Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Dob felvétele


rootkiller

Kérdés

Szevasztok!

 

Ilyen témával még nem találkoztam. Mivel én magam dobos vagyok, így ez a téma kiemelt módon érdekel, jó lenne okosodni:

  • ki mit mivel
  • milyen pozicióban
  • mibe dugja bele
  • subkick
  • lábdob dinamikus/kondi
  • lábdob mikrofon kinn/benn
  • tamokra állvány/csiptető
  • overheadnek kismembrános/nagymembrános

Hirtelen ennyi minden jutott eszembe.

Link to comment
Share on other sites

  • Válaszok 65
  • Created
  • Last Reply

Recommended Posts

Akartam valamit otthonra a hálószobába, amire nem megy rá a gatyám. Beruháztam egy kici, óccó Alesis DM10 X-kitbe. No nem reagál és szól úgy, mint a TD30-asunk, de semmi baj nincs vele az ég világon. 

A beépített hangok gyakorolni, feljátszani valamit direkt monitorozással simán jók. Persze nyílván a felvételen nem a beépített hangokat akarod hallani, úgyhogy a MIDI besétál a gépbe, aztán el lehet szöszmötölni később a hangzással. Én spec Addictive Drums-t használok, de van ezer más korrekt megoldás. Mindenki dolgozzon azzal, amit szeret.

 

El kellett játszani a beállításokkal egy darabig, de én még nem tapasztaltam semmi problémát, a dupla triggerelést már a modul szépen kiszűri, a lánycin pedál jelei simán jól átmennek. Jó jó, a cinek nagy finomkodásra nem alkalmasak, de aki nagyon finomkodni akar, az úgysem elektromos cuccon üti fel a témát.

 

Élőzni én nem mennék elekrtomos dob+számítógép kombóval. Szerintem tök felesleges szenvedni vele. Oda be kell ruházni egy felsőbb kategoriás Roland vagy Yamaha cuccba, oszt' csókolom.

 

Aki meg nem képes eltalálni a 8-as felületeket, az meg keressen már más "szakmát" :D

Köszi, ez is hasznos volt!  

Link to comment
Share on other sites

Megszaporodtak nálam az élődobos felvételek, ezért szeretnék beruházni a mostaninál jobb overhead mikrofonokra.

Érdekelne a témában a szakértő véleményetek!

A dolog ott vált aktuálissá, hogy lehetőségem van Amerikából behozni őket

A konkrét, amivel megkeresett egy barátom az két új Shure KSM 441SL (http://www.guitarcenter.com/Shure/KSM141-SL-Dual-Pattern-Studio-Condenser-Microphone.gc) Az egyik kedvenc dobosa állítólag ilyet használ felvételkor.

Egyéb alternatívákat szeretnék begyűjteni tőletek!

Most maradjunk az 500 000Ft-os limitnél (kettő darabra értendő), tehát az U87, U67, stb most kilőve!

Amik eddig szembejöttek:

- AKG C414 XLS 260 000Ft/db

- AKG C451B 80 000Ft/db

- Neumann KM 184

- Neumann KM 183

- Rode K2 205 000Ft/db (Simon Philips mostani setupjában: https://www.producelikeapro.com/video/simon-phillips-interview-studio-tour/) Nekem az ő általa felvett dob hang az egyik nagy kedvencem.

- láttam, hogy pl. Tomy Lee AT 4050-eket is használ, de eddig mindenki ekézte... (https://www.producelikeapro.com/video/tommy-lees-atrium-studio-smiley-sean-interview/)

Köszi

Link to comment
Share on other sites

Ekkor: 2/14/2016 at 21:43 írta leonsun:

Tuti hogy nincs rajta trigger? A legjobb ellenfélen olyan Slate hangzású pergő van hogy ihaj szerintem..vagy akkor nagyon jó volt a dobcucc.

Az említett lemeznek én voltam a producere így elsőkézből mondhatom, hogy nincsen Slate minta sehol.

Érdekességképpen írom, hogy ez volt az első felvétel ami az SSR kőtermében készült, nagyon sokat adott hozzá a hangzáshoz.

Dobfelvétel esetén nálam ez a fontossági sorrend:

1.  Akusztika

2. Dobos, dob

3. Hangmérnök ízlése, tapasztalata

4.  Mikrofonozás

5. Előfokok, dinamika szabályzók

Link to comment
Share on other sites

Felvetéseddel némileg vitatkozom. Felvételeket készítgető hobbistaként úgy gondolom, hogy gyakran már az is éppen elég "extra", ha érthető a dob, érthető a gitár. Ezekben a felvételekben pedig számomra nem az a legnagyobb erény, hogy érthető, hanem hogy kurvajól szól. Én sem hallgatok Depressziót, de mindenképpen elismerésre méltó a zenekari és a stúdiómunka is. Meg hát az sem véletlen, hogy ez a zenekar ennyi embernek tud kellemes perceket okozni, függetlenül attól, hogy neked vagy nekem van-e benne mondanivaló, vagy nincs. Az persze nagyon érdekelne, hogy te szubjektíve milyen extrát hiányolsz a soundból? Már amennyiben szavakkal megfogalmazható..

Link to comment
Share on other sites

Ez egy jó kérdés, külföldit tudnék mondani, de hogy élő dob?

 

Sziasztok,

 

tudnátok nekem ajánlani olyan friss magyar rock, metál lemezeket, ahol végig élő dob szól? Semmi dobhangcsere, spékelés, trigger, csak a felvett dob. Érdekel, hogy hol tart itthon ez a dolog. Köszönöm!

Link to comment
Share on other sites

Szia,

 

én demó szinten a lentebb részletezett sajátosságokkal dolgozom. Kihangsúlyozom a "demó"-t, mert egyrészt nem teszem magam a profi stúdiók mellé sem tudásban-felkészültségben, sem technikai adottságok tekintetében, másrészt főleg olyan zenekarokkal dolgozok, akik a pálya elején vannak, keresik önmagukat. Nyilván ez nem mindenkire igaz általánosan - volt már szerencsém kiforrott, céltudatos, felkészült zenészhez is -, de tendenciának elfogadható. Nekem nincs dobom, így azt veszem fel, amit a dobos hoz. A pálya elején még nem mindenkinek van jó dobja, ebből adódnak rendkívül furcsa helyzetek és dobhangok. Csak hogy egyet említsek: vettem már fel olyan pergőt, aminek olyasmi hangja volt, mintha egy gumilabdát ütögetnél, ráadásul a pergő sávon sokkal hangosabb volt a lábcin, mint a pergő, még úgy is, hogy izoláltam a pergőmikrofont. Egy ilyen pergőhanggal tulajdonképpen lehetetlen bármit is kezdeni. Ilyen esetekben gyakran csalok, és igénybe veszem valamelyik dobhang lecserélő programot, kizárólag lábdobnál és pergőnél, viszont mindig bekeverem az eredeti dobhangokat is. Hogy ez utóbbiban mi motivál, azt bonyolult elmondani, de az mindenképpen igaz rám, hogy kicsit oldschool vagyok, és jobban érdekel a dobos+dob egysége, "együttállása", mint a tökéletes megszólalás. De persze ez utóbbira is törekszem. Csak nem érem el. :)

 

Preampok: Focusrite ISA 828

                  Universal Audio 4-710D

 

Ezzel van 12 jó minőségű előfokom, amiknek a saját AD konvertereit is használom. A 4-710D-ben - amin főként a lábdob és pergősávok futnak - van mind a 4 csatornán egy-egy butított 1176 style kompresszor, amiket szintén használok a felvételkor egy finom, 2-3 dB gain redukcióval. Az overhead-ek, tamok, cinek, szobamikik az ISA-n mennek. 

 

Mikrofonok:

 

lábdob: AKG D112, dinamikus - nekem ez jött be a legjobban. Subkick nem, mert nincs. A mikrofonpozíció változó, keresni kell, de általában oda vagy arrafelé néz a mikrofon, ahol az ütő üti a bőrt

pergő felül: Shure SM57 vagy Audix i5, néha mindkettő - a dobosok jobban szeretik az SM57-et, én viszont az i5-öt.. :) A pergő széle és közepe közötti hangbéli különbség itt is arra ösztökél, hogy keressem a megfelelő pozíciót

pergő alul: SM57, Audix i5, AKG C414B-ULS, Heil PR30 - pergőfüggő, stílusfüggő, applikációfüggő

lábcin: AKG C451EB vagy Shure SM7B - utóbbit nagyon imádom rockban/metálban

overheads: 2 db AKG C414B-ULS (nagymembrán) vagy 2 db AKG C451EB (kismembrán). Főleg "spaced pair"-ban, néha XY. 

tamok: Sennheiser MD421 - nagyon szeretem. Brutál. Van nekem "U" és "N" verzió. 

szoba: RODE NT1000 pár. Kábé 4 méterre a dobtól (vagy amennyit a szoba dimenziói indokolttá tesznek), kábé mellmagasságban. 

cinek közelről: ez applikációfüggő, főleg azt használom, ami "marad". AKG C451EB, AKG C1000, Heil PR30 (ez dinamikus, de nagyon zsír) 

 

Minden mikrofon állványon van. Nagyon sok múlik a pozicionáláson, a mikrofonok és dobtestek távolságán, a szoba "hangján", kialakításán. 

 

Nem én vagyok az első, aki kimondja, de jó dobhangot "előállítani" (most jobb szó nem jutott eszembe) kib.szottul nehéz. :) Legalábbis ezen a szinten, ahol én állok. Millió tényezős a dolog, de szentül hiszem, hogy ott kezdődik a történet, hogy dobos-dob-dobhangolás..... Aztán minden apró technikai előrelépés - a stúdió részéről - hozzátesz egy picit, merthogy az SM57 jobb mikrofon, mint a Yukamasi, és az ISA828 jobb előfok, mint a Behringer. 

 

Remélem, hasznos volt számodra ez a bejegyzés. :)

Link to comment
Share on other sites

És még ami még ugyanilyen fontos: az akusztika. Ez kb. annyira fontos, mint a jó dob, a jó dobos, technika. Legalább is számomra óriási szint ugrás volt a dob soundban , amikor elkezdtünk  dob felvételhez egy jó akusztikájú műv.házat bérelni. A világvégén, találtunk egy belülről teljesen fa burkolású, parkettás, fa lépcsős, fa gerendás, ferde mennyezetű, nagy belmagasságú műv házat. Többet ér mint a jó cucc. Ha ez nincs, akkor inkább legyen műdob, az is jobban szól egy béna dobfelvételnél, még ha mű is. Azt legalább sokkal egyszerűbb szerkeszteni. 

Link to comment
Share on other sites

Ha én egyszer stúdiót építenék, az biztos fából lenne belül, lehozatnám a legdrágább mahagónit, és nem lenne benne párhuzamos, és nagyon magas lenne. :) 

Véletlenül adtam egy plusz pontot, bocsi :) Csak azért írtam, hogy az olcsó Jánosok, (mint pl én) is nagy előre lépést tehetnek, dob soundban, ha keresnek valahol olcsón egy jó akusztikájú termet. Ki lehet fogni. Szimpla jóindulatból írtam!

Link to comment
Share on other sites

Nálam a következő a tervezet:

 

Zenekari próbaterem, relatív sok tojástartóval, illetve kerülnek majd még fel különböző textíliák a sarkokba. Jelen pillanatban a költségvetéshez képest nincsen jobb sajnos. Ebből kell megoldani, villany dobot nem szeretne a zenekar. Mikrofonok tekintetében azok kerülnek használatra amikkel hangosítunk.

 

Lábdob:

  • Yamaha Subkick
  • Shure Beta 52A
  • Audix D6
  • Sennheiser e901 (ha sikerül kölcsön kérni)

Pergő:

  • Shure SM57 felül és alul is

Tamok:

  • Audix D2 illetve D4 a 16"-ra

Overhead, lábcin, ride:

  • Sennheiser e914
  • Avantone CK-1 x3

A hangkártya ebben az esetben egy Allen & Heath Qu16 pult lesz.

 

Majd meglátjuk mi lesz a dologból. A dob egy aránylag jó hangú középkategóriás darab, a cinek meg abszolút felső kategória lesz. Bőrözéssel és hangolással nem lesz gond, úgy gondolom hogy a megütés sem lesz amatőr.

Lábdobra fura lehet a két dinamikus mikrofon, de azt gondolom mivel lehetőség lesz rá odatenni mind a kettőt így értelmetlen kihagyni, lehet később játszani hogy melyik hangja a megfelelőbb az összképbe, na meg amúgy is lábdobhang-fetisiszta vagyok. A kondihoz ragaszkodnék legkevésbé mivel teteje van elég a D6-nak, de persze ez is beleférne a 16 csatornába, tehát igazából "enni nem kér". Pergőre mostanában az jött be hogy a mikrofonpár azonos EQ-val van használva, tulajdonképpen élőben linkelve és a gain adja a különbséget. Tamokra az van ami van, valamilyen szinten szerencsésebbnek is gondolom hogy mondjuk nem cápával kell dolgozni (abból is tudna esetleg kettő jönni). Lehetséges egyébként hogy nem fogok klasszikus értelemben overheadet használni hanem a kressekre fókuszálok hyperkardioid kapszulával, lehet modellezni mert idő van rá. Teret meg értelmetlen venni egész egyszerűen.

 

Ha valakinek van konstruktív javaslata azzal kapcsolatban hogyan lehetne a meglévő körülményekből és eszközökkel jobbat csinálni akkor szívesen várom hogy írjon. Arra viszont nem vagyok kíváncsi hogy ki legyek osztva hogy "szar lesz" meg "baromság" meg "alkalmatlan". Azt gondolom hogy jelen esetben sokkal többet fog számítani az összképbe az a tényező hogy van idő megcsinálni az egészet és addig csinálni ameddig még úgy érzem tudunk többet kihozni az anyagból, mintha bevonulna a zenekar egy közepes stúdióba és egy hét alatt az első hangtól az utolsó masterig minden elkészülne mondjuk kétszázezer forint körüli összegért. Helyben a Smici van akinek vannak jobb mikrofonjai illetve vasai, de a terem nála sem olyan szintű mint a Pannónia vagy a Supersize, vagy pedig a Fidó aki egy jó szakember de vas ügyileg gyengébb a Smicinél, és a terem is hasonló.

Link to comment
Share on other sites

"Ebből kell megoldani, villany dobot nem szeretne a zenekar."

 

Ez megesik, csak ilyenkor nem árt előre elfogadni, hogy ha fél évig kevergetitek, akkor is demo marad.

Még ez sem baj persze, ha az a cél. Akkor szokott csak gond lenni, amikor a zenekar mutogatja a tízmilliókból készült

amerikai lemezt, hogy valami ilyesmire gondoltak. Akkor kiderül, hogy fényévekre a cél és az adott anyagból elérhetetlen.

 

Rögtön ott elbukik a dolog, hogy egy akusztikus hangszert akarsz felvenni egy teljesen alkalmatlan akusztikában.

Egy EP-t egy nap alatt vígan fel lehet úgy ütni, hogy vágható legyen, de legyen kettő, hogy jusson idő hangolgatni, stb.

1-2 napra pedig nem egy elérhetetlen összeg sem a Pannónia, sem a Supersize, ha valaki komolyan gondolja a dolgot.

Ha meg kevesebből kell megoldani, akkor nálam pl. 40-60eFt-ból simán fent lenne a dob és lényegesen jobban szólna, mint így fog.

Itt azért mégiscsak ISA 828, SSL VHD Pre+Apogee lenne, meg U87-ek, stb, Más kategória.

De szerintem Smicinél is sokkal jobban fel tudjátok venni, mint a próbateremben, ha ő van közelebb nektek.

 

Teret természetesen értelmetlen venni, mivel nincs, de attól még 2 méterre simán lehet értelme egy "room" mikrofon párnak.

Lehetőleg nagymenbrános kondi. Tamokra meg sokkal jobba a cápa, ha van.

Overheadre is érdemesebb nagymembránosat rakni szerintem és mindneképpen rakjál overheadet, mert különben

szétesik az egész a mixben.

Link to comment
Share on other sites

Véletlenül adtam egy plusz pontot, bocsi :) Csak azért írtam, hogy az olcsó Jánosok, (mint pl én) is nagy előre lépést tehetnek, dob soundban, ha keresnek valahol olcsón egy jó akusztikájú termet. Ki lehet fogni. Szimpla jóindulatból írtam!

 

Tudom, hogy jóindulatból írtad! :) Én legtöbbször egy alacsony, de nagy pincében veszek fel dobot, hadd ne mondjam, ez milyen akusztika... Őszintén irigyellek azért a művházért! Mifelénk nincs ilyen, így ha tehetném, tényleg olyan stúdiót építenék, amilyet leírtam. :) 

Link to comment
Share on other sites

Ferenc Ferdinánd tervezetéhez: 

 

(1) a tojástartós próbaterem-megoldást nem ismerem, nem tudok róla sem pozitívat, sem negatívat mondani. Olvasni ilyet is, olyat is. Ami viszont nálam működik, és viszonylag kevés anyagi ráfordítással megoldható, azok ilyen egyszerűbb akusztikai panelek kőzetgyapotból. Egy bála néhány ezer Ft, van benne asszem 10 db 60x100-as, 5 centi vastag tábla. Lécből egy keret neki, rá valami használt textília, és van 10 panel, amiket a falakra, esetleg a dob köré el lehet helyezni. 

(2) eleve egy jó tényező a "van idő". Mindent ki lehet próbálni, kísérletezni. Én jó munkát kívánok neked hozzá!

Link to comment
Share on other sites

Ferenc Ferdinánd tervezetéhez: 

 

(1) a tojástartós próbaterem-megoldást nem ismerem, nem tudok róla sem pozitívat, sem negatívat mondani. Olvasni ilyet is, olyat is. Ami viszont nálam működik, és viszonylag kevés anyagi ráfordítással megoldható, azok ilyen egyszerűbb akusztikai panelek kőzetgyapotból. Egy bála néhány ezer Ft, van benne asszem 10 db 60x100-as, 5 centi vastag tábla. Lécből egy keret neki, rá valami használt textília, és van 10 panel, amiket a falakra, esetleg a dob köré el lehet helyezni. 

(2) eleve egy jó tényező a "van idő". Mindent ki lehet próbálni, kísérletezni. Én jó munkát kívánok neked hozzá!

Ilyesmit találtam ki hogy régi pokrócokat meg akár szőnyeget kell felfúrni a falra-plafonra.

Link to comment
Share on other sites

Na ez nem egy egszerű téma... Mi ezt nagyon körbejártuk, mert a próbateremben realtime kell, hogy szóljon a dob és nem utolsó sorban jól! 

A 700 ezres dobagyak hangban köszönő viszonyban sincsenek pl a superiorral, a megoldást mindenképpen egy hibrid rendszer jelenti. A latency Superiorral észrevehetetlen, de sok fontos funkció MIDI eszköz függő! Tapasztalatinak alapján a roland cuccai a legjobbak, vagy a dobagy saját USB kimenete. A többi cucc nem tudja jól kezelni pl a lábcin vezérlését, velocity-t. 

Mindenképpen drága! 

1, a kisméretű cuccokon nem tudnak játszani a dobosok, folyamatosan pontatlanok, nem találják a felületet, így egy akusztikus dob átszerelése a legjobb megoldás. Fontos, hogy a sima hálóbőr nem jó, nem lesz jó a trigger érzékenysége, a 3x drágább fehér többrétegű kell... Egy ilyen átalakítás, dobbal, belső triggerekkel, jó bőrökkel 3K körül van. 

2, Cinekből szintén csak a drágák jók, sajnos az olcsó cinek nem úgy reagálnak ahogy kéne.

3, dobagyból csak Rolandot szabad venni, abból is a legalja a TD15, az olcsóbbaknak, meg az alesis, yamaha cuccokna rossz a jelfeldolgozása, késik a MIDI, nem elég részletes a pedal control vezérlés stb.

4, dedikált számítógép... semmi más nem futhat rajta, csak a dobszoftver és sajnos a windows felejtős... Nálunk egy I5ös, négymagos gépnek kellett volna ellátnia a feladatot, nem ment neki... Random csúszkált a hang, egyszer-egyszer meg késett 1-1 leütés kb 1 másodpercet. Régi Macbook C2D simán akadásmentesen szalad...

 

Alsó hangon egy ilyen rendszer durván 800-1 milla között van és még így is van vele szopás... Pl, csinálsz egy dobszettet amivel felveszed a dobot, beállítod hozzá az érzékenységeket stb, de utána lecseréled mondjuk a pergőt... ugyan az a velocity érték, tök másféle hangot fog eredményezi, az összes pergetést újra kell állítani, lábcinvezérlés ugyan ez. A dupla triggerelés elkerülhetetlen, mindig van 1-2 kósza hang a legnagyobb odafigyeléssel beállított rendszernél is.

 

Persze ettől függetlenül egyszerűbb és sokszor a végeredmény is jobb mint akusztikus dobon, de tapasztalataim alapján az elektromos dobhoz is kell tudni dobolni... 

 

Akartam valamit otthonra a hálószobába, amire nem megy rá a gatyám. Beruháztam egy kici, óccó Alesis DM10 X-kitbe. No nem reagál és szól úgy, mint a TD30-asunk, de semmi baj nincs vele az ég világon. 

A beépített hangok gyakorolni, feljátszani valamit direkt monitorozással simán jók. Persze nyílván a felvételen nem a beépített hangokat akarod hallani, úgyhogy a MIDI besétál a gépbe, aztán el lehet szöszmötölni később a hangzással. Én spec Addictive Drums-t használok, de van ezer más korrekt megoldás. Mindenki dolgozzon azzal, amit szeret.

 

El kellett játszani a beállításokkal egy darabig, de én még nem tapasztaltam semmi problémát, a dupla triggerelést már a modul szépen kiszűri, a lánycin pedál jelei simán jól átmennek. Jó jó, a cinek nagy finomkodásra nem alkalmasak, de aki nagyon finomkodni akar, az úgysem elektromos cuccon üti fel a témát.

 

Élőzni én nem mennék elekrtomos dob+számítógép kombóval. Szerintem tök felesleges szenvedni vele. Oda be kell ruházni egy felsőbb kategoriás Roland vagy Yamaha cuccba, oszt' csókolom.

 

Aki meg nem képes eltalálni a 8-as felületeket, az meg keressen már más "szakmát" :D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...