Jump to content
Ménemszól.hu

Recommended Posts

Egy igazi hiánypótló anyagot készítettünk nektek: a használható stúdiómikrofonok aljától a csúcsok csúcsáig beraktunk pár igazi favoritot, hogy kiderüljön, mi adja a különlegességüket.

Készült egy videó, ahol Bereczki Zoli és Silk vitatkoznak, hogy melyiket gondolják jobbnak. A filmben megmutatjuk az egyik mikrofont is. A cikkünkhöz azonban mellékeljük az összes mikrofon hangját, mégpedig nyersen és processzálva is egy letölthető ZIP FILE-ban.

DOWNLOAD ZIP FILE WITH THE AUDIO FILES / A ZIP FILE LETÖLTÉSE


Tesztalanyaink:

A processzálás azért lényeges, mert a gyengébb mikrofonoknál próbálja korrigálni azok hibáját, ugyanakkor előhozza azt, hogy drasztikus beavatkozásnál (ami a mai popzenében alap), csak kevés mikrofon hangja marad jó, vagy elviselhető. Igazából itt mutatják meg, hogy mit tudnak (meg főleg zenében ugye!)

A letölthető csomag része még a zenei alap is, amire tényleg összesen kétszer énekelt a Zoli, nincs csalás, nincs editálás, nincs vágás, nincs pitchelés. Berakjátok mindezt egy többsávos zenei szoftverbe, és máris kapcsolgathatjátok, összehasonlíthatjátok őket.

A videóban ami elhangzik nem lett előre megbeszélve, lepróbálva, ezért van benne pár tárgyi tévedés, amit korrigáltunk még mielőtt kiraktuk volna, ezért elnézést szeretnénk kérni.
 

 


Szintén beraknék egy megjegyzést, amit közben találtam, és azóta is ezen gondolkozom:

A Neumann U47-es mikrofon, ami a valaha legtöbbet előforduló eszköz az általunk ítélt legjobb felvételeken, kora igazi mumusa volt!

Szinte vicc, hogy abban az időben a legmenőbb, legsikeresebb hangmérnökök szó szerint gyűlölték ezt a mikrofont harsány hangja miatt (az "élő, eleven presence", egy mázsányi hét kilohertz). Hozzá voltak szokva a ribbonok lágy "senkit sem bántunk" soundjához.

De egy percig se felejtsük el, hogy pl. a Beatles korai idejében azért még "kicsit" más volt a temperamentum. A hangos, rockos éneklés nagyon nem volt kívánatos, a fab fourt is kipenderítették egyszer emiatt azonnal, mikor megpróbáltak rockandrollt tolni egy bárban, ahol épp hakniztak, pedig épp még vendég sem volt.

És ha van mikrofon, aminek nagyon jól áll az üvöltés, akkor az tényleg az U47, nem lesz ember, aki ezt vitatja.

Ez tehát ma egyértelműen a legkeresettebb eszköz a kellemes, vintage hangzáshoz.

Az U47-et azért nem gyűlölte mindenki, pl. az akkor úttörőnek számító George Martin a Beatles producere, az Abbey Road vezető hangmérnöke igencsak látta benne a fantáziát, és szinte tudatosan alakította ki vele az együttes saját soundját, konkrét része volt az egész zenei koncepciónak. És igen, a Beatlest meg lehetett ismerni a hangzásáról, ha épp játszani kezdte a rádió, de még mennyire!

Sokszor a művészek ragaszkodtak hozzá, pl. Frank Sinatra nem volt hajlandó énekelni a "Telly"-je nélkül (akkor még ugye Telefunken logóval futott a termék). A végeredmény ismert: ma minden stúdió fő ékköve ez a mikrofon, ahogy az U67 is.


A videó két meglehetősen tapasztalt szakmabeli vitáját örökíti meg. Nem lehet nem igazat adni Zolinak, ahogy kétség sem fér ahhoz, hogy Silk tudja jobban összerakni a zenét. Az örök jing-jang smile.png Mi pedig jól szórakozunk, ugye smile.png

 

post-1-0-21951500-1353374552_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok száma 114
  • Created
  • Last Reply

"drasztikus beavatkozásnál (ami a mai popzenében alap), csak kevés mikrofon hangja marad jó, vagy elviselhető."

Na, ezt kellene valahogy beleverni az emberek fejébe, de nagyon!

Agyvérzést tudok kapni, amikor a zenészek elkezdik magyarázni, hogy az AT2020 tökéletes, amivel a próbateremben felvették a lemezüket. Nem értik, miről beszélünk, amikor pl. a Neumannokat emlegetjük, hogy ott kezdődik egy rendes felvétel.

Most már sajnos ott tartunk, hogy néha már több évtizedes rutinnal rendelkező profi zenészek is ilyen hülyeségekkel zsibbasztanak.

Link to comment
Share on other sites

Letöltöttem meghallgattam a CM67 a CM7 Fet a CM7 U87 nagyon átjött. Ha választanom kéne akkor a pénztárcám miatt a legolcsóbbat választanám de ebből a 4-ből bármelyik jó lenne egy énekfelvételre. Az AKG ami nem nagyon tetszett

A felvétel hogy volt megcsinálva? Ugyan abba a Preampba volt kötve mind a 4 mikrofon?

Processre mit használtál? Analogokat? UAD-ot? Pro tools DSP plugin-t? vagy mezei Plugint?

Link to comment
Share on other sites

A felvétel hogy volt megcsinálva? Ugyan abba a Preampba volt kötve mind a 4 mikrofon?

Azért raktuk fel kereszt alakba a mikrofonokat, hogy egyszerre tudjuk őket venni, ehhez persze 4-es preamp kellett, az Ams-Neve 4081. A konverter Apogee Symphony IO volt, ez a legjobb konverter, amivel valaha volt dolgunk (tesztet fogok róla írni mostmár tényleg).

Ezt be is akartam rakni a cikkbe, hogy azért az AT2020 hangkártyába dugva nem így szól, erre vigyázzunk.

Szintén fontos megjegyzés, hogy a kipróbálás azért +nélkülözhetetlen+ mert a saját hangjával mindenki jobban tisztában van mint a Bereczki Zoliéval. Ez nagyon nem elhanyagolható tényező.

Processre mit használtál? Analogokat? UAD-ot? Pro tools DSP plugin-t? vagy mezei Plugint?

Universal Audio UAD-2 volt Pro Tools HD|X alól.
Link to comment
Share on other sites

A felvételeket AMS-Neve 4081-es preamppal csináltam. (GYK: 1081-es preampja, economy kicsomagolásban:)) Mindegyik mikrofonhoz ez lett használva. A/D konverter egy Symphony.

Process lánc:

EQ: 1081 és Summit EQF100

Dinamika: UA LA2A, Neve 33609, XQP dess

Szintén a Symphony-n van D/A/D-zve, azaz mégegyszer kimentem analogba, mert még így is ütösebb lett a plugineknél szvsz :)

Szóval szerintem ezek ultimate cuccok, kompromisszumok nélkül. Tehát ami különbséget hallasz, az "tényleg" a mikrofon.

Amit érdemes megfigyelni például azoknak, akik nem hisznek a drága preampokban és analog cuccokban...hogy még a legolcsóbb AT2020-as is elég meggyözöen szól. Persze normális ember nem vesz 5 milkáért felvételi léncot egy 50e Ft-os mikrofon után...

Link to comment
Share on other sites

Egy vintage Gefell/TLM103/Sm7b tesztet én is megosztok:

http://www.gearslutz...719-post11.html

Erről a tesztről az a véleményem, hogy ezt egy amatőr csinálta, aki nagyon megörült a plug-in EQ-jának, de a vintage mikrofonok és EQ-k lényege pont az, hogy ilyen mértékű beavatkozás mellett is kellemes hallgatni a hangjukat. (Én a Gefell demót az első 10 másodpercig hallgattam). Aki ezt csinálta vagy nem hall 9k felett, vagy már szétmentek a monitorai.
Link to comment
Share on other sites

Még annyit megjegyeznék...hogy majdnem tettem rá "drága" reverbet is. De akkor már annyira jó lett volna mindegyik, hogy a tapasztalatlan hallgató nem értette volna miröl is szól a teszt. Szóval jobbnak láttam, ha nem reverbezek, így könyebben érzékelhetöek a lényegi különbségek.

Aztán van még az a paraméter is, hogy persze tök más beállításokkal processzáltam a miksiket. Próbáltam mindegyikböl kihozni a maximumot. Így aztán tényleg csak a "gyakorlati" eltérések hallahatóak, szerintem elég jól.

Link to comment
Share on other sites

Ja...és mindig elfelejtek valami fontosat...szóval...

Azért azt a tisztelt hallgató vegye figyelembe, hogy amit hall az egy "teljesen átlagos", sztenderd ének sound. Én ilyet a lemezeken csak nagyon ritkán csinálok, ugyanis az esetek többségében ennél sokkal szélsöségesebben szétcsavaródik az ének, hogy még jobban szolgálja a dalt, a feelinget blablabla... Ergo, amint halljátok, a felsö kategóriás mikrofon könnyedén teljesítik az összes elvárható dolgot, sööööt, lehetne öket tovább gyúrogatni, érdekesebb, kifejezöbb hangszínek felé is (ezért ök a felsö kategória). Míg az olcsóbb megoldások, már ezen a "belépö studio szinten" is elvéreznek bizonyos pontokon...

Na...jó fülelést és agyalást. :)

tipp: próbáljátok otthon a processzálatalan sávokon ki a ti lehetöségeiteket. Csavargassatok, kevergessétek az alappal. Nagyon tanulságos lesz, tanulhattok belöle sok okosat, föleg úgy, hogy az általam processzát sávokat simán tudjátok "referenciának" használni ugye...Jó szórakozást!

Link to comment
Share on other sites

A négy mikrofon térbeli elhelyezéséből adódóan kb. 5 - 8 cm-el énekel Zoltán tengelyen kívül - off axis. Ezt szokták szándékosan is csinálni, ezen kívül egyformán érinti az összes miksit, tehát korrekt az összehasonlítás. Én ennek ellenére elég jelentős változást szoktam hallani 5-8 cmes elmozdulásoknál. Érdekes lenne tengelybe is elénekeltetni a nótát, bár akkor meg a több eléneklés különbözősége adja a "mérési bizonytalanságot". Na mindegy, hasznos kis dolog ez.

Link to comment
Share on other sites

Köszi, tényleg profi tesztet dobtatok össze! Lesz mivel játszani szabadidőmben...

Végre meggyőzött, hogy teljesen felesleges milliókat költeni egy mikrofonra házi stúdióhoz. Vesz az ember egy közép kategóriás mikrofont meg hozzá jó előfokot és ennél jobbat úgysem lehet házi keretek között. El is leszek a kis Summit preampommal meg a levelerrel egy jó darabig. Lesz még valaha nálatok Telefunken CU29? Az pont jó lenne nekem otthonra, de már jó ideje elfogyott a boltból ha jól láttam...

Link to comment
Share on other sites

Volt alkalmam énekesként együtt dolgozni Zolival és számomra is a CM7 tűnt leginkább valósághűnek a tesztpéldányok közül. Az összes többi hangkarakterben vagy hozzáad vagy elvesz valami olyat ami nem az Ő naturális énekhangja. Nekem mindig is az volt a dühítő amikor egy-egy itthoni felvételen NEM ismerek fel énekes kollégákat, mert olyan teljesen természetellenes hangszínbeállítás/mikrofon választás történt ami minden jellegzetes formánst kivett az adott előadóból. Az énekhangnál pedig az egyik legfontosabb szempontnak tartom a legvalósághűbb leképzést, hiszen az Énekesnek a hangja/hangszíne a védjegye. Ha valami a jellegzetességeket erősíti mértékkel, akkor az pozitív hatás. Ha becsukom a szemem akkor a CM7-ből jön a fülem által közvetlenül (!) hallott hangemlék. Az összes többinél is Zolit hallom csakhogy egy (ilyen-olyan, rosszabb-jobb) mikrofonba énekelni.

Az AT2020 azért lehet becsapós egyeseknél, mert az olcsóbb "hifistább" magas, mély tónusa van, ami avatatlan fülnek beugratósabb. Jól használhatóak azok is árukat nézve, de az tényleg túlzás amikor valaki egy Neumann u87 stb. relációban ezeket emlegeti/isteníti...

Link to comment
Share on other sites

Köszi, tényleg profi tesztet dobtatok össze! Lesz mivel játszani szabadidőmben...

Végre meggyőzött, hogy teljesen felesleges milliókat költeni egy mikrofonra házi stúdióhoz. Vesz az ember egy közép kategóriás mikrofont meg hozzá jó előfokot és ennél jobbat úgysem lehet házi keretek között. El is leszek a kis Summit preampommal meg a levelerrel egy jó darabig. Lesz még valaha nálatok Telefunken CU29? Az pont jó lenne nekem otthonra, de már jó ideje elfogyott a boltból ha jól láttam...

Ati, nem véletlen nincs nálunk CU29. Meg akarjuk kímélni ettől a hazai szcénát. A Bock 195-öt viszont nagyon jónak gondoljuk az áráért, ahogy a Wundert is :)
Link to comment
Share on other sites

Én nem ismerem Zolit személyesen, sőt hallani sem nagyon hallottam eddig tőle semmit sem.

Hallgattam a nyers anyagokat, és az első, ami igazán megfogott az a CM7. Mikor megszólalt az a sáv, egyből beleszerettem. A második az U87 volt. Bár itt nekem az nem tetszett, hogy a lágy részek nagyon lágyak lettek, az erősek meg nagyon erősek. Próbáltam szeretni az U67-et, de nem győzött meg. Jó, de nekem nem a legjobb.

Az előprocesszált felvételek közt is kb ugyanez a sorrend számomra.

Ja, és az AKG és Bock is tetszett, használhatónak hallatszanak!

szerk: ja, és valószínűleg egy másik énekesnél más sorrend lenne a nyerő...

Link to comment
Share on other sites

Ati, nem véletlen nincs nálunk CU29. Meg akarjuk kímélni ettől a hazai szcénát. A Bock 195-öt viszont nagyon jónak gondoljuk az áráért, ahogy a Wundert is :)

Ennyire rossznak gondoljátok a CU29-et?

Én elhiszem, ha így gondoljátok, de akkor én maradok az AT-nél. Egyszerűen nem ér nekem ennél többet egy mikrofon... :)

Link to comment
Share on other sites

A négy mikrofon térbeli elhelyezéséből adódóan kb. 5 - 8 cm-el énekel Zoltán tengelyen kívül - off axis. Ezt szokták szándékosan is csinálni, ezen kívül egyformán érinti az összes miksit, tehát korrekt az összehasonlítás. Én ennek ellenére elég jelentős változást szoktam hallani 5-8 cmes elmozdulásoknál. Érdekes lenne tengelybe is elénekeltetni a nótát, bár akkor meg a több eléneklés különbözősége adja a "mérési bizonytalanságot". Na mindegy, hasznos kis dolog ez.

Valamit valamiért. Természetesen on axis mégtöbbet dobna a mikrofonok hangján, de akkor meg előjönne az, hogy nem mindegyikbe ugyanaz van énekelve. Nem tekinthető ez végleges megoldásnak, mert a személyes kipróbálást nem lehet helyettesíteni, amit már sokszor elmondtam.

Ez a videó nem adja vissza azt az élményt, amikor valaki direktben ráénekelve visszahallja a saját hangját. Látnotok kellene az arckifejezését az embereknek mikor kipróbálják! Nem sok ilyen hatású termékünk van, viszont csak ezekért érdemes csinálni az egészet.

Link to comment
Share on other sites

Én nem ismerem Zolit személyesen, sőt hallani sem nagyon hallottam eddig tőle semmit sem.

Hallgattam a nyers anyagokat, és az első, ami igazán megfogott az a CM7. Mikor megszólalt az a sáv, egyből beleszerettem. A második az U87 volt. Bár itt nekem az nem tetszett, hogy a lágy részek nagyon lágyak lettek, az erősek meg nagyon erősek. Próbáltam szeretni az U67-et, de nem győzött meg. Jó, de nekem nem a legjobb.

Az előprocesszált felvételek közt is kb ugyanez a sorrend számomra.

Ja, és az AKG és Bock is tetszett, használhatónak hallatszanak!

szerk: ja, és valószínűleg egy másik énekesnél más sorrend lenne a nyerő...

Minden tesztünkben CM7 - CM67 verseny alakult ki, kb 50-50% arányban, a CM7 FET szoros második hellyel minden esetben megelőzve az U87-et. Most a nem felvett tesztekről beszélek, hanem az éles, személyes próbáról.
Link to comment
Share on other sites

"Az AT2020 processz hang nekem is kellemes meglepi volt egyébiránt! Tehát a másik tapasztalat a tesztből, hogy olcsó felvételt is csak jó helyre kell vinni összetolatni"

Ja, ez abszolút így van, csak ugye ott van még amit AD is mondott, hogy gyakran csak bedugják egy olcsó hangkártyába és akkor már nehéz velük csodát tenni. Nem beszélve arról, hogy gyakran a panellakásban veszik fel, rettenetes akusztikában.

A másik "jó szokás", amit én pl. értelmetlennek tartok, hogy felraknak énekre egymás mellé két különböző alsó kategóriás mikrofont, gondolván, hogy ezek majd kiegészítik egymást és együtt közelebb kerülnek egy komoly mikrofonhoz. Szerintem ez nem így van.

Amúgy otthonra nyilván nem sokan tudnak megvenni egy milliós mikrofont, ami rendben is van, de jó lenne legalább odáig eljutni, hogy ami van azt legalább tisztességes előfokba és konverterbe dugják.

A tetstet amúgy még sajnos nem tudtam meghallgatni, mert egész éjjel dolgoztam, de nagyon kíváncsi vagyok!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...