Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Élő zenélés MacBook-kal és MIDI billentyűzettel?


Kevin

Kérdés

Sziasztok!

Ezt a topikot azért nyitottam, mert mostanában egyre komolyabban elkezdett érdekelni, hogy mi lenne, ha az általam használt szintetizátorokat, egy számítógép-központú set up váltaná fel. Eddig csak szintetizátorokkal volt dolgom, még nem próbálkoztam ilyesmivel. 
Nagyrészt otthoni zeneszerzésre, kisebb felvételek készítésére, és persze élő zenélésre használtam a korábbi hangszereimet. A különböző "vasak" használata során, mindig volt valami olyasmi érzésem, hogy jó ez a hangszer meg minden, de valami nem tökéletes. Volt amelyik hangminőségben nem nyújtotta azt amire vártam, volt amelyik emellett még több számomra felesleges funkcióval is rendelkezett. Ezért gondoltam arra, hogy számomra olyan környezetet kellene kialakítani, ahol tényleg csak olyan dolgok, hangszínek, szoftverszintetizátorok vannak kéz alatt, amiket használok, és kedvemre alakíthatom őket. Így jött az ötlet, hogy utánanézzek ennek a MacBook-os dolognak. :-)

Szóval az első kérdésem arra irányulna, hogy mennyire megbízható egy ilyen rendszer, illetve érdemes időt, pénzt, energiát áldozni magára a számítógépre, illetve a rajta futó programokra, és a megfelelő zenei környezet kialakítására?

A következő dolog az lenne, ha rászánom magam egy ilyen beruházásra, akkor milyen teljesítményű gépre lenne szükség? Gondolom a kis MacBook Air kevés erre a feladatra, de javítsatok ki, ha tévedek. Sejtéseim szerint egy Pro kellene, legalább 8GB RAM-mal, SSD-vel, és legalább i5-ös processzorral. Gondolom minél nagyobb a teljesítmény annál jobb, de azért anyagi korlátai is vannak a dolognak, 300-400 ezer forint között szeretnék találni valamit, valószínűleg használtan nagyobb esélyem lenne jobb teljesítményű gépet szerezni.

A másik kérdés ami megfordult a fejemben, hogy esetleg egy hibrid módszerrel (a gép mellé elhelyezni egy virtuál analóg szintetizátort, a Mac-ről pedig az akusztikus hangszereket vezérelni) le lehetne venni valamennyi terhet a számítógép válláról, hogy ne kelljen az elektronikus és az akusztikus hangszínekért felelős programokat is egy gépről futtatni? Így (gondolom én) elég lenne szerényebb specifikációval megáldott Mac-et vásárolni.

Természetesen a hangkártyát sem felejtettem ki a sorból, és tudom, ez nem az a topik, de ha nem probléma, akkor azzal kapcsolatban is szeretnék kérni némi segítséget! Tehát otthoni és színpadi használatra is kellene, és az a kérdés, hogy milyen szempontokat kellene figyelembe vennem? Minél nagyobb mintavételezési frekvencia? Két MIDI billentyűzet használata esetén több MIDI csatorna? USB 2.0 vagy FireWire? Focusrite? Steinberg? Apogee? Vagy mi? :-)

Nem igazán vagyok profi hozzáértő, úgyhogy minden személyes pozitív-negatív tapasztalatot, jó tanácsot és javaslatot kíváncsian várok a témával kapcsolatban, mert tudom, hogy ezen a fórumon sok nagy tudású, tapasztalt szakértő ember jár!

Válaszaitokat előre is köszönöm szépen! Üdv! :-)


 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Én több, mint 5 évig zenéltem laptop+midi bill. Nem írtad, hogy pontosan milyen hangszereket, mennyi hangszínt használsz egyszerre, vannak-e loopok, egyedi effekt hangzások, aminek időre kell megszólalnia, stb…

Általában két irány van: Ableton Live (loopokra, időre szinkronizáláshoz, stb) vagy "Élőhangszeres" program (pl Apple MainStage).

Nekem akkoriban döntenem kellett: vagy laptop, vagy szinti, de mivel nem volt számítógépem, így laptop mellett döntöttem.
Nem működött mindig száz százalékosan a rendszer, de legtöbbször én voltam a ludas benne. Volt, hogy zenésztársam leejtette a laptopomat (lecsúszott a székemről), és a következő koncertek alatt tudatosult bennem, hogy valami nem stimmel. Ráköltöttem kb 300 ezer forintot (először új hangkártya, majd később kiderült, hogy a laptopnak van baja, szóval vettem újat használt áron).

Ami mégis a legrosszabb volt az egészben, hogy minden alkalommal gondosan elcsomagoltam a kábeleket, pedálokat, gépet, hangkártyát, és egész sokáig tartott. Sokáig tartott az összeszerelés is. Ha van erre külön ember, akkor ez a része nem érdekes. De engem ez is zavart ahhoz képest, hogy egy szintibe megy három-négy kábel (amiből max 1-2 az enyém) és kész. Egyszerű. A számítógépet meg állandóan bütykölni kell.
Szóval nekem vegyesek az érzelmeim ezzel kapcsolatban. Én szívesebben váltottam volna vas szintire. Bár ebben az árkategóriában nem találtam volna olyat, ami kielégítette volna a hangzásbeli igényemet.

Ha mégis a számítógép mellet döntesz: akkor jó bármilyen laptop, akár Macbook Air is tökéletes. Bár attól függ mit szeretnél.

Én a MainStage programot használtam (7-8000 forint csak az összes hangszínnel, tudással), szerettem a hangzását. Nekem elég volt az ő saját zongorája, elektromos pianínója, orgonája. Volt nem egyszer, hogy egyszerre több hangszínen játszottam, közben ment egy folyamatos dob loop alatta. Egy óriási előnye van ennek a programnak a vas szintikhez képest: át lehet váltani két hangszín között úgy, hogy tovább szól az első és nem csak elvágja a hangját. Csináltam olyat is, hogy kitartottam pedállal egy pad hangszínt, majd átváltottam másra, és azzal rájátszottam. Ezt nem minden szintivel lehet megcsinálni.

Írtam hozzá saját programot, ami az egész koncerten automatikusan lábkapcsolóra vagy gombra váltott a következő hangszínre…
Szóval sok előnye is van.
Ja, és még egy fontos: minimum 4 Giga Ram kell. 2-vel is elment nekem régen, de ott már éreztem a határait. Annak idején Core 2 Duo 2GHz volt a gépem, és az is bírta. Szóval a mai gépek simán bírják.
Hangkártya ügyben inkább a firewire-t javaslom (netán thunderbolt), mert ennek sokkal kevesebb a késése, és számíthat élőben.
Ja és még egy fontos hátrány: évek során könnyen elba…hatja a ritmus érzéked. Erre csak azután jöttem rá, miután kiszálltam a zenekarból: mivel van késés a midi billentyű leütés és a hang megszólalása között (bár a vas szintinél is van, de az nagyon elhanyagolható), ezért megtanultam hamarabb játszani a hangokat, hogy pontos legyek. Stúdióban igazi zongorán (nem digitális, hanem tényleg igazi zongorán) pedig nem tudtam pontosan feljátszani a dolgokat. Nem is értettem, mikor én mindig pontosnak hallottam magam. Visszahallgatva katasztrofális volt. Utólag, fél évvel később jöttem rá, hogy ez miért volt… (Azt hiszem a Mindenek késése cikk miatt gondolkodtam el :D)

Link to comment
Share on other sites

Ja igen, a hangszínek. Zenekarban játszom, ahol különböző akusztikus hangszerekre (pl. zongora, vonós hangszerek, esetleg harangjáték, hárfa, kórus, stb.) lenne szükség, az elektronikus (pl. leadek, padek) hangszínek mellett. Ami fontos lenne, hogy lehessen egyszerre használni elektronikus és akusztikus hangszíneket is, mondjuk két külön billentyűzeten. De lehessen használni mondjuk két különböző akusztikus hangszert is egy billentyűzeten, splitelve. Esetleg bizonyos hangszíneket layerezni.
Loopokkal eddig nem igazán foglalkoztam, de ha lenne egy ilyen set up, akkor valószínűleg kipróbálgatnám a dolognak azt a részét is.
A késésről annyit, hogy a latency nem aszerint változik, hogy milyen a hangkártya, illetve a port, amivel csatlakozik? Tehát egy jó FireWire hangkártyát érdemes beszerezni, és a késés lehet akár 1-2 ms is? Ami nyilván kis érték, de attól még késés marad, csak kérdés, hogy ez mennyire érzékelhető. Mert ha nem annyira, akkor tulajdonképpen nem is akkora probléma.

Link to comment
Share on other sites

Ezekre a feladatokra tökéletes a MainStage, ebbe is tudsz saját hangzásokat tenni, ha nem vagy elégedett a beépítettel, de szerintem koncertre azok is nagyon jók. Stúdióban meg úgy is megy a keresgélés, hogy megtaláljátok a legjobbat. És tud loopokat is, bár ha végig kell ütemenként (például külön szöveg, külön refrén) váltani akkor arra inkább a Live való. Persze ez is megvalósítható MainStage-ben, egyszer-kétszer, ha kell, akkor megoldható, de ha szinte az összes számban kell, akkor már inkább Live.
Igen, jelenleg a FireWire hangkártyáknak kevesebb késésük van. Állítólag az USB3-nak is egész jó már, ezt nem tudom. De például az én hangkártyámmal elérhető 64 buffer méret, ami szerintem nem rossz, de! nálam előfordult, hogy berecsegett a hang. Nagyon sokat teszteltem, és maradt a 264-es buffer méret, mert ott már soha sem jelentkezett. 128-nál nagy ritkán, de koncerten nem volt megengedhető... Szóval hiába mondják, hogy tud akár 64-et is, lehet hogy élőben nem mindig tudja hozni, és az meg elég gáz, amikor valami nem szólal meg, vagy recseg.
Egyébként a legutolsó setupom: 2007-es mid Macbook Pro, Focusrite Saffire Pro 24 DSP.
Régebben két külön midi billentyűvel (plusz egy Novation Remote Zero SL dobpad) nyomtam az utolsó évben már csak egyel.

Link to comment
Share on other sites

Én ezt a kérdést inkább a céleszköz vs. általános eszközre erőltetett feladat kérdéseként vizsgálnám.

 

A céleszköz, jelenesetben a szinti vas, minden porcikájában arra készült, hogy azzal egy feladatot csináljunk meg, és azt hatékonyan. Specializált, "kevés" programkódból összeállított szoftver, és az ehhez készült hardver, meg kontrollerek, stb.

 

A számítógép viszont általános céllal készült, és emiatt a rajta futó OS is általános. Mivel nagyon széleskörben használható, már magának az OS-nek a kódja is irgalmatlan mennyiségű programkód, ami fölött még futnak az alkalmazások. A rendszerszolgáltatások is használják a hardvert, ezenfelül pedig ott vannak a hangkeltő dolgok, amiket szeretnénk rajta futtatni. Sajnos nagyon nehéz elérni azt az ideális helyzetet, hogy az az alkalmazás, amit futtatni szeretnénk, optimálisan fusson, 100%-osan stabil legyen, és minden esetben kapjon elég rendszererőforrást...

Úgy is fogalmazhatnánk, hogy itt mindenki a saját "rendszeradminisztrátorává" válik, és neki kell tudni, és pontosan érteni, hogy mi megy a háttérben, és mindent úgy belőni, hogy az elfogadható legyen.

 

Ez nem azt jelenti, hogy nem lehet jó, vagy teljesen stabil gépet csinálni zenei célra, csak sokkal több erőfeszítést, és valahol "felesleges" szaktudást, utánajárást, kisérletezést is feltételez.

Link to comment
Share on other sites

"Zenekarban játszom, ahol különböző akusztikus hangszerekre (pl. zongora, vonós hangszerek, esetleg harangjáték, hárfa, kórus, stb.) lenne szükség, az elektronikus (pl. leadek, padek) hangszínek mellett. Ami fontos lenne, hogy lehessen egyszerre használni elektronikus és akusztikus hangszíneket is, mondjuk két külön billentyűzeten. De lehessen használni mondjuk két különböző akusztikus hangszert is egy billentyűzeten, splitelve. Esetleg bizonyos hangszíneket layerezni."

Na pont erre aztán sosem használnék szgépet, csak vasat.

Érdekelne, hogy milyen vasak nem feleltek meg neked erre.

Link to comment
Share on other sites

Pont az akusztikus hangszerek hangjánál igaz, hogy egy szintetizátor és egy sz.gép kb. ugyanazt képes nyújtani - itt az etalon pl. a zongora lenne, csak az kicsit nagy és nehéz.

Szintetikus hangok esetén is sok a hasonlóság, ami itt választóvíz, az a környezet: sz.gép esetén a hangkártya, szintetizátor esetén pedig a saját áramkör. Ami még jelentőséggel bír, az a szűrő - itt egy jó ( esetleg analóg ) szűrő nagyon sokat jelent, persze külső szűrővel a sz.gép esetében is jobb az eredmény talán.

Igazából az üzembiztonság ami színpadon kényes kérdés. Itt igaz, hogy több pénzzel/fáradsággal/elővigyázattal jobb az eredmény egy sz.gépnél, ugyanakkor jelentős hibaforrás a kábelezés.

Profi megoldásnak tekinthető pl.: http://www.museresearch.com/products/index.php, ezt használják is sokan, nálunk nem elterjedt.

Ha egy rendszer árait összeadjuk, akkor még drágának sem mondható.

Amit jó tudni alapelvként: egy szintetizátor egy zárt rendszer, kevés változtatási lehetőséggel, a sz.gép pedig nyílt. Ebből adódik minden előny és hátrány.

Link to comment
Share on other sites

Élő zenekaros, koncertezős dolog esetén az egyszerűség és a megbízhatóság a legfőbb szempont. Kiviszel egy darab vasat, beledugod a kábelt és mehet a móka. "Normál" hangokról van szó (zongi, orgona, harangjáték, hárfa). Bármely gyártó workstation-jének vállalhatóak az ilyen hangszínei egy koncerten. Mindig van jobb hangszín, de azt elég stúdióban kicserélni.

Fölösleges félmilliós-milliós cuccokkal rohangálni, meg "szarakodni" laptop-hangkari-midibill, egyebekkel ilyen stílusú hangokhoz és zenékhez.

 

Máig (13éve, mióta megvettem) a Triton Le-vel megyek színpadra (pop-rock), max 1 vmi egyéb VA mellé (de csak ha tényleg szükséges utóbbi).

Elmondom a Korg TritonLe vagy a TR előnyeit ilyen pozícióhoz:

1. Elég jó billentyűzet, ami aftertouch-os, (amit a Korg már a Krome óta elfelejtett minden WSében, kivéve persze a Kronost).

2. Van benne fullos sampler (opcióként belerakva). Ha nem akarok cipelni másik gépet, egyszerűen bemintázom és kész.

3. Össze-vissza lehet layerezni, splitelni, ahogy megfogalmazod. 

4. Megkapod 150-160körül (sampler bővítéssel). Amúgy új sampleres WS-t ma nem kapni 600e alatt, ami sztem elmebeteg dolog. (Kurzweil PC3-K6 valamivel alatta van, de ahhoz közel.)

4. Egy darab gépet kell csak vinni, ami nincs 8kiló!!! (Még a nem Le, nagy Tritonok is 12körül voltak.)

5. Minden olyan hangszínre van benne alternatíva, amit megfogalmaztál. Még senki nem jött oda koncik után, hogy milyen gagyi lett volna bármelyik, akár gyári hangszíne, ahogy zenésztársak sem fogalmaztak meg ilyet, pedig ott minden meg van ám mondva:) , valszeg azért, mert arra használom, amire jó.

 

Egy 300-400ezres kiadást ilyen célra a fentiek miatt is nagyon meggondolnék. Próbálj konzultálni minél több zenekarozó billentyűssel, hogy nekik mi a véleményük.

Link to comment
Share on other sites

Ja igen, a hangszínek. Zenekarban játszom, ahol különböző akusztikus hangszerekre (pl. zongora, vonós hangszerek, esetleg harangjáték, hárfa, kórus, stb.) lenne szükség, az elektronikus (pl. leadek, padek) hangszínek mellett. Ami fontos lenne, hogy lehessen egyszerre használni elektronikus és akusztikus hangszíneket is, mondjuk két külön billentyűzeten. De lehessen használni mondjuk két különböző akusztikus hangszert is egy billentyűzeten, splitelve. Esetleg bizonyos hangszíneket layerezni.

 

Syngular jól összefoglalta, nekem is hasonló a véleményem. Ezeket amiket leírtál, nem olyan spéci dolgok hogy érdemes legyen a számítógép folyamatos optimalizálásának és az örökös stabilitásért folyó harcnak alávetned magad.

 

Én a magam példájából nem Triton Le-t említek... hanem egy Kurzweil PC3LE6-ot. Azért, mert...

 

1. minden olyan akusztikus hangot tud mint amit említettél

2. korábban én is samplereztem akusztikus hangokat, de a PC3LE6 olyan hangokat tartalmaz, amiket amúgyis betöltenék, ezért a sampler feleslegessé vált :)

3. van a PC3LE6-ban egy KVA virtuál analóg szinti is, amit egy plusz MIDI billentyűvel az akusztikus hangszínektől függetlenül zúzhatsz

4. lehetőség van 32 layeres beállításokra is és 4 PART-os Performance beállításokra is

 

ez szerintem gyakorlatilag minden előadói igényt egymaga kielégít, beleértve a VA szintit is. És ez a legolcsóbb modern Kurzweil.

 

Nem hittérítésnek szánom, hanem csak egy példának. Bár nekem krónikus számítógép undorom van, ezért nem vagyok teljesen mérvadó, de én spec az életben nem szánnék egy fillért sem hogy élő műsorba számítógépes rendszert építsek ki :D

Link to comment
Share on other sites

Hát igen, a Kurz mindig jó példa. Nekem fontos a sampler, sokszor vettem hasznát, mindenféle effekt hangoknál (sima wav-ok), meg egyébre. A Triton előtt uígy egy K2000S-t használtam, hú de jó volt az is, de egyetlen gépnek színpadon már nem használnám. Mindenesetre tökéletesen egyetértek Csabával.

A Kurzweil PC3LE6 is tökéletes és korrekt áron megfizethető választás. Naná :)

Link to comment
Share on other sites

Egy kérdésem lenne a témával kapcsolatban. A színpadon a vasak mellett (vintage hangszerekkel dolgozom, nem tudnak még audio file-okkal együttműködni) szükség van néhány wav file bejátszására (intro, stb...)Szükséges ilyen esetben is külső hangkártya a Macbook air-em mellé? Vagy elég, ha csak a füles kimenetéről küldöm a keverőmbe? Itt ugye nincs latency probléma

Link to comment
Share on other sites

 

Szóval az első kérdésem arra irányulna, hogy mennyire megbízható egy ilyen rendszer, illetve érdemes időt, pénzt, energiát áldozni magára a számítógépre, illetve a rajta futó programokra, és a megfelelő zenei környezet kialakítására?

 

Egyáltalán nem megbízható olyan értelemben, mint mondjuk egy vas hangszer, amit bekapcsolsz és azon játszol. Pár évvel ezelőtt majdnem a vas szintik halálát okozta az, hogy tömegesen merült fel az emberekben ez a megoldás, mára már gyakorlatilag alig van, aki ilyenben gondolkodik. Rég lecsengett már. Két irány van, vagy az Abletonból loopokat indítgatók, vagy akik kivisznek hangszereket és játszanak rajta. Mindenesetre ennek rendkívül nagy szerepe van abban, hogy manapság annyi hardveres hangszert vesznek. Kell egy-két erős szinti, és lehet nyomni a showt. A számítógépek leginkább mobil felvételi berendezésként bizonyították be létjogosultságukat, de nem mint élő hangszer.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...