Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Artis


Tibusz83

Kérdés

Sziasztok!
Azért bátorkodtam, indítani a témát, hogy talán össze tudunk gyűlni páran, akik Artis-sal muzsikálnak, és esetleg tapasztalatokat, tudunk cserélni.
Imádom, ezt a hangszert, alapvetően, egyetlen egy problematikám van csak vele.

Aszongyák' színpadbarát Stage Piano, viszont ami borzasztóan idegesít, vagy csak én vagyok hülye hozzá, nem tudom, hogy lehet, azt megoldani, hogy a zónák hangszíneit, split, layer, társai realtimeban lehessen cserélni. Vagyis egyszerre használok mondjuk 3 zónát, de a nótán belül különböző hangszínek kellenek, és csak egy adott zónán szeretnék váltani. Na erre aszongya' az Artis: Mennyé' át Multi módba, azt editáljad, majd saveljed, mondom neki ok, de a zenekar már pár ütemmel arrébb jár...
Megoldás? Szerintetek? Vagy mégsem színpadi zongora?
 

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Valahogy azok a hangszerek emberbarátibb koncepció szerint működnek, és annyira rosszul se szólnak már (nyilván mihez képest!), szóval ott valahogy nem az van előtérben hogy a zenész előbb programtervező informatikussá váljon a hosszas hangszer fölé gőrnyedő órák gombnyomkodásai végett. Valami arany középút a workstationök kapcsán is jó lenne, ha már a Korgokat említettük, a Yamahákról nem is szólva!

 

Azt hiszem workstationok esetén nehéz lenne igazságot tenni és minden funkciót megfelelően kimunkálni mind élő, mindpedig elmélyülős, stúdiós munkastílusra. Az Artis-ban az a szép, hogy nem workstation, hanem Stage Piano, mégis a hangszínszerkesztésben workstation mélységű lehetőségeket kapunk. Az Artis persze lehetőséget ad rendkívül bonyolult hangszíneditálásra is, de nem kötelező belemennünk..., nem kell a hangszer kezeléséhez informatikussá válnunk, símán meg lehet élni a hangszeren meglévő hangszínekből is, a Multik kezelése pedig tényleg nem ördöngősség, azt szánták emberbaráti koncepciónak. Első nekifutásra szerintem nincsen olyan hangszer amit ne kéne megtanulni, megszokni, de ha a célszerűségnek megfelelően választunk, akkor nem lehet baj. A nagyobb baj talán kis hazánkban, hogy az ember nemigen teheti meg, hogy minden célra külön hangszert tartson..., ezért választ egy Workstationt, mert az tudja a legtöbbet és azt használná a kis házistúdióban is és élőben is a színpadon. Ezt a saját bőrömön tudom milyen… szinte reménytelen vállalkozás :) Megoldás az lehet, ha az ember az anyagi lehetőségeihez mérten tudatosan indul el két külön irányba (már amennyiban szó van egyáltalán arról, hogy valaki élőben is zenél, meg otthon is).

 

Nagyon irígylésreméltó, ha valaki tud tartani egy Artis-t élő zenélésre úgyhogy kitartást hozzá! :D

Link to comment
Share on other sites

Az igaz hogy alkalom adtán jól jöhet ha egy ilyen stage-szintiben is tud a használója mélyrehatóbban belenyúlni amibe akar, az effektektől a zongora lecsengésén át stb mert szerintem ez egyfelől igényességre utal. Persze vannak akik bőven beérik egy 8-10 fix hangos preset digizongival, ott is főként 1db zongorát használva, de ez sem feltétlen jelenthet igénytelenséget, egyszerűen más a célterület, a zeneirányzat, a művészi koncepció.

Az Artis használatijából nekem is feltűnt pár okosság, praktikum, funkció amit igyekeztek előtérbe helyezni a muzsikus érdekében. Nekem pl tetszett a skálázható potik ismérve is mint feljebb elhangzott és mondanék is egy gyors ellenpéldát erre. A Korg M50-ben pl. kitettek 4 akkord memória gombot, amire az égadta világon semmi szükség. Mennyivel értelmesebb lett volna ha helyette oktávváltó gomb vagy split/layer gomb kerül fel. Ezek úgymond általános mindennapi hasznosságú funkciók, amit nem nagy kunszt megvalósítani és pont ezeket látom az említett PA600-nál is. Oda meg kiteszik mert tudják hogy szükség van rá. Szóval nem elrugaszkodott dolgokra kell gondolni mikor a használhatóbb tervezést emlegetem és biztos vagyok ez a Kurzweilek esetén is tovább fokozná a felhasználói élményt ha ezek a szerkesztgetések jobban leegyszerűsödhetnének.

Délután 5 percet nyomogathattam egy Yamaha MOXF8-at. Ott is feltűnt már szerencsére hogy a split/layer készítések dedikált gombot kaptak a fedélzeten. A Motifoknál még ilyen nem volt. A lényeg a lényeg, ezek nem bonyolult dolgok amit egyszerűen nem lehetne megvalósítani bármelyik hangszernél is.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!
Valaki vágja az Artis sound ditor programot? Segítséget szeretnék kérni, mert már nagyon bementem az erdőbe.

Üres multi, beállítom a zónákat, címezném a slidereket, de mondjuk ha zóna hangerőt címzek, esze ágában sincs megcsinálni, csak írja hogy változik a Midi 7 üzenet 0-127 ig, de semmi nem történik. Az hogy effekteket beállítsak, megcímezzek, véletlenül sem találtam meg, csak az I potira egy master effekt aztán csüröge.. Az hogy a pitchkerék feléledjen, hiába van beállítva, esély nincs rá véletlenül sem. Vagy én vagyok vak, és nem látom a fátol az erdőt, vagy valami nem ok, ezzel a programmal, pedig, egyszerünek tűnne.

Link to comment
Share on other sites

Lehet az bug is fiatal hangszer révén nem ritka. Én megkérdezném az értékesítőt hogy nincs-e support a témában. Nem néphangszer egyenlőre az Artis, bár ha egy kutya a többi Kurzweillel talán külföldi fórumokon több résztvevőt találsz. A gépköny abszolút nem segített?

Link to comment
Share on other sites

Lehet az bug is fiatal hangszer révén nem ritka. Én megkérdezném az értékesítőt hogy nincs-e support a témában. Nem néphangszer egyenlőre az Artis, bár ha egy kutya a többi Kurzweillel talán külföldi fórumokon több résztvevőt találsz. A gépköny abszolút nem segített?

A gépkönyv nem ír a szoftverről semmit. Az lehet gond esetleg, hogy az op rendszert frissítettem régebben OSX 10.8-ról 10.9.3-ra azóta más program is csinál hülyeségeket, amiket eddig nem.

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

Azért bátorkodtam, indítani a témát, hogy talán össze tudunk gyűlni páran, akik Artis-sal muzsikálnak, és esetleg tapasztalatokat, tudunk cserélni.

Imádom, ezt a hangszert, alapvetően, egyetlen egy problematikám van csak vele.

Aszongyák' színpadbarát Stage Piano, viszont ami borzasztóan idegesít, vagy csak én vagyok hülye hozzá, nem tudom, hogy lehet, azt megoldani, hogy a zónák hangszíneit, split, layer, társai realtimeban lehessen cserélni. Vagyis egyszerre használok mondjuk 3 zónát, de a nótán belül különböző hangszínek kellenek, és csak egy adott zónán szeretnék váltani. Na erre aszongya' az Artis: Mennyé' át Multi módba, azt editáljad, majd saveljed, mondom neki ok, de a zenekar már pár ütemmel arrébb jár...

Megoldás? Szerintetek? Vagy mégsem színpadi zongora?

Szia!

Szerintem nagyon jó kis szinpadi cucc az Artis.

Én azt mondanám, hogy ne koncert közben szerkeszd a Multit. Előre készítsd el a Multikat akkor is ha csak az egyik zónán szeretnél váltani. Legyen minden variációra egy multid és élő szituációban csak váltani kell köztük adott pillanatban. Ha rutinosan csinálod, akkor egymás után mented le őket, hogy szám közben csak egyet kelljen léptetni akár lábpedállal.

Van hely bőven a hangszerben. Szerintem az is éri, ha ugyanazt többször lemented, mert mondjuk egy számban van versszak aztán refén, aztán megint versszak, így ahhoz hogy csak egyet kelljen léptetni fölfelé mindig, ugyanazt az összeállítást többször is le kellhet menteni. Így viszont gyors tudsz lenni élő helyzetben és minden szett a kezed alá dolgozik, és nem kell szám közben szerkesztened.

Link to comment
Share on other sites

Igen jó és általános kérdés is ez!!!

Ez az előbbi megoldás a régi matatós időket idézi mikor még kontrollerek se voltak nagyon a szintiken és akár buli közben is kurkásztak a szerencsétlen billentyűsök almenükben edit módban. :)

Persze voltak akik előre megírt sequencer programból nyomták a hangszínváltást megfelelő midi csatornákon, de azt is meg kellett csinálni előtte, meg közben észnél lenni hogy a szeki jó pillanatban induljon vagy váltson. Ebbe persze az a bénázás is belecsúszik ha gyorsan kell váltani, hogy hallani az előző hang elnémulását vagy az effektblokkok átállítódását.

Az a tapasztalatom, hogy leszámítva a Nord hangszereket ami full realtime, a legtöbb szinti v stage zongora, mint akár egy Roland RD is, az ilyen előre bedolgozós programok v "live set" koncepció mentén halad továbbra is. Nyomják a megabájtokat a hangszínekbe, a felhasználás v kezelhetőség pedig mit sem változik a praktikum előnyére ha gyorsan kéne nyúlni vmihez. Tehát előre kell editálgatni és mentegetni. Valahogy nincs az hogy pl kedvenc kategóriába 5-10 hangszín azonnal, 1-1 dedikált gombra elérhető legyen, ill ha van is ilyen lehetőség egy kis ügyeskedés árán, a split stb módban csere-berélni hangokat, nem egyszerű sosem. Addig persze hogy lemegy az aktuális nóta és a hangszínválasztás, áttekintés, próbálgatás dilemmáját még ide se sorolom, az külön mennyi időt igényel!

Úgyhogy nem tudom mi a hatékony és tökéletes megoldás az Artis esetén sem erre, de eleve talán a Kurzweileknek van a legelvadultabb kezelhetőségük, viszont a téma mint örök kérdés, most is aktuális.

Link to comment
Share on other sites

Tehát előre kell editálgatni és mentegetni. Valahogy nincs az hogy pl kedvenc kategóriába 5-10 hangszín azonnal, 1-1 dedikált gombra elérhető legyen,...

 

 

Én ezt a Kurzweil PC2-n úgy oldottam meg, hogy általános Multikat programoztam: kísérő, szóló, zongora, zengetett zongora, lágy orgona, kemény orgona, egy-két splitelt beállítás, fúvós stb. A front panelen ezekből 16 db érhető el azonnal egy gombnyomásra. Ez a 16 beállítás tökéletesen lefedte az összes igényemet ami egy koncerten felmerülhet, így egygombos, azonnali átállás volt bármiről bármire… és mint tudjuk a Kurzi jól is csinálja ezeket a váltásokat.

A kontrollerpotik felparaméterezhetősége Multinként teljesen eltérő lehet, így totál személyreszabott és maximális flexibilitás hozható létre szinpadi környezetre. Hogy csak egyetlen példát kiemeljek: az első tolópotira mindig hangerő funkciót programoztam, de nem 0 és 128 között, ugyanis a Kurziban meg lehet határozni az értékek alsó és felső értékét, illetve az offszet-et… így tehát nálam minden Multi esetében az első poti 100 és 128 között szbályozott, vagyis kisérő és szóló hangerő között egyetlen mozdulattal és nem kell eltalálgatni, hogy meddig kell tolni a potit. Ez csak egyetlen kényelmi megoldásom a sok közül. 

 

Ahogy nézem az Artis pont ugyanígy ezt a 16 regisztrációs lehetőséget tartalmazza. A helyedben ebben gondolkoznék Tibusz.

Link to comment
Share on other sites

Köszönöm, a válaszokat!
Sanszos, hogy Csaba tanácsát kell megfogadnom, csak az az alapvető probléma, hogy több zenekar, ipari mennyiségü nótát kell programozni, na de ez igazából, már csak a lustaság legyőzésének kérdése..
Az Artis elődje egy SP3X volt, ott nem volt ilyen problem. Minden zóna hangszíne realtimban volt kapcsolható, a Kurzweiles korszak előtt meg egy RD-500- at nyúztam sokáig, az meg egyszerü volt mint a faék. Vagyis, nincs más választás, át kell szokni a programozásra.
A Nord lehet Full realtime, de valahogy nem az én világom, hiába divathangszer, a Kurzweilben van valami ami a Nordban nincs meg, ezt igazából a Stagepianokra értem, de nyílván lehet ez csak az én elfogult véleményem.

Link to comment
Share on other sites

Igen ezek jó ötletek. Én persze általános dolgokat érintettem, nem tudtam hogy a Kurzik ilyen lehetőségeket biztosítanak, ez jó.

Más-más hangszereken az sem defacto hogy hangszínváltáskor némul-e a cucc vagy sem.

Ilyen realtime 16 gomb nekem a Yamahákról ismerős. Ott egyrészről ha már végigvizslatta vki a saját hangszerét és kigyűjtötte a legjobb soundokat, lehetett őket egymás mellé rendezni 16-osával és akár ezzel buli vagy banda szinten setupokat képezni.

Ugye az is jó kérdés hogy kinek kell 1000 hangszín egy hangszerben, ki tudja átlátni! Nem véletlen hogy stage pianoknál ez eddig nem nagyon volt ügy, az volt ami lényeges és semmi citera meg saxi, de ma szélesebb rétegek változatosabb igényeit kell kielégíteni, azért a bőség zavara itt is. Lehet persze törölni is (ahol lehet) a felesleges hangokat így több marad a sajátokra, de ahogy nézem itt is meló lesz az embernek összerakni amit szeretne, viszont ezek szerint a zónák kezelését támogatja rugalmasan a Kurzi.

Ilyen téren valóban jó ötlet ha néhány sablon beállítást csinálunk erre-arra és folyamatosan ezekből lehet később új variációkat menteni.

Ehhez viszont tényleg az kell hogy nagyjából már ismerje előtte az ember a best soundokat amiből válogathat, megúszni nem nagyon lehet enélkül. Azért ilyen vasakra az ember sztem szívesen kell áldozzon szabadidőt, mert ha egy Casio lenne ott érthető volna a "lustaság"! ;)

Link to comment
Share on other sites

Üdv! :) Kipróbáltam most valós időben a hangszín váltogatást, és nekem nem volt vele bajom. Annyit mindenképpen én is megtettem, hogy afféle template-eket felprogramoztam, meg nagyjából ésszerűen helyeztem el a zónákat, de onnan a hangszínváltás nem igényel különösebb agyalást. Én úgy csináltam, hogy split, vagy layer-szerű multit csináltam, ezeket Multiban. A multi módban az EDIT gomb megnyomásakor egyből a programválasztó mezőre visz a menü, itt akár a kategóriák alapján, vagy csak simán a tekerővel tudsz hangszínt változtatni, és a ZONE funkciógombot nyomogatva tudsz ugrálni a zónák között. Én általában annyit teszek, hogy kényelmes helyen split-elek, és fejből tudom, hogy az első kettő zóna mondjuk az upper, az alsó kett meg max a lower részhez tartozik. A kontrollereket is be lehet könnyen állítani, de azt tényleg célszerű előre. Hangszínt váltani multiban egyébként PONT könnyebb az Artis-ban, mint mondjuk a Nord Stage-ben. Eleve a Stage-nél az "egyéb hangszínek" (ami nem zongora/orgona) az a samplerben van (vagy a szintiből kikeverve). A sampler modulban pedig csak számok vannak, nincsenek kategóriák, és presetek, mindent fel kell előre programozni. Nincs ezeknek a hangszíneknek (mintáknak) előre megadott effektjük, még fix burkológörbéjük sincs, és szűrő sem. De mindkettő zseniális stage hangszer ezektől függetlenül.  

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok

 

Én nem rég vettem egy Artist és nagyon tetszenek a hangszínei viszont egyáltalán nem jövök rá hogyan kell kezelni. Pár kérdéssel fordulnék néha tapasztalt kollegákhoz,kérlek segítsetek megértenem a hangszert.

Első lépésben a legfontosabb splitelést nem tudom megcsinálni. Szeretném 4 felé "vágni" a hangszert,de rendszeresen csak ketté tudom osztani,mert amint tovább osztanám az előző hangszínre teszi rá az újabb hangszint és ez már a layer funkció lenne,viszont én szétosztani szeretném a billentyűzetet.

kérlek segítsetek ebben.

 

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok

 

Én nem rég vettem egy Artist és nagyon tetszenek a hangszínei viszont egyáltalán nem jövök rá hogyan kell kezelni. Pár kérdéssel fordulnék néha tapasztalt kollegákhoz,kérlek segítsetek megértenem a hangszert.

Első lépésben a legfontosabb splitelést nem tudom megcsinálni. Szeretném 4 felé "vágni" a hangszert,de rendszeresen csak ketté tudom osztani,mert amint tovább osztanám az előző hangszínre teszi rá az újabb hangszint és ez már a layer funkció lenne,viszont én szétosztani szeretném a billentyűzetet.

kérlek segítsetek ebben.

Szia!

A Split funkciónak épp ez a lényege, hogy ketté osztja a billentyűzetet bal és jobb kézre.

Ha jobban fel szeretnéd darabolni, akkor a Multi üzemmódot kell megszerkeszteni, abban tudsz 4 zónával garázdálkodni.

Link to comment
Share on other sites

Szia!

A Split funkciónak épp ez a lényege, hogy ketté osztja a billentyűzetet bal és jobb kézre.

Ha jobban fel szeretnéd darabolni, akkor a Multi üzemmódot kell megszerkeszteni, abban tudsz 4 zónával garázdálkodni.

szia Csaba

köszönöm,hogy reagáltál a kérdésfeltevésre.

Na hát pont ez az,ezt,hogy kell megcsinálni,mert a kettéosztást értem aztán mikor  a multi üzemmódban,egy már előre megszerkesztett,kettéosztott hangot szeretnék hozzárendelni nem ismeri fel. ha pedig egy sima hangot szeretnék hozzá tenni a másik hangra teszi rá és nem tisztán adja be a billentyűzet egyik negyedére.

kicsit részletesebb segítséget,ha tudnál adni nagyon megköszönném.

Link to comment
Share on other sites

...

Na hát pont ez az,ezt,hogy kell megcsinálni

Én ugyan nem értek a Kurzweilekhez, de a kezelési utasítása szerint a 3/18-as "oldalon" illetve a 7/6 oldaltól a teljes 8. fejezeten át világosan leírja, részletezi, ábrákkal illusztrálja amit szeretnél! Esetleg magyar nyelvűt nem kaptál hozzá? Elég követhetőek sztem ez alapján is a teendők, de való igaz hogy a Kurzi download szekciójában ugyanígy fellelhető Keyboard magazin tesztjében ezeket a szerkesztési műveleteket említik többekközt negatívumként az Artisszal kapcsolatban.

Esetleg keresd fel az üzletet ahol vetted ha így sem megy amit szeretnél!

Link to comment
Share on other sites

szia Csaba

köszönöm,hogy reagáltál a kérdésfeltevésre.

Na hát pont ez az,ezt,hogy kell megcsinálni,mert a kettéosztást értem aztán mikor  a multi üzemmódban,egy már előre megszerkesztett,kettéosztott hangot szeretnék hozzárendelni nem ismeri fel. ha pedig egy sima hangot szeretnék hozzá tenni a másik hangra teszi rá és nem tisztán adja be a billentyűzet egyik negyedére.

kicsit részletesebb segítséget,ha tudnál adni nagyon megköszönném.

Artisom sajnos nincs, annak a menüjét részleteiben nem tudom idézni, de volt három Kurzweilem. A lényeg, hogy a multi módban az egyes zónákat be kell bekapcsolni... Ha egyszer nyomod meg a poti fölött lévő zóna kapcsolót, akkor kijelölöd, ha kétszer, akkor be is kapcsolod... Ha mind a négy zónát bekapcsolod, akkor egymáson lesznek a hangszínek, ezért az egyes zónáknak be kell állítani a keyboard zónájukat. Tehát egy gombnyomással ráállsz arra a zónára, amelyiket szerkeszteni akarod, menüben megkeresed a keyboard zóna alsó és felső paraméterét, így tudod beállítani, hogy melyik hangszín melyik szakaszon szóljon. Ezt mind a négy zónán egyedileg be tudod állítani.

Link to comment
Share on other sites

Na, mostmár letöltöttem a Manualt is. Szóval behívsz egy Multi-t amit szerkeszteni fogsz, megnyomod az EDIT gombot, ekkor feljönnek az editálható almenük. Az alsó sorban kiválasztod a KEYS fület és már látni is fogod a Low Key és a Hiigh Key paramétereket, ezzel tudod beállítani, hogy az aktív zónának hol kezdődjön az alsó hangja és hol érjen véget a fölső. Azt hogy melyik az aktív zóna, azt a kijelző tetején látod: pl. 1/4, azaz a 4 zónából az első van kiválasztva. Váltani köztük pedig a potik fölötti négy zóna-kapcsolóval tudsz. Természetesen azok a zónák szólnak (vannak bekapcsolva), amelyikeknek ég a LED-je.

 

​Ezen elvek mentén tudod a többi lapon is áttekinteni és szerkeszteni a paramétereket. Egyébként ez nem annyira ördöngős… igaz szerkesztgetni kell, de szerintem haladósabb mint például egy KORG-nál a COMBI szerkesztése, mert a KORG-okat nagyon fel kell készíteni koncert előtt és nehéz belenyúlni koncert közben… vagy legalábbis nem túl biztonságos..., ugyanakkor ezekben a Kurzweil Multikban azért műsor közben is lehet biztonsággal változásokat előidézni, vagy zónán belül akár hangszínt váltani.

 

​A Program-hangszín szerkesztése az más tészta… az tényleg bonyi, abba nem lehet belemenni koncerten, vagy legalábbis nagyon profin tudni kell hogy hova kell nyúlni.

Link to comment
Share on other sites

Na persze szép bűvészmutatvány buli közben nekifogni hangszínt szerkeszteni! :)

Való igaz, a workstationökben hülye mód van kitalálva ez a menüzgetés. Van egy ismerősömnek kis olcsó PA600-as Korg "lagzilajcsi" hangszere, meg egy Roland G70. Mondjuk ott is megcsinálja előre a setupokat a srác, de ott tényleg menet közben is 1-2 gombnyomás hangszínt cserélni, beállítani. Valahogy azok a hangszerek emberbarátibb koncepció szerint működnek, és annyira rosszul se szólnak már (nyilván mihez képest!), szóval ott valahogy nem az van előtérben hogy a zenész előbb programtervező informatikussá váljon a hosszas hangszer fölé gőrnyedő órák gombnyomkodásai végett. Valami arany középút a workstationök kapcsán is jó lenne, ha már a Korgokat említettük, a Yamahákról nem is szólva!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...