Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Neumann TLM 102 , 103


fulton

Kérdés

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

természetesen!

 

mindkettőnek elég rossz hangja van ahhoz, hogy bármiféle EQ-val lehessen rajta segíteni.

 

A TLM102 magasai és közepei is rosszak, proximity gyakorlatilag nincs. 

TLM103: túlárazott, nem tud annyit, mint amit kérnek érte. Kb mint a 4040.

 

Én azt mondom, vegyél Shure SM7B-t. Mindegyiknél jobb körökkel.

Link to comment
Share on other sites

 

Ebben az árkategóriában én is az SM7b mellett döntenék. Igazándiból ebben az árkategóriában rengeteg miki megfordult nállam, de az SM7b maradt meg. Jólkezelhető, szerethető a hangja. Találtam egy kis videót, bár nem a legjobb a minőség a youtube korlátai miatt. Három mikit hasonlít össze: TLM103, KSM44 valamint az SM7b. A mikik egy UA610 preampra mennek és egy RME interfészen keresztül van rögzítve. A minőség ellenére is érzékelhető a három mikrofon közötti különbség.

Íme a video linkje: 

Link to comment
Share on other sites

Sok minden ízlés kérdése. :) Ki melyiket választja... és mire.
A TLM 102 kisebb broadcast rádiók esetében tökéletes választás... 



Részemről jövőre szeretnék egy TLM 103-ra beruházni.
Én arra tettem a voksomat. 

-Személyes vélemény:

Hosszútávon a karaktere is nagyon fontos egy mikrofonnak. Illetve az is, hogy el tudd helyezni az éneked/prózád a zenédbe...
Nem utolsó sorban...sokan szeretik a Neumann féle karaktert/hangzást (ami a TLM 103-estében hallható). 

A "melegebb sound" eléréséhez nem árt pluszba egy csöves előfok, illetve sokat dob a latba hogy hol rögzíted az éneked. (reflexiókkal teli szoba, vagy szigetelt, hangilag belőtt süketszobában)

Eq-zás...

Ezren elmondták már... de javallott mindig a felvétel után belőni az eq-t.
Jó ízlés és pénz kérdése milyen lesz a végeredmény. 
De gyakorlat teszi a mestert!
Link to comment
Share on other sites

 

A TLM 102 kisebb broadcast rádiók esetében tökéletes választás... 

Részemről jövőre szeretnék egy TLM 103-ra beruházni.

Én arra tettem a voksomat. 

-Személyes vélemény:

Hosszútávon a karaktere is nagyon fontos egy mikrofonnak. Illetve az is, hogy el tudd helyezni az éneked/prózád a zenédbe...

Nem utolsó sorban...sokan szeretik a Neumann féle karaktert/hangzást (ami a TLM 103-estében hallható). 

A "melegebb sound" eléréséhez nem árt pluszba egy csöves előfok, illetve sokat dob a latba hogy hol rögzíted az éneked. (reflexiókkal teli szoba, vagy szigetelt, hangilag belőtt süketszobában)

Eq-zás...

Ezren elmondták már... de javallott mindig a felvétel után belőni az eq-t.

Jó ízlés és pénz kérdése milyen lesz a végeredmény. 

De gyakorlat teszi a mestert!

 

Sok minden ízlés kérdése. :) Ki melyiket választja... és mire.

 

 

Tehetség, képesség kérdése is.

 

A TLM 102 kisebb broadcast rádiók esetében tökéletes választás... 

 

 

 

Gondolom nem találtál hibát a youtube videóban amit linkeltél, én elmondanám a kifogásaimat:

 

1) Suttog a csávó. Ha csak halk balladákat akarsz felvenni puha lágy hangon, ez nem lesz akkora probléma, de ha kicsit is hangosabban szólsz bele, a mikrofon beül, betorzít, akármit is állít a speckó.

 

2) Nincs zenei környezet. Mondjuk én monológból is hallom miért bukna meg érthetőségben zenében.

 

3) A magyar nyelv nagyon más! :) Nagyon megnézném mit hoznál ki a mássalhangzóinkból egy TLM 103-mal egy icipicinyi magasemelés után :) A profik pontosan tudják, hogy egy berendezés viszonya a kultúrális háttérrel, és pl. a nyelvek ilyenek kicsit sem triviális. Figyeld ki hogy beszél egy angol, egy amerikai, egy magyar. Jellegzetes különbséget fogsz hallani hangfekvésben, mássalhangzókban és egyebekben. A magyar nyelv mindegyiknél százszor problémásabb, csak mondom. 

 

4) Processzáld a hangjukat, nézd meg meddig lehet velük szaladni!

 

Most a másik rész:

 

A rádióknál a sztenderd pont az SM7B és RE20. Én még rádiót nem láttam ahol TLM 103-mal nyomatnák. (U87-tel sőt U89-cel inkább!) Itt sincs mit megfejteni, nem véletlen van ez.

 

Most nézd meg az árcédulájukat! Szóval én elhiszem hogy a TLM103 jó mikrofon. Mindegyik az, amelyik működik, a kérdés, hogy mennyiért.

 

Sokan szeretik a Neumann féle karaktert/hangzást (ami a TLM 103-estében hallható). 

 

 

 

A TLM 103-nak nem tudok olyan momentumát, ami emlékeztetne a a nagy Neumannokra, a logót leszámítva. Technikailag sem, eleve nincs benne trafó. (TLM=TransformerLess). Hars, csörgő, idegesítő magasa van, érthetetlen közepük, és béna mélyeik. A nagyobb hangnyomásra nagyon zeneietlenül reagálnak és rosszul tűrik a vintage outboardokat.

 

A "melegebb sound" eléréséhez nem árt pluszba egy csöves előfok

 

 

Vagy inkább egy tranzisztoros. Mi még ott tartunk audió kultúrában, hogy a meleg hangzást a csöves preampoknak szoktuk tulajdonítani. Nem bánnám, ha etekintetben kicsit utólérnénk a nyugatot! (Nem kritikának szánom, de annyira elmaradottak vagyunk audiókultúrában, hogy az csuda és NEM látom hogy csőstül jönnének pl. hozzánk preampokat mikrofonokat próbálni, ehelyett van a youtube-os okfejtés). Röviden: tesztekben néztem meg, mindenki a Neve tranyós soundot (1073) gondolta csövesnek (pl. a Solo 610-zel szemben, amiről a süket is hallja hogy csöves, mert fúj, meg magától komprimál. Hogy az emberek mit képzelnek csöves soundnak, na általában az az, ami nincs a helyén).  Ezzel arra akarok célozni, hogy a mikrofon-preamp PONTOS kombinációja egyáltalán nem triviális. Ha jó soundról beszélünk, akkor az adott miksóhoz rögtön mondd a preampot is. És akkor itt egy adalák: a TLM 103-nak nem tudok mondani olyan vintage preampot, amivel jól muzsikálna. Kimondottan a modernebb preampekkel van jó viszonyban. Ismétcsak: a klasszik Neumannok szuperül mennek bármilyen vintage cuccal, API, Neve, Helios, stb. az újak borzalmasak azokkal.

 

Szerencsére azért itthon rengeteg embernek van tapasztalata a TLM103-mal. Kérdezd meg mondjuk a nagyobb stúdiókat! Ugyan TLM103-uk nem lesz, de SM7B-t, RE20-at, U87-et garmadával fogsz találni. Az okok a fentiek.

 

Mondok mást: a TLM103 áráért (279k) kapsz egy Shure SM7B-t (120k) megy egy komoly preampot (pl. FF ISA ONE). Szerinted melyikkel leszel beljebb?

 

Mellesleg: az SM7B-nek olyan track recordjai vannak, mint pl. Jackson Thriller lemezén az  ének. De ez nem kirívó, hihetetlen miket vettek fel azzal a mikrofonnal. TLM103-mal készült lemezt nem tudok említeni. És persze be lehetne fejteni, milyen kondíciók lennének azok, amiben jobban mutatna, de a popzene valahogy olyan, hogy ezeket a dolgokat már sok évtized alatt kitalálták, azon nincs mit továbbgondolni pár évnyi stúdiós tapasztalattal. 

Link to comment
Share on other sites

Egyszer szerintem érdemes lenne összeszedni egy cikkbe, hogy mit miért és mire szeretünk használni.

Meg akár azt is, hogy mit nem szeretünk és miért.

Akkor nem kellene mindig az elejéről kezdeni az egészet, ha szóba kerül egy-egy ilyen téma.

A TLM103 például már elég sokszor előkerült az elmúlt években.

Azt hittem mára már mindenki tudja, hogy ha már Neumannról álmodozik, akkor annak ne ez legyen a tárgya,

hanem minimum az U87, de sokkal inkább az U67, vagy U47.

 

Az is megérne egy alapos magyarázatot, hogy miért nem nagyon tudnak manapság jó mikrofonokat gyártani,

vagy ha valaki mégis, akkor az miért tud.

Most volt nálam pl. egy nem túl olcsó C12 utángyártás. Szörnyű szar volt.

Ha nem próbáltam volna az eredetit, akkor lehet, hogy nem lett volna ennyire szembetűnő a különbség,

de így kiábrándítóan rossz volt.

Állítólag a Wunder Audio cuccai tök jók.

Mitől? A többi pedig miért rossz?

Jó lenne tisztán látni ezekben a kérdésekben.

Link to comment
Share on other sites

A Wunder Audio cuccai tényleg nagyon jók. A mostani Neumann-ok elég messze vannak tőle (a régieket meg nem ismerem).

 

Nekem a TLM103 nem tragikus. Vannak helyzetek, amikor nagyon jól megállja a helyét. Az tény, hogy a vintage outboard-okat el kell felejteni vele, viszont tiszta csatornán sok mindenre jó. Szókó énekre, pop-rock környezetben nem használható. Ebből következik, hogy kell mellé "rendes" mikrofon is...akkor meg minek a TLM? :-) Szóval ez vele a baj, meg hogy drága.

 

Érdekes lenne egy olyan írás, amit Töfi említ, de szinte lehetlennek tartom. Annyira függ az emberke ízlésétől, tapasztalatától (ami nem feltétlen jobb vagy több, csak más), hogy nehéz lenne egységes képet adni a témáról. Még az alap dolgokban is annyira változik helyzetenként a felállás... Ami egyik szituációban nagyon jó ötlet mondjuk dobon, az egy másik zenekarnál rombol. 

Nagyon számít, hogy ki mit próbált ki a szokásostól eltérő helyzetben. Pl. használok egy Wunder PreQ2R előfokot, de a legritkábban énekre, amire készült:-). Felfedeztem viszont, hogy basszus hangszereken olyan életet tesz a hangba, amit semmi más előfokkal nem sikerült elérnem. Nem csak a dinamika, hanem annál árnyaltabb dolgok. Ez pedig leginkább akkor jön ki, ha zenében hallgatja az ember. 

Vagy nekem régi mumusom a Genelec és az NS10. Egyiket jobban utálom, mint a másikat. Mindkettőből lehet elfogadhatót vagy majdnem jót kihozni 2MFt körül, de abból a pénzből lehet eleve jót is venni. Arra szeretnék rávilágítani, hogy sem az ár, sem pedig a hírnév alapján nem szabad valami mellett dönteni. Olcsón jót nem igazán tudok, persze:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, hát ezekben végül is igazad van.

Bár az elmúlt 30-40 évből biztosan össze lehet szedni elég sok standard

konfigurációt, ami egy-egy feladatra, egy-egy műfajban nagyon bevált.

Ahogy pl. tudható, hogy a Thrilleren SM7B-vel ment az ének.

 

Tök jó lenne, ha ismert lemezekről tudhatnánk, hogy mit milyen mikrofonnal és vasakkal vettek fel.

Ebből kialakulhatna valamennyi audiokultúra, mert nekünk ugye nem nagyon adatott meg,

hogy a legjobb vasak tömkelegével éljük le az egész életünket.

Sok mindennel találkoztam már persze én is az elmúlt 20-30 évben, meg vannak is jó cuccaink,

de más amikor napi szinten dolgozik valaki az összes híres vassal együtt.

.

TL103-mal meg ez a lényeg: "Szóló énekre, pop-rock környezetben nem használható."

Itt meg azért elsősorban arra akarnák használni a népek.

Ezért szokta AD gyorsan lebeszélni őket róla.

Link to comment
Share on other sites

Így már jobban értem és egyetértek veled. Nagyon jó lenne egy olyan gyűjtemény, hogy egy-egy sláger hogy készült. 

Van egy könyvem, amiben a Beatles összes studió felvétele le van írva. Mit, hogyan és mivel vettek fel. Nagyon érdekes dolgokat lehet benne felfedezni. Van egy nagyon érdekes dolog, ami nálunk még nem annyira működik. Erre a Steve Jobs is rácsodálkozott, ahogy az életrajzi könyvében olvasható. Arról van szó, hogy mennyi változatot készítettek, mennyit gyúrtak egy-egy dalt, mire elnyerte végső formáját. Sokszor egy dalnak 15-17 féle áthangszerelt verziója is volt, közte olyan gyökeres változtatás, mint pl 4/4-es metrum helyett 3/4. Volt egy studió verziók című sorozat, amiben ezek közül sok meg is hallgatható. 

Link to comment
Share on other sites

A/D! Nagyon szépen köszönöm a kimerítő és hasznos válaszod! Mindenképp megfontolandó amit írtál.
Wheel : Nagyon örülök hogy végre valaki a saját konkrét tapasztalatát írja le!
Volt még egy mikrofon, a TLM 193. Ezt pl. senki nem említi meg. Valakinek esetleg van vele valami tapasztalata? (Vagy inkább nyissak egy témát erről a mikrofonról külön?)
Kíváncsi volnék használta -e már valaki, és milyen tapasztalatai vannak vele?

Link to comment
Share on other sites

Egyszer szerintem érdemes lenne összeszedni egy cikkbe, hogy mit miért és mire szeretünk használni.

Meg akár azt is, hogy mit nem szeretünk és miért.

Akkor nem kellene mindig az elejéről kezdeni az egészet, ha szóba kerül egy-egy ilyen téma.

A TLM103 például már elég sokszor előkerült az elmúlt években.

Azt hittem mára már mindenki tudja, hogy ha már Neumannról álmodozik, akkor annak ne ez legyen a tárgya,

hanem minimum az U87, de sokkal inkább az U67, vagy U47.

 

Az is megérne egy alapos magyarázatot, hogy miért nem nagyon tudnak manapság jó mikrofonokat gyártani,

vagy ha valaki mégis, akkor az miért tud.

Most volt nálam pl. egy nem túl olcsó C12 utángyártás. Szörnyű szar volt.

Ha nem próbáltam volna az eredetit, akkor lehet, hogy nem lett volna ennyire szembetűnő a különbség,

de így kiábrándítóan rossz volt.

Állítólag a Wunder Audio cuccai tök jók.

Mitől? A többi pedig miért rossz?

Jó lenne tisztán látni ezekben a kérdésekben.

Milyen utángyártást próbáltál? Pelusot? Én is dolgozom egy C12 utángyártáson egy éve kb, tényleg nem egyszerű az ügy:)

Link to comment
Share on other sites

Nem tudom milyen volt, a kollégám hozta.

Biztosan nem egyszerű ezeket jól lemásolni.

Ha nincs kéznél egy jól szóló eredeti, akkor meg gondolom reménytelen.

 

Más történet, de amúgy nemrég volt alkalmam kipróbálni 1176 és SSL Bus Comp

utángyártásokat is. Az árukhoz képest teljesen jól szóltak, de viselkedésben szinte semmi közük nem volt az eredetihez.

Főleg egy 1176-nál ez lényegében használhatatlanná teszi annak, aki ismeri az eredetit.

Aki nem ismeri, az viszont biztosan elboldogul vele.

 

Ugyanez van a mikrofonokkal is. Az utángyártott mikrofon tetszett a gazdájának, mert fogalma sem volt

róla, hogy hogyan kellene szólnia. Bár ez még ettől eltekintve is rosszul szólt szerintem,

tehát nekem ingyen sem kellett volna.

Link to comment
Share on other sites

Ki kellene már nöni a marketingböl, mert roppant káros föleg a felnövekvö generációra. Egy csomó régi jó nevü cég csinál egy rakás gagyiságot csilliárdokért, amiket addig marketingelnek, hogy a tapasztalat nélküli ifjuság teljesen beveszi.

A Neumann mára egy nagy nulla. Van az u87-esük (ami amugy egy elég közepes mikrofon studios szemmel), s ezzel vége a dalnak. A teljes TLM széria vacak ahogy van. A kisebbek iszonyat rosszak, a nagyobbak meg ugyan elfogadhatóan szólnának, de az árukért kategóriákkal jobb mikrofonokat kapsz. Szóval semmi értelmük. Én azokra a "komoly szakmabeli figurákra" is ferde szemmel nézek, akik ezek mellet állnak ki, mert szerintem vagy idióták, vagy le lettek fizetve.

Én személy szerint mindenkit eltanácsolok a Neumann-tól, aki kikéri a véleményem. Ahogy írtam, egyedül a 87-est tartom jónak a mai palettáról. Viszont ez se a legsárkányabb front ének mikrofon, meg kicsit húzús az ára is. Bár mint studiós igásló, mind a mai napig a legjobb szerintem.

Link to comment
Share on other sites

Elég sok infó benne van az újságokban, pl a Sound on soundos "Classic tracks" rovat (nem tudom, hogy van e még), illetve szinte minden számban végigmennek egy kortárs felvételen is. Amikor egy producerről van egy cikk, akkor is szoktak infókat dobni egy egy híres felvételről amit vele készítettek (pl a Jim Abbissos cikk).

A Mixnek is van ehhez hasonló rovata asszem. 

 

 

Ja, hát ezekben végül is igazad van.

Bár az elmúlt 30-40 évből biztosan össze lehet szedni elég sok standard

konfigurációt, ami egy-egy feladatra, egy-egy műfajban nagyon bevált.

Ahogy pl. tudható, hogy a Thrilleren SM7B-vel ment az ének.

 

Tök jó lenne, ha ismert lemezekről tudhatnánk, hogy mit milyen mikrofonnal és vasakkal vettek fel.

Ebből kialakulhatna valamennyi audiokultúra, mert nekünk ugye nem nagyon adatott meg,

hogy a legjobb vasak tömkelegével éljük le az egész életünket.

Sok mindennel találkoztam már persze én is az elmúlt 20-30 évben, meg vannak is jó cuccaink,

de más amikor napi szinten dolgozik valaki az összes híres vassal együtt.

.

TL103-mal meg ez a lényeg: "Szóló énekre, pop-rock környezetben nem használható."

Itt meg azért elsősorban arra akarnák használni a népek.

Ezért szokta AD gyorsan lebeszélni őket róla.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...