Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Hangfalelhelyezés-crossover-fázisfordítás


fulton

Kérdés

Sziasztok

 

Ha megengeditek, most kicsit elrugaszkodnék a monitor hangfalaktól a passiv hangosító ládák irányába.

Van 2 top és 2 sub ládám. Minap felállítottam őket a nagy szobában,  velem szembe a két oldal, sub rajta rudon a top láda (1,2m magasan), illetve a két sub láda egymástól 2m re volt elhelyezve. DSP-s végfokkal hajtom őket így van beépített crossover is benne.

 

Crossoltam 110Hz,nél a topok alját Linkwitz 24dB/oktáv, míg a subok tetejére Butterworth 24dB/okt szűrőt használok. Első sub felteker, van bass, aztán mikor a más sub-ot is feltekertem mintha kioltás lépett volna fel. De mindenesetre ott a keresztezés frekinél mintha luk lett volna. Aztán fogtam, és a jobb oldali sub ládán csináltam egy fázisfordítást, amitől betömődött az a bizonyos luk, (magyarán erősödés lépett fel, vagy a kioltás szünt meg). Namármost valaki el tudná ezt nekem magyarázni, mármint a fizikai hátterét?

 

Elvileg, ha megnézzük 110Hz a sub láda felső frekije, kis számolgatással láthatjuk hogy a két hangfal egymástól való maximális távolságán belül vagyunk (max=2,06m) tehát teljesül a +-120' fokos fázistolás fő irányban.(>0dB) Tehát elvileg hangfalak előtt nem lenne szabad lennie kioltásnak. (elvileg mivel egy szobáról van szó)

És mégis gyengus volt a mélye, de a fázisfordítás megbokrosította:) Szeretném tudni a hátterét, olvasgattam már...de nem világos még sajnos számomra.

 

Köszönöm előre is! és bocsi ha kicsit off a téma ide.

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

  • 0
Guest loszmenem
Elvileg, ha megnézzük 110Hz a sub láda felső frekije, kis számolgatással láthatjuk hogy a két hangfal egymástól való maximális távolságán belül vagyunk (max=2,06m) tehát teljesül a +-120' fokos fázistolás fő irányban.(>0dB) Tehát elvileg hangfalak előtt nem lenne szabad lennie kioltásnak. (elvileg mivel egy szobáról van szó)

 

Helló!

 

Ezt magyarázd el!

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Lényegében azt olvastam a mély ládákat a legjobb egymás mellé tenni, és mono jel -el hajtaní azonos fázisban, ekkor erősítés lépp fel. És a lehető legjobb lesz a sub eloszlása a ténctéren. Kár hogy ezt élőben nehéz kivitelezni, ha az ember rögtön mögötte mikrofonnal feszít. Próbáltam már és dúúúrván összecsapott a mély nekem:) még így is sokszor...egyébként tudom hogy, ez helyszín kérdése, meg fogod kipróbálod hallod hogy szól jobban és azt használod.

Csak érdekelne a számtani része, vagyis a fizikai háttere

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Helló!

 

Ezt magyarázd el!

re:

a hangfalak (ajánlott) egymástól való legnagyobb távolságát a hangfal legmagasabb működési frekvencija határozza meg.

Ez esetben a 110Hz a mély ládáknál, mivel ott vágom. no de kicsit előrébb:

Ha egy adott frekvenciát vizsgálunk ami a két hangszóróból szól (jelen esetben sub) akkor azok összegződése ami lehet erősödés vagy kioltás, azok egymáshoz képesti fázisa fogja majd meghatározni.

0' és 360' -nál teljes addició fog fellépni +6dB, míg 120'-tól 240' -ig kioltás. ami 0 és akár -100dB-n belül változhat. A lényeg hogy két freki összegződésekor a hangfalak előtt egy adott pontban hallgatolózva hogy 6dB belül legyen a hangnyomás különbség, 120' fáziskülönbségen belül kell maradnunk. Ehez pedig a hangfalakat úgy kell elhelyeznünk hogy azok legmagasabb működési frekvenciájuknak hullámhosszának a 2/3-ánál nagyobb távolságra ne legyenek egymástól. röviden...

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Guest loszmenem

..a hangfalakat úgy kell elhelyeznünk hogy azok legmagasabb működési frekvenciájuknak hullámhosszának a 2/3-ánál nagyobb távolságra ne legyenek egymástól

Ezek szerint 1cm-nél távolabb ne helyezzek magassugárzót egymástól?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

15-20 méteres, vagy még nagyobb színpadoknál nem lehet ennyivel elintézni, hogy

berakjuk középre. Van többféle felrakási mód, de ehhez a részéhez nem értek, mert egész életemet

a stúdióban éltem le. Az utóbbi pár évben viszont minden hétvégén konceret keverek és gyakran egész nagyokat is.

Szóval jó lenne képben lenne ezzel is.

Amúgy sokszor nyugati zenekaroknál is ganéjul szól, tehát ott se nagyon értenek ehhez, csak elvétve.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Előre is bocsánat, lehet hülyeséget beszélek :) Nem lehet betolni a subokat középre, egymás mellé? Ebben a tartományban a sztereó kép fontossága nem jellemző, hogy két oldalra kelljen pakolni őket.

Igen szerintem is így van. Igaz nem tudom Zoli Te mire gondoltál studio monitorokra vagy nagy ládákra. De ha studio monitorról van szó, ott tudtommal 1 subot használnak és csá. Azon nem igazán van mit figurázni.

 

Onnantól érdekes mikor több sub ládát kell elhelyezni. A mély ládák (subok) gömb sugárzóként viselkednek, és nem érvényes rájuk a "sztereo kép". (egyébként minél kisebb frekit vizsgálunk annál inkább irányítatlanabb)

 

pl ha 2 subot vizsgálunk a legjobb elhelyezés (legyen egy) hangosításon, ha "egymás mellé" (középre) teszük a ládákat és mono-ba hajtjuk. Ekkor kapunk egy mélyben homogén hangképet a hangfalak előtt.

 

Ha ez okból kifolyólag nem megoldható, és csak pl 2 oldalra helyezhető el a láda, akkor tanácsos kipróbálni a fázisfordítást az egyik hangfalon, az segíthet a hangképen.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nagy színpadnál általában végig van rakva vagy 6-8-10 db, a színpad előtt.

Próbáltuk középen is, de az sem volt jó.

Amúgy stúdióban is hasonló szerintem, hogy szubos rendszernél csak egy pozíciót lehet találni,

ahol jól szól, aztán kifújt.

Jó jó, de a hangosítás jelen technikai szintjén szerintem amúgysem kivitelezhető, hogy mindenhol ugyanúgy szóljon.

Studióban belövöd magadnak, hogy jó legyen ott ahol ücsörögsz, élőben meg megpróbálsz miniél nagyobb területen elfogadható hangzást elérni, de olyan nincs, hogy mindenhol ugyanúgy szól. És ez nem is csak a szubokra érvényes.

Nagyobb eseményeken/helyeken meg picit komplexebb rendszereket használnak, mint egy színpadra pakolt sztereo szett.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Persze, hogy nem fog egyformán szólni mindenhol, de a gond az, hogy mondjuk a legtöbb helyen tök jó, miközben középen annyira búg, hogy élvezhetetlen a koncert. Erre kell, hogy legyen valami megoldás szerintem.

Aréna méretig amúgy nem nagyon vannak extra megfejtések.

Két oldalra felhúzva egy rakás fal, netán egy kis oldalt szóló is, meg alul subok és kész.

Egyedül a subok elhelyezésével lehet játszani.

Meg lehet pl. cardiodid karakterisztikát csináln nekik, ha két sub mögé beraknak egy harmadikat megfelelő távolságra

és fázisfordítják, meg hasonlók. Ja meg az is nagyon fontos szempont,

hogy a színpadra ne búgjon vissza, mert akkor semmit nem hall a zenekar és nem tud rendesen játszani.

Szóval nem olyan egyszerű ezt jól megoldani.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
Ekkor: 2013. 08. 01. at 14:37 írta deneverstudio:

Persze, hogy nem fog egyformán szólni mindenhol, de a gond az, hogy mondjuk a legtöbb helyen tök jó, miközben középen annyira búg, hogy élvezhetetlen a koncert. Erre kell, hogy legyen valami megoldás szerintem.

Aréna méretig amúgy nem nagyon vannak extra megfejtések.

Két oldalra felhúzva egy rakás fal, netán egy kis oldalt szóló is, meg alul subok és kész.

Egyedül a subok elhelyezésével lehet játszani.

Meg lehet pl. cardiodid karakterisztikát csináln nekik, ha két sub mögé beraknak egy harmadikat megfelelő távolságra

és fázisfordítják, meg hasonlók. Ja meg az is nagyon fontos szempont,

hogy a színpadra ne búgjon vissza, mert akkor semmit nem hall a zenekar és nem tud rendesen játszani.

Szóval nem olyan egyszerű ezt jól megoldani.

 

Szerkesztette Kelemen Kristóf
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ugyan én nem vagyok hangtechnikus csak érdeklődöm a téma iránt de egy hangfaltervezos könyvben olvastam és láttam hogy az elsőrendű szűrők kivételével mindegyik szűrő a db/ oktáv növekedésével csinál egy kis kioltast a keresztezesi frekinel, ezért van hogy csinálnak egy fazisforditast és a volgybol domb lesz. Na mármost ha te csak az egyik subot kötöd be fordítva akkor lehet hogy a hangter centrumában a kioltas és az erősödés pont kiegyenlíti egymást. Javítsatok ha hulyesegeket beszélek. Csatolnek képet a könyvből de meghaladja a 2.5 MB. Bocsesz 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

A cardiodnál a hátrafelé néző subokat fázisfordítják, hogy ne szóljon a színpad felé.
Amit te mondasz, az létező dolog, de annak szerintem nem feltétlenül van köze ahhoz, hogy centerben gyakran búg a cucc.
Hangosítottam én már olyan Sziget Nagyszínpad méretű cuccon, ahol  a teljes terülten kb. ugyanaz szólt,
ráadásul nagyon jól. Úgyhogy minden csak installáció kérdése elsősorban, de ehhez nem értek.
Alapvetően stúdiós hangmérnök vagyok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Válaszolok a kérdésre...

×   Formázott tartalmat illesztettél be.   Kattints a formázás megszűntetéséhez.

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...