Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Milyen ipad-ot ajánlanátok zenekészítésre?


Sarki Róka

Kérdés

Sziasztok!

Nem vagyok feltétlen mindenféle technikai újdonság megszállottja, de az ipad-on való zenekészítésre felkaptam a fejemet. :D  Ezzel kapcsolatban szeretnék feltenni pár kérdést, a könnyebb áttekinthetőség érdekében pontokba szedve. Előtte viszont megosztanám veletek, hogyan változott a munkamódszeremmel kapcsolatos elképzelésem (ergo mi célból szeretnék ipadozni). Eleinte ugyanis úgy gondoltam, hogy olyan szinten használnám az ipad-et, hogy „összeütném” rajta a zenét, kvázi egy viszonylag jó minőségű demót, majd azt (esetleg egyes audió/MIDI sávokat külön is mentve) rátölteném számítógépre és Abletonban végezném el az utómunkálatokat, kiegészíteném egyéb sávokkal, effektekkel stb. Aztán tovább gondolkodva rájöttem arra, hogy lehet, hogy arra kéne törekedni, hogy minél többet kihozni az ipad-os DAW-okból, tehát szinte kizárólagos eszközként használnám zenék készítésére. Ebből jön is az első kérdésem:

 

1. Meg tudja-e közelíteni hangminőségben és lehetőségekben  az ipad-en való zenekészítés a hagyományos számítógépes DAW-okat?

 

2. Vst-ket ugyanúgy lehet integrálni DAW-okba, mint hagyományos sz.gépek esetén? Tehát nem csak stand-alone alkalmazások? (pl. Korg ims-20, Waldorf Nave)

 

3. ipad 2 v. ipad air? (esetleg ipad mini?) javallott? (Tekintettel arra, hogy brutálisan gyorsan jönnek az újítások)

 

4. 32GB-os tár kell minimum vagy elég a 16GB? (Itt elsősorban a DAW-ok és VST-k teljesítménye miatt kérdem, mert azért időnként a zenéket átraknám a sz.gépre. Ja, egyébként az ipad-ot 80%-ban zenekészítésre használnám, tehát nem igazán tárolnék rajta mindenféle filmeket stb.)

 

5. Hangkártyát kell-e hozzá venni, ha csak úgy magában használom az ipad-et, mindenféle kontroller nélkül?

 

6. LiveAct-re mennyire használhatóak (Ez talán a legkevésbé fontos szegmens számomra, de a lúd legyen kövér!)

 

Még el nem felejtem:

+1. Csak az Apple ipad-ra jók ezek a DAW-ok vagy esetleg más táblagépekkel is kompatibilisek? (Ígyis az Apple-vel szimpatizálok, csak kíváncsi vagyok).

 

Egyenlőre ennyi jutott eszembe. :D 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

1. Igen

2. Van ilyen is meg olyan is. Általában beépített effektekkel és hangszerekkel jönnek a dawok, van amelyikhez vásàrolhatsz újakat az appon belül, van amelyik támogat 3rd party plugin-eket vagy képes külső hangszereket vezérelni audiobus-on keresztül.

3. Jelenleg teljesítmény szempontjából nagyjából mindegy

4. Teljesítmény szempontjából mindegy, audio trackek tárolása szempontjából nem mindegy

5. Ha szeretnél normális minőségű audio felvételeket készíteni, akkor javallott

6. Attól függ. Nem tudhatjuk, hogy mit nevezel élőzésnek. Alapvetően ez mégiscsak egy játékszer, bármilyen sokoldalú is. Prüttyögni jó lesz :)

+1 Más platformra nem igazán készültek még használható zenei alkalmazások, mert a sokféle hardware miatt elég nehéz mindenhol egyformán működő appokat írni. Vannak próbálkozások, de sehol nincsenek az iOS appokhoz képest.

Link to comment
Share on other sites

A 3. és 4. pontot korrigálnám: teljesítmény szempontjából nagyon nem mindegy, hogy iPad2 vagy iPad air.

Már az iPad4 is egy nagyságrenddel erősebb, tehát több effektet, több hangszert tud egy időben kezelni.

Ha sok sample alapú hangszert használsz, akkor javallott a 32GB.

Link to comment
Share on other sites

Még annyi, hogy az iPad3 viszont nem éri meg az iPad2-höz képest a többletet. Csak és kizárólag a grafikus teljesítménye jobb (a retina display miatt kellett ezen erősíteni), az alapkonfiguráció ugyanaz, mint az iPad2-ben.

Az 5. ponthoz: ha komolyabb zenei munkára szeretnéd használni, mindenképpen érdemes valamilyen "hangkártyaszerű" eszközt használni. Sok lehetőség van, jól használható az IO/Dock (ez tudtommal nincs lightning csatlakozóval, bár itt az apróban van egy ilyen, de szerintem az nem gyári, hanem hackelt. Ha nem így lenne, akkor elnézést kérek az illetőtől, de a neten semmi nyoma nincs annak, hogy az Alesis elkészítette volna az lightning csatlakozós verziót. A hackről viszont annál több...)

A Focusrite most hozza ki a saját iTrack Dockját, ami univerzálisabb, mint az IO/Dock, gyakorlatilag minden lightning csatlakozós iPaddel használható.

http://global.focusrite.com/ipad-audio-interfaces/itrack-dock#overview

Viszont ezek egyikén sincs S/PDIF ki- és bemenet.

Egy Focusrite 6i6-ot használok (elsősorban iMackel). Kipróbáltam iPad2-vel (kb. 2 órát "játszadoztam" vele), és kifogástalanul működött. (Felvettem S/PDIF-en keresztül egy Kurzweil PC361-es hangját.)

Vannak egyéb (akár jóval drágább) megoldások is. (pl. Apogee.)

Link to comment
Share on other sites

Az 5. ponthoz: ha komolyabb zenei munkára szeretnéd használni, mindenképpen érdemes valamilyen "hangkártyaszerű" eszközt használni. Sok lehetőség van, jól használható az IO/Dock (ez tudtommal nincs lightning csatlakozóval, bár itt az apróban van egy ilyen, de szerintem az nem gyári, hanem hackelt. Ha nem így lenne, akkor elnézést kérek az illetőtől, de a neten semmi nyoma nincs annak, hogy az Alesis elkészítette volna az lightning csatlakozós verziót. A hackről viszont annál több...)

Egy picit off de azért kapcsolódik ide is, van valakinek tapasztalata a behringer ipad dock-al?

http://www.behringer.com/EN/Products/iS202.aspx

Nagyon hasonlít az alesis-re, ennél sem találtam lightning-es verziót.

Link to comment
Share on other sites

Nem lennék meglepve, ha kiderülne, hogy a Behringerben ugyanaz az elektronika van, mint az Alesisben...

A "szolgáltatásai" pontosan ugyanazok. (Még a video kimenet is...)

 

A Behringer-ben azért van egy-két plusz szolgáltatás. Az Alesis-en egyáltalán nincs pedál csatlakozás, a Behringeren van Foot Switch és Foot Controller is. Illetve a Behringeren van AUX in sztereo bemenet is, ennek megfelelően a frontpanelen az AUX-hoz tartozó kezelőszervek. Ezt a pár pluszt azért én is el tudnám viselni... nekem az Alesis iODock van.

Link to comment
Share on other sites

Az eredeti kérdésekhez is hozzákotyogok, mert különösen érintett vagyok az iPad-es zenélésben. A számítógépet sohasem toleráltam, ezért mindig szintikkel és egyéb külső felvevőkkel dolgoztam. Az iPad törte meg a jeget és gyökeresen megkönnyítette a zenekészítési metódusomat. Előzetesben megjegyezném, hogy én nem professzionális célokra készítek zenét, hanem csak szórakozásra és demózásra... ennek megfelelően semmiféle Mastering munkához nem mérném az eredményt sem elméletben, sem gyakorlatban.

 

1. A szoftverhangszerek (VST-k) minőségét bőven megközelíti az iPad és megajándékoz azzal, hogy nem kell vacakolni az optimalizálással, a driverfrissítéssel és minden olyan idegromboló művelettel, amivel próbáljuk a számítógép Latency-jét csökkenteni és a pattogó hangokat megszűntetni. Az iPad-os szoftverszintik egyszerűen csak működnek mint az álom és kész.

 

2. A DAW integráció már nem olyan egyszerű. Egy ún. Audio-bus-on keresztül lehet a "DAW"-ba becsatolni a szoftverszintiket, de egyszerre csak egyet. Persze megoldható hogy egy projekten belül több szoftszinti hangját is használjuk, úgy, hogy ha amelyikkel elkészültünk, azt egy Audio sávba felvesszük és annak a szoftszintinek helyét felszabadítjuk a következő számára az Audio Bus-ban. E-tekintetben lényegesen macerásabb a helyzetünk mint egy számítógépes DAW-ban, ahol szinte bármennyi VST szólhat egymás mellett amíg a teljesítmény bírja. Nekem erre saját megoldásom az, hogy az audio sávok rögzítésére külső felvevőt használok, amiből a felvett WAV fájlokat a munka vége felé egy új projektben egymás mellé teszem és lekeverem készre. Nem részletezem, ha érdekes, majd elmesélem.

 

3. Teljesítmény szempontjából értelemszerűen minimum iPad2, aztán minél nagyobb a teljesítmény, annál biztosabban lehet egyszerre több sávval és hangszerrel dolgozni. De azért már az iPad2-vel is bőven lehet dolgozni. Ami itt a szűkebb keresztmetszet, hogy az iPad2 (3)-nak van olyan csatlakozása, amihez egyelőre dokkolós hangkártyát lehet kapni. Az új iPad-okhoz már Lightning csatlakozós eszközöket kell nézni és ilyen dokkolót még nem láttam. Személy szerint nem szeretném úgy használni zenélésre az iPad-omat, hogy valamiféle "kacs"-ok állnak ki a csatlakozóból hangkártya gyanánt... ráadásul nem minden hangkártyának van MIDI csatlakozása és nem minden MIDI csatlakozónak hangkártyája... így itt már gondolkozni kell, hogy mivel foglaljuk le az egy darab csatlakozónkat. Szóval nekem az úgy tök pálya, hogy beleteszem az iODock-ba az iPad-et, és onnantól kezdve szinte mint egy rendes "vas" szintit, beállíthatom a többi szintim közé... masszív, vannak ki-be menetei, MIDI csatlakozása, tölti is. Nyilván lesznek lightning csatlakozós Dock-ok is, de addig én személy szerint ragaszkodok az IODock-omhoz, ami csak iPad2(3)-ig használható, viszont hangkártyát és MIDI csatolófelületet is kapok vele.

 

4. Ha megteheted hogy a nagyobb memóriásat vedd meg, akkor tedd. Ha "csak" 16GB-os fér bele az árba, az sem tragédia, max. megtanul az ember takarékoskodni és projektenként archivál. DE a 16GB-ból csak 13 áll rendelkezésre (nálam) arra mire felraktam a programokat... bőven vannak 1GB környéki programok Garage Band 1 giga körüli, a Session Band-ből megvettem másfél euro-ért egy féláras Acoustic csomagot, az már 1,2 GB, egy SampleTank-ról nem is beszélve, ami szintén giga fölött jár. Jó-jó, van fent elég sok szoftszintim, de úgy kábé 150-200 MB-nál indulnak méretben, sok kicsi sokra megy. Szóval a 16 GB-os iPad-emen úgy hogy van 1 db sárkányos játék is :D a munkára összesen 2.1 GB helyem maradt. Szóval vagy takarékoskodsz, vagy 32 GB.

 

5. Szerintem a MIDI csatlakozás egy fokkal fontosabb, mint a hangkártya... mondom ezt úgy, hogy bár az iODock-omon van hangkártya, én inkább a kimenetét használom és külső felvevővel veszek fel. Ezzel meg is kerültem az iPad rögzítési minőségének a kérdését, illetve az erőforrásait is jobban kímélem. Azonban vannak az iODock-nál sokkal professzionálisabb hangkártyák, így az azokkal történő rögzítés is nyilván más minőségi kategóriába helyezi az iPad-et... ha erre igény van a demó-zásodhoz, akkor igen, kell hozzá egy jobbféle hangkártya. Ha az iPad-ba hanggal befelé nem is akarsz menni, csak kifelé, akkor pedig azért érdemes valamiféle hangkártyát venni hozzá, mert a 3,5-ös csatlakozó ki-be húzkodása szerintem nem túl időtálló megoldás... én ez esetben is valamelyik dokkolót javasolnám (Alesis, Behringer ahogy följebb már említették).

 

6. Szerintem az iPad kifejezetten LiveAct-barát eszköz. Természetesen a műsor jellege és a felhasználni kívánt programok meghatározóak, de nagyon jól fel lehet készülni az iPad-al és jól használható. Ez esetben is az eszköz és a csatlakozók időtállóságára koncentrálnék... dokkoló és külső kontrollerek használatával.

 

+1 Van az Apple iPad, meg vannak az Androidok, két külön világ. Az iPad-ra készítenek DAW-okat az Androidra meg még nem nagyon, vagy ha próbálkoznak is, azokban nem sok köszönet van. Mondjuk úgy, hogy kábé 50 állat iPad zenei szoftverre esik 1 majdnem használható Android zenei szoftver. Kompatibilitásról pedig szó sem eshet, mert közük sincs egymáshoz :)

Link to comment
Share on other sites

Nagyon-nagyon köszönöm a válaszokat, sok hasznos infót kaptam! :thumbsu:  Szinte már nincs is kérdésem. Talán a legfontosabb dolgok ki is lettek vesézve, de ha van valami, amit úgy éreztek, hogy feltétlenül érdemes figyelembe venni, ne tartsátok magatokban! :D

Tökre meglep, hogy milyen olcsók ipad-re a daw-ok és vst-k. Talátam két linket, ahol lehet mazsolázgatni köztük, nagyon ígéretesnek tűnik némelyik.

 

http://www.ipadmusic.com/apps/daws-for-ipad/

 

http://www.musicradar.com/news/tech/13-of-the-best-ipad-iphone-ios-synths-571053/#!1

Link to comment
Share on other sites

Csaba,

a FocusRite mostanában jelenteti meg a lightning csatlakozós iTrack Dockot, amibe minden lightning iPad (mini és nem mini) betehető (elmozdítható a csatlakozó a dockban).

Ráadásul - az IO-Dockkal ellentétben - ezen a dockon "teljesértékű" USB csatlakozó van, magyarán bármilyen (CoreMidi kompatibilis) USB midi bill. csatlakoztatható. Viszont NINCS hagyományos DIN-MIDI, ami az IO-Dockon meg van...

No és persze miatt nem csatlakoztatható a számítógéphez USB-vel...

Nem könnyű az élet :D

Link to comment
Share on other sites

Csaba,a FocusRite mostanában jelenteti meg a lightning csatlakozós iTrack Dockot, amibe minden lightning iPad (mini és nem mini) betehető (elmozdítható a csatlakozó a dockban).Ráadásul - az IO-Dockkal ellentétben - ezen a dockon "teljesértékű" USB csatlakozó van, magyarán bármilyen (CoreMidi kompatibilis) USB midi bill. csatlakoztatható. Viszont NINCS hagyományos DIN-MIDI, ami az IO-Dockon meg van...No és persze miatt nem csatlakoztatható a számítógéphez USB-vel...Nem könnyű az élet :D

No igen, várható a lighting dockos eszközök érkezése... Sőt én csodálkozok, hogy ilyen lassan ébredeznek a gyártók. Azért lightning csatlakozó már elég régóta van és az iODock is majdnem lejárt lemez manapság. De nálam mondjuk 5 pólusú DIN nélkül a fű sem nő :)

Link to comment
Share on other sites

Nem tudom pc-n mért nem szeretnek a fórumozók szoft szinitzni fuck apple ipad shit-en meg szeretnek zenélni?!

 

Na, ez speciel pont én vagyok :D És azért mert csak :) Nekem a PC a fuck és egy iPad a dokkolóval majdnem olyan, mintha egy plusz szintim lenne, ami VST-ket futtat... like a hardware VST host pl. V-Machine... csak a V-Machine-nek nincs érintőkijelzője, ráadásul valamiért nem is nagyon terjedt el, mert valami nem jól sikerült vele.

Persze az iPad két szinti, egy sampler egy digizongi és egy kis analóg mellett van... tehát nem egy komplett PC VST zenélés helyett van, hanem egy halom vas között. Szerintem különbség.

Link to comment
Share on other sites

Sokaknak nem tiszta az általános vas (asztali PC), és a célhardverek közti különbség. Az iPad/iPhone sokkal inkább célhardver mint általános vas. Hiába futtat inkább az előbbi kategóriába tartozó OS-t, ha egyszerre csak 1 program fut rajta (de az legalább viszonylag jól), és a szoftverek sandboxban vannak, nem firkálják egymás tárolóterületét, és semmilyen szinten nem interferálnak egymással, akkor használható célhardverként. Ugyanez már nem mondható el az OSX-ről.

 

A fentiek miatt az iPad nagyon sok célterületen ideálisabb választás mint bármilyen Windows vagy OSX alapú gép, már amennyiben az iOS alatti hardver elegendőnek bizonyul.

Link to comment
Share on other sites

Sokaknak nem tiszta az általános vas (asztali PC), és a célhardverek közti különbség. Az iPad/iPhone sokkal inkább célhardver mint általános vas. Hiába futtat inkább az előbbi kategóriába tartozó OS-t, ha egyszerre csak 1 program fut rajta (de az legalább viszonylag jól), és a szoftverek sandboxban vannak, nem firkálják egymás tárolóterületét, és semmilyen szinten nem interferálnak egymással, akkor használható célhardverként. Ugyanez már nem mondható el az OSX-ről.

 

A fentiek miatt az iPad nagyon sok célterületen ideálisabb választás mint bármilyen Windows vagy OSX alapú gép, már amennyiben az iOS alatti hardver elegendőnek bizonyul.

 

Ez a szép kerek tudományos megfogalmazása annak az érzésnek, amiért én úgy érzek az iPad-al kapcsolatban, mintha hangszeren (célhardveren) játszanék :D. Eleinte én is ágáltam az iPad ellen, de inkább csak mint kreatív eszköz voltak vele fenntartásaim, vagyis úgy véltem, hogy a szoftverek túl sokat izegnek-mozognak, szinte zenélnek helyettünk... előre elkészített preset alapokat szolgáltatnak, patternekből, loopokból és mások által leprogramozott hangszínekből csak egymás mellé pakolgat az ember.

 

De aztán rájöttem, hogy egy-egy standalone hangszerrel és egy iODock-al szinte még fizikálisan is olyan, mintha egy újabb hangmodul került volna a szintijeim közé. A hangszínek kikeverése továbbra is rajtunk áll és ehhez az iPad egy célhardverhez mérhető stabilitást ad egy olyan kezelőfelülettel, mint amikor az ember vesz egy vas szintit és rögtön PC-s editort kezd keresgélni hozzá a neten.

 

Az már csak hab a tortán, hogy az ember kikapja a dokkolóból az iPad-et és a vonaton folytatja a hangszíngyártást ugyanazon a felületen. Ezt egy PC-s szintieditorral nem lehet megcsinálni... max. egy igen erős laptoppal, VST-vel, plusz egy mini USB keyboarddal... de ez így már 3kg-al nehezebb és macerásabb is.

Link to comment
Share on other sites

A fentiekkel nem azt akarom mondani, hogy egy iPad-al lehet helyettesíteni stúdió munkafelületeket és masterelési folyamatokat. A professzionálisabb munkához nyilván professzionálisabb eszközök fognak kelleni.

 

Csupán azt próbálom megfogalmazni, hogy míg egy iPad-al hatékonyan lehet PC-s VST-ket helyettesíteni, addig az iPad-al való zenélést semmivel nem lehet pótolni...

 

Mert az iPad nem csupán a szoftszintik futtatásának lehetőségét kínálja, hanem egyfajta intuitív felületet, könnyű kezelhetőséget, hordozhatóságot, gond nélküli stabil működést kínál, rengeteg hangszer és szekvenszer van kéz alatt vagy zsebben és símán szól úgy mint egy PC szoftszinti. Gyakorlatilag bármikor nálunk lehet egy kreatív eszköz.

Link to comment
Share on other sites

Persze, de a tabletet az ember mindenféleképpen kiegészítőnek használja valami setupban (mint Koródi Csaba), viszont a PC az maga a mindenes workstation, ami mellé vehet kiegészítőket, legalábbis ez az alapállás home studio terén.

Szóval a tabletet gondolom nem a Cubase vagy a Pro Tools alternatívájaként használja a ember, hanem mondjuk egy hangszerként esetleg MIDI-vezérlőként. De ezekre vannak célhardverebb célhardverek.

Link to comment
Share on other sites

Persze, de a tabletet az ember mindenféleképpen kiegészítőnek használja valami setupban (mint Koródi Csaba), viszont a PC az maga a mindenes workstation, ami mellé vehet kiegészítőket, legalábbis ez az alapállás home studio terén.

Szóval a tabletet gondolom nem a Cubase vagy a Pro Tools alternatívájaként használja a ember, hanem mondjuk egy hangszerként esetleg MIDI-vezérlőként. De ezekre vannak célhardverebb célhardverek.

 

Én speciel kiegészítőnek is, és MIDI-AUDIO Cubase-nek is az iPad-et használom. De itt a hangsúly a hobbin van. Nyilván rajtam kívül az ég világon mindenki profi munkákat végez profi (home)stúdióban.

Biztos? Biztos, hogy mindenki stúdiót üzemeltet és professzionális, profitábilis munkát végez? :D

 

Az én szintemen egy Pro Tools rendszer konkrétan ágyúval verébre lenne. És szerintem többen is így lennének ezzel, de többen használnak professzionális szoftverkörnyezetet, mint amennyire a produktumok azt indokolttá tennék... mondom szerintem.

Például ha otthon meg akarok sütni egy kis kenyeret, nem fogok professzionális sütőkemencét vásárolni és sütéshez alkalmas helyiséget, szellőzést és tűzbiztonságot kialakítani, hanem előkapom a kis kenyérsütő berendezést, amiben meg lehet keleszteni és sütni is... aztán lehet hogy az eredmény végül még egészségesebb is lesz a család számára :D

 

Nekem ilyen az iPad... és a szintitornyomat sem fogom homestúdiónak hívni, csak mert az... divatos vagy mi :)

 

Ettől függetlenül az iPad-al is lehet remek minőségű dolgokat alkotni és senkit nem fogok róla lebeszélni, aki meg szeretne próbálkozni vele. Abba meg ne is menjünk bele, hogy ha az ambernek tehetsége van a kütyüzéshez, de tehetségtelen a stúdiómunkában, akkor egy kis iPadd-al százszor jobb dolgokat fog alkotni, mintha beszabadulna egy 10 millás stúdiószámítógépre... (ez megint én vagyok :D)

 

Ez most nem is igazán Neked szólt ám Tetsuo, csak az írásodhoz kapcsolódott.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...