Popular Post A/D Létrehozva October 14, 2013 Popular Post Share Létrehozva October 14, 2013 Hol is kezdődött? Megint csak a szokásos történt: a Hit Space-ben vannak hangfalak, jó sok. Ez nagyon fontos része az üzletünknek, és a mennyiségből adódóan nagyon sokféle ügyféllel, igénnyel találkozunk, és egyre többet találkoztunk a "mi van a nyúlon túl?" kérdéssel. Hangfalat általában (a legtöbben) 100k kategóriában vesznek, aztán többen idővel feljebb lépnek, aztán mégfeljebb, és mégfeljebb. Adódik a kérdés: van értelme méregdrága hangfalat venni, vagy ez csak pénzpacsálás? Na ez így nem jó. Hangfalat vehetünk azért is, hogy az ügyfél ne tudja nem észrevenni, hogy mi rendelkezünk hangfallal. Inkább így: segíti munkánkat az, ha többet áldozunk a lehallgatásra? Szerintem egyértelműen. A jó hangfal nagyon fontos, sokat tud segíteni. Ha a 100k kategóriában nem találunk olyat, amit szépnek hallunk, vagy nem találunk olyat ami elég részletes, jogosan merülhet fel, hogy feljebb keresgéljünk. Itthon általában 600ezer forint magasságában szokott "megállni" a piaci igény, de egyre gyakrabban törik ezt át, és előfordul, hogy a milás kategóriát kóstolgatják. Na ez az a kategória, ahol már referenciáról szokás beszélni, és mitagadás, nekünk ezzel limitált tapasztalatunk van, és talán más honfitársunk is így van ezzel. Emiatt is lejegyezzük új kalandunkat. Az üzletben van egy nagy Genelec 1038, ami az egyik létező szubkriály midfield, meg egy NS10 egy Bryston 4B SST Pro-val, ami meg egy ipari sztenderd. Aztán egyszercsak jött hozzánk egy Quested 2108, egy Neumann 310 és most beszereztünk egy PSI Audio A21-et. Találkoztunk már ígéretes darabokkal máshol is, de a körülmények alkalmatlanok voltak objektív vélemény megfogalmazására, ezért is nem esett róluk sok szó. Eddig bírtuk: akartuk tudni, hogy szól a PMC, az ATC, a Barefoot meg ezek a drága ketyerék. Ilyenkor általában azt csináljuk, hogy beszerezzük vagy megvásároljuk a piacon résztvevők termékeit, és rendesen átnézzük őket. Ebben a kategóriában ez azonban steep vállalkozás. Hogy miért, arra is választ kaptunk ma. Tehát én bent aludtam a Hit Space-ben. Hajnal 4:45-re jött a taxi és Madhead kollega. Együtt indultunk útnak Londonba a KMR-hez, ahol előzetesen egyeztettük, hogy miket fogunk tudni meghallgatni. Volt időnk mindenre, piszok hosszú volt az utazás: ugyanis csak egy napról volt szó szállás nélkül, és ez logisztikailag több tonnányi metrózás és vonatozás dilemmájával ajándékozott meg. A KMR London északi részén van a világ végén, és egy kb. akkora üzlet mint a Hit Space. Úgy tűnik kizárólag pro audióval foglalkoznak, tehát mikrofon, hangfal, outboard, de azt olyan mennyiségben, ami Európában nagyon ritka (azt állítják magukról, hogy náluk van európában a legnagyobb hangfal választék, és nekem úgy tűnt, hogy ez meg is állja a helyét). Úgy kell elképzelni, hogy a kínálat kb az a szint mint a Hit Space, de ők árulnak olyat is, am itthon nagyon periférikus lenne. Pl. Peluso mikrofon a Wunder helyett, kicsit furcsa volt a foghíjas Neve kínálat, de volt 2-3x annyi 500-as modul mint nálunk (mi száműztük azon termékeket, amiket nem éreztünk piacképesnek). Az alsó-közép hangfalválasztékuk kb olyan mint a miénk, de nincs Genelec (!) és Dynaudio sem. Utóbbi azért, mert a Dyna terítése Angliában nem megoldott. A Genelecet pedig annyira nem favorizálják, erről majd később. Tehát mit hallgattunk meg: Barefoot MM27 Gen 1: PSI Audio A21: ATC SCM25: Focal SM9: AER A22: PMC AML-2. A körülményeink: egy dedikált szoba, ahol két pár hangfalat lehetett egymás ellen hallgatni. A szoba Auralex szivacsokkal volt kezelve, profi hangfalállványok tartották a ládákat (egy fura, Olaszországban készült, motoros, távirányítható hangfallállvány!), Cranesong Avocet a kontroller, a konverter az Avid Omnivolt (gondolom a Pro Tools HD native miatt). A körülmények tehát kísértetiesen hasonlítanak a mieinkhez Természetesen vittük a referencia zenéinket. Most az élményt fogom elmesélni. Abban állapodtunk meg a kollegával, hogy nem fogjuk egymás közt kielemezni a hangfalakat, hanem mindketten leírjuk mit tapasztaltunk, tehát rögtön két véleményt fogtok olvasni, sőt leírom a két kíváló, és nagyon kedves eladó Nick és Steve véleményét is. (Ebből majd látszik, mennyire másképp látjuk a dolgokat még cégen belül is, illetve mennyiben nem!) ------------------------------------------------------------------------------------ A/D tapasztalatai ------------------------------------------------------------------------------------ Első körben a Barefoot Micromain 27 (még az előző generáció, nem azt amit belinkeltem ide) és az ATC SCM25A Pro kerültek fel egymás ellen az állványra. Az ATC az ipar egyik meghatározója ha minőségről van szó, méregdrága cuccok. Az SCM 25-öt Frankfurtban hallottam egy másik kollegával, és egyikőnket sem győzött meg (videó interjút is készítettünk velük), itt viszont azt kell mondjam, nagyon ott volt a spiccen. A láda bassreflex, de elég jó és természetes mélyekkel. Nagyon szépen szólt. A Barefoot szintén egy pokolian drága játékszer, ami különleges zárt dobozú, két oldali sugárzóival a mélyekre ment rá. Az a cél, hogy mélyebbre menjen, mint bármi. Mikor Frankfurtban hallottuk, utáltuk Itt most elég jól szerepelt, és érthető, hogy kinek szánják: villanyzene producereknek. Ugyan a mélyei szerintem korántsem voltak jobban érthetőek az ATC-énél, viszont ez lement az ultra sub tartományig, majdnem ilyen gyomrozós effektusra volt képes (az ATC is bőven elég mélyre ment amúgy). Nekem a közepei nagyon tolakodók voltak és sokkal fárasztóbb volt hallgatni, mint az ATC-t. Ebben a körben nálam egyértelműen az ATC volt nyerő. Nick volt ott még a teszten, akinek a Barefoot a kedvence (mint nagyon sokaknak), de imádja az ATC-t is, azt mondta, "szívesen aludna vele". A Barefootot egyértelműen a villanyzene producerek fogják venni, mert az modellezi azt, ami jellemzően a felhasználás (=dizsi) helyére jellemző, még akkor is, ha ez a hangfal -ismétlen- nem bassreflex. Ez a saját véleményem, de a Barefoottal kapcsolatban nem eszközlök korrekciót: nekem nagyon nem gyön be. Tény, hogy az ilyen minimáltechnók subjai úgy szóltak rajta, hogy kinyomta a szemem (az a jó paraszt basszus), de az én általam vitt referenciákon nagy bajban lennék pl. ének helyes beállításakor, ami nekem százszor fontosabb. A tapasztalat azt mutatja, nem kell gyomrozós basszus: Silk a 1038-asokon a boltban hibátlan, kifogástalan basszusokat és szubokat kevert. Még egy apróság: az SCM 25 az ATC egyik belépő hangfala, a Barefoot Micromain 27 viszont a cég csúcsmodellje. Ebben az értelemben a Micromain egy pénztárcabarát megoldás. Most, hogy végiggondolom, mi lehet a Micromain 27 sikere, az egyértelműen a mérete. Olyan mélyei vannak mint egy main monitornak, miközben a mérete azok töredéke (de azért elég nagy batár, és annyit mondok, hogy segítettem levenni az állványról, ami az életem kockáztatását jelentette: 31 kiló!) A következő körben valami olyat is akartunk hallani, amit jól ismerünk, tehát a PSI és az ATC csapott össze. Nekem ebben a körben rögtön volt egy furcsaság: a PSI-nél a sávok hangereje szeparáltabb képet mutatott. De rögtön meg is kérdeztem Madheadet, hogy ez szerinte lehetséges-e? Kvázi ha a felvételen még ennyi dinamika van, akkor azon nem nyomnák meg a limitert jobban? Nekem olyan benyomásom volt, hogy a PSI expanderként működik. Ha ezt rosszul gondolnám, akkor viszont az ATC erősítője nem bírja, tehát komprimál. Ilyen összegnél ez nekem nem tűnik életszerűnek. Az ATC közepei nekem jobban tetszettek. Tolakodóbbak, pop-bunkóbbak (a szó jó értelmében), a PSI finomkodó. Éneket szerintem az ATC-n tudnék jobban beállítani, ugyanakkor a PSI sokak által méltatott gyönyörű selymes magasai jobban tetszettek. Itt szerintem ízlés és zenei közeg döntene (a PSI-t neutrálisabb dolgokhoz használnám talán, pl. komolyzene, jazz, az ATC-t meg poposabb dolgokhoz, de leginkább mindenhez ). Basszusban mindkettő jól érthető volt. Mindent egybevetve nálam az ATC nyert ebben a körben is. Csakhogy az ATC kétszer annyiba kerül. Hát…ha tehetném, kifizetném a különbséget, de ha ez concern, akkor a PSI is jó . Na mindegy, az ATC döbbenetes volt, erre nem tudok jobbat mondani. Itt kimentünk cigizni kávézni. Visszatértünk, hogy meghallgassunk pár újabb versenyzőt. Kezdtük az AER AE22-vel. Íme a hangfal, aminek semmit nem fogsz a tetejére rakni! Steve, aki hangfalmegszállott azt mondta, hogy szerinte nagyon jó cucc, nagyon népszerű is, és hogy a tervezése az NS10 elveit követi, csak több mélye van. Nos, ezzel tényleg remekül megfogta a hangfal lényegét. Azért a pénzért nem rossz, de feltűnt, hogy ez a láda nagyon hamar zavaros hangú lesz, ahogy tolom meg rajta a hangerőt. Mivel én nem vagyok NS10 fan, ettől a hangfaltól nem nedvesedett be a szemem. "Eljött a meszkalin ideje!" -bocs, a PMC ideje. A PMC-ből csak egy hangfal volt náluk, az AML-2-es, a D osztályú (digit végfok), és rögtön jelezték, hogy ez annak idején jó kis cucc volt, de mára elvesztette létjogosultságát. Na erről rögtön elkezdtem faggatni Steve-et, aki nagyon jól rámutatott a lényegre: ez egy pici 5"-es hangfal, ami ugyanannyiba kerül mint a rendes nagy hangfalak. Szerinte az 5"-es hangfalaknak nincs értelme, mert doboz hangjuk van (egyébként ez szerintem is így van, 6" és afelett kezd természetes hangja lenni a ládáknak). Pontosabban akkor van értelmük, ha mobilnak vagy picinek kell lenni, pl. egy közvetítő kocsiba, de inkább veszel picit gyengébb hangfalat (vagy nem gyengébbet, de mindenképp olcsóbbat), aminek nincs dobozhangja. Íme a válasz: ezért nem fogtok PMC hangfalakat látni semmilyen hangszerboltban! Jelezte is, hogy ma debütál a TwoTwo 8"-es változata, és nagyon kíváncsiak rá, az lehet a megoldás. (Khm, mennyiért is?) A PMC-t a PSI ellen játszattuk. A PMC egyértelműen az ATC karakterét hozta a dús közepekkel, de szerényebb mélyekkel. Nagyon szép hangképe volt, nagyon részletesek a közepek, de van a hangképében egy jellegzetes valami, amit egyébként minden eddig hallott PMC-n hallottam a BB5-öt kivéve: ez egy phasing szerű effektus (biztos nem az), amit én mindig kiszúrok, és rettenetesen idegesít. Nem vitatom, hogy velem lehet a baj, és hogy az ott van és úgy, de én ezzel nehezen tudok megbékélni ilyen árcédula mellett. Az ATC kéne még mindég! Focal SM9: a Focalt az ATC SCM25 ellen néztük. Az SM9-cel a frankfurti debütön találkoztam először Vári Gábor kollegámmal, és meglepődtünk mennyire jól szólt. Kértünk is a Focal képviselettől hangfalat, ki mindent leszállított a Twin 6-ig bezárólag (ami már nagyon nem olcsó!), amit ugyanazzal a lendülettel küldtünk vissza, senkinek nem tetszett. A teszt viszont bennünket igazolt, miszerint nem tévedtünk Frankfurtban: az SM9 nyomokban sem emlékeztet a kisebb Focalokra: ez egy igazi nagyágyú! A 1.5M kategóriáig én ezt vagy a PSI-t választanám. Egyértelműen jobb a Neumann O310 és a Quested 2108-nál (És persze Genelec 1032, stb stb stb). Azonban az ATC SCM25-ös még ennek a fejét is megfirkálta, igaz, azzal lehetne vitatkozni, hogy a ca egy-másfél milás árkülönbséget megéri-e kifizetni az SCM-ért, de kétség kívül még határozottabb basszusai, még részletesebb közepei vannak az ATC-nek. Viszont nekem a SM9 jobban tetszett a PMC-nél, ami pedig nem kis meglepetés volt! (Ismét: PMC-ből nagyobbat kell venni, de akkor nem vagyunk egy árkategóriában!). Na mindegy, az SM9 nagyon pozitív élmény volt, és én ezt is a felsőkategóriába sorolnám. (Csak viszonyításképp: ha az SM9, PMC és ATC hangfalai felsőkategóriásak, akkor véleményem szerint a Genelecnek, Dynának és Adamnek nincs jobb hangfala középkategóriánál). Tehát ezek voltak a közeltéri hangfalak. Ennél nagyobb cuccuk nem volt, illetve … hát azt nem tudom minek nevezzem, a JBL-nek volt valami ultrabatár, nagyon furcsa alakú hangfala, de arra a srácok annyit mondtak csak, hogy "hát azt a JBL-ék hozták ide". Nem nagyon fecséreltük az időnket erre. Volt még a volt Acoustic Energy ex-tervezőmérnökének, Steve Philips új cégének, az SP Acousticsnak egy lehetetlenül nagy és ronda hangfala az üzletben, az SP-1. Ha megnézitek, ijesztő a mérete, és úgy ültünk le, hogy mondtam Madhead-nek, hogy "na ez le fogja vinni a fejünket." Ehhez képest egy csendesen, visszafogottan szólt, kb mint az NS-10 kása nélkül. Nem láttam még ekkora hangfalat ennyire mély és magas nélkül, Silk bizonyára szerelmes lett volna bele Aztán más márkákról is érdeklődtem, de nem hagytam ki a számításból, hogy ezek a srácok angolok. Itt tejet raknak a teába, 18 fok van a lakásban, bal oldali sávban közlekednek, szóval nagy valószínűséggel nem ugyanaz az origónk ellenére annak sem, hogy kevés kivételtől eltekintve a mai napig kizárólag külföldi zenekultúrán nevelkedtem. Aki követte a briteket az pl. tudja, hogy a magas frekvenciák rendjével kapcsolatban teljesen más szokás van pl. az USA vagy a magyar lemezekhez képest. De bír ott menni az elektronika is (valami kőkemény Layo & Buschwakával nyitottak, hogy na szerintük ez jól hat a Barefooton). A referencia zenéiken nem lepődtem meg, a papírformát találtam: nem is jut eszembe, hogy volt-e USA felvétel az arzenálban (Madhead?). Olyan, mintha itthon Eddán tesztelnék hangfalat, csak a Kasabian valahogy jobban szól, jól megy hozzá a Quested 2108 A Genelec náluk "nem szeretem" kategória, mert "jobban szól rajta a zeném mint a valóságban". A hülyeségnek tehát az országhatárok sem jelentenek akadályt (korábban már kifejtettem a véleményem a "jobban szólító hangfalak" logikai ellentmondásáról, miszerint a hangfal nem audio enhancer processzor, de ha az lenne, már gyártottak volna olyan berendezést, plugint, ami azt szimulálja.). Ez ellentétben áll azzal, hogy ők nem befolyásolják az ügyfelet, kínosan tartózkodtak attól, hogy véleményt nyilvánítsanak (azért ki lehetett belőlük szedni). Ha ugyanis ez a helyzet, akkor viszont igazán lehetett volna Genelec, főleg ha már kedvelik az Eve Audiót és az Adamet. Egyik sem szól jobban a Genelecnél, ezt mi nagyon jól tudjuk. Na a lényeg, hogy kitűnő felvételeket lehet csinálni a középkategóriájú hangfalakon is: a Genelecek, Dynák, Adamek tipikusan ilyenek. Hanem a milla feletti kategóriában valami furcsa dolog történik, és ott olyan dimenzionális ugrást tapasztalunk, ami az előbbi márkán edződöttek élményein jócskán kívül esik. Megerőltetem magam, és megpróbálom megfogalmazni mit tapasztaltam: A felső kategóriában a hangfalak olyanok, mintha az ember nagyítóval nézné az audiót. Egyszerűen nincs kifejezés arra, hogy milyen durva detail van. Azt is tapasztaltam, hogy mivel tranziensekben meg dinamikában nagyon erősek, jól szeparáltak a hangok időben, ezért nagyon halkan hallgatva őket is tökéletesen szólnak, így aztán végképp nem fárad el az ember füle. Normál hangerőn is valószínűleg sokkal többet lehet velük dolgozni anélkül, hogy megsüketülne vagy befáradna az ember. Hangosan hallgatva pedig Mennyország, de tényleg A legfontosabb talán az volt, hogy úgy éreztem, hogy a hangszínekkel-arányokkal kapcsolatban rohadtgyorsan tudnék határozott döntést hozni. Sokkal egyértelműbben mint a középkategória hangfalain, de nem ugyanazért mint az NS-10-en (aminek a csúcsokat és a vágásokat igyekszünk kijavítani), hanem azért, mert amit hallunk, az tényleg az, specifikáció és élmény szinten is minden összevág. A basszusok soha nem tűnek kamunak, még a basszreflex létük ellenére is (PMC esetében ugye "ATL") nagyon fókuszáltak, egyáltalán nem mossák a mélyeket. (PMC esetében megtapasztaltuk személyesen azt, amit minden PMC-s érezhet, vagyis hogy a szatellitek vásárlása után hamar kényszert érez subláda beszerzésére). Ez az árkategória tehát azoknak való, akik ezzel keresik a pénzüket. Akik nagyon sokat hallgatják a hangfalukat, ez a munkaeszközük. Nekik mindenképp érdemes lehet erre költeni. Én a helyükben nagyon megindokolnám magamnak A kaland hamar véget ért, rohantunk vissza a reptérre, sok sok óra utazás után (metró-vonat-repülő-taxi) valami 11 órára, este értünk vissza. Kár, én nagyon szeretem Londont, a kötelező esőjével együtt is. Viszont itthon se rossz, itt a cég, a kollegák, és egy új izgalom a horizonton, hogy esetleg lehet majd egyszer egy ATC-nk.... Verdikt: én is az SCM25-öt vinném haza aludni ------------------------------------------------------------------------------------ MADHEAD tapasztalatai ------------------------------------------------------------------------------------ A KRM-nél látogatásunk folyamán szerzett élményeimnet én is megosztanám. A hosszas bevezetőtől eltekintenék, kezdeném is rögtön a KMR-ben szerzett első benyomásaimmal. A cég által képviselt termékek elsősorban profi stúdióeszközök, úgymint outboard-ok, 500-as modulok, mikrofonok és monitor hangfalak szinte minden létező árkategóriában. Mi ugyebár a felsőkategóriás monitor hangfalak miatt mentünk. Letessékeltek minket egy akusztikailag kezelt stúdió-ba, ahol egyszerre két pár monitort tudtunk hallgatni. Szerencsére volt nekik PSI Audio A21 hangfaluk is, amit az utóbbi időben sokat hallgattam/tunk, így mivel az nagyon hasonlóan szólt ahhoz, ahogy nálunk szólt, így jól lehetett viszonyítani. A két nagyágyú rögtön fent is volt az állványon: az ATC SCM25A, valamint BareFoot MicroMain27. Néhány perc hallgatás után azonnal nyílvánvalóvá vált, hogy miért pont ez a két hangfal volt feltéve. Az árcédula természetesen erősen nyugat-európai, de mi ugye pont azért mentünk hallgatózni, hogy a felső kategóriás monitorok között tudjunk verdiktet mondani. A BareFoot MM27 otthoni producerekek zenészek kedvence, amit elsősorban mély hangok reprodukciójának köszönhetne. Azért e feltételes mód, mert igazából nekem lomhának tűnt a mély tartomány, kicsit mintha a közép-mély szekciótól függetlenül különálló életet élne. A közepekrről azért szólnék pár szót. Valamilyen phase jellegű effektust lehetett hallani a középsugárzókból. Hogy ez most a dupla középsugárzók és a középre helyezett magassugárzónak köszönhető, azt nem tudom. Engem borzasztóan zavart ez a "phase", a sztereó teret nehéz is volt ezután pontozni. A hangfal egy közepes méretű szobába ideális lehet, nagyobb hangerőn sem lehetett igazán érezni, hogy fulladt volna az erősítője. Összességében jó hangfal, szub nélkül is tökéletesen használható, de a középe nem igazán győzött meg arról, ilyen árcédula mellett lenne értelme a hangfalnak. Mint fentebb írtam, a másik pár állványon az ATC SCM25A volt fent. Erről korábban kizárólag jókat hallottam (kivéve A/D és Gábor kollegámat), bár magam előtte egyáltalán nem hallottam ATC hangfalakat. A BareFoot-hoz képest kevesebb mélytartománnyal rendelkezett, azonban sokkal kiegyenlítettebbnek tűnt az alsó frekvenciák produkciója, itt már nagyjából azt is hallottam, amit elképzeltem. Eszméletlen dinamika és részletesség. A doboz kialakítása szerencsés, a reflex csövek nyílásai az oldalán helyezkednek el, könnyen találhatunk számára megfelelő helyet a szobában. Nem igazán hallottam korábban ennyire jó hangfalat, teljesen bezsongtunk mindketten. Az első menetet egyérelműen az ATC nyerte. Ha már ennyire bejött az ATC, arra gondoltunk, hogy megnézzük a PSI Audio A21 mellett, hiszen annak ismerjük a hangját. A PSI teljesen más jellegű karakterrel rendelkezik, mint az ATC, dinamikában is jobbnak tűnt. Azért csak tűnt, mert közben felmerült bennünk a csalás gyanúja, miszerint a PSI erősítőjének működése kvázi dinamika expanderként működik. Vajon kell -e egy már masterelt zenének ilyen dinamikával szólnia??? A válasz nem egyértelmű. Az A21nagyon részletesen szól, igazi előnye igazából hangszereknél jön ki a legjobban. Teljesen életszerűen szólalnak meg rajta a hangszerek, zongora, vonósok. stb. Az ATC viszont jobban hasonlít arra a hangra, amit egy monitor hangfaltól elvárunk. A két hangfalat nem is igazán lehet összehasonlítani, feltehetőleg teljesen más szempotok alapján tervezték őket és más funkcióra szánták. Az állványon fent maradt a PSI A21, míg a másikra felkerült a PMC AML2, ami a cég egy kis 5"-es wooferrel szerelt monitora. Bár a membrán méretéből adódóan nem ment elegendően mélyre, rendkívül részletes közepei voltak, mintha az ének és a közép lágéban teljesítő hangszerek előremásztak volna. Nagyon szép hangképe, sztereó tere volt, őszintén szólva azonnal vittem volna haza. A/D ennek a hangfalnak kapcsán jegyezte meg a "phase" jellegű idegesítő effektet, amit viszont én nem éreztem vészesnek ennél a hangfalnál. Feltehetőleg teljesen másra gondoltunk. Viszont ezért az árért (10.000$!!!) azért van jobb vétel is. A szakértő srác is ezen a véleményen volt, szerinte sem éri meg ilyen pici hangfalért ilyen összegeket fizetni. Jogos érv. Ugorjunk is tovább. A BareFoot ugye kiesett. ATC eddig a nyerő, a PMC sajnos keveset nyújt ilyen árcetli mellett. Következő alanyunk a Focal SM9 hangfala. Előrebocsátom, hogy volt bennem némi előítélet a Focal hangfalaival kapcsolatban. Korábban a kisebb hangfalaikat volt szerencsénk kölcsönkapni és tesztelni a boltban. Az eredmény lesújtó volt, egyáltalán nem tetszett egyik hangfaluk sem. Ami már tűrhetően szólt volna, azoknak az áráért már lehetett kapniDynaudio-t vagy Genelec-et amik köröket vertek rájuk minden szempontból. Az SM9 persze pont nem volt benne abban a csomagban, amit kaptunk, ráadásul a fórumok és a szakma nagyja is abszolút jó véleménnyel volt róla. Itt volt tehát az idő, hogy meghallgassunk. Az első pár másodpercnél megnyugodtam, valóban nem én vagyok süket, az SM9-nek semmi köze a többi Focal hangfalhoz. A PSI nekem sokkal transzparensebbnek tűnt, a hangja egyértelműen az ATC-re hasonlít. Hasonló mélytartomány, erős közép-magas ami velaószínű a három utas kiviteléből adódik. Azonnal adta magát a feladat, pakoljuk fel az ATC-t a Focal mellé, hisz nagyon hasonlóak. Ráadásul mint közben kiderült, lényegesen olcsóbb is az SM9 (1M Ft a difi). Hiába kapcsolgattuk A/B a két hangfalat (közben azért már szorított minket az idő is), én őszintén szólva nem hallottam túl sok különbséget a két hangfal között. Nyílván hosszabb időn keresztül, érdemi munkára használva kiderülne pontosan melyik hangfala is jobb, hogy az ATC által alkalmazott nyilvánvalóan drágább technológia hozza-e azt a különbséget, amit ennyi pénzért elvárunk tőle. Közben volt egy-két hangfal, amit kíváncsiságból meghallgattunk. Ilyen volt például az Acoustic Energy AE22 hangfala ami a Yamaha NS10 hangfal alternatíva akart lenni. Jellegre, hangra valóban az NS10 zárt dobozos hangját, és kása magasait hozta. Aktív, így még külön erősítő sem kell hozzá. Ha valaki ma, 2013-ban szeretne NS10 hangú hangfalat, akkor ezért az árért kíváló választás. Egy másik hangfal egy hatalmas SP-1 névre keresztelt hangfal volt az SP Acoustic cégtől. Meglepően erőtlennek tűnt a hangja. Ilyen dobozméret mellett lényegesen jobb/több mély tartományra számítottunk. Ehhez képest egy jól szólóNS10-et hallhattunk. Ami meglepő volt, hogy Dynaudio-t nem lehet kapni angliában, az ADAM hangfalakat szeretik (valaki szüntesse már meg végre a ribbon magasakat!), a Genelec-ről pedig újfent azt hallhattuk, hogy túl jól szól rajta minden (kérem?). Ha össze kellene foglalnom pár mondtban a kirándulásunk tapasztalatait akkor ezek lennének: A BareFoot hangfala bármennyire is népszerű arrafelé, az ideális felhasználója a ma divatos szóval élve producer/dj, aki főként elektronikus zenében dolgozik. Nincs szükség mellé szubra, elegendően hangos is. A PMC iszonyat jó, de piszkosul drága is. Kizárólag a nagyobb hangfalaiknak lehet értelme. (a TwoTwo 8" még csak most mutatkozik be, nekik nem is volt.) PSI Audio lenyűgözően szólaltatja meg a legfinomabb részleteket is, hangszeres műfajokhoz nehéz elképzelnem jobb hangfalat. Az Acoustic Energy nagyon jó NS10 kópiát csinált, nincs értelme használt NS10 hangfalakat vadászni eBay-en többé. A Focal SM9 nagyon kellemes csalódás volt. Szinte hozta ugyanazt a hangképet, amit az ATC nyújtott, de jóval szerényebb ár mellett. Az ATC hibátlan. Erre több szót már nem is pocsékolnék. Lesz a boltban, mindenki meg tudja hallgatni. (Már mikor kiléptünk a KMR-től A/D esküdözött, hogy ilyenünk márpedig lesz) A Focal SM9 ára alatt ami remek hangfal az még mindig a Neumann O310. A Genelec 8000-es szériájából a 8030, 8040, 8050 egyszerűen verhetetlen. (Esetleg Dynaudio BM5/BM6, de ez már ízlés kérdése). 1032 helyett viszont inkább az O310-et választanám. 6 Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheel Válaszolta October 14, 2013 Share Válaszolta October 14, 2013 Köszönet a beszámolóért! Most már nem érzem magam annyira egyedül, hogy nem tudom elviselni a Genelec közeltéri monitorok hangját :-). Annál jobban az NS10 zavar csak. Közben pedig látom, hogy ez a kettő a legjobban elismert stúdió hangfal márka. Senkinek nem javaslom, hogy sok hangfalat hallgasson, mert az lesz a vége, hogy kell venni legalább kettőt. Ez abban az esetben különösen igaz, ha több műfajban is dolgozik az emberke. A fenti monitorok szintjén mindegy, hogy melyiket veszi az ember. Rossz választást nem tudok elképzelni. Mindegyiket meg lehet szokni, mert mindegyik nagyon jó. Sokáig Dyna BM15-ön dolgoztam. Ezt cseréltem Neumann O310-re. Közben nagyon sok hangfalat meghallgattam. Köztük a PSI-t és a Focalt SM9-et is. A gyártó holnapján olvasható vásárlói reklamáció és azt követő kínlódás tántorított el a Focaltól. Korrekt tőlük, hogy egyáltalán kitették, de engem megijesztett. A Neumann a zenei világomhoz és munka módszeremhez sokkal közelebb áll. Az egyetlen hangfal, amin nagyon halk hangerő mellett is teljesértékű hangképet hallok. Gyanítom, hogy a háromutas kivitelnek ebben komoly szerepe van. A PSI-pedig azóta kísért, hogy kipróbálhattam. Biztos, hogy fogok venni a Neumann mellé, mert tökéletesen kiegészítik egymást. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
deneverstudio Válaszolta October 14, 2013 Share Válaszolta October 14, 2013 Köszi, nagyon érdekes! Én is szívesen meghallgattam volna ezeket a nagyágyúkat, hogy vajon milyenek az itteni Genelec falakhoz képest. Nálam 8050 és 1032 van. Egyelőre elvagyok velük, de nagyon érdekelnek a fentebbi dimenziók is. Ja, meg van nálam NS10, Studer végfokkal, az is tök jó egynek. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest loszmenem Válaszolta October 14, 2013 Share Válaszolta October 14, 2013 Köszi a beszámolót. Ezeket nem hallottátok véletlenül? https://www.kmraudio.com/geithain-rl901k-alternative-veneers-pair.php Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/D Válaszolta October 14, 2013 Szerző Share Válaszolta October 14, 2013 A hangfalválasztás ízlés kérdése, jobban mint bármi. Úgyhogy ha valaki a Genelecet vagy a Dynaudiót választja, szíve joga: mindkét márka igazán remek termékeket gyárt. Azonban az, hogy a fent leírtak más kategória, arról szerintem nem lesz vita aki egyszer ezeket meghallgatja. Természetesen lehetővé fogjuk tenni, hogy ezeket az érdeklődők az otthonukban / stúdiójukban tesztelhessék (velem vegyék fel a kapcsolatot, szívesen segítek) Személyes véleményem, hogy egy ATC SCM25 egy olyan hangfal, ami önmagában és egyedül is elegendő bármire. Itt van az, hogy szerintem az NS10-es és a Genelec 1038-unk is teljesen feleslegessé válik: több hangfalra akkor van szükség, ha valamelyik adott kvalitásban jobb mint a másik. Pl. kevésbé fáraszt, vagy több mélye van vagy ilyesmi. Az SCM25 esetében nem tudok egyetlen olyan szempontot sem említeni, ami bármely általam ismert hangfalon előnyösebb lenne. Itt jön be az, hogy oké, hogy 2.7M a pár ára, de nem kell más hangfal mellé. Ami egyáltalán nem baj amúgy, mert telerakni a konzol tetejét hangfalakkal eleve nem szerencsés. 2.7M...no az tényleg eléggé meredek lépcső. Ugyanakkor egyöntetűen nekünk és a KMR-eseknek is ez tetszett a legjobban (vegyük észre azt is, hogy itt nincs afféle vita, kérdés, mérlegelés, mint pl. hogy Genelec vagy Dynaudio!). Egyben azt is jelenti, hogy a technikai különbség meghaladja az ízlésbeli különbségek nagyságrendjét, ami azért már valami. Én azt mondom, meg kell csinálni rajta egy dalt, és vonjuk le akkor a következtetést, hogy valójában mennyit érhet. Majd Silk kipróbálja és rádobja helyettünk a fikát )) (Ehh, közben nézem, Balázs nem tévedett: a kis ATC SCM16A Pro, 6"-os mélysugárzóval 17 kilogram per darab ! jeeez....) Meghibásodások: a gyártó mindig csak egy dolog. Mi nagyon sokszor elvettük a gyártó habitusának az élét. Pl. AMS-Neve vagy Wunder termékek meghibásodásakor mi tartottuk a hátunkat (vagyis biztosítottuk a cseredarabot, álltuk a költségeket). Az SM9 nagyon sikeres lehet a hangja miatt. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/D Válaszolta October 14, 2013 Szerző Share Válaszolta October 14, 2013 Köszi a beszámolót. Ezeket nem hallottátok véletlenül? https://www.kmraudio.com/geithain-rl901k-alternative-veneers-pair.php Nem. És képzeld, a KMR-esek se erőltették! Mondjuk utóbbi nem jelent sokmindent. Egyértelműen a Barefoot / ATC volt a sztár náluk. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
mohawk Válaszolta October 14, 2013 Share Válaszolta October 14, 2013 Amikor találkoztam egy ismerősnél az sm9-cel, egyből beleszerettem, de azt hittem, csak káprázik a fülem Örülök, hogy mégsem. Ha egyszer felnövök, biztos, őt veszem...illetve lehet, előtte jobban körbeszaglászok Focal-éknàl. De ez sajnos nem holnap lesz. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalmigeri Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Márpedig továbbra is azt állítom, hogy a millió forint alatti kategóriában a Genelec 8050-nek nincs ellenfele. Kompaktság, teljesítmény, minőségi megszólalás. A dynaudio BM15A kb vele egy kategória, (2 utas, 8-9"-es mélyközép) de méretben (batár nagy), és minőségben már messze elmarad tőle. A BM15A-n nagyon kellemes zenét hallgatni (azt se hosszútávon), de munkára alkalmatlan, mert mindent egyformára vasal. A dyno kisebb modelljei pedig szerintem vicc kategória. Mosott hangszínek, unalmas, fakó hang. Amúgy a 8260 as nem jött szóba az angoloknál? Az ATC-vel kb árban egy kategória nem? Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheel Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Meghibásodások: a gyártó mindig csak egy dolog. Mi nagyon sokszor elvettük a gyártó habitusának az élét. Pl. AMS-Neve vagy Wunder termékek meghibásodásakor mi tartottuk a hátunkat (vagyis biztosítottuk a cseredarabot, álltuk a költségeket). Az SM9 nagyon sikeres lehet a hangja miatt. Ennek ellenére a Focaltól ez tart távol. Na meg az, hogy a francia ipar tartósat, megbízhatót nem tud előállítani. A Focal tesztelés előtt nem sokkal vettem egy drága hangkártyát. Sajnos elkövettem azt a hibát, hogy az elődjét eladtam azonnal, amikor megjött az új. Aztán el is romlott. Hiába a kereskedő rendkívül segítő hozzáállása, vennem kellett egy másik hangkártyát. A kérdéses darabot pedig azóta sem tudtam eladni töredék áron sem, mert egy év elteltével még mindig nem jó. Tehát a bosszúság mellett kb 1.2MFt kár keletkezett, a legszűkebben számolva, de ha szigorú vagyok magammal, akkor inkább a duplája, mert a két hangkártyát vettem. A testvére jó, csak nincs rá szükségem köszönhetően az újnak. Ezt senki nem fogja kompenzálni és ezért tartom kiemelten fontosnak a minőséget, megbízhatóságot egy drága termék vásárlásánál. A garancia nem segít, csak enyhít a bajon. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheel Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Márpedig továbbra is azt állítom, hogy a millió forint alatti kategóriában a Genelec 8050-nek nincs ellenfele. Kompaktság, teljesítmény, minőségi megszólalás. A dynaudio BM15A kb vele egy kategória, (2 utas, 8-9"-es mélyközép) de méretben (batár nagy), és minőségben már messze elmarad tőle. A BM15A-n nagyon kellemes zenét hallgatni (azt se hosszútávon), de munkára alkalmatlan, mert mindent egyformára vasal. A dyno kisebb modelljei pedig szerintem vicc kategória. Mosott hangszínek, unalmas, fakó hang. Amúgy a 8260 as nem jött szóba az angoloknál? Az ATC-vel kb árban egy kategória nem? Jól ismerem a BM15-öt. Szerintem messze nem egy kategória a beszomlóban vizsgált hangfalakkal. Ha a 8050 a Dynával van versenyben, akkor az sem ez a szint. Ezt nem tudom megítélni, mert nem szeretem a Genelecet. Attól még lehet jó, hogy nem szeretem:-) Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalmigeri Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 (szerkesztve) Jól ismerem a BM15-öt. Szerintem messze nem egy kategória a beszomlóban vizsgált hangfalakkal. Ha a 8050 a Dynával van versenyben, akkor az sem ez a szint. Ezt nem tudom megítélni, mert nem szeretem a Genelecet. Attól még lehet jó, hogy nem szeretem:-) Nem tudom mit szűrtél le a hozzászólásomból, éltem együtt eddig Genelec 1029, 1030, 1031, 1032, 8020, 8030, 8040, 8050, dyno BM15A, BM6AMKII, BM5A, BM5Acompact dobozokkal, ezek közül szinte mindegyik millió vagy az alatti kategória. A 8050 és a 1032 messze mind felett állt. Amúgy elmondod, vagy meg tudod fogalmazni mit nem szeretsz a Genelecekben, illetve elég ha azt elmondod, melyik sorozatot nem szereted a Genelecből, a 8000-est vagy a régebbi 1000-est? Vagy semelyiket? Szerkesztette October 15, 2013 kalmigeri Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/D Válaszolta October 15, 2013 Szerző Share Válaszolta October 15, 2013 Amúgy a 8260 as nem jött szóba az angoloknál? Az ATC-vel kb árban egy kategória nem? Ahogy a cikkben írtam is, a KMR nem preferálja a Genelec márkát mint olyat, tehát a 8260 se jött szóba (mi jól ismerjük a 8260-at). Én attól tartok, ez inkább üzletpolitikai megfontolás lehet, ugyanis egy ilyen márkánál elképzelhetetlen, hogy az egész személyzet egyöntetűen úgy véli, hogy nem jó, miközben minden más termékből tartják a legergyábbtól a csúcsig (gondolom a gyengébb termékeiről se lenne jó véleményük, de tartják azokat, érted!). Nem beszélve az Eve Audióról, az nehogy már jobb legyen (ugyanannyiért!!). A cikkben megfogalmazott tanulság számomra az, hogy (ismétlem) a Genelec és Dynaudio legfelső kategóriájában gyártott hangfalait (és a 8260 ilyen), a high end gyártók már elverik az ő belépő szintjükön. Mi nagyon szeretjük a Genelecet, de 8260 szerintem nem eladható, mivel nem ugrik kategóriát a 8050-hez képest: részletességben, tisztaságban nem tapasztalsz lényegi különbséget, viszont egy Focal SM9 esetében igen. A 8260-ért prémium árat kérnek, kb. annyit mint az ATC SCM25-ért, de a kettő között kb az a difi, mint egy sorozatgyártott fasza sportkocsi vs egy forma 1-es versenyautó között. Ez már jócskán túl van az ízlések jelentette tényezőn. Ha meghallgatod, egyszerűen nem hiszed el, hogy egyáltalán létezhet ilyen különbség. Novemberben lesz szintiklub, szerintem addigra megérkeznek ezek, és akkor ott meg is lehet őket fülelni Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalmigeri Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Mi nagyon szeretjük a Genelecet, de 8260 szerintem nem eladható, mivel nem ugrik kategóriát a 8050-hez képest: részletességben, tisztaságban nem tapasztalsz lényegi különbséget, viszont egy Focal SM9 esetében igen. Érdekes... 8050 esem volt többször is, mindig visszatértem hozzá. 8260 asom nem volt, csak hallottam egyszer-kétszer és elég meggyőző volt, de nem tudtam közvetlenül összehasonlítani a 8050-el. A Genelec ilyen szarvas hibát követne el, hogy egy 2,5 -szer többe kerülő dobozukat nem csinálnak meg sokkal jobbra??? Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
deneverstudio Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Én egyszer hallottam a 8260-at, de nem tudtuk olyan helyre tenni a bemutatóteremben, ahol elfogadható hangot adott volna. Vagy búgott, mint a veszett fene, vagy vékony volt. Kategóriaugrás azonban ettől eltekintve sem volt, ez tény. Az aljához nyilván gondosabban elkészített akusztikai környezet kell neki. Ez persze mindre igaz, de ennél valamiért ez nagyon kijött. Szerintem főleg a beépített DSP-s EQ miatt olyan drága, meg tán be is méri magát, vagy mi a szösz, de nem tudom, hogy ez mennyire használható a gyakorlatban. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/D Válaszolta October 15, 2013 Szerző Share Válaszolta October 15, 2013 Érdekes... 8050 esem volt többször is, mindig visszatértem hozzá. 8260 asom nem volt, csak hallottam egyszer-kétszer és elég meggyőző volt, de nem tudtam közvetlenül összehasonlítani a 8050-el. A Genelec ilyen szarvas hibát követne el, hogy egy 2,5 -szer többe kerülő dobozukat nem csinálnak meg sokkal jobbra??? Olvasd figyelmesebben mit írtam (nem ezt, és nem ez a lényege) Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wheel Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Nem tudom mit szűrtél le a hozzászólásomból, éltem együtt eddig Genelec 1029, 1030, 1031, 1032, 8020, 8030, 8040, 8050, dyno BM15A, BM6AMKII, BM5A, BM5Acompact dobozokkal, ezek közül szinte mindegyik millió vagy az alatti kategória. A 8050 és a 1032 messze mind felett állt. Amúgy elmondod, vagy meg tudod fogalmazni mit nem szeretsz a Genelecekben, illetve elég ha azt elmondod, melyik sorozatot nem szereted a Genelecből, a 8000-est vagy a régebbi 1000-est? Vagy semelyiket? Lehet, hogy félreértettem. Nekem úgy tűnt a hozzászólásodból, hogy a BM15-öt a 8050-el tartod azonos minőségűnek. Én a 8050-et nem ismerem, ezért hittem neked. Annyit jegyeztem csak meg, hogy a BM15 az lényegesen alacsonyabb kategória az OH310, PSI vagy Focal SM9-hez hasonlítva. Nem tudom elmagyarázni, hogy miért nem szeretem a Genelecet. Sokat hallottam közülük, profi körülmények között. A midfield hangfalaikra nem érvényes az ellenszenvem, de az egy másik kategória. Erős szerepe van a stílusnak is abban, hogy milyen hangfalat tart az ember jónak. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
emzéperiksz Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Köszönet a megosztott élményekért. Egészen beindult a nyálelválasztásom a belebegtetett ATC fülrevételezési lehetőségek hallatán. 8040-es Genelecnél komoyabbat még nem hallottam úgyse (a boltban Silk pultja felé is csak révedeztünk mindíg). A Focal-ból esetleg nem terveztek szintén egy bemutatótermi példányt lízingelni (esetleg ha sikerült valahogy kinyögni az ATC-t)? A leírtak alapján még az tűnik roppant izgalmasnak. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tetsuo Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Tetszik a cikk, csupán azt nem vágom, hogy a legdrágább hangfalakat miért nem próbáltátok ki? Van abban a boltban olyan, ami egy nagyságrenddel is tobbe kerul... talán nem monitor, hanem hi-fi hangsugárzó, ok, de akkor is, arra még kevesebb esélye van egy foldi halandónak. Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
BÁkos Válaszolta October 15, 2013 Share Válaszolta October 15, 2013 Én már egy ideje nagyon gondolkozom ATC SMC25 beszerzésén, jelenleg 1037 és NS10-em van. Első körben azért szeretném lecserélni, mert nagyok és van esély rá, hogy némi külföld közbejöhet. A másik, hogy nekem felesleges a hangerő, ráadásul a szoba sincs nagyon akusztikailag kezelve. Viszont olyat meg nem csinálok, hogy minőségben visszalépek, ezért elkezdtem körülnézni és az SMC25 tűnik igazán jónak, bár még sose hallottam. Ami viszont gáz, az ára, bár mostanában láttam használtat 4500 euro körül. B verzió: PSI A21 Reklám: ha esetleg valakit érdekel Genelec 1037 és/vagy Yamaha NS-10, ne habozzon megkeresni Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
wendelmar Válaszolta October 30, 2013 Share Válaszolta October 30, 2013 Én már egy ideje nagyon gondolkozom ATC SMC25 beszerzésén, jelenleg 1037 és NS10-em van. Első körben azért szeretném lecserélni, mert nagyok és van esély rá, hogy némi külföld közbejöhet. A másik, hogy nekem felesleges a hangerő, ráadásul a szoba sincs nagyon akusztikailag kezelve. Viszont olyat meg nem csinálok, hogy minőségben visszalépek, ezért elkezdtem körülnézni és az SMC25 tűnik igazán jónak, bár még sose hallottam. Ami viszont gáz, az ára, bár mostanában láttam használtat 4500 euro körül. B verzió: PSI A21 Reklám: ha esetleg valakit érdekel Genelec 1037 és/vagy Yamaha NS-10, ne habozzon megkeresni Meghallgatni lehet-e? Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
mogoul Válaszolta November 28, 2013 Share Válaszolta November 28, 2013 Nagyon érdekes a beszámoló. Pont ezek azok a hangfalak, amiket sehol sem lehet meghallgatni áruk miatt, talán mostantól a Hitpaceben néhányat. A Unity Audio Boulder talán még megért volna egy összehasonlítást. Azt olvastam, hogy az ATC-hez közeli a hangja, viszont árban kedvezőbb... Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Smith Válaszolta December 23, 2013 Share Válaszolta December 23, 2013 (szerkesztve) mi akcio!!!! http://www.hitspace.hu/studio-berendezes/monitor-hangfal/psi-audio-a21-m-par.html Szerkesztette December 23, 2013 thomas Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
wolf Válaszolta January 23, 2020 Share Válaszolta January 23, 2020 Egyre többet látom YT-on stúdiók hátterében a Barefoot ládáit. Hallotta esetleg a mai generációt valaki, vagy a tesójának ismerősének a nővérének anyukájának az unokaöccse lányának a barátjának ismerőse? Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
djuice Válaszolta January 23, 2020 Share Válaszolta January 23, 2020 Ööö... a shopingolni Londonba dologról jut eszembe, mi van a Bécsben nyitott Hitspace bemutatóteremmel??? Válasz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.