Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

filmzene és trailer zene keverés


symphoniac

Kérdés

Sziasztok!

Először is remélem jó helyre írom, és hogy még ez a téma nem fordult elő (Ha igen, elnézést, nem találtam...)

Itt a filmekben, trailerekben előforduló (például Two Steps From Hell, Immediate Music, stb.) szimfónikus zenekart alkalmazó zenék keveréséről szeretnék kérdezni, ha valamelyikőtöknek van már ezzel kapcsolatban tapasztalat.

Könnyűzenével kapcsolatban is megvannak a bevált eszközök (kompresszorok, EQ-k, stb), ezeket ismerem is. A kérdés az, hogy ebben a teljesen más műfajban, mik a bevált eszközök, valamint ezeknek a keverését hogy szokták csinálni? Gondolom teljesen más bevált módszerek vannak ezekhez.

Tehát egy szimfónikus zenekar (Alapvetőleg esetemben VSTi-k, de elég jók szerintem) a kiindulópont, a cél pedig egy olyan hangzás, ami ebben a műfajban ütőképesnek mondható.

Remélem nem kérdeztem túl nagy ostobaságot :)

Üdvözlet!

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Azt hittem a régi EWQL-lel csinálod. Az nem volt egy nagy durranás szerintem.

Ha nincs rendes cuccod keverni, akkor mutogathat neked akárki akármit, akkor sem lesz az amit szeretnél.

Egy multitrack mastering 8eFt nálam. Csak a keverő cucc kb. 5-6 milla.

Ha ez nem éri meg, hogy rendesen szóljon, akkor marad a kínlódás a Waves-szel és hasonlókkal.

 

Ebben a műfajban nem tudok most referenciákat  előásni, mert fogalmam sincs, hogy mi az amit már publikáltak

és mutogatható. Viszont ingyen bárkinek megmutatom, hogy mi jön ki a nyersanyagából,

aztán el lehet döntenii, hogy kéri-e a munkát, vagy sem.

Link to comment
Share on other sites

Nade filmzenében messze nem olyan egy szimfonikus zene, mint egy koncerten!

A filmzene a mufajából adódóan le van butítva, agyoneffektezve. A dinamika pedig nem a zeneiességet, hanem a film eseményeit koveti.

Persze kivétel is akad és nem csak Hollywood létezik, de ez a trend a világban:

Szerintem Hollywoodban ma egy filmzene ugyanúgy "gyártva" van, mint maga a film. Sok koze nincs a muvészethez, sajnos. (Mégha most oly trendi is néhány név a mézesmadzag effektekkel.)

A filmek pedig (arrafelé legalábbis) nem léptek tovább a hitchcocki feszultségfokozáson meg a precízen adagolt hatásvadász dramatikán, amellett, hogy butítás ezerrel, folyamatosan romló színvonal, csokkeno (illetve már megszunt) esztétika.

A sok pénz pedig a csillivilli megagiga-parádéhoz, a profi mézesmadzag effekthez ill. a marketinhez kell, vagyis az egész gagyi, virtuális világhoz, amibe visszalapátolja a pénzét a sok fogyasztó.

A filmzene pedig ehhez kell, hogy igazodjon, sajnos.

Link to comment
Share on other sites

Én viszonylag sokat foglalkozom élő szimfónikus zenekarral, bár annyi dolog befolyásolja a keverést, hogy ezt így átlagosan nehéz leírni. Egy biztos egy élő szimfónikus és pcm szintihangokból kreált szimfóikus szerű hang között tök más dolgokra kell figyelni. Sok esetben hangverseny rögzítésénél, borzasztó akkusztikai korlátokkal kell megbírkózni, amit vas reverbekkel lehet egy picit orvosolni. Van olyan fölvétel, ami egy sztereó mikrofonpárral majdnem kész minőségben szól. Sok mikrofonnál meg csoportokra bontva minimális kompressziót használok. De negyon akkusztika függő. Sok esetben van arra is példa hogy eleve tök döglötten adja elő a zenekar a produkciót, mivel unják az egészet, elhúzzák ami kottában van és rohannak haza. Ha te írod a zenéket talán néhány fontos tanácsot tudok adni, ami nem igazán keverés meg master. Figyelj oda a hangszerelésnél, hogy melyik hangszer, hol helyezkedik el térben. Az adott hangszerekre írd meg a rá jellemző szólamaikat. Én legtöbb szimfónikus hangzásvilágú zenét készítő elektronikus zenésznél azt vettem észre, hogy csak csinálnak pár jó layert vonós, fa és rézfúvós hangszerekből és ezen elpötyögnek valamit. Ez egy rendesen megírt szimfónikus darabnál nem így van. Minden hangszernek meg van a maga szerepe a darabban. Ha ez be van tartva, jól van megválasztva a zene előjegyzése, tempója és sokesetben előkerül a misztikus 442Hz-es hangolás a hangszereknél valószínű jobban adja magát a keverés. Mivel ez egy elég dinamikus műfaj, minimális komprimáció elég, csak tényleg annyi amennyi muszáj. Nézegettem nemrég orcshestral samlingeket, elég sok fázisproblémás cucc van közöttük. Fülesben meghallgatva nagyon jónak tűnnek, de beletéve egy stabilabb hangszerelésbe teljesen szétesnek. Ha samplingekből meg pcm szintihangokból dolgozol érdemes néhány élő dolgot is bele vinni. Van sok ethnikus hangszer amit előszeretettel használnak filmes dolgokban pl sansula, waterphone, hangdrum, didgeridoo. Három éve voltam egy kis no name kisszínházi előadáson, ott egy leányzó egy szál hegedűvel csodákat művelt, olyan effekteket csinált vele, hogy csak ámultam. Rengeteg dologból lehet tök jó hangzást csinálni, csak érdemes kísérletezni, mert a preset cuccok azok nem feltétlenül oldják meg a gondot. Én is most filmzenei projekteken dolgozom, jelenleg két kisebb horrorfilmnek készítem a zenéit és a hangeffektjeit.

Link to comment
Share on other sites

Én mélyvágó szűrőkön kívül semmit nem használnék a helyedben. Hangszerelni kell megtanulni nagyon jól. Vannak bizonyos könyvtárak (pl Lass) amik nagyon száraznak hathatnak, de mellékelik hozzá a saját IR mintáikat, szóval terezéshez érdemes azt használni.

 

 

 

Sziasztok!
Először is remélem jó helyre írom, és hogy még ez a téma nem fordult elő (Ha igen, elnézést, nem találtam...)

Itt a filmekben, trailerekben előforduló (például Two Steps From Hell, Immediate Music, stb.) szimfónikus zenekart alkalmazó zenék keveréséről szeretnék kérdezni, ha valamelyikőtöknek van már ezzel kapcsolatban tapasztalat.

Könnyűzenével kapcsolatban is megvannak a bevált eszközök (kompresszorok, EQ-k, stb), ezeket ismerem is. A kérdés az, hogy ebben a teljesen más műfajban, mik a bevált eszközök, valamint ezeknek a keverését hogy szokták csinálni? Gondolom teljesen más bevált módszerek vannak ezekhez.
Tehát egy szimfónikus zenekar (Alapvetőleg esetemben VSTi-k, de elég jók szerintem) a kiindulópont, a cél pedig egy olyan hangzás, ami ebben a műfajban ütőképesnek mondható.

Remélem nem kérdeztem túl nagy ostobaságot smile.png
Üdvözlet!

Link to comment
Share on other sites

nem vagyok jártas az efféle tudományokban. így hát a véleményem pusztán csak egy megfigyelésen alapul:

sam, meghallgatva a zenéd, nem a keverés miatt lesz olyan, amilyen. hanem (szerintem) az egyes hangszercsoportok monotonitása miatt. feltételezem, a mélyebb hangszeresek sem mindig ugyanúgy húzzák a vonót és nem mindig ugyanúgy hangsúlyoznak. a zenéd második felében túlságosan gépiesnek hangzik a mélyebb szekció és talán ettől veszti el az igazi, szimfonikus (szinfonikus?) hatást.

egyébként a kompozíció nagyon tetszik, grat!

Link to comment
Share on other sites

Hm, gyors csináltam egy masterelést az egyik számomból, ahogy gondolom hogy kéne lenni és ahogy tudom hogy ez nem jó :D

Feltettem ide: https://soundcloud.com/randomjack-2

Mit gondolsz mennyire van ez elrontva? Itt megtalálod a nyers és a masterelt verziót is

Nem olyan vészes ez, csak szerintem komolyabb EQ-val kellene megoldani, hogy ne legyen fedett, meg egy kicsit a terekkel is lehet szórakozni még, de mindezt inkább sávonként csinálnám, mint masterben.

Link to comment
Share on other sites

Maga az ötlet nem rossz, de ez nem a masteren vértik el. Nekem kicsit dinamikátlan az egész, olyan mintha feljátszásnál ki lett volna kapcsolva a velosity érzékenység vagy utólag ki lett volna húzva minden leütés 127-re. Én még a térrel azaz egyes hengszerek elhelyezését gondolnám újra valamint a térmélységüket. Ebben a hangszín gyűjteményben az eq-ba minimálisat nyúlnék bele bizonyos pontokon kis tüskéket vágnék ki, hogy jobban illeszkedjenek egymáshoz és ha van rá mód egy fokkal szárazabb hangszíneket választanék és a végén egy jó reverbel tenném őket a végső "atmoszérába" Az egyes hangszer szólamokon még van mit fejleszteni, de azért ebből már ki lehet indulni. Ha van rá lehetőséged akkor feltétlenül járj el sűsűn szimfónikus koncertekre. Ha élőben sokat hallasz ilyen dolgokat, gyorsabban ráérzel majd a trükkökre. Ha ezekre figyelsz szerintem életszerűbb lesz. Bár ez egy vélemény a sok közül. Minden esetre ügyes dolog egy ilyen hangszerelésbe belekezdeni, mivel menden téren nagyon öszetett.

Link to comment
Share on other sites

Én is szimfonikus zenei téren mozgok legfőképpen, tehát vannak tapasztalataim. Ennek ellenére nem mondanám, hogy profi lennék a keverésben. EQ-zás terén többé kevésbé erre hagyatkozom: (Alul van egy táblázat.) http://www.presonus.com/community/Learn/Equalizer-Terms-and-Tips

Mivel sample modeling cuccokkal is dolgozom, ezért például a kürtöknél 8-12 kHz-ig nem szoktam kiemelni, mert rettentően sok magas van a sample modeling hangmintákban. E-mellett attól függően, hogy kürtről, harsonáról vagy trombitáról van szó, még 500 és 800 Hz között valahol adok neki egy kis kakaót, mert nagyon vékony ezeknek a szoftver hangszereknek a hangja. Viszont ez rád nyilván nem vonatkozik, mert EWQL könyvtárakat használsz. 

 

A másik észrevételem az, és javítsatok ki, ha tévedek, de minél nagyobb teret próbálsz meg virtuálisan leképezni, annál vékonyabban kell szólnia egy egy hangszercsoportnak. Nagyon sok reverbbel, és sample library-vel találkoztam, és alapvetően mindegyik 1000 méterre kilóg a sztereo térből. Lehet, hogy egy 350 dolláról UAD reverb-re ez nem igaz, ugyanakkor a natív piacon zengetők terén kompromisszumokat kell kötni. A hangkönyvtárak pedig kerülhetnek akármennyibe, mind fázisproblémás. Az a jó, hogy lehet játszani a sztereo térrel, mondjuk a sonalksis-nek a stereo tool-jának a segítségével. 

A kompikhoz meg a mastereléshez nem értek, az zenéim többségén nincs semmiféle masterelés, még egy enyhe kopmi vagy maximizer sem. Így szólnak a kreálmányaim:

 

 

 

 

Biztos ezer sebből vérzik, de ki lehet venni a hangszereket külön külön, és tiszta a hangzásuk.  

Link to comment
Share on other sites

Szerintem a hogyan tudok jót keverni szimfonikus zenekari hangszerekből egy téves értelmezésen nyugszik. A legtöbb hangkönyvtár hangjai szinte teljesen processzáltak. Akár a hangszínről, akár a térérzetről beszélünk. 

Amitől jó egy zenekari mű az a hangszerelés. Pl. hogy vastagon szóljon a vonós téma, azt nem kompresszorral vagy eq-val kell megoldani, hanem azzal, hogy tudod milyen egyéb hangszereket raksz a hegedűk mögé:
- csellót? milyen hangmagasságban? egy oktávval lentebb?
- fúvósok közül milyet? és miért?

És akkor még arról, hogy artikulációk, vagy többeshangzatok elhelyezése, meg a zeneírás szabályok, mint ellenpontozás, stb. nem is szóltunk.

Nem véletlen, hogy az egy külön feladat, hogy valaki egy meglévő dalt áthangszereljen szimfonikus zenekarra. 
 

A lényeg, amit jó érteni, hogy a híres filmzenék készítői mind komoly tanulmányokkal rendelkeznek a témában és a keverés az valójában a hanszerelés maga. Ha melegebb, teltebb  hangot akar, akkor pl. angolkürtöt rak bele, stb... 

Összegezve, amit már előttem Áts Attila is említett: HANGSZERELÉS. Kb. tuti, hogy ugyanazzal a hangkönyvtárral tudnék a rosszul szóló anyagból jobbat csinálni anélkül, hogy az EQ-hoz nyúlnék. Természetesen vannak jó és rossz hangkönyvtárak, erről órákat tudok mesélni, ezt most kihagynám. De van kb. 5-6 nagyon jó, aminél már csak hangszerelni kell megtanulni, hogy elégedett legyél az eredménnyel. 

Erről van egy online kurzus itt:
http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php/77-Principles-of-Orchestration-On-line

És egyébként vannak remek könyvek (angolul). Én ezt vettem meg anno:
http://www.amazon.com/The-Study-Orchestration-Third-Edition/dp/039397572X

Link to comment
Share on other sites

és melyik lenne az az 5-6 nagyon jó?



 Természetesen vannak jó és rossz hangkönyvtárak, erről órákat tudok mesélni, ezt most kihagynám. De van kb. 5-6 nagyon jó, aminél már csak hangszerelni kell megtanulni, hogy elégedett legyél az eredménnyel. 

Erről van egy online kurzus itt:
http://www.northernsounds.com/forum/forumdisplay.php/77-Principles-of-Orchestration-On-line

És egyébként vannak remek könyvek (angolul). Én ezt vettem meg anno:
http://www.amazon.com/The-Study-Orchestration-Third-Edition/dp/039397572X

Link to comment
Share on other sites

zongilog: Valójában mindegyik másban jó, és vannak olyan jó mindenesek.

  • Pédául nekem az LA Scoring Strings 1.0 nagyon tetszik, mert nagyon sokféle arrangementet össze tudsz rakni és közben még elég könnyen "játszható". A 2-esben mintha nem lenne ugyanaz a hang. Nekem kevésé tetszik.
  • A gyors futamokat a Cinematic Strings jobban csinálja.
  • A Project Sam-es dolgok sokkal könnyebben használhatóak trailer/játék/filmzenéhez, ha nincs igényed a részleteket variálni. 
  • Nekem a legato témák nagyon jól szólnak a Sonicimplants vonósain. 
  • Az EWQL-ben pedig nagyon sok minden megvalósítható.
  • A VSL mondjuk nekem nem volt sosem benne a kedvencekben.
  • Az Omnishere-ben meg van egy olyan patch, ami nagyon jó pop staccato témákra.
  • Pop témákba a háttérbe egy EMU string patch-et mindig berakok, nagyon kellemesen "vastagít". - Nem effektezni! Layerezni! (Már megint)

 

Ergo, hogy mire és milyen munkamódszerrel dolgozol sokban befolyásolja a választást. Én ezekhez a traileres dolgokhoz a Project Sam-et bőven elegendőnek gondolom. Ahol nincs igazán komplex arrangement, hanem a 3 hangos témát kell minél hatásosabban elhúzni. 
Szóval amit használok gyakran az: LA Scoring Stings 1.0, Sonic Implants, Omnishpere, EMU patch. A többit szinte soha.

Ez a string terület.... nagyon röviden.

Link to comment
Share on other sites

és ezek mellé szimfonikus zenekarba milyen profi szintű zongorát használtok, vasat vagy szoftvert?  

 

 

zongilog: Valójában mindegyik másban jó, és vannak olyan jó mindenesek.

  • Pédául nekem az LA Scoring Strings 1.0 nagyon tetszik, mert nagyon sokféle arrangementet össze tudsz rakni és közben még elég könnyen "játszható". A 2-esben mintha nem lenne ugyanaz a hang. Nekem kevésé tetszik.
  • A gyors futamokat a Cinematic Strings jobban csinálja.
  • A Project Sam-es dolgok sokkal könnyebben használhatóak trailer/játék/filmzenéhez, ha nincs igényed a részleteket variálni. 
  • Nekem a legato témák nagyon jól szólnak a Sonicimplants vonósain. 
  • Az EWQL-ben pedig nagyon sok minden megvalósítható.
  • A VSL mondjuk nekem nem volt sosem benne a kedvencekben.
  • Az Omnishere-ben meg van egy olyan patch, ami nagyon jó pop staccato témákra.
  • Pop témákba a háttérbe egy EMU string patch-et mindig berakok, nagyon kellemesen "vastagít". - Nem effektezni! Layerezni! (Már megint)

 

Ergo, hogy mire és milyen munkamódszerrel dolgozol sokban befolyásolja a választást. Én ezekhez a traileres dolgokhoz a Project Sam-et bőven elegendőnek gondolom. Ahol nincs igazán komplex arrangement, hanem a 3 hangos témát kell minél hatásosabban elhúzni. 
Szóval amit használok gyakran az: LA Scoring Stings 1.0, Sonic Implants, Omnishpere, EMU patch. A többit szinte soha.

Ez a string terület.... nagyon röviden.

Link to comment
Share on other sites

Én amúgy nagyon tisztelek, becsülök mindenkit, aki tényleg jó a hangszerén.

Nem alapból fikázok mindenkit. J

Az viszont zavar, ha valaki fene jónak hiszi magát csak azért, mert kapott egy tanári diplomát a zeneművészetin, közben meg távolról sem az. Vannak köztük akik képzettségben pl. nagyon messze vannak egy Joe Satrianitól, ha mondjuk gitárosban gondolkozom, de sok ilyen zenészt lehetne találni.

A másik, ami meg főleg nem tetszik, hogy a mi adónkból eltartunk egy rakás rossz zenekart, rossz kórust. Szoktam olyan felvételeket csinálni, hogy tiszta hangot alig képesek énekelni egy-egy műben.

És akkor ez volna a főállása, ezért kap pénzt és ők is iszonyat komoly zenésznek gondolják magukat.

Ezekben azért van valami, sajnos az én tanárom is ilyen volt. TANÁR!!! A hangszeren nem igazán tudott valami hejde-hújde fényesen, és ez volt a főállása. Nem bántom mindenkinek kell élnie valamiből, csak az a baj, hogy másokkal szúr ki.

Ami azt illeti nem a zenészekre meg az állandósításra írtam, hanem, hogy a szekciót a szólóval szembeállítani akartam, hogy melyiknél melyik a nehéz és melyik a nehezebb. Lehet, hogy a hangszínek nem hallatszódnak ki a szekcióban de a hamisság igenis kihallatszódik. A szólónál egyértelmű, hogy a hamisság a rákfene, de a hangszínbe nincs olyan belekötés. Én azt mondom, akinek egy valamire való füle van az hozzá tud intonálni a jó hangmagassághoz.

Az arcoskodás meg a papír mutogatás egy megint más téma.

Egyet mindenféleképpen jó ha megjegyez mindenki!

A rossz zenész mutogatja magát, a jó zenészt meg ajánlják!!! Persze ez az ego kontra alázatra igaz csak!!!!

Link to comment
Share on other sites

Én amúgy nagyon tisztelek, becsülök mindenkit, aki tényleg jó a hangszerén.

Nem alapból fikázok mindenkit. J

Az viszont zavar, ha valaki fene jónak hiszi magát csak azért, mert kapott egy tanári diplomát a zeneművészetin, közben meg távolról sem az. Vannak köztük akik képzettségben pl. nagyon messze vannak egy Joe Satrianitól, ha mondjuk gitárosban gondolkozom, de sok ilyen zenészt lehetne találni.

A másik, ami meg főleg nem tetszik, hogy a mi adónkból eltartunk egy rakás rossz zenekart, rossz kórust. Szoktam olyan felvételeket csinálni, hogy tiszta hangot alig képesek énekelni egy-egy műben.

És akkor ez volna a főállása, ezért kap pénzt és ők is iszonyat komoly zenésznek gondolják magukat.

Link to comment
Share on other sites

Ami azt illeti, ha egy kórusban (itt hangszeres kórusra gondoltam, de még az énekesben is igaz), valaki nem kell hogy fél hanggal fújjon mellé elég ha a tercel fúj "csak" mellé, már csúnyán néz a karmester, pláne ha félhanggal vagy rossz előjegyzést olvas. Higyétek el, sokkal nehezebb 6 embernek egy-ugyanazon hangszeren egy max. 2-3 szólamot hangról hangra egyszerre és tiszta intonációval játszani, mint szólóban. Tudom hogy nagyon nehéz szólót játszani izgulás meg stb, miatt, de számoljatok már bele, hogy egy ugyanazon dallamot kinek könnyebb eljátszania? Egy szólistának vagy egy szekciónak. Nehéz sok embernek egyszerre játszania.

Én is játszok fúvós zenekarban mind a mai napig, úgyhogy a szólót is meg a tuttit, is ismerem közelről!

Link to comment
Share on other sites

Pontosan tudom, hogy mit csinálnak. Konkrét emberekről beszéltem

akik néha tényleg elég nagy katyvaszt csinálnak. Volt szerencsém hallani párszor.

Az első feleségem akcsin végzett zongoraművész és korrepetitor, úgyhogy régebben elég sokat mozogtam ebben a közegben.

Szóval tudom, hogy hogyan kellene megszólalni egy jó szimfonikus zenekarnak.

Hasonlítsd össze a Londoni, vagy Berlini zenekart egy vidéki színházi zenekarral és akkor nyilvánvaló lesz, hogy miről beszélek.

Számomra néha élvezhetetlen amit produkálnak és ebben egyetértett velem a feleségem és a karmester is.

Szóval talán nem csak én voltam túl igényes. :)

Link to comment
Share on other sites

Nem téveszt meg. Én azokra gondolok, akik a saját dolgukat is rosszul teszik és sok ilyet láttam már, hidd el.

Én elhiszem, hogy nem túl jártasak a popzenében, de ha bejön a stúdióba felfújni valamit és utána meg kell vágni, ki kell intonálni, akkor az számomra kutyaütő. Ahogy egy hamis énekes, hamis gitáros is.

Sokszor inkább leprogramozzuk, hogy rendesen szóljon. Vonósnál dettó ugyanez.

Egy zenekarban elmegy a játékuk a katyvaszban, amikor nyolcan nyomják ugyanazt,

de szólóban végük van egy pillanat alatt.

Vannak persze nagyon jók is, de ők sajnos ritkán járnak erre. :)

Amúgy pop-rock zenekarokban is dolgozik sok olyan zenész, aki a sárga földbe lejátssza egy szimfonikus zenekar 60-70%-át.

No, nem feltétlenül Magyarországon, de itt is akad pár.

A klasszikus zenészek abban nyilván képzettebbek, hogy kottából bármit leblattolnak, de az egy dolog.

A művészi színvonallal ez nincs összefüggésben.

:-))) "katyvasz"?

Látom, hogy nem sokat tudsz a klasszikus muzsikáról.

Csak halkan jegyzem meg, ha a hegedűs csoportból mondjuk egyikük mellé intonál, elviselhetetlen hamis, kórus szerű hangzás lesz, ami abban a műfajban nem megszokott. Nem ám csak össze-vissza játszanak:-)))

Link to comment
Share on other sites

Nem téveszt meg. Én azokra gondolok, akik a saját dolgukat is rosszul teszik és sok ilyet láttam már, hidd el.

Én elhiszem, hogy nem túl jártasak a popzenében, de ha bejön a stúdióba felfújni valamit és utána meg kell vágni, ki kell intonálni, akkor az számomra kutyaütő. Ahogy egy hamis énekes, hamis gitáros is.

Sokszor inkább leprogramozzuk, hogy rendesen szóljon. Vonósnál dettó ugyanez.

Egy zenekarban elmegy a játékuk a katyvaszban, amikor nyolcan nyomják ugyanazt,

de szólóban végük van egy pillanat alatt.

Vannak persze nagyon jók is, de ők sajnos ritkán járnak erre. :)

Amúgy pop-rock zenekarokban is dolgozik sok olyan zenész, aki a sárga földbe lejátssza egy szimfonikus zenekar 60-70%-át.

No, nem feltétlenül Magyarországon, de itt is akad pár.

A klasszikus zenészek abban nyilván képzettebbek, hogy kottából bármit leblattolnak, de az egy dolog.

A művészi színvonallal ez nincs összefüggésben.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...