Jump to content
Ménemszól.hu

Cikkajánló: Műsor van, hang nem nagyon


A/D

Recommended Posts

Én elfogult vagyok, számomra van egy nagyon nagy plusz: végre élő zene van, nem is akármilyen zenészekkel. Végre van normális mikrofon a kezükben és fülmonitor a fülükben :) Nem hasonlítanám külföldi tehetségkutatókhoz, teljesen értelmetlen, azok teljesen más kategóriák. Nyilván zavaró a hangos hahotázás és a műtaps, de talán ki mit tud? óta ez a legnormálisabb tehetségkutató tv-ben. Kövezzetek meg, de én így gondolom :)

Link to comment
Share on other sites

Én nem hiszek az efféle megkülönböztetésekben, mint hogy "mi más kategória" vagyunk. Miért? Nekünk nem ugyanannyi időnk van gyakorolni? Vagy nekünk elő van írva, hogy mi nem vehetjük annyira komolyan a zenélést? Az olimpián sem úgy versenyzünk, hogy külön kategóriában indulunk. Mindenesetre én úgy látom, hogy a színvonal az előző tehetségkutatókhoz képest ROMLOTT, arra alapozva, hogy a korábbi győztesek szerintem alkalmasabbak voltak mint a mostani delikvensek. De lehet hogy csak én vagyok felületes.

Viszont ha valami nem megy, nem kell erőltetni. Én úgy látom, hogy sajnos nem nevelünk elég tehetséget, és aki ki is mer állni a színpadra, az kb. annak az elgondolásnak köszönhető, amit te is írtál: "á, hát ezt én is meg tudom csinálni!". És tényleg. De ez még nagyon messze van az elfogadhatótól. Én speckó amit láttam, azon emberek kezében az utolsó dolog amit szeretnék látni, az a mikrofon. Jó lenne, ha mindenki úgy állna a kérdéshez, hogy elhiszi, hogy kellő gyakorlással fel tud nőni a külföldhöz. Ha nem, akkor meg minek? Én pl. miért nézzem ezt a műsort, a Youtube-on nincs elég zene? Érted...

Link to comment
Share on other sites

Mindenek előtt el ne higgye senki, hogy ezek a műsorok a zenéről, a tehetségről, a művészetről szólnak. Egyetlen mozgatórugója van ezen produkcióknak, és az a pénz. Ha feltűnik, és talán meg is marad a köztudatban egy tehetség, vagy kitermelődik ezernyi celeb, az csak mind melléktermék. Igen, a tehetség is. Sajnos.

Link to comment
Share on other sites

Talán nem illő hozzászólnom a témához, mert nem vagyok ezeknek a műsoroknak rendszeres nézője, legfeljebb a finálékat figyelem, ahol már nem a résztvevők kinevetése a főfoglalkozás.

Az egyik megjegyzésem: nem szabad félreérteni a helyzetet, ezek a programok a televízió eladható ( l. nagy nézettség ) műsorgyártását célozzák, teljesen mindegy milyen eszközökkel. Ha celebek buta ugrándozása és nevetséges véleményei adják el a műsort, akkor azt csinálják. A legutolsó szempont az induló amatőrök felfedezése. Már várom az egyenesben közvetített kivégzéseket....

A másik dolog: túl sok a technikai elem és a környezeti hozzáadott érték ( hangszerelés, kíséret, színpad, világítás, profi koreográfia, tánckar, stb. ), ami elfedi a valódi tehetség jegyeit. Persze a nagyon hamis ének, vagy rossz ritmusérzék azért kibukhat - habár egy lelkes hallgatónál, akinek botfüle van, nem feltétlenül.

Ha megnézzük, mi lett e műsorok nyerteseiből két-három évvel később, már reálisabb ítéletet mondhatunk. Ekkorra kifutottak a TV-csatornák marketing-támogatásai is, és a feltételek egyenlőbbekké váltak.

Utolsónak még: korábban a nemzetközi összehasonlításban zenészeink és énekeseink tehetség és képzettség dolgában nem vallottak szégyent a nemzetközi összehasonlításban, persze akkor még más volt az érvényesülés útja.

Link to comment
Share on other sites

Én nem hiszek az efféle megkülönböztetésekben, mint hogy "mi más kategória" vagyunk. Miért? Nekünk nem ugyanannyi időnk van gyakorolni? Vagy nekünk elő van írva, hogy mi nem vehetjük annyira komolyan a zenélést? Az olimpián sem úgy versenyzünk, hogy külön kategóriában indulunk. Mindenesetre én úgy látom, hogy a színvonal az előző tehetségkutatókhoz képest ROMLOTT, arra alapozva, hogy a korábbi győztesek szerintem alkalmasabbak voltak mint a mostani delikvensek. De lehet hogy csak én vagyok felületes.

Viszont ha valami nem megy, nem kell erőltetni. Én úgy látom, hogy sajnos nem nevelünk elég tehetséget, és aki ki is mer állni a színpadra, az kb. annak az elgondolásnak köszönhető, amit te is írtál: "á, hát ezt én is meg tudom csinálni!". És tényleg. De ez még nagyon messze van az elfogadhatótól. Én speckó amit láttam, azon emberek kezében az utolsó dolog amit szeretnék látni, az a mikrofon. Jó lenne, ha mindenki úgy állna a kérdéshez, hogy elhiszi, hogy kellő gyakorlással fel tud nőni a külföldhöz. Ha nem, akkor meg minek? Én pl. miért nézzem ezt a műsort, a Youtube-on nincs elég zene? Érted...

Én a produkciók költségvetésére gondoltam, az nem egy kategória. És nem az énekesekre (vagy inkább veresenyzőkre??) értettem, amit írtam én szakmai szemmel, mint hangmérnök/zenész nézem a műsort, szerintem azért rendesen maga mögött hagyja a többit, pl. az X-faktor zenei alapjai mint kb. Fruity Loops-ban lennének összehegesztve...

Link to comment
Share on other sites

Én személy szerint néhány éve teljesen leszoktam ezekről a "tehetségkutaó" műsoroknak a nézéséről. Talán még a kezdetekben mikor megjelent a Kifutó című műsor, ha jól emlékszem Pély Barnabás nyerte meg. Ott nem volt akkora Show, fényűzés. Meg talán a megasztár első szériája ami még nem volt annyira rossz, mert még új volt. Mivel kereskedemi csatorna csinálja így nyílván az egész a pénzről szól, bár a mai világba minden e körül forog. Maga a szerkezet érdekes. A selejtezőkön megszületnek az ország "marhái" amin mindenki röhög és a videomegosztókon néhány nap alatt többezres nézettséget szereznek. Ezáltal már az emberek nagyrésze már csak kíváncsiságból is tovább nézi a műsort. Néhány nehezebb sorsú embert kiemel a média, hogy egy egy jobbszívű ember megsajnálja és már csak szánalomból is őt juttassa tovább és a további adásokat is nyomonkíséri. Persze akadnak kivételek, lehet találni meglepően jó hangokat. Viszont nem mindig azok jutnak tovább vagy azokból lesz az év sztárja. MAgát a kifejezést is érdekesnek találom, hogy tehetségkutató. Sok esetben a média megkedveltet valakit a lajikus közönséggel és, ha látják, hogy megy. Akkor profi szakemberek csinálank belőlle egy terméket, kap egy X idelyű szerződést még nem lesz következő generáció, utánna sűlyesztő. Mivel annyira nem erős, hogy egyedül tovább tudja vinni ezt az egészet. És az egész inudul előről. A mai közönség sem egyszerű, mivel nagyon úgy érzem nincs saját ízlésük, tisztelet a kivétel. Sok ember szerint az a frankó amit most ép a TV-ben nyomnak. Ez főleg a mostani tizenéveseknél a leg szörnyűbb. A művészet már messze megszűnt. Lehet én nem haladok a korral, bár én is a fiatalabbik generációból vagyok, de ha zenecsatornátnézek akkor a Mezzo-ra kapcsolok :)

Link to comment
Share on other sites

Mi sem mutatja jobban ezen műsorok szórakoztató (és nem kimondottan minőségi) jellegét, hogy pl az X-ben a házból az élő show-ba hozott versenyzők, műsor-produceri döntésből kifolyólag, többször a mentorok ellenérzésére fittyet hányva lettek áthozva. Szerintem pl Malek el tudja dönteni, hogy ki jó énekes, kivel lehet dolgozni, gyakorolni. DE minek? Ha egy másik versenyző személyiségében több bulvár-fantázia-nyersanyag van.

Link to comment
Share on other sites

A másik dolog: túl sok a technikai elem és a környezeti hozzáadott érték ( hangszerelés, kíséret, színpad, világítás, profi koreográfia, tánckar, stb. ), ami elfedi a valódi tehetség jegyeit. Persze a nagyon hamis ének, vagy rossz ritmusérzék azért kibukhat - habár egy lelkes hallgatónál, akinek botfüle van, nem feltétlenül.

Én a jó hangszerelést és zenei kíséretet nem sorolnám oda, szerintem azok inkább kiemelik a gyenge láncszemet! Nyilván egy Ikeás bútor kevésbé szúr szemet itthon, mint a parlamentben :)

Link to comment
Share on other sites

Pedig a zenei alappal nagyon sokat lehet sumákolni. Pl. tele rakják profi háttérvokállal és máris nem tűnik olyan szarnak az énekelni nem tudó emberke, főleg ha jól belehúzzák az alapba. Én keményen tiltanám a háttérvokálokat egy ilyen "tehetségkutatón". Régebben nem is lehetett használni, csak később szoktak erre rá.

Link to comment
Share on other sites

Mindenek előtt el ne higgye senki, hogy ezek a műsorok a zenéről, a tehetségről, a művészetről szólnak. Egyetlen mozgatórugója van ezen produkcióknak, és az a pénz. Ha feltűnik, és talán meg is marad a köztudatban egy tehetség, vagy kitermelődik ezernyi celeb, az csak mind melléktermék. Igen, a tehetség is. Sajnos.

Abszolut igaz. Nem is ertem, hogy a tobbiek mit varnak egyaltalan a televiziotol vagy a "mainstream" kulturatol?

Ezen az uton haladva jobb nem lesz semmi sem, sem Magyarorszagon, sem Europaban.

Persze attol fugg, milyen szempontbol nezzuk. A Ki mit tud? poros nyomaba sem er a Megasztar, tehetseg es szorakoztatas szempontbol, viszont profit szempontbol mas a helyzet, ugye.

Link to comment
Share on other sites

Pedig a zenei alappal nagyon sokat lehet sumákolni. Pl. tele rakják profi háttérvokállal és máris nem tűnik olyan szarnak az énekelni nem tudó emberke, főleg ha jól belehúzzák az alapba. Én keményen tiltanám a háttérvokálokat egy ilyen "tehetségkutatón". Régebben nem is lehetett használni, csak később szoktak erre rá.

Tegnap néztem egy kis xfaktort, pont az volt a bajom, hogy valami emebertelen primitív és halk midialap fölött üvoltöttek szerencsétlenek hamisan, mint az állat....

Link to comment
Share on other sites

Nem tisztem megvédeni az énekeseket, de azért azt meg kell jegyeznem, hogy bizonyos körülmények között énekelni rettenetesen nehéz. Egy olyan helyiségben, aminek megfelelő "feedback"-je van, tehát az énekes jól hallja magát és a zenét is (vagy pl. kórus esetében az egész kórust IS és magát IS), "könnyű" tisztán, "harmóniában" énekelni. (pl. templom.)

Viszont ha egy "süket lyukba" énekel az ember, akkor katasztrófális dolgok "születhetnek". Ahogy látom, az X-faktor stúdiója tipikusan egy ilyen "süket lyuk". Mesterségesen meg kell teremteni a visszacsatolást.

Szerintem a mostani adásban az énekesek kevesebb, rosszabb, gyengébb visszacsatolást kaptak, mint amennyi szükséges lett volna.

Az más kérdés, hogy - szerintem - ebben a legutolsó adásban szinte minden dalválasztás katasztrófálisan szar volt.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem messze kritikán aluli, amit a magyar tehetség(telen)kutatókon produkálnak manapság. Kb. az előző 5-6 megasztár, 3 x-faktor és még a voiceban is, ezek közül kb 2-3 embert tudok kiemelni aki megtudja ütni a külföldi színvonalat. Ez Rúzsa Magdi, Kökény Attila, esetleg Tóth Vera, és kb itt ki is fújt. talán ez a 2-3 aki még meg is tudott maradni ott ahol "befutott" és még hangja is van. A többi gyalázat...

Nem tudom szoktátok-e nézni én is csak néha kapom el a Cool Tv-n szokott lenni az amerikai X-factor. Hát ott egy-egy vigaszágas meg mentorházba be nem kerülő emberkéknek is 2-3x jobb hangjuk van mint itt bármelyiknek is. És még azokról nem is beszéltem akik esetleg a döntőben benne vannak a első 3-4 között. Ég és Föld. Jó én nem biztos hogy Britney-t beültettem volna mentornak, de maguk a jelentkezők teljesen mások. A műsor lényege is másképp van. Ott arra a bizonyos egyre van kihegyezve, nem pedig agyonsztárolt 12 emberke ugrál hatalmas show-val a háta mögött.... Na mindegy bocsánat, de emellett nem tudtam elmenni....

Link to comment
Share on other sites

Nem tisztem megvédeni az énekeseket, de azért azt meg kell jegyeznem, hogy bizonyos körülmények között énekelni rettenetesen nehéz. Egy olyan helyiségben, aminek megfelelő "feedback"-je van, tehát az énekes jól hallja magát és a zenét is (vagy pl. kórus esetében az egész kórust IS és magát IS), "könnyű" tisztán, "harmóniában" énekelni. (pl. templom.)

Viszont ha egy "süket lyukba" énekel az ember, akkor katasztrófális dolgok "születhetnek". Ahogy látom, az X-faktor stúdiója tipikusan egy ilyen "süket lyuk". Mesterségesen meg kell teremteni a visszacsatolást.

Szerintem a mostani adásban az énekesek kevesebb, rosszabb, gyengébb visszacsatolást kaptak, mint amennyi szükséges lett volna.

Az más kérdés, hogy - szerintem - ebben a legutolsó adásban szinte minden dalválasztás katasztrófálisan szar volt.

Hát szerintem ma azért nem megoldhatatlan feladat egy normális, mindenkinek megfelelő monitorozás megteremtése személyre szabottan, monitor mixer presetek formájában.

Viszont talán túl sokat várunk egy kezdő, vagy kevés rutinnal rendelkező énekestől. Élő szituációban még a profik is küzdenek néha több-kevesebb lámpalázzal. A legnagyobb - valódi - sztárok is mellé énekelgetnek időnként. Arról nem beszélve, hogy stúdióban, nyugodt körülmények között hány nagy nevet hallottam én hamisan énekelni.....

Az előadás szuggesztivitása a kulcsszó. Ha úgy énekel valaki, hogy tényleg elhiszem neki, akkor nem is figyelek arra, hogy mennyire tiszta. ha viszont unatkozom közben, akkor meg már csak azt tudom figyelni, hogy mennyire hamis.

Link to comment
Share on other sites

Én a produkciók költségvetésére gondoltam, az nem egy kategória. És nem az énekesekre (vagy inkább veresenyzőkre??) értettem, amit írtam én szakmai szemmel, mint hangmérnök/zenész nézem a műsort, szerintem azért rendesen maga mögött hagyja a többit, pl. az X-faktor zenei alapjai mint kb. Fruity Loops-ban lennének összehegesztve...

Szerintem pedig elsiklottál a lényeg felett. Arra akartam célozni, hogy te olyan dolgot feltételeztél, amihez nem volt alapod. Vagyis, hogy rögtön az emberi tényezőt vetted fixre, hogy itt mindenki nagyon tud, csak az alap em jó, azon bukik a dolog. Ez a lehető legrosszabb kifogás. Ha valaki tud, kiáll egy mikrofonnal, és úgyis tud. Belenéztem a hozzászólásokba, azt láttam, hogy itt sokan azt hiszik, hogy azért "nehéz a pálya", mert nehéz jó körülményeket teremteni az énekléshez. Én ezt is hibának gondolom.

Idézném Silket, aki azt mondta, hogy ő a 25 év alatt egyetlenegyszer se futott bele abba, hogy valakit felhívott és azt mondta volna, hogy "bocs, most nem tudok beszélni mert gyakorlok". Én ezt látom. Amikor sztárénekeseinknek megfelel az, hogy gyakorlatilag rajzművészt vesz fel hangmérnök helyett, és úgy érkezik meg a lemezének felvételére, hogy a szöveget se tudja.

Ti pedig arról beszélgettek, hogy milyen nehéz ilyen helyzetben jó monitoringot csinálni. Nem. Szerintem hozzáállás gondok vannak, beleértve a bűnbak keresést." Azért nem éneklek úgy mint a Beyoncé, mert nem olyan jó a mikrofonom". Itthon kevés énekesről tudok, akinek a lemezkészítése nem azzal megy el, hogy az éneket javítják hetekig hónapokig. Még szép, hogy nem marad idő és energia a többi részletére az anyagnak oszt nem szól úgy mint a külföldi!

A tehetségkutatók színvonala pedig romlott - szerintem. Tök jogosnak érzem a cikket.

Link to comment
Share on other sites

A lényegben nem különböznek a magyar műsoroktól:

- a mentor ritmusra ugyanúgy ingatja a búráját

- ugyanaz a színpad, fénytechnika (persze a színpadtechnikusok majd elmagyarázzák, hogy fényévnyi a különbség)

- ugyanazok a szar számok szólnak, a pop rossz, a rock az flitteres kamu rock, stb.

Lehet, hogy a példákban éneklő szerencsétlen médiaáldozat szigorúan énektechnikailag jobb néhány százalékkal valamelyik hazai áldozatnál, de ennek nincs semmi jelentősége. A műsor esszenciája, hogy bármilyen kreatív megnyilvánulást eltaposson. A pop-rock eredeti lényege pedig mindig az volt, hogy a szereplői próbáltak négy-öt olyan hangot, vagy szót megírni, amelyekért még 40 év múlva is hoz a postás egy kis jog(nyug)díjat. Az hogy valaki jó előadó, engem nem érdekel, szeretem, ha a kocsmában csend van.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...