Jump to content
Ménemszól.hu

Jedilovag képzö: Ének felvétel és keverés


silk

Recommended Posts

Mivel ez a téma szinte mindenkit érint, ezért indítok egy csak ezzel a témával foglalkozó, viszont profi szintig kivesézö "rövidebb" tanfolyamot. Íme néhány címszó hogy képben legyetek:

 

- mikrofonok

- mikrofonozás okosan

- preampok, eq-k, compik

- mi számít "jó" felvételnek

- ének a mixben...utómunkázás

- effektezések és egyébb állatságok

- pluginek vs vasak éneken, hol, mit és miért?

 

A tanfolyam kábé 40-50 órás (meglátjuk hogyan haladunk), elmélet és gyakorlat egyaránt. Október elején indulna és kábé 5-6 egész napos alakalom lenne. Max 8, minimum 5 fö. Mostantól lehet jelentkezni...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vóna egy tematika javaslatom:

 

Hogyan lehet rossz körülmények között, rossz technikával, gyenge szerzeményeket lehetetlen hangszerelés, olcsó és szar kínai hangszerek avatatlan kezek áltak történt megszólaltatása mellett viszonylag elfogadható felvételt és mixet készíteni.

Csak félig szántam viccnek, mert a legtöbb kolléga ilyen körülmények között tölti el a szakmai életét, nem árt ehhez már a pálya megkezdése előtt hozzászokni.

Link to comment
Share on other sites

Ezt lehetetlen oktatni...:) Viszont, aki saját maga kitanulja, az utána verhetetlen lesz...:)

 

Mint, ahogy a hangosítási tapasztalatokat is csak úgy tudta megszerezni az ember annó, hogy ultrahulladék inkompatibilis guanók, kontakthibás kábeleivel, részeg roadok és zenészek mellett kellett elfogadható, vagy urambocsá' egész jó hangzást csinálnia a nagyérdeműnek... Egy rossz akusztikájú művházban.

 

Nem ezekkel a mai, motorfaderes, digitpultokkal, csúcstechnikával... Azzal nem nehéz...

Link to comment
Share on other sites

Ebben biztos voltam. :)

Valamikor régen olvastam Al Schmitt (21 Grammys hangmérnök) visszaemlékezéseit. Azzal kezdte, hogy óriási mázlija volt, mert rögtön olyan stúdióban kezdett fiatalon, ahol csak világsztárokkal dolgozhatott, az akkor szokásos top vas berendezésekkel. Írja, hogy mennyivel nehezebb lett volna befutnia egy kis, gyengébben felszerelt, gyengébb produkciókat kiszolgáló stúdióból. Jó körülmények között nagyon nehéz rossz hangot csinálni. (Persze biztos lehet.) Elég ha csak a rutin eljárásokat követi egy kezdő, amiket elles a tapasztaltabbaktól és máris készen van a sound.  Tulajdonképpen nem is kell különleges trükkökre, titkokra gondolni. A jó sound alapja a jó nóta, a jó zenész, a jó hangszer,a jó stúdió és a top technika. Ennyi, nagy titkok nincsenek. Lehet persze varázsolgatni ezzel-azzal, de nem attól jön meg a sound 99%-a.

Na nekünk itthon nemigen volt ilyen mázlink. Azért persze voltak jó pillanatok a tapasztalatszerzés közben. Pl. Solti Jánoska felállította a dobot, bemikrofonoztuk és kész volt a sound, nem volt egy napos dob beállás, mint néha másoknál.

Vagy Lamberto Gardelli vezényelt. Feljött az első take után, kezdőként izgatottan vártam, mit mond a hangzásról. Belehallgatott, bólintott, visszament a zenekarhoz és elkezdte őket instruálni. Több második hegedű, kevesebb bőgő, kevesebb pozán, stb. Itt tanultam meg, hogy egy szimfónikus zenekari felvétel hangzása nem (csak) rajtam múlik.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...