Jump to content
Ménemszól.hu

Kérdés

Kedves Fórumozók!

Szeretnék tippeket kapni dobfelvételek keveréséről. Elsősorban profi kollégák tapasztalatai és véleménye érdekel és kizárólag élő dob.

Bár a cím a következő lépést sugallja, jó lenne olvasni a felvételi láncokról, alkalmazott mikrofonokról és persze a - számomra - lányeg, hogy utána hogyan dolgoznak a sávokkal.

Utólagos processzálás, effektezés....mir, mivel, miért és hogyan.

Jó lenne, ha túlnyomórészt nem a plugines, home studios ötletelések jönnének és az sem annyira érdekel, hogy ki hogyan cseréli, triggerezi a dobsávokat (tudom, hogy a low-cost ezt az irányt erősíti).

Tehát akusztikus dob, popzenére, profi minőségben, hogyan?

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0

Röviden: baromi drága dob + megfizethetetlen felvételi lánc + iszonyat jó akusztika + nagyon jó dobos + minimális bűvészkedés keveréskor

Hosszabban meg egy könyvet lehetne írni a témáról. Talán egyszer megteszi egy unatkozó hangmérnök. :)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Erre a témára megjelent egy nagyon jó könyv amiből én is tanultam. The Drum Recording Handbook by Bobby Owsinski and Dennis Moody.

Szerintem neten meg lehet találni, nekem eredetiben van meg dvd melléklettel. Viszont 100%ban egyet értek Cserfalvi Zolival! jó dob, fullos felvételi lán, akkusztika és egy atom pontos és profi dobos. Ha már a technikai háttér megvan akkor a doboson múlik minden, ha minden rendben van akkor már nem nagy művészet összegyúrni, inkább ízlés kérdése, hogy milyen sound-ot gyúrunk ki az egészből!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Igen és nem egy új könyv :) minden lényeg benne van, mikrofonozás technikák, hangolások, mixing, processing.... És a videóban mellé mindent részletesen bemutat brutál jó minőségű hangal. És egy csomó külföldi sztenderd hangzásvilágnak megtalálható a receptje, már ami a dobot illeti! dvd-vel 30dollár. Végig angolul van, de azért le lehet fordítani és meg lehet érteni :)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Köszönöm a könyv ajánlatot!

Tisztában vagyok vele, hogy elegendő forrás van, ahol utána lehet olvasni, ahogy ezt ezt az elmúlt évtized (ek) ben meg is tettem.

Ezúttal inkább azt várnám, hogy ti hogyan csináljátok. Mondok példát, csak dírekt nem ezzel kezdtem. Nem akartam, hogy elvigye a dolgot az, hogy a meglévő módszerben keresitek a kapaszkodót. Szóval:

A mikrofonpark közepes, de lehet vele tűrhető felvételt csinálni:

- a hangszer felsőkategóriás Pearl (most másfél mill. körül van, hardverek nélkül)

- Sennheiser E-900-as dobset sorozat

- Ezen kívül a pergőre DPA 4011 felül

- Alul a Sennheiser E-905

- Lábdobnál is két mikrofon (Sennheiser E902 és egy AKG kondi mic)

- Over (Sennheiser E 914)

- Room (Neumann nagymembrános)

Felvételi lánc:

- NEVE 4081-ek

Apogee Symphony

Mást nem használok felvételkor, mert nincs:-).

Keverés logicban. TC Reverb 6000 és PCM96 segíti a hangzást.

Dinamikára UAD kártyával és neve plugineket rakok.

Irányadó kérdések:

- Hogyan szoktátok a pergőt effektezni? Nekem az vált be, hogy gate-reverb és utána egy másik, ami teret ad.

- Kompresszort, limitert mikor és hogyan alkalmaztok. Nem a pontos beállítások, hanem a cél és az alkalmazás módjáról kérnék pár mondatot:-).

Azt is elárulom, amit nem akartam, a fentebb emlitett okból kifolyólag: dinamika hardverek beszerzését tervezem, mert abból csak csöves eszközök vannak nekem....az pedig nem vált be dobra:-).

Várom a véleményeteket, segítségeteket.

Köszönöm, előre is:-)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Na, ez már azért komoly felvételi lánc, így van értelme gondolkodni. :)

Most ugyan rohanok dolgozni, de pl. a cinekre érdemes lenne

komolyabb mikrofonakat felrakni szerintem.

Én pl. az összes Sennheisert lecserélném, ha már ilyen jó előfok+konverter van.

Sőt még ugye profi outbordokat is akarsz hozzá.

Ilyen cuccokon már nagyon meghallatszik, mit rak fel az ember.

Hány csatornányi előfokod van amúgy?

Csak mert nem látom, hogy mit raksz pl. ride-ra, lábcinre, kínaira.

Ezekre csak nagyon ritkán elég az overhead.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Bár nem vagyok profi kolléga, de a véleményem:

Szerintem itt nálad elsősorban nem a technikai háttérrel kéne foglalkozni, ezzel a felszereléssel nem az lesz a leggyengébb láncszem!

Kell egy rettenet dobos, aki behangolja a dobot (!) és kegyetlenül játszik rajta!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Na, ez már azért komoly felvételi lánc, így van értelme gondolkodni. :)

Most ugyan rohanok dolgozni, de pl. a cinekre érdemes lenne

komolyabb mikrofonakat felrakni szerintem.

Én pl. az összes Sennheisert lecserélném, ha már ilyen jó előfok+konverter van.

Sőt még ugye profi outbordokat is akarsz hozzá.

Ilyen cuccokon már nagyon meghallatszik, mit rak fel az ember.

Hány csatornányi előfokod van amúgy?

Csak mert nem látom, hogy mit raksz pl. ride-ra, lábcinre, kínaira.

Ezekre csak nagyon ritkán elég az overhead.

A 4081-ből 2db van. Azon mennek a fő dolgok. A többi az focusrite isa 828.

Van még sennheiser 614-ből 2 db, azokat szoktam kiegészítőnek. 10-12 sáv, dobostól függően, de pl jazz-nél 1 pár stereo mic vált be.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Ezután a preamp/konverter lánc után nekem kicsit otrombán hat az uad processzálás. Jó az meg minden, csak te a recording láncod alapján egy emelettel fentebbre készülsz sztem mint amit az uad nyújt jelen pillanatban. Ha teheted (azt írtad tervezed is) sztem bővítsd az outboard parkot. Ezek a tipik 1176/distressor-os történetek egész biztos javítanának még kicsit a soundon. Meg eq-ban is gondolkodnék tuti, akár csak drum bus szinten egy sztereoval.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Egy ilyen felvételi láncnál, ahol azért van egy pár csatorna Neve meg ff preamp, ott már tényleg nem az UAD a megfejtés! Ezekkel már lehet egész jó dolgokat kihozni, csak legyen jó akkusztika, egy pro dobszerkó és egy olyan dobos aki az adott szituációhoz be tudja hangolni és el is tudja rajta játszani amit akar, és atompontosan, hogy hozzá lehessen állítani a metronómot! Ha ezek is adottak, akkor már el lehet kezdeni agyalni a keverésen és, hogy mire mi áll jól pl kompik, eq-k, reverbek, gate-k. Bár azért úgy is lesznek pontosítások a dobnál, ezért ott nem feltétlen muszáj a gate használata, ott is inkább már sound design-ra lehet ezt is használni, hogy olyanra formáld az egészet ami aztán jól fog szólni a mixben és tetszik is. Bár azért egy ilyen felvételi láncba én is belekötnék a sennheiser mikik-be, mert azért ezek a modellek, nem olyan nagylemezes klasszikus darabok. Sennheiserből amit én szeretek használni tomokra meg kongákra a "villanyborotva" csúfnevű MD411. De már ezzel a setup-al is ügyes dolgokat meg lehet oldani ami jelen pillanatban van neked!

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Hát igen, mi most rögzítünk egy Jazz/folk lemzt, 2 db KM184 a dobon és csókolom... na jó md421 a tamokon, meg km 184 a pergőn, d12 a lábon, de csak biztos ami biztos... ha valami elveszne a mixben, bár egyenlőre nem úgy tűnik.

Ilyen setuphoz nem nagyon van dobos itthon, inkább ez lesz a baj, hiába minden, ha szarul van megütve a cucc, mindig jön a pofára esés, miután órákig állítod a cuccot, hogy a 2/4 sem megy rendesen... de kívánom, hogy nálad ne így legyen!!!

Én ilyen prampok mellé MD421-eket raknék a tamokra, re20-at az oldaltamra és lábdobra, pergő OK :) bár alulra szintén kipróbálnám az MD-ket. Cinekre a km184-ek nekem nagyon tetszenek, de ha már lúd, akkor overheadre u87-et raknék. Van hogy valami érzéketlen mikrofon kell egy-két cinre, mert nagyon átszól bele a többi, viszont a mixben rá kell majd tolni picit, oda MD-ket szoktam rakni, vagy SM7-et.

Ezek mellé még jó akusztika kell, én tapasztalataim alapján egy jó élő soundhoz 4-5 méteres belmagasság kell, és legalább 50-60 nm. Megfelelő mennyiségű visszaverő felületek (tégla, parketta), a padlószőnyeges falburkolásos hülyeségek nagyon kerülendőek.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Én nem vagyok profi felhasználó csak szeretnék az lenni :)

Nekem is Apogee Symphony van és sikerült szereznem ismerőstől régebben egy ISA430 MKII-t ezt azért szeretem mert az EQ és compi külön is használható mixelésnél. Van még egy Summit DCL-200-am és mind a két eszköz sokkal jobban szól mint bármelyik plugin.

Hosszas levelezés után A/D-vel én 500-as rendszert szeretnék építgetni most. De van 1-2 nagyrack amit előbb utóbb úgy is megfogok venni. Ilyen pl: 33609 ami szinte bármire jó. Ami nagyon jó megoldás már csak azért is mert több cucc az egybe a 6176 (Külön tudod használni a 1176-ot belőle) Ugyan igy jó a Buzz Audio ARC 1.1 és a Summit Audio Everest.

De a legjobb megoldás ha bemész a Hitspace-ba az adott dobsávokkal ott is Apogee Symhpony van van egy rakás compi és eq a rack-be és kipróbálod melyik az ami úgy szól ahogy te szeretnéd. Mert lehet amiért én nagyon oda vagyok neked az a legrosszabb rémálmod lesz...

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Köszönöm a könyv ajánlatot!

Tisztában vagyok vele, hogy elegendő forrás van, ahol utána lehet olvasni, ahogy ezt ezt az elmúlt évtized (ek) ben meg is tettem.

Ezúttal inkább azt várnám, hogy ti hogyan csináljátok. Mondok példát, csak dírekt nem ezzel kezdtem. Nem akartam, hogy elvigye a dolgot az, hogy a meglévő módszerben keresitek a kapaszkodót. Szóval:

A mikrofonpark közepes, de lehet vele tűrhető felvételt csinálni:

- a hangszer felsőkategóriás Pearl (most másfél mill. körül van, hardverek nélkül)

- Sennheiser E-900-as dobset sorozat

- Ezen kívül a pergőre DPA 4011 felül

- Alul a Sennheiser E-905

- Lábdobnál is két mikrofon (Sennheiser E902 és egy AKG kondi mic)

- Over (Sennheiser E 914)

- Room (Neumann nagymembrános)

Felvételi lánc:

- NEVE 4081-ek

Apogee Symphony

Mást nem használok felvételkor, mert nincs:-).

Keverés logicban. TC Reverb 6000 és PCM96 segíti a hangzást.

Dinamikára UAD kártyával és neve plugineket rakok.

Irányadó kérdések:

- Hogyan szoktátok a pergőt effektezni? Nekem az vált be, hogy gate-reverb és utána egy másik, ami teret ad.

- Kompresszort, limitert mikor és hogyan alkalmaztok. Nem a pontos beállítások, hanem a cél és az alkalmazás módjáról kérnék pár mondatot:-).

Azt is elárulom, amit nem akartam, a fentebb emlitett okból kifolyólag: dinamika hardverek beszerzését tervezem, mert abból csak csöves eszközök vannak nekem....az pedig nem vált be dobra:-).

Várom a véleményeteket, segítségeteket.

Köszönöm, előre is:-)

én drumbusra(az elejére) pl. mindjárt ajánlanék egy fairchild 670-et(én csak uad-ban használom sajna), hamár csöves...:D

a végére meg valami kliplimitert (Stillwell Audio Event Horizon), és a kettőt együtt a pergőre próbálom kihegyezni. A roomot nem szoktam ebbe a drumbusba beküldeni

mikrofonozás területén nekem egyre jobban beválik a Glynn Jones - féle oh elhelyezés spotokkal kiegészítve, szemből pedig egy mid-side pár room gyanánt.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

én drumbusra(az elejére) pl. mindjárt ajánlanék egy fairchild 670-et(én csak uad-ban használom sajna), hamár csöves... :D

a végére meg valami kliplimitert (Stillwell Audio Event Horizon), és a kettőt együtt a pergőre próbálom kihegyezni. A roomot nem szoktam ebbe a drumbusba beküldeni

mikrofonozás területén nekem egyre jobban beválik a Glynn Jones - féle oh elhelyezés spotokkal kiegészítve, szemből pedig egy mid-side pár room gyanánt.

amit korábban írtam, azt kifejezetten olyan zenékhez ajánlom, ahol fontos a dob húzása.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Köszönöm a hozzászólásokat!

Bus kompressor/EQ beszerzésén gondolkodom. Jó lenne olyat találni, ami sávokra és busra is jó. Kizárólag dobra kell. Énekre, egyéb hangszerekre van megodásom.

Szerintetek pl Avalon VT747SP többet ér, mint egy jó UAD plugin?

A másik ötletem az UA 2-1176. Itt viszont nincs EQ. Van egy olyan érzésem, hogy az öszvér megoldás a gyengébb.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Köszönöm a hozzászólásokat!

Bus kompressor/EQ beszerzésén gondolkodom. Jó lenne olyat találni, ami sávokra és busra is jó. Kizárólag dobra kell.

Itt csak egy versenyző jöhet számításba: AMS-Neve 33609/JD . Ez buszra is, sávra is a legjobb. Nem jó, nem elég jó vagy nagyon jó, hanem A legjobb. (Én különben azt nem értem, hogy itthon miért nincs még minden disznóólban ilyen, hogy lehet nem megvenni azt a berendezést, ami ilyen mértékben túlmutat minden más elérhető eszközön). Szintén jól járhatsz a 2264-gyel, ami ezzel rokon, de buszra mégiscsak a 33609 az elterjedt.

Szerintetek pl Avalon VT747SP többet ér, mint egy jó UAD plugin?
Nem. Az Avalon kompresszora nagyon gyatra. Az EQ-ja ebben az egységben a leggyengébb (érdekes, a 737-ben ez egész jó lett). A preamp inkább közepes. Ár-érték arány probléma van, illetve az, hogy ez kizárólag sztereóban bír működni, vagyis nem csatorna processzor. Az én könyvemben a 747 kimeríti az elhibázott fejlesztés fogalmát.

A másik ötletem az UA 2-1176. Itt viszont nincs EQ. Van egy olyan érzésem, hogy az öszvér megoldás a gyengébb.

A 1176 csatornára jó, buszra nem igazán. Csatornán kb pariban van a 33609-cel, de utóbbi tud még agresszívebb lenni, plusz jól jöhet, hogy audio specben (jelzaj, precizitás) odaveri a 1176-ot. Tény viszont, hogy amit a 1176 vagy a 33609 tud, azt a karaktert más megközelítőleg se tudja, úgy értem, hogy nem helyettesíthetők, és ha az kell, amit ezek tudnak, akkor nincs mese.

A dobot tapasztalatom szerint mikrofonelhelyezéssel lehet nagymértékben javítani. Közben rájöttem hogy ki vagy, úgyhogy tekintettel az ügyfél-státuszotokra, ha gondolod kiküldöm a Silket és ő kiművel benneteket a témában, de alapvetően amitek van az már igen jó, sőt...

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Én személy szerint nagyon sokat olvastam a 33609-ről, de session-ben soha nem használtam még(remélem a jövőben ez változni fog:). Tisztában vagyok vele, hogy akinek van rálátása és gyakorlata az outboardok használatára annak nagyon nagy tehetségre van szüksége, hogy egy ilyen kaliberű cuccot szarul állítson be. Viszont egy dolgon agyaltam ennek a cuccnak a kapcsán sokszor, hogy a fix attack time tényleg egyáltalán nem határolja be a cuccot?

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Én személy szerint nagyon sokat olvastam a 33609-ről, de session-ben soha nem használtam még(remélem a jövőben ez változni fog:). Tisztában vagyok vele, hogy akinek van rálátása és gyakorlata az outboardok használatára annak nagyon nagy tehetségre van szüksége, hogy egy ilyen kaliberű cuccot szarul állítson be.

Bőven elég az is, ha nem megfelelő dologra használják. Pl. tegnap hívtak, hogy "jaj, kifogyott az UAD Satellit Quadom firewire sávszélességből". A kérdésemre, hogy mégis mit használ, ott álítottam meg a választ, hogy "20 darab 1176". Az a mix, amiben 20 darab 1176 van, fizikailag nem lehet jó. Ő arra próbálta használni, hogy a gyengén feljátsztott sávokat próbálta kezelni vele (magyarul torzítónak alkalmazta, de az ilyen feladatokra találták pont ki a mute és a rec gombokat)

Viszont egy dolgon agyaltam ennek a cuccnak a kapcsán sokszor, hogy a fix attack time tényleg egyáltalán nem határolja be a cuccot?

Remek kérdés! A válasz az, hogy nem. Ha kipróbálod, rögtön hallani fogod miért.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Itt csak egy versenyző jöhet számításba: AMS-Neve 33609/JD . Ez buszra is, sávra is a legjobb. Nem jó, nem elég jó vagy nagyon jó, hanem A legjobb. (Én különben azt nem értem, hogy itthon miért nincs még minden disznóólban ilyen, hogy lehet nem megvenni azt a berendezést, ami ilyen mértékben túlmutat minden más elérhető eszközön). Szintén jól járhatsz a 2264-gyel, ami ezzel rokon, de buszra mégiscsak a 33609 az elterjedt.

Nem. Az Avalon kompresszora nagyon gyatra. Az EQ-ja ebben az egységben a leggyengébb (érdekes, a 737-ben ez egész jó lett). A preamp inkább közepes. Ár-érték arány probléma van, illetve az, hogy ez kizárólag sztereóban bír működni, vagyis nem csatorna processzor. Az én könyvemben a 747 kimeríti az elhibázott fejlesztés fogalmát.

A 1176 csatornára jó, buszra nem igazán. Csatornán kb pariban van a 33609-cel, de utóbbi tud még agresszívebb lenni, plusz jól jöhet, hogy audio specben (jelzaj, precizitás) odaveri a 1176-ot. Tény viszont, hogy amit a 1176 vagy a 33609 tud, azt a karaktert más megközelítőleg se tudja, úgy értem, hogy nem helyettesíthetők, és ha az kell, amit ezek tudnak, akkor nincs mese.

A dobot tapasztalatom szerint mikrofonelhelyezéssel lehet nagymértékben javítani. Közben rájöttem hogy ki vagy, úgyhogy tekintettel az ügyfél-státuszotokra, ha gondolod kiküldöm a Silket és ő kiművel benneteket a témában, de alapvetően amitek van az már igen jó, sőt...

Köszi! Nagyon örülnénk neki:-)

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Sziasztok!

Ezt a topikot találtam a megfelelőnek, hogy megosszam a problémám, bár inkább tanácsra lenne szükségem!

A következő a gondom: ha betelik a hangtér, mind frekiben, mind térben, hogyan tudom előhozni a snare-t mindennek tetejébe ?! Sajnos minden mixem itt vérzik el egyszerűen, a dobnál.

Sajnos még csak PC-n dolgozom, sample packok, illetve layerezések által kidolgozott formában.Nagyon jól jönne pár tanács, praktika, mert csak ez hiányzik a zenémből és a 6 évem alatt nem sikerült rájönnöm.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Szia!

Én úgy szoktam a pergőt hangsúlyosabbá tenni, hogy átmásolom két sávra. Ha van sodronyhang is, akkor kiküldöm a felsőt- alsót egy group-ra, valamilyen arányban, és azt kezelem egy sávként. Az egyiken megcsinálom az elejét, a másikon a hosszát a hangnak. Mindkét sávra kompresszort ( 1176-ot a Scope kártyán ) rakok a következő beállításokkal, idő- ügyileg. Eleje: lassú attack, lassú release. Hossza: gyors attack, gyors release. A tempó határozza meg alapvetően ezeket az értékeket. Kísérletezni kell velük, ill. a többi paraméter beállításával. Lehet vaddisznó módon is tekergetni, ha belefér az adott stílusba. ;) Lehet arányokkal játszani. Vagy azzal, hogy jól meglapítom- mondjuk - a sodronyos sávot már előtte. Millió lehetőség létezik, de jó, ha van egy kitapasztalt, megjegyzett szisztéma, mert elő szokott ferdülni olyan is, hogy nem emlékszem arra, mit, hogyan állítottam elő, és szeretnék hasonlót, de nem megy.....

Aztán ha kész, és jónak tűnik arányában, mehet a Snare Group-ra az eredeti pergőhanggal együtt. Aztán ammeg megy a Dob Group-ra, összefogódni a többivel. :)

Dióhéjban ennyi.

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites
  • 0

Üdv az Uraknak!

Régóta vagyok a fórum olvasója, de csak most van témábavágó hozzászólásom. Kérlek hallgassátok meg a következő szösszenetet, házi körülmények között doboltam fel. Bár sikerült elvesznem egy kicsit a dobolás és a felvételkészítés izgalmai között, - miközben szomszédokra is tekintettel kellett lenni - de azért 10-12 perc alatt igyekeztem többféle dolgot kipróbálni a hangszeren.

 

Kinek mi a véleménye?

https://soundcloud.com/virtualmixingconsole-1/drum-record2-mix

 

üdv,

Bálint

Hozzászólás megosztása


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...