Ribbon szinti mánia
Nos, az a nagy helyzet, hogy kitört rajtam a ribbon szintetizátor láz.
Történt, hogy megnéztem
Régóta szemezek a kevésbé hagyományos hangszerekkel, de most eléggé felerősödött bennem az ilyesmi építésére irányuló hajlam. El is kezdtem gondolkodni azon, hogy egy dallamos zenéhez mi lenne a legideálisabb hangszer, ha szeretnék túllépni a hagyományos billentyűzeten. Az Ondes Martenot mechanikus, csigás megoldása nem rossz, van viszont egy nagy hátránya: az ember képtelen gyorsan a gyűrűbe ki és behelyezni az ujjait (illetve lehet hogy ez csak gyakorlat kérdése). Manapság viszont kiváló fóliapotikat gyártanak, ráadásul különböző hosszúságban, úgyhogy adódik az ötlet, hogy mi lenne ha egy frankó ribbon adná az egésznek a vezérlését. Illetve akkor már mindjárt kettő, mondjuk egy hosszabb a hangmagassághoz, egy rövidebb pedig egyéb paraméterekhez.
Elkezdtem hát vázlatolni, és ez jött ki számomra ideális első kigondolásnak:
A bal kéz vezérlőrésze egy picit jobban kinagyítva így nézne ki. Itt többféle kézpozíciót is lehet használni. Az egyik, hogy a bal kéz csuklóval letámasztva, a fenti 4 gombot, és a hangerőállító gombot használja. A 4 gomb az oktáv +/-, és egy félhang +/- funkciót kap, ebből 2 esetleg kaphat állítható értéket.
A második pozíció pedig a kisebb, kb 10 centis ribbon használata, amelyhez tartozna 4-5 poti, amivel azt lehetne beállítani, hogy milyen mértékben szabályozzon pl szűrőnyitást, vagy állítsa az LFO sebességét, meg a wavefolder által előállított jelalakot, stb.
A bal kéz vezérlőelemei:
Természetesen egy külön CV/gate kimenet lenne mindkét ribbonhoz, hogy plusz vezérlési funkciókat is elláthassanak, vagy vezérlehessenek külső hangszert is (akár ezzel egyidőben).
Elkezdtem építeni a hangkeltő részt, és igyekeztem egyszerűre csinálni:
Jelenleg egy Yusynth VCO adja az egész alapját, ami egy J.H. féle wavefoldert hajt meg. Választható a jelalak, és így mindig más-más dolgot állít elő a wavefolder. Ez az áramkör különböző felharmónikustartalmakat ad hozzá a jelalakhoz, ami egy szűrő előtt nagyon jó hatással van a hangzásra, és feldobja az "unalmas", hagyományos analóg jelalakokat.
Ez szkópon kb így néz ki:
Az előlap jelenleg így ilyen, még nincs VCF, VCA, stb. Szeretnék egy kevés sallangot mutató, a Minimoog Model D-hez hasonlóan letisztult, funkcionális megoldást, nem túl sok, de hatásos kezelőszervvel megoldva.
Később lesznek patch pontok is természetesen, de nem túl sok, most nem akarom túlzásba vinni, itt nem ez lesz a lényeg.
Sokat agyaltam, hogy milyen filter legyen a hangszerben, mert ez nagyban meghatározza a hangzását. Mindenképpen multimode-ot szerettem volna, egy szimpla LP filter nem valami izgalmas. Végül kisérletképpen azért rákötöttem egy Minimoog VCF-et, de nem voltam teljesen elégedett, egészen addig, amíg a Wavefolder kimenetét be nem küldtem a Wasp VCF-be. Koszos, picit instabil hang, állati jó túlvezérlési reakciók. Ez instant élmény, főleg a BP, Notch kimenet, de természetesen a LP karakterisztikája is izgalmas. A CMOS áramkörök itt érdekesen szólnak, és a wavefolderből kijövő plusz felharmónikustartalom ezzel együtt érdekes, organikus hangzást csinál. Ezekután egyértelmű, hogy ez kerül majd bele, persze kap egy kimenetenkénti mixert, hogy könnyű legyen vele bánni.
További érdekes kérdés, hogy egy 2 ribbonnal ellátott hangszerben van-e értelme a burkológörbegenerátoroknak. A ribbonról jön ugyan majd gate signal, de lehet hogy csak külső hangszer vezérléséhez lehetne érdekes, mivel a VCA-t a hangerőnyomógomb vezérli majd (mint a Martenot, vagy a Therevox esetében), a filterhez pedig ott a második ribbon. Ezt még nem sikerült eldöntenem. Ha lesz is, maximum 1 darab.
Végül hangminták:
Most még csak kézzel tekergetve a potikat, így szól. Később a ribbonokkal sok lehetőségőség nyílik meg, és remélhetőleg egy játékmódbeli lehetőségekben sokat nyújtó valami születik majd.
https://soundcloud.com/vinnui/sets/yusynth-vco-and-j-h-wavefolder
Ha valakinek ötlete van, ne fogja vissza magát!
- 3
13 hozzászólás
Recommended Comments