Jump to content

Új szelek fújnak: kreatív effekt pedálok!


A/D

Recommended Posts

Létrehozva

Egy újabb "hóbort" születésének lehetünk szem- és fültanúi: elképesztő meredekséggel nő a népszerűsége az effekt pedáloknak. Nemcsak gitárosok: billentyűsök éppúgy rá vannak kattanva az új hullámra. Ennek egyik lehetséges magyarázata hogy elképesztően sokfajta és jó minőségű effekt látott napvilágot (ahogy szintetizátor is) és hogy ezeket úgy használjuk, mint magát a hangszereket! Tehát színpadon alkalmazva őket nemcsak egy "kiegészítő" funkciójú valamik, hanem gyakran részei a performansznak, illetve érdemben befolyásolják a bemenő hangot: ezeket én gyűjtő névvel úgy szoktam emlegetni hogy "kreatív effektek". Amikor pedig ezek stúdióban is megállják a helyüket (effekt pedáloknál nem ez a jellemző!), akkor új értékrendet is teremtenek.

 

Mi a Hit Space-ben persze mindezt kiszúrtuk, és azt szeretnénk, ha a hazai zenészek lépést tudnának tartani a trendekkel, mégjobban kiaknázva a modern és régi hangzások rejtette csodás lehetőségeket. (Ahogy a hardver hangszereknél megszokhattuk, a dedikált effekt pedálok esetében is jobb minőséggel tudunk találkozni mint amit hirtelen "megöröklünk" pl. szoftverünk gyári effektjeiben).

 

És itt is megjelenik a megfizethetőség, lásd az új Minifooger pedálok a Moogtól!

 

Most pedig egy pici cég indult el nemrég, rakéta gyorsasággal nő a népszerűségük: amerikaiak, és a STRYMON nevet választották. Most fog megjelenni a Big Sky  zengetőjük, amitől rendesen seggreestünk, mikor meghallgattuk. Még a webshopba is csak most raktam be, de már az itthoni szintetizátorosok (!!!) közül többen előjegyezték. Ha meghallgatjátok mit tud csinálni egy száraz szinti hanggal, akkor mindent megértetek:

 

 

(05:57-ben a formant a zengetőben az jó?)

 

Szóval igen. Szoftverben mindenki nyomatja az impulse response zengetőket, de legyünk őszinték: azok statikusságuk miatt rendkívül unalmasak, és nem lehet olyan szépen testre szabni őket mint egy élő, eleven, kalkulálós zengetőt.

 

ez egy nagyon nem hétköznapi delay (pl. 1:26-tól?)

 

 

A Bucketbrigade emulációjukról esetleg egy pár szót?

 

 

Vagy nézzük a rotaryjukat: (főleg a végére lesz kemény)

 

 

És hát sajnos a többi se gyenge, simán érdekes azokat is lefülelni.

 

Szóval... eljött hát a villanyvasutak ideje. 

Válaszolta

Jómagam mindig is(már vagy 15éve) használtam effekt-pedálokat nemcsak szintetizátorokhoz, hanem dobgépekhez is.

Pl. Roland SH-101 és Roland SH-1000 analóg szintijeimhez delay és reverb, míg Roland TR-606-omhoz Boss MT-2 és Boss HM-3 torzítókat...

De például egy KORG EA-1 is sokkal vadabb lesz mondjuk MT-2-vel.;-)

Szóval ez a dolog számomra nem új keletű, viszont örülök, hogy végre terjed és színesedik ezáltal mások kelléktára...

Válaszolta

Na, megbuktam marketingből :) Arra gondolok, hogy ebből szerintem nem értettétek meg a teljes lényeget.

 

A gitár effekt pedálok általában NEM pro audio cuccok, és ezt nem csak a hangminőségükre értem, hanem nem tudnak jól együttműködni outboardokkal stb. Ezek általában ilyen "mocskos" cuccok, és kimerülnek overdrive-ban, torzítóban, tehát destruktív effektusokban stb.. Preset mentés, MIDIs távvezérlés szinte kicsukva. Vagy ha tudja, akkor azt jól meggondolod, mielőtt élőben használod (pl. Eventide)

 

A Strymon... hogy közelítsem meg, hogy mindenki megértse. Gitárpedál nem tud részint 110-115dB jelzaj tisztaságot. Megközelítőleg sem. Értelmes zengető pedál kb. nincs is. Színpadra mit viszel zengetőnek? Érted.

 

Az UAD kártyákra emlékeztek még, ugye? Na, miért tudnak azok olyan jók lenni? Hát az algoritmuson túl azért, mert irdatlan processzort raknak bele. A CPU teljesítménye abszolút kihatással van az effekt minőségére, ez különösen igaz zengetőkre, kórusokra, késleltetőkre!

 

Namármost a Strymonokban egy Analog Devices SHARC ADSP-21369 processzor van 333MHz-en (mint az UAD kártyákban is)

 

Az Eventide H9-ben (és ez igaz a TC-re is!) Motorola 56xxx DSP-k vannak. Ezt a kedvetekért szét is szedtem:

 

post-1-0-85805000-1383223986_thumb.jpg

 

56367-es Motorola DSP 150MHz-en. Ilyesmi van a Nordokba, a TC-kbe, Eventide-okban. Ez vonult ki a korábbi Pro Toolsból is. Miért? Mert keves a teljesítménye a mai világban már - ha analógokkal akarnak versenyezni legalábbis.  

 

Nos, hogy viszonyul ez a SHARC DSP-khez?

 

Az 56367 (Eventide, stb.) 150MHz-en fut, 24 bites integer proci 150MIPS-es teljesítménnyel, azaz 150 millió utasítást hajt végre egy másodperc alatt. 

Az ADSP-21359 (A Strymonok) ezzel szemben 2.4 giga 32 bites lebegőpontos számításra (Giga floating operations per second) képes.

 

Ha párhuzamba akarjuk állítani az UAD-dal, akkor KETTŐ DARAB ilyen zengető, vagy delay kimaxol egy UAD-2 Duót :))))

:cool:

 

Értitek már mit akartam mondani? 

 

Most azon túl, hogy hogy szól (mert rohadtjól szól) ez egy full, minden ízében stúdió minőségű PRO cucc egy nagyon könnyen kezelhető effektpedálban. Nem is tudom, létezett-e már ilyen.

 

ui: természetesen a proci teljesítménye egy dolog, más kérdés, hogy milyen algoritmus fut rajta, ez tehát mindössze egy lehetőség. azt akartam aláhúzni hogy egyrészt amit itt tapasztalunk az nem véletlen, és valóban egy új platform.

Válaszolta

A tesóm már régóta cseszeget, hogy kell nekünk egy (két) Strymon a stúdióba:-) ....ezek szerint forgalmazni fogjátok?

 

Muszáj. Kegyetlen jó cuccok ezek! Vicces egyébként, hogy egy ilyen friss cég belép erre az amúgy eléggé telített piacra, és tarol... Pontosan tudják, hogy eljött az ideje, hogy az effektpedálok is végre szintet lépjenek.

 

Itt vannak a webshopban, november végére érkezik a szállítmány.

Válaszolta

Strymonról majdnem mindenhol ódákat zengenek, főleg gityósok. Az El Capistan a közmegegyezés szerint a legjobb pedál formában elérhető szalagos visszhang emulátor perpillanat.  Drágának tűnnek, de sokszor 5-600ms késleltetési idejű analóg delayekért is elkérnek 100 e körül. Apropó Diamond Pedals Memory Lane 2-t hallotta már valaki élőben ? Kiváncsi lennék mit prezentál egy full szimpla analog delay ennyiért. Ugyanez a helyzet a Fairfield Circuitry Randy's Revenge ringmod-dal. 

Válaszolta

Strymonról majdnem mindenhol ódákat zengenek, főleg gityósok. Az El Capistan a közmegegyezés szerint a legjobb pedál formában elérhető szalagos visszhang emulátor perpillanat.  Drágának tűnnek, de sokszor 5-600ms késleltetési idejű analóg delayekért is elkérnek 100 e körül. Apropó Diamond Pedals Memory Lane 2-t hallotta már valaki élőben ? Kiváncsi lennék mit prezentál egy full szimpla analog delay ennyiért. Ugyanez a helyzet a Fairfield Circuitry Randy's Revenge ringmod-dal. 

 

Hát ja, csak látod, hogy a Strymonok tudnak menni szintikkel is jól. Meg az a 115dB jelzaj se gyerek, CPU teljesítményben meg gyilkolászás van. A Diamondon nincs se MIDI, se CV, se preset memória. A szintiseknek ezek kelleni fognak, meg hát élőben sem rossz. Elég jelentős eltérések ezek alkalmazás szempontjából. 

Válaszolta

Az ALESIS QUADRAVERB nagyon jó cucc(igaz nem pedál).

Én pont JoMoX XBase09-re használtam, meg QUASIMIDI RAVE-O-LUTION 309-re.

Amúgy Faterom meg nagyon régen az Ő akkori stúdiójában(én lehettem vagy 8éves) KORG POLY-61-re használt Electro Harmonix Flanger pedált...Baromi jól szólt vele a szinti.:-)De szerintem vasra vas, magyarul rendes szintihez/dobgéphez "élő" pedál, effekt, stb..

Válaszolta

Spec én szeretem ezeket a lofi torzítókat (dod, boss, digitech és társai) meg a filléres régi digital delay pedálokat is. Nem minden fajta zenébe létszükséglet a pro kategóriás fx, sőt...... persze elcserélném a junk pedáljaimat egy Strymonra, nem arról van szó.

Válaszolta

Spec én szeretem ezeket a lofi torzítókat (dod, boss, digitech és társai) meg a filléres régi digital delay pedálokat is. Nem minden fajta zenébe létszükséglet a pro kategóriás fx, sőt...... persze elcserélném a junk pedáljaimat egy Strymonra, nem arról van szó.

Igen, így van.Bizonyos zenékre kifejezetten az ilyen régi effektek jók.

Sőt bizonyos értelemben ma már minden annyira steril, meg digitális és precíz, hogy olyan művi-műanyag lesz az egész.

Mármint jó a fejlődés persze, de ami jó volt 20-30éve az most is jó.

Ami pedig most jó(valóban jó és nem csak 2hétig tart a flash, míg leolvad a cukormáz róla)az pedig 20-30 év múlva is jó lesz.:-)

Szóval a lényeg, hogy a régi és új technikákat egészséges szimbiózisban tudjuk használni.Egyik nem váltja ki a másikat!

Válaszolta

Ahogy én hallom ezeknek a berendezéseknek nem az a szerepük, hogy a régi effekteket sterilre cseréljék, hanem hogy egészen új hangzásokat hozzanak létre. Szerintem lehetetlen összekeverni a kettőt :) A régi effektek ugyanolyan jók arra, amire eddig használták, de ezek az új effektek olyat tudnak, amit én spec eddig nem igen hallottam, viszont nagyon szívesen használnám :)

Válaszolta

Nem is keveri senki a kettőt. Más kategória, más felhasználási terület, más célközönség, bár vannak átfedések nyilván. Régi szar (?) pedálokat az vesz aki koszt, "rock'n'roll-t" akar, strymont meg az, aki high end eszközre vágyik.  

Válaszolta

Spec én szeretem ezeket a lofi torzítókat (dod, boss, digitech és társai) meg a filléres régi digital delay pedálokat is. Nem minden fajta zenébe létszükséglet a pro kategóriás fx, sőt...... persze elcserélném a junk pedáljaimat egy Strymonra, nem arról van szó.

 

Ez oké, de eddig ha akartál se tudtál volna pro kategóriát. Most már azért van opció, és van már pedál ami kimondottan jó szintihez / pro célokra is.

Válaszolta

Na ok, de mi van az Eventide Stompboxaival? Azok mehetnek a levesbe?

 

Mindegyik Strymon pro kategória?

 

Szerintem az Eventide Legacy. Eventide-ból a Space és a PitchFactor a legnépszerűbbek. A H9 meg amolyan összvér. A Pitchfactornak szerintem most sincs megfelelője. Az Eventide-nak vannak nagyon jó effektjei, szóval a végén úgyis az dönt, hogy melyik tetszik jobban, mi áll jobban szerinted a zenédnek.

 

Az Eventide a saját útját járja, a Strymon pedig analóg pedálok emulációjából indul ki, tök más világ. 

 

Pl. a Quantecet is ide lehet keverni, aki ugye egy nagyon régi algoritmust használ, amihez a mai hardver akár elég is lehetne. De egy BBD chipet modellezni, ami analóg, ahhoz atom proci kell. Ezen túl csak stílusokról beszélünk, ezek igazából remek berendezések és sajnos mind másra jó :)

Válaszolta

Blue Sky pedál valamiben butább mint ez a nagy testvére? Azon kívül hogy ebben egyértelműen sokkal több program van. Engem azért érdekelne mert nagyon kéne már igazi jó reverb, szintikre első sorban de akár mixing és mastering célra is.

Válaszolta

Synth pedálokról valami vélemény esetleg ? Mittomén EHX Micro Synth, Superego, vagy Pigtronix Mothership pl. Arra gondoltam mi lenne, ha pl egy énekmikrofont beledugnék egy ilyen "analóg szinti" pedálba ? Úgy fog szólni a hangom mint egy minimoog ? :)  Az úgy poénos lenne, de absz. nem vagyok biztos benne hogy olyan lenne a végeredmény, mint amit elképzeltem.

Válaszolta

Synth pedálokról valami vélemény esetleg ? Mittomén EHX Micro Synth, Superego, vagy Pigtronix Mothership pl. Arra gondoltam mi lenne, ha pl egy énekmikrofont beledugnék egy ilyen "analóg szinti" pedálba ? Úgy fog szólni a hangom mint egy minimoog ? :)  Az úgy poénos lenne, de absz. nem vagyok biztos benne hogy olyan lenne a végeredmény, mint amit elképzeltem.

Nem :)

Egyébként olyat már csináltam hogy va moduláris szinti és oszcillátor helyett mikrofont tettem bele. Úgy már igen működhet.

Válaszolta

trivia:

Tudtad-e, hogy: a Strymont tíz évvel ezelőtt alapították Line 6-ből kivált fejlesztők. 

Akkor még Damage Control név alatt forgalmaztak pedálokat. A cég hivatalos neve még mindig a Damage Control Inc., csak volt egy facelift-jük, lecserélték a teljes dizájnt, meg a Strymon brandet kezték el használni.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...