Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Mitől szól jól egy mix laptopon is?


Robin

Kérdés

Mi lehet a titka ennek a mixnek, hogy ilyen hangosan és tisztán tud szólni laptopon is?

 

Elsősorban nem az érdekel, hogy mennyi pénzt költöttek rá :) hanem az, hogy milyen technikával lehet olyan mixeket készíteni, amik jól tudnak szólni olcsó kicsi hangszórókon is? Magasat, mélyet vágtam, közepet is szedtem ki, de egyszerűen vagy halk lesz a mixem, vagy itt-ott betorzít laptop hangszórón visszahallgatva. Hifin, monitoron, fülesen, kocsiban semmi gond. Youtube videókat nézve, nem mindenkinek megy ez, vagy nem figyelnek oda, de ahogy tapasztalom, sok kereskedelmi mix van ott, is, amik laptopon max hangerőn betorzítanak már. És természetesen vannak az olyanok is amit belinkeltem, hogy hangosabb mint bármi, de mégsem torzít semelyik tartományban.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 58
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Cloud 9+ - Breathe in személyes véleményem első hallgatásra, ha én kevertem volna: kevesebb lábdob, és több közép az egész mixre, mert a lábdob pont olyan hangos a mixben, mint Scrillex - Scary monsters and nice sprites-ban, de a teljes mix hangerőérzetben mégis alulmarad a közép hiánya és a lábdob túlhúzása miatt.

 

 

Természetesen ez az én személyes véleményem, ízlésem, más másképp gondolja és ez így jó, peace!

Link to comment
Share on other sites

Szakma, de ez meg egy szakmai fórum :) Esetleg meghallgatnátok, hogy ebben a dalomban pl. miért torzít be a szinti az elején? 00:15-00:20-ig, vagy mégis a laptopom szar és nálatok nem torzítanak be a lecsengések? A dal többi része OK. Egyszerűen nem értem, hogy mik a korlátai a kis hangszóróknak túlvezérlés terén:

 

Link to comment
Share on other sites

Ha letöltöd a file-t és berakod valamilyen szerkesztőbe, láthatod, hogy nagyon össze van nyomva a zene. Ilyen kompressziót pluginekkel nem lehet büntetlenül csinálni.

Úgy gondolom, hogy a mix-et és a masteringet is kifejezetten a kor és a műfaj igényeinek megfelelően készítették. Szerintem nincs recept. A szakma legjobb eszközei a legjöbb szakemberek kezében erre (is) képesek.

Link to comment
Share on other sites

Egy csomó zenekar amúgy már rég leszarja ezt az egész hangerő-idiotizmust és nem nyomja össze olyan eszemet módon, mint némelyek.

Minek? Ha hangosabb kell, akkor ott a hangerőgomb.

Sosem értettem ezt az egész baromságot.

Hallgathatatlan mixek tömkelege születik amióta valameyik marha elkezdte betegesen hangosra masterelni a lemezét.

Amúgy meg mindenből a legjobb (értsd legdrágább) kell hozzá, ha tisztán akar hangos lenni egy mix.

Van ennek egészséges szintje, ami még jót is tesz a zenének, de manapság már régen túl vagyunk ezen a szinten.

Link to comment
Share on other sites

"Jajdemennyiminden" múlik a hangszerelésen, már ott gyúrnak a mixre, loudnessre, nem is gondolnátok, hogy előtte már jobban készülnek rá, mint mix közbe. Ez a track szét van nyomva, de remekül szerepelnek benne a mai popzene hangjai a megfelelő frekvenciatartományban és ezek szerepe már a mix előtt is megvolt.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem nem lehet elmenni a hangerő mellett, mert ma ez fontos. A hangerő arra való, hogy beállítsak egy kényelmes szintet az éppen adott hangulathoz, környezethez, nem pedig arra, hogy dalonként állítgassam, mert néhány zenekar leszarja.. Megmutatom bárkinek a dalom, és ha nem ott van a hangerő, ahol ma elvárják, akkor azt mondják, hogy tök jó, csak halk :) 

Link to comment
Share on other sites

A hangerő őrületről már nagyon sok helyen szó volt és a hangmérnökök is állandóan ellene vannak, hazaiak és külföldiek egyaránt. Legalábbis ezt nyilatkozzák.

Aztán mennek vissza a stúdióba és nyomják a kompresszorokat:-)

Korábban a rádió volt az oka ennek az őrületnek, most pedig a youtube. Sajnos tényleg nem lehet megkerülni. 

Ha valaki halk zenét csinál az egyenlő a rossz felvétellel.

Abba pedig most nem is érdemes belemenni, hogy a dinamika - ami ennek az egésznek az áldozata - szükséges-e ezekben a zenékben.

Link to comment
Share on other sites

A 90-es évek második felében elértük azt a szintet ami egészséges volt.

Már az is sokkal hangosabb volt a 80-as éveknél, de az még jól szólt,

függetlenül attól, hogy pár CD lejátszó nem tudta rendesen lejátszani és a súrűbb részeknél torzított, mint az állat.

A technológia hozzá igazodott a hangosabbra masterelt zenékhez és egy darabig nem volt gond.

Addig, amíg megint rá nem nyomott pár idióta még 2-3-4 dB-t az RMS-re, pusztán azért mert olyan szar volt a mix, hogy kicsit halkabban

sehogy sem szólt. Azóta ez az egész csak árt a zenének és pont ezért szarik rá az a zenekar, aki erre már rájött.

Amúgy a zenén is sok múlik, hogy melyik mennyit bír el. 

Ezek a pár hangszerből álló pop zenék pl. általában sokkal jobban bírják a szétnyomást, mint egy torzított gitárral tele lévő zene.

A legutóbb Metallica lemez, a Death Magnetic pl. hallgathatatlan, annyira szét van torzítva.

Már elméleti szinten sem lehet tiszta, annyira szétnyomták.

Ez beteges dolog, bárki, bármit is mond és betiltanám.

Link to comment
Share on other sites

Nemtom volt-e már, de az új NIN lemez megvehető loudless verzióban is. Deamúgymeg a trolin hallgatva kell(het) a brutál RMS (90's zenéket maximum hangerőn kell hallgatnom), de nyilván nem azt a világot éljük amikor az emberek nemtúlhangos CD-t vesznek otthonra, meg ugyanazt szétlapított mp3-ban, az utcára.

Link to comment
Share on other sites

Már régóta nem szeretem az ilyenféle, populáris zenéket. Profi szakemberek mint hogy ha rombolni akarnának, tudatosan kultúrát zülleszteni. A tehetségek meg elkurvulnak, eladják a lelkuket. Legalábbis van egy ilyen nézopont. ;) 

Szerintem a loudness war ezeknek a folyamatoknak az eredménye.

Link to comment
Share on other sites

Már régóta nem szeretem az ilyenféle, populáris zenéket. Profi szakemberek mint hogy ha rombolni akarnának, tudatosan kultúrát zülleszteni. A tehetségek meg elkurvulnak, eladják a lelkuket. Legalábbis van egy ilyen nézopont. ;) 

Szerintem a loudness war ezeknek a folyamatoknak az eredménye.

erről meg van egy tök jó cikk a SOS-on 'Dynamic Range' & The Loudness War : http://www.soundonsound.com/sos/sep11/articles/loudness.htm

Link to comment
Share on other sites

Az, hogy zajos környezetben, szar cuccon hallgatnak ma sokan zenét, még abszolút nem indokolná, hogy fos lemezeket kelljen csinálni.

Ezt meg lehet oldani készüléken belül egy egyszerű szoftverrel, ami összelapítja neki, ha szükséges.

Vagy ahogy régen is gyakran külön master készült a videohoz, vagy a rádiókhoz egy-egy slágerből, nyugodtan lehetne szarrá

lapított verziót csinálni a laptopokhoz, telefonokhoz, stb.

Szerintem teljesen értelmetlenül teszik tönkre sokan a zenéjüket.

Link to comment
Share on other sites

Igazából nem is az lenne a kérdésem, hogy kell-e a hangerő, hanem az, hogy pontosan mi történik olyankor, amikor egy mix jól szól mindenhol, de laptopon meg már torzít? És nem a laptoppal van baj, mert a méretéhez képest egész jól szól benne ez a két hangszóró, hanem tényleg az, hogy a kevésbé jó mixekkel valahogy túlvezérlem őket. Hogy néz ez ki kis hangszórónál? Az a frekvencia is terheli, amit nem tud leadni hallható tartományban? Vagy pont arról van szó, hogy alapból közepet tolnak ezek leginkább, és ha az egy kicsit sok a mixben, akkor egy nagyobb rendszer még gond nélkül elbírja, de egy kisebb már túlvezérlődik és ezért torzít? Azt vágom, hogy dobnál és basszusnál a felharmonikusokat emelni kell, és az is hallható lesz kis hangszórónál is, és erre a túlvezérlésre is biztos van megoldás, csak szerintem én egyelőre nem jó helyen keresem.

 

Hangerővel kapcsolatban általánosságban: szerintem ez egy nagyon nehéz technikai sport. Mert minél hangosabbra kell venni a mixet, annál tökéletesebbnek is kell lennie, ugyanis minimálisra csökken a headroom, és ha bármelyik frekvencián és bármelyik pillanatban több energiával rendelkezik a mix egy része, máris torzít. Rengeteg idő, és még több tapasztalat kell hozzá. Ma már bárki, akit érdekel a téma, össze tud dobni egy közepes hangerejű mixet otthon is, és tényleg jól fog szólni, csak hát nem lesz vmi hangos. Az elvárás a stúdiókkal szemben ezért megnőtt, de az itthoni stúdiók meg ritkán tudják hozni az amerikai színvonalat, érthető okokból.

 

Érdekességképpen ott az Evanescence 2011-es albuma, vajon miért szól hangosabban az első dal, mint az összes többi? Talán még egy ilyen produkciónál sem volt annyi pénz, hogy megvegyék azt a stúdióidőt, ami az összes dal max hangerőszintre mastereléséhez szükséges? :)

Link to comment
Share on other sites

Robin...és a többiek...

Ez egy szakma. Ha megfelelö technikát, megfelelö szakemberekre bízod, akkor hozható az eredmény. Ez egy elég "magas költségvetésü" track, dolgoztak vele sokat, annak ellenére is, hogy köbalta zene. Ja...és pontosan tudták, mit akarnak elérni. Rögtön ez senkinek se fog menni. Hidd el, a stáblistában nem fogsz találni "18 éves takonypócokat" se "újonan felfedezett tehetségeket". No offense, nem bántani akarok senkit. Az élet olyan manapság, hogy el kell döntened idejekorán miben is szeretnél jó lenni, mert a csúcs teljesítmények mindenhol iszonyat messze vannak már. Gondolj az élsportra. Na, ez is pont olyan. Hidd el a Rihanna székelykáposztáját nem sokan ennék. :))))

Link to comment
Share on other sites

Szerintem Silk inkább a ráfordított munka arányára utalt. Szerintem egy jól hangszerelt zene esetén egy szintezés jó eredményt produkál. A fórum nagy részén a mixing olyan részével foglalkoznak az emberek, amely csak szükséges, de nem elégséges feltétele egy jól hangzó zenének. Ráadásul pont ez a része a keverésnek (a vége, amit nevezhetnénk multitrack masteringnek is), amit egy jó zene esetén egyébként is profira bízol majd, mert megéri azt a pár 10ezer forintot.

 

A hobbi zenészeknek szerintem sokkal többet kellene foglalkoznia a hangszereléssel, mert ebbe a mai eszközök és munkamódszerek miatt bőven belefolyt a keverés egy része. És bár van ennek kreatív része, vannak azért tanulható részei is. Robin konkrét zenéjétől függetlenül a legtöbb amatőr zenénél sokkal több hiba van a hangszerelésben (aminek javításához még meg is lenne a készítő lehetősége, eszközei), mint a végső keverésben, ahol dinamika és hangszínszabályzás folyik. 

Én például sokszor a basszusból - mint egyfajta lakmuszpapír - érzem, hogy profi a zene vagy sem. Mennyire tudatosan van a téma megírva (a dallam a ritmika), milyen hangszínnel szólal meg. Érdemes ezeket profi zenében megfigyelni. Ég és föld a különbség.

Egy szó mint száz, szerintem egy otthoni zenekészítőnek a DAW alap EQ-ja és kompresszora bőven elegendő kellene hogy legyen. Ha nem az, akkor ott máshol van a probléma. Ezzel természetesen nem azt mondom, hogy egy végső minőségi produkció nem igényli a megfelelő dinamika és hangszínprocesszálást, hanem azt, hogy a zenék 99%-nál ez szükségtelen, mert tele vannak hangszerelési hibákkal. És azok javítása sokszorosával emelné az élményt, mint maga a keverés javítása.
 

Link to comment
Share on other sites

Szakma, de ez meg egy szakmai fórum :) Esetleg meghallgatnátok, hogy ebben a dalomban pl. miért torzít be a szinti az elején? 00:15-00:20-ig, vagy mégis a laptopom szar és nálatok nem torzítanak be a lecsengések? A dal többi része OK. Egyszerűen nem értem, hogy mik a korlátai a kis hangszóróknak túlvezérlés terén:

 

 

nem torzít, laptop: Samsung RF511s05-ös

Link to comment
Share on other sites

túlvezérlés, a T-RackS CS Metering-en (ingyenes, alapból jár a http://www.ikmultimedia.com/products/trcs/ - al ) van egy jól használható Perceived Loudness méter (zenei műfajok - kereskedelemben kapható albumok  elemzése - alapján javasolja-mutatja meg, az adott műfajhoz tartozó, beállítandó -érzékelt - hangerőt ) 

1:40-től, a mutatott érték fölé már nem érdemes menni

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...