Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Sample Rate


Qstrobe

Kérdés

Sziasztok!

 

Mostanaban sokat olvastam sample rate-el kapcsolatos iromanyokat. Lenyegeben nem sokat foglalkoztam komolyabb felvetellel, csak amolyan "in the box" zenekeszitessel, igy eddig nem tartottam fontosnak a temat. Tehat adott egy RME hangkartya amely kepes 192kHz mintavetelezesi frekvenciat teljesiteni. Eddig ugy gondoltam, hogy ennek csak akkor kell jelentoseget tulajdonitani, ha felveszek egy gitart, szintit, barmit es szerepet jatszik az A/D konverzio. Ez tiszta nagyjabbol.

 

Mi van abban az esetben, ha nem rogzitek semmilyen kulso HW-t, csak szoftverhangszereket es hangmintakat hasznalok a projectben? Ilyen esetben van ertelme magasabb sample rate-et alkalmazni?

Csak, hogy erteheto legyen sima mezei zenekrol van szo, melyek mp3 vagy CD formajaban fognak vegul megjelenni es 44.1kHz 16bit lesz a vege. Hasznalok egy-ket olyan plugint (pl.: Cytomic The Glue compressor) amelyen belul lehet oversamplinget is allitani. Van ertelme a hangkartyamat 48kHz vagy 96kHz-re beloni es igy inditani el egy project file-t a DAW-ban, majd a vegeredmenyt 48kHz avagy 96kHz-ben exportalni es egy erre megfelelo szoftverrel visszakonvertalni a szabvanyos formatumba? Egy-ket forumon (de nem olyan jok, mint ez haha) azt irta egy-ket veteran, hogy az oversampling miatt jobbak lesznek a magasabb frekvenciak. Ugyanakkor Cubase-ban peldanak okakent ha a sample rate 48kHz akkor minden beimportalt audio sample el lesz tosszantva, mivel azok nagy altalanossagban mind 44.1-en vannak lekeverve. Ellenben szamit ez, jobb lesz ettol a vegeredmeny minosege valoban akkor is, ha csak szoftvereket hasznalok? Ha tenyleg erdemes magasabb SR-t hasznalni akkor is, ha csak szoftverszintikkel es hangmintakkal dolgozok, akkor el tudja nekem valaki magyarazni mi ennek a helyes modja?

 

Koszonom a valaszado ifjak segitseget!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 61
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

"Egyepkent az egesz szamu tobbszoros fölösleges lenne nem használnának upsamplinget egyes pluginek lasd UAD."

 

Természetesen nem az upsampling feleslegességére gondoltam, ami nyilvánvalóan nagyon fontos, hanem az egész számú többszörösre.

Tehát, hogy sokak szerint frekvencia konverziónál minőség szempontjából tökmindegy, hogy pl. 88.2-ből, vagy 96-ből csinálsz 44.1-et.

Link to comment
Share on other sites

A reaper tud olyat,hogy kihasználja az oversamplinget mixnél is. Pl voxengo plug-in-eknél.

értelmetlen Silk szerint is 441 fölé menni.

Viszont ha a gitárt , dobot, stbstb 176.4-en vetted fel, akkor rengeteget számít a sr diffi. pl az attackeknél,mert az a legösszetettebb hang, főleg doboknál. Aztán ha effektezel 176.4-en akkor jobb lesz a végeredmény. Viszont ha a végcél nem analog, vagy SACD, vagy valami brutális felbontású flac , akkor elvész az az extra, amit "tud".

De minden csak akkor számít rengeteget, mégegyszer, ha szélsőségesen avatkozol be, ill sokat effektezel, ekkor lesz ugye tartalék, mint pl a nagy digitális keverőpultokban.

 

Ez persze eddig csak matek. Pár %-os különbségekről beszélünk.

 

A valóság az, akárki akármit hazudik, akár jószandékkal is,hogy feeling szempontjából, márpedig a zene érzést kihozni hivatott, akkor lesz a legjobb a végeredmény, ha nagyon jó minőségű maga a hangszer amit felveszel, (magyarul jó az akusztikája, jól szól, jó anyag stb) jók az artikulációk (ügyes a zenész), illetve persze a hangszerelés is okos összhangzattanilag.

 

Persze... ebben nincs akkora biznisz, így tele van a net "okosságokkal", pedig pl egy weiss konvertert igen csak ritka esetben lehet tényleg kihasználni, hallhatóan, és úgy hallhatóan,hogy nem csak MÁS, hanem mondjuk jobb is, sokkal.. 

Link to comment
Share on other sites

"Mondjuk a Cubase így is csak 0.04dB különbséget mutat peak-re"

 

Készre masterelt zenével csináld. Akár úgy hogy egy kész CD-t visszahúzol -3-ra és utána átrakod 48-ra.

Minél sűrűbb a zene és minél hangosabbra van masterelve, annál nagyobbak lesznek az eltérések pluszban.

 

ezért kell mindig 32 biten exportálni.. vagy nem 44.1-re masterelni, amikor 48 a cél, és akkor sosem kerulsz olyan helyzetbe, hogy egy -0,1dB-ig érő zenét át kell rakni 48ba

Link to comment
Share on other sites

A 32 bit semmit nem old meg. Ennek egyszerűen nem így kellene működni.

Az eredeti hangerőt nem volna szabad túllépnie.

És mint mondtam, cseszheted a végcélt amikor pl. CD/DVD koncertanyagot csinálsz,

mert az egyik 44, a másik meg 48.

A megoldás természetesen az, hogy még mastering előtt kell átkonvertálni,

de hát ezt már régen megoldhatták volna szerintem, hogy ne kelljen ezennel szarakodni.

Link to comment
Share on other sites

A reaper tud olyat,hogy kihasználja az oversamplinget mixnél is. Pl voxengo plug-in-eknél.

értelmetlen Silk szerint is 441 fölé menni.

Viszont ha a gitárt , dobot, stbstb 176.4-en vetted fel, akkor rengeteget számít a sr diffi. pl az attackeknél,mert az a legösszetettebb hang, főleg doboknál. Aztán ha effektezel 176.4-en akkor jobb lesz a végeredmény. Viszont ha a végcél nem analog, vagy SACD, vagy valami brutális felbontású flac , akkor elvész az az extra, amit "tud".

De minden csak akkor számít rengeteget, mégegyszer, ha szélsőségesen avatkozol be, ill sokat effektezel, ekkor lesz ugye tartalék, mint pl a nagy digitális keverőpultokban.

 

Ez persze eddig csak matek. Pár %-os különbségekről beszélünk.

 

A valóság az, akárki akármit hazudik, akár jószandékkal is,hogy feeling szempontjából, márpedig a zene érzést kihozni hivatott, akkor lesz a legjobb a végeredmény, ha nagyon jó minőségű maga a hangszer amit felveszel, (magyarul jó az akusztikája, jól szól, jó anyag stb) jók az artikulációk (ügyes a zenész), illetve persze a hangszerelés is okos összhangzattanilag.

 

Persze... ebben nincs akkora biznisz, így tele van a net "okosságokkal", pedig pl egy weiss konvertert igen csak ritka esetben lehet tényleg kihasználni, hallhatóan, és úgy hallhatóan,hogy nem csak MÁS, hanem mondjuk jobb is, sokkal.. 

 

 

na miaz ki pontozta le? valaki meg tudja indokolni, vagy rogton rávághatom,hogy túl sok olyat irtam ami valakinek lelkileg sok? esetleg valami ovodás , tudáskontraszttól írigy szakmai féltős hatalmi harc?? :))))))) Utóbbira tippelnék. :D

Ez volt az utolsó kommentem itt!  Diétás a hozzáállásotok  - (Pár kivétellel persze, pl NeoC stb)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...