Jump to content
Ménemszól.hu

FA-06 - az új Roland workstation első látásra...


spacechimp

Recommended Posts

A NAMM Show 2014 indulása előtt egy héttel a Roland már be is jelentett előre néhány újdonságot, digitális zongorákat, gitáreffekteket, triggermodult, és kész tényként közölték, hogy a workstation “kistestvér” kategóriában indul az “FA” sorozat egy 61 billentyűs szintetizátor-, és egy 88 billentyűs kalapácsmechanikás változattal. Itt egy kis kitérőt tennék, hogy írásbeli dícséretben részesítsem “en bloc” a Roland-ot (nem mintha a dícséretemre szorulnának): a megjelenés napján értelmes, és pontos magyar nyelvű leírással is, részletes specifikációkkal, jó fotókkal, demókkal megjelentek az új termékek a Roland Connect 2014 oldalán. 

 

A workstation “kistestvér” kategória néhány éve nagyon népszerű, korábban is voltak LE változatok a zászlóshajókból a főbb gyártóknál (MO, Triton LE, Fantom Xa), de az elmúlt 2-3 évben igazi “baby boom” volt, például a Korg KROME vagy akár a második inkarnációt már megért Yamaha MOX is ebbe a körbe tartozik. A lényeg, hogy egyszerűbb kezelőfelülettel, és főleg a kalapácsmechanikás változatoknál jelentős “testsúlycsökkentéssel” kiadja a gyártó a legdrágább munkaállomásának elérhető árú, de mégis sokoldalú változatát.

 

A Roland FA sorozat esetében ugyanerről van szó, nem kell kódfejtőnek lenni hogy ráébredjünk, a Fantom rövidítéséből származik a széria neve, de nem konkrétan a Fantom-G egyszerűsítése, sokkal inkább az Integra-7 hangmodul architektúrájára épített új szekvenszerrel, az SP-404SX-en alapuló samplerrel, és DAW integrációval felvértezett, teljesértékű workstation-ről van szó. 

Amíg emésztgettük a Roland Connect oldalán a specifikációkat, már be is futott a Hit Space-be egy példány a 61 billentyűs változatból, itt az FA-06 (külön köszönet a Roland East Europe-nak ezért)! Az FA-06 nincs egészen 6 kg súlyú (a 88 billentyűs Ivory Feel-G mechanikás változat is csak 16.5 kg), tehát a pehely-kategóriába tartozik, kezelőlfelületén a tükröződő fekete műanyag borítás dominál, minden kiemelés, (világítás, elkülönítés, felirat) piros színű, a dobpad-ek háttérvilágítása is ilyen. Szép. A Rolandnál mindig jó volt a design, ez így maradt. Elhelyeztük az FA-06-ot a kor-, és vetélytársak közé a bemutatóteremben, és bekapcs.
 

post-10-0-23414200-1390919269_thumb.png

 

 A legelső, ami felhívja magára a figyelmet a színes LCD kijelző, ami a hangszer fekete alapú, de piros kiemelésű küllemére ráerősít, a másik, ami feltűnik, hogy elég gyors a boot-idő. Az LCD kijelzőnek nem csak esztétikai értéke, de haszna is van, teljesen jó méretű, pont átlátható, és elég sok információt képes megjeleníteni a Studio Set elnevezésétől a szekvenszerben éppen aktív Song-on át egészen egy klaviatúráig, amin láthatjuk a hangokat, amiket lefogunk. Klasszik Fantom kijelző, csak kisebb. Haladjunk áttekintés jellegűen balról jobbra a kezelőfelületen. Bal kéznél a Rolandnál megszokott pitch kar, felfelé tolva modulációs funkcióval, fölötte két SW kapcsoló, (ezek szerepe programozható), efölött funkcionális pihenő gyártó - széria, és típusmegjelöléssel, ez utóbbi szintén piros színben. Az elengedhetetlen D-BEAM kontroller (infra -ennek van szóló szintihang, expression, és címezhető egyéb küldetése) 6 kiválasztható funkciójú forgópoti, a Keyboard funkció gombjai (Split, Dual, Transpose, Octave) vannek egy panelen a balkéznél, a jobb oldalon (átugorva egyelőre a kijelző környékét) az Arpeggiator vezérlői tempo LED-del (és potival!), a Sequencer transport gomjai, a Sampler és a hozzá tartozó dinamikaérzékeny 16 dobpad. Kifejezetten ezek azok a kontrollerek, amik a hangszer élő előadásokra tervezettségét bizonyítják, itt avatkozhatunk bele valós időben a hangszínek paramétereibe, a szűrőbeállításokba, effektarányokba, stb.

 

post-10-0-19395700-1390919260_thumb.png 

 

Minden, ami a patch-ek, Studio Set-ek kiválasztását, szerkesztését, és elmentését érinti, az a kijelző körül kapott helyet: a kedvenc hangszínek, a bank, a hangszínkategória kiválasztó, a menü, a mentés, editálás, és a kijelzőn navigálást segítő kurzormozgatók, és a tárcsa. Az FA menürendszere is teljesen érthető egyből, a varázsgomb a SHIFT, ami a kijelző alatti kategóriaválasztó gombokat funkciógombokká változtatja. A billentyűzete (nálunk a 61 billentyűs változat van jelenleg) egy megszokottan jó minőségű dinamikus mechanika, (ez sajnos nem minden gyártó “kistestvér” szintijénél mondható el) én hiányolom az aftertouch-ot, de van elég kontroller, úgyhogy ez személyes ügy inkább.
post-10-0-11627900-1390919324_thumb.jpg

 

Az FA hangkészlete elég nagy, kábé 2000 hangszín, ezek mind az INTEGRA-7-ből, a minták a SuperNATURAL Acoustic, Synth, és a Drum Kit hangokból, a PCM synth és PCM Drum Kit-ből (ez az XV5080 kompletten) állnak, kishíján egy Roland elmúlt éveinek PCM gyűjtése egy kötetben. Két virtuális “wave expansion slot” is adott, ami valójában újraírható belső hullámforma-memória, ez a Roland Axial oldalról tölthető, az ottani hullámformákat lehet az FA belső memóriájába belehúzni USB flash drive-ról. Ugyanilyen volt már az Integra-7-nél is, ahol például D-50, és Jupiter szerű hangokat, patch-eket lehetett betöltetni. Az hangszínek editálásakor derül ki, hogy ki hová tartozik. A szintihangoknál 3 oszcillátor áll rendelkezésre, ezek egyszerre szólhatnak, a klasszik hullámformákon kívül behívható bármelyiknek a 450 PCM hullámforma bármelyike. Mindhárom oszcillátornak van filter envelope, amp envelope, pitch paramétere (ahogy mindig), és a háromnak egyszerre ven egy közös MFX-e, mivel ők hárman alkotnak egy patch-et. Viszonylag rövid idő alatt elég érdekes, egyedi sound-okat lehet gyorsan kitekergetni, elég szórakoztató. Az SuperNatural Acoustic patch-eknél nagy varia nincs, egy-két paraméter állítható, ami kifejezetten az adott hangszínre jellemző (Tone-Wheel orgonáknál például a Drawbar beállítások, percussion hang, key click), valamint az MFX válastzható ki. A SuperNatural Drum-oknál minden dobhang külön paraméterezhető. Minden, ami egyik sem, az 4 tone-os, (2 mono PCM hullámformából left/right) összekombinálható patch.

A Studio Set úgy áll össze, hogy lehet single patch (egy hangszín), split, dual, és 16 part multi mód is. Ezek már mind több part-os patch kombinációk, külön Part Edit-ben paraméterezhetők. Ilyenkor egyszerre látszik mind a 16 part ez volt a korábbi Fantom-oknál a Performance mód. Part-onként hangerő, effekt,  panoráma, keyboard (melyikek szólhatnak egyszerre), kimenet (main/sub), chorus/reverb, pitch, hangolás (skálák), és egy MIDI RX filter, ahol kiszűrhető, hogy melyik part milyen MIDI üzeneteket fogadhat. Ilyen több partos multi megoldásokkal készíthetők sok arpeggiator-os élő előadásra alkalmas szett-ek, és ezeket hívhatjuk be a szekvenszerbe is. 


Az FA-nak egy új elgondolású 16 sávos szekvenszere van, valószínűleg amiatt, hogy rájöttek, az onboard szekvenszerek körülményesek, szinte mindenki “átmenekül” kedvenc DAW platformjára, szimplán hangmodulnak használva workstation-ét. Az új szekvenszer egy 16 sávos nonstop loop-felvételre képes MIDI felvevő, folyamatosan mehet hurokban a felvétel (ennek a loop-nak a hossza beállítható) és folyamatosan játszhatunk rá, akár sávról sávra ugrálva, vagy akár egyből el is vethetjük a felvételt, és egyből vehetünk fel újat, így elég egyszerű összerakni egy részét egy Song-nak, majd editálható minden eleme a felvételnek. Duplikálható felvétel, kvantálható, sőt input quantize is van, meghatározott részletességre pontosítható a játékunk már a felvételkor. Az összes kontroller-mozgás is felvehető, tehát lehet a szűrőket, effekt arányokat, pitch-bend-et, modulációt is automatizálni. A 16 dinamikus dobpadhoz az SP-404SX samplere párosul az FA-ban, így komplett saját audio mintákat is csempészhetünk a dalokba. Ha sikerül jól megcsinálni a loop-pointokat, akkor szépen mehet egy kis frázis körbe-körbe. Ezeket a mintákat SDHC kártyáról tölthetjük, erre is ment, dalonként 16 pad x 4 bank minta lehet, ezek akár komplett zenei frázisok is lehetnek. Ami plusz, hogy a komplett dal exportálható wav-ban, sőt sávonként is kimenthető SDHC kártyára, de direkt felvétel, és lejátszás is működik ugyanígy.
post-10-0-21850800-1390919298_thumb.png

Végül néhány szó a samplerről, az SP-404SX-en alapul. Ez sample lejátszó, és felvevő is, képes külső jelforrást a bemenetén keresztül rögzíteni (gitár/mikrofon, ehhez kapcsoló is van a hátlapon), de real-time a szinti hangját is fel tudja venni, sőt akár a kettőt egyszerre is. Ezen mintákat egyből hozzá lehet rendelni a dobpad-okhoz. A 4 x 16 dobpad pedig része lehet a szekvenszernek, bármelyik part lehet.
 

Összegezve: az FA széria hordozható worksation16 sávos tök könnyen kezelhető szekvenszerrel, rengeteg hangszínnel a belső memória bővíthető az Axial oldalról. Van benne sampler, 16 független multieffekt, és EQ, USB-s DAW vezérlő, és hangkártya mikrofon vagy gitárbemenettel. A Roland FA-06 (és majd a 08-as) nagyon jó áron nyújt rengeteg szolgáltatást, korábban nem volt ebben a kategóriában ennyi mindennel felvértezett szintetizátor a piacon. A HitSpace-ben jelenleg kipróbálható az egyetlen darab, márciustól lehet majd megvásárolni. Érdemes időt szánni rá, sok billentyűs számára abszolút megoldás lehet. 

A Roland FA-06 a Hit Space oldalán itt található.

post-10-0-61262000-1390919338_thumb.jpg

post-10-0-67023900-1390919868_thumb.jpg

post-10-0-89028800-1390919878_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

ebben az esetben sajnos az ár valóban tükrözi a minőséget. eléggé "haknis" eszköz ez, lebutítva rendesen.

 

Miért már próbáltad? Azért az Integrát sokan veszik mint best buy termék és ez is kapott belóle 2000 hangot! Sztem ennyiért megéri, főleg hogy kisebb RD zongorákat sóznak el majdnem ilyen áron és ez jóval több annál, már aki igényli egy ws funkcióit. Még jobban is szólhat a konkurenciától, mint pl a Krome, MOX stb, a Roland eléggé rálépett az utóbbi időkben a hangszínfejlesztésre. Régi Jupiterekből is sok soundot beemeltek több cuccukba már, ami azért legend kategória. A Super Natural akusztikus dolgokban is sztem felette van a Kronosnak stb.

Itt egy nagy ziccert hagytak ki az FA-nál, nevezetesen hogy a sampler nem működik csak az oldalsó pad gombokra. Ezért kár volt!

Link to comment
Share on other sites

Miért már próbáltad? Azért az Integrát sokan veszik mint best buy termék és ez is kapott belóle 2000 hangot! Sztem ennyiért megéri, főleg hogy kisebb RD zongorákat sóznak el majdnem ilyen áron és ez jóval több annál, már aki igényli egy ws funkcióit. Még jobban is szólhat a konkurenciától, mint pl a Krome, MOX stb, a Roland eléggé rálépett az utóbbi időkben a hangszínfejlesztésre. Régi Jupiterekből is sok soundot beemeltek több cuccukba már, ami azért legend kategória. A Super Natural akusztikus dolgokban is sztem felette van a Kronosnak stb.

Itt egy nagy ziccert hagytak ki az FA-nál, nevezetesen hogy a sampler nem működik csak az oldalsó pad gombokra. Ezért kár volt!

 

Igen, volt szerencsém az utóbbi napokban nyomkodni párszor, több emberrel együtt. Ez egy one-button-pony. Persze, szebb hangszíneivannak, mint az előző szériáknak (ez minden gyártónál a minimum elvárás szerintem), de tényleg közelebb áll a kíséretautomatikás hangszerekhez, mint a PCM szintikhez. viszont mindenképpen ki kell próbálni ahoz, hogy véleményt alkothasson róla az ember. az én véleményem az, hogy szolgáltatásokban a Fantom X is erősebb ennél. (hangban meg... hát nem rossz, de csak távolról követi az Integrát)

Link to comment
Share on other sites

Igen, volt szerencsém az utóbbi napokban nyomkodni párszor, több emberrel együtt. Ez egy one-button-pony. Persze, szebb hangszíneivannak, mint az előző szériáknak (ez minden gyártónál a minimum elvárás szerintem), de tényleg közelebb áll a kíséretautomatikás hangszerekhez, mint a PCM szintikhez. viszont mindenképpen ki kell próbálni ahoz, hogy véleményt alkothasson róla az ember. az én véleményem az, hogy szolgáltatásokban a Fantom X is erősebb ennél. (hangban meg... hát nem rossz, de csak távolról követi az Integrát)

 

A KORG KROSS-al össze tudod vetni?

Link to comment
Share on other sites

A KORG KROSS-al össze tudod vetni?

 

Nem mernék ítéletet mondani, mivel a Krosst tényleg csak megnéztem (értsd: 3 hangszínt kipróbáltam, meg tekertem rajta 2 potmétert). Szóval nem tudom, hogy jobb-e. (és egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy a Korg jobb, bár a spec alapján jobbnak kéne lennie) Az FA kijelzője jobban tetszik. :D

Link to comment
Share on other sites

Nem mernék ítéletet mondani, mivel a Krosst tényleg csak megnéztem (értsd: 3 hangszínt kipróbáltam, meg tekertem rajta 2 potmétert). Szóval nem tudom, hogy jobb-e. (és egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy a Korg jobb, bár a spec alapján jobbnak kéne lennie) A kijelzője jobban tetszik a FA-nál. :D

 

Igazándiból nem is vártam részletes összehasonlítást, az totál szubjektív :) Az arányrendszeredet igyekeztem belőni, hogy helyén kezeljem az értékelésed. Illetve a Kross-t már próbáltam és tetszik, de ez az FA most valami frenetikusan fest, ezt el kell ismernem és az Integrát közelítgető készlet sem piskóta. Bár per pill egyik hangszerre sem futja, de azért van egy bő százezres árkülönbözet ami már akkor is meghatározó, ha az embernek telik rá. Ezért érdekelt, hogy az FA mellett milyennek találsz egy KROSS-t. De természetesen ki fogom próbálni :) És köszi!

Link to comment
Share on other sites

Igazándiból nem is vártam részletes összehasonlítást, az totál szubjektív :) Az arányrendszeredet igyekeztem belőni, hogy helyén kezeljem az értékelésed. Illetve a Kross-t már próbáltam és tetszik, de ez az FA most valami frenetikusan fest, ezt el kell ismernem és az Integrát közelítgető készlet sem piskóta. Bár per pill egyik hangszerre sem futja, de azért van egy bő százezres árkülönbözet ami már akkor is meghatározó, ha az embernek telik rá. Ezért érdekelt, hogy az FA mellett milyennek találsz egy KROSS-t. De természetesen ki fogom próbálni :) És köszi!

 

Én nyúzogattam mostanában eléggé egy Kromeot és olyan fifty-fifty körül volt nálam. Azaz szinti hangokban elmegy, de az új akusztikusak eléggé nyersek, kidolgozatlanok nekem. Ugye ma már fordult a kocka, hogy sok VST lever minden vas szintit hangzáshűségben, dinamikával vannak inkább problémák. Úgy látjuk az új vasakban meg mind a kettő gyengus, mint ha visszafelé fejlesztenének, amiben van is igazság, mert 5 év múlva is el kell adni a vadi új zongoramintákkal a vadi új cuccokat. Szóval a Kromehoz képest a Kross sztem fizikailag is butább és meg merem kockáztatni, hogy egy X50 lemossa presetekben. Az a Triton széria azért elég erős volt éveken át amiből kihozták mint lite verzió, nem véletlen több Triton változat született az évek során. Persze ez mind szubj. nézőpont, de sokak vannak így ezzel amúgy. :)

Bár bevallom az FA-hoz nem volt még szerencsém, de könnyen el tudom képzelni, hogy pl. Kross, MOX és ő közötte az FA javára dől a mérleg. Ár-érték arányban meg ezek olyanok hogy itt már sztem nem szabad spórolni. Egy fél misi feletti hangszernél meggondolandó, de ezek elég belépő dolgok így 2-300 körül. Pl. tettünk nemrég MOX - Motif XS összehasonlítást is, és ugyanazon nevű hangszínek az XS-ből sokkal átütőbben szólaltak meg, tehát ezek a lite verziók azért nagyon ki vannak miskárolva vagy olcsóbb alkatrészekből építik fel (D/A stb.) Biztos van az FA esetében is egyszerűsítés, de pl. a Fantom Xa-ból kiindulva, azért ott még nem volt igen nagy különbség a drágább Fantomok irányában. Mondjuk tény hogy sokaknál az ár a döntő tényező, ez nem vitás...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ha jól olvastam, akkor ez a szinti audio interface is egyben. Akkor ez azt jelenti, hogy csak usb-n csatlakoztatom a számítógéphez és egyből feltudom venni a hangját a DAW-ban (esetemben Ableton Live 9), meg úgy tudnám használni Abletonban meg a gépemen általában mint egy audio interface? Nem kell hozzá külön audio interface pl Focusrite 2i2?

A másik kérdésem, hogy a Left meg Right outputot hova szokták csatlakoztatni, milyen kábelekkel? Feltételezem, hogy például Studió monitorokba (ami nekem nincs).

Még soha nem volt dolgom hardware szintivel, csupán midi kontrollerrel, úgyhogy ezért vagyok ezekben a kérdésekben tanácstalan.

 

Egyedül az nem tetszik a szintiben, hogy a saját sampleket csak a padokon lehet játszani. Tudtok olyan mai hardware szintit amin a billentyűkön lehet a saját sampleket játszani? Vagy ma már a Laptop+Kontakt 5 VST a legjobb megoldás?

Link to comment
Share on other sites

Ha jól olvastam, akkor ez a szinti audio interface is egyben. Akkor ez azt jelenti, hogy csak usb-n csatlakoztatom a számítógéphez és egyből feltudom venni a hangját a DAW-ban (esetemben Ableton Live 9), meg úgy tudnám használni Abletonban meg a gépemen általában mint egy audio interface? Nem kell hozzá külön audio interface pl Focusrite 2i2?

A másik kérdésem, hogy a Left meg Right outputot hova szokták csatlakoztatni, milyen kábelekkel? Feltételezem, hogy például Studió monitorokba (ami nekem nincs).

Még soha nem volt dolgom hardware szintivel, csupán midi kontrollerrel, úgyhogy ezért vagyok ezekben a kérdésekben tanácstalan.

 

Egyedül az nem tetszik a szintiben, hogy a saját sampleket csak a padokon lehet játszani. Tudtok olyan mai hardware szintit amin a billentyűkön lehet a saját sampleket játszani? Vagy ma már a Laptop+Kontakt 5 VST a legjobb megoldás?

Korg Tritonoktól Kronosig vagy Yamaha Motifok és társaik rendelkeznek ma még normális samplerekkel. Az FA-t én is sajnálom hogy "FA-pados" lett.

Link to comment
Share on other sites

 Egyedül az nem tetszik a szintiben, hogy a saját sampleket csak a padokon lehet játszani. Tudtok olyan mai hardware szintit amin a billentyűkön lehet a saját sampleket játszani? Vagy ma már a Laptop+Kontakt 5 VST a legjobb megoldás?

A Korg MicroSampler is egy elég jó megoldás. Akár egyetlen mintát is ki tud osztani, magától kiszámolja a hangmagasságokat és elég jól. Szinte nulla szerkesztéssel saját mintavételezésből dallamhangszert kreálhatunk a teljes billentyűzetre. Ezt sajnos tényleg nem tudja az FA-06.

http://synthimania.blog.hu/2013/10/28/korg_monotron_korg_microsampler_polifonikus_monotron

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...