Jump to content
Ménemszól.hu

Stúdió monitor projekt


A.N.

Recommended Posts

  • 1 month later...

Szép lassan haladunk a projekttel. Kitaláltuk, hogy picit univerzálisabb felhasználásra fogjuk elkészíteni a hangsugárzót. A full aktív váltó mellett készítünk hozzá passzív hangváltót is. Így a stúdió felhasználás mellett otthoni hifi felhasználásra is alkalmas lesz: http://bizsokmanufaktura.blogspot.hu/2014/03/fioktakarito-projekt-iii.html

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...

Köszönjük az elismerő szavakat! Amint lehetőség lesz meghallgatásra természetesen szólunk. Ez azonban csak jövő év elején várható valamikor. Titkon abban reménykedem, hogy oda tudjuk tenni valamelyik komolyabb márka hasonló méretű monitora mellé (pl. Genelec, PSI, ATC) ... és talán nem vall nagy szégyent a miénk :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Az analóg áramkörök tervei készen vannak: http://bizsokmanufaktura.blogspot.hu/2014/12/studio-monitor-ix.html

 

Ez szuper! :-) Jó dolog belelátni, pláne ebben a minőségben.

Csak nem tiszta egy-két dolog. :-)

A gyakorlatban mi a különbség a +4dBu és a -10dBV érzékenység között?

Mi az a bass roll-off és a 2dB-es low-shelf, mármint ezek miért kellenek pluszban a meredek HPF mellé?

Link to comment
Share on other sites

Ez szuper! :-) Jó dolog belelátni, pláne ebben a minőségben.

Csak nem tiszta egy-két dolog. :-)

A gyakorlatban mi a különbség a +4dBu és a -10dBV érzékenység között?

Mi az a bass roll-off és a 2dB-es low-shelf, mármint ezek miért kellenek pluszban a meredek HPF mellé?

Az aktív stúdió monitoroknál az érzékenység általában valamilyen adott távolságon mért hangnyomás értékhez tartozó bemeneti feszültséget jelenti decibelben kifejezve. Számos monitornál állítható ez az érték ami leggyakrabban +4dBu. Ez feszültségben kifejezve 1,228Veff. Mivel mi kommersz készülékekkel is szeretnénk használni a készülő hangsugárzónkat ezért a kommersz készülékek -10dBV névleges jelszintjének fogadásához is felkészítjük azt. A -10dBV feszültségben kifejezve 0,316Veff-et jelent. Másként fogalmazva mi azt a célt tűztük ki, hogy 1m-ről mérve 100dB-es hangnyomást tudjon produkálni a hangsugárzónk akkor is ha a szimmetrikus bemeneten +4dBu jelszint jelenik meg, és akkor is ha az aszimmetrikus bemeneten -10dBV jelszint jelenik meg.

A bass roll-off egyszerűen fogalmazva a hangsugárzóknál a mélytartomány esésének a kezdetét jelenti. Bemásolom ide az egyik Genelec monitor specifikációjából a releváns diagramot (így szerintem egyértelműbb):

 

post-5084-0-91475100-1418155615.png

 

A mi monitorunknál a "bass roll-off", a "bass level" és a "treble level" lesz állítható.

 

A low-shelf filter csak azért kell mélyben, hogy a mélyhangoknak adjunk egy kicsi (2dB-es) pluszt, hogy tartani tudjuk az eredeti követelményeinket.

Link to comment
Share on other sites

Az aktív stúdió monitoroknál az érzékenység általában valamilyen adott távolságon mért hangnyomás értékhez tartozó bemeneti feszültséget jelenti decibelben kifejezve. Számos monitornál állítható ez az érték ami leggyakrabban +4dBu. Ez feszültségben kifejezve 1,228Veff. Mivel mi kommersz készülékekkel is szeretnénk használni a készülő hangsugárzónkat ezért a kommersz készülékek -10dBV névleges jelszintjének fogadásához is felkészítjük azt. A -10dBV feszültségben kifejezve 0,316Veff-et jelent. Másként fogalmazva mi azt a célt tűztük ki, hogy 1m-ről mérve 100dB-es hangnyomást tudjon produkálni a hangsugárzónk akkor is ha a szimmetrikus bemeneten +4dBu jelszint jelenik meg, és akkor is ha az aszimmetrikus bemeneten -10dBV jelszint jelenik meg.

A bass roll-off egyszerűen fogalmazva a hangsugárzóknál a mélytartomány esésének a kezdetét jelenti. Bemásolom ide az egyik Genelec monitor specifikációjából a releváns diagramot (így szerintem egyértelműbb):

 

attachicon.gifgenelec bass rolloff.png

 

A mi monitorunknál a "bass roll-off", a "bass level" és a "treble level" lesz állítható.

 

A low-shelf filter csak azért kell mélyben, hogy a mélyhangoknak adjunk egy kicsi (2dB-es) pluszt, hogy tartani tudjuk az eredeti követelményeinket.

 

Így már érthető, köszi!

Még annyit kérdeznék, hogy minden asszimetrikus jelátvitel -10dBV kimeneti feszültséget jelent? Pl. szintetizátorokon én csak Elektronokon találkoztam szimmetrikus jelúttal.

Link to comment
Share on other sites

Így már érthető, köszi!

Még annyit kérdeznék, hogy minden asszimetrikus jelátvitel -10dBV kimeneti feszültséget jelent? Pl. szintetizátorokon én csak Elektronokon találkoztam szimmetrikus jelúttal.

Nem, nem minden aszimmetrikus átvitel jelent -10dBV jelszintet. Nincs ez kőbe vésve, nagy különbségek lehetnek (vannak) a kommersz készülékek között. De még a stúdiós cuccok sem teljesen egyformák ebből a szempontból.

Link to comment
Share on other sites

Én úgy tudom, hogy nagyjából az az "ökölszabály", hogy függetlenül a csatlakozó típusától a "mic" jelszint-érzékenység a -10dBV-t, mig a "line" jelszint a +4dBu-t jelenti általában.

 

Tehát az általad említett Elektron vélelmezhetően +4dBu-val küldi ki a jelet, függetlenül attól, hogy XLR-en és asszimetrikusan teszi ezt. A keverők fogadó oldalán ez a bemeneti érzékenység általában állítható egy kapcsolóval, hogy csatlakozófüggetlenül lehessen a megfelelőt kiválasztani.

Link to comment
Share on other sites

Na igen. Egyszer-kétszer utánanéztem, beállítottam azt' el is felejtettem, hogy s-mint. :-) Thanx anyway.

De hadd kérdezzek még egy hülyeséget: Miért ilyen alacsony a feszültség? Nem lenne jobb hatásfokú a rendszer és kevésbé zajos a jel, ha mondjuk 10-20V-os lenne az effektív, a 0,3V ill. az 1,2V helyett?

Annak ellenére, hogy valaha tanultam elektrotechnikát, nem igazán vágom a hangtechnikai eszközök elektromos illesztésének impedanciáit sem. Szóval valamelyik irreálisan nagy valamelyik meg majdnem rövidzár (kis túlzással) és mégis mindkettő van minőségi ill. tré készülékek esetében is. :S

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Köszi! Igyekszünk :) Mondjuk technikailag tudja majd hozni egy ATC SCM50-es színvonalát, bizonyos paraméterekben (pl. frekvencia linearitás) jobb is lesz tőle, de max. hangnyomásban valamivel kevesebbet fog tudni. Ráadásul a miénk zárt dobozban fogja ezt tudni, így mélyben a csoportfutási idő lényegesen jobb lesz a reflex dobozoktól.

 

Ami a hangminőséget illeti ... arról nem tudok nyilatkozni. Egyrészt még nincs kész, másrészt nem az én reszortom, hogy azt megítéljem. Ez szubjektív dolog, majd akiket érdekel az megfülelheti mit tud a cucc amikor kész lesz.

Link to comment
Share on other sites

Köszi! Igyekszünk :) Mondjuk technikailag tudja majd hozni egy ATC SCM50-es színvonalát, bizonyos paraméterekben (pl. frekvencia linearitás) jobb is lesz tőle, de max. hangnyomásban valamivel kevesebbet fog tudni. Ráadásul a miénk zárt dobozban fogja ezt tudni, így mélyben a csoportfutási idő lényegesen jobb lesz a reflex dobozoktól.

 

Ami a hangminőséget illeti ... arról nem tudok nyilatkozni. Egyrészt még nincs kész, másrészt nem az én reszortom, hogy azt megítéljem. Ez szubjektív dolog, majd akiket érdekel az megfülelheti mit tud a cucc amikor kész lesz.

Csak mondd meg, mikor és hol lehet megfülelni :) Profik vagytok, fiúk! Le a kalappal! Gratulálok!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...