Jump to content
Ménemszól.hu

Monitorozási tippek


A/D

Recommended Posts

Időnként ez a kérdés is fel szokott merülni úgy, mint analóg vs. digitális hangerőszabályzás. A hangkártyákon levő ilyen funkció (és minden más segédfunkció) elég alap, és gyakran nem túl hangminőség barát, ezért mindenféle rafinált külső hangerőszabályzókat, pontosabban monitor kontrollereket használunk.

 

Én most a minőségükkel nem akarok foglalkozni (az le van írva a termékleírásokban a monitorvezérlőknél), inkább adok pár tippet arra, hogy miként lehet munkánk eredményét javítani a helyes monitorozással. Tényleg csak pár apróság annak jobb megértésére, hogy minek mi a következménye, mit miért csinálunk.

 

Az egyik dolog, amit bárki láthat, hogy a profi hangerőszabályzókon a gomb arretál (vagyis "racsnis", diszkrét állásai vannak), meg hogy van dim és mute gomb is, sőt, a hangfal bal és jobb oldalát is külön lehet némítani. Nem véletlenül.

 

Ha keverünk, az egyik legfontosabb dolog, amire talán nem is fordítottál eddig elég figyelmet, hogy a keverés ugyanazon hangerőszint mellett történjen (oké, maga a mix is változik, ettől függetlenül nem szeretnénk, ha a monitor szintje változna). Ez természetesen azért van, mivel más hangerő mellett teljesen mást hallunk, így mást is keverünk. Ha kíváncsi vagy ez miként befolyásolja a munkád kimenetelét, keverj le egy dalt halk monitorozás és hangosabb monitorozás mellett is! És itt a pont: a dedikált monitor vezérlőkkel könnyebb visszatérni pontosan a sztenderd monitorozási hangerőnkhöz, mint mondjuk egy hangkártya előlapi szabályzójával, illetve halk checkeket is tudunk csinálni a DIM gombbal anélkül, hogy elállítanánk a fő hangerőt. Apróság, de lényeges, és a mute gomb is pont ezért jó. És persze mostantól lehet törekedni a hangkártyák szabályzójának helyes mederben tartásával :)

 

Ha a korábbi hangfalas cikkemben már szóba került a referencia anyag, akkor a monitorozással kapcsolatban  megemlítem: referencia anyaghoz úgy hasonlítunk, hogy azonos hangerőérzetre hozzuk a saját, mastereletlen anyagunkkal (persze lehet úgy is, hogy rárakunk a miénkre egy limitert, és akkor azt is halljuk, hogy mikor van "túlnyomva" a felvételünk). Triviális, de ide kívánkozik.

 

Mono check: gyakran nagyon jól jön egy monó gomb, mikoris kiszűrhetjük a furcsa fázishibákat, illetve meg tudunk győződni arról, hogy nem veszik el semmi a zenékben amiatt, hogy a sávok kioltják egymást vagy bizonyos részeket. Evidens, hogy a monóba kapcsolás pl. nem változtathatja meg a frekvencia viszonyokat, sem a mélyeket, magasakat. Ha ez történik, akkor bizony dolgunk akadt!

 

A Monó gomb egyébként simán úgy működik, hogy összeadja a két oldalt. Egy másik "advanced" monósítás az, mikor az egyik hangfalat hallgatjuk csak.Az egyhangfalas monó eltérhet a mesterségesen összegzett "élményétől".

 

A legcoolabb cuccok pedig különbségi jeleket is képesek megmutatni, ami szintén nagyon érdekes, gyakran tanulságos eszköz. Ilyenkor ugyanis azt halljuk kizárólag, ami az egyik oldalból hiányzik a másikhoz képest.

 

A speckó surround kontrollerek pedig képesek megmutatni hogy szól az 5.1-7.1 anyagunk sztereóban, illetve engedik kapcsolni a subládát külön.

 

Sok jó monitor vezérlő van, nekünk a Cranesong Avocet a kedvencünk :)

post-1-0-36298600-1378173344.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ez így van és igrgalmatlanul jó is:-)

 

Van egy nyitott kép róla a neten és nem éppen Apple dizájn. Az átkötögetések, a feleslegesen hatalmas méretű nyák, az elrendezés, valamint nem látom azokat a nagyon drága és kifinomult alkatrészeket és know-how-t. Simán többet ki lehet ebből hozni, sokkal kevesebbért. Cudarul átdobják a népet a palánkon. Persze a hi-fi és stúdió technikában a mítosz építés megy ezerrel még mindig.

Link to comment
Share on other sites

Milyen monitor vezérlőt ajálanátok Genelec 8040a hangfalpárhoz?

Fontos a kiválló hangminőség és hogy legyen szimmetrikus be ls kimenete, továbbá asszimetrikus bemenete is.

Igen előnyös lenne, ha a szimmetrikus be és kimenetek XLR típusúak lennének. Asszimetrikusnál RCA bemenet lenne jó.

Sajnos az ár is fontos tényező, így többszázezres és milliós termékek nem kerülhetnek szóba.

Viszont érdekelne, hogy mi az az árkategória, továbbá márkák, amik jók és amit már érdemes megvenni.

Aktív vagy passzív monitor vezérlőt érdemes venni? Az aktívat sokan dícsérik, a passzívat meg sokan nem szeretik, mert elmondásuk alapján rontja a hangot.

Otthoni multimédia rendszerbe kell, hogy a bejövő jelek között tudjak váltani és a hangfalak hangerejét állítani. DAC ne legyen benne vay ADC. Fejhallgató erősítő, ha van benne, akkor az igen előnyös. Alacsonyabb impedenciájú fejhallgatóval akarom használni (AKG, Sennheiser).

Kapcsolási rajz is érdekel! Alkotás öröme igencsak motivál.

Link to comment
Share on other sites

Van egy nyitott kép róla a neten és nem éppen Apple dizájn. Az átkötögetések, a feleslegesen hatalmas méretű nyák, az elrendezés, valamint nem látom azokat a nagyon drága és kifinomult alkatrészeket és know-how-t. Simán többet ki lehet ebből hozni, sokkal kevesebbért. Cudarul átdobják a népet a palánkon. Persze a hi-fi és stúdió technikában a mítosz építés megy ezerrel még mindig.

 

Nem lehet, hogy te egy teljesen más termékről beszélsz? Csak mert amit írsz, annak épp az ellenkezője igaz.

 

http://media.soundonsound.com/sos/nov05/images/craneinternals.l.jpg

 

A nép pedig, azok akiket átvernek a palánkon az ipar krémje volna. Ezt nem hifisták veszik.

Link to comment
Share on other sites

Pontosan erről a termékről beszélek. Akik megveszik, azoknak valószínűleg mindegy mi mennyibe kerül vagy nem mélyedtek bele az elektronikába. Ha ez képviseli a csúcsot, akkor elég szomorú. Az alkatrészek egyáltalán nem a high-end kategóriát képviselik, már amennyit a kép alapján be lehet azonosítani. Nem azt mondom, hogy rosszak, de ennyi pénzért.... Ha egyébként ennél jobb alkatrészekkel is tömték volna tele, akkor is durva a majdnem 3000 dolcsi. Nem hiszem, hogy a szálhúzott alu előlap került akkor annyiba. A nyák tervezésük meg szintén nem profi.

Ez kb akkora pofára esés, mint amikor az Event 8 monitor szétbontásánál előkerült a porszívó gégecső reflexcső gyanánt.

Az úgymond neves gyártók pofátlan lehúzásai ellen szerintem a kompetens szakembereknek igenis szót kell emelnie, nem lehet elmenni ilyen parasztvakítások mellett.

Link to comment
Share on other sites

Én egy kicsit másképpen látom ezt a dolgot. 

Ha valaki jó monitor vezérlőt akar, nagyon kevés a választék. Nyilván ennyit bír el a piac. Árban pedig ugyanott vannak.

Egy termékért annyi pénzt lehet elkérni, amennyit fizetnek érte.

Én nagyon szeretem és nem került többe, mint amennyit megért nekem. Ha nem érte volna meg, nem veszem meg.

Az egyik legjobb beruházásomnak tartom. 

Az iphone sokkal nagyobb lehúzás, pedig azt viszi mindenki, mint a cukrot. Ott a fejlesztés költsége milliós darabszámon oszlik meg a gyártás pedig Kínában van. 

Link to comment
Share on other sites

Pontosan erről a termékről beszélek. Akik megveszik, azoknak valószínűleg mindegy mi mennyibe kerül vagy nem mélyedtek bele az elektronikába. Ha ez képviseli a csúcsot, akkor elég szomorú. Az alkatrészek egyáltalán nem a high-end kategóriát képviselik, már amennyit a kép alapján be lehet azonosítani. Nem azt mondom, hogy rosszak, de ennyi pénzért.... Ha egyébként ennél jobb alkatrészekkel is tömték volna tele, akkor is durva a majdnem 3000 dolcsi. Nem hiszem, hogy a szálhúzott alu előlap került akkor annyiba. A nyák tervezésük meg szintén nem profi.

Ez kb akkora pofára esés, mint amikor az Event 8 monitor szétbontásánál előkerült a porszívó gégecső reflexcső gyanánt.

Az úgymond neves gyártók pofátlan lehúzásai ellen szerintem a kompetens szakembereknek igenis szót kell emelnie, nem lehet elmenni ilyen parasztvakítások mellett.

 

Isten hozott a kapitalizmusban ill. annak egy elfajzott, konkrét manifesztációjában! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Időnként ez a kérdés is fel szokott merülni úgy, mint analóg vs. digitális hangerőszabályzás. A hangkártyákon levő ilyen funkció (és minden más segédfunkció) elég alap, és gyakran nem túl hangminőség barát, ezért mindenféle rafinált külső hangerőszabályzókat, pontosabban monitor kontrollereket használunk.

 

A http://www.menemszol.hu/topic/1629-%C3%A9rts%C3%BCk-meg-anal%C3%B3g-digit%C3%A1l-%C3%A9s-digit%C3%A1l-anal%C3%B3g-jelek/ levő videóban arról beszél emberünk, hogy csak a noise floor változik a bitmélységtől. Ebből szerintem következik, hogy a hangkártya szoftverében lehúzott hangerőszabályzó sem rontja el a kimenő jelet, csak a zaj lesz hangosabb. Tehát hangminőségi oka (a zajon túl) nincs a külső hangerőszabályzásnak, kizárólag kényelmi, jól gondolom?

Link to comment
Share on other sites

Attól még nem igaz, de a zajszint is épp elég baj lehet, mert elkeni a halk dolgokat,

így oda a részletgazdagság már ha volt egyáltalán.

Meg hát egyáltalán nem mindegy, hogy a hasznos jelet 24 biten ábrázolod, vagy csak 8-on,

ha lehalkítod.

 

Fogj egy fájlt és 24 biten halkítsd le, exportáld ki, importáld vissza.

Normalizáld, majd megint halkítsd le, stb.

Csináld meg egy párszor ezt a kört és meglátod, hogy mekkora

trutymó marad a zenéből. Valami hasonló történik, amikor digitálisan halkítod le a zenét analóg helyett.

Az első körnél persze még nem olyan szembeötlő, mint pár kör után.

Link to comment
Share on other sites

Ja, és a fő gond, hogy az aktív monitorokon általában nincs hangerő, hanem csutka kivezérlésen mennek.

Így aztán általában alaposan le kell halkítani a zenét, ami digitben igen gáz.

Nálam a Neve összegző kimenete 10-15% körül áll, amikor keverek.

Nagy szarban lennék, ha ezt digitben kellene csinálnom.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez a többszöri hangosítás/halkítás értelmetlen, elsőre is le tudom halkítani annyira, hogy ne maradjon benne szinte semmi. De ennyit nem halkítok digitálisan. Ha a hangerőt az általad említett 10%-ra állítod, az -20dB, nem egész 4 bitet buksz, 24 bites konverterrel az még mindig 20 bit, ha jól számolok, és valószínű úgyis 16 lesz a vége.

Kipróbáltam amúgy, egy zenét lehúztam 48dB-lel, kimentettem 16 bitesre (8 bit marad, ha minden igaz), majd nullteszt. Számomra teljesen fehér zajnak tűnő valami maradt (nem volt dither). Biztos nem az volt, de nagyon hasonlított rá, tehát a jelből semmit nem sikerült felfedezni a különbségben fülre. Komolyabb halkításoknál már persze én is hallottam, h van köze az eredeti jelhez a különbségnek. Nem tudok 4 meg 6 bitre ditherelni semmivel, de gondolom azzal csak a ditherzaj maradna a nagyobb halkításoknál is. De 24 bites konverternél soha nem 4 meg 6 biteket hagysz. Nekem ez tovább erősíti a hitemet abban, hogy neki van igaza (illetve az is, hogy ti semmivel nem támasztjátok alá, csak bemondjátok, hogy nem úgy van és kész).

Persze mint mindig, lehet hiba a gondolatmenetben, ne legyetek restek rámutatni :)

Link to comment
Share on other sites

Szerintem ez a többszöri hangosítás/halkítás értelmetlen, elsőre is le tudom halkítani annyira, hogy ne maradjon benne szinte semmi. De ennyit nem halkítok digitálisan. Ha a hangerőt az általad említett 10%-ra állítod, az -20dB, nem egész 4 bitet buksz, 24 bites konverterrel az még mindig 20 bit, ha jól számolok, és valószínű úgyis 16 lesz a vége.

Kipróbáltam amúgy, egy zenét lehúztam 48dB-lel, kimentettem 16 bitesre (8 bit marad, ha minden igaz), majd nullteszt. Számomra teljesen fehér zajnak tűnő valami maradt (nem volt dither). Biztos nem az volt, de nagyon hasonlított rá, tehát a jelből semmit nem sikerült felfedezni a különbségben fülre. Komolyabb halkításoknál már persze én is hallottam, h van köze az eredeti jelhez a különbségnek. Nem tudok 4 meg 6 bitre ditherelni semmivel, de gondolom azzal csak a ditherzaj maradna a nagyobb halkításoknál is. De 24 bites konverternél soha nem 4 meg 6 biteket hagysz. Nekem ez tovább erősíti a hitemet abban, hogy neki van igaza (illetve az is, hogy ti semmivel nem támasztjátok alá, csak bemondjátok, hogy nem úgy van és kész).

Persze mint mindig, lehet hiba a gondolatmenetben, ne legyetek restek rámutatni :)

Monitor vezérlő használtatá egyék okok is indokolják, talán jobban is, mint a hangminőség.

Ha nem megyünk bele a bitek varázsába, akkor a szoftveres és analóg hangerő csökkentés között nem sok az eltérés. Persze van, ahol ez is számít.

Sokkal hasznosabbnak tartom a vezérlőt a munkafolyamat gyorsíátásában és egyszerűsítésében. A legtöbb zeneszerkesztőben lehetőség van a mono átkapcsolásra, lehet több kimenetre kapcsolni külön-külön, ha több monitor rendszer van...stb. Viszont ezeket a műveleteket keverés során nagyon gyakran csináljuk. Ha minden esetben az egérrel kell menüket és funkciókat kapcsolgatni, rendeteg idő megy el haszontalanul. A jó monitor vezérlő ezeket a feladatokat egyszerűsíti. Emellett feljátszáskor megoldja a "talk" funkciót és fejhallgató kimente is van. Hogy ez kinek mennyit ér meg, az nagyon változó lehet. Gyanítom, hogy vannak fontosabb berendezések a listán:-)

Link to comment
Share on other sites

Pontosan erről a termékről beszélek. Akik megveszik, azoknak valószínűleg mindegy mi mennyibe kerül vagy nem mélyedtek bele az elektronikába. Ha ez képviseli a csúcsot, akkor elég szomorú. Az alkatrészek egyáltalán nem a high-end kategóriát képviselik, már amennyit a kép alapján be lehet azonosítani. Nem azt mondom, hogy rosszak, de ennyi pénzért.... Ha egyébként ennél jobb alkatrészekkel is tömték volna tele, akkor is durva a majdnem 3000 dolcsi. Nem hiszem, hogy a szálhúzott alu előlap került akkor annyiba. A nyák tervezésük meg szintén nem profi.

Ez kb akkora pofára esés, mint amikor az Event 8 monitor szétbontásánál előkerült a porszívó gégecső reflexcső gyanánt.

Az úgymond neves gyártók pofátlan lehúzásai ellen szerintem a kompetens szakembereknek igenis szót kell emelnie, nem lehet elmenni ilyen parasztvakítások mellett.

 

 

Őszintén nem értem miről írsz. Az átkötések pl. amiről írtál részint irreleváns, másfelől látszik a képen hogy nem igaz. Nagyon durva tervezés és összerakás, nagyon komoly nyák, látszik hogy egy zseni tervezte. Biztos vagyok benne hogy soha nem volt ilyen a kezedben és a hozzáértésedet is kétségbe vonom, ha neked a szálhúzott előlap az, ami ebből az egészből lejön, illetve őrületes baklövés ezt egy notebookkal összehasonlítani (mint az előző hozzászólásodban tetted). Hogy rossz-e? Hmmm.... :) Lássuk hát, mondj jobbat! Az érvelésed furcsa, számomra épp az ellenkezőjét jelenti:

 

"Akik megveszik, azoknak valószínűleg mindegy mi mennyibe kerül".

 

Tény. Tehát bármi mást is vehetnének bármennyiért. De ezt veszik.

 

"vagy nem mélyedtek bele az elektronikába."

 

De ha jól veszem ki, te sem :) Dave Hill az egyik legismertebb név jelenleg az audio iparban, szerintem tudna neked mesélni 1-2 dolgot elektronikából.

 

Amúgy én másképp tudom, ennek a vevőköre nem teljesen tök az elektronikához, legalábbis nemigen hallottam még dilettáns hangmérnökről aki valamire vitte.

 

Egy olyan termékről írsz amihez nem értesz, nem jók az összehasonlítási alapjaid (egy olyan konverter ami megüti az Avocet szintjét kb annyiba kerül mint maga az Avocet, de megnézheted a benne levő füleserősítőt is), egy laptophoz hasonlítod aminek a felépítménye még csak nem is hasonlít egy pro audio eszközéhez (ezt vehetnénk dilettantizmusnak amennyiben magyarázni kell), kábel átkötésekről írsz meg szálhúzott előlapról, érdemben semmi nem hangzott el melyik alkatrés nem írtál semmilyen alternatívát, stb. Elfogadom amit írtál mint magánvélemény, hogy túlárazott eszköz, hogy trehányul van összerakva, de nem értek vele egyet. Részemről ennyi.

Link to comment
Share on other sites

 Maradjunk ennyiben. 

A/D szerintem annyibol félreérted a dolgot, hogy Tamás nem Dave Hill hozzáértésében kételkedett (ha jól emlékszem), hanem azt állítja, hogy csupán biznisz az egész, mindenféle lélek nélkul, akkora árréssel, amit még a név maga elbír.

Szóval ne gyere már Dave Hill vs Katona Tamás elektronikai ismereteivel, mert az nem szép! Itt k*rvára nem errol volt szó.

Bizonyára neked is ismeros az szó, hogy parasztvakítás a marketingben. O errol beszélt, nem Dave Hill ismereteirol. Mint kb. Hollywoodban a világ legprofibb szakemberei ontják a hígszart szórakozás néven...

Na mindegy, csak nem szeretem a szalmabáb érvelést. :)

 

Szerintem ilyen célkozonség (pro) esetén nem mukodik ez a fajta hazug marketing, így nem hiszem azt sem, hogy egy nagyon neves szakember belemenne ilyesmibe, ezen a szinten. 

Szerintem te is erre gondoltál. ;)

Link to comment
Share on other sites

"Sokkal hasznosabbnak tartom a vezérlőt a munkafolyamat gyorsíátásában és egyszerűsítésében."

 

Igen, AD-nek teljesen igaza van abban, hogy egy monitorvezérlőnél az egyéb tényezők még fontosabbak,

mint az analóg vs digit hangerő kérdése. Ha tehetjük, akkor viszont érdemesebb analóg hangerő állítást használni.

Legalábbis nekem eszembe nem jutna -20-30dB-n keverni és masterelni, akkor sem ha csak 4 bitet bukunk.

Ma  kipróbálom, hogy mennyit kellene digitben visszahúznom, ha nem lenne analóg megoldásom.

Link to comment
Share on other sites

O errol beszélt, nem Dave Hill ismereteirol. Mint kb. Hollywoodban a világ legprofibb szakemberei ontják a hígszart szórakozás néven...

Na mindegy, csak nem szeretem a szalmabáb érvelést. :)

 

Szerintem ilyen célkozonség (pro) esetén nem mukodik ez a fajta hazug marketing, így nem hiszem azt sem, hogy egy nagyon neves szakember belemenne ilyesmibe, ezen a szinten. 

Szerintem te is erre gondoltál. ;)

 

Tetsuo... Abból indulj ki, hogy itt ketten a cégnél villamosmérnökök rögtön szétnyitottuk a cuccot, tehát mi láttuk is azt, amiről szó van. Ami abban a dobozban van és ahogy van az nagyon durva. Ezt vettem alapul ahhoz amit írtam. De nem erre gondoltam, hanem arra, hogy ahogy én se, te se láthattál Tamás beírásában alternatívát, sem konkrétumot. Egy konkrétum hangzott el, az átkötés. Erről mindjárt egy kép:

 

post-1-0-93141500-1380714687_thumb.jpg

 

Na, most akkor mi van?  :) (Jegyzem, hogy átkötések alkalmazása amúgy teljesen normális dolognak számít főleg butik cuccokban, aki erről mást tud, az sajnos nem elég tájékozott ill. nem tudja mi fontos és mi nem)

 

De ez mellékes, a többi dolog amit írtam ennél lényegesebb.

 

Olvasásnak: Sound On Sound review. Bob Katz-féle review. És a gépkönyv.

 

Az Avocet olcsóbb mint számos 2 csatornás konverter, full FET-es fokozatok vannak benne, mindenütt relés a kapcsolás, böszme távirányítója van. Ha valaki 2 percet rászán a gépkönyv tanulmányozására, és nem tűnik fel neki, hogy ez egy mindenre elszánt tervezés, az nagyon nagyon eltévedt valahol.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...