Jump to content
Ménemszól.hu

TTSH - Made in Hungary


A/D

Recommended Posts

Rendkívül szégyellem magam, hogy ilyen sok ideje nem posztoltam, de ismét sikerült olyat vállalnom, ami kivett egy "kis időre".

 

Biztosan többen is tudjátok, hogy egy THC (The Human Comparator) nevű faszi csinált egy DIY projektet, hogy a rendkívül híres ARP 2600-as szintetizátort leklónozza. Teszi ezt azért, mert pár év alatt megsokszorozódott a használt piaci ára. Most olyan 2.2M alatt nemigen kapni 2600-ost.

 

Szóval ezt hívják The Twenty-SixHundred projektnek.

 

Mindig szerettem volna tudni, hogy mi a fenét esznek ezen? Pl. a Macbeth M5-öt ismerem személyesen, ami valamilyen szinten ennek a nyomdokán halad. De az inkább a Mooghoz hasonlóan szól. Rengeteget tanulmányoztam a 2600-as felépítését, és létrehoztam azt a meglevő moduláris szintijeimen: döbbenten tapasztalatam mennyi jelelosztó és keverő kell hozzá! A következtetésem az volt, hogy valószínűleg a hangszer fő ütőkártyája a felépítése, és az abból adódó munkamódszer lesz, ami semmi máshoz nem hasonlít. 

 

post-1-0-89245300-1411842772_thumb.jpg

 

A hangja elég jó, elég eredeti is, erről majd még később.

 

Három oszcillátora van, amik nem képesek szinkronmodulációra, viszont össze-vissza tudják egymást modulálni. Pl. Az egyes oszci tudja FM-ezni a kettest, és fordítva és akár egyszerre. PWM nagyfrekvenciás modulációja lehetséges, ahogy a filter cutoffja is.

 

...ezek pedig nem kapcsolók révén kivitelezhetők mint a hagyományos szintik esetén, hanem egész egyszerűen megtolsz egy fadert, és történik. 

 

A ringmodulátor elég állat, ezt is bele lehet keverni a rendszerbe elég nagy káoszt képezve ezt kereszt fm-mel kombinálva. A filteren és a VCA-n is külön ki van vezetve a ringmod. Aki szereti, annak pedig van még rúgós zengető is benne! :) 

 

(A modulárosok videói mindig ilyen szörnyűek, de istenbizony lehet vele nagyon klassz zenei hangokat is csinálni :) )

 

Eredeti tervem az volt, hogy kompletten videón elemzem a hangszert, viszont annyira el vagyok csúszva idővel, hogy ezt már nem tudom vállalni.

 

Merthogy a projekt 1 évig tartott. Októberben fizettem ki a paneleket és a házat, és reménykedtem nem cseszik át a fejem.  Rögtön kettőt is, az egyiket eladási célra, illetve teszteléshez nagyon jól jött. A rendelésem kb áprilisban kaptam meg, majd jött a rohangászás az alatrészekért. A cuccot nyaralni is magammal vittem, és a déli napsütésben a szőlő alatt inkább forrasztgattam. Nagyon kíváncsi voltam. Ilyen mennyiségű alkatrésznél külön probléma azok válogatása is, előkészítése. 

 

A fő para viszont a hangszer élesztése volt, ami tele volt drámával. Pl. a villogó clock led rászólt az oszcillátor hangmagasságára (ez a híres clock bleed). Fura volt látni hogy sok embert nem zavar, és volt aki beérte félmegoldással is, de...csessze meg! Nekem nem jó és kész. Mivel én nem zajolni akarok a TTSH-val, ezért szóba sem jöhetett az, hogy ezt nem orvosoljuk. A TTSH-hoz amúgy készítettek pár extra nyomtatott áramkört, amiről lecsúsztunk. Szerencsére kollegám, Madhead képben van áramkör tervezéssel és gyártással is, tehát az extra paneleket megtervezte és legyártotta (Nordcore nem óhajtotta megosztani a CAD-es rajzot, úgyhogy saját kútfőből toltuk). Minden zajt, áthallást szépen megoldottunk, és kalibrálhatóvá tettük a hangszert: az eredetileg alkalmazott potikkal lehetetlen beállítani pontosan az oktávot és a trackinget. (Erre pre-trimmerek és multi turn trimmereket találtunk ki). 

 

Most tényleg villám módra foglalom össze a dolgot, akit érdekel, azokkal szívesen megosztom a tapasztalataimat, plusz ugye a Hit Space-ben jelenleg ki van rakva a Moog SUB 37 mellé :)

 

Hangzásra és funkcióra (!) nagyon hasonlít a Boomstar 4075-éra. Meg kell erősítsem, hogy a Studio Electronics nem vert át senkit mikor ARP szürkére festette a dobozt. A hangszer nagyon stabil, a struktúra pedig nagyon jól kitalált és eltalált. A karaktere egyértelműen a filternek, a ringmodnak köszönhető.

 

Az eladó TTSH-t itt találjátok teljes leírással, részletesebb infóval. (Hamarost be is árazzuk :)

post-1-0-16058800-1411842785_thumb.jpg

post-1-0-87947500-1411842787_thumb.jpg

post-1-0-85470300-1411842801_thumb.jpg

post-1-0-90275200-1411843092_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

A lényeg kimaradt: ha most kérdeznék meg, hogy belefognék-e megint, tudva mi jár ezzel, a válaszom határozott NEM.

 

Ez azoknak való, akik sokkal többre értékelik a pénzt mint az idejüket. A másik az, hogy tényleg nagyon jó hangszer, de ilyen minőséget minden más ma kapható hangszer is tud. Ha a workflow szimpatikus, azt meg tudom érteni, de minél profibb valaki, annál kevesebbet számít az, hogy most faderrel kapcsolsz be egy modulációt vagy egy kapcsolóval, ha ez így érthető.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Speckó én nem vagyok rugós zengető fan, nekem nem áll kézre a zavaros, zajos hangja amit nem lehet testreszabni. Pl. a decay time fix, ami kikényszeríti, hogy ehhez hangszerelj (mostanság pedig divatosak, ezek ellenére nem gondolom őket stúdió toolnak). Másfelől, a 2600-nak a mixere attenuál rendesen a jelből, így szeretek inkább a VCA-végén óriási jelszinttel menni a keverőbe (vagy hangkártyába). Ekkor le kell mondjak a mixer részből a panorámáról, illetve hogy más jelet is bekeverj VCF-VCA után. Véleményem szerint a modern digit zengetők (Strymon Bigsky, vagy az UAD2-n az RMX16) abszolút "ellopják a partyt". 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...