Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Apogee előfok vs. ISA ONE/ ISA ONE vs. FR Forte előfok


Bohács Tamás

Kérdés

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Készüljön összehasonlítás!! :D szavazzunk!

Látatlanban mondom, hogy az ISA One nyer, azt ki is vehetjük ezek közül, nem egy kategória. Hangkártyákba én legalábbis nem láttam még high end előfokot (senkit ne tévesszen meg az, hogy az One ennyire olcsó, valójában simán partyban van a világ legjobb előfokaival). Tehát ha atom előfok kell, akkor ISA.

A Forte és az Apogee Duetben az előfok kb pariban lehet.

Link to comment
Share on other sites

"A Forte és az Apogee Duetben az előfok kb pariban lehet. "

Ez mindenképp biztató, bár - ha szabad kicsit offolni - engem inkább a Duet vs. Forte A/D - D/A konverterek érdekelnének, illetve az, hogy ezek hogyan viszonyulnak az E-mu 1212m konvertereihez (ami ugye úgy van reklámozva nálatok is, hogy: "Árát messze meghazudtoló hangminősége a legalább két kategóriával feljebb levő, többszázezer forintos kártyák világát, kiváltságait idézi (pontosan ugyanazok a konverterek vannak benne mint a szabvány Pro Tools HD rendszerekben)". Illetve DUET vs. SYMPHONY viszonylatban elsősorban a csatornák számából / modularitásból / fizikai méretekből fakad a jelentős árkülönbözet, vagy a SYMPHONY-ban azért sokkal komolyabbak a konverterek is?

Link to comment
Share on other sites

Jól emlékszem, hogy 4-5 éve még a solo 610 majdnem egy árban volt az isa-val?

Nem. A Solo 610 mindig drágább volt. A Focusrite-nak saját gyára van kínában, sokkal olcsóbban tud gyártani ugyanolyan vagy jobb minőséget mint bármely konkurrens cég.

"A Forte és az Apogee Duetben az előfok kb pariban lehet. "

Ez mindenképp biztató, bár - ha szabad kicsit offolni - engem inkább a Duet vs. Forte A/D - D/A konverterek érdekelnének

Ezt kipróbáltuk, a Duett nyer hangminőségben. Nem túl meglepő ez attól a cégtől, aki egész életét arra tette fel kizárólag, hogy mindennél jobb konvertereket készítsen. A Focusrite viszont gyártástechnológiát fejlesztett és a mai napig a hagyományaikból élnek (ISA, RED stb).

illetve az, hogy ezek hogyan viszonyulnak az E-mu 1212m konvertereihez (ami ugye úgy van reklámozva nálatok is, hogy: "Árát messze meghazudtoló hangminősége a legalább két kategóriával feljebb levő, többszázezer forintos kártyák világát, kiváltságait idézi (pontosan ugyanazok a konverterek vannak benne mint a szabvány Pro Tools HD rendszerekben)".

Egy pillanatig se felejtsük el azt, hogy mikor írtuk mindezt: kb 7 éve? A 1212m-nek az A/D része például sokkal erősebb mint a D/A, tehát jobban vesz fel, mint lejátszik. Az új hardverek homogénebbek. A Forte és a Duet is jobb lehet a 1212m-nél. Ennyi idő után (technikáról beszélünk) ez nem akkora nagy csoda.

Illetve DUET vs. SYMPHONY viszonylatban elsősorban a csatornák számából / modularitásból / fizikai méretekből fakad a jelentős árkülönbözet, vagy a SYMPHONY-ban azért sokkal komolyabbak a konverterek is?

Komolyabbak a konverterek és főleg komolyabb az órajelgenerátor. Plusz a modularitás is költségemelő tényező természetesen, illetve az, hogy négy féle interfész van beleépítve (HD/HDX,Symphony,USB, Ethernet). Az X-series konvertereikhez egy HD kártya olyan 100k körül volt, ami jelzi az ár-érték tényezőjét ennek az "apróságnak". Aztán vannak még feature-beli különbségek, pl. a Symphony IO ismeri a különféle szint-szabványokat (hozzá lehet igazítani pl. szalagos magnóhoz) és profi interfész révén trimmelhető. A SYM IO jóval több extrát ad, mint amennyi az árkülönbözetből következik. Már jóideje tervezek írni cikket róla meg teszteltem is, aminek eredményét meg is fogom osztani itt hallgatható formában!

Mondjuk a symphony konvertereivel nem sokra mész, ha nincsenek minimum isa előfokok... összességében egy duettel lehet, hogy jobban jársz.

Tény, hogy a Symphony-t brutális jelszinttel érdemes hajtani. Tehát ha beledugsz egy sima szintit, akkor épp csak pislákolni fog a bemeneti szintjelzője. Ettől persze egy SYM IO 2/6 szerintem remek választás, elé lehet tenni egy preampet, vagy bele lehet tenni az opcionális 8 bemenetű, távvezérelhető mic preampet, ami nem rossz!

Még valami, amit nemigen szoktak számításba venni, ez pedig a SYM IO roundtrip latency értéke. Vannak kártyák még, amik kevés késést tudnak, de a SYM IO a saját kártyájával ezt úgy teszi meg, hogy alig terheli a procit. Tehát aközött, hogy egy sessiont 32-es bufferrel, 1.6ms roundtrippel játszol le, vagy 512-essel, gyakorlatilag nincs különbség CPU load szempontjából: ész nélkül beállítod legkisebb értéket, és jó (itt van kivétel, ugyanis ez már olyan érték, amit nem a gép, hanem a plug in nem bír: a Spectrasonicsoknak kell 64 minta hogy streamelni tudjanak, de más szoftverrel nem volt gondom, én 64-es bufferrel hajtom, 4.9ms roundtrip latency @ 44.1kHz-nél). A Pro Tools HD Native-ot szokták mondani még gyorsnak: én vettem a fáradtságot, és megnéztem, labdába se rúg a SYM mellett. A Native HD leginkább 128-as bufferrel tud biztonságban eldolgozni, és sokkal sokkal jobban fogja a gépet mint a SYM, ami kábé úgy viselkedik mindig, mintha ott se lenne. A jelenség érzékeltetésére megengedem magamnak a "kurvára fasorban sincs" jelzős szerkezetet.

Egyébként ha valakinek elég 2 in 4 out, nem tervez bővítést, annak a Duet 2-t nagyon melegen ajánlom, nagyon jó kártya.

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm én is a kimerítő választ!

"Egy pillanatig se felejtsük el azt, hogy mikor írtuk mindezt: kb 7 éve? A 1212m-nek az A/D része például sokkal erősebb mint a D/A, tehát jobban vesz fel, mint lejátszik."

No ez érdekes (ez amúgy akkor a korabeli ProTools rendszerekről is elmondható?), felvenni nem szoktam a kártyával, de az már gyanús volt, hogy mintha a Pioneer CDJ-400-asomon jobban szólt volna ugyanaz a zene (gépen a WAV vs. CD-re kiírva). A gép direktben van rákötve egy 402-vlz3-as kis mackie keverőre, a CDJ pedig egy digitális denon dj keverőn keresztül csatlakozik ugyanerre a kis mackie keverőre, és onnan tovább az MR5-be. Nem tudom, hogy esetleg nem a digit keverő torzításai miatt éreztem szubjektíve jobb minőségűnek ugyanazt a felvételt, de ezek után lehet, hogy rászánom magam végre picit alaposabban körbevizsgálni az itthoni eszközparkot (CDJ direkt RCA-n rákötve a hangfalra vagy a kis mackie keverőre, illetve USB hangkártyaként is funkcionál, azt is meg lehetne nézni, hogy van-e különbség hangkártyaként / CD-ről használva). Az számít egyébként CD formátumú zenéknél, hogy a 1212m 44,1 KHz-es üzemmódban van, vagy 24 bit / 48 KHz -en?

"A SYM IO jóval több extrát ad, mint amennyi az árkülönbözetből következik."

Igen az egyéb extrákat nem írtam. Épp ezért kérdeztem, mert ezek szerint már önmagukban ezekből is összeállhatna adott esetben az árkülönbözet, ami a másik oldalról közelítve jelenthetné azt, hogy a DUET-ben is lehetnének akár ugyanazok a konverterek.

"Egyébként ha valakinek elég 2 in 4 out, nem tervez bővítést, annak a Duet 2-t nagyon melegen ajánlom, nagyon jó kártya."

Sajnos nálam elsősorban ott bukik meg, hogy csak MAC-et támogat.

Link to comment
Share on other sites

"Sajnos nálam elsősorban ott bukik meg, hogy csak MAC-et támogat."

Sajnos én is itt vagyok bajban, hogy a Duet 2 csak WIN kompatibilis. igazi MAC-re egyelőre nem telik, a Hackintoshal meg nem tudom, mennyire működne stabilan a Duet 2. Már én is nagyon elgondolkodtam az EMU 1820m cseréjén, de csak Duet 2-re szeretném. Erősen agyalok a Forte-n, de az Apogee azért mégis csak Apogee...

Link to comment
Share on other sites

Hát én anno azért vettem emut, mert "kiderült" hogy az apogee one nem megy windowson. Nem is tudom van-e emberi áron normális kártya windowsra. Macre nem szivesen térnék át, mert azon nem tudnék játszani, meg amúgy is túlárazott.

Egyébként az apogee MIC-ot valahogy rá lehet venni, hogy működjön windows alatt. Elvileg jobb, mint a one beépített mikrofonja. Persze ez csak egy usb mikrofon, nem hangkártya, de úgy érzem, passzol a témához.

Link to comment
Share on other sites

Hát én anno azért vettem emut, mert "kiderült" hogy az apogee one nem megy windowson. Nem is tudom van-e emberi áron normális kártya windowsra. Macre nem szivesen térnék át, mert azon nem tudnék játszani, meg amúgy is túlárazott.

Egyébként az apogee MIC-ot valahogy rá lehet venni, hogy működjön windows alatt. Elvileg jobb, mint a one beépített mikrofonja. Persze ez csak egy usb mikrofon, nem hangkártya, de úgy érzem, passzol a témához.

Hasonlón már én is gondolkodtam...

Az EMU csak windows kompatibilis, de azt meg "rálehet venni", hogy működjön MAC alatt. Egyetlen problémája az, hogy csak lejátszik, bemeneteket nem kezeli a kxaudio driver. Ebből gondolom, hogy ha van egy nagyon ügyes programozó, aki mindkét platformban jártas, az talán tudna írni valami drivert/programot a Duethez is. Jó persze, gondolom ez nem 2 perces munka és csak úgy hétvégi unaloműzés miatt sem fog neki állni, de ha EMU-t rá tudták venni, talán a Duet-et is rá lehet valahogy venni. Mondjuk annak nem lenne értelme, ha csak lejátszana :D

Link to comment
Share on other sites

No ez érdekes (ez amúgy akkor a korabeli ProTools rendszerekről is elmondható?)

Teljesen különböző konverterek vannak benne a két irányban: befelé AK5394A, kifelé meg CS4398 (benne van a doksiban, az első volt a Pro Tools-os).

Az számít egyébként CD formátumú zenéknél, hogy a 1212m 44,1 KHz-es üzemmódban van, vagy 24 bit / 48 KHz -en?

Elvileg számít, miután a kétféle frekvencia között lejátszáskor realtime konvertálni kell, amit valamilyen szoftver végez (vagy a lejátszó, vagy a driver, vagy a Windows - jelen esetben épp nem tudom, melyik), és a kérdés az, hogy (melyik) milyen minőségben végzi el.

Gyakorlatilag meg az a helyzet, hogy az E-MU-ban lévő E-DSP chip az EMU10K2 család (ami a Sound Blaster Audigy 2-ben is volt) leszármazottja, és ha jól tudom, akkor alapesetben az rögzítetten 48kHz-en tud(ott) számolni. Tehát könnyen elképzelhető, hogy valamilyen szintű konvertálás így is, úgy is történik. Az is lehet, hogy az E-DSP esetében ez már nem igaz. Régebben erre keresgéltem választ, de valahogy soha nem lett egyértelmű számomra; ha valaki tud valami mélyebb technikai infót, akkor ossza meg...

(Tulajdonképpen az effektezéshez (vagyishogy a DSP chipen való "keresztülutazáshoz") mindig 16bit/48kHz-re kéne konvertálni, majd azután vissza. A (nyers) hangfelvételkészítéskor vagy visszajátszáskor (az ASIO csatornákon) viszont valahogyan kikerülheti a jel az eredeti DSP processzort. Ha nem effektezel vele, csak a routolásra használod a PatchMix-et, akkor sem, ezt nem tudom, hogy hogy oldották meg (talán azt a natív driver számolja, egy plusz kiegészítő áramkör, vagy más technikai "trükk" van valahol - az E-DSP ennyivel is fejlettebb). Bizonyára ezért van, hogy az összes E-MU kártyán két (különböző) E-DSP feliratú alkatrész is látható...)

Link to comment
Share on other sites

Hasonlón már én is gondolkodtam...

Az EMU csak windows kompatibilis, de azt meg "rálehet venni", hogy működjön MAC alatt. Egyetlen problémája az, hogy csak lejátszik, bemeneteket nem kezeli a kxaudio driver. Ebből gondolom, hogy ha van egy nagyon ügyes programozó, aki mindkét platformban jártas, az talán tudna írni valami drivert/programot a Duethez is. Jó persze, gondolom ez nem 2 perces munka és csak úgy hétvégi unaloműzés miatt sem fog neki állni, de ha EMU-t rá tudták venni, talán a Duet-et is rá lehet valahogy venni. Mondjuk annak nem lenne értelme, ha csak lejátszana :D

Valószínűleg az E-MU kártyákból egy elég vaskos mennyiséget eladtak az évek folyamán, és komoly méreteket öltő felhasználótábora is van, így van rá motiváció. Bizonyára megkönnyíti még a fejlesztést a kX chipek azonossága is stb. Nem nagyon hiszem, hogy a hardvergyártók kiadják a kezükből a specifikációkat csak úgy, így az otthoni driver-fabrikálás sem lehet épp egy könnyű feladat. Gondolom, a Duet-felhasználókból meg nincs is olyan sok...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...