Rég írtam már blogot, mert mostanában inkább a zenélés részével foglalkozom a dolgoknak.
Beszereztem viszont egy Mutable Instruments Elements modult, amelyről itt nem lenne jó ha írnék, mivel több oldalas ódák születnének, és most nem is ez a lényeg. Ettől függetlenül ajánlom mindenkinek, a Mutable Instruments összes moduljával együtt, és a Hitspace-t is, az árgaranciájukkal együtt. Reklám vége.
A lényeg, hogy az Elements 10 paraméterhez rendelkezik vezérlőfeszültség bemenettel. Így adódik a kifejező játékmód lehetősége, már amennyiben van hozzá megfelelő vezérlőfeszültség kimenetünk valamin. Egy QuNexus, vagy egy Haken Continuum ezeket élből tolja, de nekem egyik sincs, és a múltamból kifolyólag a hagyományos billentyűket preferálom.
Itt jön a képbe a Minibrute, és az ő belső felépítése. Szerencsére az Arturia, és Yves Usson annyira korrekt volt, hogy minden dokumentációt elérhetővé tett, így a közösség szépen rá is mozdult a témára. Született is egy remek blogbejegyzés, amely alapján én is ihletet kaptam.
Számomra az egészben a kimenetek a lényegesek, én nem szeretnék belső patcheket gyártani, ezt kényelmesebben megtehetem a többi hangszeremen. A vezérlőfeszültségek viszont annál izgalmasabbak, ugyanis a belső midi billentyűzet aftertouch képes, és elvileg velocity is, bár ezt nem jól kezeli, így kivezetésre használhatatlan. Van itt még LFO különféle hullámformákkal, és arpeggiator clock out (vagy akár in), VCO hullámformák, és még sok más finomság. Mivel imádom a Minibrute-ot, mint CV/gate vezérlőbillentyűzet, és hasznos hangkeltőként is, nekiálltam szórakozni.
Számomra a következő kimenetek lettek fontosak:
1. PT656 After Touch (0-3.3V)
2. PT655 Mod Wheel (0-3.3V)
3. PT654 Pitch Bend
4. PT136 Arpeggiator clock out
5. PT105 Filter Envelope
6. PT112 Volume Envelope
7. PT59 Stepped LFO out
8. PT35 Sine LFO out
A PTxx a hivatalos Arturia féle tesztpont száma, ezekre egyszerűen fel lehet forrasztgatni a vezetékeket, nagyon modding barát az egész.
A fenti képen látszik, hogy több GND pad is van, és a tápfeszültségek is könnyen elérhetőek, minden szépen fel van szitázva. Az alsó nyákon lévő pontok eléréséhez a felső/hátsó nyákot (amely a csatlakozósort hordozza) érdemes eltávolítani a hátsó 3 csavarral.
A tápfeszültségek azért lényegesek, mert a jelek kivezetéhez érdemes (mondjuk ki: fontos) egy műveleti erősítős buffer áramkört építeni. Egyrészt nem jó, ha a belső burkológörbék, LFO-k kimeneti részét megterheljük, így azok jelnagysága csökken, mert ezzel a belső VCF/VCA kisebb jelet fog kapni, és halkabb lesz, nem úgy szól, nem lehet kivezérelni, stb. Másrészt a billentyűzet, és a modwheel/pitchbend wheel jelei közvetlenül a DAC-ról jönnek, ezeket nem illik csak úgy kivezetni, plusz a műveleti erősítő védelmet is tartalmaz, amellyel megelőzhetünk pár balesetet, mint pl. hogy az egész hangszert tönkretesszük egy hibás patcheléssel.
A műveleti erősítőt egy szimpla "envelope follower" kapcsolással kell bekötni, ha szükséges, lehet játszani az erősítési tényezőkkel, vagy épp feszültségosztó kapcsolással leosztani a kimenő jelet. Nekem most egyikre sem volt szükségem.
A kis kiegészítő nyák könnyen beépíthető a felső nyák két furata segítségével.
Ezután jöhet a csatlakozópontok kivezetése. Ezt többen, többféleképpen oldották meg, van aki szalagkábellel kihozta egy külső dobozkába, van aki többsoros csatlakozót rakott fel, stb. Én úgy döntöttem, hogy az egyik oldallapra 2x4-es formációban teszem fel a 3,5 mm-es aljzatokat. Ehhez ki kell vágni a külső, és a belső műanyag lapokat.
Ha ez megvan, akkor fel kell erősíteni egy kis alulemezt az oldallapra, meg persze előtte fel is kell vezetékelni.
Nekem ilyen barbár módon sikerült megoldani ezt a feladatot, ráadásul a képen látszik, hogy végül fordítva firkáltam rá a feliratokat a lemezre. Ha majd nem fog tetszeni, akkor gyárttatok egy szép fekete gravírozott lemezt, és kicserélem.
Abszolút megérte vele vesződni, az extra kimenetekkel a Minibrute új képességekre tett szert. A modwheel használhatóvá vált külső jelforrások vezérlésére, a pitch bend külön kezelhető, az aftertouch pedig nagyon hasznos külső jelként. A 2 féle LFO kimenet (sima szinusz, és S&H által "négyszögesített") is remek modulációs forrás, mint ahogy a két burkológörbe is, minden kéz alatt van a külső hangszerek vezérlésénél is. Az arpeggiator clock négyszögjelei pedig szinkronizáláshoz hasznosak. A kis patchpanel most lehetőséget ad arra is, hogy az aftertouchra a hangszer hangmagasságbeli hajlításokat csináljon, vagy az egyik burkológörbére tegye ugyanezt, stb.
Összességében egy remek, moduláris környezetben az eddigiekhez képest még hasznosabb hangszer lett, pár óra munkabefektetéssel.
- 2
18 hozzászólás
Recommended Comments