Jump to content
Ménemszól.hu

A mixing folyamat állomásai


Adam Burucs

Recommended Posts

Vannak más eljárások is. Pl. úgy hallottam, egyre többen csinálják úgy, hogy sokáig monoként használják a csatornákat, filtereken kompresszorokon át, majd ezután panorámáznak, reverbeznek és csak igazítanak az előző beállításokon. Így elég komolyan mono-kompatibilis lesz az eredmény.

Én csak mostanában próbálkozom ilyesmivel. 

(Lehet, hogy valamit összekeverek, egyre nehezebb a szemhéjam.) :-)

Link to comment
Share on other sites

mondjuk inkább hang(kép)tervezés (sound design) mint mixelés, de érdemes játszogatni a különféle pszichoakusztikai türkökkel is, jóféle összefoglaló itt : http://getthatprosound.com/hacking-your-listeners-ears-9-psychoacoustic-sound-design-tricks-to-improve-your-music/

 

Érdekes írás, csak nem teljesen értem a 3-at. Az pont ellentétes a kompresszálással és mégis hasonló (érzetre, hangosító) hatása van?

Link to comment
Share on other sites

Érdekes írás, csak nem teljesen értem a 3-at. Az pont ellentétes a kompresszálással és mégis hasonló (érzetre, hangosító) hatása van?

"Separation between instruments"

Ha pl. levágod a hegedűről az alját, nem fog szólni rajta a basszusgitár feleslegesen, tisztább lesz a hangképed. Miért lenne hangosító hatása, nem az a  célja. Különben se a hangosító hatás elérése a keverés - csak azért se mixing :) -  lényege.

Link to comment
Share on other sites

"Separation between instruments"

Ha pl. levágod a hegedűről az alját, nem fog szólni rajta a basszusgitár feleslegesen, tisztább lesz a hangképed. Miért lenne hangosító hatása, nem az a  célja. Különben se a hangosító hatás elérése a keverés - csak azért se mixing :) -  lényege.

 

Ezt biztos, hogy nekem akartad válaszolni?! :-)

 

Mástól is kérdezem:

"3. The Ear’s Acoustic Reflex

As mentioned in the introduction, when confronted with high-intensity stimulus – or as Brick Tamland from Anchorman would put it, ‘Loud noises!’ – the middle ear muscles involuntarily contract, which decreases the amount of vibrational energy being transferred to the sensitive cochlea (the bit that converts the sonic vibrations into electrical impulses for processing by the brain). Basically, the muscles clam up to protect the more sensitive bits.

The brain is used to interpreting the dynamic signature of such reduced-loudness sounds, with the initial loud transient followed by immediate reduction as the ear muscles contract in response, so it still senses ‘very loud sustained noise’.

This principle is often used in cinematic sound design and is particularly useful for simulating the physiological impact of massive explosions and high-intensity gunfire, without inducing a theatre full of actual hearing-damage lawsuits.

The ears reflex to a loud sound can be simulated by playing manually with the fine dynamics of the sounds envelope. For example, you can make that explosion appear super-loud by actually shutting down the sound artificially following the initial transient: the brain will interpret this as the ear responding naturally to an extremely loud sound – perceiving it as louder and more intense than the sound actually, physically is. This also works well for booms, impacts and other ‘epic’ effects to punctuate the drops in a club or electronic track.

The phenomenon is also closely related to why compression in general often sounds so exciting and can be used in it’s own way to simulate ‘loudness’… more on that below."

Szóval azt írja, hogy a hatása olyan érzetű lesz, mint ahogy a kompresszor hatását jellemzik, de azzal mégis ellentétes eljárás.

Vagy az a lényeg, hogy az ambient zaj, ami megszűnik és így előtérbe kerül (hangosabb lesz) a többi hirtelen?

Link to comment
Share on other sites

"Szóval azt írja, hogy a hatása olyan érzetű lesz, mint ahogy a kompresszor hatását jellemzik, de azzal mégis ellentétes eljárás.
Vagy az a lényeg, hogy az ambient zaj, ami megszűnik és így előtérbe kerül (hangosabb lesz) a többi hirtelen?"

 

Ez létezik, mint eljárás, de ez szerintem alapvetően nem keverési, hanem komponálási trükk. Amit természetesen a keverés során kell pontosan kimunkálni.

Olyasmire gondolok, hogy az ember nagyon rejtett, "koszosító", alattomos, kibogozhatatlan (de a zenébe illeszkedő) kis szőnyegeket kever be, és amikor ez elhallgat, akkor tisztul le, ugrik elő a fő téma, mint egy zenei hangsúly. Persze ezt a keverés során kell alapvetően "hallhatatlanná", de érzékelhetővé tenni. Ez független dallamom kívül lehet pl a főtéma párhuzamos sávon bekevert erősen effektezett verzója is, ami ha ellhallgat, akkor azonnal előjön a fő témának szánt sáv, mindenféle keverési csoda nélkül. De, még egyszer: ez alapvetően nem keverési, hanem komponálási trükk. Szerintem.

Link to comment
Share on other sites

 

Ezt biztos, hogy nekem akartad válaszolni?! :-)

 

Mástól is kérdezem:

"3. The Ear’s Acoustic Reflex

As mentioned in the introduction, when confronted with high-intensity stimulus – or as Brick Tamland from Anchorman would put it, ‘Loud noises!’ – the middle ear muscles involuntarily contract, which decreases the amount of vibrational energy being transferred to the sensitive cochlea (the bit that converts the sonic vibrations into electrical impulses for processing by the brain). Basically, the muscles clam up to protect the more sensitive bits.

The brain is used to interpreting the dynamic signature of such reduced-loudness sounds, with the initial loud transient followed by immediate reduction as the ear muscles contract in response, so it still senses ‘very loud sustained noise’.

This principle is often used in cinematic sound design and is particularly useful for simulating the physiological impact of massive explosions and high-intensity gunfire, without inducing a theatre full of actual hearing-damage lawsuits.

The ears reflex to a loud sound can be simulated by playing manually with the fine dynamics of the sounds envelope. For example, you can make that explosion appear super-loud by actually shutting down the sound artificially following the initial transient: the brain will interpret this as the ear responding naturally to an extremely loud sound – perceiving it as louder and more intense than the sound actually, physically is. This also works well for booms, impacts and other ‘epic’ effects to punctuate the drops in a club or electronic track.

The phenomenon is also closely related to why compression in general often sounds so exciting and can be used in it’s own way to simulate ‘loudness’… more on that below."

Szóval azt írja, hogy a hatása olyan érzetű lesz, mint ahogy a kompresszor hatását jellemzik, de azzal mégis ellentétes eljárás.

Vagy az a lényeg, hogy az ambient zaj, ami megszűnik és így előtérbe kerül (hangosabb lesz) a többi hirtelen?

Nem :)  ( A topic elején volt egy másik 3. pont, az vezetett meg, bocs.)

Link to comment
Share on other sites

"Szóval azt írja, hogy a hatása olyan érzetű lesz, mint ahogy a kompresszor hatását jellemzik, de azzal mégis ellentétes eljárás.

Vagy az a lényeg, hogy az ambient zaj, ami megszűnik és így előtérbe kerül (hangosabb lesz) a többi hirtelen?"

 

Ez létezik, mint eljárás, de ez szerintem alapvetően nem keverési, hanem komponálási trükk. Amit természetesen a keverés során kell pontosan kimunkálni.

Olyasmire gondolok, hogy az ember nagyon rejtett, "koszosító", alattomos, kibogozhatatlan (de a zenébe illeszkedő) kis szőnyegeket kever be, és amikor ez elhallgat, akkor tisztul le, ugrik elő a fő téma, mint egy zenei hangsúly. Persze ezt a keverés során kell alapvetően "hallhatatlanná", de érzékelhetővé tenni. Ez független dallamom kívül lehet pl a főtéma párhuzamos sávon bekevert erősen effektezett verzója is, ami ha ellhallgat, akkor azonnal előjön a fő témának szánt sáv, mindenféle keverési csoda nélkül. De, még egyszer: ez alapvetően nem keverési, hanem komponálási trükk. Szerintem.

Igen, én is így gondolom. Ezek szerint jól értem, hogy itt is erről van szó és nem valami másról? Thx. Így nem valami komoly ez a cikk ill. nagyon ritkán lehet találkozni gyakorlati, hasznos tanácsokkal ebben a témában. A net tele van hablattyal. :-S

Link to comment
Share on other sites

A net tele van hablattyal. :-S

nekem spec, a S.O.S mixeléssel kapcsolatos cikkei  http://www.cambridge-mt.com/MikeSenior.htm ( a Mixing Secrets For The Small Studio c. könyv is), meg talán a mixeléssel kapcsolatos Point Blank School adások voltak hasznosak

 

https://www.youtube.com/user/pointblankonline/search?query=Friday+Forum+Live+mixing

Link to comment
Share on other sites

nekem spec, a S.O.S mixeléssel kapcsolatos cikkei  http://www.cambridge-mt.com/MikeSenior.htm ( a Mixing Secrets For The Small Studio c. könyv is), meg talán a mixeléssel kapcsolatos Point Blank School adások voltak hasznosak

 

https://www.youtube.com/user/pointblankonline/search?query=Friday+Forum+Live+mixing

 

Ez a könyv nem rossz, az SOS meg inkább reklám, mint valami komoly magazin, bár ma ezt hívjuk magazinnak, ok. A Point Blank-ot már linkelted párszor és bele is néztem sok videójukba, nekem nem jön be. ;-) Azért kösz.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...