Jump to content
Ménemszól.hu
  • bejegyzés
    5
  • hozzászólás
    16
  • megtekintés
    22.138

Bemutatkozás


Adam Burucs

2.199 megtekintés

Úgy gondolom itt az ideje az én bemutatkozásomnak is. Lássunk hozzá!

 

1984-ben születtem Budapesten és azóta is Budán élek. Még 10 évesen családi ötletre klasszikus zongora leckéket vettem, ami körülbelül egy hónapig kötött le, aztán meguntam. A következő jelenség akkor történt, amikor fogalom nélkül a következő évben oszcillátorokat szólaltattam a C64-es (kazettás) gépemen. Az összes alapvető hullámformát és zajt meghallgattam 5 másodpercig fajtánként.

 

firegate_about_2011.jpg

 

Sok kihagyás után egyik dnb rajongó zenész barátom inspirált arra, hogy hozzá hasonlóan én is FL studio-ban zenéljek, így 2001-ben megszületett első, teljesen saját zeném, ami egy pad alapra épülő törtütemes trance zene volt. Ezzel párhuzamosan dj-zni kezdtem egy másik barátommal és a családi garázsban gyakoroltuk a tempó és ütemszinkronos keverést minden szombaton. A két darab Pio CDJ 100 akkoriban 300 ezer Ft lett volna, ezért a 15 ezer Ft-os Pio PL-200 bakelitlejátszón toltuk és egy Monacor / Stage Line mixerrel (kéz alatt féláron), aminek piros ledes baromi pontatlan BPM kijelzője volt. Mondanom se kell, hogy nem használtuk azt.

 

A következő években az élő keverés kikopott részünkről és én egyre inkább a zeneszerzés és készítés mellett maradtam. A többi zenész barátom, akivel kezdtük az ipart pedig fokozatosan leszokott a zenélésről, míg végül csak én maradtam azóta is aktív. Részt vettem pár remix versenyen, majd 2008-ban egy kis tanulás következett: Amazonról vettem pár angol nyelvű könyvet zeneelmélet és zeneszerzés témában (kottaalapú leírásokkal és stílusfüggetlen vonalon), amik segítségével sikerült tisztázni jónéhány dolgot.

 

Nagyon lelkesen már 2004 óta küldözgettem külföldre demo cd-ket, Berlinbe, Londonba és Amszterdamba főleg, de kevés, vagy nemleges eredményt kaptam. Évek kitartása után majdnem véletlenül egy fórumos kontakt alapján 2010-ben hivatalosan is megjelent pár zeném egy kis kiadónál, ami beatport katalógus bejegyzést is magával hozott. Összességében ezzel egy régi nagy álmom vált valóra. Anyagilag azóta sem profitáltam belőle, de én továbbra is csak promóciós értékűnek tartom a "hagyományos" online zenekiadást. Filozófiám továbbra is hasonló Trent Reznoréval, aki szerint a zenének ingyenesnek kellene lennie, a fellépéseknek meg pénzt kell hoznia a zenésznek (meg persze a megbízott zeneírás / készítés).

 

Jópár program (Fast Tracker 2, Buzz, ModPlug tracker, Reason, Cubase, Reaper, FL studio) használata után végül 2010-ben kikötöttem az Ableton Live-nál. A váltást leginkább a beépített freeze / bounce, a session nézet, és az ésszerűbb automation trackeknek köszönhetem. Az offline studio mixeket is Live-val készítettem 2005 óta, amit egy magyar flyerz magazinban olvastam, Armin van Buuren mixelési eszközeiről.

 

Be kell vallanom sokáig preset junkie voltam, még egy egyoszcillátoros szintin sem igazodtam ki és angolul sem tudtam eléggé hozzá, bár legalább az ADSR fogalmával tisztában voltam. Ez a mostani helyzetem szöges ellentéte. Manapság mindegyik lead-et és bassline-t egyedileg csavarok ki (néhanapján padekre vagy modellezett hangszerekre használok alapbeállításokat).

 

2012-ben megvettem életem első két valódi analóg szintijét: az apró Monotron Duo-t és Delay-t. Ezek után már ráéreztem, milyen egy igazi elektronikus hangszer. Szintén ebben az évben elkezdtem igen erőteljesen érdeklődni a patchelhető, félmoduláris és moduláris rendszerek iránt. Azóta sem titkolom, hogy idénre tervezek egy kezdő 3U sornyi valódi vas, Eurorack formátumú modulárt venni, aztán majd valószínűleg havi 1 modullal fogom bővíteni, de meg szeretnék állni 6U vagy 9U-nál. Ezt még meglátjuk :) Nem hiába hívják egyesek EuroCrack-nek, állítólag hasonló mint egy kis cucc... Ezen a héten csináltam egy kis angol nyelvű modulár összefoglalót.

 

Adam Firegate néven közép (trance, house, progressive, breakbeat), míg Adam Icegate nick alatt felső tempós elektronikát (dnb) készítek.

  • Like 1

4 hozzászólás


Recommended Comments

Szépen végigfutottad a programokat, de teljesen megértem, hogy az Ableton mellet kötöttél ki. Nem kényelmetlen abban mixeket rakosgatni össze? Nekem is ehhez kellett folyamodnom, viszont eléggé unalmas, tulajdonképpen a keverés spontaneitását veszi el, ócska legó, nem beszélve a warpolásról. Mondjuk jobb megoldást én sem tudok, ha pc-n kell összepattintani mixet.

A keverés/dj vonal itt is megvolt, talán egyszer találkoztam a pioneer bakelitjével. Anno ez volt a belépőszint lemezezésre, talán már direkthajtással, pitch potitval. Aztán idővel lecserélték az elérhetőbb Omnitronic lemezjátszók, szegény magyar tekájaként. A Monacor/Stage-Line MPX-1 nagy álom volt errefelé olyan 10-12 évvel ezelőtt, bár érdemben használni semmire sem lehetett, aztán lefedte a piacot a minőségéről sosem híres Behringer. Kellemes lehetett bakeliten nevelkedni, nekünk már csak a digit jutott a lehető legocsmányabb megoldásokkal (KAM dupla cd, BST cd játszó).

A könyvekből, amiket beszereztél, milyen ismereteket sajátítottál el? Mennyire lehet ezt átültetni a produceri munkálatokba?

A zene terjesztésével kapcsolatosan hasonló a véleményem, azonban lehet, hogy jót tenne/tett volna a piacnak, ha a kiadók jobban tudják szűrni a minőséget, s nem árasztja el a szemét az online zeneboltokat. Persze a gombamód szaporodó kiadók felülírták ezeket a szempontokat.

A C64 időszakot sajnálom, hogy lekéstem, biztos érdekes lehetett.

Link to comment

Mixelni Abletonban néha unalmas, de fel lehet dobni loopokkal, mashupokkal tehát kreatívabban, mint egy szimpla beatmatching. Utóbbi másfél évben nem is csináltam, ha jól emlékszem.

 

A könyvek nekem elég hasznosak voltak. Jópár dolgot ismertem és ismételtem, de így kerek egésszé állt össze. Pl. zeneelmélet, skálák, akkordok, hangszerelés, dalstruktúra, variációk, modulációk, elhelyezkedési lehetőségek és munkák bemutatása általában a zeneiparban.

Link to comment

Nekem nem maradt ki a c64.Se a c16 meg a +4. A kaziról betöltős reflex ügyességijátékok. A sega a nintendo. A sárga herkules monitoron futó 286os félmegaramos, 20mega hdds köhögős gép. Aztán az svga-n futó Mortal Kombat amit csak játégépen láttunk előtte,, amikor subzero 10 másodperc után tudott csak beugrani a előző után

:)

 

A daw-okkal, nekem az a tapasztalat, hogy anno frutiy meg reason,sonic foundry acid volt még az első verzió. Aztán volt logic de túl magas volt, pedig már akkor olvastam helpet angolul, kb 10 éve. Aztán jött cubase sx-ek. És utánna ahogy jött a 4es 5ös kb 2004-5körül ableton amibe megjelent a midi is onnantól végig. De mostmár nagyon elegem van belőle mert bugos midiben gyenge, és nagyon eszi a cpu-t.Nem tudsz komolyabb zenét írni vele csak butát mert nincs benne normális take opció pl, meg midi. Nagoyn megvágja a cpu-t ha elkezdesz routolni. Gyengébben is szólnak alaból a hangok benne. Végignéztem azóta az összes daw-t (logic 8, Digital Performer, Sonar 8(x,x2), Cubase,Temper, Fruity, Orion, Reaper, igazából mindet kivéve protools)

Most a logic 5ösön vagyok 10 év után is igazából eszméletlen mennyivel komolyabbb szinten lehet vele zenével foglalkozni, és mennyivel komolyabbak az effektjei is meg minden cucc ami benne van. A moduláris midi enviromentjei meg olyat tudnak amit mindig is kerestem.

A sorrend:

-emagic Logic Audio 5 (itt hosszú lenne a sor) a 8ast láttam de lehúztam mert akkor még nem volt benne warp (flex),és akkor még abletonból kinézve más megoldást nem ismertem arra....

de azóta már van bounce in place is benne stb.)

(alapból van olyan hogy folder, külön mixer és külön arrange, brutál effektek, song reclock, brutál egykatt groove quantize, screensetek,teljesen moduláris rendszer.Touchtracks amiből akármennyi lehet (amivel egy megírt midikockát rakhatsz ki billmapra (start, transpose,triggering(multi,single,gate,gateloop,fullloop), ableton ezzel kb csak koppint már évek óta.) És ne felejtsük hogy a logic hány éve csinálta a Notatort érdemes http://tweakheadz.com/history-of-notator-and-logic3/

)

-Reaper (iszonyatgyors, nagyon fejlett és modern motor, skinelhető, nyít forráskódú saját natív effektek, és midik is)

-Cubase (abból is az Sx inkább a hangzása jobb effektjei miatt, a midije kis százalékban megközelíti a Logic midijét, amellett hogy a cubase fejlettnek számít)

-Sonar

-Ableton

-Fruity

-Reason

 

Összességében egy hangszer olyan fontos hogy jó legyen mint maga a zenész. Elég ha megnézed milyen zenéket csinálnak az Ableton-ben világszinten. Ismerek olyat mint kedvenceim Shpongle, meg Ott akik Logicoztak meg logicoznak alapból, de koncertezés miatt átáltak abletonra meg hogy gyorsan pakoljanak valamit. És minőségen aluli vackokat csinálnak azóta. Ennyit a DAW-okról. Érdemes megfontolni. Egy trabantot lehet könnyebben elvezetsz, mint egy bonyolultabb autót, de a kettő külön kategória.

Link to comment

Egyelőre nálam az Ableton vezet. Egy másik barátom kedvéért pedig feltettem az FL studiot (kvázi visszatértem közöss zenék miatt). Mindenki használja azt, amiben hatékony szerintem ennyi a titok. Ha neked a Logic 5, akkor azt kell használnod. Köszi a kommentet.

Link to comment
Guest
Szólj hozzá...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...