után általában a közönség eltávozik, teljesen mindegy, hogy mi szól. Itt is próbálkozunk majd, egy ez kicsit más jellegű hely, itt talán jobban itt lehet tartani az embereket. Én például szeretem az elektronikus zenét abszolút, a múlt heti Brains koncertet is nagyon szerettem, és utána is csináltunk itt hasonló zenei jelleggel egy kis partit, de itt maradt a közönség 30%-a, aki egyébként jól érezte magát, de a 70% meg elment még azelőtt, hogy bármi történt volna, pedig körülbelül 2 perccel a koncert után szólt a zene, csak egyszerűen nem is érdekli őket, elmennek, úgyhogy valószínűleg nem ez lesz a fő profilunk.

 

Lesznek még próbálkozások?

 

Lesznek, koncertben is. Ősszel fog jönni Neo, valószínűleg Zagar is, ez a jelleg hozza magával ezt a zenét, s utána abszolút lehetne ilyen party zenéket csinálni. Meglátjuk, hogy mennyire fog működni. Ha 30 ember jól érzi magát utána, az nekünk jó, mert most ha 30 embernek csináltunk jót ezzel, akkor 30 embernek csináltunk, ez benne van.

 

 

 

 

zagar_index.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Betudható esetleg ez a távolságnak?

 

Nem tudom, ezt így nehéz megítélni. Azt gondolom, hogy az a réteg, aki koncertekre kijárt, az utána nem hiszem, hogy elment diszkóba, nehéz elképzelni, bár ez sem kizárt, igazából nem követtük az embereket, merre mennek. Nem gondolom, hogy feltétlenül elindultak egy belvárosi diszkóba. Szerintem eljöttek koncertezni, jól érezték magukat, hazamentek. Érdekes, mert nyugaton már ez eléggé beállt szokás kezd lenni, hogy éjfélkor vége van a koncertnek és kész, az emberek hazamennek, pihennek, úgyhogy lehet, hogy ilyen tendencia itt is majd be fog állni.

 

A Facebookon több esetben szóba került a konkurencia. Egyre több zenés est látható valóban, de lehet ezen rendezvényeket konkurenciaként említeni? Szerintem igen más profillal rendelkeznek. Érezhető versenyhelyzetet teremt mindez?

 

Minden zenés esemény, ami élőzenés, az persze, hogy mind konkurencia. Nem azért, mert ha vélhetőleg egy heavy metal banda lép fel a váróteremben és itt fellép a Brains, akkor nem valószínű, hogy nagy az átfedés, de mivel annyira szűk az emberek pénztárcája, így olyan szinten kihatással lehet, hogy ha oda elment az egyik hétvégén és itt 2 hét múlva van egy hasonló jellegű, vagy érdeklődési körbe illő zenekar, akkor arra már nem lesz pénze. Ilyen szinten igen is van konkurencia nyilvánvalóan, ami egyébként sajnos a gazdasági helyzet mutatója, igazából Szolnoknak egy ilyen klubot 5-600 fővel el kéne bírni üzemeltetni, meg még mellette másik 2 kisebbet, 3-at simán. Szóval nincs pénz az emberek zsebében, és ebből kevesebb jut, így bizony minden konkurencia igen.

 

Számomra meglepő, hogy van egy főiskola Szolnokon, s évekig nem tudott ráépülni erre egy ilyen hely, míg máshol az országban ez teljesen általános jelenség.

 

Igen, az az érdekes, hogy most már nagyon főiskola sincs, ami egy rosszabb hír, nagyon kevés főiskolás van. A másik meg az, hogy amikor sok főiskolás volt, akkor nem működött éppen ez a rock, vagy alternatív jellegű zenei klubozás Szolnokon.

 

Országosan sem?

 

Nem, az egyetemi városokban ez mindig működött, itt Szolnokon nem működött, de viszont jól működtek az egyetemi diszkók, valahogy arra volt igény, nem tudom, talán más a jogászok meg az orvosok hozzáállása.

 

Ez így lemérhető lenne, egy felületesebb embertömegből dolgozott a helyi főiskola?

 

Ez mondjuk talán túlzás, de le lehet mérni azt hogy egy gimnáziumban milyen zenei igények vannak és milyen mondjuk egy szakipari iskolában, vélhetőleg azért van differencia. Én azt gondolom, hogy mint minden zenéhez, az alternatív zenéhez vagy a jazzhez vagy a rockhoz és mindenhez meg kell érni, mindenhez - és nem bántással mondom ezt - kell egyfajta színvonal. Valószínűleg aki a sorozatokat szereti délután nézni 4-kor, az azért lehet, hogy nem egy komolyabb mondanivalójú zenén fog szocializálódni és nem azt fogja hallgatni, hogy most miről énekel a Likó Marci, hanem meghallgatja azt, hogy Győzike mit csinál a muzsika TV-n, ilyen szinten vannak összefüggések és lehet, hogy a képzésnek a minősége vagy jellege is befolyásolhatta a zenei kultúra kialakulását. Persze ott is biztos megvan az a szűk réteg, aki ezt szereti, de talán kevesebb volt ebből. Aztán lehet, hogy most itt megbántottam érzéseket, de szerintem nyilván kihatással van rá.

 

A Frakknak gondolom nem célja nyitni ilyen téren és népszerűbb igényeket kiszolgálni.

 

Ha a Megasztáros sztárokra, idézőjelbe tett sztárokra gondolok, akkor abszolút nem.

 

Remélhetőleg végső otthonára lel a Frakk a régi Ibiza Street termében. Mit kell tudni az új helyszínről? Változik a befogadóképesség a Tallinn mozihoz képest?

 

Igazából nem, körülbelül ugyanazt a számot tudjuk, hivatalosan 464 főre vagyunk kapacitálva, a Tallinn az 449-re volt, kicsit növekedtünk. Azt gondoljuk, a helyszín jobb abból a szempontból, hogy megközelíthetőbb, hogy jobb a megosztása, külön kisterem-nagyterem. A kisteremben tudunk kisebb, hangulatosabb koncerteket csinálni, 100 fős koncerteket, nagyteremben tudjuk a nagyobb koncerteket és pluszban meg tudjuk csinálni a nyári teraszos jellegű dolgainkat, ami ott elképzelhetetlen volt, illetve ami nagy előnye még ennek a helynek, hogy nincs feljelentés amiatt, hogy az egyébként teljesen idétlen dohányzási törvény miatt kirekedt emberek ott hangoskodtak. Nem hangoskodtak, teljesen egyértelmű, hogy kimész egy olyan helyről, ahol üvöltött a zene, a füled el van tompulva, hangosan beszélsz, nincs ezzel baj, de az a törvény, amit annak idején meghoztak az ilyen rossz hatással volt a hangzavarra, itt nincs ilyen. Itt kimehetsz, ordibálhatsz, igazából nincs senki.

 

 

 

 

734135_394697867294889_1987812917_n.jpg

 

 

 

 

Intim Torna Illegál a kisteremben (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

A múltkori helyen ebből volt probléma?

 

Elég sok volt ebből igen.

 

Hogyan alakul a technikai felszereltség, a régi helyről megismert hangrendszer lesz átültetve az új helyre?

 

Egy picit komolyodott, fénytechnika is komolyodni fog. A színpadtechnikánál arra törekszünk, hogy egyre jobb legyen, egyre szebben szóljon. Itt nagyon sok mindent kell tenni, mert az akusztikája a helynek rosszabb, mint a Tallinn-nak volt. Itt még van mit dolgozni, ma is csináltunk hangméréseket, hangpróbákat, próbáljuk belőni a termet, ezek a napernyők meg egyéb vicces dolgok is azért vannak fellógatva, hogy törjük meg nyeljük a hangot, és ehhez még szeretnénk függönyöket, egy-két dolgot szépen lassan kiépíteni, hogy minél jobb legyen a hangzás.

 

A helyszínváltás érezhető lesz az árakon?

 

Nem, nagyjából ugyanaz.

 

Ez meddig tartható, szerintem nagyon pénztárcabarát a Frakk.

 

Az a baj, hogy most is emelik a jövedéki adót, vagy emelték, és egyre inkább az a törekvés, hogy az alkoholtartalmú italokat is meg az üdítőt vagy az élénkítő hatású italokat is emelik, szeretné elérni a kormány, vagy nem tudom pontosan ki azt, hogy ugyanaz működjön, mint külföldön, hogy ha egy a boltba megveszel 100 forintért valamit, akkor szórakozóhelyen vedd meg 500-ért, vagy 700-ért. Ez nálunk nem fog működni, bár ez a törekvés lesz és ebbe az irányba megyünk, de amíg az emberek pénztárcáját nem növelik, el fogják venni a szórakozás legkisebb lehetőségét is tőlük. Mi abszolút nem törekszünk arra és azért próbálunk maradni a megfizethető árakon belül, mert nem az a célunk továbbra sem, hogy meggazdagodjunk ebből az egészből, hanem az, hogy csináljunk egy olyan helyet, ami nekünk is kedvünkre van, de nyilván azt a költségeket, amibe kerül ez, ki kell gazdálkodni valamiből. Nyilván, ha majd nőnek a költségeink, akkor valamit fognak növekedni az árak is, de alapvetően szeretnénk tartani ezeket a baráti, pénztárcabarát árakat.

 

Az elővételes jegyek árusítása változó helyeken történt a múltban. Sikerült megtalálni a

megfelelő partnereket erre?

 

Igen, azt gondolom, hogy most ez a kettő partnerünk (Édes Titok cukrászda, Contador Cafe) teljesen korrekt és jó. Helyileg is jó helyen vannak, a hozzáállásuk is korrekt, úgyhogy szerintem most igen, hosszútávon velük is számolhatunk.

 

Lezajlott pár koncert az új helyen. Hogyan alakultak az esték, milyen visszajelzések érkeztek?

 

Vegyes inkább úgy mondanám, részünkről, mi látjuk, hogy még mennyi minden teendő van, folyamatosan, hétről hétre teszünk hozzá valamit a helyhez. Mivel nagyon pénzzel nem vagyunk ellátva, ezért apró lépésekről tudunk csak beszélni, de mindig csinálunk valamit. A zenekarok teljesen jól állnak hozzá, mert tudják, hogy egy kényszerpályán mozgunk, nem akartuk mi ezt a költözést, ez elég gyorsan elterjedt a zenekari berkeken belül, eleve úgy jönnek már le, hogy tudják, mire számíthatnak. Általában kellemesebb volt a meglepetés, mint amit vártak, úgyhogy fogják szeretni a zenekarok, azt gondoljuk.

 

 

 

 

894956_403072036457472_2044719307_o.jpg

 

 

 

 

Gitársimogató a Vad Fruttik koncertjén a nagyteremben (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

Átköltözik a „Lazító” rész, hétköznap is el be lehet ülni majd?

 

Talán nyáron délutánonként fogunk üzemelni, de alapvetően a benti rész nem üzemképes, azért ahhoz kint vagyunk a várostól, hogy ez hétköznap működjön. Esetleg a nyarat meg fogjuk próbálni a délutáni órákban, hogy mit bír, de összességében maga a hely nem alkalmas erre.

 

Várható szabadtéri rendezvény a Liget közelségéből adódóan, vagy ez egy nagyon-nagyon nagy lépés lenne?

 

Nem annyira nagy lépés, sőt rajta is vagyunk most egy pillanatnyilag egy napos nagyobb hangvételű koncerten, ahol 4 vagy 5 zenekar lenne, most még azért nem tudom megerősíteni sem cáfolni, mert még tárgyalások folynak, de igen, törekszünk arra, hogy legyen, olyannyira, hogy jövőre már nem egy naposat szeretnénk csinálni.

 

Az új helyen az első koncert előtt flashmob keretén belül búcsúztathatták a vendégek a hely régi arculatát. Tervek között vannak egyéb közösségformáló események is?

 

Vannak ilyen tervek, ma is jöttek srácok meg lányok társadalmi munkázni, akik segítettek nekünk festegetni, örülünk is neki, hogy jönnek vagy vannak ilyen kis jelentkezések, mindenképp van egy közösségformáló célunk, amit aztán szeretnénk majd kiterjeszteni egész komoly dolgokra is. Nem azt mondom, hogy együtt focizzunk mindig, meg együtt menjünk el sörözni-borozni, de azért vannak ilyen irányú tervek. Ebben a zord világban én azt gondolom, hogy szükségszerű, hogy legyen valami közösségépítés.

 

 

 

 

419187_386564721441537_1786813146_n.jpg485272_386564261441583_1243376795_n.jpg

 

 

 

857991_386564174774925_1210112903_o.jpg

 

 

 

 

Festéssel egybekötött Flashmob az új helyszínen (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

Szerintem is nagyon nagy hiány van ebben.

 

Teljesen, az a legnagyobb probléma, amit nem csak én, hanem sokan látunk így már, hogy annyira elhidegült minden és annyira érdektelenné válnak emberek egymással, ami abszolút nem normális dolog. Teljes népbutítás folyik, ami elég jól sikerült, de vannak törekvések mindenfelől, hogy ez ne így legyen a jövőben. Igenis össze kell ülni, nem azt mondom, hogy barátkozni kell mindenkivel, nyilván nem, de érdemes beszélgetni embereknek egymással, gondolatot cserélni, már ha van olyan, akinek gondolata van, és azért szerencsére vannak, úgyhogy igen, szeretnénk közösségépítő jelleggel működni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Emil.RuleZ! - Zanga!Zanga

 

 

 

El lehet árulni terveket, vagy babona miatt maradjanak titokban?

 

Alapvetően nem vagyok babonás, titkolózni se nagyon szoktam. Fogunk például csinálni egy olyan rendezvényt, és most még nem nevezem majd meg, hogy mit, ami kimondottan csapatokra épül és kisebb sportértéke is van és persze közben azért zene is meg fog jelenni a színpadon és mondjuk sör meg bor is elő fog kerülni, tehát igen, lesz ilyen rendezvényünk.

 

Az eddigi működés során melyek voltak a legszebb pillanatok?

 

A tavalyi nyitást a Tallinn-ban jó volt látni, hogy annyi ember eljön az első ilyen koncertünkre, az tényleg egy nagyon jó érzés volt. Aztán tulajdonképpen miden koncert jó érzés volt. Egyszerűen jó látni, amikor emberek jól érzik magukat, ez mindig jó érzés. Az, hogy kiemelkedően jó hangulatú koncert van, az meg plusz rádob a dolgokra, de annyira azért nem akarok kiemelni ilyen koncerteket, mert nyilván elfogult vagyok zenekarokkal szemben is, de talán a nyitás volt az egyik olyan legnagyobb élmény, ami meghatározta, megerősítette azt, hogy ezt jó, érdemes csinálni.

 

A koncerteken túl az üzemeltetés során? Gondolok itt arra, hogy a Frakk bekerült egy szavazásba, ahol az egyik legjobb szórakozóhely címért indult.

 

Igen, tavaly a Voltfolióba bekerültünk. Ezen mi is meglepődtünk igazából, csak tettük a dolgunkat. Valószínűleg ez azért volt, mert ki volt éhezve Szolnoknak egy része erre a jellegű szórakozásra és annyira intenzív és annyira jó hangulatú koncertek voltak, hogy az már a zenekaroknak is feltűnt, s mivel itt a zenekarok adják meg a szavazást ezen a díjon, így ezt a zenekaroknak kell megköszönnünk, hogy így értékeltek bennünket.

 

Nem érzitek saját sikernek azt, hogy a helyet a profitorientáltság helyett az elhivatottság lengi át?

 

Nem, abszolút nem is szoktunk ilyenekkel foglalkozni igazából, tényleg hobbi szint, a feleségem azt szokta mondani, hogy baromi drága a hobbid. A hobbi mindig drága, horgászni se olcsó, hogy ha jó cuccokkal akarsz, nyilván ez egy extra-extra drága hobbi, de azért reméljük, hogy ennek előbb-utóbb lesz majd anyagi értéke is persze, nem mondom azt, hogy nem anyagi érdekből csináljuk, szeretnénk pénzt is keresni vele majd egyszer, legalább annyi pénzt, hogy tudjunk mindig fejlődni egy picit. Nem ez a megélhetési forrás, de annyi pénzt mindenképp szeretnénk a hellyel keresni, hogy tudjunk ráfordítani, hogy fejlődjünk egy picit és tudjunk egyre nagyobb színvonalon működni, 5 év múlva jó lenne, ha már tényleg egy olyan Frakkról beszélhetnénk, ami az ország egyik legjobb helye. Ennek például tudnánk örülni.

 

 

 

 

740751_360461237385219_2007854609_o.jpg

 

 

 

 

Quimby Karácsonykor a Frakkban (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

A Quimby karácsonyi koncertjének helyszín választása hogyan érintett titeket?

 

Felhívott a Quimby managere, hogy figyelj, az van, hogy úgy néz ki, Dunaújvárossal problémáink vannak megint, s arra gondoltam, hogy lemennénk a Frakkba zenélni, hogy mit szólsz hozzá, mondom, hogy gyertek, persze, örülünk neki, meg vagyunk tisztelve és fergetegesen jó 3,5 órás koncertet adtak. Visszatérve ez is egy jó momentum volt, mondjuk én annyira berúgtam sajnos a végére, hogy akkor az egész éves feszültség ott kiszaladt, de jó volt, persze. Ennek örülünk, az valahol mégiscsak egy megtisztelés nekünk is. Nyilván a Quimby részéről ez egy olyan döntés is volt, hogy Pestről meg máshonnan jól megközelíthető Szolnok és Dunaújváros sincs túl messze Pesttől és azt a közönséget is szerették volna kiszolgálni, akik erre tradícionálisan eljártak Dunaújvárosba, s ilyen szempontból szerencsés volt a helyzetünk, mert vélhetőleg mondjuk Szombathelyre nem annyira könnyű lett volna levinni az embereket. Itt az adottságunk, a viszonyunk, a kapcsolatunk is nagyon jó volt és ezek az együtthatások jól működtek karácsonyra, úgyhogy örültünk, mondtuk, hogy jövőre is szívesen fogadjuk őket, de azért nyilván a Quimbynek is a törekvése az, hogy Dunaújvárosban legyen. Egyébként ez egy nagyon jó fricska volt a városnak, elég komoly felháborodás volt ott a városban ebből, hogy miért kell egy Quimbynek Szolnokon játszani karácsonykor. Jó volt, örültünk neki.

 

Milyen árnyoldalakkal rendelkezik egy ilyen vállalkozás? Nekünk csak a java jut, a nehezét ott hagyjuk az est végén.

 

Nehézsége az mindennek van, ennek is megvannak a nehézségei. Nehéz az, amikor nagyon rossz idő van és szakad az eső és emiatt nem jön el 50 ember és pont az az 50 ember hiányzik ahhoz, hogy nullszaldósra kijöjjön az esténk. Vagy nehéz az, amikor áramproblémákkal küszködünk, mint éppen most is, amikor nem tudjuk, hogy miért van, valószínűleg rajtunk kívül álló okokból, de ezek mindig vannak, ezeket meg kell oldani, át kell hidalni, aztán megy minden tovább, nagyjából ez a világ így működik mindenhol.

 

 

 

 

903811_403070326457643_2051872137_o.jpg

 

 

 

 

Sörrel hidratálja Pali az első sort a Vad Fruttik társaságában (forrás:

Szolnoki Koncertek)

 

 

 

Esetleg valami, ami eszedbe jut és kimaradt a kérdések közül?

 

Igazából inkább csak megköszönni szeretném, hogy egyáltalán eljönnek emberek, ennek azért örülünk, hogy nem dolgozunk hiába, ez nekünk is egy éltető erő. S persze minél többen jövünk és minél jobb hangulatú lesz a hely, annál jobban fogunk örülni nyilvánvalóan, annál többet tudunk mi is adni viszont, hogy ha ez így működik, mert azért még bőven lenne sok minden, amit szeretnénk itt látni, de egyszerűen keretek miatt nem tudunk pillanatnyilag létrehozni.

 

 

 

 

A beszélgetés 2013. március 29-én történt.

  • Like 1

0 hozzászólás


Recommended Comments

Még nem érkezett hozzászólás

Guest
Szólj hozzá...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...