Jump to content

Egy kis Lexicon...


Éppen egy külföldről beérkezett Lexicon PCM 80 rendbetétele folyik. Van vele munka bőven. Szállítás közben a bal oldali rackfül is elhajlott. Mondjuk ez gond nélkül orvosolható. Még az 1.0 Firmware van rajta, de megkapja majd az 1.1-et, ami jelentős fejlesztéseket hozott annak idején a PCM 80 funkcionalitásában és kompatibilitásában. Különösen az új algoritmus kártyák támogatása és a MIDI vezérlés terén, de több lesz a gyári preset is, beleértve új effektkombinációkat és hangzásokat. Persze, mint minden eszköznél, első a tápellátás ellenőrzése, átvizsgálása és rendbetétele. Ez történt ma meg. Venni is lehetett volna, mert egyébként a PCM 80-ban használt tápegységet a mai napig gyártják. Az is igaz, hogy nem olcsó...

Lexicon_PCM_80.thumb.png.5b0fca5713d954be9b06143d0c6f18ee.png

Néha sajnálom a fiatalabbakat, akik nem találkoztak még ilyen klasszikusokkal. A mai pluginek, például az UAD Lexicon emulációi és a modern, divatos pedálok, a Strymon, az Eventide, stb. kedvelt termékei technológiailag ugyan rendkívül fejlettek, de a Lexicon reverb algoritmusainak időtállósága nem véletlen. A Lexicon reverb és delay algoritmusainak az emberi hallás szempontjából rendkívül kellemes, sima és selymes hangja van, talán így lehet a legjobban megfogalmazni. Márpedig pont ez a gazdag és természetes hangzás az, amely a mai napig kiemeli a tömegből. A kellemes, nagyon zenei hangzáshoz itt az is hozzájárul, amit egy mai, akármilyen pedál vagy plug-in a büdös életben nem fog tudni, nevezetesen, hogy ebben az esetben is fizikailag ott lévő, kézzelfogható, nagy méretű, kiváló minőségű elektrolit kondenzátorokon "közlekedik" a hang. Pedig "csak" annyi történik, hogy az elektrolit kondenzátorok egy minimális "saját hangot" és némi időbeli fáziseltolódást okoznak, ami azonban hozzájárul az egyedi "meleg" hangzáshoz. Nyilván számít az egész áramkör harmóniája, beleértve az analóg és digitális szekciókat, hiszen nem csak egyetlen komponens határozza meg ezt a hangzást, hanem az egész áramkör gondos tervezése és az egyes elemek szinergiája. A végeredmény pedig, hogy bármit beküldesz, ami kijön, azt egyszerűen jó hallgatni. Esküszöm, hogy még az AWG sweepelését is! El is csesztem vele egy kis időt, ahogy tekergettem és próbálgattam különféle tartományban és hullámformával sweepeléssel a Lexi presetjeit. Na, ezért nem olcsóak még mindig és ezért érdemes velük foglalkozni ennyit, még mindig!

Lexicon_PCM_80-2.png.da6a7b7eb8d611af5426bfdca9bd66ec.png

Elgondolkoztam némi moddingon is, ha már szét van kapva a restaurálás miatt. Az összes, jelútban érintett elektrolit kondi lehetne rögtön Nichicon MUSE, esetleg Fine Gold, ha nincs MUSE... Továbbá ma már vannak olyan műveleti erősítők, jelátalakítók, amik jóval meghaladják az akkor rendelkezésre állók tulajdonságait. Elvileg elérhető lenne még alacsonyabb torzítás, még nagyobb dinamika, jobb hőstabilitás, jobb szimmetria-pontosság a gazdag, selymes, a fülnek oly kellemes hangzás megőrzése mellett. Lehet, hogy kipróbálom... Na, majd meglátjuk...

Ti meg menjetek - már akinek még nincs és sosem volt - vegyetek valahol Lexicon PCM-eket, kinek mi fér bele?! Aztán csak hallgassátok és élvezzétek! :) 

Lexicon_PCM_models_JAV.thumb.jpg.90287eae319501d9a5b2ae436c6fbd13.jpg

Szerkesztette Polisix

  • Like 3
  • Thanks 1

7 hozzászólás


Recommended Comments

oxygen

Válaszolta

Ezért várakozik a fiókban egy 224xl klón...a lexicon hangzás miatt 😁

  • Like 1
Polisix

Válaszolta

3 órája írta oxygen:

Ezért várakozik a fiókban egy 224xl klón...a lexicon hangzás miatt 😁

"Abbahagyott projektem is van, a Lexicon 224x, persze nem adtam fel teljesen, csak félretettem kicsit, uadra úgyis van."

Hát, akkor gyerünk, előkapni! ;) 

  • Like 1
djuice

Válaszolta

Érdekes blog bejegyzés (számomra)!
Anno még Szabó Sándor gitárművész cikkeiként olvastam a Zenészmagazinban a PCM80-90-ről. Netnek akkor még hírét se ismertük, nem hogy azonnal meghallgathatóan utánanézzünk vminek. Annyira fellelkesültem Sándor írásán, hogy egy levelet küldtem a szerkesztőségnek, vajon mi módja lehetne a cikkben említett gyári demo cd beszerzésére. Sándor az olvasói rovatban (is) válaszolt nekem, de sokra nem mentem vele, szóval hogy ilyen dry hanganyagot bárki felvehet stúdióban és átengedheti a PCM effekteken… Mondjuk akkor még középiskolás voltam, nem álltak a 600 ezres Lexicon modulok hegyekben a rackben (ahogy egyébként most sem), de mindig érdekelt mi az a különleges dolog, ami miatt ezek olyan különlegesek!

Aztán egy hangmérnökkel találkoztam, aki a TC M3000-re, majd a 6000-re esküdött. (Olyanom sem volt soha.)
Egy másik, médiában dolgozó haverom  viszont már akkor lenézte ezeket, hogy ugyanmár PCM, mindegyik szar és csak a 480L a valami.
Az igazságot máig nem tudom, de gyakorlatilag a pluginek korában már nem is izgat annyira.
Egy rádiós haveromnak van PCM91, de már ő sem használja, azt mondja elavult a hangja és amióta Bricastival dolgozik, már a második modulra vágyik belőle, merthogy 1db a népek szerint is, csak 1 csatornára elég igazából. Stereora meg izgalmasabb 2 független készülék. (Ők tudják.)

Különösen az új algoritmus kártyák támogatása

Itt azért megkérdezném, mennyivel jobb/másabb dolgokat adtak ki rá? Ezek beszerzése sem olcsó mulatság!

akik nem találkoztak még ilyen klasszikusokkal

Anno azt rebesgették, hogy nem is ezek az igazi klasszikusok, hanem a PCM70! Most akkor mi a szitu? Ill., mi a szitu az impulse response mintavételekkel, amit ilyen kütyükből is kihámoztak már és úgymond ingyen rendelkezésre állnak a szoftverekben?

hanem az egész áramkör gondos tervezése

Mit lehet tudni, kik tervezték ezeket a cuccokat anno? Úgy tudom a 480L is teljesen más tervezőgárda kézjegye, ahol pénz nem számított. De minden későbbi utód masina már állítólag meg sem közelítette azt a hangzást, hiába rajta volt a Lexicon billoga. 

már vannak olyan műveleti erősítők, jelátalakítók, amik jóval meghaladják az akkor rendelkezésre állók tulajdonságait

Na hát ez az ami engem még betyár mód érdekel csak kíváncsiság szintjén is! :) 

  • Like 1
Polisix

Válaszolta (szerkesztve)

A kártyák nem olcsók, de jók. Szerintem megéri. Dual FX-szel volt a PCM-em, pár hónapja eladtam őket, sajnáltam is, de vmi ésszerűbb stúdiót szeretnék itthonra. Nem egy ilyen cuccraktárt, amit csináltam, nagy okosan... hosszú, mindegy... nem ez a téma... Erre most kényszerűen vettem egyet egy fejlesztési ötlethez, :D Azt rakom rendbe éppen...
Kártyák:
https://www.soundonsound.com/reviews/lexicon-pcm80-0

A PCM70-kez képest a 80/90 egy tisztább jelfeldolgozást kapott és az a "mondás", hogy elveszett némi "analóg karakter". Ízlésben nem vitatkozunk nyilván, de igen, lehet mondani, hogy "legklasszikusabb", ha van ilyen szó... :D Az a helyzet mára, hogy még jobbak a DSP-k, még tisztább a jelfeldolgozás, de hiányzik is belőle az a kedves tökéletlenség, az a zsír, az a kis kosz, az a valami,  de megint csak ízlés kérdés. Olyan nagyon jól, de nagyon sterilek. Ha ez a trend, ez a modern most, akkor úgy is ezt kell csinálni, mivel ezért fizetnek... Bár én azt gondolom, hogy a populáris, nagy masszára OK, hogy ez igaz. Mindig vannak azonban, akik keresik a saját hangot, a mást, a kellemest, egy kis pluszt vagy csak a régen már jól beváltat.

Az impulzusválasz mintavételek hiába hitelesek technikailag, ha az eredeti hardverek dinamikája és jelkezelése meg egyedi. Ezt meg az IR technológiával nem lehet teljesen reprodukálni. Azt a PCM sorozat saját DSP-je, az áramköri kialakítás (pl. jitterkezelés, konverterek karakterisztikája, kondik hangja) adta hozzá amolyan "egyedi színezetként".

Elvileg a PCM70/80 is még annak a Dr. David Griesinger-nek a főmérnöklésével jött létre, mint a 70-es években a 224 és 224XL. A 480L fejlesztése már más tészta volt, arra durván ráfeküdtek és egy más tervezőgárdával. Ott a stúdiópiac legtetejét célozák.

Ezek tényleg ízlésbeli dolgok, de soha nem hallottam annyira kellemesnek az UAD plugineket, mint az origi Lexiconokat, de még az MPX-1-et is, ami ma már tényleg fillérekért megy... nem is értem... Persze nem "trendi".

Egy Bricasti M7 nyilván rohadt részletgazdag és nyilván sokkal precízebb, valósághűbb tereket készít, mint egy hozzá képest technológiailag elavultabb, régi Lexicon. Persze a Behringer DeepMind is sokkal fejlettebb technológiailag, mint a Moog Model D. De talán jobb példa erre az összes olyan plugin, amivel analóg cuccokat modelleznek. Vagy még a D50, JD800 pluginek sem szólnak úgy, mint az eredeti hangszer. Szépek, jók, de pont az a "kosz", az a tökéletlenség, az a saját karakter nincs meg bennük. D50 pl. ... egyik szoftveres remake sem szól úgy szerintem, semmilyen hangkártyán. Persze mixben ok, nem igazán vehető észre a legtöbb patch, ha másból szól, vagy sehogy és nagyon jól használhatóak a szoftok. Ezek, hogy nekem az origi tetszik, a többi inkább zuavar, talán már korral is jár nálunk, akik még hallottuk, használtuk az eredetit. Vén f@szok vagyunk már.. :D

"Modding" ügyben csak azon tűnődtem, hogy ki lehetne próbálni másik opampot az LM33078 helyett pl. az OPA2134-et (alacsonyabb torzítás, gyorsabb slew rate), az SSM2142 helyett meg esetleg a THAT1646-ot (jobb zaj- és torzítási mutatók, jobb szimmetria pontosság, elvileg tisztább, precízebb hangot eredményezhet)... persze semmi értelme gyakorlatilag, csak játék a betűkkel :) Majd meglátom. Egyelőre rendbe rakom, használom, amire vetttem. L'art pour l'art azért persze érdemes lenne A/B összehasonlítani, hogy egy ilyen mod mennyit ad hozzá az eredetihez? Észlelhető-e, jobb lett-e?

Szerkesztette Polisix
  • Like 3
djuice

Válaszolta

És egyébként a szintikben vagy workstationökben lévő reverbekről, stb. mi a véleményed, ha már egy origi D50-en is mást hallasz, mint a remakejeiben?

Polisix

Válaszolta

Van amelyik tetszik, van amelyik nem, de van amelyik jobban, mint a másik, de kevésbé, mint az egyik, de kicsit azért jobb, mint az a harmadik, bár a negyedik mintha azért itt-ott más lenne, mint az első kettő.

Mi a kérdés? Bár egy gyakorló hangmérnök inkább tudna erről nyilatkozni. Az én véleményem ízlésbeli és nem releváns, hogy nekem mi igen és mi nem tetszik...

A régiekben nyilván hozzá tartozik az adott hangszer karakteréhez, annak szerves része, abba integrálódott, így szoktad meg, szeretted meg a hangját. A D-50-ben egy dedikált DSP van erre és jó is. Nekem tetszik. Az újakban meg már modern hangzásúak, az aktuális trendnek megfelelő, technológiailag fejlett cuccok vannak. A Moog One-ban pl. nagyon jó az Eventide. Tökéletes választás volt. Tetszenek a System 8 effektjei is, de nagyon elkanyarodunk az eredeti témától, ráadásul ezekkel mind tökéletesen tisztában vagy te is. Feleslegesen elmélkedünk a semmin. :D

Én szeretem a régi effekt procikat. Van még jó pár, szerintem alul-, vagy mára már semmennyire sem értékelt, pedig jól használható, kellemes hangú. Yamaha REV7, REV500... Sony MU-R201, japánok imádják pergőkre és énekre... Aztán még pár, nem mai, nem mainstream: Dynacord DRP 20, Klark Teknik DN780, MasterRoom XL-305... meg van 1-1 rugós csoda is, amit elfogadnék  Furmannak a Sound Reverb RV-1-e vagy egy Orban Parasound 111B. Jah, meg ne kérdezd, minek! Csak!

  • Like 1
  • Thanks 1
NLS

Válaszolta (szerkesztve)

Ekkor: 2024. 11. 11. at 6:24 írta Polisix:

A kártyák nem olcsók, de jók. Szerintem megéri. Dual FX-szel volt a PCM-em, pár hónapja eladtam őket, sajnáltam is, de vmi ésszerűbb stúdiót szeretnék itthonra. Nem egy ilyen cuccraktárt, amit csináltam, nagy okosan... hosszú, mindegy... nem ez a téma... Erre most kényszerűen vettem egyet egy fejlesztési ötlethez, :D Azt rakom rendbe éppen...
Kártyák:
https://www.soundonsound.com/reviews/lexicon-pcm80-0

A PCM70-kez képest a 80/90 egy tisztább jelfeldolgozást kapott és az a "mondás", hogy elveszett némi "analóg karakter". Ízlésben nem vitatkozunk nyilván, de igen, lehet mondani, hogy "legklasszikusabb", ha van ilyen szó... :D Az a helyzet mára, hogy még jobbak a DSP-k, még tisztább a jelfeldolgozás, de hiányzik is belőle az a kedves tökéletlenség, az a zsír, az a kis kosz, az a valami,  de megint csak ízlés kérdés. Olyan nagyon jól, de nagyon sterilek. Ha ez a trend, ez a modern most, akkor úgy is ezt kell csinálni, mivel ezért fizetnek... Bár én azt gondolom, hogy a populáris, nagy masszára OK, hogy ez igaz. Mindig vannak azonban, akik keresik a saját hangot, a mást, a kellemest, egy kis pluszt vagy csak a régen már jól beváltat.

Az impulzusválasz mintavételek hiába hitelesek technikailag, ha az eredeti hardverek dinamikája és jelkezelése meg egyedi. Ezt meg az IR technológiával nem lehet teljesen reprodukálni. Azt a PCM sorozat saját DSP-je, az áramköri kialakítás (pl. jitterkezelés, konverterek karakterisztikája, kondik hangja) adta hozzá amolyan "egyedi színezetként".

Elvileg a PCM70/80 is még annak a Dr. David Griesinger-nek a főmérnöklésével jött létre, mint a 70-es években a 224 és 224XL. A 480L fejlesztése már más tészta volt, arra durván ráfeküdtek és egy más tervezőgárdával. Ott a stúdiópiac legtetejét célozák.

Ezek tényleg ízlésbeli dolgok, de soha nem hallottam annyira kellemesnek az UAD plugineket, mint az origi Lexiconokat, de még az MPX-1-et is, ami ma már tényleg fillérekért megy... nem is értem... Persze nem "trendi".

Egy Bricasti M7 nyilván rohadt részletgazdag és nyilván sokkal precízebb, valósághűbb tereket készít, mint egy hozzá képest technológiailag elavultabb, régi Lexicon. Persze a Behringer DeepMind is sokkal fejlettebb technológiailag, mint a Moog Model D. De talán jobb példa erre az összes olyan plugin, amivel analóg cuccokat modelleznek. Vagy még a D50, JD800 pluginek sem szólnak úgy, mint az eredeti hangszer. Szépek, jók, de pont az a "kosz", az a tökéletlenség, az a saját karakter nincs meg bennük. D50 pl. ... egyik szoftveres remake sem szól úgy szerintem, semmilyen hangkártyán. Persze mixben ok, nem igazán vehető észre a legtöbb patch, ha másból szól, vagy sehogy és nagyon jól használhatóak a szoftok. Ezek, hogy nekem az origi tetszik, a többi inkább zuavar, talán már korral is jár nálunk, akik még hallottuk, használtuk az eredetit. Vén f@szok vagyunk már.. :D

"Modding" ügyben csak azon tűnődtem, hogy ki lehetne próbálni másik opampot az LM33078 helyett pl. az OPA2134-et (alacsonyabb torzítás, gyorsabb slew rate), az SSM2142 helyett meg esetleg a THAT1646-ot (jobb zaj- és torzítási mutatók, jobb szimmetria pontosság, elvileg tisztább, precízebb hangot eredményezhet)... persze semmi értelme gyakorlatilag, csak játék a betűkkel :) Majd meglátom. Egyelőre rendbe rakom, használom, amire vetttem. L'art pour l'art azért persze érdemes lenne A/B összehasonlítani, hogy egy ilyen mod mennyit ad hozzá az eredetihez? Észlelhető-e, jobb lett-e?

Én most küzdök még a lexicon 480L-el, de már munkaképes, lekevertem vele egy anyagot és baromi jó. Más opampot nem raknék bele, felesleges, úgyis 8bites a digit része, de baromi jól illeszkednek a programok a zenébe. A LARC kontroller ha még megjavul akkor boldog leszek vele:D

Szerkesztette NLS
  • Like 1

Szólj hozzá! Ehhez regisztrálj, vagy jelentkezz be!

Regisztrált tagság szükséges a fórumon való részvételhez.

Tagság szerzése

Igényelj tagságot a közösségünkben! Mindez pofonegyszerű!

Regisztráció

Jelentkezz be!

Már regisztrált tagunk vagy? Itt jelentkezhetsz be!

Bejelentkezés
×
×
  • Create New...