Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Romulus

Kérdés

Üdvözlet!

Előszó: A fórumot végiglapozva nem találtam még ilyen összegző topikot a témával kapcsolatban. Persze akadnak hasonló foszlányok, de gondoltam nyitok egy új topikot, ha már van ilyen fórum- remélem nem köveznek meg érte, ha igen törölhető, de úgy hiszem sokaknak hasznos lehet.

A topic témája a mixing/mastering, mintahogyan az a címéből remekül ki is derül. Arra lennék kíváncsi ki milyen Dawot ajánlana, milyen plugineket használtok, mely vasakra esküsztök, ki milyen chaint használ, kinek mi a megfelelő headroom stbstb..

kinek mit jelöl maga mastering? és kinek mit jelent végső final mix?

Én lényegében törekszem a sosemlehetötkéletes mixre és EQ-COMP-LIMITER láncot használok.
kb 3db headroom-mal.

Waves pluginokat és Trackset cuccokat használok. Esetleg bármilyen alternatíva?
Uad kártyával kapcsoaltos tapasztalatok?melyiket érdemes?

egyelőre ennyi jut eszembe, ha esetleg a topiknak van létjoga akkor természetesen írok még ide konkrétabbakat, esetleg ábrák printscreenek stb.

jöhetnek ide videók is+bármilyen anyagok.
Ha lesz itt élet lesz aktivitás.

ÁVE!

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 254
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

"A Nexust felejtsd el. 128-256kbit-es sample-k mozognak ki belőle."

 

Az vicces. És ezt honnan lehet tudni amúgy?

A bővítmények is ilyen ótvarok, vagy csak a gyári presetek?

Szoktam keverésre kapni Nexusból jövő sávokat is és nem mind tűnt alapból rossznak,

de persze sok esetben elég kontúrtalan maszatok szoktak lenni.

Manuel Schleis mondta saját fórumán (www.vengance-sound.com), aki a Vengeance-Sound feje, hogy rengeteg preset elég lo-fi, és nem mind high-end, főleg azok, amelyek külsős XP-k. Persze 100-as egyenesre húzott velocityvel meg rommá effektezve az se rossz. 

 

Romulus:

Egyébként, ezt a minden VST kuka véleményt :D Azért cáfolnám. Jó részük valóban az, de a Reveal Sound Spire, vagy az U-He Diva példának okáért elég erős... Nem tudom ismered-e. 

   

A Sylenth meg a többi valóban elég ergya hozzá képest, tény.

 

Diva:

Ő inkább analog style kreálmány lenne, de VA-ban is erős:

 

Analog feel:

 

Link to comment
Share on other sites

„sajnos viszont kevés olyan stúdió van errefelé ahol ezzel olyan szinten is foglalkoznak, hogy a kliens elégedett legyen a végeredménnyel.”

 

Erre a korábbi véleményre szeretnék kicsit reagálni, hátha hasznos lesz valakinek.
Elégedetlenség alapvetően két ok miatt szokott lenni:

1.Nem a megfelelő emberhez viszed anyagot

2.Nem jó a mix, vagy keverés esetén a sávok.

A kettő kombinációja meg egyenesen tragédia! :)

Tény, hogy rengeteg kókler dolgozik a szakmában, így sajnos nagyon könnyű rossz helyre vinni a cuccot,
de én most inkább a második esetről beszélnék.

 

Sajnos az van, hogy sok embernek  a leghalványabb fogalma sincs arról, hogy hogyan kéne szólni egy tisztességes mixnek, amit masteringre visznek, vagy a rendesen megcsinált sávoknak, ami keverésre megy. Ezzel naponta szembesülünk, mert mára a munkánknak kb. a fele hozott anyagból történik és csak a másik fele a saját felvétel.

 

Most éppen egy francia folk-metal lemezt fejeztünk be. Ennek is tanulságos a története, ezért röviden leírom. És ez egy teljesen átlagos, hetente előforduló eset lesz.

A francia csapatnak nagyon tetszett egy nemzetközileg is megjelent munkánk, így ide küldte az első lemezét masterelni. Elég gány mixek voltak. Az én mértékrendszerem szerint a „rosszul szóló demo” szintnek felelt meg. Hosszas szenvedés árán sikerült kiküszöbölni a főbb hibákat, de mondtam nekik, hogy tudna ez sokkal jobban is szólni és ha adnak sávokat , akkor szívesen összekeverem, hogy hallják mire gondolok. Ment a szokásos értetlenkedés, mert hogy ők egy „professzionális stúdióban” dolgoztak, nekik már nincs szükségük keverésre, csak masteringre, stb...

 

Hosszas levelezgetés után aztán küldtek sávokat az egyik dalhoz. Elkeserítően rosszak voltak, így már azonnal érthető volt a mixek silánysága is. Borzalmas gitársoundok, tele kötési, vágási hibákkal. Rosszul feljátszva, rosszul kieditálva, aztán bemásolva mindenhová az azonos részek, hogy nehogy javítható legyen. Hamis hangszerek helyenként. A dob tele vágási hibákkal félbevágott cinekkel, pattanásokkal, stb. Szóval tragédia. És mindez egy professzionálisnak gondolt stúdióból, szóval még csak nem is házi felvétel volt, ahol ezek tényleg mindennapos dolgok. Igazi amatőr, tróger munka és gondolom legalább 4-5000 eurót otthagytak érte.

 

Összeraktuk a dalt rendesen, minden hibát kijavítottunk és beszartak, hogy milyen jó lett.

Egyből  mondták, hogy mehet az egész lemez.

Nagyon sok meló volt vele, mire annyira összekapartuk, hogy „lemezül” szóljon, de végül tök jó anyag lett belőle. Amikor elküldtem a kész lemezt, ezt írták a srácok:

 

„As we are at the final steps of our way together, my band Haeredium and myself would like to thank you for your amazing work. Well, the thing is, we never expected such a good result since you were the one that suggested taking charge of the mixing as well. We just thought "why not give it a shot?" :) And the result is truly a blast!”

Link to comment
Share on other sites

Töfi: 

 

Egyébként meg is lehet nézni a Nexusban egy érdekes adatot: Van pl olyan klasszikus zongora preset, ami 3 megát nyom tokkal vonóval 5 oktávra leosztva, és van amelyik 120at.  Ez a kis kijelzőjének a jobb alsó sarkában kattintással kikereshető minden egyes presetnél, ha be van töltve.

 

Az U-He Zebrával pedig a Virus TI1-et is földhöz lehet csapni lehetőségek terén...

Link to comment
Share on other sites

Csak az ugye elég beszédes, ha brutálisan kicsi adatmennyiség van egy elvileg 5-6 oktávra mintavételezett hanghoz rendelve. Nyilván például egy egyoszcillátoros mono bass-nál más a helyzet, azon nem nagyon van mit variálni, de akusztikus hangszereknél egyik-másik brutálisan gyenge, hallani is, látni is (ROM méret).

Link to comment
Share on other sites

Ismerem a Spire meg a Diva dolgokat lényegében ismerem az összes vudu dolgot meg fabulát amik ezek köré épülnek.
és tudom én is milyen jók és valósághűen modellezik valódi társukat stb stb..
a spire is meg a diva is..na mind1:)
ilyen trancehez meg 4/4 alapú zenékhez lehet hogy jó mittudomén, akadnak bennük ilyen primitívebben értelmezhető sablon hangok..
mondhatjuk, hogy jók ezek és ezekkel is meglehet csinlni mindent de attól még sajnos nem lesz igaz.
bár ez csak az én véleményem.
Pont a nexust nem kövezném+az omnsphr-t..

Link to comment
Share on other sites

Ismerem a Spire meg a Diva dolgokat lényegében ismerem az összes vudu dolgot meg fabulát amik ezek köré épülnek.

és tudom én is milyen jók és valósághűen modellezik valódi társukat stb stb..

a spire is meg a diva is..na mind1:)

ilyen trancehez meg 4/4 alapú zenékhez lehet hogy jó mittudomén, akadnak bennük ilyen primitívebben értelmezhető sablon hangok..

mondhatjuk, hogy jók ezek és ezekkel is meglehet csinlni mindent de attól még sajnos nem lesz igaz.

bár ez csak az én véleményem.

Pont a nexust nem kövezném+az omnsphr-t..

Az Omnisphere más. Nem lehet egy lapon emlegetni a Nexussal.  Az egyik egy hybrid synth, a másik meg egy ROMpler.

 

Másrészt: elhiszem, hogy abban a vonatkozásban gagyi a 2 VST szinyo, hogy a gyári hangok nem jók, az editálhatatlan nexus meg a kezedbe ad mindent, ahogy a másik 999999+ felhasználónak is ekte ugyanazt. Nem tudom mennyi hangot szoktál magadnak csavargatni INIT-ről, szépen nekiülve, de azért egy flexibilis, erős motort ne hasonlítsunk össze egy rideg, faék egyszerű ROMpler-er, amiben max ADSR meg FX szekció van.

 

Másrészt: azt azért mindenképpen ki kell emelni, hogy a Nexus hangja csak a tört verziókban übergáz nagy esetben. Ami a kettes verzió eddig (s valszeg mindörökké) feltöretlen expansionjaiban figyel, azok teljesen használhatóak. Részben amiatt, mert a lefejezett AiR crackercsoport ("véletlenül" halálos beteg lett a vezérük, és azóta nincs is release tőlük szerencsére) feltört verziójának elterjedése miatt feljebb léptek a minőség terén a vonzóbbá tétel okán.

Link to comment
Share on other sites

Az Omnisphere más. Nem lehet egy lapon emlegetni a Nexussal.  Az egyik egy hybrid synth, a másik meg egy ROMpler.

 

Másrészt: elhiszem, hogy abban a vonatkozásban gagyi a 2 VST szinyo, hogy a gyári hangok nem jók, az editálhatatlan nexus meg a kezedbe ad mindent, ahogy a másik 999999+ felhasználónak is ekte ugyanazt. Nem tudom mennyi hangot szoktál magadnak csavargatni INIT-ről, szépen nekiülve, de azért egy flexibilis, erős motort ne hasonlítsunk össze egy rideg, faék egyszerű ROMpler-er, amiben max ADSR meg FX szekció van.

 

Másrészt: azt azért mindenképpen ki kell emelni, hogy a Nexus hangja csak a tört verziókban übergáz nagy esetben. Ami a kettes verzió eddig (s valszeg mindörökké) feltöretlen expansionjaiban figyel, azok teljesen használhatóak. Részben amiatt, mert a lefejezett AiR crackercsoport ("véletlenül" halálos beteg lett a vezérük, és azóta nincs is release tőlük szerencsére) feltört verziójának elterjedése miatt feljebb léptek a minőség terén a vonzóbbá tétel okán.

Na ezeket nem tudtam..

egyébként kérdés, hogy miként csavar ki az ember INITről egy tényleg jól csengő orchestrát vagy hegedűt, esetleg zongorát, hárfát ilyesmit...

kicsavarhatsz nagyon divatos széttorzított leadeket meg ilyen padeket...ezeket tudja mindegyik.

ettől jó a nexus az én olvasatomban és egyébként ott is tudsz szerkeszteni azadott hangon. na persze mind1.

nekem evidencia lenne, hogy 2014-ben legyenek olyanok a pluginok mint az omnisphere: mert ebben lehet találni érdekességeket stb.Bár közel se szól minden olyan nagyon markánsdan itt se mint ahogy azt mondják, mindenesetre ez egy használható szoftverhangszer, meg még nekem a nexus az, de sajnos mind2 esetben kompromisszum van. Nexus esetében persze több.

Sajnos a többi szintit egyszerűen gagyinak tartom....és én örülnék al egjobban ha lenne több használható és nem értem miért nincs:)

Link to comment
Share on other sites

55 perccel ezelőtt írta leonsun:

Segítsetek pls. Van egy normális mixem, és amikor próbálok masterelni, az addig szép tiszta magasak bekoszolódnak, átmennek digitális csörömpölésbe, ahogy húzom a maximizert..ti ezt hogy kezelitek? 

Milyen maximizert használsz? Nyilván romlani fognak dolgok, ez természetes velejárója a folyamatnak. Nekem az AOM Invisible Limiter nagyon bevált, 16x upsamplinget tud.

Link to comment
Share on other sites

Megtennétek, hogy megírjátok ide, hogy a 7-es is produkálja-e a jelenséget! ...Mert ha nem, akkor van értelme upgrade-elnem! Hálás köszönet! :D

Kipróbáltam, a 7-es nem produkálja ezt a jelenséget! Teljesen ugyan úgy szól a wav és az AIF is! És véletlenül adtam egy pontot :)

Link to comment
Share on other sites

 "Egyet értek, hogy teljesen ugyan annak kell lennie, és még sem ezt tapasztaltam, hanem, amit CR3P is írt :(

Majd valamikor kipróbálom én is. Lehet, hogy programhibába botlottál.

Az meg a Steinbergnél igazán nem nehéz.

amúgy ez még Cubase 5-ben volt! 7-essel még nem próbáltam

Link to comment
Share on other sites

a limiteres dologra nem tudok magyarazatot, az mp3 "hangereje "viszont a tomorites sajatossaga miatt lesz mas. mivel jelentos mennyisegu adatot kidob a tomorito, ezert a hang reprodukalasa sem annyira all kozel az eredetihez, mint egy wav vagy aiff eseteben. ez okozhat ilyen-olyan problemat a hullamformaban.

 

 

 

Sziasztok,

 

Egy érdekes jelenségre lettem figyelmes, amivel még nem találkoztam, vagy csak nem figyeltem fel eddig rá. Ha Cubase-ből (5-ös verzsön) sima WAV-ba renderelem ki a masterelt zenét, akkor a vég-limiter margin beállítását csak akkor hajlandó betartani a rendszer, ha real-time módban renderelek. Ha nem real-time a rendering típusa, akkor 1-2 dB-lel simán túl ugrálja a peak megadott értéket. De tovább megyek... Ha MP3-ba renderelek, akkor tök mindegy real-time, vagy normál a rendering típusa, mindig túllépi a kirenderelt anyag a margin beállításaimat. Először a limiter-re gyanakodtam, de aztán visszapakoltam azt a WAV-fájlt, aminek tökéletesen, konstansan -0,1dB volt a peakek maximális értéke, hogy abból rendereljek MP3-t, és láss csodát, akkor is felszaladt a peak +1-2dB környékére. Ezt már végképp nem értem... Nincs semmilyen beavatkozás a visszatöltött sávba, ergo ugyanannak kellene kijönnie, mint ami bement, csak MP3 formátumban. De nem az jön ki. Ki tudja, hogy miért? Mert én nem.... :D

 

Hálás köszönet a helpért! :)

Link to comment
Share on other sites

A 2-es a jó, de buss kompresszor nélkül valószínűleg nem fog menni.

Ha gondold szívesen megmutatom, hogy mit lehet belőle kihozni.

A próba ingyen van, aztán el lehet dönteni, hogy kéritek-e.

Köszönöm Töfi, beszélek velük!

 

Mindenki: Továbbra is várom a téma kivesézését a fent leírtak szerint! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kérdés:

Az egyik zenekar a sírba visz, hogy a végső hangzó anyag nem elég hangos nekik (most ne menjünk bele a hangossági háború témába), ezért kénytelen vagyok a láncba betenni egy maximizer-t. Szerintetek mi a helyes sorrend, ha használom? (Ez most egy "in the box" "mastering", plugin-ekkel :) )

1: EQ-Limiter-Maximizer

2: EQ-Maximizer-Limiter

Nekem technikailag a 2-es megoldás tűnik logikusnak, vagy más?...

(Megjegyzem nem szívesen master-elek itthon, mert 1. nagyon amatőr vagyok ebben, 2. Nincsenek erre való, megfelelően jó minőségű eszközeim, 3. Sokkal jobb, ha ezt egy erre felkészült szakértő/stúdió végzi el megfelelő tapasztalattal, berendezésekkel, ízléssel, stb. Higgyétek el, ha megfelelő helyre viszitek többszörösen megéri!) 

 

Továbbá ennek kapcsán hasznos lehet, ezért beszéljük itt meg: ki mit és milyen sorrendben használ a mastering láncban (vas és/vagy Plug-in "mindegy"...)

 

Én: DAW-D/AC-Összegző keverő-EQ-A/DC-EQ-(néha Buss Compressor)-Limiter-Dithering-Mixdown(44.1,16bit)

 

Mindenképpen kérem, hogy az erre igazán hivatottakat is nyilvánuljanak meg, hogy okuljon mindenki! :)

Nagyon köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Annyiban "sztenderdebb", hogy az AIFF Mac sztenderd, mig a WAV Windows, és a stúdiókban általában Mac-ek mennek, vagy legalábbis mentek, amikor ezeket bevezették. A Logic is pl az AIFF-ot ajánlja fel az installálásakor default mentési formátumként, amit át kell állítani WAV-ra, ha inkább abban akarsz menteni.

Link to comment
Share on other sites

propane: milyen pluginekkel dolgozol és hogyan épül fel a lánc?

 

én pl. egyáltalán nem használok maximizert, mert nem a hangerő a lényeg számomra. az is igaz, hogy csak magamnak csinálom a zenéket, nem pedig megrendelésre.

régebben volt dolgom pl waves ultramaximizerrel, abban benne volt a limiter és nem kellett még a lánc végére egy újabb. ozone és hasonló kompakt megoldások szintén tartalmazzák a limiter funkciót, bár én ezeket nem szeretem, mert hiába tesznek bele mindent egy pluginbe, valahogy sosem sikerült őket úgy beállítani, hogy jónak halljam az eredményt (vagy az is lehet, hogy bennem van a hiba :) ).

 

általában a toneboosters plugineket használom keverésnél, nekem ezek jöttek be leginkább. nem mondanám, hogy masteringet is csinálok, mert egy-egy zenénél nem választom külön a mixing-masteringet.

ha albumról van szó, ott persze jobban odafigyelnék rá, a számok egymáshoz képesti hangzása is fontosabb ilyenkor.

 

voxengo overtone eq ingyenes és olyan szépen kihozza a magas tartományt mindenből, ahogy még semmi más plugintől nem hallottam. fontos szereplője a mixeimnek.

 

master tracken eq és utána limiter. semmi több, talán a limiter elé még megy szaturáció, ha szükséges.

hangszercsoportok külön buszokon, általában mindegyiken van eq+komp és esetleg szaturáció, ha szükséges.

1 vagy maximum 2 sáv kap speckó reverbet és delayt, de ide nem szoktam sem eq-t, sem kompresszort tenni.

a sávok pedig külön-külön is kapnak különböző effekteket, amire éppen szükség van az adott hangzáshoz. ez nagyon változó, nincs bevált recept.

 

úgy indítom a keverést, hogy kirenderelek minden hangszert wavba (24 vagy 32 bit), aztán bekerülnek egy új projektbe.

általában minden sávból kapásból lehúzok 2-3dB-t, hogy legyen a tetején elég hely. master sáv hangerejéhez nem nyúlok, annak nem az a funkciója :)

 

nem szoktam nagyon megtolni a végét, szeretem a szép és szellős hullámformák látványát :) a fésű hülyén is néz ki, meg olyan torzulások lehetnek a túltolt trackben, amik mondjuk az én hangcuccomon nem, de máshol símán hallhatók lesznek.

 

ha meg sound designt csinálok, akkor ott vagy -20 vagy -16LUFS a vége, megkövetelik mostanában mindenhol ezt a végeredményt. így ide nem is nagyon kell maximizer.

 

szerintem nem az a lényeg, hogy mit hogyan csinálsz és milyen plugint teszel egy adott helyre. nincs semmi kőbe vésve, mint azt mindannyian tudjuk :)

a végeredmény a lényeg, egy kellemes és hallgatható zene. és ez nem csak a mixtől, hanem a zenei kompozíciótól is nagyban függ.

ezért sem igazán értem a vérre menő vitákat egy-egy pluginről és hardverről, melyik a jobb, miért szar a másik, stb, stb. ezek csak eszközök ahhoz, hogy elérd azt a célt, amit hallani akarsz. egyik esetben ez a jobb, a másikban meg egy másik. kész, pont :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...