Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

A 192 khz és környéke


Sam

Kérdés

Üdv Ménemszól Szellemei! :bow: 

Azt szeretném, hogy ne akadjon 192 khz-en a Cubase 7 már a harmadik VSTi-nél!

Felszerelés: EMU-1212m, i7-3930K, Windows 8

 

Talán egy új hangkártya kéne és/vagy 2 db CPU?

Fontos hogy realtime maradjon a rendszer (latency max 10ms)

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 90
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

ez nem az intermodulációs torzítás miatt van? mármint a mélyebb frekvenciák megjelenése

A mélyebb frekik megjelenése valóban az intermodulációs torzítás eredménye, azonban egyetlen színuszjel esetében nem értelmezhető az intermodulációs torzítás (ahhoz min. 2 színuszjel szükséges). Hogy valójában Töfi miért hallott mélyebbnek tűnő összetevőket azt már egy jó alapos méréssorozattal tudnánk tisztázni.
Link to comment
Share on other sites

dB-ekről nem volt szó.

Én csak azt a kijelentést cáfoltam, hogy nem hallunk 15kHz felett.

De, hallunk. A kollégám is, úgyhogy nem vagyok csodabogár. :)

Jelen esetben nem a fülünk átvitelei karakterisztikáját akarjuk kimérni, ami nyilvánvalóan

nem lineáris, hanem arról volt szó, hagy halljuk, vagy sem az adott frekvenciát.

Ehhez természetesen megfelelő hangerő, jel-zaj viszony és környezeti csend kell.

Link to comment
Share on other sites

Egyébként lehet, hogy én tévedek, de egy ilyen tesztnél SOSEM piszkálom a hangerőt, tehát nem erősítem azt, amit már nem hallok.... Flat 0,00 dB, és becsukott szemmel tekerem LEFELÉ a szinusz generátort (vagy fel, ha a lenti az érdekes). És nem azt nézem, hogy "hallom-e még?" (mert ez pszichés is lehet), hanem azt, hogy "mikor hallom meg?" fentről lefelé jövet. (vagy lentről felfelé)

 

Óriási különbség lehet abban, ha a már hallott jel határát keresed (ez pszichésen nem kezelhető, mert ugyebár mindenki szeret "sokat hallani", akár önbecsapásként is), illetve ha úgy csinálod, hogy mikor éri el a hallásküszöbödet. Az utóbbi áll lényegesen közelebb a VALÓS hallásküszöbödhöz. Az előző inkább az agyadban van.

Link to comment
Share on other sites

Negyven felett, jó húsz évnyi zenélés után jó, ha a 15k-t hallja valaki....

Én néha meg szoktam magamat mérni fejhallgatóval meg a Logic szinusz generátorával és a balban még 15,5 körül, de a jobban már csak 13,5-14.0 körül megy a dolog. Logikus egyébként mert évtizedeken keresztül valahogy mindig a jobb oldalamon volt a gitárládám.

Ez persze a tiszta hallást jelenti és nem azt, hogy ennél feljebb nem "érzi" az ember azt, hogy van ott valami, főleg, ha az elhallgat.

Link to comment
Share on other sites

"ez nem az intermodulációs torzítás miatt van? mármint a mélyebb frekvenciák megjelenése"

Elképzelhető. Biztos van itt valaki, aki jobban ért ehhez a részéhez.

Meg hát valahogy kimérték a gyárban a hangfalat és a fülest, tehát biztosan

meg lehet valahogy oldani, hogy csak az szólaljon meg, aminek kell.

Link to comment
Share on other sites

Normál zenehallgatásnál nincs ilyen torzítás, mint most, mert akkor sokkal kisebb jelet kap 18kHz-en,

mint amikor ráküldök egy 0dB-s szinuszt. Ettől persze, hogy lefekszik az elektronika, meg minden.

Valahogy másképp kellene ezt kimérni, hogy meddig is hallunk.

Meg hát nem csak a fal feküdt le, hanem a Neve 8816 is, ugyanezért.

Normál esetben az sem kap soha ekkora jelet.

Ha meg lehalkítom, akkor persze nem hallom.

Azt furcsállom, hogy mélyebb fantom hangok jelennek meg a torzulás miatt.

Én épphogy magasabb felharmonikusokra számítottam volna.

Azok persze meg is jelennek, de azt már nyilván nem halljuk.

Link to comment
Share on other sites

Semmi baj egyikkel sem, főleg, hogy fejhallgató volt.

Az előző hozzászólásokban is írták, hogy egyéb hangok is meg fognak fent jelenni.

Valószínűleg azért, mert letorzul a cucc a relatíve nagy hangerő miatt.

A neve 8816 pl. agyig van hajtva, hogy ezek a magas hangok hallhatóak legyenek,

de a Genelec 1032 szintén lefekszik ebben a tartományban.

Nekem épp az a véleményem hogy pont az lehet a jó hangfal amit nem hallasz 18 kHz-nél, mert az nem torzít annyira.

 

Szerintem a hallásunk küszöbében meglehetősen biztosak lehetünk - főleg ennyi zenélés, fülhallgatón zenélés, városi mechanikai zajok etc. - után. A hangfalunk torzításában meg nem annyira, mert azt nem is így használjuk.

Link to comment
Share on other sites

Üdv Ménemszól Szellemei! :bow:

Azt szeretném, hogy ne akadjon 192 khz-en a Cubase 7 már a harmadik VSTi-nél!

Felszerelés: EMU-1212m, i7-3930K, Windows 8

 

Talán egy új hangkártya kéne és/vagy 2 db CPU?

Fontos hogy realtime maradjon a rendszer (latency max 10ms)

PCI-os az EMU? Az újabb alaplapokon (Z77-től) már nincs natív PCI busz, hanem egy PCIe-to-PCI konverteren keresztül megy az adatfolyam, tehát a PCI-os kártyák lassan kihalásra vannak ítélve(pont most foglalkozom egy RME AES32 üggyel, ott is ez a gond) Sandy Bridge-nél lehet időt nyerni egy alaplap visszafejlesztéssel pl H61M-re,nekem is hibátlanul mennek ezzel az RME PCI-os eszközök, és elég nagy prociterhelésekkel dolgozok.

Link to comment
Share on other sites

Semmi baj egyikkel sem, főleg, hogy fejhallgató volt.

Az előző hozzászólásokban is írták, hogy egyéb hangok is meg fognak fent jelenni.

Valószínűleg azért, mert letorzul a cucc a relatíve nagy hangerő miatt.

A neve 8816 pl. agyig van hajtva, hogy ezek a magas hangok hallhatóak legyenek,

de a Genelec 1032 szintén lefekszik ebben a tartományban.

Link to comment
Share on other sites

Csak átmentem a stúdióba megnézni.

17kHz-ig teljesen egyértelműen, tisztán hallom.

18-tól viszont fura dolgok kezdenek el történni, mert elkezdenek mélyebb hangok is megjelenni,

ami miatt nyilván nem hallani a fő frekvenciát. Ez viszont szerintem nem jelenti azt,

hogy nem is hallanánk, ha tisztán csak az szólna.

A 17-et hallva úgy érzem, hogy onnan még simán mehetnénk felfelé,

tehát szó sincs róla, hogy valamiféle felső határnak tűnne számomra.

Link to comment
Share on other sites

Ha egy szoftver 192kHz-en jobban szól mint 44.1Khz, akkor gyenge a kód. 44.1KHz-en oversamplingelhetne és vissza térhetne 44.1Khz-re gond nélkül. Vagy nem oversamplingel vagy gagyisztán a resampling része. Hogy élethűbb-e mint a sample alapúak? Valószínűleg. De egyik sem élethű, így ez nem sokat számít. Hogy jobban szól vagy jobban teljesíti a zenei funkcióját? Szerintem nagyon nem. Ha valamivel 44.1Khz felett kell ketyegtetni a konvertereket hogy elfogadható hangot kapjunk, már régen rossz. 

 

Végül: ha egy szoftver 192kHz-en másképp szól, mint 44.1Khz-en, azt szokás automatikusan jobbnak feltételezni, hiszen mi más is lehetne ha nem jobb? Ez azonban helytelen következtetés. A torzítás képe és karaktere változik ilyenkor, ami nem egyértelműen az, hogy a nem hallható tartományba tolódik ki (sőt...)

 

Egyébként a profik a mai napig szinte mind 44.1-48-on tolják, senki ne gondolja, hogy ez a szűk keresztmetszet. Gondolom a Pianoteq se azért szól úgy ahogy mert "csak" 44.1kHz-en kapja az órát :) (ez a plugin renderel, tehát ő akárhány gigahertzen is számolhatna, nem tudom ez érthető-e így)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...