Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Sample Rate


Qstrobe

Kérdés

Sziasztok!

 

Mostanaban sokat olvastam sample rate-el kapcsolatos iromanyokat. Lenyegeben nem sokat foglalkoztam komolyabb felvetellel, csak amolyan "in the box" zenekeszitessel, igy eddig nem tartottam fontosnak a temat. Tehat adott egy RME hangkartya amely kepes 192kHz mintavetelezesi frekvenciat teljesiteni. Eddig ugy gondoltam, hogy ennek csak akkor kell jelentoseget tulajdonitani, ha felveszek egy gitart, szintit, barmit es szerepet jatszik az A/D konverzio. Ez tiszta nagyjabbol.

 

Mi van abban az esetben, ha nem rogzitek semmilyen kulso HW-t, csak szoftverhangszereket es hangmintakat hasznalok a projectben? Ilyen esetben van ertelme magasabb sample rate-et alkalmazni?

Csak, hogy erteheto legyen sima mezei zenekrol van szo, melyek mp3 vagy CD formajaban fognak vegul megjelenni es 44.1kHz 16bit lesz a vege. Hasznalok egy-ket olyan plugint (pl.: Cytomic The Glue compressor) amelyen belul lehet oversamplinget is allitani. Van ertelme a hangkartyamat 48kHz vagy 96kHz-re beloni es igy inditani el egy project file-t a DAW-ban, majd a vegeredmenyt 48kHz avagy 96kHz-ben exportalni es egy erre megfelelo szoftverrel visszakonvertalni a szabvanyos formatumba? Egy-ket forumon (de nem olyan jok, mint ez haha) azt irta egy-ket veteran, hogy az oversampling miatt jobbak lesznek a magasabb frekvenciak. Ugyanakkor Cubase-ban peldanak okakent ha a sample rate 48kHz akkor minden beimportalt audio sample el lesz tosszantva, mivel azok nagy altalanossagban mind 44.1-en vannak lekeverve. Ellenben szamit ez, jobb lesz ettol a vegeredmeny minosege valoban akkor is, ha csak szoftvereket hasznalok? Ha tenyleg erdemes magasabb SR-t hasznalni akkor is, ha csak szoftverszintikkel es hangmintakkal dolgozok, akkor el tudja nekem valaki magyarazni mi ennek a helyes modja?

 

Koszonom a valaszado ifjak segitseget!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 61
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

A reaper tud olyat,hogy kihasználja az oversamplinget mixnél is. Pl voxengo plug-in-eknél.

értelmetlen Silk szerint is 441 fölé menni.

Viszont ha a gitárt , dobot, stbstb 176.4-en vetted fel, akkor rengeteget számít a sr diffi. pl az attackeknél,mert az a legösszetettebb hang, főleg doboknál. Aztán ha effektezel 176.4-en akkor jobb lesz a végeredmény. Viszont ha a végcél nem analog, vagy SACD, vagy valami brutális felbontású flac , akkor elvész az az extra, amit "tud".

De minden csak akkor számít rengeteget, mégegyszer, ha szélsőségesen avatkozol be, ill sokat effektezel, ekkor lesz ugye tartalék, mint pl a nagy digitális keverőpultokban.

 

Ez persze eddig csak matek. Pár %-os különbségekről beszélünk.

 

A valóság az, akárki akármit hazudik, akár jószandékkal is,hogy feeling szempontjából, márpedig a zene érzést kihozni hivatott, akkor lesz a legjobb a végeredmény, ha nagyon jó minőségű maga a hangszer amit felveszel, (magyarul jó az akusztikája, jól szól, jó anyag stb) jók az artikulációk (ügyes a zenész), illetve persze a hangszerelés is okos összhangzattanilag.

 

Persze... ebben nincs akkora biznisz, így tele van a net "okosságokkal", pedig pl egy weiss konvertert igen csak ritka esetben lehet tényleg kihasználni, hallhatóan, és úgy hallhatóan,hogy nem csak MÁS, hanem mondjuk jobb is, sokkal.. 

Link to comment
Share on other sites

"Mondjuk a Cubase így is csak 0.04dB különbséget mutat peak-re"

 

Készre masterelt zenével csináld. Akár úgy hogy egy kész CD-t visszahúzol -3-ra és utána átrakod 48-ra.

Minél sűrűbb a zene és minél hangosabbra van masterelve, annál nagyobbak lesznek az eltérések pluszban.

 

ezért kell mindig 32 biten exportálni.. vagy nem 44.1-re masterelni, amikor 48 a cél, és akkor sosem kerulsz olyan helyzetbe, hogy egy -0,1dB-ig érő zenét át kell rakni 48ba

Link to comment
Share on other sites

A 32 bit semmit nem old meg. Ennek egyszerűen nem így kellene működni.

Az eredeti hangerőt nem volna szabad túllépnie.

És mint mondtam, cseszheted a végcélt amikor pl. CD/DVD koncertanyagot csinálsz,

mert az egyik 44, a másik meg 48.

A megoldás természetesen az, hogy még mastering előtt kell átkonvertálni,

de hát ezt már régen megoldhatták volna szerintem, hogy ne kelljen ezennel szarakodni.

Link to comment
Share on other sites

A reaper tud olyat,hogy kihasználja az oversamplinget mixnél is. Pl voxengo plug-in-eknél.

értelmetlen Silk szerint is 441 fölé menni.

Viszont ha a gitárt , dobot, stbstb 176.4-en vetted fel, akkor rengeteget számít a sr diffi. pl az attackeknél,mert az a legösszetettebb hang, főleg doboknál. Aztán ha effektezel 176.4-en akkor jobb lesz a végeredmény. Viszont ha a végcél nem analog, vagy SACD, vagy valami brutális felbontású flac , akkor elvész az az extra, amit "tud".

De minden csak akkor számít rengeteget, mégegyszer, ha szélsőségesen avatkozol be, ill sokat effektezel, ekkor lesz ugye tartalék, mint pl a nagy digitális keverőpultokban.

 

Ez persze eddig csak matek. Pár %-os különbségekről beszélünk.

 

A valóság az, akárki akármit hazudik, akár jószandékkal is,hogy feeling szempontjából, márpedig a zene érzést kihozni hivatott, akkor lesz a legjobb a végeredmény, ha nagyon jó minőségű maga a hangszer amit felveszel, (magyarul jó az akusztikája, jól szól, jó anyag stb) jók az artikulációk (ügyes a zenész), illetve persze a hangszerelés is okos összhangzattanilag.

 

Persze... ebben nincs akkora biznisz, így tele van a net "okosságokkal", pedig pl egy weiss konvertert igen csak ritka esetben lehet tényleg kihasználni, hallhatóan, és úgy hallhatóan,hogy nem csak MÁS, hanem mondjuk jobb is, sokkal.. 

 

 

na miaz ki pontozta le? valaki meg tudja indokolni, vagy rogton rávághatom,hogy túl sok olyat irtam ami valakinek lelkileg sok? esetleg valami ovodás , tudáskontraszttól írigy szakmai féltős hatalmi harc?? :))))))) Utóbbira tippelnék. :D

Ez volt az utolsó kommentem itt!  Diétás a hozzáállásotok  - (Pár kivétellel persze, pl NeoC stb)

Link to comment
Share on other sites

Látom valami lángész az összes értelmes hozzászólás lepontozta.

Gratulálok!

Mondjuk ilyenkor azért közbeléphetnének az adminok szerintem, mert ennek így semmi értelme.

Egyetértek!

Ilyenkor is közbeléphetnének, meg amikor valaki alpári módon személyeskedik stb..Ez az oldal nem arra van, hogy bizonyos személyek itt éljék ki a vad nézeteiket. Lehet vitatkozni, de csak normál kereteken belül.

Link to comment
Share on other sites

Szokás szerint visszakorrigáltam a láthatóan nicknévnek szóló lepontozásokat, de kezd kissé unalmassá válni, valóban...:/

 

ADMINOK:

 

Lehetne olyat, hogy csak felfelé pontozhatunk az értelmes hozzászólások esetén?

 

A lefelének semmi értelme nincs, mert vagy kijavítjuk kommentként, ha szakmai blődség (és erre lehet pluszt adni...), vagy lecsesszük, ha köcsög az illető. (és erre is lehet pluszt adni..:D) Vagy jelezzük, hogy esetleg írjon "magyarul". De csak úgy komment nélkül nyomni egy minuszt, ha valaki, vagy valakinek a véleménye, vagy valaki véleményének a fogalmazásmódja nem szimpi, az inkorrekt lehetőség.

 

Én faragnék ennyit ezen az oldalon, hogy kicsit jobb legyen a hangulat, mert néhány droid fertőzi ezt az egészet. Annál meg többet ér. Sok munkátok van benne, nem hagynám szétb@szni...

Link to comment
Share on other sites

Igen, ez elég tróger dolog így.

Szerintem is teljesen felesleges a lefelé pontozás.

Bőven elég, a felfelé, ha valaki hasznosat mond.

Nekem álmomban sem juta eszembe lefelé pontozni, akármilyen hülyeséget is ír valaki.

Azt úgyis megbeszéljük.

Ez szimpi dolog, erre kaptál tőlem egy pontot! :thumbsu: 

Link to comment
Share on other sites

Szerintetek  a 44.1 24 bit helyett érdemes 32 biten dolgozni? Tudom, hogy 24 bit a felvétel, de lehetőségként már a régi softok is engedték a projecteknél ezt a beállítást.

 

Silk szerint a Dinamika veszteséget alig hallod meg, és ha elkezdesz valami bit gyilkossal redukálni, tényleg nem lesz annyira hallhatoan zenei veszteség. Sample rate butulást azért jobban meghallod.

 

Viszont nézd meg pl az EMU(lator) samplerét, eléggé 441 alatt van, mégis nagyon jol szol, a bitrol ne is beszéljunk, - jok a hangszerek. Persze ha szélsőségesen effektezel, jönnek a problémák azt tegyük hozzá.

Ettől függetlenül igenis érdemes 32 biten dolgozni, nem értem Töfit miért mondja,hogy nem!

Mégpedig azért mert akkor nincs dinamikaveszteség,több a tartalék.Effektezés előtt sokat számít.Effektezés után végülis mindegy. Legalábbis sokkal jobb lesz a reverb, side chain, fázis (!!!), ha nem veszítesz dinamikát, és nem kell mindig  normalizálva exportálni, akármilyen halkan kitolhatsz akármit.

A vinyó meg bírni fogja, nekem lazán bír akárhány polifoniát 64-es bufferrel a retina macbook pro. közel 7-800 mb/s-es read-re képes majdnemhogy zero hard disk (találati) latency mellett. 

 

Egy PCIe SSD meg nem olyan drága manapság 256 GB-on simán elvan az ember, ha kiexportálja a jó hangszereket, a bénákat meg kukázza.

Ehhez még tört kontakt sem kell, maradhatsz jogtiszta, (sok patchbe nem nyulhatsz bele), egyszeruen egy sampling progival (pl extreme sample konverter) lemented a jobb artikulációkat, a béna round robin sampleket meg kidobod a szemetesbe.

 

Máris elférsz 256 GB-on. Szelektáln kell szűrni, kukázni, ennyi a trükk. Ha meg 50 sávon dolgozol mert filmzenét írsz freezelni kell.

 

Emmellett a mély frekvenciáknál oda kell figyelni arra,hogy ne legyen kollerációs gubanc(fázis para).

Erre van egy jó program, sound radix - pi, ez sokkal fontosabb még a smaple ratenél is, hiszen ha kioltják egymást a mélyek, akkor összezuhan a mixed tobb sávnál, nem vághatsz állandóan mélyeket mindenhol, vagy ha persze van időd szétbonthatod a hangszereket monofónra és megcisnálhatod egyesével,hogy a membrán ugyanakkor (kb ugyanakkor) sűrítse, ritkítsa a levegőt a szobádban az időben haladva egy lábdob, bass, mélyvonós, mélygitár stb esetén;) és ne öljék meg egymást.

Link to comment
Share on other sites

A 32 bit float általában azért nem kell, mert ha felvételnél el van baszva a jelszint, akkor ettől sem lesz jobb,

mivel ebben ugyanaz a 24 bit integer adat van tárolva, amit a konverter beküldött.

Ha meg processzálunk valamit, akkor szintén nem  kis, alig látható jelszinten érdemes csinálni, hanem

rendesen kivezérelve. Így nincsen semmiféle veszteség. A normálizáláshoz ennek semmi köze sincsen.

Az nyilván mindig veszteséges.

Az hogy a keverő jelútjai 32 bitesek, az egy másik történet, ott természetesen nagyon kell.

Más helyre sem nagyon érdemes 32-eset küldeni keverni, vagy masterelni,

mert vagy tudják olvasni,  vagy nem, ugyanis csak félig-meddig szabványos, így többféle van belőlük.

Persze sehová se -50 dB-les fájlokat küldjünk, mert az gáz.

Ha valaki nagyon kicsi jelszinten akar tárolni dolgokat, akkor érdemes használni.

Pl. ha valaki nem a keverő projectet akarja archiválni, hanem magát a keverést kisávolni.

Arra pl. jó, mert ott nyilván lehetnek kis jelszintek is.

Link to comment
Share on other sites

A véleményem az: többöl, több is marad, legyünk igényesek, és rakjuk a fel a lécet/s.ratet. De meg kell mondanom szaros 128kbps-es mp3-ba gagyi grabberrel konvertált zenét is hallottam, ami jól "ki volt" keverve és nagyon jól szólt! Tehát ez a s.rate mint már végtermék 44.1khz 16bit megfelel, broadcastra szerintem 48khz 88.2kHz nál több nem kell, még videóra sem. DAW-on belül 24Bit 44.1 khz-et használok szinte az esetek 99%-ban. Ha meg konvertálni kell már a bounceolt anyagot ami évek óta beváll stanalone softver: a dBpowerAMP, és a Extreme Sample Converter...

Link to comment
Share on other sites

Egyébként nincsen megfelelő professzionális algoritmus mintavételezési ráta konverzióra? Elvben valami olyan feladat van hogy meg kell keresni 44100 és 48000 legkisebb közös többszörösét, arra upsampling, majd downsampling a másikra. Vagy DSD-t kell csinálni és újra PCM-et, Kitudja mi mennyi kárt okoz.

Link to comment
Share on other sites

Leszedtem 2 Saracon-t is, ha jól emlékszem alapértelmezésben -0.2dB gain volt konvertálásnál, ez mondhat valamit a pontosságáról. Sajnos mind a kettő a konvertáláskor kifagyott, így Logiccal meg Apogee UV22HR ditherrel konvertáltam le a "túl jó" felvételeket hogy faternak ki lehessen írni CD-re.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...