Jump to content
Ménemszól.hu

Kovács Ákos

Regisztrált tag
  • Tartalom számláló

    32
  • Csatlakozott

  • Utolsó bejelentkezés

  • Days Won

    17
  • Ennyit fórumozott

    10h 55m 23s

Kovács Ákos last won the day on December 13 2011

Kovács Ákos had the most liked content!

Megbízhatósága

48 Megbízható

1 követő

Kovács Ákos tagunkról:

  • Rang
    Talpas

Legutóbb az adatlapod nézték:

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ha hexameterben kérted volna, talán. De még akkor sem.
  2. T. Evribádi! Isten ments, hogy tukmáljam az (ál)szakmai okoskodást, de ismételten felajánlom, hogy ha vannak bárkit érdeklő (stúdiós, produkciós, stb.) kérdések, ezeket összegyűjtve szívesen válaszolok egy nagyobb lélegzetű irományban. Persze az is lehet, hogy most nem kell a nagy lélegzet... (Meg az is lehet, hogy ez az egész most nem annyira aktuális. Ez esetben bocs.) Kedvcsináló lehet a korábbi cikk, amikor A katona imája lemezről írtam hosszabban - Kugelblitz-fórumlakók kérdéseire válaszolva, Pl. most egy technikai szempontból is egészen izgalmas turnéban vagyunk, nem mellesleg keverjük a tavalyi dupla Aréna hangját, vágjuk a képet, és közben új számokat rögzítünk-keverünk a stúdióban. Eddig az alábbi kérdések jöttek: - Mikor a 90-es években elindultatok a Bonanzával, milyen cuccokat használtatok? - Mi miért volt inspiráló, hasznos, praktikus akkor? Szóval ilyenek (egyenlőre). - A hitspace videóban Silkel céloztál az Emu 4 kompresszorára hogy nagyon csipáztad. Ez alatt az alap effektjét érted vagy az RFX32 bővítőn lévőt? Elmondanád hogy használtad, mire figyeltél ennél az effektnél? (Ez utóbbi remek kérdés pl., mert lehet a korábbi gyakorlat szerint mp3-mintákat mellékelni a szöveghez...) :-) Üdv mindenkinek, a ritka földfémeknek külön! Á.
  3. Drága magyar fiatalok, kollégák, satöbbi, jómagam egyrészt itt vagyok, másrészt természetesen szívesen válaszolok, ha van kérdés. Ahogy korábban is, amikor A katona imája lemezről írtam hosszabban - Kugelblitz-fórumlakók kérdéseire válaszolva,
  4. 3. A legjobb szoftverhangszer és effekt plug-in 2011 3.1. Native Instruments Kontakt Ahogy korábban is írtam, a Kontakt nagy rajongója vagyok. Egyszerűen brutális. A legutóbbi kiadás az 5-ös verziószámot viseli, egy halom új szűrőtípust kapott, emellett már régi mintavevők hangját is tudja utánozni, került bele egy agyasabb EQ és kompresszor, de a csomag eddig is annyira izmos volt, hogy nehéz rajta javítani. Gondolom, mindenki ismeri a Kontakt szintetizátorokat megszégyenítő hangmanipulációs képességeit, de engem minden alkalommal lenyűgöz. HitSpace Ádámtól a most készülő lemezhez kölcsön kaptam egy antik Clavia dogépet, jónéhány hangot “mintavételeztem” belőle. Az egyik felvételen a kikapcsolás kattanó hangja is megmaradt. Én is bekattantam, és a magam szórakoztatására kezdtem a reccsenetből használható hangszínt gyártani. A féloldalas négyszögjelet gyalulgattam, loop-oltam, ez lett belőle: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/009_Akos_Kontakt_GenericWave.mp3 Aztán kapott normális burkológörbét, szűrőt, effektet, combfixet – és láss csodát, pár perc alatt a rút kiskacsából így lett dögös MILF… azaz, akarom mondani, használható, egyedi szintiszőnyeg (kicsit elkalandoztam): http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/010_Akos_Kontakt_SynthEngine.mp3 3.2. Rob Papen PUNCH Aki nem mintákra akarja építeni a dobhangzást (és még gyűjtenie kell a Tempest-re), annak jól jöhet egy olyan komolyabb dobszinti-program, mint a Punch. Persze mintákat is lejátszik, de nem ez a lényege. Szokatlan felhasználói felület, izmos hangok, belső effektek, minden paraméter automatizálható. Az alábbi példában a zajgenerátorral előállított lábcin-szerű hang szűrőjét a velocity vezérli. Emellett a bélmozgás hangjaira emlékeztető ütőhangszereket külön kimeneten a beépített ismétlő gondjaira bízzuk – a delay természetesen a nóta tempójához igazítható, de attól független is lehet. A hangminta második körében a komplett dobszett hangológörbéjét huzigáltam. Ilyenkor a szintetikus hangok hangolódnak, a mintaalapúak meg nem. Durva ez a Punch, tényleg üt: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/011_Akos_PUNCH_Groove.mp3 3.3. UAD Ahogy azt korábban is megírtam, az UAD megjelenése óta otthon csak a legritkább esetben használok outboard-ot. Néhány kivétellel minden plug-in megvan, az elmúlt tíz évben nem jött ki olyan anyag a kezem alól, amelyen ne szólt volna UAD, a stúdióalbumoktól az 5.1 koncertfelvételeken át a prózai lemezekig. A Neve-csomag eszméletlen, 1176 nélkül nincs dobmix nálam, a Moog filter a legunalmasabb szoft-szintit is felpörgeti. A zengetők, az EQ-k, a Fatso és a brutál szalagos delay… Sajnos minden iszonyat jó, amit kihoztak eddig. (Nem, nem támogatnak, teljes áron vettem a kártyákat és a plug-ineket is, ahogy a Cubase-zel, a Native dolgaival és a Punch dobszintivel is történt.) Az idei újításokból nekem a Studer-féle magnómodellezés jött be a legjobban – ha sok sávra pakolja az ember, könnyű elszédülni a forgó magnótekercsek látványától. (Ezt persze le is lehet állítani.) Itt az előző Punch-dobfelvétel, de ezúttal Studer A800 is szól a csatornán. (A nem éppen ordító különbség csak normális lehallgatással észlelhető.) Nem EQ, nem kompresszor, de kicsit mindkettő. Nem lehet egyértelműen leírni – talán: olyan, mint egy szalagos magnó –, egyberántja a hangot, az meg jó neki! http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/012_Akos_PUNCH_GrooveWithUADStuderA800.mp3 3.4. GForce impOSCar 2 Az impOSCar 2-t idén nyáron vettem, amikor még csak az OSX alá megírt verzió létezett. Az már eleve sugall valamit, ha egy 140 angol fontba kerülő szoftszintihez saját hardver-vezérlőt terveznek, amit aztán sorozatban gyártanak, és meg is vásárolható – alig 750 fontért. Nagyon pöpec, baba, atom, über! Minden poti automatizálható, tehát a meglevő MIDI-vezérlőnkkel is remekül együttműködik. Egymilliárd gyári hangszín, mind kifogástalan és azonnal dalírásra ingerlő, de persze rommá csavarni az igazi. Az unison mód letaglózó, a basszusoktól rezeg a gatyakorc, minden arpeggio preset szinte egy kész nóta. Hogy hogyan lehet “vas-hangot” kicsavarni egy szoft-hangszerből, nem tudom, de zseniális. Doc Martens-basszus: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/013_Akos_impOSCar2_BomberBass.mp3 “Rádfeküdnék”-analóg pad: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/014_Akos_impOSCar2_AnaPad.mp3 80’s Multifilter (füstszűrős): http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/015_Akos_impOSCar2_80sFilter.mp3 Krémes, selymes, puha, de tüzes. És lüktet! Ilyen az ideális… arpeggio: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/016_Akos_impOSCar2_80sArp.mp3 A vége a kegyelemdöfés: a szintetizátor motorján át lehet küldeni bármilyen hangot, tehát az impOSCar 2 inzert effektként is használható! Az alábbi csak egy gyors példa – a Slim Fatty által már kibelezett hangminta az áldozat ismét –, de így is egyértelmű, hogy multieffektként működik a hangszer: a rezonáns szűrő, a kórus és a delay mellett érdemes figyelni, ahogyan a Gate (kapu) változó szabályozza az effektig eljutó hang hosszát. Le lehet savazni mindent a kezdő tranziensig, a füstös delay-csíkot húzó pergőt meg egyetlen potirándítással átengedjük a kapun. Magyarország portásország! „Hová lesz a séta?” http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/017_Akos_impOSCar2_FX.mp3 * * * „Milyen típusú terméket tervezel vásárolni a következő évben?” Ennél durvább kérdés nincs, mert meglódul a fantázia. 2012-ben sok mindent tervezek vásárolni, kezdem egy WunderBar keverőasztallal, folytatom a Dave Smith-féle Tempest-tel, meg egy kazal CM-7 mikrofonnal, építek köréjük egy házat, és kiírom, hogy stúdió. Az udvarra kell majd egy leszállópálya, mert persze egy űrsiklót is tervezek vásárolni. Hogy mindezt miből? Azt még nem terveztem meg. Köszönöm a lehetőséget és a figyelmet! Üdv, Á.
  5. Kedves mindenki! Harmatozzatok, egek, onnan felülről! Az adventi hajnalban rorátéra induló hangmérnökök és szobazenészek korai csemegéje lehet a harmadik, egyben befejező bejegyzés. Üdv, Á.
  6. Világdolgokban jártas mélygondolkodóként odanyilatkoznék, hogy én sose a szőkéket szerettem. Juhász Gyula teljesen más állásponton volt, de ő mondjuk viszonylag ritkán szintizett. (Ha akad szőke, aki nagyon meg akarna győzni rögzült preferenciám tarthatatlanságáról: fürdőruhás képeket "Koros popróka" jeligére a kiadóba kérnénk - lehetőleg nőktől.) Gondoljunk csak a házibulik vége felé megtáltosodó kis barnákra, akik lelkesedésükkel minden szöszke kirakati ragyogást elhomályosítanak. (Ezt valami könyvben olvastam egyébként, de biztos igaz.) Így aztán a TI-t sem ismerem sajnos, de biztos vagyok benne, hogy klasszis hangszer. Egy régebbi Virus B ül az asztalomon, az elég bitang - bár nem győzöm folyton kikapcsolni az effektszekciót a gyári preseteknél, mert valamiért mindig ezzel akarják eladni a hangjaikat a drága fejlesztők... A Gaia más géposztály, árban is, de a gyári hangokat itt is rommá effektezték. Pedig nagyon nagy dörrenést lehet kicsavarni belőle - a teljesítményhez képest humoros pénzért. (Plusz a potierdő, a D-beam kontroller, a hangkártyaság - de ezeket már írtam.) Ne hallgass senkire, rám se, csak a füledre. Minden marketingduma érdektelen: ingyenes VSTi-kkel is lehet olyan atom hangot előállítani, hogy leszakad a fejed, és eszedbe sem jut, hogy nem vas szól. (Ne csak dumáljak, mondjak példát? Tessék: Phutura) Egy drágább hardverrel nehezebb mellélőni, ez igaz, de csak az számít, amit hallasz. Amit magyarázni kell, az rég rossz. A közönséget marhára nem érdekli, hogy milyen holmi szól: ez a hangszerbuzulás csak nekünk izgalom. Egy hangszer meg akkor jó, ha inspirál. (Persze van, akit a drága cuccok inspirálnak.) Ádáméknál meg tudod hallgatni mindkét szörnyeteget - csodálkoznék, ha sok hely lenne Magyarországon, ahol egyszerre próbálhatod ki őket. A személyes véleményemet fent megírtam, szerintem a csatolt hangminták is elég meggyőzőek, bár a srácok a Future Music tesztosztályán nem erőltették meg magukat, csak (jó zajosan) feltettek pár preset-varázslást a Gaia hangjaiból. Én tuti a Gályát választanám, ár-teljesítmény arány okán például. De ehhez talán nem árt tudni, hogy 18 éve Roland endorser vagyok, valamint nem próbáltam még ezt a Vírust, csak amit a gyerekek hoztak haza az iskolából. Na, attól hanyatt is estem, de tényleg.
  7. Kedves Ádám! Eddig színpadon csak hardverszinti volt, úgyhogy ezzel a gonddal nem találkoztam. A most készülő elektronikus produkciónk 2012-es élő előadásain biztosan lesz valós idejű szofthangszer-vezérlés, de valamiért nem félek ettől. Lehet, hogy csak azért, mert még nem próbáltam. MacBookPro, hardverkulcsos Cubase, alá a szoftok, midi kontrollerrel hajtva élőben, nótánként váltott lovak, tempótérkép. Nem vagyok hajlandó előre félni! (Ha lesz tapasztalatom, szívesen megosztom.)
  8. Kedves Tibor! "Halló, tessék, Gelka! Mi a gond a készülékkel...?" Bár ennek a fórumnak teljesen más a tárgya, és nem is vagyok profi instruktor, röviden válaszolok. Jómagam soha nem találkoztam ezzel a problémával, pedig lassan húsz éve napi szinten használom a Cubase-t, igaz, hogy nem a hozzászólásban leírt módon. De a stúdióban eddig még csak egyetlen (rosszul megírt) szoftszinti volt hajlamos a beragadásra. Érdemes a kontroller által küldött jelmennyiséget átnézni, pl. az is okozhat gondot, ha dual módban marad valamiért, és a normál adathalmaz dupláját zúdítja a szekvenszer felé. Pesze az se lenne csoda, ha a crackelt VSTi-k nem működnének jól. Mindenképp érdemes lenne leellenőrizni a problémát jogtiszta szoftokal és hardverszintikkel is. Az instrumentek közötti váltás a Cubase-ben egyértelműen megoldható, barátunk a gépkönyv, ráadásul már létezik magyarul is. Ennyire specifikus gondok esetén szinte kizárólag a külföldi fórumokhoz lehet fordulni tanácsért, ott rengeteg ilyen és hasonló probléma kitárgyalásra kerül - amennyiben nem teljesen egyedi. Tapasztalatom szerint a teljesen egyedi probléma, olyan, ami senki másnál nem jelentkezik, az - kevés kivételtől eltekintve minden esetben - felhasználói hiba. Jogtiszta Cubase-tulajdonosoknak ott a steinberg.net, regisztrált felhasználóként rengeteg segítséget kaptam már tőlük. Ha minden kötél szakad, ilyen igények esetén érdemes kipróbálni az Ableton Live programját, már csak a neve miatt is... Remélem, ha nem is segítettem, legalább tudtam néhány ötletet adni. Mindenkit kérek, hogy ha hozzászólni van kedve, akkor rajta! De lehetőség szerint maradjunk a tárgynál. (2011 legjobbjai, idei hangszerek, a csatolt hangminták, említett eszközök, programok, stb.) A továbbiakban egyéni felhasználói problémák kitárgyalására ebben a fórumban nincs mód. Köszönöm, üdv, Á.
  9. 2. A legjobb hardverszinti 2011 2.1. Roland GAIA SH-01 Ortopéd műanyag kinézet, béna külső trafós kivitel: a Gaia kicsit olyan, mint egy játéknak álcázott fegyver vagy laza hájréteg alá rejtett acélos hasizom, esetleg sápatag programozóból előtörő tízdanos karatemester. Sehol egy LCD, mindenütt potméterek, 21 hullámforma, köztük a hírhedt SuperSaw, durva szűrők, detune, LFO. A szíve digitális, de a lelke (és a hangja) elég meggyőzően analóg. Szinte könyörög, hogy sanyargassuk, vinnyogtassuk. A gyárilag programozott kamu-dance hangokat hallva az ember rájön, hogy talán érdemes tiszta lappal indulni és legyártani a saját hangszíneket. A D-beam kontroller remekül működik és látványos is: ha koncerten hadonászással varázsoljuk a hangot, az komolyan javíthatja a csajozási esélyeket. Nem csak szinti és kontroller ez a kis játékzongorának kinéző vadállat, de audio/MIDI interface-ként is használható. Az idei arénakoncertünkön majdnem minden dalban hallatta a hangját. Saját minták helyett kényszerűségből a Future Music magazin nem túl jó minőségű hangjait csatolom illusztrációként, mert Kálló Peti hangszerész barátom pár napra elkobozta tőlem a Gályát. Ez két hónapja történt, és még nem hozta vissza… Talán ez se véletlen. Háztáji trance: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/001_Akos_FM227_RolandGAIA_TranceArp.mp3 Szeretne Prophet lenni a saját hazájában: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/002_Akos_FM227_RolandGAIA_AnaHorn.mp3 Apád nem volt üveges – GlassDistortion: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/003_Akos_FM227_RolandGAIA_GlassDistoRiff.mp3 “Hol a bomberdzsekim?”-arpeggio http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/004_Akos_FM227_RolandGAIA_AnaArp.mp3 2.2. Moog Slim Phatty Idén a NAMM Show-n kipróbáltam, aztán a Hit Space boltjában lendületből vettem egy Slim Phatty-t. Atom hang, atom kontroll, atom minden, őrülten melegszik, és őanalógsága tud rettentő hamis is lenni. Gyakran berántom a hangját szemplerbe, hogy polifón ügyekre is tudjam használni. A most készülő nóták majdnem mindegyikben megszólal, ódon analóg szintik, mintavevők és dobgépek mellett, teljes jogú partnerként. Az az overdrive...! Az a szűrő...!!! Hangmintákkal tele van az internet, ezért én inkább a saját hülyeségeimmel traktálnám a tisztelt olvasót. Doboljunk a szűrőn! http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/005_Akos_MoogSlimPhatty_PercFilter.mp3 Ez nem virtuális, hanem valódi analóg hörgés: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/006_Akos_MoogSlimPhatty_AnaGrowl.mp3 A filter része külső hangforrásokkal is használható. A szörnyeteg ketrecébe egy ártatlan dobloop-ot dob a szadista ápoló, majd kéjtől csillogó szemmel hallgatja a széttépett hangminta haláltusáját: http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/007_Akos_MoogSlimPhatty_GrooveMangler.mp3 Oszcillátor már nem is kell: önmagától is begerjed a szűrő. (A törzsfejlődés korai szakaszaiban kialakult állatoknál nem ritka a hímnősség. Vö. hermafroditizmus, önmegtermékenyítés.) http://www.menemszol.hu/audio/akosbestof2011/008_Akos_MoogSlimPhatty_SelfOscillating.mp3 A befejező rész következik – A legjobb szoftverhangszer és -effekt plug-in (9 hangmintával)
  10. Kedves mindenki! Pár perc és itt a hétfő. Fagyok és ködök után megjött az enyhülés, és vele a háromrészes bejegyzés második epizódja. Üdv, Á.
  11. Lehet kérdezősködni, persze! Az egyik versenyző egy Genelec 1037 volt (talán C jelzésű, de erre nem esküszöm meg), a másik egy sokat tapasztalt, vertikális Adam 5-ös pár, korábbi modell, amilyennek már csak a továbbfejlesztett változatát gyártják. A Genelec komoly játékos, szerintem túlzóan komoly áron, a régebbi Adam a jelenlegi állapotában inkább állványnak volt jó, pl. normális hangfal vagy cserepes virágok alá. A szempontok sorrendben: minőség, teljesítmény, ár, kereskedői hozzáállás, helyben érvényesíthető garancia, szervízlehetőség. Egy vakteszten jól le lehet döbbenteni sok "hozzáértőt" az Adam S4X megszólalásával. Egy baja van, kissé talán túl jól szól, úgy értem, némileg behízelgő a hangja, de ezt eléggé meg lehet szokni! Üdv, Á.
  12. 1. A legjobb hangfal, a legjobb zeneszerkesztő Adam S4X A régóta meglevő közeltéri Genelec monitorok mellé idén beruháztam egy nagyobb lehallgatórendszerbe is. Lepés Gábor barátommal, a stúdióm rezidens hangmérnökével hosszas tesztelés után döntöttünk az Adam S4X mellett: megdöbbentő teljesítmény, széles spektrumú, kerek megszólalás. A beruházás óta gyakorlatilag mindent ezen hallgatok, nem is túl halkan, úgyhogy a feleségem hirtelen elkezdte szorgalmazni, hogy új helyre költözzessem a stúdiót. Cubase 6 A kezdetek óta Cubase-felhasználó vagyok, de az idei NAMM Show alkalmával látott bemutató meggyőzött arról, amit már addig is sejtettem: nagyjából a program összes funkciójának húsz százalékáról tudok, és maximum tíz százalékát használom… A beépített szintik kevés méltatást kapnak, pedig baromi jók, a szerkesztési lehetőségek ezzel a verzióval megint bővültek, pl. a dobfelvételek sávjainak editálása tovább egyszerűsödött. Az új szolgáltatásokat még szinte nem is tudtam kipróbálni a gyakorlatban a folyamatosan zajló stúdiómunka miatt. Cubase-ben kevertük a tavaszi Utazó maxi anyagait, valamint a nemrég megjelent ARÉNAKONCERT 2011 kiadványok sztereó és 5.1 mixeit is. Vonós- és kürtrögzítés a Tom-Tomban, valamint basszus- és énekfelvételek az Utazó című maxihoz Cubase-ben az Akox2 Stúdióban: Folyt. köv. – A legjobb hardverszinti (benne 8 hangminta)
  13. Kedves mindenki! Fagyos az éjszaka, de már hétfőre jár. Íme a háromrészes bejegyzés első epizódja. (Minden itt olvasható okoskodásom elé tessék odaérteni, hogy “szerintem”, elkerülendő a felesleges idegeskedést.) Üdv, Á.
×
×
  • Create New...