Jump to content
Ménemszól.hu
  • 0

Ének utómunka / Celemony Melodyne


Csuzlee

Kérdés

Sziasztok!

 

Abban szeretném kérni segítségeteket, hogy ki mennyit és milyen mélységig foglalkozik az ének sáv utómunkájával! Tudom ez egy hosszú történet, ezért inkább leírom min gondolkozom!

 

Érdemes-e foglalkozni az ének sáv audiójának javítgatásával pitch, time, stb. korrekció szinten vagy csak a comp, delay, reverb, chorus, stb. pluginek és legyen rendesen felénekelve :) ? Amennyiben igen, akkor mivel érdemesebb foglalkozni? Gondolkozom vagy egy TC Voice Live eszköz vásárlásán vagy egy Celemony Melodyn plugin vásárlásán! Tudom kicsit másra szolgál a két dolog, de mind a kettővel kapok egy bizonyos fokú pitch korrekciót! Az eszközzel kapok egy rakás egyéb effectet, a pluginnel meg egy szerkeszthetőbb pitch korrekciót! Live nem nagyon használom csak otthon!

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

Link to comment
Share on other sites

válasz erre a kérdésre

Recommended Posts

Nagyjából az van, hogy aki tényleg jó énekes, azt nem illik kiintonálni,

aki meg nem olyan jó, azt általában muszály.

Profi énekes nem használ ilyet, hanem elénekli rendesen, de ez sajnos nagyon ritka.

A szakma inkább olyanokkal van tele, akik szeretnek énekelni, de nem nagyon tudnak. :)

A Melodyne-nál jelenleg nincsen jobb megoldás, de a plugin verziót elég nehézkes használni.

Érdemes átrakni az egész anyagot a nagy, soksávos Melodyne-ba 

és akkor ott egyben kezelhető az összes ének sáv a háttérvokálokkal együtt.

Igazán jól csak így lehet megcsinálni.

Link to comment
Share on other sites

Nagyjából az van, hogy aki tényleg jó énekes, azt nem illik kiintonálni,

aki meg nem olyan jó, azt általában muszály.

Profi énekes nem használ ilyet, hanem elénekli rendesen, de ez sajnos nagyon ritka.

A szakma inkább olyanokkal van tele, akik szeretnek énekelni, de nem nagyon tudnak. :)

A Melodyne-nál jelenleg nincsen jobb megoldás, de a plugin verziót elég nehézkes használni.

Érdemes átrakni az egész anyagot a nagy, soksávos Melodyne-ba 

és akkor ott egyben kezelhető az összes ének sáv a háttérvokálokkal együtt.

Igazán jól csak így lehet megcsinálni.

Köszönöm szépen a választ! Sikerült is kipróbálni a Melodynet, nagyon meg vagyok vele elégedve, nem hiába ajánlotta mindenki :)

Link to comment
Share on other sites

Sziasztok!

 

Abban szeretném kérni segítségeteket, hogy ki mennyit és milyen mélységig foglalkozik az ének sáv utómunkájával! Tudom ez egy hosszú történet, ezért inkább leírom min gondolkozom!

 

Érdemes-e foglalkozni az ének sáv audiójának javítgatásával pitch, time, stb. korrekció szinten vagy csak a comp, delay, reverb, chorus, stb. pluginek és legyen rendesen felénekelve :) ? Amennyiben igen, akkor mivel érdemesebb foglalkozni? Gondolkozom vagy egy TC Voice Live eszköz vásárlásán vagy egy Celemony Melodyn plugin vásárlásán! Tudom kicsit másra szolgál a két dolog, de mind a kettővel kapok egy bizonyos fokú pitch korrekciót! Az eszközzel kapok egy rakás egyéb effectet, a pluginnel meg egy szerkeszthetőbb pitch korrekciót! Live nem nagyon használom csak otthon!

 

Előre is köszönöm a válaszokat!

Lehet az is fontos milyen környezetben történik a felvétel. Sőt...talán ez az egyik leglényegesebb dolog.Akusztika, mikrofon, helységkialakítás, természetesen az énekes (egy jó énekes élvezhető lehet akkor is ha nem a legjobb mikrofonnal lett rögzítve a produkciója). Ezen túl az eszközök és a megfelelő eszközhasználat, jó felvétel, jó előfok, stb...

Mai popzenék többségénél viszont sok esetben csak "in the box" utómunka van...Ez egy alapvető különbség lehet szerintem. Viszont jó eredményeket lehet produkálni szoftverekkel is biztos csak ismerni kell mit mire jó használni, meg könnyen el lehet rontani mindent, meg sok-sok állítgatás:)

ezen segíthetnek biztos az uad dolgok meg a jobbfajta pluginek. 

zajszűrés, vágás, eq, dinamikaszabályzás, zengetés, karakter, effektek...

IzotopeNectar, Autotune, Vocoder, Melodyne, Pitchcorretion

Link to comment
Share on other sites

ovatos értékekkel lehet használni, de csak jó énekes és minőségű audio esetén, de az a tapasztalatom, hogy kevesen tudnak vele jool dolgozni, is kvázi "pontos" lesz utána az ének, de az ének "értékei elvesznek", és más hangulatú éneksávot hallunk vissza, persze ezt csak az veszi észre aki ismere az énekes valódi hangját

Link to comment
Share on other sites

ovatos értékekkel lehet használni, de csak jó énekes és minőségű audio esetén, de az a tapasztalatom, hogy kevesen tudnak vele jool dolgozni, is kvázi "pontos" lesz utána az ének, de az ének "értékei elvesznek", és más hangulatú éneksávot hallunk vissza, persze ezt csak az veszi észre aki ismere az énekes valódi hangját

teljesen egyet értek veled! Óvatosan kell használni, a sok automatizmus , főleg a 100% korrekciók, pikk-pakk ki tudják belőle ölni az "életet"! Pl. olyan szép mélyről magasra hajlítást egyenesített ki, hogy csak röhögtem :) Ettől függetlenül, csináltam egy gyors tesztet:

 

Fogtam egy régi számomat, rányomtam a Meldodyne-t, toltam 100% pitch korrekciót és 70% pitch drift korrekciót! Semmi mást nem csináltam! Megmutattam azoknak az ismerősöknek, akik sokat hallgatták a régi verziót (laikusok) és 80%-ban az a vissza jelzés jött, hogy nem tudják mi az, de sokkal szebben szól és néha olyan érzésük van, mintha nem is én énekelnék ) Hozzá teszem, hogy nem bár nagyon messze vagyok a jó énekestől, azért alap esetben is szokott tetszeni a hallgatóimnak!

 

Egy szónak is száz a vége, ha szépen türelemmel, finoman használjuk, hallható javulást lehet vele elérni!

Link to comment
Share on other sites

A melodynenek pont az a lényege, hogy nem bízzuk rá a teljes éneksáv korrekcióját. Arra való, hogy azt a pár hangot, amik nem jól sikerültek, helyükre rakjuk vele. Vagy van hogy a nyers felvételen nem is hallani, hogy nem jó a hang, csak amikor belekerül a mixbe. Az eltérés lehet hogy csak nagyon parányi, de egy modern zenét tönkre tud vágni az a miliméternyi pontatlanság is.  Műfaj függő is részben, mert sokszor van, hogy ami akusztikus dalba még belefér, elektronikusba már nem.

Így végig kell menni az egész éneksávon, megkeresni, ami nem jó, és kijavítani kézzel. Aprólékos, pöcsölős munka, viszont nem cseszi el a jó részeket. Ha hallgathatatlan az ének, akkor persze "ki lehet simítani" durvábban, de azon már meg fog hallatszani a "gép". Bár még ez is jobb, mint egy elhangolódott énekes, annál rosszabb nincs.

Harmóniákra is egész jó modernebb zenében. Akusztikusban inkább a többszöri feléneklés, vagy több énekes a jó, de modernekben sokszor azért hallani, hogy túl pontos a háttérvokál ahhoz, hogy igazi legyen. És itt is érdemes "kézzel", hangonként végigmenni az egész sávon, én legalábbis nem bíznék ilyet semmilyen automatikára. Sőt mivel gépeket kezelek, egyáltalán nem bíznék semmit semmilyen automatikára.

Link to comment
Share on other sites

teljesen egyet értek veled! Óvatosan kell használni, a sok automatizmus , főleg a 100% korrekciók, pikk-pakk ki tudják belőle ölni az "életet"! Pl. olyan szép mélyről magasra hajlítást egyenesített ki, hogy csak röhögtem :) Ettől függetlenül, csináltam egy gyors tesztet:

 

Fogtam egy régi számomat, rányomtam a Meldodyne-t, toltam 100% pitch korrekciót és 70% pitch drift korrekciót! Semmi mást nem csináltam! Megmutattam azoknak az ismerősöknek, akik sokat hallgatták a régi verziót (laikusok) és 80%-ban az a vissza jelzés jött, hogy nem tudják mi az, de sokkal szebben szól és néha olyan érzésük van, mintha nem is én énekelnék ) Hozzá teszem, hogy nem bár nagyon messze vagyok a jó énekestől, azért alap esetben is szokott tetszeni a hallgatóimnak!

 

Egy szónak is száz a vége, ha szépen türelemmel, finoman használjuk, hallható javulást lehet vele elérni!

hát igen, bár ha valakinek "gyorsan, olcsón kell" akkor "select all: kiegyenlítés 100%-ra, és utána a kromatikus 0centes huzogatás jön, de ott ahol "robot" hangot csinál, vagy meghagyom eredtiben, vagy spekulálok, hogy mit kéne nyomni rajta.... saját magamnak nem így csinálom, vagy maximum 70%-ra korrigálok és uátna a tologatás, javítás...

de nem tudom te hogy vagy vele, de a saját hangomat/hangsávomat sosem tudom jól megcsinálni... :D

Link to comment
Share on other sites

hát igen, bár ha valakinek "gyorsan, olcsón kell" akkor "select all: kiegyenlítés 100%-ra, és utána a kromatikus 0centes huzogatás jön, de ott ahol "robot" hangot csinál, vagy meghagyom eredtiben, vagy spekulálok, hogy mit kéne nyomni rajta.... saját magamnak nem így csinálom, vagy maximum 70%-ra korrigálok és uátna a tologatás, javítás...

de nem tudom te hogy vagy vele, de a saját hangomat/hangsávomat sosem tudom jól megcsinálni... :D

ahh ne is mond...élőben szerintem egész elfogadható hangom van, elég rég óta csinálom (bár már nagyon ritkán), kaptam is ilyen vissza jelzéseket nem egyet! Mikor először meghallottam a felvett hangomat itthon, hát azt hittem sírva fakadok :D és azóta sem sikerült sosem úgy "keverni-kavarni", hogy olyan legyen, ahogy én azt "hallom"! De érdekes módon a külső emberek nem hallanak olyan nagy különbséget és sokszor még tetszik is nekik :) de azért próbálom kerülni a stúdiós éneklést :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...