Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

A/D-D/A konverterek


NeoC

Kérdés

Ha van már ilyen, akkor bocs, de nem találtam.

Kérdés: Az ugyebár "köztudott", hogy az A/D konverterek minősége nagyban befolyásolhatja a felvételi lánc szumma minőségét. Logikus is, mivel belátható, hogy az analóg jelhez használt előfok, és a koverter minősége jelentősen beleszólhat abba, hogy az analóg jelből hogyan lesz 0 és 1...

Viszont: a D/A konverterek esetében is igaz ez a varázslat, vagy a 0-1-ből egyszerűbben lehet ismét jó minőségű analóg jelet csinálni?

Tehát Ok, hogy egy valamire való A/D drága, de ugyanez igaz a D/A-nál is, vagy ott egyszerűbb, szerényebb kivitelű cuccok is játszhatnak, vagy már a D/A-nál is "apogee-nél kezdődik a világ"?

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

Ja, én is valami kit-et raktam össze(nem ezeket,de már nemtudom mi volt az:),de egy ismerősnek adtam,mert a szimmetrikus kimenet nem jött össze valamiért, van helyette Ross Martin Audio,ebbe csak a kondikat kellett kicserélni Panasonicokra+egy rendes hálózati tápot csinálni neki,és árban ver mindent hangra, 6 digit bemenet(2xspdif,2x optikai, AES/EBU,usb hangkártya mód), RCA/XLR kimenetek, TPA6120 fejhallgatóerősítő.

Link to comment
Share on other sites

Hozzátenném, hogy fogalmam sincs NLS-nek milyen kapcsolásban van megépítve a sajátja, lehet hogy amiket én találtam azok nem adnák ugyanazt az eredményt.

Ahogy nézem (ez még nekem is új), általában annyiból áll a dolog, hogy kell valamilyen interface IC ami általában SPDIF vagy optikai jelet fogad, majd meghajtja a konverter IC-t I2S-en.

Pl. ez a verzió csak a konvertert tartalmazza. Az üzemmód (hogy milyen formában kapja a konverter IC a bemenő jelét) jumperekkel választható. Mondjuk ennél a verziónál a kimeneti fokozatban a TL072 helyett én valami precízebb OPA-t használnék.

Aztán itt van ez is. Ennél már egybe van építve egy interface IC-vel a konverter, ha van egy hangkártyánk amin van SPDIF kimenet akkor már mehet is a móka.

Ez tűnik a legkomolyabbnak: PDF, Weblap. Ennél a verziónál a bemenő formátum "right justified 24 bit" ami azért jó mert így ki van kerülve a konverter IC saját belső digit filtere (ez megint olyan amit nem próbáltam/hallottam csak olvastam).

Itt meg találni mindenfélét: vegyes kapcsolások gyűjteménye.

Kiindulásnak ennyit találtam. Szerintem nyithatunk ennek a témának egy külön topicot is itt a DIY részén a ménemszólnak, hogy ne itt offoljunk.

Köszi!!! Át fogom vizsgálni a linkeket. Az OPA jóóó :)

Link to comment
Share on other sites

Szívesen megnéznék én is egy ilyen kapcsolást. Aztán megfontolnám a megépítését. Már csak kíváncsiságból is.

Hozzátenném, hogy fogalmam sincs NLS-nek milyen kapcsolásban van megépítve a sajátja, lehet hogy amiket én találtam azok nem adnák ugyanazt az eredményt.

Ahogy nézem (ez még nekem is új), általában annyiból áll a dolog, hogy kell valamilyen interface IC ami általában SPDIF vagy optikai jelet fogad, majd meghajtja a konverter IC-t I2S-en.

Pl. ez a verzió csak a konvertert tartalmazza. Az üzemmód (hogy milyen formában kapja a konverter IC a bemenő jelét) jumperekkel választható. Mondjuk ennél a verziónál a kimeneti fokozatban a TL072 helyett én valami precízebb OPA-t használnék.

Aztán itt van ez is. Ennél már egybe van építve egy interface IC-vel a konverter, ha van egy hangkártyánk amin van SPDIF kimenet akkor már mehet is a móka.

Ez tűnik a legkomolyabbnak: PDF, Weblap. Ennél a verziónál a bemenő formátum "right justified 24 bit" ami azért jó mert így ki van kerülve a konverter IC saját belső digit filtere (ez megint olyan amit nem próbáltam/hallottam csak olvastam).

Itt meg találni mindenfélét: vegyes kapcsolások gyűjteménye.

Kiindulásnak ennyit találtam. Szerintem nyithatunk ennek a témának egy külön topicot is itt a DIY részén a ménemszólnak, hogy ne itt offoljunk.

Link to comment
Share on other sites

Simán jobb az enyém az FF-nél...Ebbe a zenélés dologba meg amúgy se éri meg sokminden,nem ezen múlik:)

Most, hogy jobban belegondoltam: a megéri-e megépíteni kérdésre igazából nem is lehet általános választ adni, azt az egyénnek kell tudnia (megfontolnia). Nekem például a stúdiózásnak az elektronikai háttere az, ami jobban érdekel. Szóval nekem már csak azért "megérné" egy esetleges építés mert a hobbimat művelhetem általa. A konverterek világába még nem ástam bele magam, de az itteni beírások alapján úgy voltam vele eddig, hogy ha egy konverterben nincs legalább egy hőkompenzált órajelgenerátor akkor abból csak gagyi lesz (A/D említette itt valahol, hogy valamelyik pro cuccnak csak az órajelgenerátor része olyan öszetett áramkör mint egy olcsóbb hangártya egésze). Ez a PCM1794-es cucc meg egy relatíve egyszerű kapcsolásban is jó eredmény ad. OFF vége.

Link to comment
Share on other sites

Aztán a fireface helyett is jött egy komolyabb egyedi épített DA PCM1794-es chipre, ugyanez megismétlődött, lehetett újrakeverni az aktuális cuccot,amúgy a fireface800-nak se túl jó a DA-ja.

Egy DIY összerakott konverter PCM1794-el jobb mint egy fireface 800? Megéri egyáltalán konvertereket házilag építeni?

Link to comment
Share on other sites

:)

Csak az a Symphony olyan pofátlanul drága...:)

Igaz, most néztem az ebay-en a régebbi Apogee DA16, vagy DA16x már egészen elmegy. Kevesebb mint a feléből meglenne, mint egy Symphony szett. Igaz, hogy "used". Tönkre lehet ezeket tenni egyébként?

Nem kell tönkremenni, tönkremegy magától is, és nem olcsó a javítás....

Link to comment
Share on other sites

Igen, tudom, hogy drága volt a maga idejében.

Elvileg komoly koverternek kéne benne lenni, de ezt gondolnám a Neve 8816-ról is, aztán mégse.

Nem rossz persze, de csak kellett mellé egy Apogee Rosetta 200 a beépített helyett és még onnan is van tovább bőven.

A Cranesong pl. kapásból jobb egy kicsit.

Link to comment
Share on other sites

Számomra is az a nagy kérdés, hogy a két véglet között cca 10x-es az árkülönbség. Középút jellegű eszközt, meg nemigen találtam.

Kicsit nehezen tudom értelmezni pl az AD8200 és a Symphony D/A egységei között lévő elvi minőségi különbséget, ráadásul tíz-tizenkétszeres árként megjelenve. A/D esetében talán, mert ott gain is van, de D/A-nál?....

Tanácstalanság.

Igazából akkor hallod ezt ha nekiállsz keverni mondjuk "A" cuccon, és amikor jónak érzed akkor cserélsz "B" cuccra. Olcsó vacak cucc,és nagyondrága között akkor is meghallod a különbséget ha csak egy cd-t hallasz,de ott már nem lesz olyan drámai a különbség mint mix/masterben, saját példámból, az első hangkártyám emu1820m volt,a "protools" konverterek ugye:) Az AD része tűrhető a cuccnak a mai napig, a DA az valami elképesztő szar, magasközépben vág szerintem,ezért mindenki szúros-kellemetlen mixeket csinál rajta(aki megvette tőlem a mai napig használja, és ugyanez a jelenség, közben akusztikát is csináltattunk,monitorokat is cseréltünk,stb...). Vettem egy fireface800-at, és pont egy mix közben cseréltem le, ki is jött hogy kuka amit addig csináltam. Aztán a fireface helyett is jött egy komolyabb egyedi épített DA PCM1794-es chipre, ugyanez megismétlődött, lehetett újrakeverni az aktuális cuccot,amúgy a fireface800-nak se túl jó a DA-ja. Nyilván ha vennék valami überdrága konvertert akkor megint lenne megvilágosodás,de a jelenlegi szintemen nem ez a legfontosabb.

Link to comment
Share on other sites

"nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ha ez "Behringer-szintű", akkor szar, ha meg "Apogee-szintű", akkor jó."

 

De igen, kivéve, ha direkt szar hangot akarsz, bár annyira meg nem szar egyik sem, hogy effektnek jó legyen. :)

Épp csak annyira szar, hogy az egyik max demózni jó, a másik PRO.

Amúgy ez is megint egy olyan dolog, hogy az AB teszt nem ér túl sokat.

Inkább keverés közben derül ki, hogy egy kalap szart sem és a Behringer.

Link to comment
Share on other sites

Számomra is az a nagy kérdés, hogy a két véglet között cca 10x-es az árkülönbség. Középút jellegű eszközt, meg nemigen találtam.

Kicsit nehezen tudom értelmezni pl az AD8200 és a Symphony D/A egységei között lévő elvi minőségi különbséget, ráadásul tíz-tizenkétszeres árként megjelenve. A/D esetében talán, mert ott gain is van, de D/A-nál?....

Tanácstalanság.

Link to comment
Share on other sites

D/A esetén mit nevezünk rossznak? Mi különbözteti meg a jót a rossztól?

 

Itt is nagyon sok komponensről beszélünk, de kiemelnék kettőt, ami sokat számít: a diszkrét digitális lépések leképezésének minősége, és a lépések közötti lyukak betömésének algoritmusa. A drága berendezéseken ezeket igyekeznek olyanra fejleszteni, hogy ha az A/D és a D/A direkt össze van kötve, akkor a bemenő jel az A/D-n keletkező veszteséget leszámítva megegyezzen a kimenő jellel dinamikában és karakterisztikában is.

A rossz minőségű D/A ezt nem tudja, veszít a dinamikából, esetleg csal a tranzienseken, vagy csúnya alias kerül rá.

 

De adott esetben lehet olyan zenei alkalmazás, aminek ezek a tünetek jól állnak. Szóval én azt mondom, hogy D/A esetén - a szélsőségeket leszámítva - nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ha ez "Behringer-szintű", akkor szar, ha meg "Apogee-szintű", akkor jó.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...