Jump to content
Ménemszól.hu

Zenei Baleseti Helyszínelők 8. epizód: Madi (2015. március)


A/D

Recommended Posts

A Hit Space bejelenti a Zenei Baleseti Helyszínelők legújabb, 8. epizódját. Madarász "Madi" Gábor stúdiója a helyszín. Szoftverekről, szimulációról, DSP kártyákról lesz szó, sőt, ezúttal felvételt is készítettek!

 

Továbbá: szereplőket keresünk a következő epizódokhoz. Amennyiben úgy érzed, hogy megosztanád a módszereidet másokkal, kérdéseid vannak, jelentkezz szereplőnek!

 

Jó szórakozást!

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, a Line6 egy rossz vicc. Ami megszólal rendesen az a Fractal Audio sokszor annyiért, de az is csak mikrofonozva.

Vonalból, hangfalszimulátorral pontosan ugyanolyan rossz, mint az összes többi.

Koncerten nagy hangerőn lehet, hogy elmegy, sőt arra van néhány más jó megoldás is,

de stúdióban az igazi mellett nagyon csúnyán elvérzik az összes.

Ahol csak kiegészítő hangszer a gitár, oda viszont van már pár használható cucc.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon jó lett, köszönjük. :)

Szőrmentén kérdezem, a Kemper cuccait ismeritek? Gitárszimulációs erősítőt(? inkább mintavételi eszközt, modellert, stb) gyártanak: 

Tudja rögzíteni egy adott erősítő/mikrofon hangi jellemzőit, és annak megfelelően szimulál. Van benne gyárilag párszáz előre gyártott sablon, meg persze te is rögzíthetsz bele sajátot. (aztán mehet a színpadra élőben. Ha túl hangos a színpad, vagy csak ki akarod küszöbölni a mikrofonozzási problémákat, esetleg 20 féle variációt szeretnél használni egy koncerten, most megteheted :) )

Neten amúgy találni róla egy csomó videót.

Link to comment
Share on other sites

Ami a videóban elhangzik nem szentírás. Van aki egyet fog vele érteni, van aki nem. Az én take-em:

 

én vigyáznék a "ezt a lemezt így és úgy vették fel hiszen ott volt egy ismerősöm". Tapasztalatból mondom, hogy a nagy produkcióknál elég gyakori az, hogy egy stúdió sessiont visszahívnak. Értsd: felvesznek valamit, majd a végső fázis előtt azt mondja a produker, hogy oké, ezt újra vesszük. Gyakran egészen más helyszínen!

 

Tehát mikor azt mondják, hogy a Rammstein vagy az Evanescence ezzel Poddal vagy szoftverekkel vette fel a lemezét, azt kezeljük óvatosan.

 

Az élő bulik egészen más szitu megint. Egy-egy döntés profi produkcióknál ritkán történik a zenekar döntése nyomán. Élőben viszont szinte csak ők döntenek bármiről is.

 

Hogy egy példát említsek amit mindenki ismer, a Metallicás srácok közül a legigényesebb Bob Rock volt, a producer (tehát a nem zenekari tag, lol). Hatfieldet nem nagyon zavarta, hogy nem tud énekelni, azért biztos ami biztos Bob elzavarta énektanárhoz, mert őt viszont igen.  Sőt, Ulrich élő előadása sem emlékeztetett arra, amit a lemezen hallottam lol. Ha egy zenekar kimegy ötforintos cuccal koncertezni, az sem nem ritka, lásd Kraftwerk. De garantálom, hogy NI Reaktorban nem született volna meg az, aminek a hírnevüket köszönhették.

 

Szerintem nagyon jó dolgok történnek szoftverben is, de fenntartom, hogy a szoftver nem alkalmas arra, amiben egy vas nagyon jó (és fordítva). Fenntartom azt is, hogy az jó, amit TE jónak hallasz. Madi pl. egy jó kiszámítható eredményt tud szállítani gyakorlatilag mindegy mivel.

Link to comment
Share on other sites

A Kemper is kutya rossz szerintem. Egy Line6+Voxengo Curve EQ combó akarna lenni.

Parasztvakítás.

Már a Youtube videóban is hallatszik, hogy köze sincs az eredetihez, amikor az Accept soundot próbálja másolni Andy Sneap.

Az eredetit is ő csinálta, csak azt igazi EVH fejjel és Randall ládával. A másolat úgy rossz ahogy van.

Ez szól a Stalingrad lemezen és nem jó. Az előző lemezük viszont nagyon jól szól az igazi cuccal.

Koncerten is Kemperen játszott a Stalingrad turnén és rossz volt.

Link to comment
Share on other sites

Most tudtam megnézni a videót.

Amiket Madi mutat soundokat, kb. ezek azok ahol tudnak valamennyire működni ezek a szoftverek,

de még ezeknél sem mindig. Vagyis szólókra van hogy beválik és nem túl torz dolgokra szintén.

High gain metal soundokra viszont teljesen kuka.

 

Először én is megörültem az ENGL-nek, de nincs benne egy épkézláb preset sem

és kitekerni is nagyon nehéz belőle valami jót.

Aztán jött a Chandler, ami nekem kifejezetten tetszett (persze nem metalra),

de az ügyfél azonnal visszadobta, amikor reamp helyett ezzel próbálkoztam.

Ettől függetlenül egy csomó dologra jó lesz szerintem.

A Friedmenbe még nem folytam bele, de majd megnézem.

A Tube Srceamer ígéretesnek tűnik, majd összenézem a vassal valamikor.

 

A Metallica amúgy még nemrégiben is komplett Mesa hegyekkel turnézott és

egyáltalán nem biztos, hogy ezután kizárólag Fractal Audio-val fogják élni az életüket.

Amerikai zenekarok előszeretettel használják amikor repülővel átjönnek ide játszani, mert elég

egy kis racket hozniuk. Itt kapnak hozzá végfokot és ládát, tehát ezek általában le vannak mikrofonozva,

szó sincs róla, hogy csak a szoftvert hallanánk. A Fractal lemikrofonozva disznó jól szól egyébként.

A pluginek ettől még borzasztó messze vannak sajnos.

Link to comment
Share on other sites

Még annyit, hogy ezeket az UAD szimulátorokat én csak vonaljellel tudtam kipróbálni,

mert nincs Apollónk, így realtime nem tudunk vele gitározni. Játszani valószínűleg más rajta,

mint ha csak keveréskor használja az ember. Keverésnél én mindig reampolok, soha nem marad a szoftver.

Link to comment
Share on other sites

Nagyon jó lett, köszönjük. :)

Szőrmentén kérdezem, a Kemper cuccait ismeritek? Gitárszimulációs erősítőt(? inkább mintavételi eszközt, modellert, stb) gyártanak: 

Tudja rögzíteni egy adott erősítő/mikrofon hangi jellemzőit, és annak megfelelően szimulál. Van benne gyárilag párszáz előre gyártott sablon, meg persze te is rögzíthetsz bele sajátot. (aztán mehet a színpadra élőben. Ha túl hangos a színpad, vagy csak ki akarod küszöbölni a mikrofonozzási problémákat, esetleg 20 féle variációt szeretnél használni egy koncerten, most megteheted :) )

Neten amúgy találni róla egy csomó videót.

Nekem van kemperem, én meg vagyok vele elégedve.

Link to comment
Share on other sites

Nekem nagyon tetszik a cikk. Az említett Hobo lemez dobfelvételénél én is ott voltam az elején, együtt mentünk fel a Hofival pestre, utána én mentem egy barátomhoz. Emlékezetes pesti látogatás volt, akkor sikerült lefejelnem egy mozdonyt a vasúttörténeti partban. :D

Link to comment
Share on other sites

Vonalból az Eleven Rack is rossz, ládán nem hallottam még.

Viszont a Line6-tal ellentétben legalább jó minőségű vonaljelet lehet vele rögzíteni a reampoláshoz.

Közben persze szól a torzító is, ami ugyan nem egy tigris, de azért fel lehet vele játszani a dolgokat.

Házi vonaljel felvételhez egy nagyon jó megoldás.

Link to comment
Share on other sites

Még annyit, hogy a Line6 HD Pro már lehet, hogy rendes vonaljelet produkál, de a régiek sajnos borzalmasan rosszat.

A HD-t még nem próbáltam ebből a szempontból.

És esetleg a Boss pedáljait? GT-100 van a közelemben, úgyhogy nincsenek illúzióim, de ugye ez örök vita, hogy Line6 vs Boss. (élőre használunk egy GT-100-at, én csak hangosítok, de nem igazán tetszik a hangja. Viszont még be kell majd állítani rendesen...)

Link to comment
Share on other sites

Egy kutya szerintem. Élőben el lehet velük boldogulni valamennyire, de stúdióban mind használhatatlan.

Illetve a POD HD-PRO basszusra elég fasza stúdióban is, de arra régóta vannak használható dolgok.

A high gain torzított gitár nem akar menni sehogy sem egyelőre.

Kivéve a Fractal Audio, de az is csak igazi ládán.

Link to comment
Share on other sites

Egy kutya szerintem. Élőben el lehet velük boldogulni valamennyire, de stúdióban mind használhatatlan.

Illetve a POD HD-PRO basszusra elég fasza stúdióban is, de arra régóta vannak használható dolgok.

A high gain torzított gitár nem akar menni sehogy sem egyelőre.

Kivéve a Fractal Audio, de az is csak igazi ládán.

...és akkor mi az ami jó lehet stúdióban is? Persze nem csak high gain-ra gondolva? 

Link to comment
Share on other sites

Stúdióban alapvetően ezekre semmi szükség nincsen.

Fej+láda+mikrofon ezerszer jobban szól.

Ami tényleg jó, az mondjuk mind elég drága, de hát ez nem újdonság.

Persze minden lemezhez meg kell találni a megfelelő párosítást,

attól függően, hogy mit szeretne az ember, ezért nem árt ha többféle

fej és többféle láda is van kéznél.

Link to comment
Share on other sites

Most egy gondolat bánt engem!

Roland VG-99 mennyire elfogadható,felvételekre?

A másik gondolat!S ez kérdés is egyben,mert nem tudom eldönteni!

Logic Pro X-t használok Mac-en!

Apogee Duet hangkarival.

Mit használjak monitorozásnak?Keverésre!

A Mac fülhallgató kimenetét erősítőre? Vagy - a Duet fülhallgató kimenetét?- vagy a Duet kimenetét?

Természetesen mind erősítőre kötve?

Köszi a segítséget!

Azért írok ide ,ezzel kapcsolatban,mert úgy néz ki,hogy van forgalom!Vagy írjak máshova?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sajnos nem tehetem még közzé, de nemrég reampoltam EVH 5150III + Mesa 2x12 + 1 db SM57(+ISA828+Apogee Symphony) láncal metált és az Axe FX-et úgy leszólja, hogy csak na :) Szerintem a fraktál is csak egy drága POD... A pod XT csöves végfokkal és durva ládával is jól szólt nekem annó, csak ezeknek pont az lenne a lényege szerintem, ami a videóban is elhangzik, hogy otthon csendben lehessen JÓ! gitárt felvenni, de nem lehet :D Pop zenében biztos jó, meg egyszerűbb mint mikrofonozni, de gitárzenében elvéreznek.

 

Ellenben csőves preamp + jó láda IR (pl twoNotes Torpedo) megfelelő kezekben elég jó tud lenni...

Link to comment
Share on other sites

Vonalból persze, hogy szar a Fractal is, de végfokra és ládára rakva, lemikrofonozva már nagyon jó tud lenni.

Fényévekkel jár a POD előtt. Legalábbis hangilag. A kezelőfelülete ugyanúgy borzalmasan amatőr.

Abban persze én sem hiszek, hogy a világ összes cuccát kiváltja.

Ugyanezzel a cuccal teszteltük egyébként mi is, amivel te.

Ugyanez a fej van nekem is, csak a Mesa láda 4x12-es és a legújabb Fractal volt.

Mikrofonnal megkockáztatom, hogy simán egyenrangú volt a két cucc.

Én konkrétan az EVH 5150III szimulációt néztem. Az disznó jól szólt mikrofonnal.

A többit nem tudom, nem volt időnk többre.

A teszt alapján úgy tűnik, hogy előfokot mocsok drágán már egész jól tudnak szimulálni.

Végfokokkal, ládákkal, mikrofonokkal azonban még sehogy sem állnak.

Link to comment
Share on other sites

Lehet nem is egy gyártó fogja meghozni az áttörést... Pl amit említettem TwoNotes, csak ládaszimulációval foglalkozik és van vas cuccuk is, műterheléssel stb. Gojira pl azzal tolja élőben és stúdióban is, persze EVH fejekkel.

 

A jövő biztosan a digitális cuccoké, ami a gyorsan reprodukálhatóságot, hordozhatóságot illeti, de még nagyon messze az igazság hangilag.

Kemper pl egy jó ötlet, én ugyan még nem próbáltam, de az elgondolás tetszik, hogy lemitázod a komplett láncot, majd bármikor visszahívhatod 2 másodperc alatt. Hogy ez mennyire működik most, nem tudom, de hamarosan tesztelni fogom én is :D

Link to comment
Share on other sites

Ez a Kemper dolog szerintem sosem fog igazán jól működni.

Szoftverben is szarul szól ez a technológia.

Mintázni csak a hangképet lehet és van egy rakás egyéb jellemzője is a hangnak, amit ilyen egyszerűen nem.

Arról van szó, hogy egy körtéből kifarag egy almát és befesti pirosra.

Első pillantásra talán becsap, de valójában az még körte ízű marad.

A torzítást szövetét, típusát, nem tudja leutánozni,

csak a hangszínét és az is csak statikus dolgoknál működik.

Pl. folyamatos tompított hangot, vagy kitartott hangot  valamennyire le lehet utánozni hangképben,

de egy valódi riff már nagyon nem úgy fog szól, ahogy kellene.

Link to comment
Share on other sites

 

Először én is megörültem az ENGL-nek, de nincs benne egy épkézláb preset sem

és kitekerni is nagyon nehéz belőle valami jót.

Igen a presetjei ijesztők elsőre és a kitekerés ott bonyolult, hogy irgalmatalan mennyiségű a láda-mikrofon kombináció. Én nem vagyok egy tökölős, nüanszokon lovagló típus, a 6. után elvesztem a fonalat és megúnom, pedig van vagy 60 változat. 4-5 perc alatt lehet abból jót csinálni. Tény, hogy nem olyan, mint a marci, azt nem tudom, a vas ENGL-hez hogy viszonyul, mert olyanom nem volt. Egy 9 számos anyagot gitároztam fel úgy hogy két napig mentek a valódi, öreg jmp50, Bluesbreaker, Mona fejek + nagy ládák, utána meg egy csomó minden ENGL-Apollo került rá plusz néhány totál clean direct inputos hang gitárszimulátor nélkül pusztán kompi, eq és reverbbel. Most, hogy lassan befejezem a keverést, már egyáltalán nem emlékszem és a mixben nem hallom, hogy melyik a digitos és melyik a vas. Nem is fontos. Szerintem egy nyugis, laza lelkiállapotban, otthon, gatyában, mindenféle korlát nélkül feltolt uados sáv jobbnak fog tűnni, mint egy a stúdió összes kényelmetlenségét és negatív hatását magán hordozó vasas felvétel ami közben még meg is süketül az ember, vagy fülesezik, vagy órákig tököl a technikából játszás hosszú kábel + zaj problémáinak a megfejtésével.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...