Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Stúdió monitorokhoz kapcsolódó fogalmak


saintpo

Kérdés

Szeretném megkérdezni a hozzáértőket.

 

(A hülyeségekért előre elnézést! :)

 

1., - Az addig tiszta, hogy nearfield (közeltéri) monitor. Ez az alap, ez az amit Jancsi-Pista-Mari megvesz, berak háromszög elrendezésbe a lehallgató ponthoz és kever vele. 

Hobbistáknak általában csak ez van.  

 

2., - De miért kell midfield monitor? Hogy az egész stúdióban hallják? Mi ez egyáltalán? Mi nevezhető ennek? Mi a pontos meghatározása?

 

3., - És miért kell main monitor? Mi ez pontosan? Ezek a ba*ott nagy ládák a falban ugye? Ezek pláne nincsenek a lehallgatási pontba irányítva. Vagy tévedek? 

 

Miért kell egyáltalán ennyi monitor? Sőt miért kell pl. 2 féle közeltéri? 

 

Légyszi ezeket a fogalmakat valaki tisztázza.

Mert ugye ha megkeverem a zenét mondjuk a közeltérin, akkor a többin biztos máshogy szól nem?

Még olyat is hallottam, hogy azért kell a falba épített böhöm desznyó, mert a közeltéri nem tudja rendesen a mélyet reprezentálni. akkor meg miért nem kver az ember csak ilyen óriásokon? A költségeket most ne vegyük figyelembe. 

Aztán olyat is olvastam, hogy kell egy (NS10 hiányában) Yamaha HS80M, mert az oké, hogy Genelecen megkeverem és tök klafa, de ha átkapcsolja az ember erre és ezen is jól szól, akkor tuti. De akkor miért nem kever az ember HS80M-en? Direkt nem NS10-et mondtam, mert azon tudom, hogy nincs semmi mély, de a HS80M elvileg elég jó hangú láda.

 

Tehát:

- nearfield

- midfield

- main 

- és miért több ha több?

 

Köcce!

 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

A stúdiók (keverőhelyiségek) méretétől is függ a dolog. Olyan 15-20 m2 az a terület, ahol egy "producer" korrektül, egymaga, vagy másodmagával elvan. Sound-designel, felvesz, bindzsizik, stb. Ez még bőven a nearfiled, önmagában. Aztán, ha már nagyobb helyek állnak rendelkezésre, neadjisten valakinek megadatik, hogy egy akusztikailag kiképzett teremben dolgozzon (akár egymaga), ott már kevéske lesz egy nearfiled. Ahogy wheel kolléga is kifejtette, ez studió, és az ebből fakadóan munkamódszer függő. Akinek terem adatik meg, annak is van nearfieledje, addig, amig "csinálja a zenét". Aztán amikor kever, akkor már nagyobb mainokra küldi ki, az egész termet bevonva a munkába. Esetleg többedmagával keverve. Ha zenész (zenekar), producer, hangmérnök, menedzser mind hallgatja (vagy legalább ott van) a mixing szakaszban, akkor nehézkesen teszik be a fejüket mindannyian a "nearfield-háromszögbe"...

Link to comment
Share on other sites

Értem. Valami ilyesmire gondoltam én is. 

 

Tehát:

- Felvétel, komponálás, szerkesztés, bíbelődés (egymagamban, kis helységben) nearfield. Ha biztosra megyek és nem akarok rohangálni az autóhoz, haverhoz csekkolni, akkor 2 fajta. 

  De több tényleg csak ezért kell, vagy ennek a több monitor dolognak tényleg nagyon nagy jelentősége van?

 

- Nagyobb helységben vagy másodmagammal midfield. Ez meg általában rohadt nagy vagy 3 utas ezért távol kell rakni a hangkép miatt. 

 

- Ha méretes helység van, vagy többen csekkolják, akár egy zenekar összes tagja, ügyfél, stb., akkor main monitor. Ez meg a falba van építve.

 

Jól tévedek?

Link to comment
Share on other sites

Én annyit tennék hozzá, hogy Silknek igaza volt és pl. az ATC mellé nem kell másik monitor.

Legalábbis nearfield biztosan nem.

Pedig én nagyon kardoskodtam a többmonitoros gyakorlat mellett.

Megdöbbentő ahogy szólnak azok a falak!

Csak hát eddig erről nem volt szó, hogy ilyen monitorok is léteznek! :)

 

És ami nagyon érdekes, hogy gyakorlatilag nincs nearfield-háromszöge.

Csaknem ugyanazt hallani az egész szobában, még tök oldalról is.

Nem tudom hogy fenébe érték ezt el, de így van.

Sajnos valahogy össze kell rá kaparnunk a pénzt, mert iszonyat jó dolgozni rajta. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...nehéz jól megfogalmazni a topic témáját, de álljon itt az én kategorizálásom is:

 

Mainfield:

Általában így nevezzük azt a monitor rendszert, amire a studió "épült". Azaz ezek szólnak az adott helyen a "legtökéletesebben". Méretük változhat, mert kisebb helyiségekben természetesen nem raknak több ezer wattos cuccokat. A mainfield elnevezés inkább arra utal, hogy az a legjobb lehallgató a studióban. Általában azért ezek minka 3 utas csúcs cumók.

 

Midfield:

Ilyenekkel ritkán találkozni, csak nagyon nagy helyeken van értelme betenni egy köztes monitorrendszert a main és a near közé. Tulképpen csak azért szokták, hogy legyen "másfajta" szélessávú monitorozási lehetöség a mainfieldek mellett.

 

Nearfield:

Ezek általánosságban kis teljesítményü cuccok, ahol nem a legföbb szempont a "tökéletes" hangkép. Két fö oka van, amiért kellenek. Az egyik, hogy felvételnél ne kelljen döngetni a nagy cuccot, mert az "átszólhat" a felvételi helyiségbe. A másik, hogy a kisebb teljesítmény miatt jóval kevésbé fárasztóak hoszabb távon, ergo editálni, vagdalni stb sokkal parktikusabbak.

 

 

Persze a hangzatos "szakzsargon" miatt, a marketinges idióták a gyártóknál mindenre ráragasztanak mindent, hogy csábítóbb legyen az utca emberének. De ebbe most ne menjünk bele. A megfogalmazásomból látszik, hogy mondjuk Pistike otthoni stúdiójában ahol mondjuk van egy pár Mackie monitor, ott az számít mainfieldnek. Az Abbeyroad studióban meg mainfield és nearfield mellet van még vagy 3 másik rendszer is sokszor...aminek már nevet se adtak. :)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok! :) Tudna nekem segíteni valaki abban, hogy mit jelentenek ezek és mennyire fontosak? High Trim ill. Room Control. Pl. ezek vannak a Yamaha hs 5-nél, de nincsen az M-Audio BX 5D2-nél.

Frekvenciatartományt tudsz vele vágni, vagy emelni az adott környezet, szoba sajátságaira szabva. Hogy melyiknél mit.mennyit azt az ábra mutizza a hátulján, de nyilván fülre lövöd be.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...nehéz jól megfogalmazni a topic témáját, de álljon itt az én kategorizálásom is:

 

Mainfield:

Általában így nevezzük azt a monitor rendszert, amire a studió "épült". Azaz ezek szólnak az adott helyen a "legtökéletesebben". Méretük változhat, mert kisebb helyiségekben természetesen nem raknak több ezer wattos cuccokat. A mainfield elnevezés inkább arra utal, hogy az a legjobb lehallgató a studióban. Általában azért ezek minka 3 utas csúcs cumók.

 

Midfield:

Ilyenekkel ritkán találkozni, csak nagyon nagy helyeken van értelme betenni egy köztes monitorrendszert a main és a near közé. Tulképpen csak azért szokták, hogy legyen "másfajta" szélessávú monitorozási lehetöség a mainfieldek mellett.

 

Nearfield:

Ezek általánosságban kis teljesítményü cuccok, ahol nem a legföbb szempont a "tökéletes" hangkép. Két fö oka van, amiért kellenek. Az egyik, hogy felvételnél ne kelljen döngetni a nagy cuccot, mert az "átszólhat" a felvételi helyiségbe. A másik, hogy a kisebb teljesítmény miatt jóval kevésbé fárasztóak hoszabb távon, ergo editálni, vagdalni stb sokkal parktikusabbak.

 

 

Persze a hangzatos "szakzsargon" miatt, a marketinges idióták a gyártóknál mindenre ráragasztanak mindent, hogy csábítóbb legyen az utca emberének. De ebbe most ne menjünk bele. A megfogalmazásomból látszik, hogy mondjuk Pistike otthoni stúdiójában ahol mondjuk van egy pár Mackie monitor, ott az számít mainfieldnek. Az Abbeyroad studióban meg mainfield és nearfield mellet van még vagy 3 másik rendszer is sokszor...aminek már nevet se adtak. :)

Legegyszerűbb, legjobb összefoglalás, szerény személyem is így gondolja, kategorizálja a moncsikat. Más jellegű magyarázat, kategóriába sorolás, az vagy okoskodás, vagy valóban marketingfogás. 

Link to comment
Share on other sites

A hangsugárzók hangzását az utak számától, a használt anyagok minőségén át egészen az elhelyezésükig sok minden befolyásolja. A nagyvilágban ez a sokféle hangsugárzó mind megtalálható a "fogyasztóknál". A stúdiós munka egyik célja a minél szélesebb fogyasztói réteg elérése, ergo cél, hogy lehetőleg minél több hangfalon minél jobb minőségben elérhető legyen a termék. Ha több hangsugárzón keresztül teszteled a termékedet, akkor nagyobb eséllyel fognak minél több rendszeren jól szólni.

A "kell" szó kicsit erős megfogalmazás, inkább, ha van mód rá, akkor célszerű több rendszert használni visszahallgatásra.

Link to comment
Share on other sites

A hangsugárzók hangzását az utak számától, a használt anyagok minőségén át egészen az elhelyezésükig sok minden befolyásolja. A nagyvilágban ez a sokféle hangsugárzó mind megtalálható a "fogyasztóknál". A stúdiós munka egyik célja a minél szélesebb fogyasztói réteg elérése, ergo cél, hogy lehetőleg minél több hangfalon minél jobb minőségben elérhető legyen a termék. Ha több hangsugárzón keresztül teszteled a termékedet, akkor nagyobb eséllyel fognak minél több rendszeren jól szólni.

A "kell" szó kicsit erős megfogalmazás, inkább, ha van mód rá, akkor célszerű több rendszert használni visszahallgatásra.

 

Köszi Tamás!

 

Az OK, hogy több félén meghallgatom és mindegyiken jól szól, akkor nem kell aggódnom, hogy másnál is tuti.

De most márkától, hangzástól függetlenül, miért van midfield és main monitor? 

A main monitor az amolyan leszakítom a fejed teljesítményű, koncertenhogyszólós? :) 

A midfield meg valami arany középút?

Link to comment
Share on other sites

Main monitorom soha nem volt, de egy sima közeltéri is simán szétcsapja a füled ha csak a hangerőről van szó.

 

Én a megoldást inkább abban keresném hogy a nagyobb hangfalba nagyobb mélysugárzót tudnak rakni ami tehermentesíti a középsugárzót. Viszont emiatt az egyes hangszórók távolabb esnek egymástól és felteszem hogy túl közelről hallgatva egyszerűen szétesne a hangkép.

Link to comment
Share on other sites

Szerintem rossz a  megközelítés. A stúdiók munkamódszereiben kell kereseni a titok nyitját:-)

A nagy hangfal nem jelent feltétlenül halláskárosodott hangmárnököt. 

Felvételre, szerkesztésre ritkán láttam használni a main monitorokat. Annál inkább akkor, amikor sound-ot csinálnak, kevernek és masterelnek.

Általábban akkor sem lobog az ember haja.

Szóval nem csak azért vesznek main monitorokat, mert sok a pénzük.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...