Jump to content
Ménemszól.hu

Artisjus helyett NKA


A/D

Recommended Posts

Egy érdekes cikk jelent meg az indexen, mely arról szól, hogy az NKA miként veszi át a szerzői jogdíjak kezelését az Artisjustól. Örülnénk, ha olyan emberek véleményét is hallhatnánk, akik érintettek, de nem érdekeltek se az NKA sem az Artisjus tevékenységében.

 

A kérdés pl., hogy az Artisjus működése okot adott-e változtatásra: ha volt vele baj, akkor az mi volt? Illetve hogy az új rendszer mennyire átgondolt, esetleg EU konform?

 

Mire számítsunk szerintetek? Ha erkölcsi fejtegetésbe bonyolódunk, akkor: az érintett előadók különbek a jogvédőktől, avagy jobbat érdemlünk mindnyájan? :)

 

update: itt egy vélemény.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem fontos kiemelni, hogy a legtöbb ezzel foglalkozó cikkben már eleve mellébeszélnek,

mert nem a zenésznek járó összes jogdíj 25%-át akarják átirányítani az NKA-hoz, hanem csak

az üres CD-k, egyéb tárolók után járót. Az meg sokak szerint jelenleg elég igazságtalanul van elosztva.

Már maga a létezése is igazságtalan amúgy, de egyelőre nem találtak még jobb megoldást

az illegális letöltések, írott CD-k, stb. ellensúlyozására. Az ebből befolyó jogdíjból viszont most
kevesen kapnak rohadt sokat, a nagy többség, tehát a "kisebb" szerzők meg alig-alig.

 

Az Artisjus amúgy ettől teljesen függetlenül nemrég tovább rontotta az amúgy is igazságtalan elosztási rendszert.

A legtöbb zenész szerintem nem fog sírva fakadni, ha ebbe belepiszkálnak most.

Persze nem az ő hangjukat fogjuk hallani a témában, ebben biztos vagyok.

 

Szóval a zenészek nagy részének talán nem lesz olyan nagy elvonás ez és ha valami hasznosra fordítják,

akkor hosszabb távon még akár jó is lehet a többségnek.
Pl. lemez kiadására, élő fellépések támogatására mehetne, stb.

Lehet számtalan jó helyet találni neki.

Eddig is voltak ilyenek, de jóval kisebb keret állt rendelkezésre, mint ami a megszavazás esetén lesz.

Ha nem jó helyre megy, akkor viszont még rosszabb lesz, mint most.

Hamarosan meglátjuk, mi sül ki ebből.

Link to comment
Share on other sites

Még annyit, hogy a fentiek alapján szerintem kicsit sántít az a megállapítás, hogy az NKA lenyúlná

a dalszerzők "fizetésének" egy részét. Az üres hordozói jogdíjak senkinek sem a konkrét fizetése,

amit egy-egy konkrét dal után kapott. A konkrét dalokhoz kapcsolódó jogdíjakat senki nem akarja bántani,

az tényleg a szerző közvetlen fizetése.

Természetesen én is örülök, hogy néha kapok az üres hordozók után egy kis macskakajára valót,
de közben lehet, hogy soha senki nem másolta le a CD-met, így nem is járna.

Amúgy persze tudom, hogy lemásolták sokan, most csak az elvet mondom.

Az üres hordozó jogdíjnál nem igazán bizonyítható, hogy valakivel jogosan fizettetik meg és az sem, hogy valaki jogosan kapja.

Ezért is kellene hatékonyabb megoldásokat találni helyette, de az egy másik történet.

Link to comment
Share on other sites

Amit Zoltán ír, abban eléggé benne van a lényeg. A változás kritikájában kevés a valós erkölcsi alap, inkább a status quo felrúgása fáj. És főleg azoknak, akik pontosan látják, hogy egy szabad szemmel jól látható összeg fog náluk változni. Az, hogy ez miért nőtt szabad szemmel jól látható összeggé arról nem beszélnek. Pl. az SD kártyák 99%-ban szerintem saját készítésű fotókat tartalmaz, mégsem írt pl. Lovasi az ebből származó jogdíjairól korábban, hanem csendbe és boldogan elfogadta. Ennek most egy részét visszaveszi az állam. Visszaveszi, hiszen ezt a "kváziadót" igazából ő adta az Artisjus kezébe.

 

Az mondjuk második olvasásra kifejezetten gyomorforgató, hogy Lovasi a kortárs komolyzenészekkel takarózik. Tipikus "kisnyugdíjas effektus", ahol párezer valóban nyomorultul élő idős emberrel takarózik több millió...

Ez nem a változtatás módját vagy "stílusát" kívánja védeni, mert az védhetetlen. De a jelenlegi helyzetben legalább annyi erkölcsi problémát lehetne feszegetni, mint a körvonalazódó NKA-s verzióban. Jobb biztosan nem lesz, talán ezt is állíthatjuk, De a felháborodás legalább ekkora lenne, ha a meglátnánk, hogy bizonyos művészek mennyit markolnak fel a matricás pénzekből... :)

Link to comment
Share on other sites

 "Ennek most egy részét visszaveszi az állam. Visszaveszi, hiszen ezt a "kváziadót" igazából ő adta az Artisjus kezébe."

 

Visszavenni azt lehet, ami korábban az övé volt. Ez a pénz a miénk volt, amit az állam elvett, mint célzott felhasználású adót. Ez kb. olyan, mint a korábban az autó után fizetett adóból történő útfelújítás vagy építés. Ez egykor a benzin árában is benne volt névleg. Az effajta adók aztán szépen becsatornázódtak a központi költségvetésbe. Most is hasonló történik, az állam beszedi tőlünk és megmondja, mire fordítja - egyenlőre kultúrális célra, aztán meg amire akarja, senki nem fog igazán már belelátni. Egyébként az elég természetes, hogy ha valakitől elvesznek, akkor "sír". Mit csináljon, örüljön ? Sok más baj is van ezzel a rendszerrel, most csak még egy csavar került bele. A nyugdíjas példát pedig hagyjuk, mert jól el lehet kanyarodni az eredeti témától - mindjárt jön a nyugdíjpénztár ügye, meg a kommunisták...

Link to comment
Share on other sites

Lovasi András cikke a témában, jó sok hozzászólással:

http://www.komment.hu/tartalom/20131011-lovasi-andras-nyilt-levele-l-simon-laszlonak.html

Én amúgy bírom Lovasit, de itt olyan, mintha egy kicsit ferdítene. Egyébként itt egy riport az érintettől, Simon Úrtól:) Azért az persze nem semmi, hogy a pénzből az Artisjus 590 millát magára költött!?

http://mno.hu/grund/l-simon-irrealis-azt-allitani-hogy-lenyul-az-nka-1189890

Link to comment
Share on other sites

Érdekes a Simon cikk is.

Abszolút megértem, ha valaki morog a kevesebb bevétele miatt, de a cikk alapján teljesen érthető a szándék.

Pl. ez elég nyomós érv:

 

"S igaz ugyan, hogy volt korábban olyan időszak, mikor az illegális másolás a lemezbevételek jelentős részét elvitte – bár CD-kre nemcsak zenék, hanem jogvédett szoftverek is másolhatók, és még sorolhatnám −, ma már a zene esetében ez nem jellemző: az eladott adathordozóknak ugyanis több mint ötven százaléka memóriakártya. A memóriakártyákra pedig, amelyeket fényképezőgépekbe, mobiltelefonokba tesznek, csak ritkán kerülhetnek szerzői jog által védett tartalmak."

 

A szakmának szerintem inkább az illegális letöltésekkel kellene foglalkozni, ahogy Simon Úr is mondja.

Manapság egyértelműen ez viszi el a zenészek bevételeit és emiatt döglött be az egész zeneipar.

Ezért nincs pénz stúdiózásra, lemezkiadásra, stb.

Link to comment
Share on other sites

A legnagyobb baj véleményem szerint, hogy a jelenlegi rendszer egy olyan technologiai színvonalon lett kitalálva, amit mára nagyon meghaladtunk. Ezt toldozni-foldozni lehet ( mint a jelenlegi változtatás is ) de nem lenne érdemes. Sajnos gyökeresen újat nehéz lenne bevezetni nagy érdeksérelem nélkül.

Ha pedig: "A memóriakártyákra pedig, amelyeket fényképezőgépekbe, mobiltelefonokba tesznek, csak ritkán kerülhetnek szerzői jog által védett tartalmak." - akkor nem kellene rájuk jogdíjat szedni. :)))

 

Az illegális letöltés kérdésére sem az a megoldás, hogy elvesszük a befizetéseket - persze lehet hogy tévedek.

Link to comment
Share on other sites

A memóriakártyákra pedig, amelyeket fényképezőgépekbe, mobiltelefonokba tesznek, csak ritkán kerülhetnek szerzői jog által védett tartalmak."

Azért ha korrektek akarunk lenni telefon memóriakártyákra sok esetben kerülnek jogvédett tartalmak, lévén a mai telefonok általában betöltik a mobil médialejátszó szerepét is.

A szakmának szerintem inkább az illegális letöltésekkel kellene foglalkozni, ahogy Simon Úr is mondja.

Manapság egyértelműen ez viszi el a zenészek bevételeit és emiatt döglött be az egész zeneipar.

Ezért nincs pénz stúdiózásra, lemezkiadásra, stb.

Inkább az illegális feltöltésekkel. Egyrészt tudtommal illegális letöltés nincs, jelenleg itthon magáncélra letölteni teljesen legális. Amivel szerintem nincs is baj, ugyanis ha te bemész mondjuk egy boltba, nem várható el tőled, hogy te viseld a felelősségét, ha az eladó esetleg lopott árut árul.

És itt elsősorban a warez oldalakkal kéne kezdeni, még csak nem is a torrenttel. Elég meglepő volt számomra pár éve, amikor volt egy nagy torrent razzia, az SMS warez oldalak pedig érdekes mód nem igazán érdekelték a hatóságokat.

Másrészt az sem egyértelmű, hogy bárki számottevően többet költene zenére ha számára az nem lenne kvázi ingyen hozzáférhető. Lévén jelenleg sokaknál alapvetőbb szükségletekre is szűkösek az erőforrások. Ráadásul ma már a rádió/tv mellett tecsőn, last.fm-en, stb. is kvázi ingyen hozzáférhet a tartalmakhoz, még csak kalózkodnia sem kell feltétlenül. Oké, hogy ott van reklámbevétel, de pl. a tecső / last.fm esetében vannak kétségeim, hogy az mennyire összevethető a CD eladásokkal, vagy a rádiós jogdíjakkal.

Link to comment
Share on other sites

Igazad van, a telefonokban manapság már tényleg tárolnak zenét,

de akkor vessék ki a telefonra a jogdíjat.

A fényképezők után teljesen jogtalanul szedik ezt be, mert 100%-ban

magáncélú dolgok vannak rajta.

A többivel kapcsolatban meg egy a lényeg.

Az emberek 99%-ban lopott zenét hallgatnak és ez teljesen hazavágta az egész szakmát.

Valami megoldás kell rá.

Link to comment
Share on other sites

Jól látjátok a telefonokban és a tabletekben tárolják a legtöbb zenét manapság, de az ezeket gyártó giga multicégeket rávenni, hogy fizessenek, szinte képtelenség. A lopott zenére sajna nincs megoldás, szerintem ez még csak a kezdet, a számítástechnika durván beelőzte a zeneipart,  így annak válsága mélyülni fog, egyre több videomegosztón - zenemegosztón, is már működnek az offline tartalmak, tehát ha megtetszik egy Youtube video lemented a telódra, összeállítasz egy listát, és bármikor net nélkül is hallgathatod, gyakorlatilag így már semmi szükség a cd-re, a következő lépés az lesz, hogy alkalmazásokkal az fm rádiók is ráállnak az offline tartalmakra, már így is vannak olyan telefonok amikkel rögzíteni lehet az adást. Lassan eljut oda az egész, hogy már a warez oldalakra se lesz szükség, mert mindent megkap a hallgató hivatalosan - egy fillér ráfordítása nélkül. A zenészek meg élhetnek a jogdíjakból, reklámokból, fellépésekből, de a számaikat előbb utóbb teljesen ingyen kell biztosítani, fura egy világ...

Igazából talán csak az élő fellépésekből lehet pénzt beszedni, és ami jó jel, hogy van is rá igény, Magyarországon, főleg Bp-n. Egyre jobbak a helyek, és nagyon sokan járnak élőzenés bulikba, már csak azt kell elérni a muzsikusoknak, hogy rendes fellépti díjat adjanak a helyek tulajai, ez nagyon fontos lenne!!!!

Link to comment
Share on other sites

Nagyon szar fellépti díjak vannak mindenhol. Kivéve a Tankcsapda kategóriában.

Embereket manapság nagyon nehéz bevinni egy koncertre, annyira nincs pénzük.

Igény az persze lenne rá, mert mindenki szeret szórakozni.

Mostanában jól menő zenekaroknál is totál kiszámíthatatlan, hogy mennyien lesznek.

Jogdíjat meg szintén alig kap az átlag zenész, a letöltések és a rossz elosztó rendszer miatt.

A koncertek 90%-a nincs bejelentve, így onnan is alig jön valami.

Link to comment
Share on other sites

 "Ennek most egy részét visszaveszi az állam. Visszaveszi, hiszen ezt a "kváziadót" igazából ő adta az Artisjus kezébe."

 

Visszavenni azt lehet, ami korábban az övé volt. Ez a pénz a miénk volt, amit az állam elvett, mint célzott felhasználású adót. Ez kb. olyan, mint a korábban az autó után fizetett adóból történő útfelújítás vagy építés. Ez egykor a benzin árában is benne volt névleg. Az effajta adók aztán szépen becsatornázódtak a központi költségvetésbe. Most is hasonló történik, az állam beszedi tőlünk és megmondja, mire fordítja - egyenlőre kultúrális célra, aztán meg amire akarja, senki nem fog igazán már belelátni. Egyébként az elég természetes, hogy ha valakitől elvesznek, akkor "sír". Mit csináljon, örüljön ? Sok más baj is van ezzel a rendszerrel, most csak még egy csavar került bele. A nyugdíjas példát pedig hagyjuk, mert jól el lehet kanyarodni az eredeti témától - mindjárt jön a nyugdíjpénztár ügye, meg a kommunisták...

 

Azért itt ferdítesz enyhén, hogy csak ezt a mondatot idézed, mintha én az üres hordozók utáni pénzbeszedést jogosnak tartanám. Szerintem annak jelentős része (értsd több, mint 25%) nem jogos. Ezt eddig megkapta az a Lovasi, aki, ha elveszi tőlük nehezményezi, de magát a bevételt korábban boldogan elfogadja. Ez alapján nem sok alapja van erkölcsi mércét diktálni. Ha azt mondta volna, az elejétől fogva, hogy ez a pénz igazából "nem jogos" és visszaadja, és most azért harcolna, hogy ez a matrica az adattárolók egy részéről (memóriakártyák) lekerüljön talán még elfogadható is lenne. 

Ezzel szemben arról beszél, hogy az így "lopott" pénzt szerinte az Artisjus mennyivel korrektebbül osztja el. Ez olyan álszentség, hogy minimum politikusnak állhatna. Mondom ezt úgy, hogy én is kapok jogdíjbevételeket. 

A másik pofátlanság ebben hangzik el:

http://www.origo.hu/itthon/20131018-lovasi-andras-viszonvalasza-l-simon-laszlonak-a-jogdijakrol.html?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201310

 

Azért azt leírni, hogy az Artisjusban, ha nem tetszik a jelenlegi felosztási rendszer, akkor nosza demokratikusan meg lehet választani finoman szólva is kiüti a biztosítékot. Én ebben a vitában mindkét fél részéről pofátlan álszent érveket olvasok. A vita pedig szerintem arról szól, hogy a két "rabló" vitatja, hogy a "zsákmány" kinek jár. Nem lenne ezzel baj, ha ezt egy kocsmai verekedéssel rendeznék, de mindezt erkölcsi köntösbe burkolva előadni nem egészséges gyomornak való.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon szar fellépti díjak vannak mindenhol. Kivéve a Tankcsapda kategóriában.

Embereket manapság nagyon nehéz bevinni egy koncertre, annyira nincs pénzük.

Igény az persze lenne rá, mert mindenki szeret szórakozni.

Mostanában jól menő zenekaroknál is totál kiszámíthatatlan, hogy mennyien lesznek.

Jogdíjat meg szintén alig kap az átlag zenész, a letöltések és a rossz elosztó rendszer miatt.

A koncertek 90%-a nincs bejelentve, így onnan is alig jön valami.

 

Szerintem ezen úgy lehetne változtatni, ha az adathordozós "pénzlopás" helyett a rengeteg millióból az Artisjus felfejlődne a 21. században arra a szinten, hogy a médialejátszások (nem a netre gondolok) és a élő fellépések utáni bevételek minél teljes körűbbek és transzparensebbek legyenek. Ez az a pénz, amelyhez a szerzőknek minden joguk megvan. De ahelyett, hogy ezt rendbe raknák, inkább megy a seftelés az üreshordozós óriásbevétel "okosba'" történő elosztásán... tipikus magyar buli.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...